آیا می دانید منظور از طب مکمل- جایگزین چیست؟

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز




امروزه آنچه كه با شنيدن واژه " پزشكى "يا " طبابت" بى درنگ به ذهن اكثر ما خطور مى كند، مجموعه اى از روشهاى تشخيصى-درمانى است كه در بيمارستانها ،درمانگاهها و اغلب مطبهاى پزشكان در ايران انجام مى گردد و به دانشجويان رشته پزشكى در دانشگاههاى كشور آموزش داده مى شود. اين علم را"پزشكى رايج"يا "طب غربى"مى نامند ، چرا كه در حال حاضر رايجترين سيستم درمانی در ايران است و از غرب منشا گرفته .اما در واقع ، طب غربى تنها يكى از رويكردهاى بشر به مسئله سلامت و بيمارى است. در كنار اين روش ، شيوه هاى ديگرى از پزشكى نيز وجود دارند كه با تفاوتهايى در اصول، قواعد و راههاى تشخيص و درمان ، سعى در بازگرداندن سلامتى به افراد بيمار و جلوگيرى از ايجاد بيمارى در اشخاص سالم دارند.



تعداد اين روشها بالغ بر ۱۰۰ عدد است و مجموعه آنها را با نامهايى نظير " طب مكمل "(Complementary Medicine) يا "طب جايگزين" (Alternative Medicine)در سراسر جهان مى شناسند. اين مجموعه ، از سيستمهاى پزشكى بسيار متفاوتى تشكيل شده است كه آنچه در تمامى آنها مشترك است تفاوتشان با رويكرد طب رايج در روشهاى تشخيص، درمان و يا هر دو آنها است. برخى از اين شيوه ها در اصول تشخيصى- درمانى خود شباهتهاى زيادى با يكديگر دارند، ولى گاهى تفاوت برخى از آنها با هم، بيش از اختلافشان با طب غربى است. اين امر سبب شده است كه طب مکمل-جايگزين ملغمه اى از روشهاى گوناگون باشد كه هر يك به نوبه خود سعى در بالا بردن سطح سلامتى افراد و جامعه دارند.

عرصه نوین پزشكي برای دستیابی به سلامت
در طول تاریخ و بخصوص طی چند قرن گذشته، جوامع انسانی با هدفی مشترک به دنبال راهی برای بهبود سلامت بوده اند تا به هدف دیرینه افزایش طول عمر دست یابند. در این فرآیند ، تمدنها و فرهنگهای مختلف در سراسر دنیا بسته به دیدگاههای خود ، راههای متفاوتی را ارائه نموده اند. از این بین می توان از یک سو به رویکردهائی کهن نظیر طب سنتی ایران، طب سنتی هند ( آیورودا) ، یوگا، طب سنتی چین(TCM) ، طب سنتی بومیان آمريكا، شفا بخشی با دستها و از سوی دیگر به روشهايی با قدمت کمتر مانند هومیو پاتی، استئو پاتی ، کایروپراکتیک و ... اشاره نمود .

طب سنتی ، به وجود انسان با رويكردي کل نگر می پردازد و در واقع برگرفته از تمدن، محیط جغرافیائی و سنتهای هر تمدن است. در حاليكه پزشكی مدرن (طب آلوپاتیک) ، ریشه در طب یونان و روم و شمال اروپا دارد و بر پایه علومی همچون آناتومی، فیزیولوژی و بیو شیمی و ارتباط ساختاری- عملکردی موجود بین سلولها، بافتها و ارگانهای بدن استوار شده است . در پزشكی مدرن (طب رایج)، هدف اصلی عبارتست از: تشخیص و درمان بیماریها(عمدتا بیماریهای حاد ) با بکار گيری داروهای شيميايی پر قدرت، جراحی ، پرتوتابی و رویکردهای مشابه درمانی.

با استفاده از طب مدرن ، تنها در طی یک قرن گذشته طول عمر بشر به دو برابر رسیده و با بهره مندی از فناوری مهندسی زنتیک، کلون سازی وتکثیر سلولهای بنیادی ، افقهای جدیدی برای درمان طیف گسترده تری از بیماریها گشوده خواهد شد . به همین خاطر، بشر در هزاره سوم بیش از پیش با بیماریهای ناشی از سالخوردگی ، شیوه زندگی ناسالم و محیط غیر طبیعی نظیر پوکی استخوان، بیماریهای قلبی عروقی ، دیابت و سرطانها روبرو است .لذا چالش اصلی دست اندرکاران بهداشت و درمان در حال حاضر و در آینده نزديك ، ارائه روشهايی برای زندگی سالم و پیشگیری از بیماریهاست.









با نظر به پیشرفت علم و گسترش دیدگاههای پزشکی مدرن، منطق نوینی در کشورهای پیشرفته دنیا مبنی بر ادغام توانمندیهای پزشکی مدرن با امکانات موجود در رشته های طب سنتی و بطور عام ، طب مکمل - جایگزین ، شکل گرفته است. هدف از این رويكرد جدید ، ارتقاء سطح سلامت و کیفیت زندگی به موازات افزایش طول عمر با بکارگیری هوشمندانه رویکردهای طبیعی و روشهای مختلف طب مکمل- جایگزین با استناد به تجربیات بالینی و تحقیقاتی است.

بدین ترتیب ، پزشکی مدرن قادر خواهد بود در رویاروئی با چالشهای نوین خود ، به بهترین نحو از تجربیات ارزشمند و بی ضرر طب مکمل- جایگزین برای زندگی سالمتر جوامع انسانی در سراسر دنیا و رهائی بیماران از درد و رنج توام با احساس درماندگی در مقابل بیماری ، بهره مند شود.





 

Similar threads

بالا