آیا میدانید بیماری ها روی IQ شما هم تاثیر می گذارند؟

Foster.nicely

عضو جدید
کاربر ممتاز

انواع بیماری ها و عفونت ها ، علاوه بر اینکه به سلامت جسمی ما صدمه وارد می کنند، می توانند روی ظرفیت ذهنی (هوش یا IQ) ما هم تاثیر بگذارند.
محققان در مطالعه ای جدید که در این زمینه انجام شده دریافتند که بیماری ها روی مغز و توانایی شناختی ما تاثیر گذارند ، اما برخی بیماری هایی که به اندازه کافی شدید بوده و نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند می توانند توانایی شناختی بیمار را به طور کل مختل کنند.

مایکل اریکسن بنراس (محقق ارشد از دانشگاه کپنهاگ دانمارک) می گوید: تحقیقات ما ارتباطی بین بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به عفونت و اختلال در توانایی شناختی (با اندازه گیری نمره IQ که به مقدار 1.76 نمره کمتر از متوسط آن بود)پیدا کرد.
هر کسی در طول زندگی اش می تواند به بیماری و عفونت مبتلا شود، مثلا عفونت معده، مجاری ادراری یا پوست، نتیجه این تحقیق نشان داد که نگرانی بیمار بعد از درمان بیماری لزوما پایان نمی یابد.
بنراس توضیح می دهد: به نظر می رسد که تاثیر سیستم ایمنی بدن روی مغز به حدی است که سالها پس از درمان بیماری و عفونت هم باقی می ماند، به همین دلیل بعد از چند سال هم آزمون IQبرای اندازه گیری توانایی شناختی فرد انجام شده است.
این تحقیق که در نوع خودش بسیار بزرگ است، 190000 نفر را در دانمارک که بین سال های 1974 و 1994 متولد شده اند را مورد بررسی قرار داده است. IQ این افراد بین سال های 2006 تا 2012 ارزیابی شد. سی و پنج درصد از این افراد قبل از آزمون IQ حداقل یک بار به دلیل ابتلا به یک بیماری یا عفونت راهی بیمارستان شده بودند.
افرادی که به دلیل ابتلا به عفونت پنج بار یا بیشتر به بیمارستان رفته بودند نمره IQ آنها به میزان 9.44 پایین تر از متوسط آن بود.
بنراس اشاره می کند:عفونت می تواند به طور مستقیم روی مغز تاثیر بگذارد، اما باید بدانید که التهاب های محیطی هم روی مغز و ظرفیت ذهنی ما تاثیر گذارند.
این تحقیق در مجله the journal PLOS ONE منتشر شده است.
 
Similar threads
بالا