آیا من بواسیر یا هموروئید دارم؟

samanarefi

عضو جدید
بواسیر یا هموروئید چیست؟ بواسیر به عروق موجود در قسمت انتهایی دستگاه گوارشی و مقعد که بالشتکی شکل هستند، گفته می شود. خارج شدن این عروق از حالت طبیعی و تورم و برجستگی آن‌ها به بیماری بواسیر یا هموروئید معروف است. دلیل اصلی تورم عروقی و ایجاد اختلال در روند فعالیت طبیعی آن‌ها، فشار بیش از حدی است که به این عروق در زمان‌های مختلف در طول زندگی یک فرد وارد می شود.


برجستگی و تورم عروقی می‌تواند به شکل‌های مختلفی ظاهر شود گاهی فقط قسمت درونی مقعد را درگیر می‌کند و گاهی خروجی مقعد، در مواردی هم ممکن است هر دو ناحیه را با هم دچار آسیب و اختلال کند.


اتساع دیواره‌های عروقی ناحیه مقعد منجر به تجمع خون در مویرگ‌های شکننده شده و مانع بازگشت آن به قسمت‌های بالایی بدن می‌شود که در نهایت به سبب آسیب سطحی خونریزی خواهند کرد. ابتلا به بیماری بواسیر یا هموروئید در میان انسان‌ها با هر رده سنی و هر سطح اجتماعی و اقتصادی شایع بوده و معمولاً بیش از پنجاه درصد انسان‌ها تا سن پنجاه سالگی آن را تجربه خواهند کرد.


علایم این بیماری از جمله درد و خارش و خونریزی در همه یکسان نبوده و بسته به نوع و شدت بیماری در افراد مختلف، متفاوت بروز می‌کند.


علائم و نشانه های بواسیر
خون ریزی مقعدی هنگام اجابت مزاج
سوزش و خارش
درد در ناحیه مقعد
احساس ناراحتی از دفع ناکامل مدفوع
بیرون زدگی گوشتی اطراف مقعد
مشاهده ترشحات لزج
اگر دارای علائم گفته شده هستید متاسفانه به بیماری بواسیر مواجه شدید، اما باید به این نکته توجه داشت که بیماری های مقعدی دیگری از جمله شقاق و فیستول دارای برخی از این علائم هستند.


درمان قطعی بواسیر یا هموروئید با لیزر


افرادی که درسال‌های گذشته مبتلا به انواع بیماری هموروئید یا بواسیر شده‌اند و تحت عمل جراحی و درمان بواسیر قرار گرفته‌اند به خوبی اعمال جراحی سنگین آن تحت بی‌هوشی عمومی چند ساعته و بستری چند روزه در بیمارستان و احساس درد و ناراحتی ناشی از برش چاقوی جراحی و نیاز به استراحت طولانی‌مدت را به خاطر دارند. اما امروزه با پیشرفت‌های گسترده در روش‌های درمانی و علم پزشکی و ابداع و اختراع دستگاه‌های مدرن لیزری شاهد رضایت‌مندی جوامع پزشکی و بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری‌های مقعدی هستیم. لیزر به دو شکل اشعه درمانی و جراحی در درمان بیماری بواسیر کاربرد دارد.


معمولاً درمان بواسیر با لیزر برای درمان افراد مبتلا به بیماری هموروئید یا بواسیر درجه‌ی یک یا دو پیشنهاد می‌شود. در بیماری هموروئید درجه یک فقط شاهد بروز علایمی چون خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع هستیم زیرا در این مرحله هنوز بافت عروقی متورم به قدری برجسته و بزرگ نشده است که از مقعد بیرون بزند و قابل مشاهده باشد.


در روش اشعه درمانی فرد در مدت زمان کوتاه کمتر از یک ساعت تحت بی‌حسی موضعی و به صورت سرپایی درمان شده و بدون تحمل درد و خونریزی و نیاز به استراحت طولانی مدت روش‌های دیگر بهبود می‌یابد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

indigo2018

عضو جدید
تشخیص خودسرانه بیماری بواسیر

چیزی که هر روز در مطب پزشکان با آن رو به رو هستیم، تعدادی بیمار است که با فرض ابتلا به بیماری بواسیر شروع به استفاده از درمان های خانگی کرده اند و فقط شرایط را بدتر کرده اند.درست است که خارش مقعد و یا ایجاد بافت اضافه پوست در ناحیه مقعد از علائم ابتلا به بیماری هموروئید یا بواسیر است، اما این علائم جزء دلایل قطعی برای تشخیص بیماری نیستند.
هموروئید شایع ترین بیماری نشیمنگاهی محسوب می شود و بیشتر مردم در مورد آن شنیده اند و در مورد ابتلا بههموروئید نگران هستند. همین امر باعث می شود با دیدن کوچک ترین علامت احساس کنند به هموروئید مبتلا شده اند. اما حقیقت این است که علامت خارش مقعد در بسیاری از بیماری های نشیمنگاهی وجود دارد. فقط به خاطر احساس خارش مقعد و حس بیرون زدگی پوست در ناحیه مقعد نمی توانید مطمئن باشید به بیماری بواسیر مبتلا شده اید.
اگر علائمی همچون خارش مقعد، بیرون زدگی پوست در ناحیه مقعد، و خونریزی مقعد داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید. به هیچ وجه نمی توانید با یک تشخیص خودسرانه مطمئن شوید که به بیماری بواسیر مبتلا شده اید.




یکی از دلایل خارش مقعد

یکی از دلایل عجیب و غریب خارش مقعد، تمیزی بیش از حد است! بعضی از بیماران به طرز وسواس گونه ای اقدام به تمیز کردن مقعد می کنند. با تکرار این روش وسواس گونه چه اتفاقی رخ می دهد؟ بعد از هر بار شست و شوی مقعد شما سعی دارید با مقدار زیادی دستمال کاغذی خشک و فشرده مقعد را خشک کنید. به دلیل وسواس زیاد، با شدت زیادی شروع به خشک کردن مقعد با استفاده از دستمال کاغذی فشرده می کنید و این کار را چند بار در روز تکرار می کنید. اما اتفاقی که می افتد این است که شما به خارش مقعد دچار می شوید و احتمالا فکر می کنید که به بواسیر دچار شده اید!



چرا وسواس در تمیزی باعث ایجاد خارش مقعد می شود؟

زمانی که شما بیش از حد دستمال خشک را به پوست خود می کشید و سعی در خشک کردن آن دارید، پوست طی یک فرآیند طبیعی شروع به ترشح چربی می کند تا از آسیب رسیدن به خود جلوگیری کند. در نتیجه این چربی شما احساسکثیف بودن می کنید و بیش از گذشته اصرار به پاک کردن مقعد دارید. این روند باعث ایجاد ترک های ریز و شکاف برداشتن پوست می شود و در نتیجه شما به خارش مقعد دچار می شوید.این درست زمانی است که شما احساس می کنید به بواسیر دچار شده اید و شروع به استفاده از درمان های خانگی هموروئید می کنید. استفاده از کرم ها و مواد شیمیایی که فقط اوضاع را بدتر می کند، چون شما واقعا به بواسیر مبتلا نیستید و آسیب بیشتری به پوست اطراف مقعد وارد می کنید.
منبع: بیچشک





 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا