آیا مردان در حال نابودی اند؟

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
حتما شنیده اید که کروموزوم Y در حال زوال است ، ولی آیا مردان رو به نابودی اند؟ زنان بخاطر داشتن تفاوتی سیتوژنتیکی از مردان متمایزند. یک کروموزوم X اضافی بجای Y باعث شده است آنها زن باشند.
به گزارش پایگاه زیست شناسی ایران و به نقل از Popular Science تقریباً یک دهه از زمان اولین پیشگویی دانشمندان در رابطه با از دست رفتن کروموزوم Y در مردان می گذرد. در واقع کروموزوم Y باعث می شود که مردان ، مرد باشند. اما نقشه برداری اخیر از ژنوم شامپانزه نشان داده است که از کروموزوم Y محافظت می شود. این امر بخاطر تک همسری انسان است.
ژن های انسان در 23 جفت کروموزوم گسترش یافته اند که 22 تای آنها کاملاً مشابه می باشند. کروموزوم 23 همانند یک سکه ی دو رویه در عالم بیولوژی محسوب می گردد. دو X بمعنی زن بودن و X در کنار Y بمعنی مرد بودن است. جفت های کروموزومی غالباً قطعاتی از DNA را طی فرایند نوترکیبی ، مبادله می کنند. نقش نوترکیبی فعال نگه داشتن ژن ها می باشد.
تا اواخر دهه 1990 عقیده بر این بود که کروموزوم Y انسان بخش عمده ای از ژن های کروموزوم X را ندارد تا بتواند با آن تبادل قطعه انجام دهد. نتیجه این امر باعث کاهش و غیر فعال شدن تدریجی ژن های کروموزوم Y می گردد تا اینکه نهایتاً محو شود. بطوریکه پیشبینی شد نسل مرد بین 5 تا 10 ملیون سال اینده از کره خاکی محو خواهد شد.
چون انسان و شامپانزه از یک جد مشترک در 6 ملیون سال پیش منشا گرفته اند ، دیوید پیج (David Page) از مؤسسه
Whitehhead در ماساچوست بر آن شد تا روند نمو کروموزوم Y در شامپانزه و همتای انسانی آن را مطالعه نماید. آنچه او کشف کرد دور از تصور بود: کروموزوم Y در شامپانزه بیشتر از Y ی انسانی تحلیل رفته بود.
پیج و همکارانش نتیجه گرفتند که شامپانزه های ماده بعلت بی بند و باری و داشتن چندین شریک جنسی ، توانسته اند ژن های Y را به گونه ای القا کنند که اسپرم های فعالی را تولید نمایند. در واقع بقول این محققین جنگی بین اسپرم های شامپانزه وجود دارد. هر شامپانزه نر سعی می کند ژن های خود را تحمیل نماید.
در واقع طی این روند ، ژن های غیر تولید مثلی واقع بر کروموزوم Y ، سست و غیر فعال شده اند. بعلاوه تحلیل Y در شامپانزه شباهت هایی را با انسان نشان داده است. دانشمندان این مؤسسه بر این باورند که اگر چه کروموزوم Y انسانی در ابتدا ژن هایی را از دست داده اند ، ولی در قرون اخیر نسبتاً پایدار شده است. کروموزوم Y انسان از سرنوشت Y شامپانزه دور مانده است و این امر بدلیل تک همسری بودن و یا منوگامی بودن انسان است.
اسپرم انسان رقابت اسپرم های شامپانزه را نداشته است. بنابراین فشاری را برای تولید اسپرم قوی تر متحمل نشده است. تمام ژنتیک دانان معتقدند که زوال کروموزوم Y در انسان متوقف شده است. جنی آ. مارشال از دانشگاه ملی استرالیا ، کانبرا ، می گوید که از 300 ملیون سال گذشته که کروموزوم Y انسان متولد شد ، بتدریج تحلیل رفته است. ولی همچنان بحث ادامه دارد که آیا کاهش میزان مردان در مقایسه با زنان متوقف شده است و یا خیر ؟


منبع:پایگاه زیست شناسی ایران
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
M تفاوت دید مردان و زنان ژنتیک 0
orkidehm كشف عامل ژنتيكي جديد ناباروري مردان ژنتیک 0

Similar threads

بالا