آیا طرفدار انرژی جزر و مدی هستید؟ یک بادبادک زیر آبی به پرواز در آورید

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تقریبا هر کسی یک بادبادک را در باد به پرواز در آورده و حرکت آن را در جریان‌های با تغییر مداوم دیده است. تا پیش از این از بادبادک‌هایی که در اتمسفر بالای زمین به پرواز در می‌آیند برای تامین برق در شبکه برق زمینی استفاده شده است. اما در مورد جریان‌های جزر و مدی و اقیانوسی چطور؟ آیا می‌توانیم از آن‌ها با یک روش مشابه برق تولید کنیم؟ با 310 میلیون مایل مکعب اقیانوس (1.3 میلیارد کیلومتر مکعب) و عمق متوسط 2.25 مایل (3682 متر)، مقدار زیادی آب در حال حرکت وجود دارد که می‌تواند یک بادبادک را به پرواز در آورد.


بهتر از باد اما در حال حاضر گران تر


شرکت تولید کننده دستگاه های دریایی مینستو که یک شرکت زیر مجموعه خودروساز سوئدی ساب (SaaB) است، در حال توسعه یک بادبادک زیر آبی به نام سبز عمیق (deep green) برای تولید انرژی از جزر و مد است. بادبادک با یک بند به کف اقیانوس متصل شده است و با جریان‌های در حال تغییر حرکت می‌کند . به گفته محققانی که بر روی این پروژه کار می‌کنند، یک بادبادک می‌تواند تا 500 کیلو وات برق تولید کند. با نصب هزاران بادبادک، مقدار برق تولید شده می‌تواند قابل توجه باشد . این شرکت در سال 2012 در لندن موفق به کسب عنوان اجلاس جهانی انرژی "جایزه پیشگامان صنعت" شد. طبق ادعای مینستو، سبز عمیق برق را به وسیله یک اصل منحصر به فرد تولید می‌کند. جریان آب ایجاد یک نیروی لیفت هیدرودینامیکی بر روی باله می‌کند که بادبادک را به جلو فشار می‌دهد:
620x438xdeepgreenpartswi.jpeg.pagespeed.ic.lZQVUqJhFG.jpg


  1. بادبادک به وسیله یک سکان در یک مسیر به شکل 8 حرکت می‌کند و به سرعت ده برابر سرعت آب می‌رسد.
  2. زمانی که بادبادک حرکت می‌کند، جریان آب از میان یک توربین (turbine) می‌گذرد و برق در یک ژنراتور (generator) بدون گیربکس (gearbox) تولید می‌شود.
  3. برق از طریق یک کابل که در ریسمان متصل به باله قرار دارد منتقل می‌شود.
  4. برق در کابل‌های زیر دریایی به مسیر خود ادامه می‌دهد تا به ساحل برسد.


620x522xdeepgreen1.jpeg.pagespeed.ic.x8MqequpSp.jpg

مگنوس لندبرگ، مخترع سبز عمیق، این ایده را پس از کار بر روی تیغه‌های بلند فیبر کربنی برای توربین‌های بادی (wind turbine) بزرگ در شرکت SaaB AB به دست آورد: "از آن‌جایی که فیبر کربن با آب شور سازگار است و آب بسیار چگال‌تر از هوا (حدود 800 بار) است، متوجه شدم که این دستگاه در جزر و مد کوچک‌تر و ارزان‌تر از جریان باد خواهد بود".

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا