آیا سایت رسپانسیو داشته باشم یا اپ موبایل (app mobile)

webmac

عضو جدید
[h=1]سایت رسپانسیو بهتر از اپ موبایل می باشد . اگر یکی از شرایط زیر را داشتید توصیه می شود که دنبال اپ موبایل بروید1- برند معروفی هستید 2- خدمتی و یا محصولی میخواهید ارائه دهید که با سایت امکان پذیر نیست
[/h]


در این مقاله به اندازه کافی دلیل خواهیم آورد که اثبات میکند داشتن یک سایت رسپانسیو بسیار بهتر و با ارزشتر از یک اپ موبایل می باشد. همچنین به شما خواهیم گفت در چه حالتی میتواند به سمت سرمایه گزاری و تولید اپ موبایل بروید . کمک خواهیم کرد تا شما درگیر هزینه های سنگین جهت تولید اپ موبایل برای اندروید و ios نشوید مگر به دو دلیل لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.
شما باید بدانید که داشتن یک سایت رسپانسیو برای تجارت شما به مراتب کم هزینه تر و مفیدتر خواهد بود . یک سوال؟ شما در یک ماه گذشته چند اپ جدید روی گوشی خود نصب کرده اید؟ قطع به یقین بدانید اگر جواب شما یک یا بیشتر از یک اپ جدید است مطمئنا شما در اقلیت هستید .
[h=2]بررسی ها نشان میدهد که صاحبین کسب و کار ، گمان می کنند که این روزها بعلت انجام فعالیت های گسترده کاربران اینترنت از طریق گوشی ، پس داشتن اپ یا همان نرم افزار موبایل برای معرفی کسب و کار خود ضروری می باشد . در حقیقت این همان خطا و اشتباه اصلی آنها می باشد. اما باید بدانند هرچه قدر میزان حضور کاربران در ان فضا بیشتر باشد علاقه آنها به نصب نرم افزارها کمتر می شود.[/h]اجازه دهید در ادامه کمی بیشتر از تعریف اپ موبایل بدانیم و اینکه دقیقا تعریف اپ موبایل چیست؟ تا بعد با توجه به این تعریف ادامه مطلب را پیش ببریم.
[h=2]اپ موبایل دقیقا به چه معنا می باشد و چیست؟[/h]
در اولین گام برای اینکه تعریف علمی و دقیقی از اپ موبایل داشته باشیم در گوگل عبارت “what is an app?” جستجو کردیم به تعریفی بسیار مهم و معنا داری دست یافتیم که کلید پاسخ گویی بسیار از ابهامات در مورد اینکه ایا اپ داشته باشیم یا خیر می باشد.
[h=2]اپ یک نرم افزار است که برای رفع نیازی مشخص طراحی شده و مستقیما توسط کاربر دانلود و نصب میشود. مهمترین بخش این جمله عبارت “رفع نیازی مشخص” است. پس هدف اصلی از طراحی یک اپ رفع یک نیاز است و زمانیکه آن نیاز برطرف شده باشد دیگر وجود اپ بی معنی خواهد بود.[/h]در ادامه به دو دلیل اشاره خواهیم کرد که اگر یکی از این دلایل را شما به عنوان مالک کسب و کار داشتید توصیه میشود به سمت تولید اپ بروید.
[h=2]1- طراحی اپ با هدف افزایش اعتبار برند: یعنی اگر شما برند معروفی هستید و یا اینکه میخواهید اعتبار برند خود را افزایش دهیدو این کار را تصمیم دارید با یک خدمتی متمایز که در سایت شما موجود نمی باشد انجام دهید شاید اپ بتواند کمکتان کند.[/h]بعنوان مثال کمپانی پپسی یک اپ موبایل برای مشتریان خود طراحی کرده است که با نصب آن در هنگام خرید محصولات پپسی میتوانید در قرعه کشی نیز شرکت کنید. دو نکته در مورد این اپ بسیار مهم است؛ اولا برای یک هدف مشخص یعنی شرکت در قرعه کشی طراحی شده و دوما نسخه ای از این قابلیت بر روی سایت پپسی وجود ندارد. در واقع این اپ راه حلی جایگزین برای سایت پپسی نیست.
بنابراین کسانی که این اپ پپسی را نصب میکنند احتمالا نیاز اصلی آنها به شرکت در قرعه کشی می باشد و نه آشنایی با پپسی چرا که برای آشنایی با پپسی میتوانند به سایت پپسی مراجعه نمایند نه نصب اپ.
[h=2]2- محصول یا خدمات شرکت یک اپ است: یعنی اگر محصول و یا خدمات شما به طور خاص یک اپ می باشد . طبیعیست که این خدمت از طریق سایت نشدنی می باشد و نیاز به اپ ضروری می باشد.[/h]به مثال ملموسی در این مورد که در داخل کشور خودمان نیز می باشد دقت نمایی: اسنپ. در این حالت طراحی اپ با هدف شناساندن بیشتر شرکت انجام نمیشود بلکه خود نرم افزار محصول نهایی شرکت است و مستقیما با کاربران در ارتباط خواهد بود. زمانیکه خدمات خود را از طریق موبایل ارائه میدهید به اطلاعاتی مانند موقعیت کاربر، تایید هویت دقیق و … دسترسی خواهید داشت و همین موجب میشود که اسنپ تنها از طریق اپ بتواند خدمات خود را به کاربران ارائه دهد. اگر شما به سایت اسنپ مراجعه کرده باشید در این سایت صرفا معرفی اسنپ و نحوه نصب و دانلود نرم افزار و ثبت نام رانندگان می باشد و هیچ یک از خدماتی که در اپ داده میشود در سایت نیست.
[h=2]اکنون به این سوال پاسخ میدهیم که چرا در غالب موارد (جز موارد بسیار خاص) طراحی یک اپ موبایل منطقی نیست و ضرورتی ندارد و صرفا تحمیل هزینه می باشد.[/h]موفقیت شرکت های بزرگ مانند اینستاگرام، اسنپ، … معمولا مثال هایی برای اهمیت بخشیدن برای داشتن یک اپ موبایل است. در حالیکه بیشتر کاربران به صورت هفتگی بین ۶ تا ۱۰ نرم افزار را استفاده میکنند و احتمالا شما یکی از آنها نخواهید بود.
تصویر زیر محبوب ترین نرم افزارهای موبایل را نمایش میدهد. در یک نگاه میتوان دریافت که به دو دسته اصلی تقسیم میشوند. اول برندهای معتبر و بعد خدماتی که تنها از طریق اپ قابل ارائه هستند. دقت کنید که هیچ کدام از این نرم افزارها نسخه موبایلی یک وبسایت نیستند.



شاید تعجب کنید ولی لطفا به آمار زیر دقت نمایید:
[h=2]1- بیش از 60 درصد کاربران در یک ماه گذشته هیچ نرم افزاری روی گوشی خود نصب نکرده اند .
2- تنها حدود 4 درصد از انها در یک ماه گذشته 4 نرم افزار روی گوشی خود نصب کرده اند. که سخت هست اپ شما جز ان 4 نرم افزارباشد.
3- به طور متوسط تنها ۳.۲ نرم افزارها بیش ازیک ماه روی گوشی کاربران دوام می آورند.[/h]بنابراین شما باید هزینه و زمان بسیاری را صرف کنید تا ۱۰ درصد کاربران را مخاطب قرار دهید. البته این ۱۰ درصد زمانی مخاطب شما خواهند بود که واقعا چیز ارزشمندی به آنها ارائه کنید. و با توجه به این نکته مهم که تنها 3.2 نرم افزارها بیش از یک ماه روی گوشی می ماند به دلیل همین اصل اساسی تعریف اپ که در ابتدا ارائه شد یعنی " رفع نیازی مشخص" .
اکنون با توجه به آمار و توضیحات فوق تقریبا شما متوجه این مهم شده اید که انتخاب درست، طراحی سایت ریسپانسیو است
با این وجود در ادامه توضیحاتی ارائه خواهیم داد که شما بیشتر به این مهم که داشتن یک سایت رسپانسیو بهتر از یک اپ برای قالب کسب و کارهای اینترنتی می باشد پی خواهید برد.
بسیاری از مشتریان وب مک از ما میخواهند در کنار طراحی سایت شرکتی برای آنها اپ موبایل نیز طراحی کنیم و جمله ای که عموما میشنویم این است؛ دوست دارم مشتریان بتوانند از طریق گوشی نیز به راحتی سفارش خود را در سایت ثبت کنند. اگر طراح وبسایت باشید این جمله برای شما یک معنی خواهد داشت؛ طراحی ریسپانسیو.
[h=2]کاربران نیازها و جستجوهای خود را در گوگل انجام میدهند و به دنبالش میگردند نه در کافه بازار یا اپ استور و ... به عنوان مثال اگر کسی دنبال یک شرکت طراحی سایت در مشهد بگردد و بخواهد عبارت طراحی سایت مشهد را در کافه بازار جستجو کند چه خروجی به او میدهد و آیا نیازش براورده میشود؟ قطعا خیر اما اگر همین عبارت را در گوگل جستجو کند قطعا به نتیجه مطلوب خواهد رسید بدون نیاز به نصب اپ و ...!!!!!!!!!!!!!!!!!![/h]

تصویر نتیجه جستجو طراحی سایت در مشهد داخل کافه بازار
[h=2]گاهی بعضی از مشتریان ما اصرار دارند که ما, هم سایت رسپانسیو میخواهیم و هم یک اپ موبایل در این گونه موارد ما موافق موضوع هستیم اما به آنها میگویم اگر یکی از دو علت زیر و یا هر دو را دارید نسبت به داشتن اپ موبایل اقدام نمایید در غیر این صورت هزینه اضافه و غیر ضروری به شرکت و سازمان خود تحمیل نموده اید و دو دلیل اینست: 1- یک برند معتبر باشیم 2- اپ خود را با هدفی مشخص و مستقل از سایت طراحی کرده باشیم.[/h]

تهیه شده توسط گروه وب مک
 
بالا