آیا تحصیلات در زمینه کارآفرینی دارای اهمیت است؟

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]آیا تحصیلات در زمینه کارآفرینی دارای اهمیت است؟[/h]

نویسنده: candida brush
مترجم: زهرا آزموده
منبع: .forbes
دانشکده کارآفرینی دانشگاه بابسون از اولین مراکز تدریس کارآفرینی در دنیا است. این دانشکده طی 20 سال گذشته هرساله رتبه اول را در این رشته به دست آورده است.
محققان این دانشکده در آخرین تحقیقات خود در رابطه با این پرسش به نتایج زیر رسیده‌اند. «کاندیا براش» از فارغ‌التحصیلان این دانشکده از جمله کسانی است که در این بررسی حضور داشته است. او در این رابطه می‌گوید: تحصیلات در زمینه کارآفرینی مساله‌ای است که مدت‌ها توسط من و همکارانم در دانشگاه بابسون از طریق رسانه، دوستان و استادان دانشگاه در حال پیگیری است. با رشد روزافزون دانشکده‌ها و آموزشکده‌های کارآفرینی (از 253 تا 2600 دانشکده) هر ساله شاهد تعداد زیادی فارغ‌التحصیل در این رشته هستیم. اما اینکه تحصیلات تا چه حد در روند کاری کارآفرینان دارای اهمیت است سوالی است که پاسخ به آن کمی دشوار است. مساله دیگر در مواجهه با رشد چشمگیر این دوره‌ها این است که گذراندن این دوره‌ها تا چه حد موثر است؟ یکی از راه‌های اندازه‌گیری میزان اثربخشی این دوره‌ها بررسی رفتار فارغ‌التحصیلان پس از گذراندن این دوره‌ها است. بسیاری از موسسات رتبه‌بندی، تعداد فارغ‌التحصیلانی را که بلافاصله پس از اتمام تحصیلات کاری را شروع می‌کنند، معیاری برای سنجش میزان اثربخشی این دوره‌ها در نظر می‌گیرند.
در بررسی‌های اولیه، اندازه‌گیری میزان ارتباط کارآفرینان با دانشی که فراگرفته بودند امری غیر ممکن به نظر می‌آمد. تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان تا 5سال پس از فارغ‌التحصیلی تمایلی برای شروع کار از خود نشان نمی‌دادند، علت این امرچه می‌تواند باشد؟ پس از بررسی‌های صورت گرفته این نتیجه حاصل شد که این افراد نیاز به داشتن تجربه و تمرین بیشتر دارند تا بتوانند به ظرفیت‌های والای کارآفرینی دست یابند. ما در دانشگاه بابسون دوره‌هایی با عنوان تفکر و شیوه اجرای تفکر کارآفرینی داریم. دانش آموزان در این دوره‌ها می‌آموزند که چگونه فرصت‌ها را تشخیص دهند و چگونگی تخصیص منابع را می‌آموزند و با ساختن تیم‌های کاری شرایط را برای ایجاد یک موقعیت اقتصادی و اجتماعی کاری ارزشمند فراهم می‌کنند. در این دوره‌ها دیدگاه‌های خلاقانه و آینده‌نگرانه به دانش‌آموزان ارائه خواهد شد. اما در نهایت از مجموع افرادی که در این دوره‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند تنها 10 الی 15درصد آنها به راه‌اندازی کار جدید می‌پردازند. اما تحقیقات دانشگاهی ما نشان می‌دهد در حدود 5سال دیگر بیش از 50 درصد موسسان و بنیانگذاران مشاغل از فارغ التحصیلان کارآفرینی هستند.
نکته دیگری که در این تحقیقات به آن اشاره شده است، این است که امروزه تنها راه‌اندازی یک کار موجب کارآفرینی نمی‌شود. در بابسون ما معتقدیم کارآفرینان می‌توانند با گرفتن امتیاز یک شغل، داشتن نمایندگی، ورود به یک فعالیت بازرگانی، شروع داد و ستد تجاری یا ورود به یک سازمان فعالیت کارآفرینانه انجام دهند. با داشتن این دید به کارآفرینی بیش از 25درصد از فارغ‌التحصیلان ما کارآفرین محسوب می‌شوند. در انتهای این تحقیق محققان با بررسی اینکه به چه نوع آموزش‌هایی در زمینه تفکر و شیوه اجرای کارآفرینی نیاز داریم، بیان می‌کنند که فارغ‌التحصیلان ما اندیشمندان حرفه‌ای هستند که می‌توانند در اجرای کارشان دارای خلاقیت و آینده‌نگری باشند. 80 درصد گزارش‌ها نشان از خلاقیت فارغ‌التحصیلان کارآفرینی در کار دارد و در66درصد گزارش‌ها آمده است که این افراد در یافتن فرصت‌ها و مشاغل جدید موفق‌تر از سایر افراد هستند. مساله فوق در کتابی با نام رهبران کارآفرین مدرن نوشته کیت مک کن و دانا گرین برگ به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.
 

Similar threads

بالا