آیا اشیا واقعا” وجود دارند یا جهان یک توهم است؟ سوپرهولوگرام چیست؟

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
در 1982 رویداد مهمی رخ داد. در دانشگاه پاریس یک تیم تحقیقاتی که توسط فیزیکدان آلاین اسپکت هدایت می شد آزمایشی را انجام داد که ممکن است مهمترین آزمایش قرن بیستم باشد. البته در اخبار بعد از ظهر خبری درباره آن نبود. در واقع، اگر عادت به مطالعه نشریات علمی را نداشته باشید ممکن است هرگز نامی از اسپکت را نشنیده اید، گرچه برخی معتقدند کشف او ممکن است چهره علم را دگرگون سازد.
اسپکت و تیمش کشف کردند که تحت شرایطی، ذرات زیراتمی نظیر الکترونها صرف نظر از قاصله بین آنها قادرند با یکدیگر بطور همزمان ارتباط داشته باشند. مهم نیست فاصله آنها از هم ده فوت یا یک میلیارد مایل باشد. هر ذره همیشه به گونه ای می داند که دیگری چه می کند. مشکل این شاهکار دراین است که اصل مسلم فرض شده انیشتن را نقض می کند که هیچ ارتباطی نمی تواند سریعتر از سرعت نور سفر کند. زیرا سفر سریعتر ازسرعت نور برابر است با شکستن مانع زمان ، این دورنمای ترسناک سبب شده تا برخی فیزیکدانان کوشش کنند با روشهای پرزحمت و به تفصیل یافته های اسپکت را توجیه کنند.
فیزیکدان دانشگاه لندن دیوید بوهم، برای مثال، معتقد است که یافته های اسپکت دلالت براین دارد که واقعیت عینی وجود ندارد، که علیرغم استحکام ظاهری، جهان در عمل یک هولوگرام تفصیلی شبح گونه، عظیم و با شکوه است.
برای درک اینکه چرا بوهم چنین ادعای شگفت انگیزی می کند، باید ابتدا کمی در مورد هولوگرام دانست. یک هولوگرام عکسی سه وجهی است که با کمک لیزر ساخته می شود. برای ساخت یک هولوگرام، شیئی که باید مورد عکاسی قرار گیرد ابتدا در نور یک اشعه لیزر غرق می شود. سپس اشعه دومین لیزربا انعکاس نخستین اشعه برخورد می کند و باز می گردد که به یک الگوی تداخلی منجر می شود. وقتی فیلم ظاهر می شود، یک گرداب چرخشی بی معنی از نور و خطوط تیره بنظر می رسد. اما بمحض آنکه فیلم ظاهر شده با پرتوی اشعه لیزر دیگری روشن شود، یک تصویر سه بعدی از شیئی اصلی ظاهر می شود. اگر هولوگرام یک گل سرخ از وسط به دونیم شود و بعد با پرتوی اشعه لیزر روشن شود، مشخص می شود هر نیمه باز تصویر کامل گل سرخ را نشان می دهند. در واقع ، حتی اگر این نیمه ها مجددا” نصف شوند، باز هم هرکدام حاوی نسخه دست نخورده تصویر اصلی ولی کوچکترمی باشند. برخلاف تصاویر عادی، هر بخش از یک هولوگرام شامل تمامی اطلاعاتی است که کل آن دارد. این ماهیت “کل در هر جزء” به ما درک کاملا” جدیدی ازسازمان ونظم می دهد.علم غربی در بخش بزرگی از تاریخچه خود متعصبانه تلاش کرده تا به بهترین روش یک پدیده فیزیکی را درک کرده ، چه قورباغه چه یک اتم، آن را شکافته و بخشهای مرتبط را مورد مطالعه قرارداده است.
هولوگرام به ما می آموزد نمی توانیم این رویکرد را با برخی چیزها در جهان داشته باشیم. اگر ما چیزی را که بطور هولوگرافی ساخته شده مجزا کنیم تکه ای از آنچه را که آن چیز با آن ساخته شده بدست نمی آوریم، ما فقط کل کوچکتری بدست می آوریم. بوهم معتقد است دلیل اینکه ذرات زیراتمی علیرغم فاصله ای که آنها را از یکدیگر جدا می کند قادرند در تماس با هم باشند این نیست که نوعی پیام مرموز بین هم رد وبدل می کنندبلکه دلیلش اینست که جدا بودن آنها، یک توهم است. بحث او اینست که چنین ذراتی موجودیتهای مستقل و منفرد نیستند بلکه امتدادی از یک چیز بنیادی می باشند.
برای اینکه آنچه او می گوید را افراد بهتر بتوانند تصور کنند، بوهم تصویر زیر را ارائه می دهد. تصورکنید یک آکواریوم شامل یک ماهی باشد. همچنین تصور کنید که قادر نیستید بطور مستقیم آکواریوم را ببینید و دانش شما درباره آن و آنچه که در آن است از دو دوربین تلویزیونی می آید، یکی درجهت جلوی آکواریوم و دیگری درجهت پهلوی آن. همانطور که شما به این دو مونیتور تلویزیونی خیره شده اید، فرض می کنید که ماهی های در هر یک از دو پرده ، موجودیت های متمایزی هستند. دست آخر، چون دوربینها در زوایای متفاوتی نصب شده اند، هر تصویر کمی متفاوت است. اما همانطور که به مشاهده دو ماهی ادامه می دهید، سرانجام درک می کنید که ارتباط معینی بین انها وجود دارد. وقتی یکی دور می زند، دیگری نیز کمی متفاوت ولی مطابق با اولی در می زند، وقتی یکی رو به جلو است، دیگری بسوی پهلو می رود. اگر از میدان دید کامل این وضعیت بی اطلاع باشید ممکن است حتی نتیجه بگیرید که این ماهیها باید بطور همزمان با هم ارتباط داشته باشند، اما واضح است که این صحیح نیست.

بوهم می گوید این دقیقا” چیزی است که بین ذرات زیر اتمی در آزمایش اسپکت روی می دهد. طبق نظر بوهم، ارتباط سریعتر از سرعت نوربین ذرات زیراتمی در واقع بما می گوید که سطح پایین تری از واقعیت وجود دارد که ما اطلاعی از آن نداریم، یک بعد پیچیده تر، ماورای ابعاد ما که مشابه مثال آکواریوم است. او می گوید ما اشیایی نظیر ذرات زیر اتمی را مجزا از یکدیگر می بینیم زیرا فقط بخشی از واقعیت وجودشان را درک می کنیم.
چنین ذراتی بخشهای مجزا نیستند بلکه سطوح کوچکتری از موجودیتی عمیقتر و بنیادی ترهستند که نهایتا” بصورت یک هولوگرافیک و نامرئی هستند همانند گل سرخی است که پیش از این مطرح شد. و چون در فیزیک واقعیت از این تصویرهای خیالی تشکیل شده، جهان خود یک تصویر ناشی از پرتوافکنی ، یک هولوگرام است.
دریک جهان هولوگرافیک، حتی زمان و فضا نمی توانند دیگر بصورت واقعیات بنیادی در نظر گرفته شوند. چون در جهانی که هیچ چیز واقعا” جدا ازچیزهای دیگر نیست فرضیاتی نظیر مکان درهم می شکند، زمان و فضای سه بعدی نیز، نظیر تصاویر ماهی ها در مونیتورهای تلویزیون، باید بصورت تصویرناشی از پرتوافکنی ازیک نظم عمیق تر در نظر گرفته شوند. در سطح پایین تر واقعیت نوعی سوپر هولوگرام است که در آن گذشته، حال و آینده همگی همزمان وجود دارند.
برای مطالعه بیشتر ، کتاب جهان هولوگرافیک نوشته مایکل تالبوت ترجمه داریوش مهرجویی نشر هرمس پیشنهاد می شود.البته مقالات و کتب بیشتری به زبان انگلیسی از اینترنت (free download) در دسترس می باشد.
منبع : http://ieknafar.wordpress.com
 
آخرین ویرایش:

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
نظریه هولوگرافیک

نظریه هولوگرافیک

سلام به اونایی که اهل تفکرن
نمیدونم تا چه حد با این نظریه آشنا هستید
تئوری هولوگرافیک یه نظریه علمی-فلسفی هست که بوسیله 2 تا دانشمند (کارل پیریبرام :متخصص فیزیولوژی اعصاب , دیوید بوهم: فیزیکدان) به جامعه علمی معرفی شد و در چندین دهه اخیر مخالفان و موافقان زیادی هم پیدا کرد
در کل نظریه جنجال برانگیزی هست که واقعا ارزش وقت گذاشتن رو داره
کتابش هم دقیقا به همین اسمه : جهان هولوگرافیک (مایکل تالبوت,ترجمه داریوش مهرجویی)
اگر با این تئوری آشنا هستید و یا تصمیم دارید باهاش آشنا بشید میتونیم اینجا در موردش بحث کنیم
واقعیت اینه که هولوگرافیک حقایق تکان دهنده ای رو راجع به خودمون و جهان پیرامونمون مطرح میکنه و در صورتی که فرد به این تئوری اعتقاد پیدا کنه میتونه دید و بینشش رو نسبت به زندگی کاملا دگرگون کنه..
منتظر نظراتتون هستم ;)
 

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
راستش توضیحش یکم سخته,اجازه بدید پله پله جلو بریم....قبل از هرچیزی سعی میکنم مفهوم هولوگرام رو که یک پدیده فیزیکی ثابت شده هست توضیح بدم
این عکس نحوه ایجاد یک هولوگرام هست
یک سیب واقعی رو در نظر بگیرید,ما یک پرتوی لیزر داریم که همونطور در عکس مشخصه این پرتو به 2 بخش تقسیم میشه
بخش اول پس از انعکاس از یک آینه و عبور از لنز مخصوص به سیب برخورد میکنه و انعکاس اون به صفحه تصویر برداری (پرده هولوگرام یا فیلم) میرسه
پرتوی دوم هم پس از عبور از لنز مستقیما روی پرده تابانده میشه
از تداخل این 2 پرتو یه تصویر هولوگرافیک سیب روی پرده ایجاد میشه که شما با تاباندن یه پرتو سوم میتونید این تصویر رو ببینید
این تصویر 2 تا خاصیت جالب داره :
اول اینکه کاملا 3 بعدیه,یعنی شما میتونید به دور تصویر بچرخید و اون رو از همه زوایای ببینید و اگر ندونید که این فقط یه تصویره ممکنه با سیب واقعی اشتباهش بگیرید! (تقریبا مثل کیبورد هولوگرافیک گوشی اپل!)
خاصیت دوم که خیلی جالبه اینه که تصویر سیب روی نقطه مشخصی از پرده ایجاد نمیشه,یعنی روی همه جای پرده تصویر سیب هست,به این معنی که اگه شما پرده رو به 20 قسمت تقسیم کنید تمام قسمت ها حاوی اطلاعات ثبت شده تصویر سیب هستند و شما در هر لحظه میتونید با تاباندن اشعه سوم روی هر تکه از پرده تصویر کامل 3 بعدی سیب رو داشته باشید!
تا اینجا همه چیز روشنه؟؟:redface:
 

marjan.hoseini

عضو جدید
من شدیدا کنجکاوم که راجع به هولوگرافیک اطباعات به دست بیارم
چون استادم خیلی مختصر راجع بهش حرف زد و کتابشو معرفی کرد
حتما میرم دنبال این کتاب.اگه میشه شما هم بیشتر توضیح بدید
 

marjan.hoseini

عضو جدید
من شدیدا کنجکاوم راجع به هولوگرافیک اطلاعات به دست بیارم
چون استادم خیلی مختصر راجع بهش حرف زد و کتابشم معرفی کرد
حتما میرم دنبالش
اگه میشه شما هم بیشتر راجع بهش توضیح بدید
 

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب....نظریه پردازای این تئوری اعتقاد دارن که جهان اطراف ما در واقع یه هولوگرام بزرگه...یعنی حاصل تداخل امواج بیشماره و مغز ما که خودش هم خاصیت هولوگرافیک داره این امواج رو به صورت ماده میبینه
و بر اساس همین پیش فرض خیلی از توانایی های فرا طبیعی ذهن انسان ها رو توجیح میکنن
اگر میخواین بیشتر بدونین دیگه خودتون باید کتابو مطالعه کنین
 

dmst

عضو جدید
سلام پایان نامه من در مورد اصول هولوگرافیه خوشحال شدم دیدم بلاخره یکی مشتاقه در مورد هولوگرافی بدونه ............................من یه کتاب انگلیسی در موردش دارم که البته به خاطر مشغله زیاد وقت خوندنشو ندارم اینجا کسی انقدر مشتاق هست که تو ترجمه این کتاب به من کمک کنه؟؟؟؟؟
 

dmst

عضو جدید
http://birooni.wordpress.com/2012/09/08/%2...




سلام دوست عزیز ....

ممنون از تایپکتون ...........................................
اگه اشکال نداشته باشه من از تایپکی که زدین برای بحث شیرین هولوگرافی استفاده کنم ؟؟؟
برای شروع لینک دانلود کتاب جهان هولوگرافیکو براتون میزارم .البته چون قراره فقط در مورد علم هولوگرافیک صحبت کنیم فقط کافیه صفحات 15 تا 108 بخونید تا با هولوگرافی آشنا بشین تا وقتتون هم کمتر گرفته بشه............
بحثو با یه سوال برای اونایی که کتابو خوندن شروع میکنم ........................................................
آیا میدونید بعد از ظهور فیلم هولوگرافیک چند تصویر وکجا تشکیل میشه ؟

 

dmst

عضو جدید


سلام .................


مثل اینکه کسی تو این انجمن رفت و امد نمیکنه ..............................


برای اینکه دوستانی که انشا الله میان اینجا تو یه بحث علمی تر شرکت کنن قبل از اینکه خودم جواب سوالمو بدم چند تا کتاب خوب تو این زمینه معرفی میکنم


کتاب هولوگرام ها (تصاویر سه بعدی لیزری) – مواد ثبت و کاربرد ها


نویسنده: Izabela Naydenova


سال انتشار: 2011


کتاب هولوگرافی (ایجاد تصویر لیزری) پیشرفه – مترولوژی (اندازه گیری) و تصویربرداری


نویسنده: Izabela Naydenova


سال انتشار: 2011


کتاب هولوگرافی (ایجاد تصویر لیزری) – زمینه های مختلفت کاربرد


نویسنده: Freddy Alberto Monroy Ramirez


سال انتشار: 2011


دانلود کتاب چشم انداز های هولوگرافی – تاریخ علم جدید


Holographic Visions - A History of New Science


نویسنده: Sean F. Johnston


سال انتشار: 2006


کتاب هولوگرافی – پژوهش و فناوری ها


Holography - Research and Technologies


نویسنده: Joseph Rosen


سال انتشار: 2011


کتاب تداخل سنجی هولوگرافی


Holographic Interferometry - A Mach-Zehnder Approach


نویسنده: Gregory R. Toker


سال انتشار: 2012


کتاب مقدمه ای بر هولوگرافی دیجیتال مدرن: با متلب


Introduction to Modern Digital Holography: With Matlab


نویسنده: Ting-Chung Poon and Professor Jung-Ping Liu


سال انتشار: 2014


البته اگه علاقه مند داریم تو همین تالار شروع کنیم این کتابا رو ترجمه کنیم .من دارم کتاب اصول هولوگرافی هاری هاران رو ترجمه میکنم .........................


ایشالا تموم بشه میزارمش.........................................
 

dmst

عضو جدید
هولوگرافی

هولوگرافی

اینم چند تا عکس
 

پیوست ها

  • LI_1376993294_fe024c098fc21e8f9560601c7a36094d.jpg
    LI_1376993294_fe024c098fc21e8f9560601c7a36094d.jpg
    13.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 111-Holography.jpg
    11 کیلوبایت · بازدیدها: 0

fire.boy

کاربر فعال
سلام بی زحمت یه توضیح اولیه میدادین ببینیم داستان چیه:)
 

dmst

عضو جدید
سلام بی زحمت یه توضیح اولیه میدادین ببینیم داستان چیه:)

توضیح اولیه رو اول تایپک دوستمون دادن ول بازم چشم یه توضح کامل قرار میدم...................البته توسیه میکنم اون صفحات کتابو که گفتم بخونید
 

dmst

عضو جدید
تاریخ هولوگرافی

هولوگرافی نخستین بار سال ۱۳۲۶ از سوی دنیس گابور، فیزیکدان مجارستانی به عنوان روشی جدید برای تصویربرداری سه بعدی مورد توجه قرار گرفت. بنابراین شاید بتوان گفت آنچه امروزه به عنوان هولوگرافی مدرن و امروزی مطرح است، قدمتی ۶۶ ساله دارد. این دانشمند در آن زمان درباره روشی برای اصلاح و افزایش دقت میکروسکوپ های الکترونی تحقیق می کرد.
در این تحقیق به این نتیجه رسید هولوگرافی می تواند روش مناسبی برای از بین بردن محدودیت های تصویر در میکروسکوپ های الکترونی باشد و به خاطر این دستاورد بزرگ و مهم، جایزه نوبل فیزیک سال ۱۳۵۰ به دنیس گابور تعلق گرفت. در بسیاری از منابع از دنیس گابور به عنوان پدر علم هولوگرافی نام برده شده است.
اگرچه زمانی که این فیزیکدان برای نخستین بار این موضوع را مطرح کرد، این طرح در بسیاری از حوزه های علمی مورد توجه قرار گرفت، اما حقیقت این است که تا پیش از اختراع لیزر، هولوگرافی در ارائه واقعیت های عینی و به عبارتی در زمینه های کاربردی هیچ موفقیتی به دست نیاورده بود. در آن زمان فناوری های جدیدی که امروزه برای تولید امواج لیزر کاربرد دارد، وجود نداشت و از این رو این کشف بزرگ که امروزه به عنوان یک روش جدید ارتباطی مطرح شده است قدری عجیب به نظر می رسید. زمانی که دانشمندان به روش های پیشرفته ای برای تولید امواج لیزر دست پیدا کردند این طرح شکل واقعی تری به خود گرفت.
سال ۱۳۴۱ محققانی از دانشگاه میشیگان با هدف نمایش تصاویر سه بعدی، تئوری جدیدی برای استفاده از این روش ارائه کردند و به این ترتیب با استفاده از فناوری های جدید، زمینه ای برای اجرایی شدن تئوری مطرح شده از سوی دنیس گابور فراهم شد. به این ترتیب، محققان توانستند به کمک پردازشگرهای پیشرفته و تصویربرداری از یک جسم از زوایای مختلف و بازسازی آن به کمک نرم افزارهای رایانه ای و در نهایت تابش امواج لیزر در محیط مرئی یا به عبارتی نمایشگرهایی که از ذرات بخار آب تشکیل شده است، تصویر سه بعدی از اجسام را به نمایش درآورند.
البته در آن زمان استفاده از این روش مستلزم صرف هزینه های بالایی بود و از همه مهم تر این که امکان نمایش صوت و تصویر به صورت زنده و همزمان وجود نداشت و به همین علت در توسعه این روش در حوزه ارتباطات محدودیت هایی وجود داشت که امروزه برطرف شده است.

هولوگرافی چیست ؟

آنچه که بعنوان هولوگرام می بینیم ثبت یک تصویر طی یک فرآیند پیچیده اپتیکی است که معمولا بوسیله نور لیزر از طریق دو فرآیند پراش نور و تداخل نور بوجود می آید .
این فرآیند بدین صورت است که نور لیزر توسط ابزار ویژه ای به دو باریکه نور تقسیم میگردد ، یک باریکه به سمت صفحه ثبات منتقل میشود که به آن پرتو مرجع می گوئیم و باریکه دیگر که پرتو شی می باشد پس از عبور ازشی مورد نظر جهت عکس برداری به سمت صفحه ثبات هدایت می شود .
این دو پرتو در محل صفحه ثبات با هم تداخل میکنند . در این فرآیند هنگامی که قله های دو موج برهم منطبق می شوند ، شدت یا دامنه انرژی موج افزایش می یابد و زمانی که قله و دره موج دوم تطبیق می کند ، چگالی کاهش می یابد . تداخل سازنده وقتی رخ می دهد که هردو موج بطور هم فاز نسبت به هم به یک نقطه برسند و تداخل ویرانگر هنگامی اتفاق می افتد که امواج غیر هم فاز باشند . از آنجائی که این الگوی ثبت شده شامل اطلاعات دامنه وفاز باریکه تا شی است بنابراین تفاوت آشکاری با یک عکس معمولی را داشته و همین امر موجب سه بعدی بنظر رسیدن تصویر هولوگرام می گردد . هولوگرافی از نظر ثبت اطلاعات مربوط به یک صحنه و منظره بر روی فیلم ، به عکاسی شباهت دارد ، اما شیوه‌ها و وسایل کار برای ایجاد تصویر همچون خود مقادیر به دست آمده کاملا متفاوتند . در عکاسی متعارف تصویری که از یک منظره و صحنه بدست می‌آید، چه عکس باشد یا اسلاید به هر حال تصویری است که نهایتا ایجاد می‌شود.
ولی در هولوگرافی ناظر از تماشای هولوگرام احساس برجستگی در تصویر می‌کند. حتی بیش از آنچه در استرئوسکوپی معمول است، بعد در استرئوسکوپی را با تعبیری می‌شود بعد کاذب نامید. چون فقط از یک زاویه یعنی همان زاویه‌ای که دوربینها موقع عکسبرداری ، مستقر بوده، می‌شود تصویر را مشاهده کرد. در حالی که در هولوگرافی منظره بازسازی شده را از زوایای متعدد می‌توان دید و ناظر با حرکت دادن سر خود اثر ناشی از اختلاف منظر معین جابجایی روشن نسبت به هم در اثر جابجایی ناظر را حس خواهد کرد.







 

dmst

عضو جدید
تاریخ هولوگرافی

هولوگرافی نخستین بار سال ۱۳۲۶ از سوی دنیس گابور، فیزیکدان مجارستانی به عنوان روشی جدید برای تصویربرداری سه بعدی مورد توجه قرار گرفت. بنابراین شاید بتوان گفت آنچه امروزه به عنوان هولوگرافی مدرن و امروزی مطرح است، قدمتی ۶۶ ساله دارد. این دانشمند در آن زمان درباره روشی برای اصلاح و افزایش دقت میکروسکوپ های الکترونی تحقیق می کرد.
در این تحقیق به این نتیجه رسید هولوگرافی می تواند روش مناسبی برای از بین بردن محدودیت های تصویر در میکروسکوپ های الکترونی باشد و به خاطر این دستاورد بزرگ و مهم، جایزه نوبل فیزیک سال ۱۳۵۰ به دنیس گابور تعلق گرفت. در بسیاری از منابع از دنیس گابور به عنوان پدر علم هولوگرافی نام برده شده است.
اگرچه زمانی که این فیزیکدان برای نخستین بار این موضوع را مطرح کرد، این طرح در بسیاری از حوزه های علمی مورد توجه قرار گرفت، اما حقیقت این است که تا پیش از اختراع لیزر، هولوگرافی در ارائه واقعیت های عینی و به عبارتی در زمینه های کاربردی هیچ موفقیتی به دست نیاورده بود. در آن زمان فناوری های جدیدی که امروزه برای تولید امواج لیزر کاربرد دارد، وجود نداشت و از این رو این کشف بزرگ که امروزه به عنوان یک روش جدید ارتباطی مطرح شده است قدری عجیب به نظر می رسید. زمانی که دانشمندان به روش های پیشرفته ای برای تولید امواج لیزر دست پیدا کردند این طرح شکل واقعی تری به خود گرفت.
سال ۱۳۴۱ محققانی از دانشگاه میشیگان با هدف نمایش تصاویر سه بعدی، تئوری جدیدی برای استفاده از این روش ارائه کردند و به این ترتیب با استفاده از فناوری های جدید، زمینه ای برای اجرایی شدن تئوری مطرح شده از سوی دنیس گابور فراهم شد. به این ترتیب، محققان توانستند به کمک پردازشگرهای پیشرفته و تصویربرداری از یک جسم از زوایای مختلف و بازسازی آن به کمک نرم افزارهای رایانه ای و در نهایت تابش امواج لیزر در محیط مرئی یا به عبارتی نمایشگرهایی که از ذرات بخار آب تشکیل شده است، تصویر سه بعدی از اجسام را به نمایش درآورند.
البته در آن زمان استفاده از این روش مستلزم صرف هزینه های بالایی بود و از همه مهم تر این که امکان نمایش صوت و تصویر به صورت زنده و همزمان وجود نداشت و به همین علت در توسعه این روش در حوزه ارتباطات محدودیت هایی وجود داشت که امروزه برطرف شده است.

هولوگرافی چیست ؟

آنچه که بعنوان هولوگرام می بینیم ثبت یک تصویر طی یک فرآیند پیچیده اپتیکی است که معمولا بوسیله نور لیزر از طریق دو فرآیند پراش نور و تداخل نور بوجود می آید .
این فرآیند بدین صورت است که نور لیزر توسط ابزار ویژه ای به دو باریکه نور تقسیم میگردد ، یک باریکه به سمت صفحه ثبات منتقل میشود که به آن پرتو مرجع می گوئیم و باریکه دیگر که پرتو شی می باشد پس از عبور ازشی مورد نظر جهت عکس برداری به سمت صفحه ثبات هدایت می شود .
این دو پرتو در محل صفحه ثبات با هم تداخل میکنند . در این فرآیند هنگامی که قله های دو موج برهم منطبق می شوند ، شدت یا دامنه انرژی موج افزایش می یابد و زمانی که قله و دره موج دوم تطبیق می کند ، چگالی کاهش می یابد . تداخل سازنده وقتی رخ می دهد که هردو موج بطور هم فاز نسبت به هم به یک نقطه برسند و تداخل ویرانگر هنگامی اتفاق می افتد که امواج غیر هم فاز باشند . از آنجائی که این الگوی ثبت شده شامل اطلاعات دامنه وفاز باریکه تا شی است بنابراین تفاوت آشکاری با یک عکس معمولی را داشته و همین امر موجب سه بعدی بنظر رسیدن تصویر هولوگرام می گردد . هولوگرافی از نظر ثبت اطلاعات مربوط به یک صحنه و منظره بر روی فیلم ، به عکاسی شباهت دارد ، اما شیوه‌ها و وسایل کار برای ایجاد تصویر همچون خود مقادیر به دست آمده کاملا متفاوتند . در عکاسی متعارف تصویری که از یک منظره و صحنه بدست می‌آید، چه عکس باشد یا اسلاید به هر حال تصویری است که نهایتا ایجاد می‌شود.
ولی در هولوگرافی ناظر از تماشای هولوگرام احساس برجستگی در تصویر می‌کند. حتی بیش از آنچه در استرئوسکوپی معمول است، بعد در استرئوسکوپی را با تعبیری می‌شود بعد کاذب نامید. چون فقط از یک زاویه یعنی همان زاویه‌ای که دوربینها موقع عکسبرداری ، مستقر بوده، می‌شود تصویر را مشاهده کرد. در حالی که در هولوگرافی منظره بازسازی شده را از زوایای متعدد می‌توان دید و ناظر با حرکت دادن سر خود اثر ناشی از اختلاف منظر معین جابجایی روشن نسبت به هم در اثر جابجایی ناظر را حس خواهد کرد.





 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
تاریخ هولوگرافی

هولوگرافی نخستین بار سال ۱۳۲۶ از سوی دنیس گابور، فیزیکدان مجارستانی به عنوان روشی جدید برای تصویربرداری سه بعدی مورد توجه قرار گرفت. بنابراین شاید بتوان گفت آنچه امروزه به عنوان هولوگرافی مدرن و امروزی مطرح است، قدمتی ۶۶ ساله دارد. این دانشمند در آن زمان درباره روشی برای اصلاح و افزایش دقت میکروسکوپ های الکترونی تحقیق می کرد.
در این تحقیق به این نتیجه رسید هولوگرافی می تواند روش مناسبی برای از بین بردن محدودیت های تصویر در میکروسکوپ های الکترونی باشد و به خاطر این دستاورد بزرگ و مهم، جایزه نوبل فیزیک سال ۱۳۵۰ به دنیس گابور تعلق گرفت. در بسیاری از منابع از دنیس گابور به عنوان پدر علم هولوگرافی نام برده شده است.
اگرچه زمانی که این فیزیکدان برای نخستین بار این موضوع را مطرح کرد، این طرح در بسیاری از حوزه های علمی مورد توجه قرار گرفت، اما حقیقت این است که تا پیش از اختراع لیزر، هولوگرافی در ارائه واقعیت های عینی و به عبارتی در زمینه های کاربردی هیچ موفقیتی به دست نیاورده بود. در آن زمان فناوری های جدیدی که امروزه برای تولید امواج لیزر کاربرد دارد، وجود نداشت و از این رو این کشف بزرگ که امروزه به عنوان یک روش جدید ارتباطی مطرح شده است قدری عجیب به نظر می رسید. زمانی که دانشمندان به روش های پیشرفته ای برای تولید امواج لیزر دست پیدا کردند این طرح شکل واقعی تری به خود گرفت.
سال ۱۳۴۱ محققانی از دانشگاه میشیگان با هدف نمایش تصاویر سه بعدی، تئوری جدیدی برای استفاده از این روش ارائه کردند و به این ترتیب با استفاده از فناوری های جدید، زمینه ای برای اجرایی شدن تئوری مطرح شده از سوی دنیس گابور فراهم شد. به این ترتیب، محققان توانستند به کمک پردازشگرهای پیشرفته و تصویربرداری از یک جسم از زوایای مختلف و بازسازی آن به کمک نرم افزارهای رایانه ای و در نهایت تابش امواج لیزر در محیط مرئی یا به عبارتی نمایشگرهایی که از ذرات بخار آب تشکیل شده است، تصویر سه بعدی از اجسام را به نمایش درآورند.
البته در آن زمان استفاده از این روش مستلزم صرف هزینه های بالایی بود و از همه مهم تر این که امکان نمایش صوت و تصویر به صورت زنده و همزمان وجود نداشت و به همین علت در توسعه این روش در حوزه ارتباطات محدودیت هایی وجود داشت که امروزه برطرف شده است.

هولوگرافی چیست ؟

آنچه که بعنوان هولوگرام می بینیم ثبت یک تصویر طی یک فرآیند پیچیده اپتیکی است که معمولا بوسیله نور لیزر از طریق دو فرآیند پراش نور و تداخل نور بوجود می آید .
این فرآیند بدین صورت است که نور لیزر توسط ابزار ویژه ای به دو باریکه نور تقسیم میگردد ، یک باریکه به سمت صفحه ثبات منتقل میشود که به آن پرتو مرجع می گوئیم و باریکه دیگر که پرتو شی می باشد پس از عبور ازشی مورد نظر جهت عکس برداری به سمت صفحه ثبات هدایت می شود .
این دو پرتو در محل صفحه ثبات با هم تداخل میکنند . در این فرآیند هنگامی که قله های دو موج برهم منطبق می شوند ، شدت یا دامنه انرژی موج افزایش می یابد و زمانی که قله و دره موج دوم تطبیق می کند ، چگالی کاهش می یابد . تداخل سازنده وقتی رخ می دهد که هردو موج بطور هم فاز نسبت به هم به یک نقطه برسند و تداخل ویرانگر هنگامی اتفاق می افتد که امواج غیر هم فاز باشند . از آنجائی که این الگوی ثبت شده شامل اطلاعات دامنه وفاز باریکه تا شی است بنابراین تفاوت آشکاری با یک عکس معمولی را داشته و همین امر موجب سه بعدی بنظر رسیدن تصویر هولوگرام می گردد . هولوگرافی از نظر ثبت اطلاعات مربوط به یک صحنه و منظره بر روی فیلم ، به عکاسی شباهت دارد ، اما شیوه‌ها و وسایل کار برای ایجاد تصویر همچون خود مقادیر به دست آمده کاملا متفاوتند . در عکاسی متعارف تصویری که از یک منظره و صحنه بدست می‌آید، چه عکس باشد یا اسلاید به هر حال تصویری است که نهایتا ایجاد می‌شود.
ولی در هولوگرافی ناظر از تماشای هولوگرام احساس برجستگی در تصویر می‌کند. حتی بیش از آنچه در استرئوسکوپی معمول است، بعد در استرئوسکوپی را با تعبیری می‌شود بعد کاذب نامید. چون فقط از یک زاویه یعنی همان زاویه‌ای که دوربینها موقع عکسبرداری ، مستقر بوده، می‌شود تصویر را مشاهده کرد. در حالی که در هولوگرافی منظره بازسازی شده را از زوایای متعدد می‌توان دید و ناظر با حرکت دادن سر خود اثر ناشی از اختلاف منظر معین جابجایی روشن نسبت به هم در اثر جابجایی ناظر را حس خواهد کرد.






با سلام : همکار محترم : اگر چه :هولوگرافی تخصص من نیست.اما یک مقدار کمی مطالعات قبلی داشته ام.امید بتوان با باز کردن این بحث بتدریج متخصصان فیزیک بخصوص انانکه :دارای تخصصیت ارشدیت در :اپتیک نوری دارند -تشریف بیاورند وضمن بالا رفتن سطح بحث در حد تخصصی- ما نیز از انان بیاموزیم. در باره مقدمات توضیح دادید-من فقط یک جمع بندی ارایه می دهم.
1-در بحث قبلی گفتم برداشت من باختصار چنین است.:HOLOGRAPHYرا باید در حالت کلی یک نوع تصویر برداری سه بعدی دانست. فرق ان با عکس های دو بعدی معمول در اینست که : در عکاسی معمولی :با توجه به سرعت بالای نور -اگر چه داریم از یک جسم سع بعدی عکس می گیریم -اما صفحه عکس بشدت تحت تاثیر :شدت اثر نور (حساسیت فوق العاده فیلم عکاسی را در برابرنور دیدن همه دیده ایم) -قرار گرفته واین شدت میدان نوری(این توجیه من است) در صفحه عکس با درجات مختلف توزیع می شود. وفقط دو بعد رویه (طول وعرض) که روبه نور جذب نور کرده اند فرصت ظهور می یابند. لذا جایی برای بعد سوم :عمق یا ضخامت جسم باقی نمی ماند. وعکس معمولی دو بعدی ظاهر می گردد. بنابراین ما پرسپکتیو نداریم .اما هو لو گرافی ابتدایی گابور امروزه با کار دانشمندان پیشرفت فراوان واصلاحات جالبی کرده است.البته اساس کار همان روش اوست ولی پیشرفته تر. سیستم فعلی باین صورت است که :از تابانیدن یک اشعه لیزری همراه منبع نوری معمول عکاسی :این نورها تداخل می کنند(شدت نور ودامنه +فازموج نوری لیزری در تداخل) - عمق یا ضخامت را هم ثبت می کنند.لذا تصویر سه بعدی می شود.اگر مکانهای خود را تغیر دهید تصاویر متعدد از زوایای متفاوت بصورت :پرسپکتیو سه بعدی خواهید داشت.
برداشت من وتشریح فیزیکی علت فوق :نور معمول افتاب را باید انرژی تابشی الکترو مغناطیس دانست. (همان بسته ها یا پکیج های بار دار فوتونی توصیف اینشتاین)- اگر حرکت بصورت سینوسوییدال باشد.یا نوع دیگر مثلثاتی (من حالت سینوسی را گرفتم ). در فاصله دو جهش منحنی یا بعبارت ساده:طول موج :سیکل ارتعاشات در ثانیه این موج فازی را دارم. اما مدانیم :سرعت انتشار نور=فرکانس ضربدر طول موج.سرعت نور که ثابت است. پس تغیرات مربوط به طول موجهاست .علت عدم نمایش عمق یا ضخامت جسم در عکسهای معمولی با نور خورشید یا فلاش این است که:"نور سفید"منظم عمل نمی کند.ولذا در هولوگرام قابل استفاده نیست.برای نمایش عمق وضخامت:منبع نور شما باید :تک فرکانسی باشد-تک رنگ باشد.هر موج با موج دیگر :"همفاز"باشد.لیزرچنین خاصیتی دارد.بحث من تمام نشده-موارد تحقیقاتی اخیر وتحلیل من از انها -که در دانشگاه شیگاگو انجام گرفته مانده است.یعنی بخش مهم واصلی-این را یک مقدمه ومدخل شروع بحث بدانید.
:gol: -فعلا از منظر اپتیکی وتا حدی متفاوت با موارد شما نگاهی فشرده کردیم- من بخش دوم صحبت خود را می گذارم بعد از اظها رنظر دوستان.:gol::gol:



 
آخرین ویرایش:

dmst

عضو جدید
سلام ...................

در عکسبرداری دو بعدی به علت استفاده از یک جبهه نور نمیتوان فاصله بعد سوم را ضبط کرد و این تفاوت اصلی هولوگرافی وعکاسی معمولیه. در هولوگرافی به علت استفاده از دو جبهه نورمتمرکز (اولی بدون برخورد با شی و دومی با برخورد به شی ) به جای استفاده از یک جبهه نور گسترده که میتواند فاصله زمانی برای ایجاد اختلاف دامنه و فاز مورد نظر بین دو جبهه را ایجاد کند تولید میشود. این اختلاف فاز و دامنه به صورت امواج تداخلی ضبط میشود . البته باید بدونید که هولوگرام با نور سفید هم تولید میشه ولی با کیفیت افتضاح
نظر من اینه که ما داریم بیشتر اختلاف زمان رو در هولوگرافی به صورت موج نشون میدیم نه اختلاف بعد رو و این همون چیزیه که بوهم بهش میگه دنیای هولوگراف ....................... منظور بوهم از دنیای هولوگراف این بوده که ما میتونیم اطلاعات مربوط به یک منطقه از فضا زمان رو با هر چند بعد که هست (حتی با بعدی به اسم زمان همون طور که بالا توضیح دادم )روی یک بعد کمتر رمزنگاری کرد ..........................
بزارین کاملتر توضیح بدم .
شما یک جسم 3 بعدی رو چطور روی کاغذ میارین مثلا یه کوه رو ............... با منحنی های متحد المرکزی با شعاع های متفاوت مثل نقشه های جغرافیایی
حالا فضازمان چهار بعدی رو در نظر بگیرین .........................چطور ممکنه فقط سه بعدشو ببینین در صورتی که میدونین ابعاد بیشتری داره (البته حرف من وقتی صدق میکنه که کسی مدعی نشه که بعد زمان رو به چشم دیده ) ...............................؟؟؟

درسته .بوهم میخواست بگه شما به تصویر 4بعدی نگاه نمیکنید بلکه موجودیتی که میبینین فیلم رمزگزاری شده هولوگرافیه............. شما دارین به بعد کمتر نگاه میکنین ........................
خیلی حرف زدم ..............میخواستم بحث جالب بشه تا شاید مشارکتا هم بیشتر بشه

 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
سلام ...................

در عکسبرداری دو بعدی به علت استفاده از یک جبهه نور نمیتوان فاصله بعد سوم را ضبط کرد و این تفاوت اصلی هولوگرافی وعکاسی معمولیه. در هولوگرافی به علت استفاده از دو جبهه نورمتمرکز (اولی بدون برخورد با شی و دومی با برخورد به شی ) به جای استفاده از یک جبهه نور گسترده که میتواند فاصله زمانی برای ایجاد اختلاف دامنه و فاز مورد نظر بین دو جبهه را ایجاد کند تولید میشود. این اختلاف فاز و دامنه به صورت امواج تداخلی ضبط میشود . البته باید بدونید که هولوگرام با نور سفید هم تولید میشه ولی با کیفیت افتضاح
نظر من اینه که ما داریم بیشتر اختلاف زمان رو در هولوگرافی به صورت موج نشون میدیم نه اختلاف بعد رو و این همون چیزیه که بوهم بهش میگه دنیای هولوگراف ....................... منظور بوهم از دنیای هولوگراف این بوده که ما میتونیم اطلاعات مربوط به یک منطقه از فضا زمان رو با هر چند بعد که هست (حتی با بعدی به اسم زمان همون طور که بالا توضیح دادم )روی یک بعد کمتر رمزنگاری کرد ..........................
بزارین کاملتر توضیح بدم .
شما یک جسم 3 بعدی رو چطور روی کاغذ میارین مثلا یه کوه رو ............... با منحنی های متحد المرکزی با شعاع های متفاوت مثل نقشه های جغرافیایی
حالا فضازمان چهار بعدی رو در نظر بگیرین .........................چطور ممکنه فقط سه بعدشو ببینین در صورتی که میدونین ابعاد بیشتری داره (البته حرف من وقتی صدق میکنه که کسی مدعی نشه که بعد زمان رو به چشم دیده ) ...............................؟؟؟

درسته .بوهم میخواست بگه شما به تصویر 4بعدی نگاه نمیکنید بلکه موجودیتی که میبینین فیلم رمزگزاری شده هولوگرافیه............. شما دارین به بعد کمتر نگاه میکنین ........................
خیلی حرف زدم ..............میخواستم بحث جالب بشه تا شاید مشارکتا هم بیشتر بشه


سلام بردوستان :
دوستان-من صفحه اول این تایپیک را که دیدم بسیار امیدوار شدم که در باره این علم مهم وبروز جهان از این بحث ها استفاده کرده وخواهم اموخت -البته از یک همکارمحترم رشته مهندسی لیزر :laserist -دعوت کردم در این مباحث شرکت داشته باشند- بهر حال امیدوارم نظرات شما دوستان صفحه:یک ودوست اخیر را هم مشاهده کنیم.
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز

راستش توضیحش یکم سخته,اجازه بدید پله پله جلو بریم....قبل از هرچیزی سعی میکنم مفهوم هولوگرام رو که یک پدیده فیزیکی ثابت شده هست توضیح بدم
این عکس نحوه ایجاد یک هولوگرام هست
یک سیب واقعی رو در نظر بگیرید,ما یک پرتوی لیزر داریم که همونطور در عکس مشخصه این پرتو به 2 بخش تقسیم میشه
بخش اول پس از انعکاس از یک آینه و عبور از لنز مخصوص به سیب برخورد میکنه و انعکاس اون به صفحه تصویر برداری (پرده هولوگرام یا فیلم) میرسه
پرتوی دوم هم پس از عبور از لنز مستقیما روی پرده تابانده میشه
از تداخل این 2 پرتو یه تصویر هولوگرافیک سیب روی پرده ایجاد میشه که شما با تاباندن یه پرتو سوم میتونید این تصویر رو ببینید
این تصویر 2 تا خاصیت جالب داره :
اول اینکه کاملا 3 بعدیه,یعنی شما میتونید به دور تصویر بچرخید و اون رو از همه زوایای ببینید و اگر ندونید که این فقط یه تصویره ممکنه با سیب واقعی اشتباهش بگیرید! (تقریبا مثل کیبورد هولوگرافیک گوشی اپل!)
خاصیت دوم که خیلی جالبه اینه که تصویر سیب روی نقطه مشخصی از پرده ایجاد نمیشه,یعنی روی همه جای پرده تصویر سیب هست,به این معنی که اگه شما پرده رو به 20 قسمت تقسیم کنید تمام قسمت ها حاوی اطلاعات ثبت شده تصویر سیب هستند و شما در هر لحظه میتونید با تاباندن اشعه سوم روی هر تکه از پرده تصویر کامل 3 بعدی سیب رو داشته باشید!
تا اینجا همه چیز روشنه؟؟:redface:

من شدیدا کنجکاوم که راجع به هولوگرافیک اطباعات به دست بیارم
چون استادم خیلی مختصر راجع بهش حرف زد و کتابشو معرفی کرد
حتما میرم دنبال این کتاب.اگه میشه شما هم بیشتر توضیح بدید

سلام به اونایی که اهل تفکرن
نمیدونم تا چه حد با این نظریه آشنا هستید
تئوری هولوگرافیک یه نظریه علمی-فلسفی هست که بوسیله 2 تا دانشمند (کارل پیریبرام :متخصص فیزیولوژی اعصاب , دیوید بوهم: فیزیکدان) به جامعه علمی معرفی شد و در چندین دهه اخیر مخالفان و موافقان زیادی هم پیدا کرد
در کل نظریه جنجال برانگیزی هست که واقعا ارزش وقت گذاشتن رو داره
کتابش هم دقیقا به همین اسمه : جهان هولوگرافیک (مایکل تالبوت,ترجمه داریوش مهرجویی)
اگر با این تئوری آشنا هستید و یا تصمیم دارید باهاش آشنا بشید میتونیم اینجا در موردش بحث کنیم
واقعیت اینه که هولوگرافیک حقایق تکان دهنده ای رو راجع به خودمون و جهان پیرامونمون مطرح میکنه و در صورتی که فرد به این تئوری اعتقاد پیدا کنه میتونه دید و بینشش رو نسبت به زندگی کاملا دگرگون کنه..
منتظر نظراتتون هستم ;)

خب....نظریه پردازای این تئوری اعتقاد دارن که جهان اطراف ما در واقع یه هولوگرام بزرگه...یعنی حاصل تداخل امواج بیشماره و مغز ما که خودش هم خاصیت هولوگرافیک داره این امواج رو به صورت ماده میبینه
و بر اساس همین پیش فرض خیلی از توانایی های فرا طبیعی ذهن انسان ها رو توجیح میکنن
اگر میخواین بیشتر بدونین دیگه خودتون باید کتابو مطالعه کنین

سلام دوستان -با این اطلاعات وعلاقه تعجب است در بحث مهندسmst -انتظار شرکت شما را داشتم. ویا انانکه دستی در لیزر دارند.بحث ازاد ودوستانه است -جدل علمی که نیست- از هم می اموزیم بخصوص من که تخصصم نیست. واقعا این عدم شرکت در مباحث علمی -مایه تاسف است.
 

dmst

عضو جدید
سلام .................
یه پیشنهاد جدید دارم ............................دستم که به جایی بند نیست فقط هی پیشنهاد میدم :)
من تیتر و ترجمه متونی که دارم میخونم رو میزارم ...اصل متن رو هم میزارم ... هرکس علاقه منده متنو بخونه در موردش نظر بده اگر ایرادی هم تو ترجمه میبینه ممنون میشم بگه.......
برای شروع بحث فهرست بخش اول کتاب مبانی هولوگرافی نوشته hariharn رو میزارم....


تصویربرداری هولوگرافی






هولوگرام های خطی



هولوگرام های خارج از محور



هولوگرام های فوریر



هولوگرام های فوریر بدون لنز



هولوگرام های تصویری



هولوگرام های انعکاسی

 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
سلام .................
یه پیشنهاد جدید دارم ............................دستم که به جایی بند نیست فقط هی پیشنهاد میدم :)
من تیتر و ترجمه متونی که دارم میخونم رو میزارم ...اصل متن رو هم میزارم ... هرکس علاقه منده متنو بخونه در موردش نظر بده اگر ایرادی هم تو ترجمه میبینه ممنون میشم بگه.......
برای شروع بحث فهرست بخش اول کتاب مبانی هولوگرافی نوشته hariharn رو میزارم....


تصویربرداری هولوگرافی






هولوگرام های خطی



هولوگرام های خارج از محور



هولوگرام های فوریر



هولوگرام های فوریر بدون لنز



هولوگرام های تصویری



هولوگرام های انعکاسی
جناب مهندس -سلام:
من دیگر کاری به بقیه دوستان ندارم. فکر کنم بحد کافی دعوت کردیم. امدند قدمشان روی چشم -در غیر این صورت از ما بخیر از ایشان بسلامت. اما بعد:
من خودم شخصا مایلم در باره این علم جذاب بیشتر بدانم وبیاموزم :لذا خواهشمندم از هولو گرامهای خطی شروع فرمایید -بدیهی است سیوالات را مطرح می کنم. با تشکر.
 

dmst

عضو جدید
سلام ........
وبا عرض پوزش و شرمندگی از اینکه چند وقته نبودم .اخه چشام یه مشکلی پیدا کرده دکتر گفته به صفحه کامپیوتر نگا نکنم .البته برای یه مدتی ..........




اول جواب سوال چند وقت پیشمو میدم که پرسیده بودم در هولوگرافی چند تصویر ساخته میشه ............وقتی پرتو مرجع به فیلم هولوگرافی میتابه مقداری از این پرتو بازتاب میشه و مقداری از اون از فیلم عبور میکنه ....پرتویی که عبور میکنه تصویر واقعی و پرتویی که بازتاب میشه دقیقا در جایی که جسم واقعی در حین عکسبرداری وجود داشته تصویری مجازی میسازه ...که انشاالله به جاش بیشتر توضیح میدم .......



قبل از اینکه در مورد هولوگرافی صحبت کنیم چند تا کلمه هست که باید خوب بشناسیم


پراش : توانایی نور برای خمش به دور گوشه ها تا حد معین


نوار و فریز های داخلی : فرض کنید نور از یک چشمه نقطه ای به پرده ای با دو روزنه میتابه ....این دو روزنه مانند دو چشمه نور نقطه ای عمل میکنن ..... نور خارج شده از دو چشمه امواج کروی منتشر میکنه .....این جبهه های موج با هم تداخل میکنن نورهای تداخل کرده روی یه پرده دیگه نوارهای روشن و تاریکی تولید میکنن که بهشون میگن نوار ها یا فریز های تداخلی...............نوارهای روشن از تداخل امواج همفاز و نوارهای تاریک از تداخل موجهایی که در فاز مخالف هستن تشکیل میشن ....


تابش تکفام : وقتی یک الکترون بین دو تراز انرژی معین انتقال پیدا میکنه به علت انرژی معین بین دو تراز فوتون های معینی تولید میشن که فرکانس و طول موج معینی دارن که به این تابش تکفام میگن .....


تابش همدوس : اگر برای ایجاد تابش از یک فوتون برای بر انگیختن الکترونها استفاده کنیم (تابش زورکی ) امواج ایجاد شده هم انرژی و هم فرکانس و هم فاز فوتون اولیه بوده و پلاریزاسیون مشابه دارن .به این معنی که فوتون اولیه به فوتون بعدی اکه به صورت برانگیخته ازاد شده اضافه میشه و همدیگرو تقویت میکنند و دامنه انها افزایش میابد ............به این گسیل تحریکی که امواج در اون دامنه و فاز و فرکانس یکسانی دارن تابش همدوس میگن


البته اینایی که گفتم یه مختصری بیشتر نبود بهتره دوستان محض بیشتر شدن اطلاعات ،خودشونم یه گشتی بزنن ....



و بابت هولوگرامهای خطی هم شرمندم به خاطر چشام یه کم ترجمش بیشتر طول میکشه ولی در اسرع وقت وبه محض اینکه بتونم ترجمه ها رو تایپ کنم میزارمشون
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
سلام ........
وبا عرض پوزش و شرمندگی از اینکه چند وقته نبودم .اخه چشام یه مشکلی پیدا کرده دکتر گفته به صفحه کامپیوتر نگا نکنم .البته برای یه مدتی ..........





اول جواب سوال چند وقت پیشمو میدم که پرسیده بودم در هولوگرافی چند تصویر ساخته میشه ............وقتی پرتو مرجع به فیلم هولوگرافی میتابه مقداری از این پرتو بازتاب میشه و مقداری از اون از فیلم عبور میکنه ....پرتویی که عبور میکنه تصویر واقعی و پرتویی که بازتاب میشه دقیقا در جایی که جسم واقعی در حین عکسبرداری وجود داشته تصویری مجازی میسازه ...که انشاالله به جاش بیشتر توضیح میدم .......



قبل از اینکه در مورد هولوگرافی صحبت کنیم چند تا کلمه هست که باید خوب بشناسیم


پراش : توانایی نور برای خمش به دور گوشه ها تا حد معین


نوار و فریز های داخلی : فرض کنید نور از یک چشمه نقطه ای به پرده ای با دو روزنه میتابه ....این دو روزنه مانند دو چشمه نور نقطه ای عمل میکنن ..... نور خارج شده از دو چشمه امواج کروی منتشر میکنه .....این جبهه های موج با هم تداخل میکنن نورهای تداخل کرده روی یه پرده دیگه نوارهای روشن و تاریکی تولید میکنن که بهشون میگن نوار ها یا فریز های تداخلی...............نوارهای روشن از تداخل امواج همفاز و نوارهای تاریک از تداخل موجهایی که در فاز مخالف هستن تشکیل میشن ....


تابش تکفام : وقتی یک الکترون بین دو تراز انرژی معین انتقال پیدا میکنه به علت انرژی معین بین دو تراز فوتون های معینی تولید میشن که فرکانس و طول موج معینی دارن که به این تابش تکفام میگن .....


تابش همدوس : اگر برای ایجاد تابش از یک فوتون برای بر انگیختن الکترونها استفاده کنیم (تابش زورکی ) امواج ایجاد شده هم انرژی و هم فرکانس و هم فاز فوتون اولیه بوده و پلاریزاسیون مشابه دارن .به این معنی که فوتون اولیه به فوتون بعدی اکه به صورت برانگیخته ازاد شده اضافه میشه و همدیگرو تقویت میکنند و دامنه انها افزایش میابد ............به این گسیل تحریکی که امواج در اون دامنهو فاز و فرکانس یکسانی دارن تابش همدوسمیگن


البته اینایی که گفتم یه مختصری بیشتر نبود بهتره دوستان محض بیشتر شدن اطلاعات ،خودشونم یه گشتی بزنن ....



و بابت هولوگرامهای خطی هم شرمندم بهخاطر چشام یه کم ترجمش بیشتر طول میکشه ولی در اسرع وقت وبه محض اینکه بتونم ترجمه ها رو تایپ کنم میزارمشون




با سلام واحترام:
بنده هم کمی گرفتار بودم -می بخشید.از ناراحتی چشمتان متاثر شدم-دعا کردم زودتر خوب شوید.ایا میشود موقع کار با مانیتور عینک نیمه دودی بزنی انعکاس صفحه را کم کند.؟.
1بخش نور بازتاب تصویر مجازی را سه بعدی نمی سازد؟
2-من هم مباحث مهمتر شدت میدان وغیره را می گذارم تا رفع ناراحتی چشمان شما-انشاالله زودتر بهبود یابید. در مورد عینک یا لنز با چشم پزشک مشورت فرمایید. ودیگر شتشوی چشم ها با محلول ای-باس: با مشورت باپزشک شبها قبل خواب جهت رفع خستگی وتازه شدن مایع ورطوبت کره چشمی ورفع خشکی.
 
  • Like
واکنش ها: dmst

dmst

عضو جدید
سلام.......................................
بازم ابراز شرمندگی از این که این جوری بد قولی کردم ولی با دست پر اومدم ......
این بخشایی که میزارم مال کتاب تمام نگاریه .....از دوستان علاقه مند خواهش میکنم در مورد هر کدوم از پستا که میتونن نظر بدن و مطالب رو تجزیه تحلیل کنن تا دوستانی هم که اطلاع زیادی ندارن بتونن استفاده کنن ..........................................

 

dmst

عضو جدید
سلام ..............
اینم فصل دومش
ولی با این همه مشارکت من داره حوصلم سر میره
کاش میشد این تایپکو ببریم تالار فیزیک.........................................................
 

پیوست ها

  • فصل 2.pdf
    932.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
سلام ..............
اینم فصل دومش
ولی با این همه مشارکت من داره حوصلم سر میره
کاش میشد این تایپکو ببریم تالار فیزیک.........................................................


دوست عزیزم -حوصله اتان سر نرود مطلب جدی وعلمی-خاص-است.افراد باید دقیق مطالعه کنند -لذا شما دو روز است موارد را داده ای حداقل فرصت بررسی به افراد علاقمند بده-در عین حال اجازه بده من نظری دارم -فقط دو سه روزی وقت بده باید روی این پیشنهاد فکر کنم.-باتشکر.
 
بالا