آنچه پزشک درباره آزمايش خون شما نمي گويد

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آنچه پزشک درباره آزمايش خون شما نمي گويد



آزمايش خون شامل آزمايش کامل خون (CBC) است که در آن تعداد گلبول هاي قرمز و سفيد و هموگلوبين محاسبه مي شود.






اين آزمايش مي تواند کم خوني، عفونت و حتي سرطان خون را مشخص کند. آزمايش خون راه تشخيص عملکرد قلب، کليه و کبد است که از طريق گلوکز خون، کلسيم و ميزان الکتروليت مشخص مي شود. براي تشخيص خطر بيماري قلبي، پزشک تعيين ميزان ليپوپروتئين را تجويز مي کند که ميزان چربي در خون مانند کلسترول خوب، بد و تري گليسيريد را اندازه گيري مي کند. اما به نقل از سايت «Readers Digest»، نکاتي وجود دارد که معمولا پزشکان بدون سوال کردن بيمار، بيان نمي کنند.

خبرهاي خوب را عنوان نمي کند
در صورتي که نتايج CBC، بيوشيمي و کلسترول در حد نرمال باشد، پزشک توضيح نمي دهد. اما حتي اگر نتايج نرمال به نظر بيايد، حتماً نتايج آزمايش را با پزشک در ميان بگذاريد و سوال کنيد که آيا نسبت به آزمايش قبل تغييري کرده است يا نه؟ و اگر تغييري به وجود آمده است، معني آن چيست؟


آزمايش مردان و زنان از هم متفاوت است
به عنوان مثال، ميزان طبيعي تعداد گلبول هاي قرمز در يک CBC در مردان بين ۵ تا ۶ ميليون ميکرو ليتر است در حالي که در زنان قبل از يائسگي بين ۴ تا ۵ ميليون ميکروليتر است.


برحسب سن، نتايج مي تواند معني متفاوتي داشته باشد
ميزان طبيعي هموگلوبين که بخشي از آزمايش CBC است بر حسب سن متفاوت است در کودکان پايين تر و در بزرگسالان بالاتر است.سن در ميزان کلسترول نيز تأثير مي گذارد. افراد بايد تلاش کنند ميزان زياد کلسترول احتمال بيماري قلبي را نشان مي دهد که در مردان بالاي ۲۵ سال و در زنان بالاي ۵۵ سال خطرناک تر است.


جواب مثبت هميشه خوب نيست
برخي از آزمايش هاي خون با مشخص کردن نشانگرهاي مولکولي در نمونه خون، به دنبال علايم بيماري است از جمله، اچ اي وي، آزمايش کم خوني داسي شکل هپاتيت C و آزمايش ژني براي بررسي احتمال خطر سرطان سينه و تخمدان. نتايج موقعي مثبت تلقي مي شود که آزمايش، نشانگر بيماري از جمله DNA يا پروتئين را به دست بياورد. جواب مثبت يعني اينکه اختلال يا بيماري داريد يا اين که در گذشته در معرض آن قرار گرفته ايد.


جواب منفي اغلب خبر خوبي است
جواب منفي يعني اينکه آزمايش نشانه بيماري يا عامل خطر را رديابي نکرده است.


جواب مثبت اشتباه، زياد پيش مي آيد
در صورت مثبت بودن نتيجه آزمايش اوليه بايد آزمايش دقيق تري انجام شود تا از صحت جواب مطمئن شويد. به عنوان مثال در آزمايش تشخيص «اچ اي وي» در جامعه اي که يک درصد به اين ويروس مبتلا هستند، احتمال داده مي شود از هر ۱۰ جواب مثبت صحيح، ۲ جواب به اشتباه «اچ اي وي» مثبت ثبت شود.






کلمات کليدی: آزمايش خون
 
بالا