براي دستيابي به اين مدهاي رنگي از منوي Window -> Color Mixer را انتخاب مي كنيم . كه البته اين پنجره در سمت راست
صفحة Flash به چشم مي خورد .
مد RGB
مد RGB شامل سه رنگ اصلي Red , Green , Blue است كه از 0 تا 255 محدودة عددي قابل قبول آن است ومي توان با دادن عدد
هاي متفاوت به اين سه رنگ ، رنگهاي دلخواه خود را ايجاد كنيم . در مد RGB مي توان 16 ميليون رنگ ساخت . اين مد رنگي
معمولاً براي مانيتور و WEB مورد استفاده دارد .
در پنجره Color Mixer گزينه اي وجود دارد كه حالتهاي مختلف رنگي را در مد RGB در اختيار كاربر قرار مي دهد .
در زير به شرح اين موارد مي پردازيم :
Solid : اين گزينه رنگهاي مطلق را در اختيار كاربر قرار مي دهد. (هم براي استفاده Fill و هم Stroke)
Liner : اين گزينه براي ساختن Gradient بكار مي رود . البته فقط Gradient هاي خطي را مي توان ايجاد كرد. در اين حالت در
Color Mixer Panelنواري ظاهر ميشود كه به طور پيش فرض دو رنگ را در خود دارد. با كليك بر روي اين نوار مي توانيد علامتهاي
مخصوص نشان دادن رنگ را روي آن فعال كرده و براي هر كدام از اين نشانه ها رنگي در نظر بگيريد.
نكته : حداكثر تعداد رنگي كه در اين قسمت مي توان اضافه نمود 8 رنگ و حداقل 2 رنگ مي باشد و براي حذف هركدام از اين
رنگها كافي است نشانة مورد نظر را به خارج از Panel بكشيد .
ترتيب قرار گرفتن طيف خطي در شكل رسم شده ، عيناً مانند انتخابي است كه خودمان در نوار مذكور انجام داده ايم .
Radial : از گزينه براي ساخت طيف هاي شعاعي استفاده مي شود . در اين حالت رنگي كه در سمت چپ نوار ساخته شده در
مركز شكل قرار مي گيرد .
Bitmap : در اين حالت مي توان شكل را با تصاويري كه در كنار هم چيده شده اند ، پر كرد . از اين گزينه به علت حجم بالايي كه
ايجاد مي كند و نيز انعطاف ناپذير بودن آن در حالتهاي مختلف كمتر استفاده مي شود .
با پايين نگه داشتن كليد Alt و گيره هايي كه در اثر اعمال Transform در وسط اضلاع ايجاد مي شود ، مي توان اقدام به قرينه
نمودن شكل كرد .
Fill Transform :
از اين ابزار براي تغيير اندازه و تغيير جهت نور Gradient در اشكال مختلف استفاده مي شود.
سوال : تفاوت ابزار Fill Transform براي يك طيف شعاعي و خطي در چيست ؟
در طيف خطي ما اصولاً شعاعي نداريم كه بخواهيم توسط آن جهت نور تغيير بدهيم . بنابراين استفاده ما فقط از طيفهاي
شعاعي است .
Properties Arrow Tool :
با دابل كليك بر روي گزينة Size از پنجرة Properties ، پنجرة Document Properties باز مي شود . روش ديگر باز كردن اين پنجره ،
كليك كردن بر روي گزينة 12 fps (گزينة Frame rate) در نوار بالاي Stage است .
توضيح پنجرة Document Properties :
1- اندازه (Dimensions) در اين گزينه شما مي توانيد طول و عرض صفحه Stage را براي كار خود تنظيم كنيد . اندازه استاندارد
صفحه در Flash عدد 550 px * 400 px است . اما اين عدد به صورت دلخواه قابل تغيير است .
2- Math اين گزينه مشخص مي كند كه شما مي خواهيد Stage خود را با چه حالتي Match كنيد . در حالت Printer ، Stage با
حالت خروجي پرينتر Match مي شود ، در حالت Contents ، تنظيم Stage دقيقاً به محتويات داخل Stage مربوط مي شود و حالت
Default حالتي است كه به صورت پيش فرض خود برنامه تنظيم كرده است .
3- رنگ زمينه Stage (Background Color) اين گزينه همانطور كه از نام آن مشهود است ، رنگ زمينه Stage را تنظيم مي كند .
4- نرخ فريم (Frame Rate) مهمترين گزينه در پنجرة Document Properties ، اين گزينه محسوب مي شود كه توضيحات كاملي را
در رابطه با آن خواهيم داشت .
تعريف Frame : هر لحظه از نمايش فيلم در يك Frame قرار مي گيرد . واحد سرعت نرخ فريم FPS است ، كه پيش فرض آن عدد
12 مي باشد . (يعني 12 فريم در ثانيه.)
مثلاً اگر تعداد فريم ها 36 باشد ، 3 ثانيه براي نمايش وقت مي گيرد . هرچقدر اين تعداد فريم بيشتر باشد ، با توجه به استاندارد
12 FPS ، سرعت نمايش كندتر مي شود .
سوال : فيلمي با 120 فريم ايجاد شده . اگر زمان نمايش 25 ثانيه طول بكشد ، نرخ فريم را روي چه عددي بايد تنظيم شود ؟
جواب : نرخ فريم را بايد روي عدد 5 تنظيم كرد .
5- واحد اندازه گيري (Ruler Unit)
در اين گزينه شما مي توانيد واحد اندازه گيري خط كش Stage را انتخاب كنيد . اين واحدها شامل: اينچ ، سانتيمتر ، ميليمتر ،
پيكسل و مواردي شبيه به اين است .
كليد Make Default :
تمام تنظيمات انجام شده در اين پنجره توسط اين كليد به حالت پيش فرض سيستم تبديل مي شود ، بدين صورت كه با مراجعه بعدي به برنامه با همين تنظيمات انجام شده روبرو خواهيد شد .