آموزش گام به گام اکسل برای جویندگان کار

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
(61)
_______________

قسمت شصت و یکم:

چگونه ماشین حساب به رابط کاربری اکسل 2013 اضافه کنید
در این قسمت از آموزش اکسل 2013 قصد داریم تا نحوه ی اضافه کردن ماشین حساب به نرم افزار اکسل را به شما یاد دهیم تا دیگر مجبور به استفاده از ماشین حساب ویندوز نباشید.
به این منظور در صفحه اصلی Excel ، در قسمت بالا روی فلش کلیک کنید و کنار دکمه‌های Redo و Undo تیک بزنید و گزینه ی More Commands را انتخاب کنید.

از منوی کشویی Choose commands from ، گزینه‌ Commands Not in the Ribbon را انتخاب کنید.
حال در کادر زیر آن به دنبال گزینه‌ Calculator بگردید و پس از انتخاب آن، Add را بزنید و سپس روی OK کلیک کنید.
مشاهده خواهید کرد که دکمه ماشین حساب به منوی بالای Excel اضافه شده است.


 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
(62)
_______________

قسمت شصت و دوم:

*چگونه در اکسل فرمول های پیچیده و ترکیبی بنویسیم؟

حتماً تا به حال فرمول های بسیار پیچیده ای را در کاربرگ های اکسل دیده اید و پیش خود فکر کرده اید که نوشتن و یا حتی فهمیدن این فرمول ها کار شما نیست!
شما نیز که آشنایی متوسطی با اکسل دارید می توانید چنین فرمول ها و توابعی را بنویسید.برای انجام این کار روشی بسیار ساده وجود دارد که در ادامه مطلب به آن می پردازیم.
حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که برای رسیدن به جواب یک مسئله از ستون های کمکی استفاده کرده اید و در هر کدام از این ستونها فرمولی را نوشته اید. در واقع این ستونها (سطرها و یا یک ناحیه) در اصل مورد نیاز نبوده و حتی شاید مجبور شده اید آنها را پنهان (Hide) کنید.
در فرمول اصلی ارجاعاتی به ستونهای کمکی وجود دارد. کافی است در هر جا که به آدرس یک سلول کمکی ارجاعی داده شده به جای آدرس آن سلول کمکی، فرمول قرار گرفته در آن را کپی کرده و به جای آدرس سلول در فرمول اصلی قرار دهیم.

با ذکر یک مثال این مسئله بیشتر روشن می شود.

فرض کنید در یک ستون تعدادی عدد را وارد کرده اید. اکنون می خواهیم فرمولی را بنویسیم که مشخص نماید آیا اعداد وارد شده تکراری دارند یا خیر. (توجه داشته باشید هدف این مثال فهمیدن منطق این فرمول ترکیبی نیست بلکه هدف فقط روش ترکیب و بدست آوردن یک فرمول پیچیده تر و حذف ستون های کمکی است)
برای انجام این کار آن را به چند مرحله تقسیم می کنیم.
اعداد را در ناحیه B1 تا B10 وارد می کنیم.
ناحیه داده ها را نامگذاری می کنیم.(در این مثال Data)
الف ) تابعی می نویسیم که در صورت وجود اعداد تکراری، اولین عدد تکراری را مشخص کند. Mode (Data) (این فرمول در سلول کمکی E2 نوشته شده است)

ب) تابع شمارش شرطی را می نویسیم تا مشخص نماید که آیا نتیجه اولین تابعی که نوشتیم true یا false است COUNTIF(Data,E2)>1 (این فرمول در سلول کمکی F2 نوشته شده است)

ج) تابع شرطی را می نویسیم که در صورت true بودن نتیجه شرط قسمت (ب) عبارت "لیست با تکرار" و در صورت false بودن نتیجه قسمت (ب) عبارت "لیست بدون تکرار" را نمایش دهد.
IF)F2,"لیست با تکرار","لیست بدون تکرار")
(این فرمول در سلول کمکی G2 نوشته شده است)
اکنون در سلول نهایی تابع ترکیبی را به صورت
IF(COUNTIF(Data,MODE(Data))>1(,"لیست با تکرار","لیست بدون تکرار"
می نویسیم که این تابع مستقل از سلول های کمکی است (یعنی آدرس های E2 و F2 در آن وجود ندارد) و با حذف آنها در نتیجه تغییری حاصل نمی شود.
ما در تابع نهایی به جای آدرس های مرجع E2 و F2 فرمول واقع در این سلول ها را نوشته ایم.
 

Similar threads

بالا