آموزش گام به گام آرکی کد 17

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستان.:gol:

بی مقدمه بگم که من نرم افزار رویت رو از آموزش های این سایت(آموزش های دوست خوبمون آقای نقدی)یاد گرفتم؛گفتم این تاپیک رو بزنم و منم آموزش گام به گام آرشی کد رو اینجا بزارم.
قصد دارم آموزش رو از ابتدایی ترین دستور های این برنامه شروع و به مباحث پیشرفتش برسم.
البته دوستانی هم هستن که قطعا از من حرفای ترن تو این نرم افزار(concreteman) که مطالبی رو که من بلد نبودم(بخصوص تو بحث دوربین ها و متریال و رندر)ایشون حتما تو به کمکمون میان.


فقط یه مسئله ای وجود داره اونم اینه که احتمالا یکم کند پیش بره بخاطر مشغله کاری که دارم ولی سعی میکنم زود به زود مطالب رو اینجا بزارم.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
مقدمه

مقدمه

اول از همه یه توضیحی در مورد این نرم افزار بدم.


ویژگی های این نرم افزار به شرح زیر:

1-نرم افزار هوشمندیه که که کار دوبعدی و سه بعدی رو همزمان انجام میده و کوچکترین تغییرات تو پلان رو در همزمان تو سه بعدی و نما و برش و ...اعمال میکنه و بلعکس.
2-دقت خیلی بالایی داره(برخلاف اونچه که گفته میشه)
3-تعامل خوبی با نرم افزار های اتوکد و تری دی مکس داره(اما نه به اندازه رویت بخصوص در مواجهه با تری دی مکس)من یه دوستی رو دیدم که مادلینگ آرشی کدش رو میبرد تو مکس رندر متریال و نور میداد و رندر میگرفت...کارش بی نظیر بودغطوری که من با عکس واقعی اشتباه گرفتم.
4-تو مادلینگ کردم جزئیات بی نظیره...سرعت خیلی بالایی تو مدل کردن این چزئیات داره.تو کارهای کلاسیک آرشی کد خیلی خوبه.
5-این نرم افزار برخلاف اینکه گفته میشه نرم افزار فقط آبجکتیویه ولی اینطور نیست بلکه علاوه بر آبجکتیو بودن بیسیک نیز هست ؛یعنی امکان ساخت آبجکت های مختلف و همچنین تیرو ستون و دیوار با نیمرخ های دلخواه هم توش وجود داره.
6-امکان متره هم توش وجود داره ولی پروژه باید خیلی دقیق کار بشه.

.
.
.
 

jhangard

کاربر بیش فعال
درود بر مهندس فرزاد برای استارت این آموزش، یک سوال کلی دارم خدمتت، برای مدلینگ رویت کمی ضعیف عمل کرده و گویا سیاست اتودسک هم همینه که ضعیف بمونه، همینطور رندرش و معمارا به مکس یا مایا هم وابسته باشن.... آرشیکد چطور؟ در مقایسه با رویت مدلینگش چطوره؟ مثلا یه هرم یا مخروط ساده و دقیق رو رویت نمیتونه به سادگی مدل کنه!
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
درود بر مهندس فرزاد برای استارت این آموزش، یک سوال کلی دارم خدمتت، برای مدلینگ رویت کمی ضعیف عمل کرده و گویا سیاست اتودسک هم همینه که ضعیف بمونه، همینطور رندرش و معمارا به مکس یا مایا هم وابسته باشن.... آرشیکد چطور؟ در مقایسه با رویت مدلینگش چطوره؟ مثلا یه هرم یا مخروط ساده و دقیق رو رویت نمیتونه به سادگی مدل کنه!

سلاممم.
مخلصیم.
نمیدونم سیایتشون اینه یا چیز دیگه ایه ولی آرشی کد هم همینطوره.خیلی گرافیک خوبی نداره.واسه رندرهاش معمولا از موتور رندر آرتلانتیس استفاده میننن.

در باره مادلینگ بگم حجم های تا حدودی پیچیده رو در میاره.یه مشکلی که این دو نرم افزار داره اینه که از بوجود آوردن اشکالی که شیب دو طرفه داره عاجزه.
نمیدونم شما در چه سطحی میخواید با این نرم افزار ها کار کنید...چون این دو نرم افزار خیلی مهندسین.تو دنیای واقعی هم مگه شما میخواید چه حجمی طراحی کنید؟حجمی که نرم افزار مهندسی نتونه طراحی کنه قطعا اجراش هم خیلی سخته دیگه.
خیالت راحت کارت رو راه میندازه.
 

concreteman

عضو جدید
درود بر مهندس فرزاد برای استارت این آموزش، یک سوال کلی دارم خدمتت، برای مدلینگ رویت کمی ضعیف عمل کرده و گویا سیاست اتودسک هم همینه که ضعیف بمونه، همینطور رندرش و معمارا به مکس یا مایا هم وابسته باشن.... آرشیکد چطور؟ در مقایسه با رویت مدلینگش چطوره؟ مثلا یه هرم یا مخروط ساده و دقیق رو رویت نمیتونه به سادگی مدل کنه!

سلاممم.
مخلصیم.
نمیدونم سیایتشون اینه یا چیز دیگه ایه ولی آرشی کد هم همینطوره.خیلی گرافیک خوبی نداره.واسه رندرهاش معمولا از موتور رندر آرتلانتیس استفاده میننن.

در باره مادلینگ بگم حجم های تا حدودی پیچیده رو در میاره.یه مشکلی که این دو نرم افزار داره اینه که از بوجود آوردن اشکالی که شیب دو طرفه داره عاجزه.
نمیدونم شما در چه سطحی میخواید با این نرم افزار ها کار کنید...چون این دو نرم افزار خیلی مهندسین.تو دنیای واقعی هم مگه شما میخواید چه حجمی طراحی کنید؟حجمی که نرم افزار مهندسی نتونه طراحی کنه قطعا اجراش هم خیلی سخته دیگه.
خیالت راحت کارت رو راه میندازه.

اول تشکر از فرزاد جان بابت تاپیک خوبی که راه اندزی کردی . امیدوارم تا انتها ادامش بدی.

با اجازه اول به سوالی از جهانگرد جواب بدم که یادت رفت جوابش رو بدی

توی آرشیکد شکلی مثل هرم یا مخروط با ابعاد کاملا دقیق و در طی چند ثانیه ساخته میشه.

اما برای سطوح با شیب دوطرفه که میدونی با مش ساده است و احتمالا منظورت با قوس دوطرفه بود.
و همینطور که گفتی کار خیلی سختی بود حتی بعد از اضافه شدن دستور shell فقط قوسهای ابتدایی رو میشد ساخت مثل همون هرم و مخروط.

اما فرزاد جان ابزار جدید morph به راحتی (البته نه خیلی راحت بهتره بگم به راحتی مکس) قوسهای دوطرفه رو ایجاد میکنه.
دستور شیرینیه اما همونطور که گفتی :حجمی که نرم افزار مهندسی نتونه طراحی کنه قطعا اجراش هم خیلی سخته دیگه.

اما به هر حال ابزار مورف برای خلق اشکال پیچیده و از نظر اجرایی به درد نخور قدرت بالایی داره.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
اول تشکر از فرزاد جان بابت تاپیک خوبی که راه اندزی کردی . امیدوارم تا انتها ادامش بدی.

با اجازه اول به سوالی از جهانگرد جواب بدم که یادت رفت جوابش رو بدی

توی آرشیکد شکلی مثل هرم یا مخروط با ابعاد کاملا دقیق و در طی چند ثانیه ساخته میشه.

اما برای سطوح با شیب دوطرفه که میدونی با مش ساده است و احتمالا منظورت با قوس دوطرفه بود.
و همینطور که گفتی کار خیلی سختی بود حتی بعد از اضافه شدن دستور shell فقط قوسهای ابتدایی رو میشد ساخت مثل همون هرم و مخروط.

اما فرزاد جان ابزار جدید morph به راحتی (البته نه خیلی راحت بهتره بگم به راحتی مکس) قوسهای دوطرفه رو ایجاد میکنه.
دستور شیرینیه اما همونطور که گفتی :حجمی که نرم افزار مهندسی نتونه طراحی کنه قطعا اجراش هم خیلی سخته دیگه.

اما به هر حال ابزار مورف برای خلق اشکال پیچیده و از نظر اجرایی به درد نخور قدرت بالایی داره.

سلاممممم.
ممنونم.
آره درست میگید منظورم قوس دو طرفه بود.:smile:
من تا حالا با مورف کار نکردم ولی اینطور که میگید پس این مشکل هم حل شده.پس دیگه همه چی حله:smile:اگه آرشی کد بتونه با مکس تعامل کنه یا بتونیم بتعاملینیمش واقعا نرم افزار همه چی تمومیه.
 
آخرین ویرایش:

concreteman

عضو جدید
سلاممممم.
ممنونم.
آره درست میگید منظورم قوس دو طرفه بود.:smile:
من تا حالا با مورف کار نکردم ولی اینطور که میگید پس این مشکل هم حل شده.پس دیگه همه چی حله:smile:اگه آرشی کد بتونه با مکس تعامل کنه یا بتونیم بتعاملینیمش واقعا نرم افزار همه چی تمومیه.


تو همین انجمن بعضیا مثل aloosha و wildshadow هستند که سیستم کاریشون همینه یعنی فایل آرشیکد رو میبرن توی مکس و بعد با وی ری رندر میگیرن.
اگه خواستی جزییات رو ازشون بپرس. نمونه کارهاشون هم میتونی توی گالری آثار ببینی.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
تو همین انجمن بعضیا مثل aloosha و wildshadow هستند که سیستم کاریشون همینه یعنی فایل آرشیکد رو میبرن توی مکس و بعد با وی ری رندر میگیرن.
اگه خواستی جزییات رو ازشون بپرس. نمونه کارهاشون هم میتونی توی گالری آثار ببینی.
سلام.
پرسیدم.فقط میگن سیو 3ds بگیر ببر تو مکس....اینو خودم بلد بودم.شما بیشتر از این بلدید؟:smile:
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
1-تنظیم واحد کاری(unit)

1-تنظیم واحد کاری(unit)

به نام خدا.


سلام.
اولین کاری که تو شروع پروژتون باید انجام بدید تنظیمات مربوط به واحد کاریتون هستش.

واسه این کار مسیر روبرو رو طی میکنید:
options > project preferences > working units

پنجره working units باز میشه:



http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=171772&stc=1


تو این پنجره تو قسمت model unit شما واحد کاریتون تو قسمت مدالینگ (همون قسمت اصلی) رو مشخص میکنید البته هر رو هر واحدی که دوست دارید و راحت هستید میتونید تنظیم کنید.(میلیمتر-سانتی متر-متر و ....)

تو قسمت layout unit هم واحد مربوط قسمت مربوط لیوت رو تنظیم میکنید که معمولا به مانند واحد قسمت مادلینگ میزاریمش.

تو قسمت decimals هم دقت واحد یا همون چند رقم اعشار باشه رو تنظیم میکنید که عدد 2 مناسبه.اگه خواستید دقت بالاتر باشه 3 هم میتونه مناسب باشه.



قرارداد:)smile:):از الان تا آخر آموزش این نرم افزار من اون قسمت هایی که مهم نیست رو نمیگم چون فایده ای نداره و فقط وقتتون گرفته میشه.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
2-تنظیمات مربوط به صفحه کاری

2-تنظیمات مربوط به صفحه کاری

این قسمت به مانند option اتوکده وقتی که میخوای مثلا رنگ پس طمینت رو عوض کنی-(اینم واسه اونایی که با رنگ سفید پیش فرض ارشی کد مشکل دارن)

واسه این کار مسیر روبرو رو برید:
view > grid & editing plane option > grids & backgrand

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=171774&stc=1



تو پنجره grids & backgrand تنطیمات مهمش یکی قسمت spacing هستش که شما تو این قسمت اندازه یه واحد شبکه گرید رو تعیین میکنید که مثلا 2 * 2 باشه یا 1*1 باشه یا ....

قسمت مهم دیگش سمت راست پنجره هستش که رنگهارو اونجا میتونید تغییر بدید.....تو قسمت backgrand رنگ زمینه رو میتونید تغییر بدید و تو قسمت grid lines هم رنگ خطوط شبکه رو میتونید اختصاصی سازی کنید.
دیگه چیز خاص دیگه ای نداره.بقیه موارد هم میتونید تغییر بدید ببینید چه اتفاقی میفته.
 

concreteman

عضو جدید
سلام.
پرسیدم.فقط میگن سیو 3ds بگیر ببر تو مکس....اینو خودم بلد بودم.شما بیشتر از این بلدید؟:smile:

میدونم زمان خروج فایل باید اسکیل 1000 رو انتخاب کنی بعدش هم باید خورشید رو پاک کنی .
عبارت export archicad to max رو سرچ کنی توضیحات کامل تری میگیری.

راستی یک نکته جالب در خصوص آرشیکد 17 : میتونی المانهای سه بعدی رو توی برش و نما ویرایش کنی , کپی کنی و میرر کنی و ....
خیلی سرعت کار رو بالا برده.
نکته جالب دیگه هم اینکه ساخت آبجکت باهاش خیلی راحت شده فقط کافیه شکل رو بکشی و با فرمت gsm سیو کنی.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
میدونم زمان خروج فایل باید اسکیل 1000 رو انتخاب کنی بعدش هم باید خورشید رو پاک کنی .
عبارت export archicad to max رو سرچ کنی توضیحات کامل تری میگیری.

راستی یک نکته جالب در خصوص آرشیکد 17 : میتونی المانهای سه بعدی رو توی برش و نما ویرایش کنی , کپی کنی و میرر کنی و ....
خیلی سرعت کار رو بالا برده.
نکته جالب دیگه هم اینکه ساخت آبجکت باهاش خیلی راحت شده فقط کافیه شکل رو بکشی و با فرمت gsm سیو کنی.

سلام.
خیلی ممنون.
این تغییراتی که میگید در مورد ارشیکد 17 انجام شده خیلی عالیه.بخصوص اون تغییرات المانهای سه بعدی تو نما و برش.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
3-مبحث دیوار(1)

3-مبحث دیوار(1)

سلام.
اول دو پنجره خیلی مهم رو معرفی کنم بهتون که سمت راست و چپ صفحه ارشی کدتون قرار داره.
اولیش navigator که توش لیست مربوط طبقات ؛نماها ،برش ها،نماهای داخلی؛دیتیل ها و ....قرار داره.
دومی toolbox هست که ابزار طراحی سه بعدی و دو بعدی و ...



http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=171897&stc=1 http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=171899&stc=1






واسه رسم دیوار باید تو کادر toolbox رو آیکن دیوار کلیک کنید(عکسش معلومه)تا وارد تنظیمات دیوار بشید.(شکل زیر)





http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=171900&stc=1




تو پنجره ای که باز میشه تو قسمت geometry and positioning تنظیمات مربوط به ارتفاع دیوار؛ارتفاع از 0 پروژخ(این خیلی مهمه) ؛عرض دیوار؛اینکه خط ترسیم دویار کدوم قسمتش باشه(وسط ؛بالا یا پایین)حالت دیوار(یعنی اینکه شیبدار باشه یا مثلا عرض بالا یا پایینش باهم متفاوت باشه) و مسئله خیلی مهمه دیوار شکل یا نیمرخ خاصی داشته باشه که اینو بعدا تو یه بحث جدا در مورد نیمرخ ها بهتون میگم.

تو قسمت floor plan & section همه شما تنظیمات مربوط به حالت نمایش دیوار تو پلان رو تنظیم میکنید.مثلا اینکه هتچ دیومار چی باشه.رنگ داخل دیوار؛رنگ خط دور دیوار؛و ....(همه گزینه هارو امتحان کنید خودتون ببینید چه اتفاقی میفته)

تو قسمت model هم شما متریال داخل؛خارج و جرز دیوار رو تعیین میکنید.

تو قسمت دیگه هم داره که فعلا بدردتون نمیخوره.

واسه رسم دیوار بعد از اینکه تنظیمات رو ok کردید رو صفحه کلیک میکنید (این میشه شروع دیوار)و با تعیین مقدار دلخواه اون رو رسم میکنید(دوستان تو ارشی کد فکر کنید دارید کد کار میکنید با این تفاوت که دستور ندارید)
یه نکته:اگه دیدید نمیتونید اندازه بدید یا اون پنجره کوچیکی که اندازه هارو نشون میده نیست گزینه ای که تو عکس نشون دادم رو روشن کنید.هر وقت این مشکل بود بدونید اون آیکن خاموشه.




http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=171902&stc=1



ایشالا در طول پروژه یه سری تمرین هایی هم کار میکنم.اگه تمرین کنن دوستانی که میخوان آرشی کد یاد بگیرن خیلی زود یاد میگیرن.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
مبحث درب(1)

مبحث درب(1)

سلام.
ببخشید بین پست قبلی و این پست دوهفته فاصله زمانی افتاد.از این به بعد سعی میکنم روزی یه پست بزارم اینجا.

اضافه کردن درب:

برای اضافه کردن درب بهتره به پنجره پلان برید(یه نکته بگم:واسه انتقال سریع بین پنجره نماهای مختلف میتونید از کلید های میانبر F2 برای رفتن به پنجره پلان؛F3 واسه رفتن به به آخرین پنجره تری دی ؛F5 برای رفتن به پنجره جدید تری دی و F6 واسه رفتن به آخرین پنجره برش) روی آیکن درب تو پنجره TOOL BOX دابل کلیک میکنید.






وارد تنظیمات درب میشیم.
اولین کاری که میکنید اینه تو سمت چپ پنجره DOOR DEFAULT SETTING تو قسمتی که انواع درب وجود داره ؛درب مورد نظرتون رو انتخاب میکنید و رو OK پایین پنجره کلیک میکنید.
حالا رو قسمتی از دیوار که قصد دارید درب اونجا قرار بگیره کلیک کنید.زمانی که موس رو دیوار میگیرید ؛ روی دیوار موقعیت قرارگیری درب رو نشون میده.اول درب رو قرار بدید بعد موقعیتش رو تو پلان درست کنید.
اینکه درب راست بازشو باشه یا چپ بازشو و یا اینکه به بیرون باز شه یا به داخل ؛بستگی به موقعیت کلیک دوم بعد از قرار دادن درب داره اون جایی که نماد یه چشم میاد واسه اینکه معلوم کنید درب راست بازشو باشه یا چپ بازشو و یا به بیرون بازشه یا به داخل.حالت های مختلف رو امتحان کنید.کار ساده ایه.


کار روی جزئیات درب رو تو پست بعدی توضیح میدم.



 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
مبحث درب(2)

مبحث درب(2)

ادامه مبحث درب...


تنظیمات درب:

تنظیمات ارتفاع،عرض،okb و عمق:

واسه تنظیمات اولیه درب سمت راست پنجره door default settings روی قسمت preview and positioning کلیک کنید تا کشوی پایینش باز شه(این قسمت معمولا پیش فرض نمایش داده میشه)
تو این قسمت همونطور که از ظاهرش پیداست از بالا ابتدا عرض درب رو میتونید تعیین کنید سپس ارتفاع درب و در پایین فاصله از کف طبقه و سرانجام عمق قرارگیری در داخل دیوار رو میتونید تعیین کنید.








یه قابلیتی که تو آرشی کد 17 تو این قسمت اضافه شده اینه که درب رو میتونید نسبت به زاویه ای که دیوار با زمین داره موازی کنید.این قسمت رو تو عکس بالا تو کادر سبز رنگ نشون دادم.
کاربردش رو تو عکس زیر میبینید.










یه کادر آبی رنگ تو عکس اول وجود داره که اونجا شما میتونید حالت های مختلف نمایش درب رو ببینید.

-قسمت بعدی parameters نام داره.تنظیمات این قسمت خیلی متنوعه و من فقط قسمتهای مهمش رو میگم.بقیه قسمتهارو خودتون با آزمون و خطا امتحان کنید.
با کلیک رو این قسمت کشویی باز میشه که از چندین قسمت تشکیل شده.








تو قسمت options سه گزینه وجود داره:
گزینه اول 2d detail level هست که تنظیماتش مهمه.تو این قسمت میتونیددربتون رو با سطوح مختلف جزئیات نشون بدید.
مثلا اگه سطح جزئیات رو روی 1/50 تنظیم کنید دربتون رو با جزئیات کامل نشون میده.
تو عکس زیر حالتهای مختلف رو میبینید.از سمت چپ 1/200 1/100 1/50 :







گزینه 3d detail level هم مثل گزینه قبلیه فقط تو حالتع پرسپکتیو سطوح جزئیات رو نشون میده.
حالتهای مختلف این گزینه رو تو عکس زیر میبینید.









تنظیمات مهم بعدی تو قسمت door panel style قرار داره که شما اینجا میتونید از بین style های مختلف یکی رو انتخاب کنید.
3 نوع style مختلف رو تو عک زیر میبینید.













کارایی بعضی گزینه های دیگه هم مختصر میگم:


door frame:تنظیمات مربوط به چارچوب
casing outside: تنظیمات مربوط به لبه بیرونی چارچوب
casing inside:تنظیمات مربوط به لبه داخلی چارجوب
sill: وجود یا عدم وجود آستانه درب
sunshad type: وجود یا عدم وجود سایبان و همچنین انواع و تنظیمات آن
masonry arch: وجود یا عدم وجود قوس آجری بالای درب و انواع آن
opening:زاویه بازشو درب داخل پلان و پرسپکتیو رو تعیین میکنه(مهم)
2d representation:تو این قسمت تنظیمات مربوط به رنگ و ضخامت خطوط ترسیم درب رو داخل پلان رو تعیین میکنه.(مهم)
3d representation: تو این قسمت رنگ لبه اجزا درب تو پنچره سه بعدی رو میشه تعیین کرد.
surface:متریال اجزا مختلف درب رو اینجا میتونید تعیین کنید.(مهم)


 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
مبحث درب (3)

مبحث درب (3)

مابقی تنظیمات درب رو خلاصه میگم:

منوی hinged door arch :این قسمت خیلی مهمه و در واقع بمانند قسمت parameters هستش با این تفاوت که تنظیمات خیلی جزئی رو هم پوشش میدهو حالت تصویری که داره خیلی کمک میکنه.



روی فلش های داخل کادر آبی رنگ عکس زیر که کلیک کنید تنظیمات مختلف رو میتونید مشاهده کنید.








منوی floor plan and section :این قسمت تنظیمات مربوط به رنگ و ضخامت خطوط اجزا درب در پلان و برش رو قرار داده.

منوی model :متریال کلی درب رو اینجا میتونید تغییر بدید.

- منوهای بعدی برای افرادیه که خیلی حرفه ای با این نرم افزار کار میکنن.تنظیمات این منوها برای متره و برآورد لازمه.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
ستون

ستون

سلام.
واسه مدل کردن ستون روی آیکن ستون تو TOOL BOX دابل کلیک میکنید.پنجره ای به شکل زیر باز میشه.



1.jpg

تو کادر قرمز رنگی که کشیدم شما ارتفاع ستون و همچنین ارتفاع که میخواید از کف طبقتون داشته باشه و همچنین ارتفاع از 0 پروژه رو تنظیم میکنید.
تو کادر آبی رنگ ابعاد ستون و همچنین شکل ستون رو میتونید تنظیم کنید.....ستون یا به شکل دایره و یا به شکل مستطیل(مربع)و یا به شکل دلخواه میتونه باشه.شکل دایره و مستطیل رو میتونید با کلیک کردن رو شکل اونا انتخاب کنید ولی شکل دلخواهش رو بعدا توضیح میدم.(چون قبلش باید costom profile رو توضیح بدم)
تو همین کادر متریال سازه ای ستون رو هم میتونید انتخاب کنید.
و همچنین اگه میخواید که ستونتون نازک کاری هم داشته باشه و اینکه ضخامت این نازک کاری چقدر باشه رو هم میتونید تو همین کادر تنظیک کنید.
تنظیم زوایه ستون هم اگه میخواید ستونتون زوایه دار باشه هم تو تصویر مشخصه.

یه قسمت مهم تو این کادر،بخشیه که شما تنظیم میکنید زمانی که اگه ستون داخل دیوار قرار گرفت،نازک کاری ستون رو هم دربر بگیره یا اینکه نه.نتیجشو تو عکس زیر نشون دادم.
تنظیمات دیگه این قسمت هم مربوط به زاویه چرخش ستونه.


2.jpg



تو کادر نارنجی رنگ هم شما تنظیمات مربوط به نمایش دو بعدی ستون رو انجام میدید.تنظیماتی نظیر رنگ و خطوط نمایش و همچنین نمایش یا عدم نمایش در طبقات مختلف.


تو کشوی مربوط به model که زیر کادر نارنجی رنگ قرار داره هم میتونید متریال ستور رو تغییر بدید.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
تیر-تیرچه

تیر-تیرچه

واسه مادلینگ تیر روی آیکن تیر تو tool box دابل کلیک کنید.پنجره ای به شکل زیر باز میشه.



1.jpg


تو کادر قرمز رنگ تنظیمات مربوط به ارتفاع مقطع تیر و همچنین ارتفاع از تراز پایینی طبقه (اینجا خیلی مهمه) و همچنین ارتفاع از 0 پروژه قرار داره.
تو کادر آبی رنگ هم تنظیمات مربوط به عرض مقطع تیر و همچنین شکل تیر(که دو حالت داره مستطیلی و دلخواه که اونو رو بعدا توضیح میدم)و متریال سازه ای تیر و همچنین زاویه عمودی تیر قرار گرفته.
تو کادر نارنجی رنگ هم میتونید تنظیمات مربوط به نمایش سه بعدی تیر از قبیل رنگ و نوع خطوط رو تعیین کنید.

کادر سبز رنگ امکان تعبیه حفره دایره ای و مربعی شکل و همچنین ابعاد اون رو به ما میده.شکا نمایش این حفره ها تو پلان هم تو این قسمت قابل تنظیمه.





2.jpg
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
نمونه مادلینگ های آرشی کد(1)

نمونه مادلینگ های آرشی کد(1)

یه سری مادلینگ های آرشی کد رو هم در بین آموزش ها میزارم تا انگیزه پیدا کنید:).(اصلا بگو کسی از این تاپیک دیدن هم میکنه:D)




نمای کلاسیک ایرانی(البته همش ایرانی نیست ولی کم کم دارم سعی میکنم ایرانی طراحی میکنم.تاجش رو از خانه بروجردی ها ایده گرفتم.
زمان مادلینگ:6 ساعت

البته رندر نشده ، پرینت اسکرین گرفتم از صفحه مانیتور.



نما1.jpg


نما2.jpg
 
آخرین ویرایش:

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سقف مسطح.کف

سقف مسطح.کف

واسه مادلینگ سقف مسطح و همچنین کف پایین ترین طبقه روی آیکن slab تو منوی tool box دابل کلیک کنید.پنجره زیر باز میشه.





1.jpg



تنظیمات مربوط به ارتفاع مقطع سقف و همچنین ارتفاع از ترای پایینی طبقه و ارتفاع از 0 پروژه در کادر قرمز رنگ قرار داره.

نوع سقف(ساده یا مرکب) و متریال سازه ای(تو سقف ساده) و متریال لایه های مختلف سقف(تو سقف مرکب) و همچنین زوایه وجه پایین سقف نسبت به محور عمودی رو تو کادر آبی رنگ میتونید تعیین کنید.

کادر نارنجی رنگ هم تنظیمات مربوط به نمایش دوبعدی از قبیل رنگ و خطوط و ...رو تنظیم میکنه.

رسم سقف هم با کلیک اول رو صفحه شروع میشه......هم میتونید سقف رو بصورت مربع یا مستطیل بکشید و هم بصورت پلی لاین که بعدا تو تمرین ها نحجوه ترسیم رو بیشتر توضیح میدیم.




2.jpg
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
پله(1)

پله(1)

رو آیکن stair تو tool box دابل کلیک کنید تا پنجره زیر باز شه.




1.jpg




تو آرشی کد ما دو جور پله داریم .یکی پله های آمادست که بصورت آبجکت تو خود نرم افزار وجود داره و دومی هم پله هاییه که خودمون میسازیم که دومی رو تو پست بعدی توضیح میدم.

تو کادر قرمز رنگ یکی از پله های آماده ای که داخل نرم افزار هست رو انتخاب میکنیم.

تو کادر آبی رنگ هم تنظیمات مربوط به اندازه پله و همچنین تراز قرارگیری پله رو میتونید تعیین کنید.

تو کادر سبز رنگ هم سه تا کشو وجود داره که تنظیمات کشوی PARAMETERS رو بیخیال میشیم چون همش تو کشوی پایینی یعنی srair setting وجود داره.

تو کشوی stair setting تموم تنظیمات نمایش دو بعدی و سه بعدی و همچنین متریال اجزا مختلف پله قرار گرفته.چون حالت تصویری داره خودتون متوجه میشید که تنظیمات کدوم بخش پلست.با تغییر تو هر بخش مربوط به تنظیمات و مشاهده تغییر صورت گرفته متوجه مطلب خواهید شد.






2.jpg
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
پله(2)-ساخت پله با تنظیمات و شکل دلخواه

پله(2)-ساخت پله با تنظیمات و شکل دلخواه

وقتی رو آیکن پله تو تول باکس دابل کلیک میکنید اون قسمت بالا یه آیکنی وجود داره به نام create stair وجود داره که اگه روس کلیک کنید پنجره زیر باز میشه:



Ashampoo_Snap_2013.11.03_13h05m45s_011_.jpg


که اون بالا انتخاب میکنیدله یا رمپ رو.
یعد نوع پله یا رمپ رو انتخاب میکنید و ok رو میزنید.تا این پنجره براتون باز شه:




2.jpg



تو پنجره بالا و و کادر قرمز رنگ بخش های مختلف پله رو نشون میده.رو هر بخش که کلیک میکنید تنظیماتنش سمت راست (محدوده کادر سبز)نشون داده میشه.مهمترین تنظیماتش این قسمت هم همونیه که من تو کادر سبز رنگ نشون دام.

تنظیماتی از قبیل ارتفاع پله عرض پله طول پله زوایه پله و .....فقط دقت کنید که بعضی تنظیمات بهم وابسته هستن و با تغییر دادن تو یکیشون دیگرای هم تغییر میکنه.مثلا عرض پله رو که زیاد کنید قطعا عرض کل پله تغییر میکنه یا تعداد رو که بیشتر میکنید طول پله هم بیشتر میشه.اگه یه قسمت از تنظیماتتون انعطاف نداره(مثلا ارتفاع پله)عددشو رو وارد کنید و رو قفل کنار عدد کلیک کنید تا ابن عدد با تغییر عددای دیگه تغییر نکنه.
گاهی اوقات بخصوص زمانی که بعضی تنظیمات رو قفل کردید ممکنه عددی رو قبول نکنه تو بعضی تنظیمات که این بعلت وابسته بودن تنظیمات پله به همه.

تو کادر قرمز رنگ قسمت های دیگه ای هم وجود داره که وقتی روش کلیک میکنید سمت راستش تنظیماتش نمایش داده میشه.که با توجه به تصویری بودن درکش راحته.

بعد از تموم شدن کار تنظیمان وقتی ok رو کلیک میکنید پنجره سیو باز میشه که با نام دلخواه پلتون سیو میشه که این میشه یه پله آماده که تو جاهای مختلف پروژه و همچنین پروژه های دیگه میتونید ازش استفاده کنید.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سقف شیروونی (1)

سقف شیروونی (1)

سلام دوباره.
برای ایجاد سقف شیبدار یا شیروانی روی آیکن Roof تو tool box دابل کلیک کنید.این پنجره باز میشه:




1.jpg



تو کادر قرمز رنگ ارتفاع از کف طبقه و ارتفاع از ضفر پروژه رو تعیین میکنید.

تو کادر سبز رنگ اینکه سقفتون مرکب یا تک لایه باشه رو مشخص میکنید،همچنین نوع متریال سازه ای لایه هارو میتونید مشخص کنید.

داخل کادر آبی رنگ multi-plane (چند طرف شیب) یا single-plane (یک طرف شیب)بودن سقف رو تعیین میکنید و همجنین زوایه شیب سقف و نوع لبه های سقف رو هم میتونید مشخص کنید.
در مورد هر کدوم از حالتهای بالا جدا توضیح میدم.

داخل کادر نارنجی رنگ هم مشخصات مربوط به نمایش دوبعدی سقف از جمله رنگ و نوع خطوط قرار گرفته.
قسمت model هم متریال سقف رو تعیین میکنه.




2 (2).jpg
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سقف شیروونی (2)

سقف شیروونی (2)

همونطور که گفتم دو حالت واسه ایجاد سقف شسروونی وجود داره.....حالت تک شیبه و حالت چند شیبه.

وقتی تنظیمات مربوط به ارتفاع سقف رو ok کردید و پنجره تنظیمات بسته شد شما باید یکی از حالتهای نشان داده شده در شکل زیر رو انتخاب کنید(بسته به خواستتون)




2.jpg




با فلش قرمز رنگ حالت single-plane رو نشون دادم.روش کلیک کنید.بعد راستا و جهت شیب رو با دو نقطه(یک خط) نشون میدید و شروع به کشیدن سقف میکنید.

میتونید سقفتون رو به صورت پلی لاین و یا مستطیلی شکل ترسیم کنید که تو کادر قرمز رنگ نشون دادم.





1.jpg
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سقف شیروونی (3)

سقف شیروونی (3)

حالت دوم حالتیه که شما میتونید با اون سقف 2 طرف یا چهار طرف شیب ایجاد کنید.





2.jpg





این حالت رو تو عکس با فلش سبز رنگ نشون دادم.

این حالت سه روش ترسیم داره که با فلش به رنگای مختلف نشون دادم.

تو روشی که با فلش قرمز رنگ نشون دادم شما میتونید سقفتون رو به شکل پلی لاین بکشید.
تو روش نشون داده شده با فلش نارنجی سقف به شکل مستیل یا مربع ترسیم میشه.
تو روش سوم هم مستطیل شکل ترسیم میشه ولی بازوایه نسبت به محور افقی.






1.jpg
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
SHELL 1

SHELL 1

سلام دوباره.

با اومدن رویت گرافیسافت هم یه تکونی به خودش داد و واسه ساخت احجام پیچیده دستور Shell رو به آرشی کد 15 اضافه کرد.
این دستور کاربرد خیلی زیادی داره که حتما باید در خلال پروژه های تمرینی بررسی بشه.


همانند سایر دستورها روی آیکن shell در toolbox دابل کلیک کنید.




1.jpg



کادر قرمز رنگ:تنظیمات مربوط ارتفاع از کف طبقه و ارتفاع از 0 پروژه

کادر سبز رنگ:تنظیمات مربوط به متریال سازه ای

کادر آبی:در ادامه مفصلا توضیح داده میشود

کادر نارنجی:همونطور که عکس پیداست تنظیمان مربوط به زوایه لبه های بیرونی

کادر صورتی:تنظیمات مربوط به نمایش دوبعدی در پلان و سکشن

در قسمت MODEL هم متریال مربوط به لبه های داخلی و خارجی و عمق پوسته تعیین میشود.

با کلیک روی گزینه OK وارد صفحه کاری میشوید.

من توصیه میکنم واسه ترسیم همیشه تو پنجره سه بعدی قرار بگیرید.

سه حالت ترسیم وجود داره که هر کدوم رو تو یه پست توضیح میدم.

دسترسی به حالت های مختلف رو تو عکس زیر نشون دادم:




2.jpg



کادر قرمز رنگ حالت های مختلف ترسیم رو نشون میده.
کادر آبی رنگ هم نشان دهنده نحوه ترسیم خط مبناست.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
SHELL 2

SHELL 2

حالت اول:


3.jpg




عکس بالا آیکن مربوط به این حالت رو نشون میده.
اول بگم که کادر آبی رنگ دو حالت ترسیم خط مبنارو نشون داده.سمت راست خط رو بصورت پلی لاین ترسیم میکنه.سمت چپیه هم خط مبنارو فقط بصورت قوس ترسیم میکنه.
این حالت در واقع اون خط مبنایی که کشیده میشه رو بعد میده.


برای ترسیم بعد از اینکه تنظیمات اولیه رو انجام دادید وارد پنجره 3 بعدی میشید (یا از قبل وارد شدید)آرشی کد ازتون میخواد که صفحه کاری رو مشخص کنید که شما میتونید با دو کلیک این صفحه رو مشخص کنید.(ولی من همیشه یه دیوار میکشم و صفحه کاریم رو با کیلیک رو یه وجه دیوار مشخص میکنم.
بعد از مشخص شدن صفحه کاری اقدام به ترسیم خط مبنا میکنیم :




4.jpg


دقت کنید زمانی که ترسیم خط مبنا به پایان رسید ،نشانگر موس روی آخرین نقظه قرار گرفته باشه و اینتر رو بزنید.

پس این که اینتر رو زدید آرشی کد به خط مبناتون بعد میده که شما با وارد کردن عدد عمق رو تعیین میکنید.
نتیجه میشه شکلی که در ابتدای پست بعد مشاهده میکنید.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
SHELL 3

SHELL 3

ادامه پست قبل...


5.jpg



حالت دوم:



این حالت خط مبنا رو حول محوری دلخواه دوران میده.
با کلیک روی آیکن این حالت که تو عکس زیر با کادر قرمز رنگ نشون دادم شروع به ترسیم پوسته میکنید.



6.jpg


کادر آبی رنگ هم که قبلا توضیح دادم.

همانند حال اول برای ترسیم پوسته ابتدا باید صفحه کاری رو مشخص کنید.سپس اقدام به ترسیم خط مبنا میکنید:


ادامه پست بعد...




 

Similar threads

بالا