آموزش کامل نماز خواندن به کودکان (تصویری + کتاب)

ramin9000

عضو جدید
بهترین راه ها برای آموزش نماز خواندن و علاقه مند نمودن کودکان به نماز خواندن استفاده از انیمیشن ها و بازی برای جذاب نشان دادن نماز به آنها میباشد.
براى رسیدن به اهداف تربیت دینى و ترویج فرهنگ نماز، همکارى همه ارگان‌ها و نهادها بویژه نهادهاى فرهنگى و تربیتى ضرورت نام دارد.خانه، مدرسه و جامعه (مسجد، رسانه‌ها و…) در انجام دادن وظایف تربیتى و پرورش مسائل دینى، مکمل یکدیگرند.پیوند و ارتباط نزدیک خانه، مدرسه و جامعه (مسجد و رسانه‌ها و…) با یکدیگر، در واقع پیوند استوانه‌هاى تربیت صحیح و منطقى است. امروزه، لازم است مدارس یک علاقه واقعى و باطنى، براى حضور مستمر و ارتباط نزدیک دانش آموزان با مساجد، در آنان ایجاد کنند. در این راستا، مدارس نباید فقط به ساختن نمازخانه‌ها اکتفا کنند. هر چند ساخت و توسعه نمازخانه‌ها اقدامى مثبت و ارزنده براى رسیدن به ارزش‌ها و مقدسات والاى دینى است، اما هیچگاه جاى مساجد و اثرات سازنده‌ى آنها را نمی‌گیرد.
https://bestkid.ir/wp-content/uploads/2017/10/نماز-کودکان.jpgکتاب تصویری نماز کودکان

ابتدا کتابچه تصویری آموزش نحوه خواندن نماز برای کودکان را اینجا دانلود کنید
[h=2]اصول آموزش نماز به کودکان و نوجوانان[/h] روش‌ها و شیوه‌های آموزش نماز در کودکان و نوجوانان بر اصولی استوار است، که به ذکر مهمترین آنها در این نوشتار پرداخته شده است:
۱ـ اصل فطری بودن مسائل دینی؛
۲ـ اصل اختیاری بودن مسائل دینی؛
۳ـ اصل تدریجی بودن آموزش مسائل دینی؛
۴ـ اصل اعتدال و میانه روی در آموزش مسائل دینی؛
۵ـ اصل تکرار و مداومت در آموزش مسائل دینی؛
۶ـ اصل آسانگیری در آموزش مسائل دینی؛
۷ـ اصل هماهنگی خانه، مدرسه و جامعه (مسجد، رسانه‌ها و…) در آموزش مسائل دینی.
تحقیقات جدید درباره رشد مذهبی کودکان نشان می‌دهد که آنان قادر به درک مفاهیم انتزاعی دینی مانند خدا و پیامبر و معاد هستند. ولی آنچه مانع درک و فهم صحیح این مفاهیم توسط کودکان می‌شود استفاده از زبان و واژگان و مفاهیمی است که برای کودکان ناآشنا هستند. به عبارت دیگر، کودکان در این دوره به زبان و مفاهیم و واژگان بزرگسالان آشنا نیستند. هنگامی که بزرگسالان با زبان خود با کودک سخن می‌گویند و با همین زبان می‌خواهند مفاهیم و معارف دینی را به آنان بیاموزند، کودکان معانی و مطالب را درک نمی‌کنند و آموزش عقیم می‌ماند. اما اگر بزرگسالان با استفاده از زبان و واژگان مأنوس و مفهوم برای کودک با وی سخن بگویند و مطالب دینی را در قالب این زبان به وی بیاموزند، به­خوبی آنها را درک می‌کند و می‌فهمد. بنابراین، در این دوره می‌توان آموزه‌های دینی حتی آموزه‌های انتزاعی را به کودک آموزش داد. البته باید توجه داشت که “بزرگ­ترین خطر برای خردسالان…، این است که در طول آموزش به مجموعه لغات مذهبی دست یابند که اساساً هیچ مفهومی برای آنها ندارند”.
کودک در این سن برخی مفاهیم از قبیل عدالت و پاداش و جزا را می­تواند به صورت عینی و تجربی بیاموزد؛ این از آن جهت بسیار مهم و اثرگذار است که کودک در دوره عملیات عینی است.
پاورپوینت نماز

[h=2]چند نکته[/h] نکته اول. دعوت کودک به مشاهده نعمت­های خداوند مانند آسمان، زمین، باران، رویش گیاهان و غیره به همراه بیان ظرافت­ها و عظمت­های این نعمت­ها با زبان کودکان برای آموزش صفات الهی بسیار مناسب است.
دوم. قصه­گویی و خاطره­گویی نیز از قالب­های مناسب آموزش در این سنین است. مثلاً بیان داستان­های انبیا و امامانb هم می­تواند جنبه خدا­شناسی داشته باشد و هم راهنما­شناسی. در این میان قصه­های قرآنی اثرگذارتر است؛ چون در ضمن آن، کودک با قرآن نیز آشنا می­شود. مثلا داستان موسیj و فرعون بیانگر قدرت و عظمت خدا، معرفی ویژگی­های پیامبر او و معرفی ویژگی­ها و خواری و سرانجام دشمنان خداست.
سوم. استفاده از شعر و مثال­های ساده مؤثر است.
آموزش اقامه نماز، احکام، آداب و فلسفه نماز
در این دوره، آموزش نماز به فرزند شروع می‌شود؛ در روایات نیز بر این مطلب تأکید شده است.

در این دوره اهدافی که باید محقق شود عبارتند از:
یکم. آموزش احکام نماز
او در این دوره باید با احکام ضروری نماز مانند رو به قبله بودن، با وضو بودن، طهارت لباس و بدن و مانند آن آشنا شده باشد.
دوم. آموزش قرائت و اذکار نماز
در این دوره باید مقدمات ضروری برای اقامه نماز مانند حمد و سوره، اذکار رکوع و سجود، تشهد و سلام را آموخته باشد.
سوم. آشنایی با برخی آداب ظاهری و فلسفه نماز
باید برخی از مهم­ترین آداب نماز و مسجد را آموخته باشد.
نیز باید مقداری با فلسفه و حکمت نماز در حد توان خود آشنا شده باشد.
چهارم. تمرین نماز و در نهایت ملکه شدن و درونی شدن اقامه نماز.
برای تحقق این اهداف از شیوه‌هایی باید بهره جست. در ادامه مهم­ترین آنها را بیان می‌کنیم:
این روش برای آموزش احکام و فلسفه نماز بسیار مناسب است.
با توجه به ویژه‌گی‌های دوران کودکی و از طرفی لزوم ارتباط و انس کودک و زده نشدن از نماز، لازم است در این آموزش‌ها توجه شود به ظرفیت او، همراهی آموزش با جذابیت‌ها دیگرهمچون شعر و قصه و بیان آنها در قالب‌های جذاب همچون مسابقه.
 

Similar threads

بالا