آموزش و معرفی P&ID

vanta

عضو جدید
با سلام خدمت شما دوستان در ابتدا می‌خواستم در مورد P&ID مطلبی بنویسم ولی متوجه شدم که آقای صادق روزبهی در وبلاگ خودشون این مطلب رو خیلی بهتر از آن چه که من می‌خواستم، توضیح داده. پس عینا مطالب ایشون رو با کمی تغییر کوچک (حذف عکسها) در وبلاگ خودم گذاشتم در ادامه شما می‌توانید فایلی رو که به معرفی و آموزش P&ID میپردازد و ترجمه‌ای از سایت http://controls.engin.umich.edu/wiki/index.php/Main_Page است را دانلود کنید.
در صورتیکه در پروژه های متوسط و یا بزرگ صنعتی کار کرده باشید، مطمئنا تا کنون حداقل یک بار با این عبارت برخورد کرده اید. نمودار P&ID یکی از مدارک بسیار مهم در هر پروژه ای که با فرآیند ها سر و کار دارد، می باشد.




در این نمودار برای نشان دادن تجهیزات و وسایل کنترلی از سمبل ها و اشکال خاصی استفاده می شود که اغلب بر اساس استاندارد ISA طراحی می شوند. در واقع می توان گفت که P&ID شکل کامل شده PFD می باشد. این نمودار پس از تهیه و تایید PFD تهیه می گردد. در یک P&ID باید حداقل اطلاعات زیر نشان داده شود:

  • نمایش کلیه وسایل کنترلی و مشخصات آن
  • تجهیزات مکانیکی به همراه نام و شماره آن
  • شیرها و مشخصات آنها
  • کلیه اطلاعات مربوط به پایپینگ شامل شماره خطوط، اندازه، تغییر مشخصه ها، طبقه بندی خطوط و جهت جریان .
  • کلیه کورکن ها (Blind) ، فلنج ها، شیرها، تجهیزات ایمنی، دریچه ها (Vent)، محل های تخلیه (Drain)، فیتینگ ها، تبدیل ها
  • خطوط شروع و تخلیه موقتی
  • ورودی ها و خروجی های کنترلی و اینترلاک ها
  • ورودی های سیستم کنترل کامپیوتری
  • کلیه وسایل کنترلی شامل لوپ ها، ارتباطات نرم افزاری و هشدارها و سیستم منطقی
نمودار P&ID پس از تهیه و تایید PFD تهیه می گردد. پس از تهیه و تایید P&ID نیز ، کارشناسان پایپینگ نسبت به تهیه مدارک تفصیلی پایپینگ نظیر نقشه ایزومتریک و غیره اقدام می کنند. از سوی دیگر کارشناسان ابزاردقیق نیز با استفاده از این نمودار نسبت به طراحی مدارک تفصیلی ابزاردقیق نظیر منطق کنترلی، صفحات واسط و غیره اقدام می نمایند.
دانلود فایل آموزش P&ID به زبان فارسی. حجم 1.5 مگابایت
دانلود فایل آموزشی به زبان انگلیسی. حجم 730 کیلوبایت
 

t.salehi

عضو جدید
کاربر ممتاز
براي نمادها بهتره به استانداردها رجوع بشه.
در پرو»ه هاي مختلف بنا به درخواست كارفرما ممكنه از استانداردهاي متفاوتي استفاده بشه.( هرچند خيل ياز اين نمادها مشترك هستند)

يك سر بزنيد بد نيست
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php?t=97134
 
  • Like
واکنش ها: kaya

kaya

عضو جدید
ممنون از زحمتی که کشیدید
حتما اطلاعات بیشتر و عملی تری از سیستمهای کنترلی در آینده ارائه میدید مگه نه؟;)
ممنون خیلی مفید بود
 

vanta

عضو جدید
با تشکر از نظرات دوستان همانطور که t.salehi عزیز گفتید بیشتر نمادها مشترک هستند این فایل به جهت آشنایی اولیه دوستان آماده شده. به هر حال اگه بازم نظری پیشنهادی داشتید خوشحال میشم با من در میون بگذارید. kaya عزیز بنده در زمینه انرژی و مدل سازی مطالعاتم بیشتره اگه کمکی بتونم بکنم خوشحال میشم.
 

maverick

عضو جدید
با سلام :smile:

ممنون دوست عزیز ، اما این رو هم بگم که تجربه شخصی من میگه که P&ID هر سایت با سایت دیگه فرق میکنه (استاندارکلی یکی هست اما جزییات بستگی به سلیقه طراح داره ) یغنی یکی میاد حتی جنس پایپ و استاندار و اینچ لوله رو هم مینویسه یکی دیگه میاد فقط اینچ رو میذاره ، یکی چک ولو را به یه علامت نشون میده اون یکی با یه علامت دیگه ، به نظر من برای اینکه تو خوندش وارد بشی باید حضوراٌ Lineup کنی ....


شاد باشی
 

Similar threads

بالا