آموزش نگارش رزومه (Resume)

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
جهت گفتگو پیرامون تاپیک و همچنین مطرح کردن سوالات خود ، به این تاپیک مراجعه فرمائید :
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif گفتگو و بررسی تجربیات شما در نگارش رزومه | Resume





چگونه یک رزومه بنویسیم ؟


ازآنجائیکه نوشتن رزومه برای برای مصاحبه های شغلی بسیار مهم است و یک رزومه خوب نگاشته شده می تواند تاثیر بسزایی بر روی دیدگاه مصاحبه گران شغلی ایجاد نماید و همچنین نظر به اینکه اکثر دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با نحوه نگارش یک رزومه خوب آشنایی ندارند ، لذا تصمیم گرفتم که در خصوص نحوه نگارش یک رزومه خوب مطلبی را فراهم کنم و در وبلاگ قرار دهم تا کمکی به شما عزیزان کرده باشم . باشد که انشاءالله مقبول شما قرار گیرد .





رزومه چیست؟
سوال را با این جمله آغاز می کنیم که : رزومه چیست و چه کاربردی دارد ؟
رزومه در اصل یک کلمه فرانسوی هست (résumé) و در فارسی هم به همین اسم یا سی.وی (که مخفف واژه انگلیسی Curriculum Vitae هست) شناخته می شود.
رزومه یک مدرک چند صفحه ای می باشد که خلاصه ای از سوابق کاری و تحصیلات و مشخصات فرد در آن نوشته شده و معمولا برای استخدام و گزینش (خصوصا در مواردی که مصاحبه ای وجود دارد) کاربرد دارد. یعنی فرد این چند صفحه سوابق خودش رو به جایی که تمایل دارد استخدام شود یا مثلا ادامه تحصیل بدهد ، ارائه می دهد.

خیلی ساده اینکه: وقتی شما داوطلب یک موقعیت شغلی یا تحصیلی هستید، باید رزومه خود رو برای بررسی توسط داور یا مسئول گزینش محل موردنظر تحویل دهید تا آنها با مطالعه رزومه نسبت به جذب شما تصمیم بگیرند.

اگر چه خیلی مهم هست که شما رزومه را برای کجا و چه منظوری نگارش می کنید و طبیعتاً تفاوتهایی در نحوه نگارش رزومه های مختلف برای ارسال به مکانهای متفاوت و درخواست کردن موقعیتهای گوناگون وجود دارد ، اما مطالبی که در اینجا بیان می شود تقریبا عمومی هست و در تمامی انواع رزومه ها قابل استفاده می باشد . به طور كلي اصول و سرفصل بندي عمومي رزومه ها به شرح زير است:
1- اطلاعات شخصي(Personal Details) اغلب رزومه ها با اين بخش آغاز مي شوند . آن چه مي بايست در اين بخش ذكر شود شامل نام ، تاريخ تولد ، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الكترونيك است.



  • [*=right]· نام

    [*=right]· نام خانوادگی

    [*=right]· تاریخ تولد

    [*=right]· وضعیت تاهل(همیشه اجباری نیست)

    [*=right]· آدرس دقیق

    [*=right]· شماره تلفن

    [*=right]· آدرس پست الكترونيك

2- تحصيلات و توانايي هاي علمي
(Education and Qualifications)
اين بخش شامل تمام سوابق تحصيلي و علمي شما ، از ديپلم دبيرستان و نام دبيرستان گرفته تا آخرين مدرك تحصيلي ، رشته ها و گرايش ها و زمان بندي هر دوره ي (سال ورود و فراغت) تحصيلي خواهد بود. در صورت امکان معدل هر مقطع را نیز قید نمایید . به ياد داشته باشيد كه حتماً ذكر كنيد در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره اي هستيد . ساير دوره هاي علمي - كابردي كه در كنار تحصيل آكادميك گذرانده ايد یا کارگاههای آموزشی که شرکت نموده اید ، را هم حتماً بنويسيد.
نکته: در مورد رشته های دانشگاهی، غالبا عنوان پایان نامه های تحصیلی را می توان در همین بخش ذکر کرد و یا در صورت تمایل می توان در یک سرفصل جدگانه ارائه داد .

3- توانمندي‌ها و مهارت‌ها

شامل توانایی های خاص گروهی یا اجتماعی، توانایی های کامپیوتری و نرم افزاری مرتبط و زبان هایی خارجی که شما با آن آشنا هستید و میزان سطح توانایی خود در هر یک از این موارد .

4- سوابق شغلي (Skills and Work Experiences)
در اين بخش بايد كل سوابق شغلي شما ، اعم از تمام وقت يا پاره وقت ، با ذكر نام و تلفن يا آدرس محل كار ، به اضافه تاريخ و دوره اشتغال فهرست شود.

· عنوان فعالیت
· سمت
· نوع فعالیت (قراردادی، پیمانی، رسمی ...)
· محل کار (و یک توضیح بسیار خلاصه در صورت نیاز)
· دوره زمانی کار

هنگام فهرست کردن تجارب کاری، همیشه آخرین شغلی که در آن مشغول بوده ایم را اول می نویسیم و به همین ترتیب به گذشته بر می گردیم . این در مورد فهرست کردن سوابق تحصیلی نیز صدق می کند .

5- سوابق علمي و پژوهشي
(Publications)
فهرست کارهای تحقیقاتی ، كتب و مقالاتي كه منتشر كرده و يا در كنفرانس ها ارائه نموده ايد به اضافه زمان انتشار را در اين بخش بياوريد. اگر چکیده مقالات را به رزومه ضميمه نماييد بهتر است.

الف ) فعالیت های تحقیقاتی
این بخش شامل فعالیتهای علمی و تحقیقاتی انجام شده توسط شما در قالب تحقیقات و پروژه های علمی است. در اینجا شما موارد زیر را باید ذکر کنید:· عنوان طرح یا فعالیت ِ علمی· زمان· كارفرمای شما (کسی که کار پژوهشی به سفارش یا زیر نظر او انجام شده و میبایست حتی المقدور حقوقی باشد )· نقش شما در پروژه (مسئول پروژه، مدیر پروژه ، مجری ، پژوهشگر، راهنما، مشاور ... یا مسئول تدارکات یا خدمات)

ب) تالیفات
در این قسمت کتابها ، مقاله ها چاپ شده در مجلات علمی و تخصصی ، مقالات ارائه شده در کنفرانس ها و همایش های ملی و بین المللی و دیگر تالیفات شما نوشته میشود . فرمت صحیح آوردن یک مقاله در رزومه به این صورت هست:
نام نویسنده یا نویسندگان؛ "نام مقاله"، محل چاپ یا ارائه، و سال انتشار .

6- ساير اطلاعات
(Additional Information)
نگارش اين قسمت ضروري نيست ، اما چنان چه لازم دانستيد توضيحي جانبي روي سوابق تحصيلي و شغلي خود بنويسيد ، مي توانيد اين بخش را اضافه نماييد.

7 - عناوین و افتخارات
در صورتی که در مقاطع مختلف تحصیلی شما موفق به کسب افتخارات علمی شدید ، می توانید آن را در این بخش ذکر نمایید . بطور مثال کسب رتبه های بالا در قبولی دانشگاه در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد ، کسب رتبه های بالا در فارغ التحصیلی در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد ، کسب افتخارات در المپیادهای علمی دانش آموزی و دانشجویی در سطح ملی و بین المللی، انجام اختراع و ثبت آن و ...... .

8 - علائق
(Interests)
در صورت تمایل می توانید فهرستي از علائق خود در زمينه هاي فوق برنامه مثل ورزش يا هنر را در اين بخش بنويسيد و احياناً اگر سوابق حرفه اي در اين زمينه ها نیز داريد ، حتما ذكر كنيد.

9 - معرف ها
(References)
در رزومه های علمی معمولا رسم هست که افرادی را بعنوان معرف فرد در انتهای رزومه با مشخصات کامل و نحوه تماس می آورند. شما هم می توانید این کار را انجام دهید. لذا نام ، رتبه ، درجه تحصيلي ، آدرس يا تلفن و كلاً اطلاعات مربوط به معرفين خود ( كه معمولا اساتيد شما هستند ) را در اين بخش بياوريد . اين معرف ها مي بايست همان معرفيني باشند كه توصيه نامه هاي شما را تكميل نموده اند.

* ساير توصيه ها
۱ - پيش از نگارش رزومه ، خوب در مورد سوابق تحصيلي و شغلي خود فكر كنيد تا چيزي را از قلم نياندازيد . سعي كنيد تا حد امكان ، مداركي دال بر سوابقتان آماده و ترجمه كنيد تا ضميمه رزومه نماييد.
۲ - از دروغگويي يا بزرگنمايي جداً پرهيز کنید ، ممكن است برايتان دردسر ساز شود!
۳ - بهتر است رزومه را در یک روي كاغذ A4 تنظيم نماييد. بهترين حجم رزومه حداکثر پنج صفحه است.
۴ - حتماً چند نسخه اضافه از رزومه براي خودتان نگه داريد تا در صورت لزوم از آن ها استفاده كنيد.
۵ - در مورد نگارش انگليسي ، حتماً درباره متن رزومه با يك مترجم و يا كسي كه انگليسي ادبي را به خوبي مي داند مشورت كنيد.
۶ - رزومه را حتما تايپ كنيد و از ارائه رزومه دست نويس جداً خود داري كنيد.



برگرفته از : وبلاگ دکتر مجید اسماعیل پور
» برای دیدن یک نمونه رزومه از ایشان ، کلیک کنید..
 
آخرین ویرایش:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
نکاتی در مورد نوشتن یک رزومه مؤثر

نکاتی در مورد نوشتن یک رزومه مؤثر

در زیر نکاتی ارائه می شود که به خلق رزومه ای مؤثر کمک می کند.
اگر تاکنون نتوانسته اید رزومه مناسبی بنویسید و اگر می خواهید بدانید افراد موفق چگونه رزومه می نویسند ، مطالب زیر را بخوانید .



1 - پاکیزه و تمیز و خالی از اشتباه بنویسید :
متن خود را با دقت بخوانید و آن را از لحاظ گرامر و تایپ بررسی کنید . در صورت امکان از شخص دیگری بخواهید که رزومه شما را از نظر املائی و مفهومی بررسی نماید. کوچکترین اشتباه ممکن است موجب بی ارزش شدن رزومه شود.

2 - هدف و منظور خود را به طور مشخص شرح دهید :
به طور کلی، مشخص بودن هدف و منظور ، کمک شایانی به مهم جلوه دادن صحبتهای شما در رزومه می کند . هدف شما به طور خلاصه تواناییهایتان را بیان می کند و به قدرت و نیرویتان در کار اهمیت می بخشد.

3 - نقاط قوت خود را برای کارفرمایان معین نمایید :
روی هنر و توانایی های خود بیشتر تاکیید نمایید زیرا به این ترتیب کارفرما را درپاسخگویی به این سؤال که : “ این کارجو چه کارهایی می تواند برای پیشبرد اهداف مد نظر انجام دهد ؟ ” کمک می نمایید.

4 - اطلاعات مهم تر را مشخص نمایید :
به طور متوسط هر کارفرما به مدت 30 ثانیه روی هر رزومه وقت می گذارد. کارفرمایان غالبا بیشتر به تجربه های موفق کاری شما در گذشته اهمیت می دهند تا تحصیلات متنوع و اطلاعات گوناگون ، به همین دلیل مهمترین تجربیات خود را در ابتدای رزومه قرار دهید مانند قابلیتها، توانائیها و تجربیات و حتی تحصیلات که همگی به نوعی با هم در ارتباطند.

5 - به تواناییهای خود اهمیت بدهید :
رزومه خود را بر طبق قابلیتها و تواناییها درجه بندی کنید و استعدادهای خود را به طور خلاصه و مفید و با رعایت حق تقدم بیان کنید. به تواناییها و استعدادهای شخصی خود اهمیت دهید و خود را در بهترین وضعیت توصیف کنید . این گونه وانمود کنید که تواناییها ، واقعیتی در شما هستند.

6 - از کلمات کلیدی بهره ببرید :
سعی کنید از کلمات کلیدی مشخصی برای بیان تواناییها و تجربیاتتان استفاده کنید، مانند مدیریت حسابداری، عرضه محصولات ، ویژوال بیسیک، اکسل، پردازش داده ها، طراحی گرافیک و روشهای تبلیغات حرفه ای.

7 - از کلمات اختصاری مربوط به حرفه استفاده نمایید :
از کلمات اختصاری و اصطلاحات خاص حرفه تان استفاده کنید تا نشان دهید آشنایی مناسب و کافی با حرفه تان دارید . اما دقت کنید رزومه شما مملو از این گونه کلمات نباشد که خواندن آن سخت و غیر قابل فهم گردد. همچنین بهتر است جلوی اینگونه واژه ها کلمات اقتباس شده را نیز به طور کامل در پرانتز بیان کنید .
مثل : I.T در Information Technolog

8 - از کلمات تایید برانگیز بهره ببرید :
خود را فعال و پر جنب و جوش، با کمال، با هوش و به عنوان کسی که در هر کمک و همکاری سهمی دارد توصیف کنید. این گونه به نظر کارفرما ازهر جهت مفید جلوه گر می شوید.

9 - از آوردن ضمیر مثل ”من” پرهیز کنید :
هر گز از صمائر شخصی و انعکاسی مثل “من“ در رزومه خود استفاده نکنید و سعی کنید جملات خودرا کوتاه کنید.

10 - کلمات کلیدی را در متن مشخص جلوه دهید.
به جای پررنگ کردن و یا کج نوشتن کلمات جهت اهمیت دادن به آنها در بررسی اجمالی اندازه قلمها را افزایش دهید و یا از گیومه و یا علامت * برای اهمیت دادن به نکات کلیدی در رزومه بهره ببرید.

11 - اطلاعات را خلاصه کنید :
وقتی که رزومه شما از چهار یا چنج صفحه بیشتر می شود، محدودیتهایی برای مطالعه آن از نظر صرف زمان ایجاد می شود. بنابراین همواره توصیه می شود که رزومه خود را در حداکثر در پنج صفحه تهیه کنید.

12 - لیستی از تجربیات اخیر را مهیا کنید :
تجربیات 10 یا 15 سال کاری پیش را به طور خلاصه ذکر نمایید.

13 - به تجربیات خود کمیت بدهید :
اعداد ابزارهای قویی هستند، به جای اینکه بگویید: “ توانایی‏های من باعث افزایش میزان فروش در محل کار قبلی بود “ بهتر است که از اعداد نیز استفاده کنید و مثلاً بگویید: “ افزایش فروش 150% در 6 ماه “ از جمله تجربیات من در محل قبلی بوده است.

14 - زیاده گویی نکنید :
از گزاف گفتن و استفاده از لغات حساس و دقیق پرهیز کنید . به زبانی دیگر برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرما لازم نیست کلمات ژرف و عمیق بکار گیرید . از کلماتی استفاده کنید که برای همه قابل فهم باشد.

15 - در مورد حقوق خود در رزومه مطلبی را بیان نکنید.
هرگز نوع و میزان حقوق مورد نظر خود را در رزومه تان مشخص نکنید.

16 - از مطرح نمودن برخی مسائل شخصی پرهیز کنید :
هرگز در مورد اطلاعات شخصی و خصوصی مثل عقیده و مذهب ، احزاب سیاسی مورد علاقه ، روزنامه ها و مجلات مورد علاقه ، مال ثروت خود موردی را ذکر نکنید یا حتی نظرات شخصی خود را نیز مطرح نکنید . همچنین از شوخی و مزاح و بکاربردن کلمات مبتذل پرهیز کنید.

17 - صادق باشید :
دروغ گفتن و گزاف گویی و مبالغه در مورد توانایی ها، همیشه خطری جد ی است که به خود شما باز می گردد.

18 - رزومه را خودتان بنویسید :
رزومه ای درست کنید که منعکس کننده فکر ، توانایی و قابلیت های شما باشد . سعی کنید رزومه را با فکر و دست خودتان بنویسید . اگر اولین رزومه تان را شخصا بنویسید بسیار مهم است و به زودی حرفه ای هم خواهید شد.

19 - ویژگی های شخصی وابسته به شغل خود را اعلام کنید:
اگر تصمیم دارید که خصیصه های شخصی خود را در رزومه قرار دهید مانند “مسئولیت پذیری” یا “قابلیت اطمینان” ،“برنامه ریزی دقیق در کار“ و … فقط سعی کنید تمامی آنها وابسته به نوع شغل مورد نظر باشند.

20 - سازگاری خود را با محیط کاری نشان دهید :
به منظور کم اهمیت جلوه دادن مدت زمان بیکاری و فواصل بین کار ، بهتر است قابلیت ها و تواناییهای کاری خود را عنوان کنید و از ذکر تاریخ وار تجربیات خود بپرهیزید.

21 - رزومه ای متعادل بسازید :
رزومه ای مؤثر است که متعادل باشد، پاکیزه باشد، سازگار و جذاب و خوشایند باشد، تقسیم بندی شده باشد و عنوانهای هر بخش هوشمندانه انتخاب شده باشند.

22 - عنوان ها را کلی انتخاب کنید :
عنوانهای هر قسمت از رزومه را کلی و مناسب برگزینید مثلا: تجربیات ، سوابق کاری، تواناییها، خلاصه تحصیلات، هنر و فضیلت، تعلیم و تربیت، پیوستگی های حرفه ای ،امتیازات تحصیلی و حرفه ای، کتابها و مقالات اختصاصی، گواهی های دانشگاهی و …

23 - مثبت بنویسید :
تمام نکات منفی و یا بیان غیر مثبت را از رزومه خود حذف کنید و به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر تواناییها و نکات مثبت در مورد خود را عرضه کنید، موفق تر خواهید بود.





  • چند نکته مهم در مصاحبه های شغلی

۱ - مهارت در ارتباط نوشتاری، یکی از مهارت‌های اساسی زندگی پس از فراغت از تحصیل است. آن را به خوبی فرا بگیرید.

۲ - نوشتن یک درخواست کار خوب، قسمت مهمی از پیدا کردن یک شغل است. سعی کنید الگوی خوبی به عنوان قالب تهیه درخواست کار بیابید و آن را طبق نیاز خود اصلاح کنید.

۳ - ظاهر فرم‌ها و درخواست‌های کار بسیار مهم است.

۴ - از امکانات نرم‌افزارهای رایانه ای حتما استفاده کنید.

۵ - از درخواست‌های کاری که برای سازمان‌های مختلف ارسال می‌کنید، حتما یک کپی تهیه و پییش خود نگهداری کنید. این کپی زمانی که برای مصاحبه فراخوانده می‌شوید، می‌تواند به شما کمک کند. آن را حتما قبل از مصاحبه بررسی و پاسخ‌های خود را مرور کنید. بسیاری از سولات مصاحبه از متن همین درخواست کار استخراج می‌شود.

۶ - ارتباط چهره به چهره در زندگی اهمیت خاصی دارد. اگر بتوانید افراد دیگر را قانع کنید، در ارتباط رودررو پیروز شده‌اید. و یافتن یک شغل مناسب به یک مصاحبه خوب، ایجاد ارتباط چهره به چهره و نهایتا توانایی قانع کردن کارفرما بستگی دارد. با تمرین و آزمایش و خطا می‌توانید این مهارت‌ها را بیاموزید.

۷ - بعضی اوقات در مصاحبه‌ها از مصاحبه شونده خواسته می‌شود که کمی درباره خودش صحبت کند. پاسخگویی به سوالات باز شبیه این مشکل‌تر از پاسخگویی به سوالات مستقیم است. تمرین کنید که بتوانید در حد 3 دقیقه توضیحی کوتاه درباره گذشته و تحصیلات خود ارائه کنید.

۸ - برای سوالی شبیه اینکه «چرا ما باید شما را استخدام کنید» که این روزها به نوعی در مصاحبه‌های استخدامی پرسیده می‌شوند، پاسخ مناسبی بیابید.

۹ - در فرصت‌های شغلی، رفتارهای اجتماعی مناسبی از خود بروز دهید. کارفرماها فقط به خاطر مدرک دانشگاهی شما را استخدام نمی‌کنند.

۱۰ - اگر نتوانستید یک شغل تمام‌ وقت به دست آورید، به شغل‌های موقت بپردازید. به این وسیله می‌توانید مسوولیت‌پذیری و درستکاری خود را نشان دهید که موجب یافتن شغلی تمام وقت خواهد شد.
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
شیوه نگارش رزومه‌های فني و مهندسی

شیوه نگارش رزومه‌های فني و مهندسی

رشته‌های تخــصـصی و حـــرفه‌هـاي كاربردي، به سبک‌هاي ویرایشـی خاصی در رزومه‌نویسی نیاز دارند.
محتوای رزومه باید استاندارد و ویرایش شده باشد که کارفرما، مصاحبه‌کننده و مدیر را در کمتر از 1 دقیقه متقاعد کند. آنان به خلاقیت‌ها، سوابق کاری و میزان مهارت کارجویان تاکید می‌کنند. در واقع میدان رقابت در محبث حوزه فنی و مهندسی، کارکردهای پیشین و توانمندی در اجرای پروژه‌های عملی است.
رشته‌های تخــصـصی و حـــرفه‌هـاي كاربردي، به سبک‌هاي ویرایشـی خاصی در رزومه‌نویسی نیاز دارند. محتوای رزومه باید استاندارد و ویرایش شده باشد که کارفرما، مصاحبه‌کننده و مدیر را در کمتر از 1 دقیقه متقاعد کند. آنان به خلاقیت‌ها، سوابق کاری و میزان مهارت کارجویان تاکید می‌کنند. در واقع میدان رقابت در محبث حوزه فنی و مهندسی، کارکردهای پیشین و توانمندی در اجرای پروژه‌های عملی است.

اصول رزومه‌نویسی
هر کارجو يا فارغ‌التحصیل برحسب میزان تحصیلات، دانش و آگاهی، سبکی متمایز را برای رزومه‌نویسی برمی‌گزیند. قطعاً باید سبکی را انتخاب کنید که همسو با توانمندی‌هایتان باشد و بتوانید بهترین استفاده را از آن ببرید. ذکر آخرین اطلاعات، سوابق شغلی و تحصیلی از انتها به ابتدا و براساس جدیدترین توالی زمانی برای افراد کم‌تجربه‌تر مثمرثمرتر است.
آن دسته از متقاضیان کار که دارای سوابق، عناوین سازمانی و توانمندی‌های متفاوت‌تری هستند، معمولاً به همراه برگه‌های رزومه مدارک و اطلاعات کامل شغلی خودشان را نیز ضمیمه پرونده می‌کنند.
به یاد داشته باشید، آنچه که در اولویت‌های استخدام مدیران لحاظ خواهد شد، میزان توانمندی و آمادگی کارجویان است. در واقع صحت مدارک تنها از طریق اجرای آزمون‌های کتبی و شفاهی مشخص مي‌شود.



سبك رزومه‌های فنی و مهندسی
اغلب رزومه‌ها به سبک «زمانی» تنظیم می‌شوند. در رزومه‌های بخش فنی و مهندسی نیز این نوع سبک در اغلب موارد توصیه شــده است. ویـــرایش آخـــرین اطلاعات حوزه کسب و کار و سوابق از آخر به اول مزیتی است تا شاخص‌هاي حوزه اشتغال، عناوین و افتخارات دوران فعالیت، بهتر و چشمگیرتر به نظر آیند. امــــا استفاده از این راهکـــار بدین معنا نیست که رزومه زمانی بهترین شیوه است.
به بیان دیگر هر کارجو براساس سوابق تحصیلی و شغلی خویش مختار خواهد بود تا بهترین سبک را برگزیند و در فهرست منتخبین قرار گیرد. مزیت استفاده از سبک رزومه زمانی، تناسب زمان اجراي فعاليت و آخرین مدرک تحصیلی است. زیرا کارجویان در آخرین سطح علمی و دانش خود، مشاغلی را برمی‌گزینند که همسو با علائق و رشته تحصیلی آنان خواهد بود.
علاوه بر این افتخارات دوران تحصیل، فعالیت‌های پاره‌وقت و پروژه‌های کوچک و بزرگ که اغلب به صورت انفرادی یا گروهی تکمیل می‌شوند، بستر فوق‌العاده مناسبی برای ظهور خلاقیت‌ها و به نمایش درآوردن توانمندی‌ها هستند.



ويژگي رزومه‌هاي مهندسي
مهم‌ترين ويژگي رزومه‌هاي فني و مهندسي، نتايج، مدارك و اسناد كاربردي آن است. كارجويان، كارشناسان و فارغ‌التحصيلان به ازاي خدمات و سوابقي عملي‌اي كه در كارگاه‌هاي مهارت آموزي يا مراكز فني گذرانده‌اند، مي‌توانند به راحتي جذب بازاركار شوند.
مزيت اصلي فارغ‌التحصيلان اين حرفه، جنبه كارآفريني و اشتغالزايي آنان است . در واقع هر كارجو با تكيه برخلاقيت و سرمايه اندك خويش مي‌تواند به كارآفريني مبتكر مبدل شود و در محافل علمي و كاربردي توانمندي‌هاي خويش را به اثبات برساند.
بنابراين از اين ديدگاه فرصت‌هاي كسب مهارت كارجويان فني به مراتب مناسب‌تر از ساير رقيبان است.

نــحـوه نگـــارش اطلاعات، سوابق شغلی و تحصیلی کارجویان
در تمـام رزومه‌های زمانی، کــارکرد‌گرا و ترکیبی، مشخصات و اطلاعات فردی در مرحله اول قرار می‌گیرند. عنوان كارجو و شماره تماس در جايگاه نخستين پل ارتباط دهنده به حساب مي‌آيند.

• اطلاعات شخصي
در واقع این قسمت ذکر (نام، نام خانوادگی، وضعیت تأهل، شماره تماس، آدرس پست الکترونیکی و آدرس محل سکونت) است که با تکمیل آن نخستین راهکارهای ارتباط دوطـرفه میان کارجو و مــدیر شکل می‌گیرد.

• سوابق تحصيلي
بخش دوم مبحث سوابق تحصیلی کارجویان اســــت که به ترتیب بـالاتــــریــن مــــــدرک تحــصـیــــلی (در رزومه‌های زمانی) در بين مشـخــــصات فردي و سوابق شغلي تنظیم می‌شود. در اغلب موارد کارجویانی در اولویت‌های استخدام قرار خواهند گرفت که از دانشگاه‌های معتبر و صاحب نام فارغ‌التحصیل شده باشند. مبانی انتخاب‌های استخدامی براساس رشته تحصیلی مرتبط با نوع شغل است. قطعاً افرادی که دارای مدارک مرتبط باشند، جزء نخستین انتخاب‌شدگان هستند.

در ايـن قســــمت مهم‌تـــرين مــدارك تحصيـــلي و نــــام دانشگاه‌هاي معتبر را بايد ذكر كنيد.

• سوابق شغلی
شاید اساسی‌ترین مبناي انتخاب کارجویان براساس میزان فعالیت‌ها و پروژه‌های به ثبت رسانده در این بخش باشد. نمی‌تــــوان تنهــــــا به دلیـــل وجود سوابق فنی مرتبط امتیاز ویژه‌ای برای کارجویان درنظر گرفت.
از آنجایی که حــــــوزه فنی و مهنـدسی با خلاقیت و مهارت پیوند خورده، به تبع کارورزان این رشته نیز باید با دانش فنی خویش ابتکار عمل را در دست گرفته و نوآوری‌های متمایزی ایجاد کنند. طبق سبک در نظر گرفته شده (سبک رزومه زماني) جدیدترین سوابق و تجربه‌هــای شـــغلی اهم از پاره‌وقت و ثابت با عناوین، مدت و محل کارتان را باید در رزومه ذکر کنید.

• یک نکته
قطعاً هیچ کارجویی به لحاظ شغلی در شرایط ایده‌آل نخواهد بود. همچنین مشاغل پیشین نیز با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده‌اند. آنچه در جلسه مصاحبه حائزاهمیت است، تجربه و مهارتی است که به واسطه آن مرحله‌ای دشوار را پشت سر گذاشته‌اید و برآموخته‌های خود افزوده‌اید. بنابراین اگر مدت اشتغال هر چند کوتاه نیز باشد، باز هم با خلاقیت خودتان می‌توانید این دوره کوتاه اما پربار را به بهترین سابقه شغلی مبدل کنید، مدیران نیز دقیقاً به دنبال افرادی ساعی و خلاقی هستند که در مواجهه با شرایط بحران، با حفظ تمرکز و اعتماد به نفس، چالش‌ها را پشت‌سر بگذارند و طرحی نوین ایجاد کنند.

• مهارت‌ها، تجربه‌ها، افتخارات
پس از درج آخرین اطلاعات در بخش سوابق شغلی، اکنون زمان آن فرا رسیده تا افتخارات خودتان را همراه با عنوان موضوع و یا محل چاپ در رزومه بیان کنید. شرکت در همایش‌های داخلی و خارجی، عناوین چاپ شده، مقالات کتاب‌های فنی و کسب افتخار در مسابقات ملی مهارتی، مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند تمايز‌ها كارجويان را به اثبات برسانند.



اهميت اجراي نكات ويرايشي در رزومه
به همان اندازه‌اي كه درباره محتواي رزومه دقت‌ مي‌كنيد، اجراي صحيح نكات ويرايشي نيز از اهميت زيادي برخوردار است. به جز محتواي مناسب، رزومه بايد قابليت استاندارد بين‌المللي داشته باشد. مهم‌ترين نكاتي كه در نگارش رزومه بايد رعايت كرد به شرح زيرند:
• استفاده از كاغذ بدون حاشيه A4 ، فونت 12 و قلم مشكي
• توضيح بيش از حد به جز اتلاف وقت هيچ فايده‌ ديگري ندارد. بنابراين به طور مختصر و مفيد اطلاعات‌تان را بنويسيد. اگر لازم است مدارك يا مستنداتي به رزومه پيوست كنيد.
• رعايت محتوا و اصول نگارشي نقش بسيار زيادي در آينده شغلي كارجويان دارد. بنابراين مطابق رزومه‌هاي استاندارد سعي كنيـد تا مشخصات طبق قالب كلي و منظم به نگارش درآيد.
• واقع بين باشيد. هر آنچه را كه قادر به انجام آن هسـتيد، بيان كنيد. از حاشيه‌پردازي و گزافه‌گويي بپرهيزيد.
• رزومه خودتان را چندين بار به دقت بخوانيد و از چند كارشناس نيز بخواهيد كه اين كار را انجـام دهند. در واقــــع با اين كار نه‌تنها از صحت مطالب مطمئن خـواهيد شـــــد، اعتماد به نفس‌تان نيز افزايش مي‌يابد. اجراي همين نكات ظريف موجب حفظ آرامش در هنگام مصاحبه شغلي مي‌شود.
• مديران و مصاحبه‌كنندگان بر اساس توانايي‌ها و مهارت‌هاي كارجويان، آنان را انتخاب مي‌كنند. تاكيد و توجه به خواسته‌ها و علايق شخصي، احتمال انتخاب را كاهش خـــــواهد داد. به ياد داشته باشيد؛ هميشه موضوع‌هاي كاربردي و تخصصي داراي تاثير بيشتري نسبت به مسايل شخصي هستند.
• با بررسي سوابق شغلي، سال‌هاي اجراي مسئوليت‌ها، عناوين سازماني و محل خدمت را ذكر كنيد. موضوع و جايگاه شغلي مورد نظرتان را به دقت بنويسيد. غفلت از اين مساله كارفرمايان را دچار مشكل خواهد كرد سعي كنيد با محاسبه دقيق، هرگونه مشكلي را در رزومه‌تان از ميان برداريد.
• از نوشتن مطالب منفي در رزومه بپرهيزيد. ممكن است از كار قبلي خود به دلايلي انصراف داده باشيد. فقط در صورتي كه مدير در اين باره پرسش كرد، دلايل خودتان را ذكر كنيد.

.
.
.
برگرفته از : مرکز اطلاع رسانی بازار کار
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
نمونه فرم رزومه (فارسی و انگلیسی)

نمونه فرم رزومه (فارسی و انگلیسی)

در ادامه ، دو نمونه فایل خام به عنوان نمونه رزومه ارائه می گردد .
در فایلی که به زبان انگلیسی است ، توضیحات فارسی جهت آشنایی و آگاهی ارائه شده و هنگام تکمیل ِ رزومه باید آن را حذف نمائید.

.
.
.
.
.
.
 

پیوست ها

  • Resume-Template.doc
    77.5 کیلوبایت · بازدیدها: 1
  • SAMPLE OF RESUME-(2).doc
    21.2 کیلوبایت · بازدیدها: 1
بالا