[آموزش] - نرم افزار انیمیشن سازی افترافکت

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
به نام خدا


با سلام و عرض ارادت به کاربران محترم باشگاه مهندسان ایران
به حمد و ستایش ایزد متعال با تنی چند از هنردوستانِ تالار هنر فصل جدیدی از هنر را برای شما کاربر محترم نمایان نمودیم. عده ای شاید تا حدودی فارغ از تعلقات معمول، گرد هم آمده ایم تا کارهای نو آغاز نماییم. با این مقدمه پیش می رم به سمت قول و قرار قبلی ام در نقشینه یعنی شروع "آموزش های کاربردیِ نرم افزارهای گرافیکی".




همون طور که از تصویر بالا مشخصه بنده می خوام شروع آموزش نرم افزار انیمیشن سازی افترافکت رو آغاز کنم.

نحوه ی آموزش بنده به 3 شکل مبتدی / متوسط / پیشرفته می باشد.
در مرحله ی مقدماتی به صورت گام به گام شروع به آموزش محیط برنامه ی افترافکت خواهم پرداخت. در مرحله متوسط مراحلی پیچیده تر را دنبال می کنیم و در مرحله ی آخر یعنی پیشرفته به سراغ پروژه های ناب و هیجان آور افترافکت خواهیم می رویم.



فهرست

عنوان ................................................................................................................... لینک

مفاهیم اولیه ....................................................................................................... > *|*|*












دوستان عزیز هر گونه سوال و پیشنهاد و ... رو در ادامه پست های بنده بگذارید تا پاسخگو باشم.http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon_gol.gif
(پست های سازنده ی شما به شکل نظر - پیشنهاد - سوال ، بعدا به تاپیک دیگری انتقال پیدا خواهد کرد)
 
آخرین ویرایش:

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
مفاهیم اولیه

مفاهیم اولیه

گرافیک
در ابتدا بهتره کمی هم در خصوص گرافیک به صحبت بپردازم. همین طور که می دونید در شماره سوم نقشینه که همزمانی داشت با 7 اردیبهشت سالروز جهانی گرافیک {رجوع شود به صفحه 101} به مواردی از گرافیک اشاره نمودیم. در ادامه به بحث تخصصی تری از اون خواهم پرداخت:

گرافیک یا ارتباط تصویری حیطه ای از هنرهای تجسمی است که دارای کاربردهای متنوع و گسترده ای است. گرافیک از ریشه کلمه یونانی گرافیکوس، به نمایشی بصری روی یک سطح اطلاق می شود، نظیر دیوارها، کاغذ نقاشی، صفحه نمایش کامپیوتر، یا یک سنگ، که در آن به نوعی اطلاع رسانی، چهره نگاری، یا سرگرمی، وجود دارد. به عنوان مثال، عکس، نقاشی، خطاطی، نمودارها، دیاگرام ها، تایپوگراف ها، اعداد و سمبول ها، نقشه های جغرافیایی، نقشه های مهندسی، یا تصاویر، همگی به عنوان گرافیک شناخته می شوند.

گرافیک کامپیوتری، علم بررسی روند تبدیل، ذخیره، بازیافت و نمایش تصویرها براساس فرمول ها و مدل ها ریاضی در کامپیوتر است. به عبارتی، با روئت هر تصویر، می توان براساس مدلی، آن را به تصویری کامپیوتری تبدیل کرد و سپس در کامپیوتر دوباره مشاهده و ویرایش کرد. به کمک این روش ها، می توانیم تصویرها را به کامپیوتر وارد کرده، آنها را ویرایش کنیم و دوباره نمایش دهیم و یا حتی تصویرهایی خلق کنیم که وجود خارجی ندارند. همچنین به وسیله ی برنامه هایی نظیر Maya, 3D Max تصویرهای متحرک سه بعدی خلق کنیم.


تصویر و مفاهیم مربوط به آن
اصلی ترین مفهوم در زمینه ی گرافیک کامپیوتری، مفهوم تصویر است. اگر توصیف دقیقی از تصویر داشته باشیم، می توانیم با کنار هم قرار دادن مجموعه ای از تصویرهای دیجیتال، مفهوم فیلم دیجیتال را تعریف کنیم و یا با خلق و کنار هم گذاشتن مجموعه ای از تصویرهای هدف دار و پخش آن ها در زمان مشخص، تصویر متحرک ایجاد کنیم. بنابراین، اولین چیزی که باید آن را بررسی کنیم، نحوه ی انتقال و ذخیره ی تصویر در کامپیوتر است. در ادامه برخی از این مفاهیم رو توضیح خواهم داد:


نرم افزارهای گرافیکی به دو دسته تقسیم می شوند.
1. Vector (برداری)
2. Raster (پیکسلی یا نقطه ای یا نقش بیتی)



نرم افزارهای وکتور (Vector)
وکتورها نرم افزارهای برداری هستند. آنها حالت کیفیت خوبی را ندارند. حجم پایینی دارند. چه کوچک و چه بزرگ بهترین کیفیت را دارا هستند. این نرم افزارها این قابلیت را دارند که فایل های Raster را درون خود داشته باشند. ایراد آن این است که هرچه برای یک طرح کار کنیم در نهایت می گویند که چه زیبا کشیده اید. بدان معنی که آن تصویر حالت نقاشی دارد و عکس نیست. ایراد دوم آن این است که فایل آن در ورژن های بالا اجرا نمی شود. فقط در ورژن های پایین اجرا می شود. حجم Vector کم است و ما یک فایل سبک داریم.


نرم افزارهایی که در شاخه Vector هستند عبارتند از:
Corel Draw – Illustrator – Freehand (هرسه مورد در تصویرسازی و طراحی آرم)
Flash (برای تصویر متحرک دو بعدی یا انیمیشن استفاده می شود. )
Indesign (برای طراحی مجله و بروشور استفاده می شود. )
Corel draw پسوند چهار فایل را دارد ولی چهار فایل دیگر پسوند corel draw را ندارد.


نرم افزارهای رستر (Raster)
نرم افزارهای رستر (Raster) که به آنها نرم افزارهای نقطه ای می گویند. تصاویر خلق شده در آن حقیقی و واقعی است و با دیدن آن همه خواهند گفت: چه عکس زیبایی و در اصل نقاشی است و ایراد آن این است که فایل های آن بسیار حجیم است و دوم اینکه در آن کیفیت معنا دارد. سوم اینکه فایل های وکتور در آنها باز نمی شود. کیفیت هیچ عکسی را نمی توان بالا آورد. از نظر علمی امکان پذیر نیست. تنها گول زدن مخاطب است. عکس ها با کوچک و بزرگ شدن کیفیت خود را از دست نمی دهند و ایراد دیگر آن این است که فایل های Vector در آن اجرا نمی شود. فقط Illustrator است که در بعضی از نرم افزارهای Raster باز می شود.


نرم افزارهای شاخه Raster عبارتند از:
Photoshop (تصویرسازی و edit یا ویرایش عکس)
Paint (فقط برای نقاشی)
Corel-Photo paint (همان فتوشاپ است)
Photoshop Light room (برای عکس و قابلیت بعد دادن به آن را دارد)


Color Mode چیست؟
مجموعه قوانین نوری و رنگی در دنیای دیجیتال و کامپیوتر را برای خروجی گرفتن Color Mode می گویند. تعداد کالر مدها بیشتر از تعداد انگشتان دست نیستند و یادگیری آنها بسیار مهم است.
مهم ترین و معروف ترین Color Mode که می شناسیم (RGB) است که آنها سه نور اصلی هستند. این نورها یک ماکسیمم و یک مینیمم دارند. (در مجموع حدود 16 میلیون نور رنگی را می دهند.)

RGB MIN MAX
R 0 255
G 0 255
B 0 255

هرگاه در دنیای نورها بخواهیم حالت سیاه به وجود آوریم نور آن را می گیریم یعنی 3 تا صفر را می گیریم و اگر 3 تا را 255 بدهیم نور سفید داریم.
هرچیزی که بر پایه نور باشد در RGB طراحی می کنیم.


Resolution: به تعداد نقاط نورانی در واحد سطح Resolution می گویند. به عنوان مثال اگر Resolution ما 72 پیکسل باشد یعنی اینکه ما 72 نوع رنگ داریم. در هر اینچ مربع ما در RGB هیچ گاه بیشتر از 72 رزولوشن در نظر نمی گیریم.


گرافیک در رایانه


گرافیک رایانه‌ای
فرآیند ‌ایجاد، ویرایش و ذخیره‌سازی اشیای هندسی و سپس چیدن آن‌ها با بکارگیری روش‌های واقعی‌سازی صحنه را گرافیک رایانه‌ای می‌نامیم. با توجه به این تعریف، مفاهیم تصویر، ابزارهای سازنده تصویر، ویدئو و انیمیشن، نویسه‌ ها، ویرایشگرها، برنامه‌نویسی گرافیگی و مطالعات در‌باره ‌این موارد همگی مرتبط با علم گرافیک رایانه‌ای می‌باشند.


هدف از یادگیری گرافیک رایانه‌ای
1. آشنایی با روش کار ابزارهای ورودی و خروجی در راستای تولید صحنه گرافیکی و واسط کاربر آن
2. آشنایی با الگوریتم‌های هندسی و روش‌های تولید اشیا
3. افزایش دید طراحی سه بعدی و قدرت تجسم
4. انجام مقدمات ساخت بازی رایانه‌ای و کسب توانایی‌های اولیه ی تولید بازی
علاوه بر‌این‌ها در گرافیک رایانه‌ای می‌توانیم به بهترین شکل ممکن که همان تصویر است، نتیجه ی عملکرد خود را ببینیم و در نتیجه انگیزه فعالیت برای خلق تصاویر موجود در ذهن و خیال خویش را پیدا کنیم. این انگیزه نه تنها در تسریع یادگیری مفید است که بسیار لذت بخش نیز می‌باشد. بدین ترتیب یکی از اهداف یادگیری این علم، تفریح و لذت بردن از صحنه‌هایی است که می‌سازیم.


از تعریف، واضح است که گرافیک رایانه‌ای شامل دو بخش اساسی می‌باشد:

الف) مدل‌سازی[modeling]: شامل خلق و طراحی اشیای هندسی، ویرایش و ذخیره‌سازی آن‌ها است. به عبارت دیگر به معنای بیان مشخصه‌های ریاضی و خصوصیات اشیا برای ذخیره‌سازی آن‌ها است. مباحث مدل‌سازی از اولیه‌های [primitives] آشنا همچون نقطه، خط‌، منحنی‌های باز و بسته، چند ضلعی‌های محدب و مقعر آغاز می‌شوند و تا اشیای سه بعدی مانند رویه‌ها، کره، استوانه، مخروط‌، منشور، هرم و امثال آن‌ها و نیز فراکتال‌ها و نویسه‌ها ادامه می‌یابند.
مدل‌سازی اشیا بنا به کاربرد آن‌ها، روش‌های گوناگونی دارد که به مدل‌سازی چند ضلعی‌ها، نمونه‌گیری پارامتری، روش سلسله مراتبی، هندسه اجسام سازنده، شمارش فضایی، درخت‌های چهارتایی و هشت‌تایی، گلوله‌ها [blobs] و ابرگوی‌ها [meatballs] و زیر تقسیم بندی می توان اشاره نمود.


ب) پرداخت(محاسبه تصویر)[rendering]: شامل روش‌های واقعی‌سازی تصویر و ‌ایجاد صحنه گرافیکی است. اغلب روش‌های واقعی‌سازی صحنه، به پردازش‌های سنگین محاسباتی نیاز دارند تا بتوانند صحنه را برای بیننده جذاب و واقعی جلوه دهند. موضوعات پرداخت صحنه از حذف و برش خطوط و سطوح مخفی، پرکردن و رنگ آمیزی‌ اشیا، ‌ایجاد دورنمای[perspective] آن‌ها (‌مناظر و مرایا) آغاز می‌شوند و نور‌پردازی، ‌ایجاد بازتاب‌، خلق سایه، روش‌های سایه زنی، اثر به جامانده از حرکت، انواع نگاشت (بافت، محیط و برجسته) را نیز دربر می‌گیرند.


کاربرد گرافیک رایانه‌ای
گرافیک رایانه‌ای کاربردهای گوناگونی دارد که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم :
1) رسم نمودارهای دو بعدی و سه بعدی
2) طراحی به کمک رایانه[Computer- Aided Design] (CAD)
3) تجسّم ‌داده‌ها[visualization] (‌بصری سازی)
4) تحصیل و آموزش
5) چاپ و نشر
6) هنر رایانه‌ای
7) سرگرمی (بازی و پویانمایی و فیلم سازی)
8) طراحی واسط گرافیکی کاربر[Graphics User Interface] (GUI)
9) پردازش تصویر
10) واقعیت مجازی


After Effects


برنامه After Effects چیست ؟
بدون شک تاکنون نمونه های از عملکرد برنامه After Effects را دیده اید. تیتراژ فیلم ماتریکس و بسیاری از تبلیغات تلویزیونی را بیاد آورید. از این برنامه به شدت در صنعت تصویر متحرک و فیلم های ویدیویی و تیتراژ فیلم ها و تبلیغات تلویزیونی استفاده می شود. حتی محتوی رسانه هایی که بر روی CDR و DVD و متحرک سازی وب و سایر موارد مشاهده می کنید اغلب محصول برنامه AE است. برنامه AE در زمینه تلفیق و ترکیب تصاویر متحرک همان قدرتی را در اختیاز شما قرار می دهد که ابزارهای نقاشی و ترسیمی در اختیار هنرمندان قرار داده اند. در محیط این برنامه می توانید ارتباط بین تصاویر، صداها و فیلم های متحرک را به دلخواه و با جیره دستی برقرار نمایید به کمک این برنامه می توانید صداها را وارد کنید تا با حرکات تصاویر اجرا شوند.


قدرت
After Effects:
پشتیبانی کامل از تکنولوژی DirectX & Open Gl که در ادامه به توضیح آن می پردازیم:
Open Gl: تکنولوژی که شامل قانون های ریاضی و منطقی برای خلق Animation می باشد.
DirectX: تکنولوژی که از طرف مایکروسافت ارائه شده و شامل تکنیک های گرافیکی می باشد. همچنین دارای ارتباط کامل با برنامه های Photoshop و Illustrators و premiere است.
Photo Edit: برنامه ای برای کار با عکس ها
Vector Edit: برنامه ای برای ساختن عکس های برداری
Movie Edit: برنامه ای برای تدوین فیلم
خودکارسازی عملیات Render از طریق code نویسی: تولید فیلم. (عکس ها و slide ها را به طور پشت سر هم قرار می دهد و به شکل فیلم تبدیل می کند)


Animation (متحرک سازی):
لغت متحرک سازی یا Animation یک لغت لاتین و به معنای «زندگی» یا «روح» است. شب ها وقتی که در پشت میز خود نشسته اید و برنامه AE کا ر می کنید یک Animator ( متحرک ساز) به حساب می آیید. اگر تعدادی تصاویر ساکن را دریک توالی پشت سرهم قرار داده و پس در هر تصویر تغییرات جزئی ایجاد نموده و آن تصاویر را با سرعت مناسب اجرا کنید توأم حرکت برای بینندگان ایجاد می شود مانند:
(سرعت نمایش) : Frame۴ Frame ۳ Frame ۲ Frame ۱


برنامه After Effects کدام فرمت ها را تولید می کند؟
حامل یا به اصطلاح خروجی AE می تواند انواع گوناگونی باشد مانند فیلم، ویدیویی دیجیتال محتوای یک CD تولید منوها برای DVD ها، Web و … استفاده شود. رایج ترین فرمت خروجی برنامه AE همام فیلم های Quick time است.

انواع فایل های After Effects:
• Swf فایل کم حجم تولید برنامه فلش
• Avi فیلم با کیفیت بالا و video Animator
• Dv stream تولید شده توسط DV camera
• Flc تولید دوربین های مخصوص
• Image sequence عکس های متوالی
• Inter frame compressed or object more فایل ذخیره شده که عنصری از فیلم محسوب می شوند.
• Mpeg – ۴ فایل های کم حجم و قابل حمل
• Quick time movie (mor) player مخصوص شرکت mac فرمت فایل کم حجم.
• Wave نوعی داده صوت
• و …


تفاوت AE با photoshop در چیست ؟
برنامه فتوشاپ برای دستکاری تصاویر ساکن طراحی شده است. اگر در یک پروژه افکت گذاری لازم است تا از تصاویر ساکن با کیفیت بالا استفاده نماید بهترین انتخاب برنامه قدرت مند photoshop می باشد از تصاویر پردازش شده در فتوشاپ میتوان در پروژه های AE استفاده نمود. برنامه فتوشاپ برای پردازش تصاویر ساکن بسیار بسیار مناسب و پر قدرت است و برنامه AE برای تصاویر متحرک بسیار پر قدرت طراحی شده است.


تلفیق و ترکیب (compositing) چیست؟
ترکیب compositing فرآینده است که طی آن تصاویر ساکن و فیلم ها و متحرک سازی و متن و صدا را با یکدیگر ترکیب و مخلوط می سازد برنامه AE درست مانند فتوشاپ به شدت از لایه ها استفاده می کند و به کمک همین لایه ها است که ترکیب را مدیریت می کنید. در یک ترکیب می توانید از دو لایه ها و یا از صدها لایه استفاده نمایید.
.​






خب امروز تا همین جا کافی هست. ان شاءلله در مرحله ی بعد به سراغ اصل مطلب یعنی شروع آموزش های مقدماتی افترافکت خواهم رفت. امید است این آموزش ها برای اون دسته از دوستانی که می خواهند شروع به انیمیشن سازی کنند مفید باشد. می تونم همین جا به نمونه ای از کار با این نرم افزار اشاره کنم. احتمالا همه ی دوستان با مجموعه ی شکرستان آشنایی دارید، این برنامه یک پویانمایی تلویزیونی پر مخاطب بود. خلق اون عروسک های بامزه نیز می تونه توسط همین نرم افزار انجام شود.


.



.
.
.
.
.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/wink.gifاینجا با ماhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/wink.gif

چه فکر می کنی؟
جهان چو آبگینه ی شکسته ایست
که سرو راست هم در او شکسته می نمایدت؟
چنان نشسته کوه در کمین ِ دره های این غروب ِ تنگ
که راه بسته می نمایدت؟
زمان ِ بیکرانه را تو با شمار گام عمر ِ ما مسنج
به پای او دمی است این درنگ ِ درد و رنج
بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ می زند
رونده باش
امید هیچ معجزی ز مرده نیست
زنده باش !

تا درودی دگر بدرود. :cowboy:
 
آخرین ویرایش:

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
با تشکر از اقدام ارزشمند قاصدک عزیز برای شروع این آموزش
من با این نرم افزار آشنا نیستم و ذهنیتی که الان نسبت بهش پیدا کردم همون تصویر سازی گوشه ی کتابی بود که تو دوره ی ابتدای انجامش می دادیم چند تصویر رو در حالتهای مختلف می کشیدیم و با تند ورق زدن کتاب تصاویر رو به صورت متحرک می دیدیم ، که البته این شیوه ی نرم افزاری همون حرکت هست .
خوشحال می شم تو این یادگیری شرکت کنم و چیز بیشتری از این نرم افزار یاد بگیرم
ممنون
:gol:
متن رو خوندم اما جواب یک سوال رو هنوز قاطع نگرفتم

آیا از ترکیب چند فیلم که شخصا با گوشی یا دوربین گرفته باشم + عکس می تونم در نرم افزار AE استفاده کنم ؟
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
سلام
با تشکر از اقدام ارزشمند قاصدک عزیز برای شروع این آموزش
من با این نرم افزار آشنا نیستم و ذهنیتی که الان نسبت بهش پیدا کردم همون تصویر سازی گوشه ی کتابی بود که تو دوره ی ابتدای انجامش می دادیم چند تصویر رو در حالتهای مختلف می کشیدیم و با تند ورق زدن کتاب تصاویر رو به صورت متحرک می دیدیم ، که البته این شیوه ی نرم افزاری همون حرکت هست .
خوشحال می شم تو این یادگیری شرکت کنم و چیز بیشتری از این نرم افزار یاد بگیرم
ممنون
:gol:
متن رو خوندم اما جواب یک سوال رو هنوز قاطع نگرفتم

آیا از ترکیب چند فیلم که شخصا با گوشی یا دوربین گرفته باشم + عکس می تونم در نرم افزار AE استفاده کنم ؟


سلام بر سمانه عزیز یار دیرینه ی من :دی
بله ذهنیت بسیار خوبی داشتی و دقیقا به این مورد فکر نکرده بوده.
راستش فکر می کنم
این شیوه ی
بسیار پیشرفته ی
نرم افزاری همون حرکت هست. به دلیل اینکه بوسیله این نرم افزار می توان کارهای فوق العاده ای انجام داد.
از کارهای جالبی که می تونم اشاره کنم این هستش که افترافکت از نرم افزارهایی مثل فتوشاپ، ایلسترتور، پریمایر، فلش و .. پشتیبانی می کند. یعنی شما می رید در فتوشاپ و یک پوستر یا تصویر رو درست می کنی. در مرحله بعد می تونی اون رو با تمام لایه هاش بیاری در افترافکت و به هر کدوم از لایه هاش یصورت مجزا دسترسی داشته باشی و به تصویرت جان بخشی القا کنی.

می تونم به صحنه های فیلم ارباب حلقه ها اشاره کنم. خلق کوه های عظیم و اون رودخانه های عجیب توسط همین نرم افزار خلق شده. یا تونل زمان که در فیلم های سینمایی می بینید.
و یا مثلا صحنه هایی از این فیلم رو توجه کن:

و در خصوص سوال:
بله عزیزم. این کار به راحتی انجام میشه ولی زیبایی کارت زمانی هست که بتونی روی تصاویر و فیلم هات انیمیشن ایجاد کنی ... چون بوسیله ی نرم افزارهای ساده ی دیگری هم میشه عکس و فیلم رو ترکیب کرد.
و می تونی خروجی های بسیار مناسبی از این نرم افزار داشته باشی از جمله فرمت هایی که در تلویزیون، وب و .. وجود دارند.

سپاسگزارم از حضورت.:gol:
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
آموزش مقدماتی {آشنایی با محیط افترافکت}

آموزش مقدماتی {آشنایی با محیط افترافکت}

مقدمه

سلامی دیگر به دوستداران عزیز.
با سری آموزش های مقدماتی افترافکت با ما همراه باشد. در این بخش شما رو با محیط این نرم افزار آشنا خواهم کرد. سعی می کنم خیلی روان و گویا شروع به آموزش کنم تا بتونید خیلی خوب این نرم افزار رو یاد بگیرید.

نصب و اجرای نرم افزار
نرم افزار افترافکت، نرم افزاری حرفه ای برای ساخت انیمیشن، تیزرهای تبلیغاتی و ... می باشد. مهم ترین نکته ای که این نرم افزار رو برای شخص خودم جالب ساخت این بود که میشه به راحتی در یک نرم افزار دیگر نظیر فتوشاپ کار کرد و فایل رو با پسوند Psd ذخیره ساخت تا تمام لایه ها درون آن وجود داشته باشند و در ادامه فایل را با تمامی لایه هایش وارد افترافکت کرد و روی هر کدام از لایه های آن بصورت مجزا اعمالی از قبیل نور، انعکاس، سایه و تحرک و ... ایجاد کرد.
خوشبختانه این نرم افزار، نه تنها فتوشاپ بلکه نرم افزارهایی نظیر فلش، ایلستریتور، مایا، 3D Max و ... را نیز پشتیبانی می کند.
خب بهتره بریم به سراغ نصب نرم افزار. دوستان عزیزم می تونید در اینجا و از این سایت نرم افزار رو وابسته به نوع سیستم عامل سیستم تون دانلود نمایید و نصب کنید.
1. نوار منو: مثل تمامی نرم افزار، افترافکت نیز از چندین منو شامل File که برای باز کردن پروژه و ذخیره کردن و ... استفاده می شود. منوی Edit ویرایشات لازم، منوی کامپوزیشن (Composition) برای ایجاد کامپوزیشن جدید و خروجی نهایی فایل تصویری و ... و ... که در فصل های آتی به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

2.پنل Project: یک پروژه شامل تصویر، فیلم و ... می باشد. همه این ها در قسمت project قرار می گیرد. بروی محل
کلیک نمایید تا بتوانید فیلم یا عکس خود را وارد افترافکت کنید.

3. پنل کامپوزیشن(Composition): نتیجه نهایی و خروجی کار را می توان این پنجره مشاهده نمود.

4. پنل تایم لاین (
Timeline): وقتی پروژه یا انیمیشنی ایجاد می نمایید باید تمام کارها رو به ترتیب در اینجا قرار دهید. حال اگر تصویر یا کلیپی را وارد پنجره ی project کرده باشید روی آن کلیک و آن رو به داخل تایم لاین درست در جایی که این علامت
وجود دارد بکشید. می توانید چند تصویر را پشت سر هم قرار دهید. ولی این نکته حائز اهمیت می باشد که لایه ها هر چه بالاتر (اول) باشند روی تصاویر دیگر قرار می گیرند. همچنین می توان تصویر یا فیلم را از ناحیه پنل تایم لاین انتخاب نمود و در پنل Composition بزرگ یا کوچک کرد.


به تصویر زیر دقت نمایید:
مشاهده می نمایید که تصویری که نام آن چراغ است و همچنین در ناحیه Timeline انتخاب شده، در بالاترین حد قرار گرفته و تصویر دوم با نام تسبیح نیز در پایین تصویر چراغ قرار گرفته و زیر لایه چراغ است.
 
آخرین ویرایش:

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
کار با Composition ها

کار با Composition ها

سلام و درود به دوستان عزیزم.

خب در درس گذشته نحوه ی آموزش اینکه چطور می توانیم فایل ها (که در اصطلاح به اونها فوتیج می گیم) رو وارد افتراکت کنیم گفته شد. برای مرور کلی یکبار دیگر مواردی رو عرض می کنم:
شما می توانید فایل های صوتی، تصاویر، ویدئوها را وارد افترافکت کرده و روی آنها کارهایی رو که دوست دارید انجام بدید. برای این کار در پنجره ی Projectدوبار کلیک کرده و فایل مربوطه را وارد نمایید یا از طریق زیر نیز می شود.
روی پنجره کلیک راست سپس گزینه ی Import را انتخاب نموده و از آنجا File را انتخاب کرده و سپس فایل مربوطه را وارد نماییم. این فایل می تواند تصویر، صوت، ویدئو باشد.




خب دوستان امیدوارم تا به العان از این آموزش ها رضایت کافی رو کسب نموده باشید.



در حال حاضر باید کمی درباره ی Compositionها صحبت کنم. بهتره با مثالی کارم رو آغاز کنم. ببینید شما در فتوشاپ برای ایجاد یک کار جدید یک صفحه ی سفید رو باز می کنید و وابسته به کار خودتون اون رو تنظیم می کنید. آغاز کار اکثر نرم افزارها نیز به همین شکل می باشد. در افترافکت این کار رو با Compositionها انجام می دهیم. در واقع وقتی یک پروژه ی جدید را آغاز می نماییم و می خواهیم یک کلیپ تصویری بسازیم در ابتدا باید یک Composition ایجاد نماییم و به آن تنظیماتی مثل فرمت خروجی کلیپ، طول کلیپ و ... را بدهیم. وقتی می گوییم Composition یعنی من یک کلیپ، ترکیب شده از صوت و تصویر را ایجاد می کنم که می توانم از آن خروجی بگیرم.

برای ایجاد Composition جدید از روش های زیر می توان آن را ایجاد کرد:

روش اول:

از منوی Composition گزینه ی New Composition را انتخاب می نماییم.


روش دوم:

بر روی آیکن Composition در پنل Project کلیک نماییم.



با زدن آن آیکن پنجره ای ظاهر می شود که به اختصار به توضیح آن می پردازم زیرا در مرحله های بعد نیز این موضوع را بررسی می نماییم:



Composition Name: می توان یک نام مناسب انتخاب نمود.

Preset:
برگه ی کشویی را باز نمایید. حال به انواع فرمت های ویدئویی دسترسی دارید. این فرمت ها براساس فرمت و سایز کلیپ شما در انواع مختلف وجود دارند که به آنها اشاره می کنم.




وقتی فرمتی را انتخاب نماییم وابسته به آن مقدار پیکسل اش در طول و عرض تصویر ظاهر می شود که می توان آن را نیز به صورت دستی تغییر داد.




Resolution: میزان کیفیت تصویر را تعیین می کند.


Duration: می توان زمان خاتمه ی فیلم را تعیین کرد.

بروی ok کلیک نمایید تا Composition شما ساخته شود. حال می توانید تصاویر و فایل های موردنظر خود را طبق آموزش درس قبل به آن بیافزایید.



تا درودی دگر بدرود.:cowboy:
 

Similar threads

بالا