[آموزش موسیقی] - گیتار الکتریک

guitar252

عضو جدید
در گیتار تکنیک های بسیاری وجود دارد که در اینجا به چند نمونه از تکنیک های ساده و اولیه اشاره می کنم: از بم به زیر :

1 – تکنیک Slide Down: ( ) انگشت خود را روی یک فرت گذاشته و با مضراب به سیم بزنید سپس انگشت را از روی فرت تا فرتی که می خواهید بکشید پائین. این تکنیک هم با زدن مضراب در ابتدا میتواند انجام شود و هم بدون زدن مضراب انجام می شود. به طور مثال ابتدا انگشت اول خود را روی فرت 5 سیم اول قرار دهید سپس با مضراب ضربه ای به سیم بزنید و انگشت خود را ( بر اساس زمان بندی داده شده ) روی سیم پائین بکشید تا به فرت 7 برسد.


2 – تکنیک Hammer on :( H.o ) در این تکنیک انگشت را روی فرت مورد نظر گذاشته و با انگشتی دیگر ( بسته به نت آهنگ ) به صورت چکشی به آن فرت ضربه می زنید. این تکنیک هم با زدن مضراب در ابتدا میتواند انجام شود و هم بدون زدن مضراب انجام می شود. به طور مثال ابتدا انگشت اول خود را روی فرت 4 سیم سوم قرار دهید سپس با مضراب ضربه ای به سیم بزنید و انگشت سوم خود را ( بر اساس زمان بندی داده شده ) روی فرت 5 سیم سوم، مثل یک چکش بکوبید تا صدای سیم در بیاید.
3 – تکنیک سیم کشی یا Bending : در این تکنیک که یکی از کاربردی ترین تکنیک های گیتار است ، بسته به مقدار سیم کشی ( نیم پرده – یک پرده - یک و نیم پرده و ...) شما سیم را آنقدر بالا یا پائین می کشید تا از حالت خود خارج شده وصدای آن نت را به صدای نت های پائین تر خود می رسانید. در بعضی مواقع شما می توانید دو سیم را با هم Bend کنید. این تکنیک کار ساده ای نیست و به تمرین بسیار زیاد نیاز دارد. این تکنیک به گوش قوی نیاز دارد و باید بتوانید صدای نت را به خوبی تشخیص دهید. میزان کشیدن سیم ها در هر جای گیتار متفاوت اس و حتی بر روی هر گیتار هم در بعضی مواقع فرق می کند. پس دقت زیادی نیاز دارد. به طور مثال فرت 5 سیم اول را با انگشت سوم خود آنقدر بکشید تا به صدای فرت 7 همان سیم برسید.( یک پرده یا سیم کشی full) در ابتدا می توانید چند بار صدای نت فرت 7 را به صدا درآورید وبشنوید و سپس این کار را انجام دهید.
از زیر به بم :
4 – تکنیک Slide Up: ( / ) انگشت خود را روی یک فرت گذاشته و با مضراب به سیم بزنید سپس انگشت را از روی فرت تا فرتی که می خواهید بکشید به سمت بالا. این تکنیک بر عکس تکنیک Slide Down می باشد. این تکنیک هم با زدن مضراب در ابتدا میتواند انجام شود و هم بدون زدن مضراب انجام می شود. به طور مثال ابتدا انگشت اول خود را روی فرت 5 سیم سوم قرار دهید سپس با مضراب ضربه ای به سیم بزنید و انگشت خود را ( بر اساس زمان بندی داده شده ) روی سیم بالا بکشید تا به فرت 7 برسد.

5 – تکنیک Pull Off : (P.O) این تکنیک برعکس تکنیک Hammer on است یعنی در آن ابتدا انگشتان خود را روی فرت گذاشته و به نرمی اولین انگشت را میکشید تا سیم به ارتعاش در آید و صدا بر اساس انگشت دوم به گوش رسد. به طور مثال ابتدا انگشت اول خود را روی فرت 5 سیم اول و انگشت سوم خود را روی فرت 7 سیم اول قرار دهید سپس با مضراب ضربه ای به سیم بزنید و انگشت سوم خود را (آموزش گیتار الکتریک بر اساس زمان بندی داده شده ) روی سیم بکشید تا سیم ارتعاش کند. دقت کنید که انگشت اول شما همانطور سر جایش باقی خواهد ماند. این تکنیک هم با زدن مضراب در ابتدا میتواند انجام شود و هم بدون زدن مضراب انجام می شود.


6- تکنیک Release or Rebend: این تکنیک دقیقا عکس تکنیک سیم کشی یا Bending می باشد یعنی نت کشیده شده را بر اساس زمان بندی آن پائین می آوریم.
7 – ویبره : Vibration این تکنیک به دو صورت انجام میشود. با انگشت و با دسته ویبره با انگشت : بسته به جای فرت با انگشت مناسب فرت را گرفته و سیم را به آرامی و خیلی کم بالا و پائین میکنیم. با دسته ویبره : فرت مورد نظر را گرفته و با دسته ویبره آنرا می لرزانیم.

نکات مربوطه : 1 – در هنگام زدن این تکنیک ها به زمان بتدی نت ها دقت کنید. 2 – در اکثر مواقع دیگر اسم و یا علامت اختصار تکنیک را روی نت نمیگذارند و شما با توجه به زیر و بمی صدا و از بالا به پائین بودن و یا پائین به بالا بودن آن می توانید آن را تشخیص دهید. 3 – در اکثر قطعات این تکنیک ها به صورت ترکیبی و با هم قرار دارند. 4 – انگشت کوچک دست چپ معمولا خیلی ضعیف است و باید با این انگشت زیاد تمرین کنید. 5 – این تکنیک های پایه ای گیتار می باشند که باید تقریبا هر روز آن ها را تمرین کنید. 6 – در هنگام تمرین دقت نمائید که صداهای ایجاد شده توسط این تکنیک ها واضح و تمیز باشند.
 

guitar252

عضو جدید
نحوه گرفتن گیتار الکتریک و مضراب

نحوه گرفتن گیتار الکتریک و مضراب

نحوه گرفتن گیتار و مضراب (pick) یکی از مهمترین موضوعات در گیتار الکتریک نحوه گرفتن آن می باشد. معمولا شکل گیتارها بسته به کارخانه سازنده فرق دارد. نوازندگی گیتار به دوصورت امکان پذیر می باشد: 1- ایستاده زدن 2- نشسته زدن. ایستاده زدن: با یک بند که به گیتارتان متصل میشود و شما آنرا روی دوش خود میاندازید (به طور صحیح) می توانید ایستاده گیتار بنوازید. معمولا راندمان زدن شما در ایستاده زدن کمتر است تا هنگامی که نشسته می نوازید. بنابراین توصیه اکید میکنم ایستاده زیاد تمرین کنید. سر گیتارتان پائین نباشد. اندازه بند را میتوانید تنظیم کنید( هرچه گیتار بالاتر باشد شما تسلطتان بیشتر است ولی استیل گرفتن قشنگ نیست). صاف بیاستید.کاملا آرام باشید و احساس راحتی کنید. در اکثر گیتار ها ( به جزء گیتارهای وی شکل – رندی روز – ایکس شکل ) گیتار یک هلال در پائین بدنه خود دارد. این هلال محل مناسبی است که شما باید آن را روی ران خود گذاشته و گیتار بنوازید. جای مناسب بشینید. به گیتار کاملا تسلط داشته باشید. سر گیتار نباید پائین باشد ( کمی آنرا بالا بیاورید). خودتان را روی گیتار نیاندازید و قوز نکنید. کاملا آرام باشید و احساس راحتی کنید. توصیه میشود از مدل هایی استفاده کنید که در هنگام نشستن هم به راحتی قابل گرفتن باشند.

به شکل های زیر دقت نمائید :​
گرفتن گیتار هنگام نشسته
به نحوه قرار گرفتن دست در پشت دسته توجه کنید :​

به انگشتها دقت فرمائید :​


حالت های اشتباه انگشت شصت در پشت دسته:​

مچ دست به این شکل باشد:​
این حالت اشتباه است. هرگز مچ دستتان را خم نکنید.​

نحوه گرفتن مضراب : آموزش گیتار الکتریک




نکات مضراب زدن : - این شیوه گرفتن استاندارد مضراب می باشد ممکن است بعضی ها به شکل های دیگر مضراب بگیرند که توصیه نمیکنم. - هرچه سر مضراب داخل تر باشد زدن شما راحت تر و سریع تر است. - در هنگام مضراب زدن دست باید از مچ تکان بخورد. - مضراب را به دو صورت می توان به سیم زد: 1- از بالا به پائین (down stroke) п 2- از پائین به بالا ( up stroke) Ѵ - برای شروع از مضراب های 0.7 یا 0.8 استفاده نمائید. برای آشنایی بیشتر می توانید به قسمت مضراب ها در سایت بروید.​
1 = index finger - 2 = middle finger - 3 = ring finger - 4 = pinky finger -​
بهترین جای قرار دادن انگشت روی سیم :​
بهترین جای گذاشتن انگشتها نزدیک فرت می باشد.​

 

Similar threads

بالا