آموزش مقدماتی GIS مخصوص دانشجویان محیط زیست و کشاورزی

shamim 71

عضو جدید
دوستان عزیزی که تمایل به یادگیری نرم افزار GIS دارند اگه موافق باشند سوالاتشون رو اینجا مطرح کنند تا در اسرع وقت پاسخ بدم و یا اینکه روزانه یکی از مباحث GIS رو از سطح مقدماتی اینجا آموزش بدم. از باقی دوستانی هم که با این نرم افزار آشنایی دارند دعوت میکنم همکاری کنند.

لطفا بیاین و نظر بدین که چطوری شروع کنم : به ترتیب از ابتدا مطابق سرفصل کتاب آموزش GIS سارا سنجری ؟ یا رفع اشکال؟


:gol::gol::gol::gol:

gis-1030x1026.jpg
 
آخرین ویرایش:

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سلام و تشکر
به نظر من بهتره اول کلیات مبحث طرح بشه و یه آموزش مختصر قرار داده بشه بعد بریم سراغ سوال جواب و رفع اشکال ...
 

shamim 71

عضو جدید
بخش اول : مفهوم کلی gis

سیستم اطلاعات جغرافیایی (gis) علمی است که به نگهداری و پردازش داده ها و یا اطلاعات مکانی مربوط به زمین یا نزدیک به سطح زمین می پردازد.
کاربرد های سیستم اطلاعات جغرافیایی : این نرم افزار در بیشتر علوم کاربرد های فراوانی دارد به طور مثال در مخابرات، معماری، شهر سازی، کشاورزی، محیط زیست و یا حتی در زمینه های نظامی و امنیتی .
اجزای gis:
نرم افزار به معنی همان نرم افزاری که در طی انجام پروژه مورد استفاده قرار می گیرد. برای شروع و یادگیری نرم افزار Arc gis 9.3 مناسب تر از سایر ورژن ها میباشد. اما تا کنون نسخه های پیشرفته تری نیز به بازار آمده است.
سخت افزار: تمامی نقشه ها و یا عکس های ماهواره ای و هوایی مورد استفاده
روش (method) : روش های مختلفی که برای انجام یک پروژه می توان استفاده کرد. در این نرم افزار هزاران دستور وجود دارد که بهتر است سریع ترین و کم خطا ترین راه را برای انجام یک طرح انتخاب کرد.
people: منظور فرد یا افرادی هستند که پروژه های مورد نظر را انجام می دهند.
داده یا DATA: سه نوع داده در این نرم افزار داریم . داده های مربوط به دنیای واقعی . داده های رستری و داده های وکتوری
داده های رستری داده هایی هستند که جهان را به صورت یک سطح نشان داده و شامل شبکه ای منظم از سلول هاست و به هر کدام از این سلول های مربعی شکل یک پیکسل گفته می شود. هر پیکسل سه ویژگی دارد : طول جغرافیایی، عرض جغرافیایی و value که این مورد می تواند طیف الکترومغناطیسی، ارتفاع و ... باشد.
داده های وکتوری داده هایی هستند که توسط یک فرد به نرم افزار وارد می شود. و خود شامل سه قسمت است:
داده های خطی یا polyline ، داده های سطحی یا polygon و داده های نقطه ای یا point.
داده های وکتوری نیز دارای مختصات جغرافیایی بوده و هر کدام یک جدول attribute دارند که اطلاعات مربوط به آن لایه را نشان می دهد.

داده های وکتوری ساخته شده در gis به صورت شیپ فایل (shapefile) هستند که پسوند shp دارند. در بخش بعدی روش ساختن shapefile را آموزش میدم.

امیدوارم این مطالب به دردتون بخوره . ممنونم
 

Similar threads

بالا