آموزش مقاله نویسی 2: چگونه یک مقاله علمی بنویسیم؟

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی

مقاله علمی چیست ؟ یک مقاله علمی (scientific paper) عبارت است از یک تحقیق در ارتباط با یک موضوع ( مشخص و در بسیاری از موارد موضوع‌های جدید ) و بیان مشکلات طرح و ارائه پیشنهاد برای رفع مشکلات موجود در مسئله.

بطور معمول مقاله‌های علمی در هر زمینه‌ای پیدا می‌شود و در کشورهای مختلف یکی از منابعی که باعث بالا رفتن و یا پایین آمدن سطح دانش یک کشور می‌شود همین تعداد ارائه مقالات علمی آن کشور است. ( اگر دقت کرده باشید خیلی وقتها در اخبار گفته می شود که امسال ۳۸۰ مقاله علمی در دنیا ارائه کردیم ).
بخش‌های مختلف یک مقاله علمی
یک مقاله علمی دارای :
یک موضوع است که معمولا انتخاب موضوع بسته به تجربه شخص در مقاله نویسی و نیز دید شخص نسبت به مسائل کاریش می‌تواند متفاوت باشد، خیلی از مواقع حتی اگر کار بر روی مقاله هم بخوبی صورت گرفته باشد اما در انتخاب موضوع ( چیزی که باید بر روی آن تحقیق شود ) دقت نشود، معمولا مقاله مورد قبول واقع نمی‌شود. از طرف دیگر مقاله دارای یک عنوان است ( که بی تردید انتخاب مناسب این عنوان از مهمترین کارهایی است که باید انجام شود ) این عنوان معمولا باعث علاقمند کردن هیئت ژوری (داوری) برای مطالعه دقیقتر این مقاله می‌شود.

یک مقاله همچنین دارای یک مقدمه است . همچنین از بخش‌های مهم دیگر باید به بخش طرح سوال و نیز بدنه اصلی مقاله و همچنین ارایه راه‌کارها و در پایان نتیجه گیری می‌باشد. یک مقاله می تواند دارای بخش‌های جانبی دیگری نیز باشد برای مثال امضای یک استاد دانشگاه و یا یک فرد معتبر که با این کار دروقاع آن شخص حقیقی یا حقوقی صحت مطالب و ارزش مقاله شما را تایید کرده است.

چه مراحلی را برای ایجاد یک مقاله علمی باید طی کنیم
معمولا برای نگارش یک مقاله علمی جدای از تحقیقات و نگارش مطلب باید به این موارد دقت بسیار زیادی بشود:
متنی که می‌نویسید بخصوص اگر متن به زبان انگلیسی و برای ارائه در کشورهای خاجری آماده می‌شود باید با لغات آکادمیک نوشته شود و جمله بندی صحیح داشته باشد، چه بسیار مقالات مفیدی که با کلمه Poor English و یا کلمات مشابه روبرو شده و از سد هیئت داوری رد نشده است.
مقاله بخوانید : پیش از نگارش یک مقاله، مقالات مشابهی را مطالعه کنید تا بتوانید دید صحیح از نوشتن یک مقاله بدست بیاورید، بدون شک اگر مقاله ای ندیده باشید ، مقاله خوبی نمی توانید تهیه کنید. توجه داشته باشید که معمولا تهیه یک مقاله علمی کار بسیار سختی است و باید از یک جای معتبر ( که لینک آنها را پایین آورده ام ) یک حساب کاربری داشته باشدی که معمولا قیمت های پاینی هم ندارند. معمولا در دانشگاه های کشور و در شبکه داخلی آنها یک حساب کاربری هست که شما می توانید بصورت رایگان از آن به این سایت ها وصل شده و مقاله مورد نظرتان را دانلود کنید. و یا از کسی که حساب کاربری دارد بخواهید که یک مقاله خاص را برای شما بگیرد.
از جاهای کوچکتر شروع کنید : خیلی وقتها باید برای رسیدن به یک هدف بالا از قدم های کوچکتر آغاز کرد. و نوشتن یک مقاله علمی بی تردید یکی از همان کارهاست که باید پله به پله انجام شود. برای مثال ابتدا در روزنامه ها و مجلات داخلی یک مقاله با زبان فارسی بنویسید.
پیش از ارسال یک مقاله را به یک کنفرانس بفرستید : خیلی وقتها ( بخصوص زمانی که برای یک جای معتبر مقاله می فرستید ) باید خودتان هم شخص معتبری باشید پس با ارسال یک مقاله به یک کنفرانس و بیان آن مطلب در یک کنفرانس عمومی ، از تحقیقات خودتان دفاع کنید و نشان دهید که مطالبی که نوشته‌اید ، صحیح هستند. شرکت در کنفرانس های بین المللی کمی برا ایرانی ها هزینه بر هست و معمولا کاری که انجام می شود این است که یک شخص از یک دانشگاه از طرح چندین و چند نفر در فلان کنفرانس دفاع می کند واین کار هیچ مشکلی ندارد. نهایتا طرح به اسم خود شماست و هیچ چیزی به اسم دفاع کننده تمام نمی شود. شما برای قدردانی می توانید نام او را در انتهای مقاله بیاورید و اگر هم نیاورید هیچ مشکلی نیست. درست مثل این است که شما راجع به نظرات فروید در دانشگاه درس می خوانید و این مطلب نشان نمی دهد که استاد شما در دانشکاه هم همان آقای فروید است و همان قدر برای مقاله زحمت کشیده است.


مقاله را فقط برای یک جا ارسال کنید :
نکته ای که شاید برای شما عجیب باشد این است که یک مقاله را در یک زمان باید فقط برای یک محل ارسال کنید و اگر محلی که برای آن مقاله ارسال کرده اید مطلع شود که مقاله را برای جای دیگری ارسال کرده اید بدون تردید مقاله شما را رد خواهد کرد. معمولا از ارسال تا جواب پذیرش و یا رد یک مقاله علمی چیزی حدود سه تا شش ماه زمان می برد. پس صبور باشید. نهایتا اگر مقاله شما در یک محل رد شد می توانید محل های دیگری را نیز امتحان کنید و حتی اکر پذیرفت هم شد می توانید برای جای دیگری دوباره ارسال کنید.



مقاله را برای کجا بفرستیم
معمولا بسته به رشته فعالیت منابع و مراجع معتبر متفاوت است. اما در زمینه کامپیوتر ، معمولا مراجع زیر از بهترین ها هستند. گرچه هوز در این بخش منابع خوب دیگری هست که من شناسایی نکردم و خواهش می کنم که اگر شما منبع خوب دیگری می شناسید به من هم معرفی کنید.
IEEE : انجمن برق و الکترونیک آمریکا که در زمینه الکترونیک و کامپیوتر بی تردید در حکم بهترین مراجع است.
Elsevier : که مرجع بسیار مفید و بدرد بخور و معتبری برای مقالات علمی در بسیاری از زمینه های مختلف است
ScienceDirect : که لیستی از مقالات علمی را در خود دارد و شما می توانید آنها رادانلود کنید
 
آخرین ویرایش:
بالا