آموزش مربوط به: 3DMAX(فیلم,کتاب,سایت)

jhangard

کاربر بیش فعال
این دوتا بهترین ویدئو کورس های آموزشی به زبان انگلیسی هستند خصوصا اولی عالیه:
از شرکت CADLeraning (کلا شرکت CADLearning در زمینه آموزش نرم افزارای معماری شماره یکه)
15 ساعت آموزش با فایلهای تمرین 2.5 گیگ


Course Outline:
Chapter 1. Getting Started
Chapter 2. Pre-Production and Planning
Chapter 3. Modeling
Chapter 4. Materials
Chapter 5. Lighting
Chapter 6. Rendering
Chapter 7. Cameras
Chapter 8. Animation
Chapter 9. Effects and Dynamics
Chapter 10. IK and Rigging
Chapter 11. Scripting
Chapter 12. Scene Assembly
Chapter 13. Output
Chapter 14. LEED Lighting Analysis
Chapter 15. Lighting the Scene
Chapter 16. Scene Materials
Chapter 17. Lighting Analysis for Presentation
Chapter 18. Rendering an Analysis

لینک دانلود از تورنت: http://kickass.to/autodesk-3ds-max-2013-tutorials-cadlearning-t7067344.html



کورس دوم از شرکت Lynda
7 ساعت آموزش با فایل های تمرین 1.4 گیگ
0. Introduction
1. Getting Started
2. The 3ds Max Interface
3. Modeling Basics
4. MOdeling with Splines
5. Lofting
6.Modeling With Primitives
7. Using Modifier Stack
8.Polygon Modeling
9. Subdivision Surface modeling
10. NURBS Modeling
11. Modeling for Motion Graphics
12. Material Basics
13. Mapping Textures
14. Camera Basics
15. Lighting Basics
16. Keyframe Animation
17. Hierarchies
18. Controllers and Constraints
19. Rendering
20. Conclusions

لینک دانلود از تورنت: http://kickass.to/3ds-max-essential-training-2013-lynda-com-t7659679.html


برای دانلود تورنت دوستانی که نمی دونند نرم افزار زیر رو دانلود و نصب کنید و بعد در لینک بالا روی آهنربای قهوه ای(سمت چپ بالا) کلیک کنید...
http://www.utorrent.com/
 
آخرین ویرایش:

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
كسي يه سايت سراغ داره براي تري دي كه چنتا متخصص توش باشن اما زود به زود آپديت بشه؟
 

parenaz_S_22

عضو جدید
سلام خسته نباشید توضیحات خیلی خوب بود ولی کاش برای دانلود میذاشتین اخه من شدید نیاز دارم اگه میشه اینجا اگه هم نمیشه به ایمیلا لطفا بفرستید ممنون میشم
 

arch1375

عضو جدید
فیلم آموزش ساخت ستون رمی

فیلم آموزش ساخت ستون رمی




دانلود فیلم آموزشی ساخت ستون با طرح رمی
حجم 47 مگابایت
کیفیت :عالی(1024*768)
دانلود
 
آخرین ویرایش:

claccik39

عضو جدید

محتویات

1- سه بعدی چیست ؟
2- کاربرد تری دی در معماری
3- مدل سازی
4- متحرکسازی (پویانمایی)
5- رندر


1. سه بعدی چیست ؟

افرادی که قصد کار با این برنامه را دارند در ابتدا باید از یک قوه تخیل بسیار بالا برخوردار شوند زیرا فاکتور اساسی برای موفق شدن در کار با این برنامه تخیل پردازی در دنیای مجازی ای که با آن سر و کار دارید است. در مرحله بعد باید از تمامی حالات و خواص مواد از جمله چگونگی حالت انعکاس یا تصویر بر روی آن جسم مورد نظر یا چگونگی مراحل ذوب آن جسم در دماهای مختلف جهت دادن حالت واقعی تر به جسم آشنا باشد.

۲. کاربرد تری دی در معماری

معماران و گرافیست‌ها نیز می‌توانند از این برنامه برای پیش‌نمایش بناها و مدل‌هایی که هنوز ساخته نشده‌اند، استفاده کنند.

کاربرد دیگر این نرم افزار در معماری تبدیل پلانهای ساده به شکل سه بعدی میباشد همچنین از نقشها و ترسیمات انجام شده در

نرم افزار autocad هم پشتیبانی میکند که برای معماران اهمیت بسیار دارد همچنین به کمک 3dsmax میتوان نماهای داخلی ساختمان

را طراحی و مشاهده نمود.

interior and exterior design را هم میتوان به راحتی طراحی نمود و با خروجی گرفتن طرحمان میتوان سازهای خود را قبل از اجرا

مشاهده نمود و نواقص ان را از بین برد که کمک شایانی به معماران و طراحان این صنعت کرده است.



۳. مدل سازی

مکس دارای روشهای گوناگونی برای ساخت مدل می‌باشد که با کمک ویرایشگرهای متفاوت و قدرتمند به کاربر برای مدلسازی کمک می‌کند


در نرم افزار مکس 3 روش اصلی برای مدل سازی وجود دارد:

- Mesh\Polygon Modeling

- Patch Modeling

- NURBS Modeling

دو تکنیک پر کاربرد در مدل سازی مکس عبارت است از :

Box Modeling : که بیشتر در صنعت بازی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با تغییر در وجوه و گره‌های یک حجم سه بعدی ساده مانند جعبه یا کره به شکل سه بعدی مورد نظر می‌رسند. (Mesh\Polygon Modeling)

Surface Modeling : ابتدا ترسیم دوبعدی شکل توسط خطوط دو بعدی در مکس (spline) انجام گرفته و با تغییر در محل قرار گیری گره‌های (vertex) آن به صورت سه بعدی در می‌آید. (Patch Modeling)

۴. متحرکسازی (پویانمایی)

از جمله توانایی‌های دیگر این نرم‌افزار قابلیت متحرک سازی آن می‌باشد که این محصول را تبدیل به یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای ساخت محصولات بصری در زمینه ساخت انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی کرده است همچنین این محصول دارای pluginهای متعدد و قدرتمندی می‌باشد که در صنعت جلوهای ویژه سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد

character animation که در نسخه جدید این نرم افزار 3dsmax 2011 به آن توجه بسیار شده است دارای توانایهای جدیدی میباشد که از این توانایها میتوان به پلاگین CAT اشاره کرد که برای ساخت انیمیشن موجوداتی که دارای چندین پا هستند بسیار مفید و حائظ اهمیت میباشد

در فهرست زیر به ابزارهای ساخت انیمیشن اشاره میشود :

Biped - Bone - IK Solvers - Animation CAT - Reactor

۵. رندر

عبارت است از تهیه خروجی در قالب فایلهای تصویری از برنامه و محیط کاری در مکس که توسط یک سری دستورات و برنامه‌های گرافیکی به نام موتور رندر (Render engine) می‌باشد نرم‌افزار مکس دارای موتورهای رندر زیر می‌باشد

scanline renderer

mental ray

RenderMan(پلاگین)

وی‌ری V-Ray(پلاگین)

Brazil R/S(پلاگین)

FinalRender(پلاگین)

Maxwell Render(پلاگین)

Fry Render(پلاگین)
 

claccik39

عضو جدید




نرم افزار 3D Max، محصول شرکت Autodesk می باشد که به منظور ایجاد سریع و آسان تصاویر سه بعدی، متحرک سازی تصاویر و تولید فیلم های انیمیشنی با کیفیت بسیار بالا، به بازار عرضه شده است. در حال حاضر 3D Max، پرکاربردترین نرم افزار در زمینه تولید انیمیشن در جهان می باشد و در ایران نیز تقریباً تمامی شرکت های سازنده انیمیشن، از این نرم افزار استفاده می کنند. در این جا به معرفی بخش های مختلف و برخی قابلیت های مهم این نرم افزار می پردازیم.
بعد از نصب برنامه و اجرای آن، وارد پنجره Project Workflow می شوید که پنجره اصلی برنامه است. در این پنجره شما می توانید فایل هایی که از قبل در محیط 3D Max ایجاد شده اند را باز کنید و یا به ایجاد فایل جدید بپردازید. باید توجه کنید که در این نرم افزار شما فقط بر روی یک تصویر می توانید کار کنید و امکان کار کردن بر روی چندین تصویر به صورت همزمان وجود ندارد. اما شما می توانید چندین کپی از نرم افزار را باز کرده و در هر کدام از آن ها، بر روی یک تصویر کار کنید. البته باز کردن چندین نسخه از این نرم افزار، حافظه رم بسیار زیادی اشغال می کند و پیشنهاد می شود که این کار انجام نشده و همزمان بر روی یک تصویر کار کنید.

تصویر صفحه اصلی نرم افزار

در محیط این نرم افزار می توانید بسیاری از اشیاء را مدل سازی کنید و قابلیت هایی از قبیل چرخاندن، باز کردن تصویر، تبدیل تصویر 3 بعدی به 2 بعدی و برعکس وجود دارد. کاربر می تواند تمام وجوه یک تصویر 3 بعدی را باز کرده و به ویرایش و اصلاح آن بپردازد و یا اینکه به طراحی وجوه مختلف یک تصویر 2 بعدی پرداخته و سپس آن را به یک تصویر 3 بعدی کامل تبدیل کند.
بسیاری از اشیاء به صورت پیش فرض در محیط نرم افزار قرار دارند و نیازی به طراحی آن ها نیست و کافی است سایز شیئ مورد نظر خود را با نگه داشتن کلیک چپ موس و جابجا کردن آن، تعیین کنید. اگر یک شیئ در محیط نرم افزار وجود نداشت، می توانید ابتدا آن را در دیگر نرم افزارهای گرافیکی از قبیل Photoshop طراحی کرده و سپس آن را وارد محیط 3D Max نموده و یا در داخل محیط خود نرم افزار آن را طراحی نمائید.
از دیگر قابلیت های نرم افزار، امکان نورپردازی از جهت های مختلف و قرار دادن دوربین در هر نقطه مورد نظر می باشد و هیچ محدودیتی وجود ندارد. از این قابلیت در ساخت فیلم و انیمیشن بسیار استفاده می شود و حرکت های دوربین می تواند بسیار سریع و آسان و از هر نقطه ای به نقطه دیگر صورت گیرد. همچنین می توان از هر زاویه ای فیلمبرداری کرد که این امکان در محیط واقعی بسیار دشوار و در برخی موارد غیر ممکن است.
بعد از ایجاد تصاویر سه بعدی، در صورتیکه بخواهیم به آن حرکت بدهید، ابزار بسیار سودمندی را در محیط نرم افزار 3d Max پیدا می کنید. در صورتیکه برای تصویر ایجاد شده، دو مکان و زمان تعریف کنید و کلید Auto Key روشن باشد ( در زمان روشن بودن این کلید، رنگ آن قرمز می شود )، خود نرم افزار تمامی حرکت ها، چرخش ها، تغییر مقیاس ها و تغییرات دیگر را ثبت و ضبط می کند. علاوه بر این موارد، شما می توانید نقطه به نقطه، سرعت و نحوه حرکت تصویر و نور محیط و همچنین حرکت دوربین و زاویه فیلمبرداری را در طول زمان و همزمان با حرکت تصویر، تغییر دهید.
قابلیت مهم دیگر نرم افزار، Render کردن می باشد. با استفاده از این قابلیت، می توانید به تصاویر و اشیاء، رنگ، سایه، بافت و موارد دیگری اضافه نمائید و تصویر ایجاد شده را بسیار شبیه به یک تصویر واقعی تبدیل کنید. بطور مثال می توانید چین و چروک بر روی چهره افراد را به چهره یک فرد اضافه کنید و پیری را در چهره وی نشان دهید.
یک محیط 3 بعدی مدلسازی شده در محیط 3d Max

تصویر 3 بعدی مدل سازی شده قبل از ویرایش نهایی

در این نرم افزار شما می توانید هر تصویر و محیطی را مدل سازی نمائید بطوریکه تصویر مدل سازی شده هیچ گونه تفاوتی با تصویر واقعی نداشته باشد. بنابراین به دانشجویان رشته انیمیشن سازی و همچنین علاقمندان به این حوزه، توصیه می شود حتماً با این نرم افزار آشنا شوند.
 

claccik39

عضو جدید
فرمان Undo




آخرين عمليات انجام شده توسط شما را معکوس مي کند و برمي گرداند و معادل کليدهاي ميان بر Ctrl +z است.

فرمان Redo




اين فرمان آخرين عمليات لغو شده توسط فرمان Undo را
برمي گرداند و معادل کليدهاي ميان بر Ctrl+y است براي افزايش تعداد Redo و
Undo مي توان از منوي

Customize = Preferences = Gene yal= Scan Undo

استفاده نمود.

همچنين مي توانيد از کليدهاي Undo وRedo در نوار ابزار استفاده نموده و
اگر هم بر روي اين کليدها راست کليک کنيد ليستي از عملياتي که تا به حال
انجام شده را در اختيار شما قرار مي دهد.



هرگاه مي خواهيد عملياتي را انجام دهيد که اين عمليات
براي شما ناشناخته است امکان از بين رفتن و تبديل کردن شيي به شيي ديگر را
داريد و امکان undo هم نيست(undo در همه موارد کار نمي کند) استفاده کنيد.
اين فرمان يک فايل موقتي(max hold. my) را ايجاد مي کند. اين فايل بر روي
کليپ برد يا حافظ موقت ذخيره مي شود و با بشته شدن يا خاموش شدن ناگهاني از
بين مي رود.

براي بازيابي اين فايل بايد از فرمان Fetch استفاده نمود.

فرمان Fetch محتوي بافر Hold شامل صحنه ذخيره شده و تنظيمات سيستم را حفظ مي کند.


فرمان Delete



به کمک اين فرمان مي توانيد اشيا داخل صحنه را از بين ببريد و حذف نماييد البته اشياء حذف شده قابل برگشت(undo) هستند.



فرمان Clone


به کمک اين فرمان مي توانيد يک کپي از اشياء يا شي هاي موجود در صحنه بگيريم که کليد ميان بر آن معادل Ctrl +V مي باشد.


فرمان Select All



به کمک اين فرمان تمامي اشياء در صحنه را انتخاب مي نمايد که کليد ميان بر آن معادل Ctrl +A مي باشد.

فرمان Select invert

اين فرمان عمليات انتخاب را معکوس مي کند که کليد ميان بر آن معادل Ctrl +I مي باشد.
 

claccik39

عضو جدید
آموزش منوی Group

این منو و فرمان های داخل آن برای دسته بندی و اجتماع دادن چند شی در صحنه مورد استفاده قرار می گیرد.

فرمان Group




به کمک این فرمان شی های انتخاب شده در صحنه را به صورت یک گروه در می
آوریم به این صورت که زمانی که یک شکل انتخاب می شود تمام اشکالی که با آن
شکل تشکیل گروه را داده اند انتخاب می شوند.



فرمان Group un

این فرمان باعث از بین رفتن و متلاشی شدن یک گروه می شود.


فرمان open



این فرمان باعث می شود که یک گروه به صورت موقت باز شده و
اشیاء موجود در گروه قابل ویرایش شوند ولی گروه هنوز از بین نرفته و نرم
افزار برای ثابت کردن این مطلب معمولاً یک کادر مکعب در دور گروه باز شده
می کشد که این اشیاء گروهی هستند که به صورت موقت باز شده است.


فرمان Close



این فرمان باعث بسته شدن گروهی می شود که آن گروه باز شده باشد.



فرمان Attach



به کمک این فرمان می توان اشیاء که در گروهی وجود ندارند
را به یک گروه اضافه نمود. به این صورت که روی آن شی که در گروهی نیست
کلیک کرده و سپس از منوی Group گزینه Attach را زده تا آن شی به آن گروه
اضافه شود.


فرمان Detach



به کمک این فرمان می توان اشیاء که در درون یک گروه
هستند را از آن گروه جدا نمود این فرمان زمانی روشن است که قبل از آن گزینه
یا فرمان open را به کار برده باشیم.


فرمان Explode

ا
ین فرمان می تواند گروههای انتخابی را کاملاً متلاشی
کند. و باعث متلاشی شدن گروههای انتخابی می شد و تفاوت این فرمان با فرمان
Group un این است که فرمان Group un فقط یک گروه را از بین ولی فرمان
Explode به جز از بین بردن گروهی اصلی گروههای فرعی را نیز از بین می برد.


فرمان Assemble



این فرمان مجموعه ای از اشیا منتخب یا اسمبلها یا گروهها
را در یک اسمبل قرار داده و یک شی کمکی Liumihaire را به عنوان شی رییس
(head object) ایجاد می کند هنگامی که فرمان اسمبل را اجرا می کنید می
توانید اشیا اسمبل شده را به عنوان یک شی واحد و مستقل در صحنه در نظر
بگیرید. برای انتخاب کل اسمبل می توانید بر روی هر یک از اشیا عضو آن کلیک
کنید داخل هر اسمبل می تواند گروهها و اسمبلها دیگر را قرار داد.

در هر اسمبل موقعیت و گرایش شی رییس (head) به شرح زیر تعیین می شود.

اگر فرزندهای بدون واسطه برای شی رییس وجود داشته باشند آنگاه شی رییس با مرکز پایین جعبه محیطی اسمبل تراز می شود.

اگر فقط یک فرزند بدون واسطه برای شی رییس وجود داشته باشد آنگاه نقطه اتکای این شی با نقطه اتکای شی فرزند تراز خواهد شد.

فرمان این قسمت مانند فرمان ها قسمت Group می باشد
 

claccik39

عضو جدید

در اين قسمت شما را با محيط 3DSMAX آشنا مي کنيم. محيط برنامه پنجره اي است شامل ديدگاه ها، نوار ابزار، منوها و پانل ها.در محيط برنامه روش هاي زيادي براي اجراي عمليات است بعنوان مثال براي ساخت اشياء از منوهاي پانل فرمان استفاده مي کنيم.
نوار منو:
نوار منو درست در زير نوار عنوان برنامه قرار دارد که تمام فرمان ها و عمليات قابل اجرا در 3DS MAX در اين منوها موجود است.
ما ابتدا منوهايي را توضيح مي دهيم که در پانل ها گزينه هاي آنها موجود نيست و تنها راه دست پيدا کردن آنها از طريق اين منوها يا از طريق کليدهاي ميان بر است پس ابتدا به آموزش منوهاي Group و Edit و File مي پردازيم.
البته اين مرحله يه مقدار خسته کننده است ولي يادگيري آن جز کار و قسمت جداناشدني نرم افزار است
منوي File
اين منو شامل فرمان هاي زير مي باشد:
فرمان New
اجراي اين فرمان سبب پاک شدن صحنه فعلي و جايگزيني صحنه جديد مي شود که معادل کليدهاي ميان بر Ctrl +N مي باشد. زماني که اين گزينه را انتخاب نماييد قسمت Options نمايان مي شود. گزينه اول اگر انتخاب شود هم اشياء درون صحنه و هم چنين تنظيمات سلسله مراتبي آنها حفظ شده فقط کليدهاي متحرک سازي آن از بين مي رود.
انتخاب گزينه دوم سبب از بين رفتن تنظيمات سلسله مراتبي و نيز کليدهاي متحرک سازي مي شود ولي اشياء درون صحنه هنوز وجود دارند
انتخاب گزينه سوم باعث از بين رفتن تمام اشياء و تنظيمات مي شود
فرمان Reset
اين فرمان تمان تنظيمات نرم افزار را به صورت پيش فرض تغيير مي دهد.
فرمان Open
به کمک اين فرمان مي توانيد فايل هاي با پسوند(MAX) يا يک فايل کاراکتر(CHR) يا فايل رندرVIZرا باز کرد. فايلهاي (DRF) يک فايل صحنه از يکرندر VIZ است اين نوع فايلها شباهت زيادي به فايلهاي Max دارند اما توسط رندر شرکت AutoDesk رندر مي شوند.
ObseleteFlle
هرگاه فايلي از نسخه هاي قبلي Max وارد نسخه جديد آن کنيد اين پنجره باز ميشود که به شما مي گويد اين فايل براي نسخه پايين تر 3DSMAX است( فايلهاي نسخه جديد در نسخه قديم باز نمي شود).
فرمان Open Recen
اين فرمان فهرستي از جديدترين فايل ها که باز شده را در اختيار شما قرار ميدهد و تعداد اين فايلها را تا 9 مي توان افزايش داد براي تغيير آن مي توانيد به اين منو برويد
Customize >Preference>File- Recent Files in File menu
فرمانSave
براي ذخيره سازي يک صحنه از اين فرمان استفاده مي شود که معادل کليدهاي ميان بر Ctrl +S است. در 3DS MAX قابليتي وجود دارد که فايل ها را مي تواندبه صورت خودکار در فاصله زماني معيين ذخيره نمايد. اين قابليت را Auto backup گويند و ميزان زمان و تعداد ذخيره سازي نيز قابل تغيير مي باشد.اين فايلها در آدرس نصب شده نرم افزار در پوشه Auto backup قرار دارند.
Customize- Preference- Flle- Auto backup
فرمان Save as
به کمک اين فرمان مي توانيد فايلهاي Max يا کاراکتر(CHR) را در مکان ها و جاهاي متفاوت ذخيره کنيد.
فرمان Save Selection
به کمک اين فرمان مي توانيد اشياء منتخب در صحنه را ذخيره کنيم البته اشيايي که به صورت سلسله مراتبي هستند به ترتيب سلسله مراتب ذخيره مي شوند
فرمان Merge
به کمک اين فرمان مي توانيد چند صحنه را ادغام کنيد زمان Merge يک سري پيام داده مي شود که در زير توضيح مي دهيم.
Merge: شي وارد شده را با استفاده از نام فيلد سمت راست در صحنه جديد ادغام مي کند.
Skip: عمليات ادغام شي را لغو مي کند.
Delete old: شي موجود در صحنه را از بين برده و شي جديد را که هم نام شي قبلي بوده را جايگزين مي کند.
Apply to all duplicate: همه اشياء وارد شده را به صورتي وارد صحنه مي کند که نام اشياء به صورت (تکثير) تغيير نام پيدا کنند.
Cancel: عمليات ادغام را لغو مي کند.
Rename merged material: اسامي مواد وارد شده به صحنه را مي توان تغيير داد.
Use scene materil: خصوصيات مواد موجود در صحنه را بر مواد وارد شده مي دهد.
Use merged material: مواد وارد شده به صحنه را به اشيا مي دهد.
Auto Rename merged material: به صورت خودکار مواد وارد شده به صحنه را تغيير نام مي ده
Apply To Duplicates: همه مواد را به صورتي وارد مي کند که نام آنها به صورت (تکثير) تغيير نام پيدا مي کند.
Export:
به کمک اين فرمان مي توانيد فايلهاي MAX را به صورت فايلهاي ديگر خروجي بگيريد فرمت هاي خروجي به شرح زير است.
3D Studio (3DS)
Adobe illustrator (Ai)
ASC scene Export (ASE)
Auto CAD (DWG)
Auto CAD (DXF)
Shockwave 3D
Film Box (FBX)
Initial Graphics Exchange Standard (IGES)
Lights cape material (ATR)
Lights cape Blocks (BLK)
Lights cape Parameter (DF)
Lights cape Layers (LAY
Lights cape View (VW)
Lights cape Preparation Flle (LP
Stereo lithography (STL)
VRML 97 (WRL)
فرمان Import
توسط اين فرمان مي توانيد فايل هايي که از نوع MAX نيست را به داخل نرم افزار وارد نمود.
فرمان Merge Animation
توسط اين فرمان مي توان اطلاعات متحرک سازي شي ديگر يا صحنه را به شي يا صحنه اي وارد و منتقل کنيد.
فرمان Replace
توسط اين فرمان قادر خواهيد بود که شي يا شکل هندسي ساده تري جايگزين يک شي
پيچيده تر در صحنه نموده و پس از انجام عمليات( متحرک سازي و امثال آن) دوباره شي يا شکل هندسي را جايگزين کنيد.
فرمان Export selected
به کمک اين فرمان مي توانيد شي يا اشياء انتخابي را خروجي بگيريد.
فرمان Summary Info
اين فرمان قادر است اطلاعات آماري مربوط به صحنه جاري را در اختيار شما قرار مي دهد.
فرمان Flle Propertie
به کمک اين فرمان مي توانيد خصوصيات فايل جاري را مشاهده کنيد و در اين پنجره مي توانيد اطلاعاتي جانبي را که مربوط به فايل هست به آن اضافه کنيد.
فرمان View Image Flle
به کمک اين فرمان مي توانيد تصاوير ساکن موجود را مشاهده کنيد در واقع آن يک برنامه کمکي براي مشاهده عکس است.
 

claccik39

عضو جدید

آموزش فرمان هاي منوي Edit
اين منو شامل فرمانهايي براي انتخاب و ويرايش اشياء صحنه است اين فرمان ها به قرار زير مي باشند.
فرمان Undo
آخرين عمليات انجام شده توسط شما را معکوس مي کند و برمي گرداند و معادل کليدهاي ميان بر Ctrl +z است.
فرمان Redo
اين فرمان آخرين عمليات لغو شده توسط فرمان Undo را برمي گرداند و معادل کليدهاي ميان بر Ctrl+y است براي افزايش تعداد Redo و Undo مي توان از منوي
Customize = Preferences = Gene yal= Scan Undo
استفاده نمود.همچنين مي توانيد از کليدهاي Undo وRedo در نوار ابزار استفاده نموده و اگر هم بر روي اين کليدها راست کليک کنيد ليستي از عملياتي که تا به حال انجام شده را در اختيار شما قرار مي دهد.


فرمان Hold
هرگاه مي خواهيد عملياتي را انجام دهيد که اين عمليات براي شما ناشناخته است امکان از بين رفتن و تبديل کردن شيي به شيي ديگر را داريد و امکان undoهم نيست(undo در همه موارد کار نمي کند) استفاده کنيد. اين فرمان يک فايل موقتي(max hold. my) را ايجاد مي کند. اين فايل بر روي کليپ برد يا حافظ موقت ذخيره مي شود و با بشته شدن يا خاموش شدن ناگهاني از بين مي رود.براي بازيابي اين فايل بايد از فرمان Fetch استفاده نمود.
فرمان Fetch محتوي بافر Hold شامل صحنه ذخيره شده و تنظيمات سيستم را حفظ مي کند.
فرمان Delete
به کمک اين فرمان مي توانيد اشيا داخل صحنه را از بين ببريد و حذف نماييد البته اشياء حذف شده قابل برگشت(undo) هستند.
فرمان Clone
به کمک اين فرمان مي توانيد يک کپي از اشياء يا شي هاي موجود در صحنه بگيريم که کليد ميان بر آن معادل Ctrl +V مي باشد.
فرمان Select All
به کمک اين فرمان تمامي اشياء در صحنه را انتخاب مي نمايد که کليد ميان بر آن معادل Ctrl +A مي باشد.
فرمان Select invert
اين فرمان عمليات انتخاب را معکوس مي کند که کليد ميان بر آن معادل Ctrl +I مي باشد.
گزينه Object Propertise
اين گزينه يک سري اطلاعات و قابليت ها را در اختيار ما قرار مي دهد که در آموزش هاي بعد مفصل به آن مي پردازيم.
 

claccik39

عضو جدید

مدل سازي شماره 1
در نزم افزار 3DS MAX چندين راه براي ساخت اشياء وجود دارد. يکي از اين راه ها استفاده از اشياء هندسي (استاندارد) مي باشد.
اين دسته اشياء هندسي که به standard primitive معروفند در پانل create
قرار دارند. اين پانل همانگونه که از نام لاتين آن معلوم است کار خلق وبوجود آوردن اشياء در صحنه را برعهده دارد. قسمتي که ما در اين آموزش با آنکار خواهيم کرد قسمت Geometry مي باشد که بخش standard primitive زير مجموعه آن است.
در قسمت اشياء استاندارد اشياء هندسي وجود دارد. که اگر بر روي نام هر يک از اشياء موجود در ليست کليک کنيد و سپس در صفحه بکشيد يک شي با توجه به نوع انتخاب شما کشيده خواهد شد.
شي BOX
با فعال کردن اين گزينه شما مي توانيد يک جعبه در صحنه ترسيم کنيد.
در قسمت creation method ما دو نوع متدد خلق کردن داريم. يکي به روش مکعب (cube) و يکي به روش جعبه (BOX)
در قسمت keyboard شما مي توانيد بعد از وارد کردن اندازه ها و موقعيت
قرارگيري شي در صحنه دکمه create را زده تا يک شي در صحنه ايجاد شود.
در بخش parameters شما مي توانيد اندازه اشيا و تعداد خط هاي تشکيل دهنده يک شي را تعريف کنيد.
Segments يا خط هايي که يک شکل را قطعه قطعه مي کنند و يک شي را به مربع
هاي مساوي تقسيم مي کند هر چه اين خط ها زيادتر باشد ميزان محاسبات زياد
شده در نتيجه سرعت سيستم گرفته مي شود ولي کيفيت کار بهتر خواهد شد. مجموعه
اين خط ها که سطح ها را ايجاد مي کنند يک شي بوجود مي آيد.
پارامتر Length تعيين کننده درازا و طول يک شي مي باشد.
پارامتر Width يا پهنا، عرض يک شي را تعريف مي کند.
پارامتر Height يا ارتفاع، بلندي و ارتفاع يک شي را تعريف مي کند.
به همين ترتيب Lengh segs خط هاي بخش هاي طولي. Width segs خط ها و بخش هاي عرض Height segs خط ها و بخش هاي براي ارتفاع
گزينه Sphere
اين گزينه باعث خلق شدن يک کره مي شود.قسمت creation method دو حال وجود دارد يکي Edge که به صورت لبه اي بابعث
خلق شي مي شود. و يکي به صورت center که به صورت مرکزي شي را خلق مي کند.
گزينه Radius ميزان شعاع يک شي را معلوم مي کند گزينه segment ميزان شبکه و خط هاي روي شي مي باشد.
گزينه Smooth باعث نرم شدن سطح شي مي شود.
با تغيير پارامتر hemisphere ما مي توانيم نيم کره اي را درست کنيم. فعال کردن گزينه chap باعث که نيم کره ايجاد شده segment خود را از مقطع برش به طرف شي از دست بدهد ولي گزينه sguash تعداد و segment را حفظ مي کند.به وسيله slice on ما مي توانيم يک شي را برش دهيم يا قاچ کنيم.
شي cylinder
اين گزينه باعث مي شود که يک سيلندر يا استوانه ايجاد شود.
پارامتر Radius 1 قطر خارجي و اندازه تويوپ را تعيين مي کند.
پارامتر Radius2 تويوپ را چاق و توپر مي کند.
پارامتر Rotation باعث مي شود که تويوپ به سمت داخل يا خارج بچرخد
پارامتر Twist شي را پيچش مي دهد.
گزينه هاي موجود در بخش Smooth مي تواند شکل را به چهار حالت نرم سازد يکي
به صورت All که کلاشي نرم است و يکي به صورت Side که خط هاي تشکيل دهنده را
از کنار نرم مي کند. گزينه NoNe باعث مي شود که تمام نرمي شي از بين برود.
گزينه Sefment مي تواند خط هاي عمودي را دسته بندي نموده و نرم نمايد.
شي Teapot
اين گزينه مي تواند يک قوري را که به صورت نمادين در 3DS MAX ايجاد نمايد اين قوري يک سمبل براي 3DS MAX است
Teapo + part
اين قسمت مي تواند قسمت هايي از بدنه قوري را حذف نمايد.
شي cohe
اين گزينه باعث مي شود که در صحنه يک مخروط کشيده شود اين مخروط را مي توان به دو صورت مرکزي center يا لبه اي (Edge) کشيد.
در بخش parameter گزينه 1Radius ميزان شعاع پاييني مخروط را تعيين مي کند و 2Radius ميزان شعاع بالايي مخروط را تعيين مي کند.
پارامتر Height ميزان ارتفاع مخروط مي باشد.
Height segments ميزان تعداد خط هاي تشکيل دهنده ارتفاع مخروط مي باشد.
Cap segments ميزان تعداد خط هاي دو سر استوانه را تعيين مي کند.
Side: ميزان خط هاي دور استوانه را تعيين مي کند.
شي Geosphere
اين گزينه مي تواند دايرهاي با توجه به ترسيمات و تقسيمات رياضي خلق کند.
شي Tube
اين گزينه شي را به شکل لوله خلق مي کند. توضيحات پارامترهاي اين گزينه مثل توضيحات قبل مي باشد.
شي Pyramid
اين گزينه باعث خلق يک هرم مي شود. توضيحات اين قسمت در قبل توضيح داده شده است.
شي Plahe
يک صفحه يک رو ايجاد مي کند به طوري که از يک سمت قابل ديدن مي باشد.
نسبت دادن رنگ به اشياء:
رنگ هايي که در 3DS MAX به اشياء نسبت مي دهيم از نوع واقعي هستند. اين رنگها شامل 24 بيت اطلاعات بوده و تا 16 ميليون رنگ را ايجاد و پشتيباني ميکند. براي نسبت دادن رنگ به اشياء از دو روش مي توان استفاده نمود. در روشاول از پنجره object color استفاده مي کنيد که شامل دو پالت متفاوت رنگ است. اين رنگ سطح شي را رنگ آميزي نموده و همان چيزي است که در رندر ديدگاهمشاهده مي شود.
در روش دوم از پنجره object color استفاده مي کنيد که دامنه رنگ 24 بيتي را به اشياء نسبت مي دهد.
تمرين:
1) يک صحنه جديد ايجاد بنماييد.
2) يک جعبه (Box) خلق کنيد.
3) به پانل Modify برويد و رنگ روبه روي جعبه متن را کليک کنيد از رنگ هاي
موجود رنگي را انتخاب کنيد. اگر رنگي که مد نظر شما است در اين پالت رنگ
وجود نداشت مي توانيد گزينه Add custom color را بزنيد و رنگ مورد نظر خود
را انتخاب کنيد.
در اين پنجره چند مدل رنگ موجود است که توضيح خواهيم داد.
(HBV (Hue / Balance / Wniteness
اين مدل بهترين و طبيعي ترين روش ساخت رنگهاي دلخواه را در اختيار شماقرار مي دهد . ابتدا يک رنگ اصلي (Hue) را انتخاب مي کنيد سپس مقدار تيرگييا روشنايي آن رنگ را تغيير مي دهيد تا رنگ دلخواه رابه دست آوريد.
مدل رنگ (RGB (Red / Blue / Green
در اين مدل رنگ هاي اصلي قرمز و آبي و سبز را با يکديگر ترکيب کنيد تا رنگدلخواه را ايجاد نماييد. مي توانيد لغزنده هاي سفيد مقابل اين رنگها را کليک نموده و جابجا نماييد يا اعداد بين 0 تا 255 را در فيلد عددي وارد
نماييد.
مدل رنگ (HSV (Hue /saturation / Valueدر اين مدل رنگ از سه مولفه براي ساخت رنگ دلخواه استفاده مي کنيم.
پارامتر Hue رنگ اصلي را مشخص مي کند. پارامتر sat ميزان خلوص رنگ را تغيير مي دهد.پارامتر value ميزان درخشندگي يا شدت رنگ را تغيير مي دهد.تفاوتي ندارد که از کدام مدل رنگ استفاده مي کنيد هر تغييري که در يک مدل ايجاد نماييد بي درنگ در ساير مدلهاي رنگ انعکاس مي يابد رنگ حاصله را در نيمه سمت راست کادر خروجي رنگ مشاهده مي کنيد. در نيمه سمت چپ رنگ اصلي را مشاهده مي کنيد.
تنظيم نرمالها و همواري اشياء
نرمالها بردارهاي عمود بر سطح شي مي باشند. نرمالها (Normal) در واقع برداري است که مشخص مي کند روي سطح يا کنج به کدام طرف و پشت آن به کدام طرف است. طرفي که نرمال به آن اشاره مي کند نشان دهنده سطح بيروني يک سطح يا کنج است که همان طرف شي در رندر آشکار مي شود.مي توانيد نرمالهاي يک شي را به روش دستي تغيير دهيد تا خطا هاي زمان مدل سازي را براي مرحله رندر تصحيح نماييد. تنظيمات smoothing مشخص مي سازد که يک سطح آيا با لبه هاي تيز (sharp) يا با سطوح هموار (sooth) رندر شود.تنظيمات smoothing در واقع اعدادي هستند که به سطوح يک شي نسبت داده ميشوند.
هر سطح از يک شي هر تعداد گروههاي هموار سازي حداکثر تا 32 گروه مي تواند اختيار نمايد. اگر دو سطح داراي لبه مشترک بوده و گروههاي هموارسازي آنها يکسان باشد و به عنوان يک سطح هوار رندر مي شوند. اما اگر گروههاي هموارسازي آنها متفاوت باشد آنگاه لبه مشترک آنها به شکل گوشه (corner)رندر مي شود. مي توانيد مقادير گروههاي هموارسازي سطوح را به روش دستي تغيير داده و به همين دليل امکان متحرک سازي اين ويژگي در بستر زمان وجود دارد.
 

تهرنگ

عضو جدید
سلام... شدیدا دنبال فیلم آموزشی VISCORBEL Kitchen Deluxe هستم... لطفا میشه اگه کسی لینک دانلود داره اینجا قرار بده//
 

bisans

عضو جدید
سلام دوستان
یه آموزش خوب تو اینترنت دیدم گفتم مطمئنم به دردتون میخوره.
آموزش نورپردازی با خورشید هم به درد 3dmax میخوره هم به درد vray تو آموزش میگه چطوری به مکس ساعت و محل و تاریخ بگین تا خورشید کارتون رو به صورت واقعی تو اون لحظه اون جایی که شما بهش گفتین قرار بده و نور پردازی کنه.من که خوشم اومد امیدوارم شما هم خوشتون بیاد.فارسی هم هستش

http://boed.arcdownload.ir/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%86%d9%88%d8%b1%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%af%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-3dmax-vray/
 

tala banu

عضو جدید
سلام وقت بخیر
من رامسرم.میخوام ی دوره 3dmax وrevit شرکت کنم.تا رشت هم میتونم برم.لطفا ی موسسه یا جای خوب بهم معرفی کنید
ممنون
 

ozra69

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها کاش می شد یک گروه تشکیل داد و اموزش داد یعنی چند نفر همزمان تمرین کنن و یاد بگیرن و یکی راهنمایی و ایراد کنه که هر شی تمرین بزاریم از صفر اگه کسی واقعا بتونه این کار انجام بده فوق العاده است به خصوص برا امثال من که تا الان تیو شهرمون کسی را پیدا نکردم که ارزش کلاس رفتن پیش را داشته باشه
 

Sombrero

عضو جدید
سلام دوستان عزیز اگر فایل اموزش نمای تری دی مکس دارین ممنون میشم بذارین.
 

mahdiyar.memar

عضو جدید
بچه ها کاش می شد یک گروه تشکیل داد و اموزش داد یعنی چند نفر همزمان تمرین کنن و یاد بگیرن و یکی راهنمایی و ایراد کنه که هر شی تمرین بزاریم از صفر اگه کسی واقعا بتونه این کار انجام بده فوق العاده است به خصوص برا امثال من که تا الان تیو شهرمون کسی را پیدا نکردم که ارزش کلاس رفتن پیش را داشته باشه

یه سر به اینجا بزنین
http://boed.arcdownload.ir/?p=879
 

yaldayi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان اگر پکیج آموزشی مناسبی رو در مورد آموزش منتال ری میشناسید معرفی کنید.:)
و بهترین راه برای آموزش صحیح رندر (نوزپردازی و تکسچرینگ) چه راهیه؟؟!!!
چون مداوم دانلود کردن از نت سر در گمی ایجاد کرده برام. :(
 

samira.kh69

عضو جدید
تنها مرجع جامع و مفصل در مورد نرم‌افزار 3ds max که برای تمام شیفتگان این نرم‌افزار به عنوان محبوب‌ترین کتاب در خواهد آمد. چه مبتدی باشید و به دنبال مبانی طراحی سه بعدی بگردید و چه یک انیماتور تمام عیار که به دنبال راه‌های جدیدی برای مبهوت ساختن بینندگان آثار خود باشد، این کتاب همه‌‌ی آن چیزی است که به آن احتیاج دارید. بیش از 150 خودآموز قدم به قدم این تضمین را به شما می‌دهند که مهارت کسب کنید و خودتان آستین تولید انیمیشن‌های زیبا را بالا بزنید.



این کتاب در قطع پی‌دی‌اف در حدود 28 مگابایت حجم دارد و برای دریافت آن کافی است خودتان را به ادامه‌ی متن برسانید. برای بازدید از غرفه‌ی این کتاب نیز می‌توانید به آمازون سر بزنید...


دانلود | Download [لینک غیر مستقیم]
پسورد فايل زيپ: www.taksoft.com

تذکر اول: به کوچک نوشته شدن تمام حروف رمز توجه کنید.
تذکر دوم: برای دریافت برنامه بر روی لینک دانلود راست کیلک کرده و گزینه Save target as را انتخاب کنید.
حجم: 28MB


لینک های دانلود و همچنین عکسایی که توی آموزش ها استفاده شدن متاسفانه به نظر میرسه از بین رفتن و برای کاربران تازه وارد مثل من قابل استفاده نیستن :(
 

rozhaan

عضو
من یه box کشیدم segmentهاش توی حالت shaded و realistic دیده نمیشه فقط تو wireframe دیده میشه... کسی میدونه علتش چیه؟
 

سحرصابری2

عضو جدید
میانبرها در ۳ds max

میانبرها در ۳ds max

میانبرها در ۳ds max یکی از ضروری ترین چیزهایی که باید بلد باشید. دیروز داشتم با یکی از دوستهام کار می کردم یک چیز عجیب دیدم. اونهم اینکه دستش فقط روی ماوس بود!!! وقتی می خواید یک حرفه ای باشید یا اینکه یک حرفه ای به نظر برسید باید زیاد از shortcut ها و در نتیجه صفحه کلیدتون استفاده کنید.

امروز راجع به میانبرها صحبت می کنیم. شاید خیلی هاش رو بدونید ولی حتماً چیزهای جدیدی هم درش هست که تا حالا ازش استفاد نکردید. البته من فقط اونهایی رو که کاربردی هستند رو براتون می گم:

از این موارد که بگذریم:

Shade Selected Faces (Toggle on/off): F2

Wireframe/Smooth & Highlights (toggle view): F3

View Edged Faces(toggle on/off): F4

Selection Lock(toggle on/off): Space

Select(and cycle through Selection Region types): Q

CTRL+کلیک چپ:Add to Selection

ALT+کلیک چپ:Remove from Selection

Move: W

Rotate: E

Scale(and cycle through scale types): R or CTRL+E

Top View: T

Bottom View: B

Left View: L

Front View: F

Isometric User View: U

Perspective User View: P

Camera View: C



می رسیم به مواردی که احتمالاً نمی دونید. تا حالا زیاد شده که یک دکمه ای رو زدید و دیگه خبری از gizmo تون نیست. این دکمه اشتباه همون x خودمونه که باعث خاموش و روشن شدن gizmo می شه.

یک میانبر خوب دیگه Alt+x هست. این دکمه باعث می شه که انتخاب تون نیمه شفاف شده تا بتونید از طریق اون ببینید. وقتی چندتا object روی هم دیگه دارید این گزینه هم خیلی کاربردیه.

shift+c و shift+l به ترتیب دوربین و نورها رو hide و unhide می کنه اینکار بهتون کمک می کنه تا فضاتون خلوت تر بشه البته shift+g هم geometry ها رو hide و unhide می کنه که فکر نکنم خیلی بکارتون بیاد

space انتخابتون رو قفل می کنه

در نمای پرسپکتیو ctrl+c براتون دوربین می ذاره البته توی همون view. که اینهم خیلی کاربردیه یعنی می تونید اول زاویه تون رو مشخص کنید و بعد دوربین بذارید.

j هم یکی از ابزاری که بدردتون می خوره. وقتی این کلید رو می زنید براکت های دور انتخاب تون خاموش می شه.

والبته برای فتوشاپ کارها هم باید بگم اینجا هم ما ctrl+d داریم که می تونید از انتخاب خارج بشه.


منبع : cgartcenter
 

Similar threads

بالا