آموزش متریال vray blend mtl در 3dsmax

abbas_habibi

عضو جدید
اگر از پلاگین وی ری بعنوان موتور رندر استفاده می نمایید باید بدانید که پلاگین vray طوری طراحی شده است که در تمامی قسمت های خود رقیبی جامع و کامل با امکانات 3dsmax داشته باشد. برای مثال اگر در قسمت نور های 3dsmax نگاهی بیندازیم خواهیم دید که منابع نوری زیادی در دو دسته بندی نور های standard و photometric وجود دارند که با توجه به موقعیت باید منبع نوری مناسب را با توجه به فاکتور های انتخابی مناسب نظیر سایز رنگ و حتی شکل منبع نوری در تری دی مکس انتخاب نمود.
پلاگین vray نیز در قسمت نور ها دسته بندی جامعی را شامل انواع مختلف منابع نوری قرار داده است تا از این طریق بتواند با امکانات 3dsmax مانند همین منابع نوری پیش فرض تری دی مکس رقابت نماید. قویا پیشنهاد میکنیم که اگر قصد دارید تا با پلاگین وی ری رندرینگ صحنه را انجام دهید تا حد ممکن از امکانات موجود در داخل پلاگین vray مانند منابع نوری و حتی متریال ها استفاده نمایید تا به دلیل تطابق کامل الگوریتم های محاسباتی پلاگین vray با امکانات داخلش سرعت بالاتری را در رندر شاهد باشیم.
در این میان متریال و مپ های متعددی در داخل پلاگین vray وجود دارد که با توجه به هدف آموزش 3dsmax سایت سعی نموده ایم تا مانند روال گذشته در مطالب آموزشی شبیه این مطلب شما عزیزان را با آموزش وی ری و امکانات آن آشنا نماییم.
برای ساخت متریال های وی ری انتخاب های متعددی وجود دارد که میبایست با توجه به موقعیت در صحنه و نیز جنسیت مورد نظر جهت شبیه سازی اقدام به انتخاب مپ و یا متریال ویری که مناسب صحنه باشد، نمود.
متریال های وی ری به دو دسته عام و خاص تقسیم می شوند. متریال های خاص متریال هایی هستند که از طریق آن ها می توانید یک جنسیت خاص مانند vraylightmtl را به نحو صحیح و بسیار نزدیک در vray شبیه سازی نمایید. اما متریال های عام مانند vraymtl می باشد که به کمک آن می توانید تقریبا 90% جنسیت های حداقل حوزه معماری 3dsmax را ایجاد نمایید. مانند سنگ ، شیشه ، چوب و انواع مختلف فلزات مانند طلا و...
یکی از متریال های خاص در پلاگین vray که باعث ایجاد فرم ترکیبی میشود متریال vrayblend mtl است. این متریال بعنوان یک متریال ترکیبی در آموزش vray همواره مورد توجه مدرسین قرار گرفته است و چه بسا عدم تسلط بر این متریال باعث شود جنسیت مورد نظر آموزش 3dsmax آنچنان که باید طبیعی نبوده و فرم واقع گرایانه رندر مختل شود.
بر همین اساس در این مطلب آموزشی از مجموعه مطالب در مورد آموزش تری دی مکس شما علاقمندان را با متریال پرکاربرد vrayblend mtl جهت ساخت متریال های ترکیبی آشنا خواهیم نمود.
برای انتخاب متریال vray blend mtl کافیست روی گزینه get material کلیک نمایید و این متریال را از بین متریال های لیست شده در vray انتخاب نمایید.

متریال vray blend mtl در آموزش vray از سه قسمت کلی تشکیل شده است.
1-قسمتی با نام متریال اصلی یل base
2-قسمت بعد با نام متریال پوششی یا coat
3- قسمتی با نام لایه ماسک که میزان ترکیب متریال base و coat را تعیین می نماید.
از قسمت متریال base فرم اصلی متریال را انتخاب می نمایید برای مثال در این قسمت شما میتوانید از یک متریال عام مانند vray mtl استفاده نمایید و تکسچر یا رنگ مورد نظرتا برای قسمت base را از این قسمت انتخاب و اختصاص دهید.
از قسمت متریال coat متریالی عام و یا خاص را انتخاب نمایید .
و در آخر از قسمت لایه ماسک می توناید تعیین نمایید متریال base و coat بر اساس یک دامنه رنگی با یکدیگر ترکیب شوند و یا یک تکسچر برای مثال تصور نمایید در قسمت base یک متریال vray mtl اختصاص داده اید و رنگ آن را آبی در نظر گرفته اید و در قسمت coat نیز یک متریال vray mtl دیگر با رنگ قرمز حال اگر ازقسمت ماسک هیچ تکسچر یا متریالی را اختصاص ندهید پس نتیجه کلی رنگ بنفش خواهد بود یعنی رنگ آبی قرمز با یکدیگر ترکیب شده و رنگ بنفش را به شما نشان می دهد.
اما در صورتیکه از قسمت ماسک یک تکسچر اختصاص دهید این دو رنگ بر اسا یک تکسچر که عمدتا پیشنهاد می شود سیاه سفید باشد نمایش داده می شوند. دقت داشته باشید قسمت های با رنگ سفید در تکسچر ماسک متریال قسمت coat را نشان می دهند و قسمت های تیره در تکسچر ماسک متریال قسمت base را نشان می دهد.
لازم به ذکر است که می توانید از مپ color correction برای اصلاح رنگی متریال های متعدد موجود در روند ساخت vray blend mtl استفاده نمایید.
همچنین باید بدانیم که بیش از یک ماسک می توان اختصاص داد و بیش از یک متریال coat اما فقط می توان یک متریال base در آموزش vray داشت.
از متریال vray blend mtl میتوانید در ساخت جنسیت های ی مانند انواع فلزات نظیر طلا و نقره و نیز انواع پارچه و کاغذ دیواری های بویژه کلاسیک استفاده نمایید.
گزینه addative shellac در انتهای متریال vray blend mtl بیشتر در زمینه ساخت فلزلتی نظیر طلا و شیشه کاربرد دارد در جهت افزایش میزان انعکاس سطح متریال و نیز در صورت فعال نمودن این گزینه باید بدانید که به شدت بر روی سرعت رندر در vray در مورد این متریال تاثیر منفی خواهد گذاشت.
برای تیره تر کردن یک تکسچر که در یکی از متریال های base و یا coat اختصاص داده اید در تری دی مکس می توانید از یکی از دو راه زیر اقدام نمایید.
1-رنگ قسمت diffuse متریال را در وی ری مشکی در نظر بگیرید و سهم اشتراک تکسچر را از قسمت مپ کاهش دهید تا رنگ مشکی بر روی تکسچر بیشتر دیده شود.
2- وارد قسمت bitmap تکسچر شوید و از سربرگ آخر بانام output مقدار عددی گزینه RGB LEVEL را کاهش دهید.

نکته دیگر در مورد تکسچر ماسک می باشد و آن نکته این است که هر چه کنتراست این نکسچر در متریال VRAY بیشتر باشد نتیجه نهایی جالب تر خواهد بود لذا راه صحیح برای افزایش کنتراست تکسچر ماسک به این ترتیب است که وارد قسمت bitmap تکسچر ماسک شوید و از قسمت output مقدار عددی گزینه RGB OFFSET را کاهش دهید . البته در این کاهش عددی اغراق نکنید چون ممکن است در صحنه معماری تکسچر کاملا تیره شود.
و نیز میتوانید سهم اشتراک تکسچری که به قسمت ماسک اختصاص داده اید را به کمک گزینه مجاور آن با کاهش مقدار عددی در صد اشتراک آن کاهش دهید.

منبع : آموزش تری دی مکس
 

Similar threads

بالا