آموزش قطعات الكترونيك

sh85

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درود...
خدا قوت مهندس...
می خواستم اگر بشه راجع به کاربردهای سیم پیچ بیشتر توضیح بدی... مثلا تو مدارهای رادیویی زیاد دیدم از سلف استفاده میشه، تو این مدارا چه رفتاری نشون میده سلف...:que: (البته بالا یه کم توضیح دادی ها... ولی یه کم کمه...:D)
مرسی...:gol:
سلام دوست عزیز
سیم پیچ ها کاربرد بسیار زیادی دارن از سیم پیچ های عظیم در کوره های القایی گرفته تا سیم پیچ های بسیار کوچک و ظریف موجود در همه وسایل الکترونیکی امروزی (رادیو ، موبایل ، ..)
درک اولیه سیم پیچ می تونه کارکردهای بسیار زیاد اون را بیشتر برامون ملموس کنه (کتاب فیزیک سال سوم دبیرستان )
مثلا در کوره های القایی کاری که می کنن با عبور جریان از یک سیم با مقاومت بالا و ایجاد یه میدان مغناطیسی قوی حرارتی را تولید می کنن که هیچ کوره سوخت فسیلی هم قار به تولیدش نیست (و یا اگر هم باشه هزینه بسیار بالایی داره و ..) و به این نحو برای ذوب کردن و آب کردن فلزات و ساخت شمش های نیمه هادی از کوره های القایی استفاده می کنن (مدارش در این سایت موجوده )
در رادیو و سایر وسایلی که با ارسال سیگنال کار می کنن سلف نقش تولید کننده سیگنال الکترونیکی را داره و با ارسال سیگنال در واقع اطلاعات ما را منتقل می کنه
برای اطلاعات بیشتر از طرز کار رادیو
همین طور از سیم پیچ ها در قطار های برقی ، در موتور ها و در هرجایی دیگه ای که نیاز به میدان مغناطیسی باشه استفاده می شه
موفق باشید
 

sh85

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دوستان لطف کنن به احترام نویسنده تاپیک به پست اول دقت کنن و از بیان سوالات خودشون در این تاپیک خودداری کنن !
تاپیک و تالار ویژه سوالات قرار داده شده
با تشکر از دوستان
 

zamya

عضو جدید
اموزش کار با برد برد

اموزش کار با برد برد

سلام،با تشکر از این پست. میخواستم اگه امکان داره راجع به نحوه استفاده از برد برد هم توضیح بدین چون من می خوام مدار ببندم ولی تا حالا با برد برد کارنکردم
 

ramos_kk77

عضو جدید
سلام،با تشکر از این پست. میخواستم اگه امکان داره راجع به نحوه استفاده از برد برد هم توضیح بدین چون من می خوام مدار ببندم ولی تا حالا با برد برد کارنکردم
سلام.با توجه به گرفتاری های زیادم مدتیه خجالت زده ی دوستان شدم انشا ا...از حدودا 1 ماه دیگه با آموزش برد برد این تاپیک رو به کمک و همیاری دوستان ادامه میدم
 

kahroba2006

عضو جدید
معرفی فروشگاه قطعات الکترونیک

معرفی فروشگاه قطعات الکترونیک

سلام دوستان
قصد دارم یک فروشگاه قطعات الکترونیک رو بهتون معرفی کنم که به تمام نقاط ایران ارسال داره، قیمت و تنوع محصول خوبی هم داره.
www.kepshop.com
 

ramos_kk77

عضو جدید
[FONT=georgia,times new roman,times,serif]
سلام خدمت همه دوستانم که تو این مدت که نبودم دلم برای همشون تنگ شده .
[/FONT]
[FONT=georgia,times new roman,times,serif]سال نو همگی بچه های باشگاه مبارک .[/FONT]:gol::gol::heart::heart:
[FONT=georgia,times new roman,times,serif]بابت غیبت و نذاشتن مطالب جدید از همه عذر خواهی می کنم .
انشاا... این تاپیک رو به کمک هم از حالا به بعد ادامه میدیم .
همونطور که قول داده بودم با آموزش بردبورد تاپیک رو ادامه میدیم و بعد کم کم به قطعات پیچیده تر و مشکل تر و پر کاربرد تر می پردازیم .

[/FONT]
[FONT=georgia,times new roman,times,serif][/FONT]
 

ramos_kk77

عضو جدید
آموزش بردبورد

آموزش بردبورد

برای متصل کردن قطعات الکترونیکی و انجام آزمایشات الکترونیکی از وسیله ای به نام بردبورد استفاده می گردد. برد بورد‌ها وسایل سودمندی هستند که در انواع و شکل‌ها و اندازه های گوناگون برای شروع کار با قطعات الکترونیکی‌ بسیار مناسب هستند و می توان از آنها به عنوان یک PCB استفاده کرد .به این صورت که برای بستن هر مدار الکترونیکی دیگر نیاز به طراحی PCB و لحیم کاری و دردسرهای مربوط به آن نیستیم .
بردبورد صفحه ای است که مدارات الکترونیکی روی آن جای می گیرند و می توان قبل از تهیه یک برد مدار چاپی ، ابتدا مدار مورد نظر را روی بردبورد بسته و نتایج حاصل را بررسی کنیم و بعد از اطمینان از صحت نتایج اقدام به تهیه برد مدارچاپی نماییم . ضمن اینکه می توان پس از انجام آزمایش روی بردبورد ، دوباره قطعات را از روی بردبورد باز کرده و از قطعات و بردبورد مجددا استفاده نماییم .




تمایز بردبورد با بردهای سوراخ دار :

در بردهای سوراخ دار معمولی، باید پس از نصب هر قطعه در برد، پایه های آنرا در برد لحیم کنیم، اما در برد برد ما نیازی به انجام لحیم کاری نداریم و فقط کافی است قطعه را روی برد برد قرار دهیم (با یک فشار کوچک قطعه روی برد نصب می شود).
همچنین در بردهای سوراخ دار معمولی شما باید برای برقراری ارتباط بین آن ها، از سیم استفاده کنید، ولی در برد برد به صورت پیش فرض تعداد زیادی از اتصالات برقرار شده که شما فقط کافی است با در نظر گرفتن این اتصالات و قرار دادن قطعات در مکان های مناسب، مدار های خود را راه اندازی کنید.
اما با این وجود، در بسیاری از موارد ما مجبور به استفاده از سیم های کمکی برای برقراری ارتباط ها می شویم.




چگونگی استفاده از برد بورد :

کار با بردبورد بسیار ساده است .بردبورد دارای سوراخ های بسیار زیادی است که این امکان را به کاربر می دهد تا آزمایش را از هرجای بردبورد که خواست آغاز نماید . به شکل زیر دقت کنید :



تمام سطرهای بردبورد با حروف انگلیسی نام گذاری شده است وهمینطور تمام ستون های بردبورد با اعداد نام گذاری شده است .این کار برای این است که کاربر در هنگام جایگذاری قطعات در سوراخ ها دچار اشتباه و خطا نشود . به نوعی می توان گفت هر سوراخ بردبورد دارای یک ام یا یک آدرس است که این اسم شامل یک حرف انگلیسی و یک عدد می باشد . هر چند بعد از چندبار استفاده از بردبورد دیگر نیاز به این حروف و اعداد محسوس نخواهد بود .


نکته مهم در استفاده از بردبورد نحوه اتصال این همه سوراخ به یکدیگر است .
چگونگی ارتباط سوراخ‌ها در یک بردبورد کوچک به این صورت است .




چگونگی ارتباط سوراخ‌ها در یک بردبورد بزرگ به این صورت است .




اگر بر چسب پشت بردبورد را برداریم اتصالات دقیقا به همین شکل قابل مشاهده است .
سوراخ های ردیف بالا و ردیف پایین به صورت افقی یا سطری یا خطی به هم متصلند . به این معنی که اگر در ردیف اول از بالا پایه ای از یک قطعه الکترونیکی در سوراخ منتهی الیه سمت راست وارد شده باشد همانند اینست که این پایه در سوراخ منتهی الیه سمت چپ وارد شده است و بین این دو سوراخ و سوراخ های دیگر همان ردیف تفاوتی وجود ندارد .

سوراخ های میانی بالا و پایین بردبورد به صورت عمودی یا ستونی به هم متصلند به این معنی که در هر ستون پنج سوراخ وجود دارد که فرقی نمی کند پایه قطعه الکترونیکی مورد نظر ما در سوراخ اول آن ستون قرار داده شود یا در سوراخ دوم یا در سوراخ سوم یا در سوراخ چهارم و یا در سوراخ پنجم . هر پنج سوراخ به شکل ستونی به هم وصل هستند پس ارتباطی با سوراخ کناری خود ندارند .


چند نکته در استفاده از بردبورد :


- دقت شود پنج سوراخی که در هر ستون باهم در ارتباطند با ستون نیمه پایینی یا نیمه بالایی بردبورد در ارتباط نیستند .
- براي استفاده از آي سي ها یا سون سگمنت، بايد آن هارا در قسمت وسط طوري قرار دهيم که پايه هاي آن در دو طرف با يکديگر در تماس نباشند. دو رديف بالا و پايين نيز که به هم متصل هستند معمولاً براي تغذيه ي مثبت و منفی مدار استفاده مي شوند.
- معمولا برای سهولت کار از ردیف های بالا و پایین که اتصال های افقی دارند به عنوان تغذیه ی مدار استفاده می گردد .
- اگر قطعات را در بردبورد طوری قرار دهیم که پایه ها به هم متصل باشند ( یعنی پایه های یک قطعه را در یک ردیف یا یک ستون که سوراخ هایش به هم متصل هستند قرار دهیم یا به کمک سیم اشتباها به هم وصل کنیم ) معمولا این کار باعث سوختگی قطعات می شود .


منبع :

http://javanrobo.blogfa.com
 
آخرین ویرایش:

saam.engineer

عضو جدید
Man taze ozve sait shodam, mtalebe khaeli khob va mofidi ro dar sait va tapik'ha vojod dareh.
.az in matalebi ke to in ghesmat gozashtin mamnoon ,
mane chon moshkel hafezeh daram va chn vaghti ke mataleb ro faramosh mikonam
donbale matalebe paye migashtam
ta motaleam ro bishtar konam va che chiz behtar az in matalebi ke shoma toy in ghesmatha migzarin
bazam tashakor
 
بالا