آموزش قطعات الكترونيك

ramos_kk77

عضو جدید
سلام به هم باشگاهي هاي گل:gol:
با اجازه مديران سايت اين تاپيك رو ايجاد كردم تا هركس هر كتاب يا فايل آموزشي در مورد قطعات الكترونيكي و ابزارات اندازه گيري وتست اونها اگه داره بذاره تا همه استفاده كنن .:)
اميدوارم با همكاري همه بتونيم يه مجموعه كامل ومفيد اينجا جمع آوري كنيم تا به درد خودمون و بقيه دوستامونم بخوره .;)
 

ramos_kk77

عضو جدید
مولتي متر ديجيتال

مولتي متر ديجيتال

مولتي متر دستگاهي است كه به سادگي مي تواند مقاومت،ولتاژ ACوDC،ونيز جريان ACوDCرا اندازه گيري كند.توجه كنيد كه مولتي متره علاوه برموارد مذكور داراي ظرفيت سنج براي خازن،فركانس متر،آزمايش كننده ديود و ترانزيستور،هانري سنج براي سلف و... ميباشند.

در شمای کلی این دستگاه یک صفحه مدرج به همراه یک selector مشاهده می کنید. همانطور که از اسم آن مشهود است این دستگاه برای اندازگیری کمیت هایی مانند اختلاف پتانیسل- مقاومت- جریان طراحی گردیده.
لازم به تذکر است روی دسته سلکتور نشان گری مو جود است که تعیین کننده دامنه کاری در اندازگیری های شما می باشد. یعنی نشان می دهد ولتاژی که شما قصد اندازه گیری آن را دارید در چه حدودی قرار دارد، مثلاً بین 10-100ولت است یا بین 1-10 ولت یا .... . این حدود ولتاژ را باید خود شما با توجه به ولتاژ منبع تغذیه و مدارها به صورت حدودی بدانید. (این تنظیم دامنه برای مقاومت و جریان هم باید انجام شود.)

مولتی متر های امروزی قادر به اندازه گیری ولتاژ ها از چند صد میلی ولت تا 1000 ولت به صورت خودکار هستند و نیازی نیست شما حدود را بدانید و تنظیم کنید، فقط کافیست شما نشانگر را بر روی قسمت ولتاژ قرار دهید. اگر ولتاژ AC بود(مثل برق شهری) بر روی قسمت AC قرار داده و اگر DC بود، بروی قسمت DC قرار می دهیم. اگر هم قصد اندازه گیری مقاومت یا جریان را هم داشتیم، باید نشانگر را بچرخانیم و روی بخش مربوطه قرار دهیم. به این نوع مولتی مترها که به صورت خودکار تنظیم می شوند مولتی رنج یا آُتو رنج میگویند.

این دستگاه نیز مانند هر سیستم دیگری دارای دو ترمینال - و + می باشد. برای استفاده صحیح از دستگاه بایستی سیم مشکی را به ترمینال منفی و سیم قرمز را به ترمینال مثبت متصل کنید. حال دکمه power دستگاه را زده و هر نوع اندازگیری را می توانید شروع کنید. دقت کنید که معمولاً مولتی مترها 2 پایانه ی قرمز یا + دارند که شما باید با توجه به توضیحات اختصاری ِ زیر آنها پایانه ی مناسب را انتخاب کنید. مثلاً برای اندازه گیری جریان های بیش از چند دهم آمپر باید سیم قرمز را در پایانه ی دیگری قرار دهیم.

ولت متر

اما یکی از قسمت های اصلی یک مولتی متر، ولت مترDC آن می باشد. اساس کار یک ولت متر DC دیجیتالی بر مبنای مقایسه است. یعنی ولتاژ اعمال شده به ولت متر ، با یک ولتاژ مرجع (معمولا 100 میلی ولت و در بعضی از مولتی مترها، در ولتاژ AC ، یک ولت) مقایسه می‌شود و نتیجه مقایسه به کمک مدارات الکترونیکی و دیجیتالی به صورت ارقام که مبین مقدار ولتاژ DC اعمالی به ولت متر است، روی صفحه نمایش آن ظاهر می‌گردد.
لازم به ذكر است كه اندازه گيري ولتاژ اساسي ترين و مهمترين اندزه گيري در عيب يابي مدارات الكترونيكي است. براي اندازه گيري ولتاژ يك قطعه يا مدار بايد ولتمتر به صورت موازي با قطعه يا مدار قرار گيرد.
توجه كنيد براي اندازه گيري ولتاژ اگر حدود آنرا نميدانيدبا انتخاب رنج بالا كارتان را شروع كنيد.

آمپر متر

دراندازه گيري جريان در مدار بايد آمپر متر را با قطعه يا مدار سري كرد به اين صورت كه در اگثر مواقع بايد بخشي از مدار را قطع كرد ه و پرابهاي آپر متر را به نقاط قطع صده متصل نمودوبعد از اندازه گيري بايد مدار را به حالت اول باز گرداند.

آزمايش پراب هاي مولتي متر

هر از چند گاهي بهتر است پراب هاي مولتي متر را از نظر قطعي چك نمود زيرا سيم هاي مزبور به علت استفاده زياد در معرض قطع شدن قرار مي گيرند. براي اين كار مولتي متر را در حالت اندازه گيري مقاومت و در پايينترين رنج قرار دهيد.حال پرابها را با هم اتصال كوتاه كنيد(نوك پرابها را به هم وصل كنيد).در اين حالت مقاومت اندازه گيري شده بايد در حد صفر باشد در اينصورت مطمئن ميشويم پرابها سالمند.
 

ramos_kk77

عضو جدید
معرفي و آموزش كار با اسيلوسكوپ

معرفي و آموزش كار با اسيلوسكوپ

- اسیلوسکوپ (oscilloscope)

اصولا کلمه oscilloscope به معنی نوسان نما یا نوسان سنج است و این وسیله برای نمایش دوبعدی سیگنال های متغیر با زمان است. که محور افقی نمایش زمان و محور عمودی محور اختلاف ولتاژ بین دو نقطه از مدار است. پس اسیلوسکوپ فقط توانایی نمایش ولتاژ رو داره و وسیله ای صرفا برای اندازه گیری است و یک اسکوپ ایده آل نباید هیچ تاثیری بر روی سیگنال ورودی داشته باشه و فقط آن را نمایش بدهد.

تنظیمات پایه

اگرچه کلیدهای کنترلی اسکوپ های مختلف کمی با هم فرق می کنند ولی در مجموع در اسکوپ های آنالوگ یک سری کلید های اساسی وجود دارد که اگرچه در ظاهر تفاوت هایی وجود دارد ولی در نهایت وظیفه ی آنها در مدل های مختلف یکی است . در شکل زیر یکی از ساده ترین مدل ها رو می بینید. این شکل به چهار قسمت مختلف تقسیم شده است که سه قسمت مهم آن نامگذاری شده که در زیر توضیح آنها را خواهید دید .




a. انتخاب وضعیت عمودی (کلید Vertical MODE در مرز مشترک قسمت 2 و 3)

بسته به این که بخواهیم از کدام یک از ورودی های اسکوپ استفاده کنیم می تونیم کلید MODE رو تنظیم کنیم که به ترتیب از بالا به پایین اسکوپ، روی صفحه نمایش، کانال یک(CH A)، کانال دو(CH B)، دو موج را

همزمان(DUAL) و در وضعیت ADD، جمع ریاضی دو موج را نشان خواهد داد.

توجه1: بعضی از اسکوپ ها بجای کلید DUAL دو کلید دیگر به نام های ALT و CHOP دارند که هر دوی آن ها هم دو موج را همزمان نمایش می دهند اما تفاوت ALT و CHOP در این است که ALT یک دوره تناوب از یک موج رو به طور کامل و بسیار سریع نمایش میدهد و بعد موج کانال دیگه را . اما این تغییر انقدر سریع انجام میشود که ما آن رو حس نمی کنیم. اما وضعیت CHOP به صورت انتخابی بریده هایی از یک موج و بریده هایی از یک موج دیگر را هم زمان نشان میدهد که ممکن است شکل موج در فرکانس های پایین با نقطه هایی خالی نشان داده شود.

توجه2: ( MODE X-Y) در بعضی از اسکوپ ها دکمه ی تغییر وضعیت به X-Y در کنار همین دکمه های Vertical mode قرار دارد و در بعضی در قسمت تریگر و برخی در قسمت های دیگه مثلا کلید MODE (نه Vertical MODE مثل چیزی که در بالا توضیح داده شد). اما چیزی که مهم است این است که این وضعیت برای حذف بین دو کانال استفاده میشود و در واقع آنچه بر روی اسکوپ نشان داده میشود ، مشخصه ی انتقالی بین دو نقطه است که محور عمودی معرف تغییرات کانال A و محور افقی نمایش تغییرات کانال B است.

b.کنترل زمان

همان طور که در شکل قسمت 1 می بینید صفحه نمایش (CRT) اسکوپ با واحدهایی مدرج شده که در مورد زمان برای پیدا کردن فرکانس موج استفاده می شود به این شکل که فرض کنیم یک موج به ورودی اسکوپ وارد شده(منبع اش می تواند مثلا یک سیگنال ژنراتور یا یک ترانس باشد که توضیح داده خواهد شد) و ما می خواهیم فرکانس ان را پیدا کنیم. اول باید سوییچ Sweep time/Div رو به صورتی تنظیم کنیم که یک موج ثابت با حداقل یک دوره ی تناوب بر روی صفحه مشخص شود ، بعد از آن عددی را که سوییچ روی آن است در واحد آن قسمت ضرب کنیم و به این ترتیب دوره ی تناوب یا پریود موج به دست می یاد که با معکوس کردن آن می توانیم فرکانسش را به دست بیاوریم. مثلا فرض کنیم در مورد موج بالا اگه سوییچ time/div(بخوانید تایم دیویژن) روی عدد 5 در قسمت ms باشد ، نشان می دهد که هر واحد افقی ما 5 میلی ثانیه رو نشان داده و از آن جایی که موج ما در یک دوره ی تناوب در امتداد 4 خانه قرار گرفته ، پس 4 تا 5 میلی ثانیه که 20 میلی ثانیه (یا 0.02 ثانیه) است دوره ی تناوب این موج است و در نتیجه فرکانس آن 0.02/1 یا پنجاه هرتز است که مثلا می تواند خروجی یک ترانس از برق شهری باشد .

c.کنترل ولتاژ یا دامنه

کنترل دامنه یا روش خواندن دامنه ی موج دقیقا مثل روش خوندن زمانه با این تفاوت که باید واحد های عمودی در Volt/Div (بخوانید ولت دیویژن) ضرب شود . مثلا در مورد موج بالا اگه بخواهیم ولتاژ P-P (پیک تو پیک یا از قله تا قله) را اندازه بگیریم. با فرض اینکه Volt/Div بر روی عدد 1 باشه از قله تا قله ی موج ما 4 خانه رو اشغال کرده که ضربدر عدد یک، 4 ولت رو نشون میده. و این تنظیمات برای هر کانال ورودی باید به طور جداگانه انجام شود و موج هر کانال باید بر اساس مقیاس خودش خوانده شود .

نکته ی مهم: در اکثر اسکوپ ها روی دستگیره های Time/Div و Volt/Div یه دستگیره ی کوچکتر وجود داره که برای کالیبره کردن اسکوپ استفاده میشه و ما همیشه باید قبل از تنظیم این سوییچ ها این دستگیره ی کوچکتر را تا انتها در جهت عقربه های ساعت بچرخانیم در غیر اینصورت اندازه گیری های ما صحیح نخواهد بود.

d. انتخاب وضعیت های AC , GND , DC

این کلید سه حالته که معمولا زیر Volt/Div قرار دارد به ما امکان میده که نوع خروجی مان را انتخاب کنیم به این صورت که اگر کلید در وضعیت AC قرار داشته باشه تنها مولفه ی AC سیگنال نمایش داده خواهد شد و مقدار DC یا آفست موج ما حذف خواهد شد. وضعیت GND ورودی ما را به زمین اتصال کوتاه می کند و امکان تنظیم عمودی سطح صفر را به ما میدهد . و وضعیت DC موج را دست نخورده و بدون تغییر به ما نشان می دهد که این موج مقدار شامل DC و AC خواهد بود.

توجه: همیشه در ابتدای کار باید از تنظیم بودن وضعیت صفر اسکوپ مطمئن شویم به این ترتیب که کلید را در حالت GND قرار داده و با دستگیره های Position خط افقی را بر روی صفر قرار دهیم. اینکار را باید برای هر کانال به طور جداگانه باید انجام دهیم و برای تغییر وضعیت از یک کانال به کانال دیگر می تولنیم از کلید MODE (که توضیح داده شد) استفاده کنیم.

نکته1: استفاده از وضعیت AC اگرچه می تواند باعث مسدود کردن مقدار DC موج شود اما در فرکانس های پایین می تواند باعث اعوجاج و به هم ریختگی شکل موج شود و دلیل این مسئله استفاده از خازن های ظرفیت بالایی است که برای حذف مقدار DC موج درون اسکوپ وجود دارد .

نکته2: اگرچه استفاده از وضعیت AC ، ممکن است مشکل مطرح شده در قسمت الف را بوجود بیاورد ، اما استفاده ی مفید آن می تواند برای اندازه گیری ریپل های بسیار کوچک موجود بر روی ولتاژ های به ظاهر DC باشد .(چگونه ؟)

نکته3: تنها مشکل وضعیت DC این است که ممکن است مقدار DC موج، مزاحم اندازه گیری دقیق مقدار AC شود .

اساسی ترین مسائل مربوط به اسکوپ را بررسی کردیم ولی مطالب دیگری هم وجود دارد که معمولا در استفاده های مقدماتی کمتر از آنها استفاده میشود مثل تریگر کردن اسکوپ با یک منبع خارجی(و کلا بخش Triggering) یا کالیبره کردن اسکوپ بوسیله ی سیگنال مربعی که اسکوپ در اختیارمون قرار میدهد و یا مسایل نسبتا گسترده در رابطه با پروب ها جهت اندازه گیری های بسیار دقیق و ... )
شاد باشيد;)
 
آخرین ویرایش:

ramos_kk77

عضو جدید
راهنمای قدم به قدم استفاده از اسکوپ

راهنمای قدم به قدم استفاده از اسکوپ

* قدم اول: روشن کردن اسکوپ!
* قدم دوم: اطمینان از کالیبره بودن اسکوپ

کلید های Gain Variable Control را که به صورت کلیدی کوچکتر بر روی کلیدهای Volt/Div و Time/Div وجود دارد تا انتها در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

* قدم سوم: تنظیم زمین اسکوپ
کلید سه حالته ی AC GNDDC را برای هر دو کانال در حالت GND قرار بدید و با دستگیره ی Position محور عمودی را روی صفر قرار بدهید. بوسیله ی کلیدهای Intensity و Focus به ترتیب شدت نور و نازکی موج را تنظیم کنید و بعد از تنظیم زمین کلیدها را در وضعیت DC قرار بدهید.

* قدم چهارم: وصل مدار به اسکوپ
اگر از یک کانال می خواهید استفاده کنید با یک پروب و اگه از دو کانال با دو پروب باید مدار را به اسکوپ وصل کنید. به این صورت که سوکت پروب را به ورودی کانال مورد نظر وصل کنید و سر دیگه ی اون را به دو سر المان یا قسمتی از مدار که می خواهید تغییرات ولتاژ اون رو بررسی کنید، وصل کنید

* قدم پنجم: پایداری موج

اگه موجی که روی صفحه نشون داده میشه یا سریع حرکت میکنه، دستگیره ی Trigger Level را در حالت وسط قرار بدید و کمی Time/Div را هم تغییر بدید تا شکل موج واضحتر بشه و اگه موجتون ثابت بود به قدم بعد برید.
* قدم ششم: انتخاب منبع

کانال مورد نظرتون را برای نمایش روی صفحه بوسیله ی کلید چند حالته ی Vertical Mode انتخاب کنید. اگه هر دو کانال را هم زمان می خواهید ببینید یکی از حالتهای ALT یا CHOP را انتخاب کنید و اگه مجموع دو موج مورد نظرتونه وضعیت ADD را انتخاب کنید.
* قدم هفتم: اندازه گیری مشخصات موج

تعداد خونه های افقی را که در امتداد یک دوره ی تناوب قرار گرفته اند در واحد Time/Div ضرب کنید و عدد به دست اومده را معکوس کنید تا فرکانس موج بدست بیاد. برای بدست اوردن دامنه ی سیگنال، تعداد خانه های افقی را از قله تا پایین ترین نقطه ی موج بشمارید و در Volt/Div آن کانال ضرب کنید. عدد به دست آمده اندازه ی دامنه ی P-P موج خواهد بود.

اگر مدارتان را درست بسته باشید و اسکوپ تان هم سالم باشد باید بعد از این مراحل یک شکل موج ثابت را بر روی اسکوپ ایجاد کرده باشید و مشخصات آن را هم اندازه گیری کرده باشید. در غیر اینصورت باید دنبال پیدا کردن اشکال مدارتان یا اطمینان از سالم بودن اسکوپ داشته باشید.
كاليبره كردن :
کالیبره کردن یعنی خطای دستگاه را از بین بردن
برای کالیره کردن دستگاه ابتدا باید پروبل دستگاه را به کانال 1 یا 2 وصل نمود سپس سر + را به زایده ی کال وصل کنید ، حال باید به مقادیر ثابت استاندارد 0.5 ولت برای ولتاژ و 1 میلی ثانیه برای زمان (دوره تناوب) برسید.

* کالیبره کردن ولتاژ :

تعداد خانه های عمودی (پیک تو پیک) x ولت دیویژن= ولت 0.5
P2P x VD = 0.5V

مثال : اگر VD=0.5

کالیبرست : ؟

0.5v = 0.5 x 1 خونه

کالیبره نیست : ؟

0.5v ≠ 1 = 0.5 x 2 خونه



* کالیبره کردن زمان (دوره ی تناوب) :

1میلی ثانیه = تایم دیویژن x تعدلد خانه های افقی

1ms = TD x دوره تناوب

مثال : اگر 0.5=TD

کالیبره نیست : ؟

1ms ≠ 2 = 0.5 x 4 خونه

کالیبرست : ؟

1ms =0.5 x 2 خونه



نکته 1 : مقادیر ثابت استاندارد برای کالیبره کردن ولتاژ (0.5v) و برای زمان (1ms) میباشد

نکته 2 : توجه داشته باشید برای شمارش خانه ها ، خانه های بزرگ را بشمارید و خانه های کوچک را در نظر نگیرید


حال که فهمیدیم باید به مقادیر ثابت استاندارد برسیم برای رسیدن به این مقادیر میتوانیم ازروشهای زیر استفاده کنیم :

1. با تغییر دکمه ی فرعی VD برای کالیبره کردن ولتاژ

2. با تغییر دکمه فرعی TD برای کالیبره کردن زمان

3. با فشردن دکمه ی کال دستگاه را به صورت خودکار

4. در نهایت با تغییر دکمه ی وریبل دستگاه را کالیبره کنید
شاد باشيد:D
 

ramos_kk77

عضو جدید
آشنايي بااسيلوسكوپ

آشنايي بااسيلوسكوپ

براي يادگيري اسكوپ بايد كار با آن را عملا تجربه كرداما براي آشنايي بيشتر با نحوه عملكرد اسكوپ كليدهاي متداولي كه بر روي اسكوپ قرار دارد به اختصار توضيح مي دهيم:

1-POWER
كليد روشن و خاموش

2-ولوم INTENSITY
براي تنظيم شدت نور

3-كليد VARIABLE
تغيير دامنه سيگنال بكار ميرود واگر ما اين كليد را تغيير دهيم اندازه گيري دقيق نخواهد بودبراي اندازه گيري دقيق اين كليد را بايد رمي CAL(كاليبره) قرار داد.

4-ولوم FOCUS
براي تنظيم خط ظاهر شده روي سكوپ بثورت شارپ (با لبه هاي مشخص)بكار ميرودتا بتوان اندازه گيري دقيق انجام داد

5-سلكتورVOLT/CM
ضرايب اين سلكتوررا در نتعداد خانه هايي كه از مركز (مبدا سنجش)به سمت بالا يا پايين مي خوانيم راضرب مي كنيم تا مقدار دامنه ولتاژ بدست آيد.
مثلا اگر دامنه ولتاژي 2 خانه باشد و سلكتور VOLT/CMروي 10 باشد دامنه ولتاژ20 ولت خواهد بود.

6-ولوم جابجايي عموديVERTICAL POSITION
براي جابجايي شكل موج به بالا و پايين بر روي صفحه نمايش بكار ميرود

7-كليد AC-DC
براي اندازه گيري سيگنالAC يا قسمت ACيك سيگنال تركيبي با DC اين كليد را رويACقرار ميدهيم وبراي اندازه گيري سيگنال يا ولتاژDCآن را روي DC قرار ميدهيم

8-INPUT
پايانه ورودي اسكوپ است كه پراب اسكوپ به آن وصل ميشود وشكل موج ورودي ازطريق آن به اسكوپ اعمال ميشود

9-GROUND
پايانه زمين ميباشد

10-ولوم جابجايي افقي
با اين ولوم سيگنال را در جهت افقي بر روي صفحه نمايش ميتوان جابجا كرد.

11-سلكتور TIME/CM
هر شكل موج متناوب داراي زمان تناوب است كه اگر تعداد خانه هايي كه يك سيكل در بردارد را شمرده ودر ضريبي كه اين سلكتور نشان ميدهد ضرب كنيمزمان تناوب شكت موج بدست مي آيد.

12-TRIG-LEVEL
اگر شكل موج روي صفحه نمايش نايستد با تنظيم اين ولوم ميتوان آن را ثابت كرد.ضمنا با اين ولوم مي توان لحظه شروع كه ميتواند سيكل منفي يا مثبت باشد را روي صفحه نمايش تعيين كرد

كاربردهاي اسيلوسكوپ

اندازه گيري دامنه
پس از اعمال سيگنال به اسيلوسكوپبا تنظيم سلكتور VOLT/CMكار ميكنيم كه كل شكل در صفحه جا شود ودرضريب سلكتور ضرب ميكنيم

اندازه گيري پريود
با استفاده از سلكتور TIME/CMكار ميكنيم كه حداقل يك سيكل از شك موج در صفحه جا بشود سپس تعداد خانه هايي كه يك سيكل در برگرفته را شمرده و در ضريب سلكتور TIME/CM ضرب ميكنيم تا پريود بدست آيد.

اندازه گيري اختلاف فاز
به دو روش صورت مي گيرد:

الف)دو شكل موج را بر روي صفحه اسيلوسكوپ ظاهر ميكنيم و تعداد خانه هايي كه يك پريود ميپوشاند را حساب ميكنيم .حال اين تعداد خانه مي شود 360 درجه و اختلاف فاز دو موج را برحسب خانه ميشماريم ودر كسر(360تقسيم بر تعداد خانه هاي يك پريود) ضرب ميكنيم

ب)از منحني ليساژور استفاده ميكنيم براي اين كار بايد اسيلوسكوپ در حالت X - Yقرار گيرد ودو موج به ورودي افقي و عمودي اسكوپ اعمال شود.شكل بيضي مانندي كه گاهي به صورت خط تصوير ميشود ظاهر ميشود.اگر محل تقاطع بيضي با محور عمودي را A وبالاترين نقطه بيضي را B بناميم ،حاصل اختلاف فاز برابر خواهد بود با
arcsin(A/B)
شاد باشيد :smile:
 

ramos_kk77

عضو جدید
درود...
می خواستم تشکر کنم به خاطر راه هندازی این تاپیک...
ولی ای کاش تاپیک زیر رو هم به یه جایی می رسوندین...
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/191151-قدم-به-قدم-آشنایی-با-وسایل-و-قطعات-الکتریکی
:gol:
مرسي بخاطر توجهت.:heart:
من اصلا از وجود اين تاپيك اطلاع نداشتم با اينكه توسايت سرچ كردم اما بازم اين تاپيك رو نديدم .:biggrin:
واسه همين ازمديران تالار سوال كردم كه اگه تاپيك مشابهي نيست من اين تاپيكو بزنم كه جواب مثبت بود.;)
ازطرفي چون دونستن اين مطالب يه موقع نياز خودم بود و تو باشگاهم با دوستاني آشنا شدم كه به اين مطالب نياز داشتن تصميم گرفتم توي يه تاپيك مطالبي كه بنظرم مفيد هستنو بذارم ومطالب موجود رو از حالت پراكندگي در بيارمو گرد آوريشون كنم تا بدرد دوستان مخصوصا دوستان تازه كاري مثه خودم بخوره.البته به كمك شما وبقيه دوستان نه تنهايي.:)
اميدوارم دست به كار شين و تنهام نذارين تا اين تاپيكم مثه اون تاپيكي كه بهش اشاره كردين نشه:gol:
 

sh85

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درود...
می خواستم تشکر کنم به خاطر راه هندازی این تاپیک...
ولی ای کاش تاپیک زیر رو هم به یه جایی می رسوندین...
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/191151-قدم-به-قدم-آشنایی-با-وسایل-و-قطعات-الکتریکی
:gol:

مرسي بخاطر توجهت.:heart:
من اصلا از وجود اين تاپيك اطلاع نداشتم با اينكه توسايت سرچ كردم اما بازم اين تاپيك رو نديدم .:biggrin:
واسه همين ازمديران تالار سوال كردم كه اگه تاپيك مشابهي نيست من اين تاپيكو بزنم كه جواب مثبت بود.;)
ازطرفي چون دونستن اين مطالب يه موقع نياز خودم بود و تو باشگاهم با دوستاني آشنا شدم كه به اين مطالب نياز داشتن تصميم گرفتم توي يه تاپيك مطالبي كه بنظرم مفيد هستنو بذارم ومطالب موجود رو از حالت پراكندگي در بيارمو گرد آوريشون كنم تا بدرد دوستان مخصوصا دوستان تازه كاري مثه خودم بخوره.البته به كمك شما وبقيه دوستان نه تنهايي.:)
اميدوارم دست به كار شين و تنهام نذارين تا اين تاپيكم مثه اون تاپيكي كه بهش اشاره كردين نشه:gol:
سلام
البته هر دو تاپیک تقریبا عنوان های مشابهی دارن ولی اون تاپیک بیشتر به درد دوستانی می خوره که رشتشون الکترونیک نیست و برای همین مقاهیم سعی شده بسیار ابتدایی و دز سطح دیپلم باشه ولی این تاپیک هدفش بچه های برق هستن
به هر حال هدف آموزش هست
انشالله اون تاپیک را هم دوباره شروع می کنم متاسفانه به دلیل یه سری سائل به تعویق افتاد
با تشکر از همه دوستان
 

ramos_kk77

عضو جدید
سلام
البته هر دو تاپیک تقریبا عنوان های مشابهی دارن ولی اون تاپیک بیشتر به درد دوستانی می خوره که رشتشون الکترونیک نیست و برای همین مقاهیم سعی شده بسیار ابتدایی و دز سطح دیپلم باشه ولی این تاپیک هدفش بچه های برق هستن
به هر حال هدف آموزش هست
انشالله اون تاپیک را هم دوباره شروع می کنم متاسفانه به دلیل یه سری سائل به تعویق افتاد
با تشکر از همه دوستان
سلام :gol:
كاملا حق با شماست هدف اين تاپيك بچه هاي الكترونيك و برق هستند. مهمتر اينكه هدف آموزشه هركي بتونه استفاده كنه خوبه;)
 

ramos_kk77

عضو جدید
مولتي متر آنالوگ

مولتي متر آنالوگ

بعد از مولتي متر ديجيتال اين هم توضيحاتي در مورد مولتي متر آنالوگ

مولتي متر يا همان آوومتر(A.V.O) به معني يک دستگاه چندکاره مي باشد که قابليت اندازه گيري کميت هاي مختلف را دارا مي باشد.

سلکتور یا کلید انتخابگر

معمولا در مولتی مترها دو کلید در سلکتور دیده می‌شود که یکی بزرگتر است و در وسط قرار گرفته است. کلید وسط Range Salitch نام دارد که ردیفهای قابل اندازه گیری را تعیین می‌کند و کلید کوچک کناری Function Switch نام داردکه برای انتخاب پارامترموردسنجش بکار می‌رود.

اهم متر آنالوگ

هنگام اندازه گیری مقاومت پس از قرار دادن کلیدها در وضعیت مناسب دو سرپروب را به هم متصل می‌کنیم و با چرخاندن دكمه ZERO OHMS عقربه مولتی متررا برروی صفر اهم ثابت می‌کنیم.
مقاوتی را که می خواهیم آزمایش کنیم 100 اهم ميباشد. با تو جه به اینکه سلکتور روی 1*R ایستاده عقربه عدد 100 را نشان میدهد و چنانچه رنگهای روی مقاومت پاک شده باشند در خواهیم یافت که مقاومت ما 100 اهمی است ولی اگر مقاومت ما از 5 کیلو اهم بیشتر باشد عقربه تقریبا روی علامت بینهایت می ایستد و ما در این مبنا نمی توانیم مقدار مقاومت را بخوانیم . از این رو سلکتور را روی R*10 قرار میدهیم.
R*10 به این معنی است که اگر عقربه هر عددی را نشان دهد آن عدد باید ضربدر 10 شود تا مقدار اصلی مقاومت را بتوانیم بخوانیم.
به عنوان مثال اگر مقاومت ما 10 کیلو اهم باشد عقربه روی یک کیلو اهم می ایستد و اگر یک کیلو را ضربدر 10 کنیم مقدار اصلی مقاومت که همان 10 کیلو اهم است به دست می آید. در این ردیف Range یا مبنا نیز بیشتر از 50 کیلو اهم را نمی توان خواند. پس اگر مقاومت ما از این مقدار بیشتر باشد باید سلکتور را روی R*100 قرار دهیم و همانطور مانند قبل هر چه عقربه نشان داد باید این دفعه ضربدر 100 کنیم.

صفحه مدرج

مقداری که بر روی صفحه مدرج می‌خواهیم باید متناسب با رنج یا ردیفی باشد که توسط سلکتور بزرگ انتخاب کرده‌ایم، این موضوع در صحیح خواندن پارامترهای مورد اندازه گیری بسیار مهم است و باید مورد نظر قرار داد.
درجه بندی مربوط به مقاومت که با اهم (OHMS) نشان داده شده است، بسیار غیر خطی است. علت این امر این است که خود اندازه گیر دارای مقاومت داخلی می‌باشد که بر روی مقاومت مورد اندازه گیری اثر می‌گذارد مولتی مترهایی که در حالت اهم دارای وضعیتهای متفاوتی می‌باشند. کلید سلکتور را باید در وضعیتی قرار داد که به هنگام اندازه گیری مقاومت یک قطعه یا بخش از یک مدار ، عقربه تا وسط حرکت کند، در این حالت مقدار خوانده شده بر روی صفحه مدرج خطای کمتری را دارا خواهد بود.


بر روي صفحه مدرج هرکدام از اين مولتي مترها، علايمي وجود دارد که بيانگر مفهومي است. مثلا:
علامت
: به معناي توجه و دقت است. مثلا در خلال اندازه گيري ولتاژ زياد، دقت شود رنج ولت متر روي ولتاژ کم نباشد.
علامت
:نوع ساختمان گالوانومتر را مشخص مي کند. اين علامت بيان کننده دستگاه از نوع قاب گردان است.
علامت
: نشان دهنده توانايي دستگاه در اندازه گيري AC و DC است. اگر شکل ديود زير علامت
باشد مفهوم آن است که در داخل دستگاه براي اندازه گيري ولتاژ AC ابتدا ولتاژ را با ديود يکسو و سپس توسط دستگاه گالوانومتر آن را اندازه گيري مي کنند. همچنين اعداد همچون 2.5 يا 1.5 و يا ... تلورانس دستگاه را نشان مي دهند، يعني خطاي دستگاه در انحراف کامل 2.5 و يا 1.5 و يا ... درصد است.
علامت
: نحوه قرار گرفتن دستگاه را مشخص مي کند و مفهوم آن اين است که هنگام اندازه گيري کميت، بايد دستگاه کاملا در حالت افقي قرار گيرد.
علامت
: بيانگر ولتاژ آزمايش دستگاه تا 3000 ولت است.
6ـ علامت
: نشان دهنده وجود مدارهای الکترونیکی در دستگاه است. که معمولا جریان و ولتاژ AC اعمالي به آوومتر ابتدا توسط این مدارها یکسو شده آنگاه اندازه گيری می شوند.
علامت
: اين علامت در بسیاری از آوومترها وضعیت باتری داخل آوومتر را از نظر مقدار ولتاژ نشان می دهد. برای این منظور، يک رنج ولتاژ مخصوص تست باتری مولتی متر بر روی صفحه مدرج وجود دارد و این محدوده را دو رنج قرمز یا سبز جدا و متمایز می کنند که در صورت قرار گرفتن عقربه در این محدوده بیانگر سالم بودن باتری می باشد. و اگر کلید سلکتور در حالت
قرار گيرد، عقربه دستگاه وضعیت باتری را نشان می دهد.
عدد حساسیت
: از ديگر علایم روی صفحه مدرج، عدد حساسيت با علامت
مي باشد که هر قدر این عدد بزرگتر باشد، دستگاه حساس تر است. در آوومترهای غیر الکترونیکی، عکس عدد
، ميزان جرياني را که آوومتر لازم دارد تا عقریه آن 100% منحرف شود، نشان مي دهد. مثلا اگر حساسیت یک آوومتر غیر الکترونیکی
10K باشد اين دستگاه براي انحراف کامل عقربه نياز به جرياني برابر mA ا100 = 1- (
10K) دارد.

طرز استفاده و قرار گرفتن ولت متر، آمپرمتر و اهم متر در مدار
الف) ولت مترآنالوگ: ولت متر وسيله اي است که جهت اندازه گيری اختلاف پتانسیل دو نقطه از مدار استفاده می شود. و برای سنجش دو نوع ولتاژ یعنی AC (متناوب) و DC (مستقيم) به کار مي رود و قبل از نصب ولت متر باید حالت دستگاه مولتي متر را با توجه به نوع ولتاژ به کار گرفته شده (که غالبا از روی منبع تغذیه مورد استفاده در مدار مشخص می شود) تعیین کرد سپس از آن استفاده نمود.

طريقه نصب ولت متر در مدار به صورت موازی بوده و باید دقت داشت که شروع اندازه گیری باید از رنج های بزرگتر (حالت هایی با اندازه گیری بیشتر ولتاژ) آغاز گردد. تا باعث صدمه در ولت متر نگردد. شکل زیر نمونه ای از نصب ولت متر در مدار را نشان می دهد.

ابتدا از ولتاژ مستقیم DC.V شروع می کنیم. همانطور که میدانيد این قسمت دارای شش مبنای اندازگیری است که از 0.25 ولت تا 1000 ولت مستقیم را می تواند اندازه بگیرد. طرز کار این قسمت نیز تقریبا مانند اهم است یعنی اگر سلکتور را روی 10 ولت قرار دهیم دستگاه ما حداکثر تا 10 ولت را می تواند نشان دهد.

این طبقه بندی اعداد را روی صفحه قسمتی که سه طبقه عدد قرار دارد می توانید ببینید. سمت چپ مدار نیز با DC.V و میلی آمپر مشخص شده . حال اگر شما خواسته باشید که یک باتری و یا منبع تغذیه جریان مستقیم را آزمایش کنید باید سیم مثبت دستگاه را به مثبت منبع تغذیه و سیم منفی دستگاه را به منفی منبع تغذیه وصل نمایید. اگر چنانچه باتری شما به عنوان مثال شش ولت است باید سلکتور را روی عدد 10 قرار دهید. در این صورت عقربه عدد 6 را نشان می دهد ولی اگر باتری شما از 10 ولت بیشتر و از 50 ولت کمتر بود باید سلکتور را روی عدد 50 قرار داد و چنانچه بیشتر بود روی 1000 ولت.

چند نکته:

1) هنگام استفاده ولت متر DC عقربه ای باید توجه داشت که در صورت جابجا زدن سرهای مثبت و منفی در ولت متر جهت حرکت عقربه ها عکس خواهد شد و در این هنگام کافی است جای سیم های مثبت و منفی را در ولت متر عوض کرد.

2) برای استفاده از مولتی متر دیجیتالی جهت اندازه گیری ولتاژ، ضمن رعایت نکات بالا (1ـ انتخاب وضعیت DC و AC و 2ـ موازی وصل نمودن ولت متر) کافي است دوسری های متصل به ولت متر را در مکان های COM و V نصب نمایید. که در صورت جابجا زدن این دو سیم عدد ولت متر فقط منفی نشان داده می شود ولی به لحاظ قدرمطلق تفاوتی نمی کند و جای نگرانی نیست.


ب) آمپرمترآالوگ: برای اندازه گیری شدت جریان عبوری از یک شاخه از مدار به کار می رود. و به صورت سری در مدار قرار می گیرد.




آمپرمتر نيز مانند ولت متر باید قبل از نصب در مدار، در حالت AC و DC قرار داده شده (برحسب نیاز) سپس رنج آن را در بالاترین حالت قرار داده (در صورت عدم اطلاع از مقدار جريان) و آن را مطابق شکل زیر به صورت سري در مدار مورد نظر قرار دهيد. و در صورتي که عقربه آمپرمتر انحراف کمی داشت آنرا پله پله حساس کرده تا بیشترین انحراف را به خود بگیرد. آمپرمتر عقربه ای نیز مثل ولت متر عقربه ای در صورت جابجا نصب کردن سیم های دو سر آمپرمتر در جهت عکس منحرف می شود که در صورت مشاهده این عمل جای سیم های ورودی آمپرمتر باید تعویض شود.
  • جهت اندازه گیری جریان های DC و AC هنگام استفاده از آمپرمتر دیجیتالی ضمن رعایت نصب صحیح دستگاه و انتخاب حالت آمپرمتر، کافی است سیم های رابط آمپرمتر در محل های COM و A یا COM و mA نصب شوند. اینجا نیز در صورت جابجا نصب نمودن سیم ها فقط عدد مورد نظر منفی نشان داده می شود.



بعنوان يك مثال عددي اگر سلکتور را روی عدد 0.5 قرار دهیم دستگاه حداکثر تا 0.5 میلی آمپر میتواند اندازه ميگیرد و اگر روی 10 باشد حداکثر 10 میلی آمپر و چنانچه روی250 باشد تا 250 میلی آمپر اندازه ميگیرد.​


یادآوری: نصب آمپرمتر با قطع مدار همراه است ولی برای نصب ولت متر نیازی به قطع مدار نیست.به عبارتي ولت متر به صورت موازي در مدار قرار ميگيرد و آمپرمتر به صورت سري.


شادباشيد:gol:
 
آخرین ویرایش:

sasa.electronic

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام خوبید .
با تشکر از مطالب بسیار آموزندتون. اما بهتر نیست به جای این جمله:
(همانطور که در شکل می بینید، نصب آمپرمتر با قطع مدار همراه است ولی برای نصب ولت متر نیازی به قطع مدار نیست)
بگیم:
(ولتمتر به صورت موازی در مدار قرار میگیره و آمپر متر به صورت سری.)
 

ramos_kk77

عضو جدید
سلام خوبید .
با تشکر از مطالب بسیار آموزندتون. اما بهتر نیست به جای این جمله:
(همانطور که در شکل می بینید، نصب آمپرمتر با قطع مدار همراه است ولی برای نصب ولت متر نیازی به قطع مدار نیست)
بگیم:
(ولتمتر به صورت موازی در مدار قرار میگیره و آمپر متر به صورت سری.)
سلام دوست من:gol:
اين جمله اي كه نوشتين توي مطالب همين تاپيك عينا آوردم اما براي اون قسمت حق با شماست جمله بهتر و مناسبتري مثل جمله شما ميشد گذاشت .:redface:
اصلاحش ميكنم مطابق خواسته تون.:smile:
مرسي از توجهتون.;)
لطفا بازم راهنماييم كنين:D
 

behnam_elec

کاربر بیش فعال
سلام دوست عزیز
کار خوبی انجام دادی متشکر ای کاش با عکس میذاشتی تا راحتتر باشن دوستان
امید به توفیق روز افزون شما
 
آخرین ویرایش:

ramos_kk77

عضو جدید
سلام دوست عزیز
کار خوبی انجام دادی متشکر ای کاش با عکس میذاشتی تا راحتتر باشن دوستان
امید به توفیق روز افزون شما
سلام عزيزم :gol:
راست ميگين حق با شماست.;)
انشاا... تو بقيه پستها عكس هم ميذارم.:)
مرسي:heart:
 
  • Like
واکنش ها: sh85

ramos_kk77

عضو جدید
سلام به همه:gol:
من دو روزه پست جديدي توي اين تاپيك نذاشتم تا اگه كسي سوال داره بپرسه يا اينكه منو راهنماييم كنه براي پستهاي بعدي يا اينكه كسي بيادو مطلب آموزشي جديدي قرار بده اما دريغ........
در باشگاه مهندسان متاسفانه فقط از تاپيك هاي غير علمي وغير مهندسي استقبال ميشه .:surprised::surprised::surprised:
 
آخرین ویرایش:

ramos_kk77

عضو جدید
سلام دوستان:gol:
تا اينجا با چندتا دستگاه مهم و پر كاربرد آشنا شديم.
بزودي در پست هاي بعدي با قطعات الكترونيكي و برقي و كاربرد و طريقه ي تست اونها آشنا خواهيم شد.
اميدوارم مفيد باشه.
 

omidvarshoei

عضو جدید
آی سی های سری 74

اگر با قطعات الکترونیک سر و کار داشته اید و به تعمیر یا بررسی پرداخته اید قطعا می دانید که آی سی ها در یک نگاه ساده در دو نوع TTL ,CMOS در بازار موجود هستند نوع TTL و CMOS این آی سی ها دارای رتبه بندی های مختلفی است که شاید دانستن نام و نحوه نام گذاری آنها برای شما جالب باشد
نوع TTL آن شامل L،LS،S،AS،ALS و F می باشد به طور مثال آی سی مربوط به گیت منطقی AND را در نظر بگیرید این آی سی را شاید بتوانید در بازار با نام های 74L08،74LS08،74S08،74AS08، 74ALS08 و 74F08 بیابید، اگر به یکی از این آی سی ها با دقت نگاه کنید بعد از عبارت 74 شاهد یکی از عبارت های L،LS،S،AS،ALS و F و بعد از آن شماره آی سی را می بینید برای گیت AND بعد از این عبارات 08 را مشاهده می کنید که بیانگر گیت AND است این مطلب راجع به بقیه گیتها و آی سی ها نیز صادق است.

زیر گروه های تغذیه TTL

خانواده L ،LS ،AS ،ALS و F دارای تغذیه مثبت بین 4.5 تا 5.5 ولت است،در واقع این رنج از ولتاژ، ولتاژ قابل تحمل است و به بیان دیگر این آی سی در این رنج درست کار خواهد کرد، خانواده S دارای تغذیه مثبت بین 4.75 تا 5.25 است.

همان طور که احتمالا می دانید ولتاژهای خروجی و ورودی صفر یا یک ولت باینری دقیقا مساوی با صفر و یک ولت نیست به طور مثال

میزان ولتاژ خروجی در حالت 1 و 0

میزان ولتاژ خروجی در حالت صفر یا LOW برای تمامی گروه TTL برابر 0.3 ولت می باشد.

مقدار ولتاژ خروجی در حالت یک یا HIGH برای خانواده گروه L،LS و S برابر 3.4 ولت می باشد.

مقدار ولتاژ خروجی در حالت یک یا HIGH خانواده گروه AS و ALS از تفریق تغذیه مثبت آی سی از عدد 2 بدست می آید.

مقدار ولتاژ‌ خروجی در حالت یک یا HIGH برای خانواده گروه F نیز برابر 3.5 است.

جریان خروجی خانواده گروه TTL
مقدار جریان خروجی خانواده TTL به شرح زیر می باشد.

مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه L برابر5mA منظور از mA (میلی آمپر) است

مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه LS برابر 8mA

مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه S برابر 40mA

مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه AS برابر 20mA

مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه ALS برابر 8mA

مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه F نیز برابر 20mA

نوع CMos نیز شامل خانواده C،AC،HC و HCT می باشد

به طور مثال اگر یک آی سی AND خریداری کنید و نوع آن CMOS باشد ممکن است،بعد از عدد 74 هر یک از عبارت های بالا را ببینید.به طور مثال آی سی AND را می توانید به صورت زیر مشاهده کنید.

74HC08 ،74HCT08 ، 74C08 و 74AC08

میزان ولتاژ خروجی در حالت 1 و 0

در تمامی این خانواده ولتاژ خروجی در حالت LOW یا صفر برابر 0.1 ولتاژ مثبت است.

ولتاژ خروجی در حالت یک یا HIGH در خانواده گروه C از حاصلضرب 0.9 در مقدار مثبت منبع تغذیه بدست می آید.

ولتاژ خروجی در حالت یک یا HIGH در بقیه خانواده این گروه از تفریق مثبت تغذیه از مقدار عددی 0.1 بدست می آید.

جریان خروجی خانواده گروه CMOS

مقدار جریان خروجی آی سی های نوع CMOS

مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه C برابر 3.3mA مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه AC برابر 50mA

مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه HC,HCT برابر 25mA

تغذیه گروه CMOS

خانواده گروه C در رنج ولتاژ‌ بین 3 تغذیه 3 تا 15 ولت کار می کنند

خانواده گروه AC ،HC و HCT بین تغذیه 2 تا 6 ولت کار می کنند
 

ramos_kk77

عضو جدید
آشنايي با خازن

آشنايي با خازن

خازن :





در اين پست از طرح هر گونه بحث رياضي و فرمولي پرهيز شده است.
خازن پس از مقاومت پر مصرف ترين قطعه غير فعال در مدارهاي الكترونيكي است كه مقدار انرژي الكتريكي را در خود ذخيره مي كند ودر هنگام لزوم به مدار پس ميدهد.


خازن از دو صفحه فلزی تشکیل شده است که بین این دو صفحه، یک جسم عایق (دی الکتریک) قرار دارد و معمولا جنس عایق از هرچه باشد، خازن را به همان نام نام گذاری می کنند،مثلا خازن سرامیکی خازنی است که عایقش سرامیک است و یا خازن میکایی خازنی است که عایقش میکا است و یا خازن الکترولیتی، خازنی است که عایق آن شیمیایی است.


همه ی خازن ها دو مشخصه اصلی دارند، یکی ظرفیت خازن و دیگری ولتاژ کار خازن است .


ظرفيت :


ظرفيت خازن معياري براي اندازه گيري توانائي نگهداري انرژي الكتريكي است .يعني هر چه ظرفيت زياد تر باشد خازن قادر به نگهداري انرژي الكتريكي بيشتري است . پس


توانایی خازن را در ذخیره‌ بار الكتریكی، ظرفیت خازن گویند.


مساحت صفحات خازن، فاصله ی بین صفحات و نوع عایقی که در بین صفحات خازن است سه عاملی هستند که در تعیین ظرفیت خازن نقش اساسی دارند و از حاصلضرب فاصله صفحات بر حسب متر مربع در ضریب دی الکتریک خازن تقسیم بر فاصله دو صفحه بر حسب متر به دست می آید .


عوامل مؤثر بر ظرفیت خازن عبارتند از:

1.مساحت صفحات
2.فاصلة بین صفحات
3.دی الكتریك به كار رفته
4.اپسیلون نسب عایق دی الكتریك

هر قدر سطح مشترك صفحات خازن بیشتر باشد و ضخامت دی‌الكتریك (عایق) آن نازكتر، ظرفیت خازن بیشتر است .


ظرفیت خازن به جنس عایق نیز بستگی دارد .

خازنها با هر ظرفیتی وجود ندارند. بطور مثال خازنهای 22 میکروفاراد یا 47 میکروفاراد وجود دارند ولی خازنهای 25 میکروفاراد یا 117 میکروفاراد وجود ندارند. دلیل اینکار این است :

فرض کنیم بخواهیم خازنها را با اختلاف ظرفیت ده تا ده تا بسازیم. مثلاً 10 و 20 و 30 و. .. به همین ترتیب. در ابتدا خوب بنظر میرسد ولی وقتی که به ظرفیت مثلاً 1000 برسیم چه رخ میدهد ؟

مثلاً 1000 و 1010 و 1020 و. .. که در اینصورت اختلاف بین خازن 1000 میکروفاراد با 1010 میکروفاراد بسیار کم است و فرقی با هم ندارند پس این مساله معقول بنظر نمیرسد. برای ساختن یک رنج محسوس از ارزش خازنها، میتوان برای اندازه ظرفیت از مضارب استاندارد 10 استفاده نمود. مثلاً 7/4 - 47 - 470 و. .. و یا 2/2 - 220 - 2200 و.. .




انواع دی‌الكتریك (عایق) خازن:

هوا، تفلون، كاغذ آغشته به پارافین، روغن، میكا، اكسیدآلومینیوم، شیشه، سرامیك،


ولتاژ كار :


به مقدار ولتاژی که خازن می تواند در خود نگه دارد، ولتاژ کار خازن گویندکه بر روی خازن نوشته می شود و اگر بر روی خازنی ولتاژ کار نوشته نشده باشد، یعنی اینکه این خازن ولتاژ کارش 50 ولت است.به عبارت ديگر


حداكثر مقدار ولتاژ ماكزیمم ولتاژ كه خازن می‌تواند تحمل كند به طوری‌كه دی الكتریك آن آسیب نبیند


اگر بر روی خازنی 16 ولت ذکر شده باشد و ما ولتاژ بیشتری به آن بدهیم عایق بین صفحات تحمل آن را نداشته و باعث می شود به علت نزدیکی صفحات جرقه ایجاد شده و خازن منفجر شود و این بسیار خطرناک است، بعضی اوقات هم این عمل باعث نیم سوز شدن خازن می گردد که در اصطلاح به آن نشتی دار شدن خازن می گویند و خازن دیگر نمی تواند بر روی صفحاتش بار ذخیره کند و یک مقاومت در بین پایه های آن ایجاد می شود که باعث تخلیه و دشارژ خازن می شود .


شارژ و دشارژ خازن :


ابتدا صفحات خازن خنثي است و هيچ باري روي آن ها نيست هرگاه خازن به یک منبع ولتاژ متصل شود الكترون ها از قطب منفي منبع به طرف صفحه اي كه به اين قطب متصل است جاري شده و حركت مي كنند و در اثر القاء در صفحه مقابل بار مثبت به همان اندازه جمع مي شود وبارهاي منفي صفحه جذب قطب مثبت باتري مي گردد.(یک اختلاف پتانسیل میان دو قطب خازن ایجاد می شود،).به عبارتي الكترون ها از قطب منفي به قطب مثبت رفته وخازن شروع به شارژ شدن مي كند.شارژ خازن ادامه ميابد تا زماني كه ولتاژ خازن برابر ولتاژ منبع گردد.


بعد از اينكه ولتاژ خازن با ولتاژ باتري برابر شد جريان در مدار متوقف مي شود و صفر شدن جريان در مدار يعني اينكه خازن به صورت كامل شارژ شده است.


پس جريان شارژ خازن و ولتاژ دو سر آن مخالف يكديگر عمل مي كنند يعني در لحظه اي كه خازن به باتري وصل شده و مي خواهد شروع به شارژ شدن كند جريان مدار حداكثر و ولتاژ خازن صفر است .


به عبارت ديگر خازن در حالت شارژ و درهنگام وصل كليدهمانند اتصال كوتاه عمل مي كند وجريان مدار ماكزيمم است.


بعد از شارژ شدن همانند كليد باز عمل مي كندDCهمچنين خازن در مدار


پس به بيان عاميانه:


اگر به دو سر یک خازن، ولتاژی که درمحدوده ولتاژ کاری خازن مربوطه است، با رعایت کردن مثبت و منفی، وصل کنیم،خازن برق رادرخود ذخیره می کند که به این حالت، شارژ خازن گفته می شود



اکنون اگر بین دو پایه خازن جسمی قرار دهیم که بتواند این اختلاف پتانسیل را به صفر برساند يا با جدا شدن باتري از خازن به علت نشستي كه وجود دارد خازن تخليه مي شود.اين عمل را هم دشارژ خازن مي گويند .


مثلا



اگر خازنی را که شارژ شده به یک مصرف کننده مثلا یک لامپ وصل کنیم، برق ذخیره شده خازن خالی می شود که به این حالت دشارژخازن گفته می شود ، البتّه توجّه داشته باشید برای دشارژ خازن ازلامپ یا مصرف کننده ای استفاده کنید که ولتاژ کاری اش از ولتاژ کاری خازن پایین ترنباشد، درضمن اگراز لامپ برای دشارژ خازن استفاده می کنید اگرخازن شما ظرفیّتش بالا باشد و ولتاژش هم از ولتاژ لامپ کمترنباشد، یک لحظه ممکناست لامپ روش شود و سریع خاموش شود، وقتی لامپ خاموش شد خیالتان راحت باشد دیگه خازن خالی شده و خطری ندارد .


به پایه های خازن شارژ شده هیچ وقت دست نزنید چون ممکن است به شما شوک وارد کند واگر خازن خیلی بزرگ باشد حتّی باعث سوختگی دستان شما خواهد شد .



ثابت زماني خازن :


اگر خازني به تنهايي به منبع دي سي وصل شود سريع شارژ مي شود . شارژ شدن سريع خازن به آن علت است كه در مسير شارژ مقاومتي نيست اما اگر مقاومت به مدار اضافه كنيم زمان شارژ طولاني ميشود.زمان شارژ خازن از تعدادي زمان ثابت تشكيل شده كه اين زمان ثابت رو ثابت زماني مي گويند .و رابطه آن برابر است با :


T=RC


Tكه علامت ثابت زماني است ومدت زماني است كه ولتاژ خازن به 63.2 درصد ولتاژ كل دو سر خازن مي رسد.


در هر يك از ثابت زماني بعدي ، خازن به اندازه 63.2 درصد از ولتاژ باقيمانده شارژ مي شود كه پس از 5بار انجام اين عمل يا پس از اينكه 5 بار به اندازه 63.2 درصد ولتاژ باقي مانده از ولتاژ كل شارژ شد يا به عبارتي پس از 5 ثابت زماني ، خازن شارژ مي شود .


پس :


زمان شارژ و دشارژ خازن بستگي مستقيم به مقدار مقاومت وخازن دارد .


مقاومت خازنی یا راکتانس :


خازن ها وقتی در مداری مورد استفـــــاده قرار می گیرند، ازخودشان یک مقاومتی نشان میدهند که به این مقاومت، راکتانس یا مقاومت خازنی گفته می شود


كاربرد خازن :

خازن ها به عنوان صافی، جرقه‌گیر، پارازیت‌گیر، راه‌انداز موتور تك فاز، اصلاح ضریب قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اساسی‌ترین كار خازن نگهداری انرژی الكتریكی است .

تست خازن :

الف)مولتي متر ديجيتال
براي تست خازن با مولتي متر ديجيتال بايد مولتي متر رادرحالت بيزر قرار داده سپس
در حالت مستقيم قرار مي دهيم اگر مولتي متر بوق زد وقطع شد بار ديگر بر عكس وصل
مي كنيم اگر بوق زد خازن سالم است (بوق در واقع شارژ و دشارژ شدن را نشان مي دهد) .

ب) مولتي متر آنالوگ

باتوجه به ساختمان داخلي اهم متر كه يك مقاومت با گالولنومتر و يك باتري سري هستند اگر خازني به پراب هاي اهم متروصل كنيد خازن در لحظه اول مانند كليد بسته عمل كرده وعقربه اهم متر به سرعت منحرف مي شود .پس از آن عقربه به آهستگي وپس از گذشت تقريبا 5 ثابت زماني در جهت عكس منحرف شده و مقدار بينهايت را نشان خواهد داد.
اين روش براي تست خازن هاي بزرگ است وبراي تست خازن با ظرفيت هاي كوچك بايد از دستگاه LC متر استفاده كنيم يا مداري با آن خازن ببنديم وبا تزريق ولتاژ AC و اندازه گيري ولتاژ و جريان ، آن را تست كنيم.

منبع :

-كتاب

-اينترنت

-اطلاعات شخصي
 
آخرین ویرایش:

ramos_kk77

عضو جدید
آشنايي با خازن

آشنايي با خازن

با مولتی متر عقربه ای خازنهای با ظرفیّت کمتراز1 میکروفارادرا به سختی می توان تست نمود و هرچه ظرفیّت پایننتـــر باشد حرکت عقربه مولتیمتر ناچیزترخواهــــد بود به طوری که دیگرحرکتی را مشاهده نمی کنید


آشنايي با تست خازن با ظرفيت كوچك :

خازن های كوچكتر از 10 نانو
تست خازنهای کمتر از 10 نانو فاراد به سادگی توسط مولتی متر انجام نمی شود و فقط با خازن سنج تست می شود در صورتیکه خازن سنج ندارید روشهای زیادی برای تست این نوع خازن می توان به کار برد . برای تست این نوع خازن سه دور سیم روپوش دار معمولی را به دور هسته ترانس HV تلویزیون كه در حال دریافت یک برنامه می باشد پیچیده و یک سر سیم را شاسی نموده خازن را به سر بعدی متصل و بایک مقاومت 10 کیلو اهمی شاسی کنید در این حالت تلویزیون را روشن کنید طبیعی است که HV در سیم پیچ القا ء حدود 25 الی 30 ولت پیک تو پیک خواهد داشت که با مولتیمترها نزدیک 6ولت Ac می شود . حال ولتاژ دو سر خازن را اندازه گیری نمائید.خازن 1n حدود 5ولت ac خازن 820pf حدود 4ولت ac را نشان می دهد . می توان مقاومت کمتری را نیز انتخاب و رنج وسیعی از خازنها را تست نمود از این روش می توان برای تست انواع خازنهای پلاستیکی استفاده نمود . و نتایج مختلفی برای انواع خازنها تجربه نمود . در این تست اگر دوسر خازن ولتاژی نداشته باشد به معنی شورت خازن واگر تقسیم ولتاژی مابین مقاومت و خازن صورت نگیرد به معنی قطع خازن می باشد . لازم به توضیح است که باید مقدار خازن و مقاومت را درست انتخاب نمود .

خازنهای بالاتر از 10nf الی 1میکرو فاراد
برای تست این نوع خازن می توان مولتی متر را روی رنج Rx10 قرار داده و می دانیم لحظه وصل ترمینالهای مولتی متر اگر خازن خالی باشد توسط پیل 9v داخل مولتیمتر شارژ شده و در حان شارژ عقربه مولتیمتر اهم مدار را در لحظه عبور جریان نشان می دهد مقدار ماکزیمم حرکت عقربه را برای همیشه بخاطر بسپارید تقریباً متناسب با ظرفیت خازن عقربه منحرف می شود . اگر در این روش بعد از شارژ کامل خازن ، اگر خازن نشتی نداشته باشد خازن سالم است و اهم قرائت شده بی نهایت است . و در صورتیکه خازن نشت داشته باشد عقربه مقدار اهمی را نشان می دهد که گویای میزان نشتی خازن است .ونیز اگر خازن قطع باشد هیچگونه عکس العمل مشاهده نمی شود و عقربه هیچ انحرافی نخواهد داشت .

خازنهای 1میکرو فاراد الی 10 میکرو فاراد
چون این خازنها الکترولیتی می باشند بنا براین ممکن است تغییر ظرفیت بدهند لذا این آزمایش فقط قطع ویا شورت خازن را نشان می دهد بنا براین در بعضی مراحل تغییر ظرفیت و وجود نشتی در خازن باید خازن توسط خازن سنج تست شود ولی این دلیل برای یک تعمیر کار و یا یک الکترونیک کار سبب نمی شود که این روش را یاد نگیرد . برای این تست مولتی متر را در رنج Rx1k قرار داده و سپس شارژ و دشارژ خازن را باتوجه به قطبین باطری داخل مولتی متر( سیم مشکی مثبت و سیم قرمز منفی باطری است ) انجام می دهیم .

خازنهای بالاتر از 10 میکرو فاراد
برای تست این نوع خازن باید مولتی متر را در رنج Rx100 قرار دهیم : شارژ و دشارژ خازن را ملاحظه نموده توجه به قطبین الزامی است و نشتی در حد جزئی قابل قبول است . بنابراین بعد از شارژ عقربه اهم زیادی را نشان می دهد . اگر خازن موجب حرکت عقربه نگردد یعنی قطع و در صورتیکه صفر باشد یعنی خازن شورت است و اگر اهم کمی نیز قرائت شود به معنی خراب بودن خازن است .

دسته بندي خازن ها :

خازنهای متغیر(تريمر،واريابل)


در مدارات تیونینگ رادیویی از این خازنها استفاده میشود و به همین دلیل به این خازنها گاهی خازن تیونینگ هم اطلاق میشود. ظرفیت این خازنها خیلی کم و در حدود 100 تا 500 پیکوفاراد است و بدلیل ظرفیت پایین در مدارات تایمینگ مورد استفاده قرار نمیگیرند

به طور کلی با تغییر سه عامل میتوان ظرفیت خازن را تغیییر داد: "فاصله صفحات" ، "سطح صفحات" و "نوع دی الکتریک".مقدار این خازن ها معمولا کم است. اساس کار خازن متغیر بر مبنای تغییر سطح مشترک صفحات خازن یا تغییر ضخامت دی الکتریک است، ظرفیت یک خازن نسبت مستقیم با سطح مشترک دو صفحه خازن دارد. خازنهای متغیر عموما ازنوع عایق هوا یا پلاستیک هستند. نوعی که به وسیله دسته متحرک (محور) عمل تغییر ظرفیت انجام میشود "واریابل" نامند و در نوع دیگر این عمل به وسیله پیچ گوشتی صورت میگیرد که به آن "تریمر" گویند. محدوده ظرفیت خازنهای واریابل 10 تا 400 پیکو فاراد و در خازنهای تریمر از 5 تا 30 پیکو فاراد است. از این خازنها در گیرنده های رادیویی برای تنظیم فرکانس ایستگاه رادیویی استفاده میشود.

خازنهای تریمر :
خازنهای تریمر خازنهای متغییر کوچک و با ظرفیت بسیار پایین هستند. ظرفیت این خازنها از حدود 1 تا 100 پیکوفاراد است و بیشتر در تیونرهای مدارات با فرکانس بالا مورد استفاده قرار میگیرند .

خازن واریابل :

گفتیم که سه عامل اساسی در تعیین مقدار خازن نقش دارد یکی جنس دی الکتریک بود، دیگری فاصله بین صفحات و دیگری اندازه صفحات، توجه داشته باشید برای تغییر مقدار ظرفیت خازن بین گزینه های قید شده تغییر اندازه بین صفحات از همه موارد عاقلانه تر و با صرفه تر است.
خازن های متغییر دو یا چند صفحه روی یکدیگرند که عایق بینشان هوا است با تغییر فاصله این صفحات از یکدیگر مقدار ظرفیت این خازن نیز تغییر می کند همان طور که گفته شد این خازن ها بیشتر در مدارات فرستنده و گیرنده رادیویی استفاده می شود که کارشان ایجاد یک فرکانس رزونانس معین است.
واریابل های تجاری به طور کلی به 3 دسته تقسیم می شود چون ما در رادیو های آنالوگ 3 باند رادیویی داریم FM,SW,AM (اگر نام رادیو چند موج شنیدید در واقع باند SW برای دریافت دقیقتر امواج به چند قسمت تقسیم شده است.) رادیو های تک موج دارای واریابلی 3 پایه هستند، رادیو های 2 موج دارای واریابلی 6 پایه هستند و رادیو های 3 موج دارای واریابلی 9 پایه هستند .

منبع :
-كتاب
-اينترنت
-اطلاعات شخصي
 
آخرین ویرایش:

ramos_kk77

عضو جدید
آشنايي با خازن

آشنايي با خازن


خازنهای ثابت :

این خازنها دارای ظرفیت معینی هستند که در وضعیت معمولی تغییر پیدا نمیکنند. خازنهای ثابت را بر اساس نوع ماده دی الکتریک به کار رفته در آنها تقسیم بندی و نام گذاری میکنند و از آنها در مصارف مختلف استفاده میشود. از جمله این خازنها میتوان انواع سرامیکی ، میکا ، ورقه ای ( کاغذی و پلاستیکی ) ،الکترولیتی ، روغنی ، گازی و نوع خاص فیلم (Film) را نام برد. اگر ماده دی الکتریک طی یک فعالیت شیمیایی تشکیل شده باشد آن را خازن الکترولیتی و در غیر این صورت آن را خازن خشک گویند. خازنهای روغنی و گازی در صنعت برق بیشتر در مدارهای الکتریکی برای راه اندازی و یا اصلاح ضریب قدرت به کار میروند. بقیه خازنهای ثابت دارای ویژگیهای خاصی هستند. در مدارات تایمینگ از خازنهای ثابت استفاده میشود .


خازنهای سرامیکی

خازن سرامیکی (Ceramic capacitor) معمولترین خازن غیر الکترولیتی است که در آن دی الکتریک بکار رفته از جنس سرامیک است. ثابت دی الکتریک سرامیک بالا است، از این رو امکان ساخت خازنهای با ظرفیت زیاد در اندازه کوچک را در مقایسه با سایر خازنها بوجود آورده ، در نتیجه ولتاژ کار آنها بالا خواهد بود. ظرفیت خازنهای سرامیکی معمولا بین 5 پیکو فاراد تا 1/0 میکرو فاراد است. این نوع خازن به صورت دیسکی (عدسی) و استوانه ای تولید می شود و فرکانس کار خازنهای سرامیکی بالای 100 مگاهرتز است. عیب بزرگ این خازنها وابسته بودن ظرفیت آنها به دمای محیط است، زیرا با تغییر دما ظرفیت خازن تغییر میکند. از این خازن در مدارهای الکترونیکی ، مانند مدارهای مخابراتی و رادیویی استفاده میشود.

خازنهای ورقه ای

در خازنهای ورقه ای از کاغذ و مواد پلاستیکی به سبب انعطاف پذیری آنها ، برای دی الکتریک استفاده می شود. این گروه از خازنها خود به دو صورت ساخته می شوند:

خازنهای کاغذی

دی الکتریک این نوع خازن از یک صفحه نازک کاغذ متخلخل تشکیل شده که یک دی الکتریک مناسب درون آن تزریق می گردد تا مانع از جذب رطوبت گردد. برای جلوگیری از تبخیر دی الکتریک درون کاغذ ، خازن را درون یک قاب محکم و نفوذ ناپذیر قرار می دهند. خازنهای کاغذی به علت کوچک بودن ضریب دی الکتریک عایق آنها دارای ابعاد فیزیکی بزرگ هستند، اما از مزایای این خازنها آن است که در ولتاژها و جریانهای زیاد می توان از آنها استفاده کرد.

خازنهای پلاستیکی

در این نوع خازن از ورقه های نازک پلاستیک برای دی الکتریک استفاده می شود. ورقه های پلاستیکی همراه با ورقه های نازک فلزی (آلومینیومی) به صورت لوله ، در درون قاب پلاستیکی بسته بندی می شوند. امروزه این نوع خازنها به دلیل داشتن مشخصات خوب در مدارات زیاد به کار می روند. این خازنها نسبت به تغییرات دما حساسیت زیادی ندارند، به همین سبب از آنها در مداراتی استفاده می کنند که احتیاج به خازنی با ظرفیت ثابت در مقابل حرارت باشد. یکی از انواع دی الکتریکهایی که در این خازنها به کار می رود پلی استایرن (Polystyrene) است، از این رو به این خازنها "پلی استر" گفته می شود که از جمله رایج ترین خازنهای پلاستیکی است. ماکزیمم فرکانس کار خازنهای پلاستیکی حدود یک مگا هرتز است.

خازنهای میکا

در این نوع خازن از ورقه های نازک میکا در بین صفحات خازن (ورقه های فلزی – آلومینیوم) استفاده می شود و در پایان ، مجموعه در یک محفظه قرار داده می شوند تا از اثر رطوبت جلوگیری شود. ظرفیت خازنهای میکا تقریبا بین 01/0 تا 1 میکرو فاراد است. از ویژگیهای اصلی و مهم این خازنها می توان داشتن ولتاژ کار بالا ، عمر طولانی و کاربرد در مدارات فرکانس بالا را نام برد.


خازنهای الکترولیتی

به خازنی گویند که عایق بین صفحاتش از جنس مواد شیمیایی است. نام دیگر این خازنها، شیمیایی است. علت نامیدن آنها به این نام این است که دی الکتریک این خازنها را به نوعی مواد شیمیایی آغشته می کنند که در عمل ، حالت یک کاتالیزور را دارا می باشند و باعث بالا رفتن ظرفیت خازن می شوند ، ظرفیت این خازن معمولا بالا و معمولاً در رنج میکرو فاراد است
درواقع همان خازنهای ثابت هستند كه معمولاً با ظرفیت بالا ساخته می‌شوند.
خازنهای الكترولیتی قطبی شده‌اند یعنی هنگام اتصال آنها به مدار باید قطب مثبت و منفی آن را در نظر داشت.
در دستگاه های صوتی این خازن ها معمولا نشتی پیدا می کنند. گاهی اوقات این خازن ها را سه پایه می سازند که یک پایه اضافی مربوط به شاسی می شود و برای نویز گیری قرار داده می شود و باید به شاسی متصل شود.

خازنهای الکترولیتی همان خازنهای ثابت هستند، اما اندازه و ظرفیتشان از خازنهای ثابت بزرگتر است. برخلاف خازنهای عدسی ، این خازنها دارای قطب یا پایه مثبت و منفی می باشند. روی بدنه خازن کنار پایه منفی ، علامت – نوشته شده است. مقدار واقعی ظرفیت و ولتاژ قابل تحمل آنها نیز روی بدنه درج شده است .خازنهای الکترولیتی در دو نوع آلومینیومی و تانتالیومی ساخته می شوند.

ظاهر یک خازن الکترولیتی باید سالم باشدو نباید باد کرده یا سرآن ترک خورده باشد همچنین ازدور پایه هایش نباید مایعی نشت کرده باشــــد
خازن های الکترولیتی ضمن اینکه پرکــاربــــــرد هستند، زیاد هم خراب می شوند و خرابی آنها بیشتر به این صورت است که بعد از مدتّی ظرفیّت آنها بهم می خورد یا افزایش یا کاهش می یابد چنانچه خازن الکترولیتی را چک کنید و ظرفیّت آن بیش از 10 درصد خطا داشتــــه باشد وعمرآن هم بالای 10 سال باشد بهتــراست آن را عوض کنید، خازنهای الکترولیتی چه استفاده شوند چه درقفسه ها نگهداری شوند براثر گرما و سرما مخصوصا گرما تغییرظرفیّت می دهند پس اگر خازنهای یدکی دارید، آنها را داخل پلاستیک و در دمای بین 15 تا 25 درجه نگهداری نمایید تا طول عمر بیشتری داشته باشند


خازن آلومینیومی

این خازن همانند خازنهای ورقه ای از دو ورقه آلومینیومی تشکیل شده است. یکی از این ورقه ها که لایه اکسید روی آن ایجاد می شود "آند" نامیده می شود و ورقه آلومینیومی دیگر نقش کاتد را دارد. ساختمان داخلی آن بدین صورت است که دو ورقه آلومینیومی به همراه دو لایه کاغذ متخلخل که در بین آنها قرار دارند هم زمان پیچیده شده و سیمهای اتصال نیز به انتهای ورقه های آلومینیومی متصل می شوند. پس از پیچیدن ورقه ها آن را درون یک الکترولیت مناسب که شکل گیری لایه اکسید را سرعت می بخشد غوطه ور می سازند تا دو لایه کاغذ متخلخل از الکترولیت پر شوند. سپس کل مجموعه را درون یک قاب فلزی قرار داده و با یک پولک پلاستیکی که سیمهای خازن از آن می گذرد محکم بسته می شود.

خازن تانتالیوم

این خازن در حقیقت یک خازن کوچک الکترولیتی است با این تفاوت که از مرغوبیت بالاتری بر خوردار است و دیرتر دچار نشتی می شود.در این نوع خازن به جای آلومینیوم از فلز تانتالیوم استفاده می شود زیاد بودن ثابت دی الکتریک اکسید تانتالیوم نسبت به اکسید آلومینیوم (حدودا 3 برابر) سبب می شود خازنهای تانتالیومی نسبت به نوع آلومینیومی درحجم مساوی دارای ظرفیت بیشتری باشند. محاسن خازن تانتالیومی نسبت به نوع آلومینیومی بدین قرار است:




ابعاد کوچکتر جریان نشتی کمتر عمر کارکرد طولانی از جمله معایب این نوع خازن در مقایسه با خازنهای آلومینیومی عبارتند از:




خازنهای تانتالیوم گرانتر هستند. نسبت به افزایش ولتاژ اعمال شده در مقابل ولتاژ مجاز آن ، همچنین معکوس شدن پلاریته حساس ترند. قابلیت تحمل جریانهای شارژ و دشارژ زیاد را ندارند. خازنهای تانتالیوم دارای محدودیت ظرفیت هستند (حد اکثر تا 330 میکرو فاراد ساخته می شوند).
منبع :
-كتاب
-اينترنت
-اطلاعات شخصي
 

ramos_kk77

عضو جدید
آشنايي با خازن

آشنايي با خازن

پلاریته خازن :
انواعی از خازنها هستند که پایه مثبت و منفی آنها مشخّص است که به آن پلاریته می گویند و موقع استفاده این خازنها به رعایت پلاریته آنهاتوجّه می شود و گرنه خراب خواهند شد، در بعضی موارد حتّی منفجر می شوند یا می ترکند


طریقه خواندن مقدار خازن :

در خازن هايي كه داراي ظرفيت بالا هستند ،ظرفيت و ولتاژ خازن را بر روي آن ها مي نويسند مقدار مشخصات خازن های الکترولیتی هم به صورت کاملا واضح بر روی خود آنها نوشته شده است برای مثال بر روی خازنی این ارقام نوشته شده است
1000uF 16V
یعنی این خازن ظرفیت 1000 میکرو فاراد را داراست و توان تحمل ولتاژ را تا 16 ولت دارد
اما در خازن هاي كوچك ظرفيت را به صورت زير مي نويسند :
مثلا روي خازني نوشته شده 103
در اين حالت ظرفيت خازن به اين شكل تشخيص داده مي شود
-عدد 1 عدد رقم است
-عدد 0 رقم دوم است
-عدد 3 تعداد صفرهايي است كه بايد جلوي دو رقم اول قرار دهيم تا عددي بدست آيد كه بر حسب پيكو فاراد است
در اين مثال عدد 103 را داريم كه مي شود 1000 پيكو فاراد .
پس هرگاه روي خازني نوشته شده بود 103 ظرفيت آن خازن 1000 پيكو فاراد است
در مورد خازن های عدسی می تواند این عدد فقط دورقم باشد

که این دو عدد ظرفیت خازن است بر حسب پیکوفاراد . یعنی 47 پیکوفاراد . در مورد خازن های الکترولیت روی آن ها ظرفیت قطعه نوشته می شود و علاوه بر آن میزان مجاز ولتاژی که قطعه می تواند تحمل کند نیز ثبت می گردد .

کد رنگی خازن ها :
در خازن های پلي استر برای سالهای زیادی از کدهای رنگی بر روی بدنه آنها استفاده می شد. در اين خازن معمولا 5 رنگ (پرچم) وجود دارد

در این کدها سه رنگ اول ظرفیت را نشان می دهند رنگ اول و دوم را نوشته و به اندازه مقدار پرچم سوم صفر می گذاریم

رنگ چهارم تولرانس(درصد خطا) را نشان می دهد . که قهوه ای معرف 1%، سبز معرف 5%، سفید معرف 10%، سیاه بیانگر 20% و بنفش نشان دهنده 2.5%است
نوار پنجم نشان دهنده ولتاژ کار خازن است بدین صورت که رنگ قهوه ای بیانگر 100 ولت، و نوار قرمز بیانگر 400 ولت است

برای مثال قهوه ای - مشکی - نارنجی به معنی 10000 پیکوفاراد یا 10 نانوفاراد است.
خازن های پلی استر در برابر حرارت زیاد معیوب می شوند و بنابراین هنگام لحیم کاری باید به این نکته توجه داشت.

ترتیب رنگی خازنها به ترتیب از ۰ تا ۹ به صورت زیر است:
سیاه، قهوه ای، قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش، خاکستری، سفید

كد رنگي خازنها
سياه
0
قهوه اي
1
قرمز
2
نارنجي
3
زرد
4
سبز
5
آبي
6
بنفش
7
خاكستري
8
سفيد
9

خازن های تانتالیوم به دو صورت شماره گذاری می شوند یا بطور مستقیم بر روی آنها نوشته می شود یا با کدهای رنگی شناخته می شوند روش خواندن کدهای رنگی آنها دقیقا مانند مقاومت هاست با این تفسیر که رنگ اول آنها بالای خازن است (مقدار به دست آمده بر حسب پیکو فاراد است)، در این خازن ها یک خال رنگی وجود دارد که هر کدام معرف یک ولتاژ کار است:

سفید = 2 ولت
زرد = 6.3 ولت
سیاه = 10 ولت
سبز = 16 ولت
خاکستری = 25 ولت
قرمز = 35 ولت

خازن های سرامیکی نیز به چند صورت مشخص می شوند اگر بر روی خازنی عدد یک رقمی نوشته شده باشد مقدار آن همان عدد یک رقمی بر حسب پیکو فاراد است ولی اگر عدد سه رقمی نوشته شده باشد مانند مقاومت ها محاسبه می شود یعنی عدد اول و دوم را نوشته و به اندازه عدد سوم صفر می گذاریم. در این گونه خازن ها مقدار ولتاژ کاری آنها به صورت مستقیم بر روی خازن قید می شود اگر این مقدار وجود نداشت مقدار ولتاژ کاری خازن 50 ولت است

منبع :
-كتاب
-اينترنت
-اطلاعات شخصي
 

ramos_kk77

عضو جدید
سلف :










اگر مقداري سيم دور محوري پيچيده شودسلف يا بوبين يا سيم پيچ به وجود مي آيد.محور سيم پيچ مي تواند فلزي باشد يا مي تواند عايقي مانند كاغذ باشد كه براي تكيه دادن سيم هااستفاده مي شود .


به عبارتي :

هرگاه يك هادي جريان الكتريكي را به صورت دوايري به مراكز مشترك بپيچيم يك نوع ساده از سيم پيچ را خواهيم داشت .
قطعه ای است که انرژی در میدان مغناطیسی خود ذخیره می کند (جریان را ذخیره می کند).
در شکل زیر نوعی سلف مشاهده می کنید که بسیار شبیه مقاومت است و تفاوت آن با مقاومت در این است که قسمت میانی آن فشردگی بیشتری نسبت به مقاومت دارد.


كاربرد سلف :
سلف در واقع یک نوع سیم پیچ است که در مدارات موبایل به جهت محافظت مدار در برابر ولتاژ و جریان زیاد و در مدارات و نویزگیر استفاده می‌شود. باید توجه داشت که عبور جریان زیاد باعث قطع سلف می‌شود.
این قطعه نیز به عنوان عاملی مقاوم در برابر نوسانات شدید جریان و ولتاژ در مداراتی همانند مدار شارژ، مدار پاور و... استفاده می‌شود.
سلف‌ها بر روی مادربرد موبایل به یکی از سه رنگ مشکی- آبی و سفید یافت می‌شوند.

اعمال جريان DC به سلف :
اگر دو سر يك هادي را به جريان مستقيم وصل كنيم شدت جريان به يكباره از صفر به ماكزيمم مقدار ميرسد و ميدان مغناطيسي در اطراف هادي نيز دفعتااز صفر به مقدار ماكزيمم خود مي رسد.
اگر از سيمي جريان الكتريكي DC بگذرد در اغطراف آن ميدان مغناطيسي دايره اي شكل ايجاد مي شود به طوري كه سيم در مركز دايره ها قرار دارد وجهت ميدان را هم از قانون دست راست تعيين مي كنند .
انگشت شصت دست راست را در جهت جريان مي گيريم .در اين حالت سمت بسته شدن چهار انگشتجهت ميدان مغناطيسي را نشان مي دهد
اما اگر بو بيني به مدار اضافه كنيم ، جريان ديگر نمي تواند به صورت لحظه اي تغيير كند براي اينكه :
نيروي ضد محركه اي توليد مي شود كه با زياد شدن لحظه اي جريان مخالفت مي كنددر نتيجه مدت زماني طول مي كشد تا جريان به مقدار ماكزيمم خود برسد.به شكل زير دقت كنيد.

علت اين امر هم آنست كه خطوط مغناطيسي توليد شده در سيم پيچ ، خود سيم پيچ را قطع مي كندو در آن ولتاژ توليد مي كند كه با به وجود آورنده آن مخالفت مي كند(و اين همان قانون لنز است) .
ساختار سلف :
یک سلف معمولاً از یک سیم پیچ ساخته شده از یک ماده هادی - معمولاً سیم مسی – که بر روی هسته ای از هوا یا ماده ای فرومغناطیسی پیچیده شده، ساخته می شود. مواد تشکیل دهنده هسته با ضریب نفوذپذیری بیشتر از هوا، میدان مغناطیسی را افزایش داده و آن را کاملاً در سلف محبوس می کنند و به این وسیله باعث افزایش خود القایی می شوند. به منظور جلوگیری از ایجاد جریان گردابی، سلف های فرکانس پایین مانند ترانسفورماتور ها با هسته هایی از فولاد ورقه ورقه شده ساخته می شوند. در فرکانس های بالاتر از صوت، فريت های نرم به طور گسترده ای به عنوان هسته مورد استفاده قرار می گیرند زیرا بر خلاف آلیاژ های معمولی آهن که در فرکانس های بالا انرژی زیادی را تلف می کنند، تلفات زیادی ندارند و این به دلیل منحنی هیسترزیس باریک آن ها می باشد و اینکه مقاومت اهمی این نوع هسته ها از برقراری جریان گردابی جلوگیری می کند. سلف ها در شکل های مختلفی موجود می باشند. بیشتر آن ها به شکل یک سیم عایق شده ( سیم لاکی ) که بر روی یک بوبین از جنس فریت پیچیده شده است و دو سر سیم ها در بیرون آن آزاد هستند، ساخته می شوند و حال آنکه در بعضی دیگر، سیم پیچ به طور کامل در فریت قرار می گیرد که این گونه سلف ها را حفاظت شده ( shielded ) می نامند. دسته ای از سلف ها دارای هسته متغیر می باشند که این امکان، قابلیت تغییر دادن ضریب خودالقایی سلف را فراهم می سازد. گاهی برای مانع شدن از عبور فرکانس های بسیار بالا، سلف ها را به صورت یک استوانه از جنس فریت ساخته و بر روی سیم ( طوری که سیم از میان آن عبور کند ) قرار می دهند.
تغییر ناگهانی جریان سلف یا القاگر:
جریان سلف در حالت های زیر تغییرات ناگهانی خواهد داشت:
1)اتصال یک منبع جریان با یک سلف
2)اتصال دو سلف با جریان های اولیه ی مختلف
3)اتصال تابع ضربه توسط یک مقاومت به یک سلف

خودالقايي :
مهم ترين مشخصه سلف ، خود القايي آن مي باشد . خود القايي يك سلف مخالفت آن سلف را در مقابل تغيير جريان الكتريكي نشان مي دهد .
اندوكتانس (ضريب خود القايي) :
اندوكتانس يعني خاصيتي كه هر هادي در مقابل تغيير در شدت جريان عبوري از آن از خود نشان مي دهد .توجه كنيد كه اندوكتانس اثري بر جريان مستقيم ندارد و فقط در موقع وصل كليدكه جريان به يكباره مي خواهد تغيير كنداثر خود را نشان دهد و وقتي كه جريان مداربه ماكزيمم رسيدسيم پيچ همانند يك هاديدر مدار جريان مستقيم عمل مي نمايد.
واحد اندوكتانس هانري است
هانري مقدار اندوكتانس يك هادي است كه اگر تغيير جريان يك آمپر در مدت يك ثانيه اتفاق بيفتددر آن نيروي ضد محركه ي يك ولت ايجاد شود .
و چون هانري واحد بزرگي است از واحدهاي كوچك تر مانند ميلي هانري يا ميكرو هانري بيشتر استفاده مي شود .
كيفيت :
يك سلف با طول معيني از يك سيم هادي ساخته مي شود . بنابراين داراي مقاومت نيز مي باشد. بنابراين يك سلف واقعي از يك سلف ايده آل و يك مقاومت سري با آن تشكيل شده است . كيفيت يك سلف نسبت راكتانس سلف به مقدار مقاومت آن در فركانسي خاص مي باشد
ماكزيمم فركانس كاري ( فركانس رزنانس ) :
با افزايش فركانس ، راكتانس سلف افزايش مي يابد. در عمل اين افزايش در امپدانس سلف تا فركانس مشخصي صورت مي گيرد و از اين فركانس به بالا اثر خازن هاي پراكنده در سلف ظاهر مي گيردد و امپدانس سلف كاهش مي يابد .
ثابت زماني :
در مداري مانند شكل بالا كه يك مقاومت با يك سلف سري شده استجريان به طور لحظه اي تغيير نمي كند ومدت زماني طول نمي كشد تا جريان به مقدار ماكزيمم برسد.مجددا به شكل توجه كنيد

تغييرات جريان با زمان رابطه دارد كه اين رابطه با كمييتي به نام ثابت زماني بيان ميگردد.
اين هم تعريف ثابت زماني :
مدت زماني كه جريان در يك سلف به 63.2در صد مقدار ماكزيمم ويا مي نيمم خود برسد.
مقدار ثابت زماني در يك مدار سلفي به مقدار مقاومت و مقدار اندوكتانس سلف بستگي داردو رابطه اش هم اين چنين است
T=L/R
معمولا 5 ثابت زماني طول مي كشد تا جريان در يك سلفبه مقدار ماكزيمم يا مينيمم خود برسد .
روش تست سلف با اهم متر :

الف)اهم متر آنالوگ
از آنجا كه سلف با پيچيدن سيم دور يك هسته به وجود مي آيد بنابراين
اگر دو سر سلف را به اهم متر وصل كنيم باتوجه به مدار داخلي اهم متر كه قبلا در پست هاي قبلي بيان شده است بعد از اينكه جريان مدار به تعادل رسيد اهم متر تقريبا صفر اهم را بايد نشان دهد .در واقعاین قطعه چون از یک سیم پیچ ساخته می شود اکثراً دارای اهم DC کمتر از 100اهم می باشد .
ب)اهم متر ديجيتال
جهت تست سلف می‌توان سلکتور مولتی‌متر را بر روی تست بازر (بوق) قرار داد. حال چنانچه دو سر پراپ مولتی‌متر را به دو سر پایه‌های سلف قرار دهید می‌بایست صدای بوق شنیده شود به عبارتی سلف هدایت کند و راه بدهد. در غیر اینصورت سلف خراب است و می‌بایست تعویض شود.
:gol::gol::gol:
منبع:
-كتاب
-اينترنت
-اطلاعات شخصي
 
آخرین ویرایش:

ramos_kk77

عضو جدید
عملكرد ميكروفون و بلندگو

عملكرد ميكروفون و بلندگو

ميكروفون :



وسيله اي است كه براي تبديل انرژي مكانيكي حاصل از حركت لحظه اي ذرات هوا ناشي از امواج صوتي (انرژي آكوستيكي) به انرژي الكتريكي مي باشد و اگر آن را ضبط كنيم مي توانيم بعدا آنرا بازيافت كنيم .



امواج صوتی كه به میكروفون برخورد می كنند باعث می شوند سیم پیچ در میدان آهن ربا به لرزش در آید. بدین ترتیب، سیگنال الكتریكی در سیم پیچ تولید می كند، به طوری كه جریان آن همانند نوسانات امواج صوتی تغییر می كند.

البته وقتی امواج صوتی به سیگنال های الكتریكی تبدیل شدند می توان آنها را برای مصارف مختلف به كار برد. در تصویر زیر سیگنال الكتریكی ابتدا تقویت شده و سپس بر روی نوار ضبط می شود.

در مدل سازی زیر عملكرد میكروفون به نمایش گذاشته شده است. همانطور كه می بینید بر اثر برخورد صدا به صفحه میكروفون، آهن ربا داخل سیم پیچ به حركت در آمده و ولتاژی تولید می شود. برای تولید صدا، بسامد كم و یا بسامد زیاد را انتخاب نمایید. درضمن برای صدا با شدت زیاد نیز (دامنه زیاد) را انتخاب كنید.




وقتی این سیگنال به سیم پیچ بلندگو فرستاده می شود، میدان مغناطیسی متغیری در آن بوجود می آورد. این میدان تأثیر متقابلی بر میدان آهن ربا میگذارد و آن را به حركت وامی دارد. سیم پیچ مخروط بلندگو را به حركت در می آورد به دنبال آن باعث نوسان هوا شده و در نتیجه امواج صوتی مشابه ای تولید می گردد. میكروفون و بلندگو با آهن ربای متحرك نیز بر اساس اصل مشابه ای كار می كند.

در مدل‌سازی زیر شكل ظاهری یك بلندگو را می‌بینید. اگر بخواهید می‌توانید بر روی (فشار دهید) کلیک کنید و اجزاء داخلی آن را نیز ببینید.

در مدل‌سازی زیر یك بلندگوی متصّل به برق متغیر را می‌بینید آیا نیروی مغناطیسی وارد بر سیم پیچ باعث حركت صفحه بلندگو می‌شود؟

انواع ميكروفون ها :
ميكروفون ها بر چهار نوع اند :
ميكروفون زغالي(دانه زغالي) :
در ميكروفون زغالي تغييرات فشار صوت از طريق ديافراگم به مجموعه اي از دانه هاي زغال وارد شده و در نتيجه تغيير مقاومت حاصل مي شود و اين تغييرات مقاومت باعث تغييرات جريان در مدار مي گردد و به اين ترتيب تغييرات فشار صوت به جريان الكتريكي تبديل مي گردد .
ميكروفون كريستالي :

كريستال جسمي است كه اگر تحت فشار قرار گيرد در دو سرش ولتاژ توليد مي كردد . بنا براين جابجايي ديافراگم و فشار آن بر روي كريستال باعث تبديل امواج صوتي به امواج الكتريكي از نوع ولتاژ مي گردد .ميكروفون كريستالي داراي امپدانس بسيار بالايي هستند بنابراين بايد به تقويت كننده اي وصل شوند كه داراي امپدانس ورودي زياد (حداقل 2 مگا اهم ) باشد .
ميكروفون هاي سيم پيچ متحرك :

در اين ميكروفون ها به سيم پيچي كه در پشت آن قرار دارد متصل است و با ارتعاش ديافراگم سيم پيچ در يك ميدان آهن ربايي به حركت در مي آيد .در نتيجه در آن جرياني متناسب با امواج صوتي توليد مي گردد كه مي توان آن را تقويت نمود .
ميكروفون خازني :

ميكروفوني است كه در آن يك خازن وجود دارد ،يكي از صفحه هاي خازن به ديافراگم وصفحه ديگر آن ثابت است . صفحه متحرك توسط ارتعاش ديافراگم جابجا مي شود در نتيحه ظرفيت خازن متناسب با تغييرات ديافراگم تغيير مي كند .لازم به ذكر است كه براي ضبط شداي افراد از ميكرو فون هاي با سيم ، ميكرو فون هاي بي سيم ، ميكرو فون هاي گيره اي ، ميكرو فون هاي گردني استفاده نمو د.


بلندگو :


بسیاری از میكروفون ها و بلندگوها از یك آهن ربای ثابت و یك سیم پیچ متحرك تشكیل شده است.بلندگو در سيستم هاي صوتي و تصويري براي تبديل انرژي مكانيكي به امواج صوتي استفاده مي شود .بلندگوها ساختمان هاي متفاوتي دارند اما اغلب آن ها از نوع سيم پيچ متحرك هستند .اين بلندگوها اساسا از ديافراگمي متصل به سيم پيچ دايره اي كوچكي تشكيل مي شوند كه در شكاف حلقوي كوچكي بين قطب هاي يك آهن ربا آويخته شده است .
جريان متناوب اعمال شده به سيم پيچ شار مغناطيسي متغيري پيرامون آن ايجاد مي كند.اين شار با تاثير متقابل بر ميدان آهنربا، آهن ربا و ديافراگم متصل به آن را وادار به حركت به داخل وخارج مي كند.
امواج صوتي در محدوده فركانس 20هرتز تا 20 كيلو هرتز قرار دارد كه تك بلندگو نمي تواند همه اين امواج را پخش كند براي حفظ كارايي ديافراگم در گستره فركانس صوتي ، بلند گوهاي چند واحدي ساخته مي شوند ، كه در آن ها طيف فركانسي به دو ، سه و يا چهار باند فركانسي تقسيم مي شوند وهر ين از اين باند ها با بلندگوي جداگانه اي كه براي آن باند خاص طراحي شده است پخش مي گردد .
بلندگوهاي مخروي بزرگ براي پخش فر كانس هاي پايين تر (صوت هاي بم) ، بلندگوهاي مخروطي متوسط براي پخش باند فركانسي متوسط و بلندگوهاي با ديافراگم كوچك تخت يا مخروطي براي پخش باند فركانسي بالا بكار مي روند .
طريقه تست بلند گو :
به چندين روش مي توان بلندگو را تست كرد :
اگر سيم پيچ بلند گو سالم باشد عموما بلندگو سالم است با اين حال با تزريق ولتاژ كم لحظه اي كه مي تواند توسط اهم متر يا منبع دي سي باشد صداي تق از آن صادر مي شود .همچنين با تزريق يك ولتاژ اي سي با فركانس صوتي حدودا يك كيلو هرتز در صورت سالم بودن از آن صوت صادر مي شود .


منبع:
-كتاب
-اينترنت
-اطلاعات شخصي
 
آخرین ویرایش:

aminvo

عضو جدید
دوست عزیز خیلی ممنون. مطالبی که میزاری خیلی خوب هستند. یک پیشنهاد هم این هست که هر بحث را هم به pdf تبدیل کنی و در سایت قرار بدی تا اگه فردی خواست پرینت بگیره یا در تلفن همراهش بریزه ممکن باشه. مثلا مطلب خازن خیلی زیاد هست و اگه به اسم خودتون یک pdf کنین خیلی خوب میشه. باز هم ممنون که این مطالب علمی را در باشگاه قرارمیدین چون اینجا شاید از هر 100 تا تاپیک یکیش علمی باشه.
 

ramos_kk77

عضو جدید
دوست عزیز خیلی ممنون. مطالبی که میزاری خیلی خوب هستند. یک پیشنهاد هم این هست که هر بحث را هم به pdf تبدیل کنی و در سایت قرار بدی تا اگه فردی خواست پرینت بگیره یا در تلفن همراهش بریزه ممکن باشه. مثلا مطلب خازن خیلی زیاد هست و اگه به اسم خودتون یک pdf کنین خیلی خوب میشه. باز هم ممنون که این مطالب علمی را در باشگاه قرارمیدین چون اینجا شاید از هر 100 تا تاپیک یکیش علمی باشه.
سلام:gol:
ممنون از توجه و لطفتون
ازاينكه ظاهرا تاپيك مفيديه خيلي خوشحالم:D
پيشنهاد خيلي خوبيه;)
باشه حتما از حالا به بعدهر پستي رو كه گذاشتم فايل pdf اون ممطلب رو هم ميذارم
پست هاي قبلي رو هم به زودي به صورت pdf براتون ميذارم
متاسفانه حق با شماست توي باشگاه مهندسان مطالب غير علمي و متفرقه به مراتب بيشتر از مطالب علميه و مورد استقباله بيشتري هم قرار مي گيره
بازم ممنونم:gol:
 

ramos_kk77

عضو جدید
نكاتي كوتاه در مورد دستگاه هاي اندازه گيري :

نكاتي كوتاه در مورد دستگاه هاي اندازه گيري :

خجسته میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) بر همه مسلمانان جهان مبارك!



همانطور كه در پست هاي قبلي هم اشاره شد دستگاه هاي اندازه گيري ابزاري هستند كه براي سنجش كميت هايي كه توسط حواس با صحت و دقت كافي قابل اندازه گيري نيستند به كار مي روند .




كميت :



پديده طبيعي قابل انندانزه گيري را كميت مي نامند مانند جريان ،ولتاژ ، اهم و....



ابزار :



دستگتاه هاي انندازه گيري است كه صحت و ذقت اندازه گيري انسان را افزايش مي دهديا كميت هاي غير قابل درك با حواس را اندازه مي گيرد .



صحت :



ميزان نزديك بودن مقدار خوانده به مقدار واقعي را صحت مي گويند .



دقت :



ريز بودن حد تشخيص در وسايل اندازه گيري را دقت مي گويند .



مقدارخوانده :



عددي است كه بر حسب مقياس يا كميت مورد اندازه گيري كه توسط اندازه گير نشان داده مي شود .



مقدار واقعي :



برحسب تعريف عددي است كه توسط دستگاه اندازه گيري كاليبراسيون (مرجع) نشان داده شده است .



دستگاه اندازه گيري مرجع :



دستگاه اندازه گيري است كه با ريزترين حد مقياس (دقت) و صحيح ترين حالت ممكن كميت مورد نظر را اندازه مي گيرد و معمولا براي كاليبراسيون (ميزان) بكار مي رود .



خطاي اندازه گيري :



هنگام اندازه گيري و استفاده از دستگاه هاي اندازه گيري مختلف هميشه اين احتمال هست كه كميت اندازه گيري شده نسبت به كميت واقعي درصدي بيشتر يا كمتر باشد كه اين حالت را خطاي اندازه گيري مي نامند .



انواع خطاها :



الف) خطاهاي سيستماتيك :



مربوط به دستگاه هاي اندازه گيري مي باشد اين خطا ممكن است به علل زير باشد :


- كمبود كميت دستگاه


- شرايط محيطي مانند درجه حرارت ، فشار ، رطوبت ، ميدان الكترو مغناطيسي ،......



ب) خطاهاي لغزشي :



خطاي لغزشي ممكن است به صورت هاي زير اتفاق بيفتد :


- مربوط به اپراتور يا شخص اندازه گير مثل اشتباه در خواندن و در نوشتن خوانده ي دستگاه


- خطا در محاسبه


- كاربرد نا مناسب دستگاه اندازه گيري



اصول استفاده از دستگاه هاي اندازه گيري :



اصول استفاده از ولت متر :



بطور كل در ساخت دستگاههاي اندازه گيري از گالوانومتر اسشتفاده مي شود و عقربه گالوانومتر فقط با عبور جريان از سيم پيچ متحركش به حركت در مي آيد و مقدار انحراف با مقدار عبوري از سيم پثچ رابطه خطي دارد .


توجه كنيد كه گالوانومتر داراي مقاومت داخلي نيز هست به همين دليل با عبور جريان از گالوانومتر ولتاژي دو سرش ايجاد مي شود يا به عبارتي افت مي كند .



اصول استفاده از آمپر متر :

در ساختمان آمپر مترها همانند ولتمتر ها از يك گالوانومتر استفاده مي شود . اما در آمپر متر براي بالا بردن رنج اندازه گيري مقاومت هاييرا با گالوانومتر به صورت موازي (شنت) مي بندند تا جريان اضافي گالوانومتر از از شنت عبور كند .



اصول استفاده از اهم متر :


اهم متر سري از يك گالوانومتر ، يك مقاومت ثابت ، يك مقاومت متغير ويك منبع كه به صورت سري به هم وصل شده اند تشكيل شده است .

:gol::gol::gol:


منبع:
-كتاب
-اطلاعات شخصي
 
آخرین ویرایش:

robotali

عضو جدید
كاربرد سلف :
سلف در واقع یک نوع سیم پیچ است که در مدارات موبایل به جهت محافظت مدار در برابر ولتاژ و جریان زیاد و در مدارات و نویزگیر استفاده می‌شود. باید توجه داشت که عبور جریان زیاد باعث قطع سلف می‌شود.
این قطعه نیز به عنوان عاملی مقاوم در برابر نوسانات شدید جریان و ولتاژ در مداراتی همانند مدار شارژ، مدار پاور و... استفاده می‌شود.
سلف‌ها بر روی مادربرد موبایل به یکی از سه رنگ مشکی- آبی و سفید یافت می‌شوند.

درود...
خدا قوت مهندس...
می خواستم اگر بشه راجع به کاربردهای سیم پیچ بیشتر توضیح بدی... مثلا تو مدارهای رادیویی زیاد دیدم از سلف استفاده میشه، تو این مدارا چه رفتاری نشون میده سلف...:que: (البته بالا یه کم توضیح دادی ها... ولی یه کم کمه...:D)
مرسی...:gol:
 

ramos_kk77

عضو جدید

خجسته میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) بر همه مسلمانان جهان مبارك!
سلام دوست من :gol:
ممنون بخاطر توجه و علاقه ات.:heart:
حتما چشم سعي مي كنم يك پست كامل رو در مورد اين موضوع صحبت كنم;)
اما اميدوارم ساير دوستانم اگه سوالي دارن بپرسن يا اينكه درمورد پاسخ به سوالتون منو تنها نذارن و بهم كمك كنن:redface:
راستش با اجازه ات من يه هفته ممكنه كلا نيام نت اسباب كشي داريم آخه.
براي همين ازتاخيري كه بوجود مياد همين الان عذر خواهي مي كنم:(
:gol::gol::gol:
 
بالا