*##آموزش عکاسی##*

nastaran-20

کاربر ممتاز
نور پردازي براي عكاسي چهره

نور پردازي براي عكاسي چهره

نور مي تواند به طور چشمگيري سوژه عكاسي شما را جلوه دهد. فقط با ايجاد تغييراتي در نور مي توانيد يك فرشته را مانند ديو نمايش دهد يا بالعكس.
براي اين منظور توجه به بعضي اصول و نكات ضروري است اگر مي خواهيد اطلاعات خود را در اين زمينه افزايش دهيد اين مقاله را مطالعه كنيد.
شدت نور
نور درخشان خورشيد بسيار شديد است و:

  • توليد سايه و لكه هاي تيره در چهره مي كند. به اين ترتيب قسمت هايي از چهره شخصي كه از او عكس مي گيريد ناپديد يا تاريك مي شود.
  • چروك و لكه هاي صورت را نمايان مي كند.
  • باعث مي شود چشم هاي شخص خمار، اخمو و بد حالت به نظر برسد.

نوري كه در سايه وجود دارد يا از پنجره به داخل مي تابد ملايم تر است و:

  • سايه هاي ملايمي توليد مي كند كه قسمت هايي از صورت را نمي پوشاند
  • چروك ها و لك ها كمتر ديده مي شوند.
  • يك رنگ ملايم و زيبا از صورت به جا مي گذارد.
  • به سوژه عكاسي شما اجازه مي دهد تا چشمان خود را كاملاً باز كند و لبخندي طبيعي بزند.

جهت نور
جهت نور خورشيد به خصوص جهت نور شديد در حالت نگاه كردن افراد تاثير مي گذارد. حال به نظر شما چه جهتي بهتر است؟ در پاسخ بايد بگويم اين به تاثيري كه مي خواهيد بر سوژه بگذاريد بستگي دارد.
  • نور مستقيم: نور شديد خورشيد كه مستقيم از روبرو به چهره شخص بتابد قيافه فرد را اخمو و ناراحت نمايش مي دهد.
  • نور از بالا: در هنگام ظهر كه آفتاب از بالاي سر مي تابد و نور خورشيد هم شديد است سايه هاي ناخواسته و نه چندان زيبايي در چهره فرد پديد مي آيد كه بايد سعي كنيد با استفاده از فلاش دوربين از شدت اين سايه ها بكاهيد.
  • نور از پهلو: وقتي كه صبح زود يا نزديك غروب عكاسي مي كنيد. از سوژه خود بخواهيد به گونه اي قرار بگيرد تا نور فقط به يك سمت صورت او بتابد. در اين حالت قسمتي از صورت از قسمت ديگر روشن تر به نظر مي رسد و اثر زيبايي در عكس مي گذارد البته براي كم كردن اثر سايه بهتر است از فلاش دوربين استفاده كنيد.
  • نور از پشت مي تابد: اين حالت زماني پيش مي آيد كه شخص پشت به آفتاب نشسته باشد و بخواهيد از او عكس بگيريد. در اين حالت صورت فرد در سايه قرار مي گيرد و از اخم و بد حالت شدن آن جلوگيري مي شود و درخشش زيبايي به موهاي شخص مي بخشد. در چنين وضعيتي استفاده از فلاش ضروري است تا صورت سوژه در عكس واضح باشد.
نور پردازي در فضاي بسته
براي گرفتن عكس هاي خوب در فضاي بسته به سعي و تلاش و آموختن يك سري نكات احتياج داريد چون معمولاً نور به اندازه كافي وجود ندارد. نور مستقيمي كه از پنجره به صورت شخص مي تابد عكس زيبايي خلق نخواهد كرد. بنابراين بهتر است از اين نور به صورت غير مستقيم استفاده كنيد.

  • نوري كه از پنجره وارد مي شود: نور ملايم و غير مستقيمي كه از پنجره مي تابد براي عكاسي از چهره افراد مناسب است. اگر قسمتي از چهره سوژه كه در سايه قرار دارد خيلي تيره به نظر مي رسد بايد خود و فردي را كه از او عكس مي گيريد را آنقدر جابجا كنيد تا قسمتهاي بيشتري از چهره نور كافي دريافت كند. هنگام عكاسي در شرايطي كه نور پنجره ضعيف است سرعت شاتر كاهش مي يابد بنابراين بايد دوربين را ثابت نگه داريد و بهتر است از سه پايه استفاده كنيد.
  • نور مصنوعي: چراغ مطالعه يا چراغ آويز سقفي معمولاً نور مناسبي براي عكاسي از چهره افراد فراهم نمي كنند. در اين حالت مي توانيد از نور پنجره يا فلاش دوربين استفاده كنيد.
  • فلاش: فلاش دوربين براي عكاسي از افراد در فضاي بسته بسيار مناسب است ولي نه براي عكاسي از چهره. براي عكاسي از چهره بهترين نور نوري است كه از پنجره به داخل مي تابد. براي استفاده از فلاش دوربين در هنگام عكاسي چهره آنهم در فضاي بسته به نكات زير توجه كنيد.

  1. سوژه عكاسي خود را در دامنه عملكرد فلاش دوربين قرار دهيد. مثلاً اگر فلاش دوربين شما حداكثر تا 4.5 متر را پوشش مي دهد نبايد افراد در فاصله 5 متري قرار داشته باشند. براي اطلاع از دامنه عملكرد يا برد فلاش دوربين بايد به دفترچه راهنماي آن مراجعه كنيد. در ضمن اگر از چند نفر عكس مي گيريد بايد فاصله آنها با دوربين يكسان باشد.
  2. همه چراغ ها را روشن كنيد تا از اثر قرمزي چشمها جلوگيري كنيد. افزايش نور محيط به به كاهش اثر قرمزي چشمها كمك مي كند چون مردمك چشم كوچك مي شود و مانع از بازتابش نور از چشم به لنز دوربين مي شود.
  3. حواستان به اشياء و سطوح براق مانند آينه ها، پنجره ها، عينك ها و .... كه مي تواند نور فلاش را منعكس كند باشد تا از درخشش هاي ناخواسته جلوگيري كنيد مي توانيد از افراد عينكي بخواهيد موقعيت خود را عوض كنند يا عينكي بزنند كه بازتابش كمتري داشته باشد.
 

nastaran-20

کاربر ممتاز
عکاسی زیر آب

عکاسی زیر آب

از استخر باغ گرفته تا کانو رانی و غواصی با ماسک، می توانید عکس های جذابی از افراد داخل،رو و زیر آب بگیرید. اما چگونه؟ برای اینکار تنها از یک دوربین یکبار مصرف ضد آب استفاده کنید تا دوربین اصلیتان آسیب نبیند. کداک تا عمق 15 متری مناسب است و با ویژگی فست فیلم آن می توان در سرعت های زیاد و از موج سواران بدون تخته در حال حرکت عکس برداری کرد.​
عکس های زیادی بگیرید
عکس های زیر آب کمی غیرقابل پیش بینی هستند، پس چند عکس اضافی بگیرید تا بدين وسيله بتوانید عکس های مطلوبتان را شکار کنید.​
آب باید زلال باشد
اگر آب زلال نباشد عکس های شما هم شفاف نخواهد بود. برای غلبه بر این مشکل، کاملا به نزدیک شی یا فرد بروید، به نقطه ای بروید که ته نشین های بالا آمده دیدتان را مسدود نکنند یا از روی آب عکس برداری کنید.​
دست و دوربینتان را ثابت نگه دارید
اگر شما در آب شناور باشید، نمی توانید دوربین را ثابت نگه دارید پس تا زمانی که حرکتتان را متوقف نکرده اید قبل از گرفتن عکس صبر کنید.​
از روی آب هم عکاسی کنید
قایق سواری، کانورانی، قایق سواری در رود، موج سواری با تخته و حتی ماهیگیری با طعمه مصنوعی همه ورزش های داخل آب هستند و نمی توانید دوربین اصلیتان را به خطر بیندازید اما فرصت شکار عکس های این رویدادهای به یادماندنی را از دست ندهید و از دوربین یکبار مصرف ضدآب استفاده کنید.​
در خانه هم عکس های زیرآبی بگیرید
مهم ترین نکته اینست که این کار را امتحان کنید. عکس گرفتن از بچه هایی که در استخرآب بازی می کنند و یا از موتور بخاری در ته آن هوا می دمد، آلبوم شما را دیدنی تر می کند.​
از دوربین یکبار مصرف استفاده کنید
با یک دوربین یکبار مصرف ضد آب نه تنها می توانید عکس های زیرآبی زیبایی بگیرید بلکه ترس خراب شدن دوربین اصلیتان را ندارید. کداک تا عمق 15 متری مناسب است و با ویژگی فست فیلم آن می توان در سرعت های زیاد و از موج سواران بدون تخته در حال حرکت عکس برداری کرد.​
عکس هایی بگیرید که نصف در آب باشد و نصف بیرون
از زاویه ای عجیب، سطح آب را در وسط لنز دوربین یکبار مصرف ضدآبتان تنظیم کنید. با این کار طرح زیبایی از هردو خواهید داشت.​
 

nastaran-20

کاربر ممتاز
عكاسي در ساحل

عكاسي در ساحل

كمتر خاطره اي مانند يك روز تعطيل در كنار ساحل دريا زيبا و آرام بخش است. به خصوص اگر اين خاطرات را بتوان در عكاسي هايي زيبا ثبت كرد. به علاوه عكاسي در ساحل دريا فرصت ها و جلوه هاي متنوعي خلق مي كند. خوب اجازه دهيد ببينيم چگونه مي توانيم انرژي و حرارت بيشتري در اين عكس ها اضافه كنيم.
بازيها و جنبش ها را از دست ندهيد
در ساحل فعاليت هاي محدودي وجود دارد و مي توانيد از آنها عكس بگيريد تا فضاي منحصر به فرد ساحل را به نمايش بگذاريد. از خانواده خود در حال ساخت قلعه شني، كندن گودال، دويدن در آب و ... عكس بگيريد. در اين عكس ها با قرار دادن دوربين در ارتفاع چشم فردي كه از او عكس مي گيريد صحنه زيباتري خلق خواهيد كرد.
داستاني روايت كنيد
وقتي مي خواهيد تعطيلات خود را كنار ساحل دريا بگذرانيد حداقل چند ساعتي را در آنجا مي گذرانيد مي توانيد از ورود به ساحل تا ساختن يك قلعه شني، دويدن در ميان امواج و حتي خارج شدن از ساحل عكس هاي مختلفي بگيريد و آنها را در نرم افزاري مانند فتوشاپ در كنار يكديگر بچينيد تا اين عكس ها داستاني از خاطرات خوب شما روايت كند.
ازتجهيزات عكاسي خود مراقبت كنيد.
شن، آب و گرم بدترين دشمنان دوربين شما هستند بنابراين قبل از رفتن به ساحل حتماً يك پاكت نايلوني زيپ دار با خود ببريد تا زمانيكه عكس نمي گيريد دوربين خود را در آن بگذاريد و البته وقتي دوربين داخل پاكت نايلوني است نبايد در معرض آفتاب قرار گيرد مي توانيد آن را داخل يك كيف يا زير يك حوله قرار دهيد.
ولي شن و ماسه در ساحل آنقدر زياد است كه احتمال ريختن آن روي دوربين زياد است پس اگر وسايل نظافت دوربين (به خصوص چرتكه) را داريد با خود ببريد.
مانع از ايجاد سايه هاي تيره شويد.
از ايجاد سايه هاي شديد جلوگيري كنيد براي اين منظور مي توايد در يك روز ابري عكاسي كنيد و از سايه هر چيزي استفاده كنيد. در روزهاي آفتابي فلاش دوربين خود را روي Fill Flash تنظيم كنيد يا به عبارت ديگر فلاش را فعال كنيد. تا از شدت سايه ها در نور شديد كاسته شود. و تصوير چهره هم ملايم تر و زيباتر باشد. دوربينن شما حتماً براي عكاسي در نور آفتاب شرايطي دارد حتماً دفترچه راهنماي آن را بخوانيد.
دريا را در عكس بگنجانيد
با اضافه كردن دريا به عكس خود تازگي قدرت و آرامش را به آن افزوده ايد. بنابراين سعي كنيد در عكس هاي مختلف دريا را به عنوان قسمتي از پشت زمينه در عكس داشته باشيد. بدين وسيله به عكس هاي خود احساس و نيروي مي بخشيد.
خط افق را بالا يا پايين قرار دهيد
از چشم انداز ساحل مي توانيد عكس هاي زيبايي بگيريد. فقط مطمئن باشيد كه خط افق را مستقيم نگه داريد و آن را بالا يا پايين نگه داريد. وقتي كه خط افق را در مركز تصوير قرار مي دهيد گويي تصوير را با اين خط به دو نيم تقسيم كرده ايد و از جذابيت آن كاسته خواهد شد.
از يك دوربين با كاربري آسان استفاده كنيد
اگر يك دوربين ضد آب با كاربري آسان استفاده كنيد نه تنها مي توانيد عكس هاي زيبايي در آب دريا بگيريد بلكه بدون ترس از صدمه ديدن دوربين گران قيمت خود مي توانيد به راحتي عكس بگيريد.
 

nastaran-20

کاربر ممتاز
مفهوم White Balance

مفهوم White Balance

اگر با دنیای فیلم سروکار داشته باشید، استفاده از *****ها را برای تصحیح نورهای نئون و فلورسنت به یاد دارید. اکثر مردم توجهی ندارند و همیشه عکس های خانگی شان در قالبی زدر یا نارنجی یا متمایل به آبی از آب در می آید. در دنیای دیجیتال این *****های تصحیح دیگر کاربرد ندارند و با تکنیکی به نام «White Balance»که در دوربین های معمولی هم یافت می شود جایگزین شده اند.​
درجه حرارت طیفی نور
علت زرد و نارنجی شدن عکس ها در نور های نئون(تنگستن) و آبی شدن آنها در نورهای فلورسنت بخاطر درجه حرارت طیف نور است. درجه حرارت پایین نور را متمایل به قرمز می کند و درجه حرارت بالا به آبی. منابع مختلف نور، نور را و به تبع آن قالب رنگ را در دماهای مختلف ساتع می کنند.​
با استفاده از *****های آبی یا نارنجی، نور آبی یا نارنجی را جذب کرده و عدم بالانس را تصحیح می کنیم که اثر اصلی آن تغییر دمای طیف نور است.​
در عکاسی دیجیتال، سنسور عکس براحتی این کار را انجام می دهد اما ما چطور بدانیم که در کدام جهت و چقدر این تغییر دما باید اعمال شود؟​
«White Balance» دستی
اینجاست که به مفهوم بالانس سفیدي يا «White Balance» می رسیم. اگر می شد به دوربین بگوییم کدام شی در اتاق سفید است و باید در عکس سفید بیفتد، دوربین می توانست تفاوت دمای کنونی آن شی و دمای صحیح شی سفید را تشخیص دهد و همه ی رنگ ها را با آن اختلاف تغییر دهد.​
دوربین های پیشرفته ی دیجیتال این امکان را دارند تا بطور دستی این بالانس سفیدي را انجام دهیم.​
با تنظیم دوربین بروی یک کارت سفید یا خاکستری( زاویه دار باشد تا نور اتاق را منعکس کند بمانند یک منبع خنثی) و پر کردن کامل اسکرین دوربین با آن و فشردن دکمه AWB(بالانس سفید خودکار) یا با تنظیم آن در منو ، دوربین بالانس سفید را انجام می دهد.​
بعد از آن هر عکسی دمای طیف نور مناسب خود را خواهد داشت. این کار در واقع بسیار ساده است و نباید از انجام آن بترسید. می توانید ببینید که کیفیت عکس های خانگیتان بسیار بهتر شده است(تصور کنید نور کافی برای ظاهرشدن درست عکس وجود دارد).​
(یک خاکستری خنثی 18% خاکستریست و تمام نورها را به درستی بازتاب می دهد).​
توجه:
- توجه کنید که کارت در سایه نباشد و در نور چراغ اتاق باشد.​
- اگر بازتاب نور شدید است دقت کنید که کارت نور را به شدت بازتاب دهد.​
- از ترکیب نور چراغ ها مطلع باشید، ممکن است بخواهید از RAW استفاده کنید و برای هر نور جداگانه تنظیم کنید.​
- از وجود نورهای فلورسنت مطلع باشید، از آنجاییکه آنها همه ی طیف های نور را ندارند ممکن است نتایج دیگری بدست بیاورید.​
پیش تنظیم بالانس سفید
برای کمک به ما در شرایط خاص بدون آنکه هربار بخواهیم بالانس سفید را تنظیم کنیم دوربین ها ویژگی پیش تنظیم دستی WB را در شرایط فلورسنت،نئون، ابری و آفتابی و ... را دارند. استفاده از پیش تنظیم WB به بهبود عکس های خانگی کمک می کند.​
WB به صورت دستي روي تنگستن تنظيم شده است WB در حالت اتومات
در مثال بالا تصویر سمت چپ در حالت AWB گرفته شده است. اتاق دو لامپ نئونی معمولی در سقف داشت. بد نشده اما پنکه طبیعتا باید سفید می افتاد. با تنظیم پیش تنظیم WB بروی تنگستن تصویر واقعی تری خواهیم داشت. معمولا انتخاب حالت پیش تنظیم، برای مناسب شدن موقعیت های نور کافیست.​
بالانس سفید خودکار
از زمان دوربین های کداک، تولیدکنندگان سعی بر خودکار سازی همه چیز برای ما دارند. برای همین امروزه تمام دوربین های دیجیتال ویژگی AWB را دارند. بسته به مارک دوربین بعضی از آنها بهتر کار می کنند. در کل AWB برای هواهای ابری و آفتابی بسیار خوب و برای عکس های خانگی خوب است(هرچند در هر صورت کمی تمایل به آبی یا نارنجی در قالب عکس ها می ماند،مثل گرما یا زاویه تابش شمع).​
دوربینتان را در حالت AWB بگذارید و در نورهای تنگستن و فلورسنت و نورهای ترکیبی (تنگستن، فلورسنت و نور طبیعی که از پنجره می آید) و اگر عکس هایتان مقبول بود دوربینتان را بر روی حالت AWB بگذارید. و در غير اين صورت مي توانيد از حالت دستي يا منوئال دوربين خود استفاده كنيد.​
ترجمه: ميلاد خراسانيان
 

nastaran-20

کاربر ممتاز
قابلیت های دوربینتان را بشناسید

قابلیت های دوربینتان را بشناسید

تغییر دادن تنظیمات دوربین تفاوت زیادی در عکس ها ایجاد می کند. اما اگر تاکنون نمی دانستید هر مودی برای تصاویر مختلفی کاربرد دارد در اين مقاله از ياد بگير دات كام تنظيمات مختلف دوربين را به اختصار برايتان بيان مي كنيم.

مناسب برای یک کلیک

سوژه را در کادر قرار دهید و دکمه را بزنید، با مود اتوماتیک این کار بسیار ساده است و جای هیچ نگرانی نیست. دوربین خود همه ی کارها را انجام می دهد. ولي اگر بخواهيد عكس هايي خاص در شرايط متفاوت خلق كنيد بايد تنظيمات ديگر را هم كنترل كنيد.

نماهای بدیع برای ساخت کارت پستال های فوق العاده

اين مود را landscape مي گويند آن را انتخاب کنید و از هر منظره ی زیبا و گسترده اي عکس بگیرید. دوربینتان روي تمام عکس زوم می کند، خواه نزديك باشد خواه دور از هر علف هرز کوتاهی در نزدیکی بگیرید تا صخره های دور.
برای هرچه زیباتر شدن عکس هایتان خط افق را در مکان های مختلف قرار دهید. ولي آنرا به صورت افقي نگه داريد. مگر اينكه بخواهيد عكس خاصي بگيريد.

Freeze

با مود ورزشی، از اجسام درحال حرکت به سادگی عکس برداری کنید. این مود از شاتر سریع استفاده می کند تا به سرعت عکس بگیرد و لحظه را هر چقدر هم که جسم سریع باشد از دست ندهید. تنها دکمه را کمی فشار دهید تا دوربین زوم شود و سپس زمانی که جسم به کادر آمد دکمه را بزنید.
گرفتن عکس های سری را برای ساخت آلبوم عکس امتحان کنید. مود Burst برای این کار مناسب است، چرا که یک سری عکس را در فواصل زمانی بسیار کوتاه می گیرد. این کار روشی عالی برای بررسی توپ فوتبال و یا حرکات طناب بازی کودکتان است.

زیبایی در جزییات است

بهترین مود برای عکس گرفتن از جزییات ریز، از رگه هاي ظریف گلبرگ هاي لاله گران قیمت گرفته تا خطوط دست کوچک کودکتان. با انتخاب مود ماکرو می توانید کاملا به سوژه نزدیک شده ولی عکستان تار نشود. اما فلش دوربین را خاموش کنید تا عکستان سفيد نشود. هر دوربيني براي نزديك شدن حتي در مود ماكرو محدوديت حداقل فاصله دارد براي اينكه عكس شما تار نشود بايد اين فاصله را رعايت كنيد. مثلاً اگر حداقل فاصله ماكرو در دوربين شما 2 سانتي متر باشد نبايد از دو سانتي متر به سوژه خود نزديكتر شويد. يكي ديگر از سوژه هاي زيبايي كه مي توانيد از آنها عكس بگيريد و عكس هاي زيبايي هم خلق كنيد حشرات هستند به خصوص در فصل بهار كه حشرات بيشتري مي بينيد.

اکشن

با انتخاب مود ویدئو از فعاليت ها فیلم برداری کنید. برای رسیدن به بهترین کیفیت باید نور کافی داشته باشید و بهتر است از سه پایه استفاده کنید تا تصویر لرزش نداشته باشد. علت اين است كه براي فيلمبرداري دوربين زمان كافي براي ثبت تصوير ندارد بنابراين بايد نور كافي وجود داشته باشد و دوربين ثابت نگه داشته شود. همچنین کمی قبل از شروع و کمی بعد از پایان عمل فیلم برداری کنید تا فیلم تكه تكه نشود.

شب ها را ثبت کنید

صرف تاریک بودن دلیل نمی شود که نتوانید عکس خوبی بگیرید. برای جبران تاریکي دوربين مود Night براي نوردهی بالاتری را دارد تا تمام رنگ های سرد و گرم را که در یک عکس خوب در شب بايد دیده شود را نشان دهد. اما با در اين شرايط عکس هایی که بدون پایه باشند تار می شوند پس از سه پایه اي استفاه کنید كه تصویر لرزش نداشته باشد. اگر سه پایه تان قابل حمل نیست، دوربین را روی سطح سفتی قرار دهید تا از لرزش جلوگیری شود.

The soft side of night

سوژه را درخشان کنید. مود Night Portrait سوژه ی شما را با تار کردن زمینه، از پشت زمينه جدا می کند و برای یک عکس تک سوژه ای کاملا مناسب می سازد. برای بیشتر کنده شدن سوژه سعی کنید سوژه در میدان فلش باشد تا نور کافی را داشته باشد.

پارتی

این مود شرایط کامل یک پارتی را دارد. مود پارتی برای محیط های سرپوشیده و با نور کم طراحی شده تا بتوانید زمانیکه در کنار دوستان و فامیل هستید خوش باشید. و عكس هاي زيبايي بگيريد.

غروب دل انگیز

تمام جزییات غروب را ثبت کنید قرمز و نارنجی درخشان، منظره ی ابری کمرنگ، سیاهی های پیش زمینه.
مود غروب همه ی شرایط زیبا شدن غروب را با تنظیم خودکار زوم و نوردهی(بدون فلش) برای شرایط نورپردازی، فراهم می کند. White Balance بروی روشنایی روز قرار می گیرد و تعادل گرم رنگ ها را حفظ می کند. به شما توصيه مي كنم مقاله عكاسي از طلوع و غروب آفتاب در يادبگير دات كام را مطالعه كنيد.

عکاس حرفه ای

نمی دانید چه مودی را انتخاب کنید؟ جای نگرانی نیست. با ویژگی Smart Capture کداک می توانید عکس هایی بهتر از همیشه داشته باشید. این ویژگی تنظیمات دوربین را به طور خودکار برای بهترین عکس در هر محیطی، انجام می دهد.
شناسایی هوشمند صحنه، شرایط صحنه را شناسایی و آنالیز می کند.
کنترل هوشمند عکاسي، به طور خودکار تنظیمات دوربین ( نوردهی، زوم و ISO) را برای عکس هایی واضح و گیرا در نور کم و شرایط نامناسب قرار می دهد.
پردازشگر هوشمند عکس، نویز را کاهش می دهد و سایه های تاریک جزییات متغیر و موجدار را واضح می کند.
ترجمه: ميلاد خراسانيان
 

nastaran-20

کاربر ممتاز
درخشندگي لنز چيست؟

درخشندگي لنز چيست؟

درخشندگي لنز پديده اي است كه در هنگام وقوع آن نورهايي غير از نورهاي تشكيل دهنده تصوير وارد لنز شوند و به فيلم يا سنسور دوربين برخورد كنند. درخشندگي لنز معمولاً درگوشه عكاس ها قابل مشاهده است و چگونگي آن به شكل ديافراگم لنز بستگي دارد. اين پديده مي تواند وضوح تصوير را پايين بياورد و تصويري ناخواسته يا نا زيبا بسازد هر چند بعضي از عكاسان از اين پديده براي خلق آثار هنري استفاده مي كنند ولي اغلب اوقات مجبوريد از بروز آن جلوگيري كنيد. خوب براي اينكه بدانيم چه موقع از اين پديده استفاده كنيم و چه موقع از آن جلوگيري كنيم بايد ابتدا آن را درك كنيم تا بتوانيم با توجه به نياز بهترين عكس را خلق كنيم.

در تصوير چگونه به نظر مي رسد.
در تصوير بالا درخشش اضافي كه در بالا سمت راست تصوير ديده مي شود بوسيله نور خورشيد بوجود آمده است، هر چنند خورشيد خارج از تصوير است. ولي در تصوير اشعه هاي نور قابل مشاهده است و به صورت يك هرم 5 تا 8 وجهي نوراني گوشه اي از تصوير را مي گيرد و وضوح كاهش مي آيد به خصوص در شكل زير كه اين هرم نوراني قسمتي زيادي از تصوير را گرفته است. در هنگام اگر بخواهيم مانع از ايجاد اين پديده شويم بايد مراقب اشيا درخشنده باشيم حتي اگر تصوير ما بسيار دور از آن جسم درخشنده باشد. (يا حتي ممكن است جسم درخشنده در درون تصوير باشد.)
اين پديده چگونه اتفاق مي افتد
لنز همه دوربين هاي حتي ساده ترين دوربين ها از قسمت هاي مختلفي تشكيل شده است. درخشندگي لنز از انحراف نوري غير از نور سازنده تصوير بوجود مي آيد اين نور از مسير اصلي خود منحرف شده و در داخل دوربين بين اجزاي تشكيل دهنده لنز به صورت داخلي چندين بار بازتابانده مي شود تا در نهايت به سنسور يا فيلم عكاسي مي رسد و تصويري خلق مي كند چنين اثري در آن بوجود آمده است.

توجه، دهانه (Aperture) لنزي كه در تصوير مشاهده مي كنيد در پشت چندين لنز قرار دارد.
قسمت هاي تشكيل دهنده لنزها معمولاً از مواد ضد انعكاسي پوشانده مي شوند تا ميزان درخشندگي لنز را به حداقل برسانند هر چند هيچ لنز چندگانه اي وجود ندارد كه از درخشندگي به طور كامل جلوگيري كند. منابع نور هنوز براي لنزها يك مشكل اساسي هستند و درصدي از اشعه آنها بازتابش مي شود و درخشندگي ناخواسته در عكس ايجاد مي كنند. درخشندگي هايي كه به شكل مخروط ظاهر مي شوند بوسيله اشعه هاي نوري كه از گوشه هاي دهانه لنز (ديافراگم) بازتابانده مي شود بوجود مي آيد.
اگرچه درخشندگي بوسيله بازتابش داخلي لنز اتفاق مي افتد اما اغلب چنين بازتابشي احتياج به يك منبع نور قوي دارد تا عكس شما را تحت تأثير قرار دهد. منابعي مانند خورشيد، نور چراغ و حتي نور ماه كامل مي تواند سبب اين گونه درخشندگي ها شود. حتي اگر در عكس هيچ منبع نوري وجود نداشته باشد نور غير مستقيم اگر به لنز برخورد كند مي تواند درخشندگي ايجاد كند. نور معمولي كه در از خارج از زاويه ديد قرار دارد در شكل گيري تصوير دخالتي ندارد ولي اگر اين نور به صورتي ناخواسته منعكس شود يا منحرف شود ممكن است به سنسور يا فيلم دوربين برسد و در كيفيت عكس شما تأثير بگذارد.

كاهش شدت درخشندگي با هود لنز
يك هود لنز خوب مي تواند به راحتي از ايجاد درخشندگي نور غير مستقيمي كه در زاويه ديد قرار ندارد مانع شود. توجه داشته باشيد كه هود مناسب يك سطح داخلي كاملاً ضد - انعكاسي دارد. شايد استفاده از هود براي لنز ساده ترين كار به نظر بيايد ولي حقيقت اين است كه هيچ هودي به اندازه كافي بلند نيست تا مانع از هر نور غير مستقيمي شود. اين مشكل زماني بيشتر خود را نشان مي دهد كه از يك لنز 35 ميليمتري و يك دوربين SLR استفاده مي كنيد. علت اين است كه اين هود ها براي زاويه ديد بزرگ طراحي شده اند. بنابراين هودهايي كه براي لنز هاي زم طراحي شده اند فقط نورهاي غير مستقيم را در فاصله كانوي هايي كه وايدتر هستند سد مي كنند.
به همين دليل *****هاي عكاسي ارزان قيمت معمولاً اثر درخشندگي لنز را افزايش مي دهند.
ترجمه و تنظيم: علي يزدي مقدم
 

nastaran-20

کاربر ممتاز
دوربين ديجيتال ضد آب

دوربين ديجيتال ضد آب

دوربين هاي ديجيتال نسبت به دوربين هايي كه از فيلم عكاسي استفاده مي كنند برتري هاي قابل ملاحظه اي دارند. وضوح تصوير بالاتر، امكان تنظيمات بيشتر در هنگام عكاسي و حتي پس از آن، انتقال عكس از دوربين به كامپيوتر، پرينت عكس به صورت مستقيم از دوربين به پرينتر و بسياري از برتري هاي ديگر كه مي توان براي دوربين هاي ديجيتال برشمرد. به طوري كه به سختي مي توان تصور كرد بار ديگر بتوان از دوربين هاي قديمي و فيلم عكاسي استفاده كرد. اما با همه اين برتري ها دوربين هاي ديجيتال به خاطر قطعات الكترونيكي كه در آنها به كار رفته است، يك ضعف نسبتاً بزرگ دارند اين دوربين ها نسبت به رطوبت حساس هستند. بنابراين عكاسي با يك دوربين ديجيتال در زير باران، نزديك يك آبشار، در قايق و مكان هايي از اين قبيل ممكن است به قيمت مشكل دار شدن دوربين شما تمام شود. بنابراين همه عكاسان حرفه اي كه دوربين هاي گرانقيمت دارند هميشه نگران پاشيدن آب روي دوربين يا افتادن آن در آب هستند.​
اگر شما در جايي زندگي مي كنيد كه كه رطوبت و باران زياد است، نگران نباشيد چون مدتي است كه دوربين هاي ديجيتال ضد آب در بازار يافت مي شوند و بدون ترس از نفوذ رطوبت مي توانيد با آنها كار كنيد در دوربين هاي ديجيتال ضد آب از مواد خاصي براي درز بندي و آب بندي استفاده شده است، تا از دوربين در برابر نفوذ آب محافظت نمايد. اگر شما هم به دنبال يك دوربين ديجيتال ضد آب هستيد هنگام خريد مطمئن شويد عبارت Waterproof روي آن حك شده باشد. دوربيني كه Waterproof باشد براي استفاده در باران، مه شديد، رطوبت بالا و مانند آن ايده آل است.​
يك دوربين ديجيتال Waterproof را لزوماً نمي توان در هر شرايطي استفاده كرد. مانند هر وسيله ضد آبي يك دوربين ديجيتال ضد آب هم ميزان رطوبت مشخص در شرايط مشخصي را مي تواند تحمل كند. مثلاً ممكن است دوربين ضد آب شما نسبت به پاشش آب در زاويه اي خاص حساس باشد يا اگر آب با فشار به صورت جت به دوربين بپاشد آب يه داخل آن نفوذ كند يا دوربين شما تا فقط تا عمق معيني در زير آب مقاوم باشد (معمولاً عمق 3 تا 6 متري) چون هر چه عمق بيشتر مي شود فشار آب بيشتر مي شود و قدرت نفوذ آن بيشتر مي شود. بنابراين بسته به نياز خود بايد بدانيد براي چه قابليت هايي پول اضافه مي دهيد.​
اگر عكاسي در حد يك استخر (عمق كم) است معمولاً بيشتر دوربين هاي ديجيتال ضد آب با برند معتبر در برابر آن محافظت شده هستند. همچنين بعضي سازندگان دوربين هاي ديجيتال دوربن هاي ضد آب با قيمت مناسب توليد مي كنند كه قابليت هاي خيلي بالايي ندارند ولي به عنوان دوربين دوم شما براي استفاده در رطوبت بالا عالي است يكي از دوربين هاي ديجيتال ضد آب از اين نوع كه بسياري آز آن استفاده مي كنند ساخت كمپاني كداك است. به خاطر داشته باشيد افراد زيادي نيستند كه مي توانند عكس هاي زيبايي در زير آب خلق كنند. پس خريد يكي از اين دوربين ها واقعا به امتحانش مي ارزد. اگر به عكاسي در زير آب علاقه مند هستيد به شما توصيه مي كنم مقاله عكاسي زير آب را در ياد بگير دات كام مطالعه كنيد.
براي كسانيكه عكاسي را به صورت جدي تر پيگيري مي كنند محفظه هاي مخصوصي ساخته شده است كه مي توان دوربين را در درون آن قرار داد اين محفظه معمولاً از نوعي پلاستيك ساخته شده است كه دربرابر نفوذ آب در اعماق هم مقاوم است و بدون نگراني مي توانيد دوربين گرانقيمت خود را درون آن قرار دهيد و به عكاسي بپردازيد. البته اين محفظه مخصوص عكاسان حرفه اي و غواصان ساخته شده است.​
نوشته: جوزف كاب
ترجمه: علي يزدي مقدم
 

nastaran-20

کاربر ممتاز
تمیز کردن دوربین

تمیز کردن دوربین

اگر عکس هایتان همواره مات و محو میفتند ممکن است به این معنا باشد که لنز دوربینتان را باید پاک کنید. اکثر دوربین های دیجیتال ویژگی افزودن یک ***** فرابنفش UV را دارند که نه تنها لنز را در برابر کثیفی بلکه از خراش هم محافظت می کند. اما دوربین های ارزان تر این ویژگی را ندارند پس به یاد داشته باشید تا لنز آنرا در مواقعی که استفاده نمی کنید بپوشانید و آنرا لمس نکنید.
بیش از حد لنز دوربین را تمیز نکنید. بسته به فاصله ی زمانی استفاده ی شما از دوربین، هر چند هفته یا چند ماه یک بار مناسب است. برای تمیز کردن لنز، کیت مخصوص پاک کردن لنز را برداشته و با استفاده از برس لنز هرگونه ذرات چسبنده را از سطح لنز پاک کنید. کمی مایع پاک کننده لنز را روی پارچه ی مخصوص بریزید و با حرکت دادن دایره وار بروی لنز، آن را تمیز کنید. با استفاده از يك دمنده هوا لنز را خشک کنید یا بگذارید به طور طبیعی خشک شود. از هرگونه ماده ی ساینده همچون صابون یا محکم تمیز کردن لنز به مانند تمیز کردن بدنه دوربين خودداری کنید.
مراقب باشید که با تمیز کردن مداوم در یک جهت روي لنز لک نیندازید. حرکت دایره وار را از بالا به پایین یا به طرفین تغییر دهید.
اگر می توانید لنزهای دوربینتان را تعویض کنید، اطمینان حاصل کنید که دوربین خاموش باشد و در محیطی با گرد و غبار کم باشید که اگر بروی حسگر تصویرتان گردی بنشیند، آنرا در تمام تصاویرتان نشان خواهد داد. گرچه می توانید خودتان حسگر را تمیز کنید اما پیش نهاد می کنم آنرا به یک عکاسی ببرید تا به طور تخصصی تمیزش کنند.
از دیگر اجزای دوربینتان هم محافظت کنید خصوصا از اسلات های کارت حافظه و باتری. هرگز چیزی را در اسلات کارت حافظه وارد نکنید که ممکن است باعث شکستن پین های کوچک آن شود. برای تمیز ماندن بهتر است که همواره یک کارت حافظه را داخلش بگذارید یا دست کم کاور آنرا ببندید
 

nastaran-20

کاربر ممتاز
حاشیه تاريخ نگذارید

حاشیه تاريخ نگذارید

بعضی از تولیدکنندگان دوربين ديجيتال اين ویژگی را فراهم آورده اند که بتوانید زمان و تاریخ گرفتن عكس یا دیگر مشخصات آن مثل تنظیمات نمایش و شماره عکس را در گوشه تصوير حک کنید.

این تنظیمات را حذف کنید.
شما كه نمي خواهيد به عكس خود چيزي را اضافه كنيد كه حواس بیننده ی را از موضوع عکاسي پرت کند. دوربین های دیجیتال مدرن تاریخ و زمان عکس برداری را در قسمتی دیگر به نام اطلاعات EXIF ذخیره می کنند. وقتی سال ها بعد به عکس های جایزه گرفته ی قدیمی خود می نگرید این اطلاعات دم دست خواهد بود. تنها کاری که باید انجام داد چاپ برچسب اطلاعات EXIF ( همچون زمان وتاریخ عکس برداری) کمپانی بر پشت عکس هاست که از زيبايي آن نمي كاهد بلكه باعث حواس پرتی از موضوع هم نمی شود.
ترجمه: ميلاد خراسانيان
 

nastaran-20

کاربر ممتاز
حاشیه تاريخ نگذارید

حاشیه تاريخ نگذارید

بعضی از تولیدکنندگان دوربين ديجيتال اين ویژگی را فراهم آورده اند که بتوانید زمان و تاریخ گرفتن عكس یا دیگر مشخصات آن مثل تنظیمات نمایش و شماره عکس را در گوشه تصوير حک کنید.

این تنظیمات را حذف کنید.
شما كه نمي خواهيد به عكس خود چيزي را اضافه كنيد كه حواس بیننده ی را از موضوع عکاسي پرت کند. دوربین های دیجیتال مدرن تاریخ و زمان عکس برداری را در قسمتی دیگر به نام اطلاعات EXIF ذخیره می کنند. وقتی سال ها بعد به عکس های جایزه گرفته ی قدیمی خود می نگرید این اطلاعات دم دست خواهد بود. تنها کاری که باید انجام داد چاپ برچسب اطلاعات EXIF ( همچون زمان وتاریخ عکس برداری) کمپانی بر پشت عکس هاست که از زيبايي آن نمي كاهد بلكه باعث حواس پرتی از موضوع هم نمی شود.
ترجمه: ميلاد خراسانيان
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
عکاســــــــــی از پشت پنجره

عکاســــــــــی از پشت پنجره

[h=2]عکاسی از پشت پنجره[/h]
هنگام سفر، وقتی از پشت پنجره به منظره صبحگاهی اطراف نظر می افکنید، سرشار از شوق عکاسی می شوید. دوربین تان را روشن می کنید و عکسی می گیرید. با دیدن دوباره عکس، متوجه می شوید که انعکاس شیشه نیز در تصویر ثبت شده است و هر بیننده متوجه می شود که شما از پشت پنجره عکس گرفته اید.





در چنین زمانی چه باید کرد؟ پنجره را باز کرد؟ شاید سرمای هوا به حدی باشد که نتوانید چنین کاری کنید؟ شاید مه صبحگاهی، آنقدر غلیظ باشد که نگران تاثیر آن بر سنسورهای دوربین خود باشید؟یک مشکل دیگر، تاریک بودن فضای اتاق نسبت به بیرون است. پرده ها را کنار بزنیم؟ گوشه پنجره را باز کنیم یا تغییری در نور درون اتاق ایجاد کنیم؟اگر تصور می کنید با افزایش فاصله کانونی و واید شدن تصویر می توانید بر نقیصه انعکاس نور از شیشه فائق آیید، سخت در اشتباهید. پس چه راه حل دیگری باقی می ماند؟




در بیشتر هتل ها، از پنجره با شیشه پلاریزه استفاده می شود، اگر در چنین هتلی اقامت نداشتید، از یک فیلتر پلاریزه برای جلوگیری از تغییرات ناخواسته رنگ ( اعم از اختلاف نور درون و بیرون اتاق، انعکاس نور از شیشه) استفاده نمایید. حالا می توانید به راحتی تصاویر زیبایی را که از پنجره هتل تان شاهد آن هستید با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع : سایت بارون نگار
 

niaz**

کاربر ممتاز
فیلتر پلاریزه چه قیمتیه؟!
سخت شد!
ولی جالب بود نمیدانستم!
:smile:متشکر
 

eghbali66

کاربر ممتاز
سلام. دوستان.
آقا من میخام از کارایی که میکنم در لپتاپ عکس بگیرم. قبلاً از گزینه PrintScr استفاده میکردم، بعدش عکس رو میبردم تو Word کپی می کردم. ظاهراً عکسا کیفیتششون پایین از آب در اومده.
کسی میتونه برنامه یا راهکاری ارائه بده تا بتونم عکس کاملاً با کیفیت بگیرم؟
ممنون
 

Similar threads

بالا