[آموزش عکاسی] - 10 نکته برتر عکاسی دیجیتال

paneldovom

عضو جدید
10 نکته برتر عکاسی دیجیتال

چه تازه کار باشید یا یک عکاس با تجربه، رعایت برخی نکات نتایج بهتری را در عکس هایتان رقم می زند. در اینجا به بررسی نکات پایه و چگونگی استفاده بهتر از آنها می پردازیم.

1. استفاده از قانون یک سوم



برای استفاده از قانون یک سوم، چهار خط را تصور کنید. دو خط به صورت افقی در سراسر تصویر کشیده شود و دو خط به طور عمودی آنها را قطع کند. این خطوط نه مربع را ایجاد می کنند. در برخی عکس ها قرار دادن نقطه کانونی در مربع مرکزی بهترین نتیجه را می دهد. اما عموماً خارج کردن سوژه اصلی از مرکز کادر به زیبایی عکس می افزاید. وقتی با قانون یک سوم عکاسی می کنید، چشم در تمام تصویر گردش می کند. عکسی که با استفاده از این قانون گرفته شود جذابتر و چشم نوازتر است.
2. پرهیز از لرزش دوربین



لرزش دوربین که باعث محو شدن تصویر می شود، یکی از معضلات عکاسی است که در اینجا راه هایی برای جلوگیری از آن توصیه می شود. ابتدا باید بیاموزید که چگونه دوربین را به شیوه صحیح نگه دارید؛ برای اینکار از هر دو دست استفاده کنید، یکی را دور بدنه قرار دهید و دیگری را زیر لنز نگه دارید و برای محافظت از دوربین آن را نزدیک بدن خود بگیرید. همچنین از سرعت شاتر متناسب با فاصله کانونی لنز استفاده کنید. مثلا اگر لنز 100 میلیمتری به کار می برید، سرعت شاتر نباید کمتر از 1/100 ثانیه باشد. تا حد امکان از سه پایه و تک پایه استفاده کنید. همچنین می توانید از یک درخت یا دیوار برای ثابت نگه داشتن دوربین بهره ببرید.
 

paneldovom

عضو جدید

3. قانون 16 آفتابی




ایده استفاده از قانون 16 آفتابی، پیش بینی نورسنجی دوربین در روزهای آفتابی در محیط باز است. در چنین شرایطی عدد دیافراگم را f 16 انتخاب کنید و سرعت شاتر را برای 1/100 ثانیه تنظیم کنید (دقت کنید ISO 100 باشد). بدین ترتیب شما عکس واضحی خواهید داشت که نور مناسبی دارد. زمانیکه یک نورسنج مناسب ندارید یا دوربینتان صفحه LCD برای مشاهده عکس ها ندارد، این قانون می تواند بسیار کارآمد باشد.
* قانون 16 آفتابی یک روش برآورد صحیح نور روز در شرایطی است که نورسنج در دست نباشد. جدول زیر با توجه به شرایط نوری، عدد دیافراگم مناسب برای عکاسی در محیط باز را نشان می دهد.


4. استفاده از فیلتر پولاریزه




اگر تنها می خواهید یک فیلتر برای لنزتان بخرید، پولاریزه بخرید. این فیلتر به کاهش انعکاس آب، فلز و شیشه کمک می کند؛ رنگ های آسمان و شاخ و برگ درختان را اشباع می کند، همچنین از لنز نیز محافظت می کند. دلیلی وجود ندارد که از آن برای کلیه عکس هایتان استفاده نکنید. استفاده از فیلتر پولاریزه Circular توصیه می شود زیرا می توان همزمان از نورسنج درون لنز (TTL) استفاده کرد.
 

paneldovom

عضو جدید

5. ایجاد حس عمق




در هنگام عکاسی از مناظر ایجاد حس عمق میدان به موفقیت عکس کمک زیادی می کند، در واقع بیننده حس می کند که واقعاً در آن محل قرار دارد. از لنز واید برای نمایش پاناروما و یک دیافراگم بسته مثل f 16 برای حفظ وضوح پیش زمینه و پس زمینه و افزایش عمق میدان استفاده کنید. قرار دادن یک سوژه یا شخص در پیش زمینه به ایجاد حس مقیاس و تاکید بر فاصله ها کمک می کند. در صورت امکان از سه پایه استفاده کنید. چرا که دیافراگم بسته معمولاً نیاز به سرعت شاتر پایین دارد.
6. استفاده از پس زمینه ساده



پس زمینه ساده معمولاً برای عکاسی دیجیتال بهترین گزینه است و شما تنها باید تصمیم بگیرید چه چیزی را در کادر قرار دهید. در صورت امکان از بک گراند ساده استفاده کنید. به عبارت دیگر، رنگ های خنثی و بافت های ساده. شما می خواهید بیننده مجذوب نقطه کانونی تصویر شود نه یک پس زمینه شلوغ یا یک ساختمان عجیب.
 

paneldovom

عضو جدید


7. در محیط بسته از فلاش استفاده نکنید



فلاش برای عکاسی در محیط بسته سایه های خشن و غیرطبیعی ایجاد می کند. راه های زیادی برای عکاسی در محیط بسته بدون استفاده از فلاش وجود دارد. بالا بردن ISO تا 800 یا 1600 کمک زیادی به بالا بردن سرعت شاتر می کند. استفاده از بازترین دهانه دیافراگم ممکن نیز راه دیگری می باشد . به این ترتیب نور بیشتری به سنسور می رسد و یک پس زمینه محو زیبا ایجاد می شود. استفاده از سه پایه یا لرزش گیر لنز نیز راهی مطمئن برای جلوگیری از تاری و محو شدن تصویر است.
8. استفاده از ISO مناسب




تنظیمات ISO تعیین می کند که دوربین شما تا چه حد نسبت به نور حساس است و اینکه نویز تصویر در عکس هایتان چه مقدار باشد.تعیین مقدار ISO به شرایط محیطی بستگی دارد. وقتی محیط کم نور و تاریک باشد، آنگاه نیاز است که عدد بزرگتری برای ISO انتخاب شود، چیزی بین 3200-400 که هم نور را بیشتر می کند و هم از تار شدن تصویر جلوگیری می کند. در روزهای آفتابی، ISO را بر روی مقدار 100 یا کمتر تنظیم کنید، زیرا نور مناسبی در محیط وجود دارد.
 

paneldovom

عضو جدید


9. حرکت پنینگ برای ایجاد حس حرکت


اگر بخواهید سوژه ای را در حال حرکت ثبت کنید، از تکنیک پنینگ استفاده کنید. برای انجام اینکار، سرعت شاتر را دو استاپ کمتر از حد معمول انتخاب کنید. مثلاً به جای 1/250 ثانیه از سرعت 1/60 ثانیه استفاده کنید. سوژه مورد نظر را کادر بندی نمایید و دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید تا فوکوس قفل شود و هنگامی که آماده بودید، عکس را بگیرید. این نکته را در نظر داشته باشید که باید هماهنگ با سوژه حرکت کنید. در صورت امکان از سه پایه یا تک پایه استفاده کنید تا از لرزش دوربین جلوگیری شود و خطوط حرکتی شفافی ثبت گردند.
10. سرعت شاتر






از بازی کردن با سرعت شاتر برای خلق افکت های جذاب نترسید. وقتی در شب عکاسی می کنید، از سه پایه استفاد کنید و با سرعت پایین مثلاً 4 ثانیه عکاسی کنید. مشاهده می کنید مسیرها و کشیدگی های نوری زیبایی ثبت می شود. اگر از سرعت شاتر بالا استفاده کنید مثلا 1/250 ثانیه، دیگر از مسیرها و کشیدگی های نوری خبری نخواهد بود . اما در عوض حرکت را فریز خواهید کرد. این تکنیک برای عکاسی از اجسام متحرک وقتی از سه پایه استفاده می کنید بسیار جالب است.
 
بالا