[آموزش عکاسی] - ♛...چگونه با نوردهی طولانی عکس پرتره بگیریم...♛

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]آموزش گام به گام عکاسی: چگونه با نوردهی طولانی عکس پرتره بگیریم[/h]






















در سال ۲۰۰۰ با جولیا آشنا شدم، همان زمان بود که سفر عکاسی ما آغاز شد. به صورت تصادفی با سایت فروش عکس iStockphoto آشنا شدم و شروع به مطالعه در آن زمینه کردم. آنجا بود که دوربینی تهیه کردم و همراه با همسرم جولیا، قدم به قدم شروع به عکاسی و یادگیری این رسانه فوق العاده کردیم. در ادامه این مطلب


لنزک آلکسی، نورپردازی و عکاسی پرتره با نوردهی طولانی (long exposure) را به شما عزیزان آموزش خواهد داد.

ما از غذا ها عکاسی می کنیم و عکس پرتره می گیریم و این ترکیب عجیبی است. ولی خب… ما می خواهیم کاری که دوست داریم را انجام دهیم، درسته؟ من عاشق گرفتن عکس های پرتره ساده از افراد در استودیو هستم. ترجیح می دهم به آن عکاسی «فشن» نگویم. زمانی بود که تنها از غذا ها عکاسی می کردیم، اما به زودی متوجه شدیم که راه اشتباهی را در پیش گرفتیم. شما نباید تسلیم شوید و باید از چیزی که دوست دارید عکس بگیرید. داستان عکس «دریا – The sea» اعترافی از عشق ما به عکاسی پرتره است. امیدوارم از این مطلب آموزشی لذت ببرید.

[h=2]گام به گام[/h]بدون شک، همیشه یکی از عکس های ما جذاب تر از عکس های دیگرمان خواهد بود. ساخت این عکس مانند هیچکدام از عکس های دیگری که تا به حال گرفته ایم نیست. ما عاشق عکاسی پرتره هستیم، ولی به ندرت پیش می آید که قبل از عکاسی به جزئیات خاص عکس فکر کنیم. بیشترین دلیل ما این است که هیچوقت نمی دانیم حس و حال مدل چه خواهد بود. در نتیجه معمولاً این قسمت را به زمانی که با مدل آشنا می شویم اختصاص می دهیم. اما این عکس را مدت ها قبل از گرفتنش در ذهنم تصور کرده بودم. ما اسم این عکس را «دریا – The sea» گذاشتیم.
ما تصمیم گرفتیم آموزشی از نحوه نورپردازی و کلاً تکنیک های اعمال شده در گرفتن این عکس بسازیم. برای اینکه نحوه کار کردن با نور در استودیو را توضیح دهیم، نمونه عکس هایی از هر مرحله را آماده کردیم. به همین دلیل احتمالاً بهتر بتوانید مراحل گرفته شدن این عکس را نسبت به متن خالی تصور و درک کنید. این چیدمان استودیو ماست، شما هم می توانید همین را در استودیو یا خانه خود شبیه سازی کنید.

[h=2]گام اول: نور اول – نور اصلی[/h]برای نور اصلی (Key light) ما از یک بیوتی دیش (Beauty dish) در سمت چپ مدل استفاده کردیم، آن را خیلی نزدیک به مدل قرار دادیم و یک پارچه نرم و دیفیوزر (پخش کننده نور) روی آن کشیدیم. همیشه مراحل کار به یک شکل است. ابتدا باید نور اصلی را قرار دهید، آن را جا به جا و تست کنید تا ببینید چطور به نظر می رسد. سپس عکس هایی آزمایشی بگیرید، تا جایی که از نور بدست آمده رضایت داشته باشید.

[h=2]گام دوم: نور دوم – نور پس زمینه[/h]همانطور که در عکس بالا می بینید، ما از پس زمینه ای زغالی رنگ استفاده کردیم. آنقدر از این رنگ خوشم می آید که در بیشتر عکس های پرتره ای که می گیرم از آن استفاده می کنم. در حقیقت این اعتیاد من است (یکی از اعتیاد های من :D ).
برای اضافه کردن کمی رنگ آبی به پس زمینه می توانید فیلتر های رنگی را با گیره به منبع نور متصل کنید. ما نور دوم را با فیلتر آبی و با زاویه ۱۲۰ درجه بعد از برخورد به یک رفلکتور عریض به پس زمینه تاباندیم که حالتی شبیه به آسمان شب پشت سر مدل ایجاد کرده است. در عکس زیر متوجه خواهید شد که قسمت تاریک تر به جای بالا در قسمت پایین قرار گرفته است، به همین دلیل قبل از گرفتن عکس نهایی برای گرفتن نتیجه مطلوب فلاش را کمی جا به جا کردیم.

[h=2]گام سوم: نور سوم – نور جدا کننده[/h]در سمت راست مدل و تقریباً یک قدم عقب تر از او، نور سوم (و نه آخرین نور) را قرار دادیم، از یک استریپ باکس (Stripbox – سافت باکسی باریک) طویل با یک فیلتر آبی رنگ بر روی آن استفاده کردیم. قبل از برپا کردن این فلاش پیشنهاد می کنم تمام فلاش های دیگر را خاموش کنید تا بتوانید تأثیر نور این فلاش بر روی محیط را بهتر ببینید و کنترل دقیق تری روی آن داشته باشید. سپس زمانی که آماده بودید، فلاش های دیگر را روشن کنید و عکس بگیرید. این نتایجی است که با این کار بدست آوردیم:

[h=2]گام چهارم: متعادل کردن سایه ها (رفلکتور سفید)[/h]همانطور که در عکس پایین می بینید، پراکندگی و آشفتگی مو های مدل سایه های مشهودی روی چشمان مدل ایجاد کرده است. می توانیم نور اصلی را تغییر دهیم، اما این کار بر روی تمام تنظیماتی که تا به اینجا انجام داده ایم تأثیر می گذارد. به همین دلیل در چنین شرایطی ما نمی توانیم نور اصلی را حرکت دهیم. به جای آن تصمیم گرفتیم از یک رفلکتور سفید استفاده کنیم.
معمولاً برای نجات دادن قسمتی که بیش از حد تاریک شده، می توانید از یک رفلکتور سفید استفاده کنید. پس ما باید دنبال مکانی مناسب برای قرار دادن این رفلکتور باشیم. یادتان باشد که مدل شما نباید حرکت کند و نمی توانید از او کمک بگیرید (چرا که تمام تنظیمات و مکان های قرار گرفتن فلاش ها که به سختی روی آن کار کردید با حرکت سوژه از بین خواهد رفت)، بنابراین همیشه بهتر است از شخص سومی بخواهید به شما کمک کند. از کسی استفاده کنید تا بتواند چیزی که می خواهید را به درستی درک و اجرا کند.

[h=2]گام پنجم: نور چهارم و نوردهی طولانی[/h]حال باید یک نور دیگر هم قرار دهیم (نور آخر)، نوری که در طول نوردهی طولانی با آن نقاشی خواهیم کرد. برای این کار ما از Stripbox استفاده کردیم، اما شما می توانید همین کار را با هر منبع نور ممتد دیگری اجرا کنید (حتی گوشی موبایل). منبع ما نور مدلینگ با Stripbox بود که روی آن فیلتر آبی قرار داشت. اما نتیجه نهایی با ترکیبی از استفاده از نور اصلی به همراه نور ضعیفی از نور آبی رنگ استریپ باکس بدست آمده است.
حال که از نور هایی که قرار داده اید رضایت دارید، قسمت جذاب کار شروع می شود! دوربین را روی نوردهی طولانی تنظیم کنید، برای شروع سرعت شاتر ۱ ثانیه را انتخاب کنید. از کاملاً تاریک بودن استودیو و عدم وجود هیچ نور دیگری مطمئن شوید (فقط نور هایی که برای روشن کردن مدل استفاده کرده اید باید وجود داشته باشند). حال عکاسی را شروع کنید و دوربین را به هر حالت خلاقانه ای که به ذهنتان می رسد تکان دهید، از چپ به راست، بالا به پایین، دوربین را تکان دهید، کمی بچرخانید و باز هم آن را تکان دهید!
این نمونه های دیگری از عکاسی ما به این شیوه بدون ویرایش و با فرمت RAW است:

[h=2]عکس نهایی[/h]عکس نهایی ای که انتخاب می کنید به چیزی بستگی دارد که در آن لحظه به دنبالش هستید، ما در روز عکاسی برای تبلیغات عکس می گرفتیم، به همین دلیل به دنبال کیفیت بالا و فوکوس دقیق بودیم، با این حال از بسیاری از عکس های دیگری که در آن روز گرفتیم راضی بودم! امیدوارم از این داستانی که پشت گرفتن این عکس بود خوشتان آمده باشد و باعث شده باشیم تا برای گرفتن عکس های جدید و خلاقانه ترغیب شوید! تمرین و تجربه تمام چیزی است که به آن احتیاج دارید. موفق باشید!
این عکس نهایی با اصلاح رنگ و روتوش است:

 
بالا