[آموزش عکاسی] - نکات عکاسی در تولدها

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
لنزک: در نوجوانی یکی از مهم ترین روزهای سال روز تولد شماست. این مهمانی می تواند در خانه یا خارج از خانه برگزار شود. خلاقیت و انعطافپذیری شما بهترین راه برای گرفتن عکس های خاطره انگیز است. بچه ها می توانند بهترین سوژه شما برای عکاسی باشند، پس همیشه آماده به تصویر کشیدن خنده بچه ها باشید. در ادامه شما را به خواندن نکاتی آموزشی پیرامون عکاسی در تولد ها دعوت می کنیم.

1. مراحل رشد را نشان دهید




کودکان سریع رشد می کنند. در تولد ها به یاد داشته باشید که عکاسی از شمع های روی کیک، بادکنک و کادو ها مهم است. از کودکتان وقتی در کنار کیکش نشسته عکس بگیرید، که بهترین افکت، نور طبیعی کنار پنجره است و دیافراگمی بزرگ (f/2.8-f/4) برای محو کردن پس زمینه الزامیست.

به دلیل تکان خوردن سریع کودکان، برای جلوگیری از مات شدن عکس سرعت شاتر خود را ۱/۱۰۰ ثانیه و رو به بالا انتخاب کنید و برای گرفتن عکس های پشت سر هم دوربین را روی حالت عکاسی متوالی (continuous mode) قرار دهید. در صورت نیاز از فلاش اکسترنال (به همراه یک پخش کننده نور) برای پر کردن نواحی تاریک استفاده کنید.

2. حالت های مختلف را از دست ندهید




کودکان مملو از انرژی و بازیگوشی هستند، بخصوص در روز تولدشان. زمانی که آنها مشغول بازی کردن با یکدیگرند، این بهترین زمان برای گرفتن عکس از حالت های مختلف آنهاست. یک لنز زوم ۲۴-۷۰mm برای عکس هایی که داخل منزل می گیرید، ایده آل است. در حالت اولویت با دیافراگم (av) عکاسی کنید، ایزو (iso) را ۱۰۰-۸۰۰ قرار دهید و دیافراگمی عریض f/2.8-f/10 را برای محو کردن پس زمینه انتخاب کنید. از فلاش هم برای فریز کردن صحنه استفاده کنید. فلاش های اکسترنال دارای قدرت بیشتری نسبت فلاش خود دوربین هستند و این امر برای عکاسی با فاصله دور از کودکان بهتر است.

3. نزدیک شوید



هنگامی که کودکان در حال باز کردن کادوها و فوت کردن شمع روی کیک هستند این بهترین زمان برای عکاسی از نزدیک است، تعدادی عکس از بغل در حالی که فوکوس روی صورت کودک بگیرید، عمق میدان را کم کنید که بتوانید فکوس را از پس زمینه بگیرید. برای واضح بودن عکس ها سرعت شاتر خود را ۱/۱۶۰ ثانیه قرار دهید، ولی برای گرفتن عکس دودهای شمع باید تنظیمات ایزو خود را بالا ببرید، بخصوص اگر داخل منزل هستید و نور کم است.

4. گرامی داشتن خاطرات




فقط روی کودکی که تولد اوست فوکوس نکنید، مطمئن شوید که از تمامی کودکان عکس می گیرید. جنب وجوش کودکان را زیر نظر بگیرید، این شامل خواهر و برادر کودک نیز می شود و زمانی که آنها مشغول لذت بردن و بازی کردن هستند عکس بگرید. زمانی که شما در منزل هستید احتمال کم بودن نور زیاد است و شما باید ایزو خود را تا ۴۰۰ بالا ببرید و دیافراگم خود را باز کنید به f/2.8-f/4 تا نور داخل شود. راه های جالبی برای کادربندی عکس های خود پیدا کنید و تفاوت قد کودکان ترکیب بندی جالبی را خلق می کند. بیاد داشته باشید که عکس های شما شامل عناصر تولد باشند، مانند: بادکنک، دکوراسیون و کادوها.

5. سورپرایز ! سورپرایز !




کیک تولد و کودکی که تولد اوست تنها سوژه های شما نیستند، گرفتن عکس های اتفاقی از کودکان دیگر که برای مثال در حال خوردن کیک هستند می تواند سورپرایزی باشد. برای داشتن صورت کودک در کادر از لنز تله فوتو با قابلیت زوم استفاده کنید و دیافراگم خود را روی f/4 قرار دهید تا حواس پرت کن های پس زمینه مات شوند. سرعت شاتر خود را ۱/۱۲۵ ثانیه قرار دهید تا اجسام شارپ و واضح شوند و بیاد داشته باشید در عکس هایی که داخل منزل می گیرید از ایزو ۴۰۰ و یا بیشتر استفاده کنید. در این زمان شما سرعت شاتری به اندازه کافی سریع خواهید داشت. برای نورسنجی صورت کودک از حالت نورسنجی نقطه ای (spot metering) استفاده کنید.

تنظیمات پیشنهادی

در عکاسی تولد ها به دلیل این که بیشتر تولد ها داخل منزل انجام می شوند پس مطمئن شوید که ایزو حداقل ۴۰۰-۸۰۰ استفاده کنید و بیش تر از آن ایجاد نویز در عکس می کند. از یاد نبرید که سرعت شاتر حداقل ۱/۱۲۵ ثانیه برای داشتن عکسی واضح زمانی که کودکان در حال تکان خوردن می باشند مناسب است. فلش هم برای زمانی از صورت کودک عکس میگیرید استفاده کنید ولی محتاط باشید، استفاده بیش از حد از فلش باعث خشکی و غیر طبیعی شدن آن می شود.

ابزار پیشنهادی

تنوع در لنز دوربین برای تولد ها مفید است، لنز تله فوتو ۳۰۰mm به شما کمک می کند که پس زمینه ای ساده داشته باشید. یک لنز ۵۰mm استاندارد کاربرد های مختلفی داشته و عکس هایی واضح با پرسپکتیوی شبیه به چشم انسان ارائه می دهد. معمولا می توانید با لنز های ۵۰ میلییمتری عکس های کلوزآپ خوبی تهیه کنید.

جمع بندی


عکاسی در روز تولد کودکان بهترین راه برای ماندگار ساختن خاطراتشان است. رشد و تغیرات آنها بعد از گذشت چند سال که در عکس ها دیده می شود، بسیار حیرت آور است. نکته مهم در عکاسی از کودکان این است که اجازه دهید آنها آزاد باشند و در راحتی تمام کار های خود را انجام دهند.





برترین ها
 

Similar threads

بالا