آموزش سرمه دوزي روي ترمه

pari32184

عضو جدید
سرمه دوزي روي ترمه امروزه سرمه‌دوزي براي وسائلي مثل روميزي، روتختي، سجاده، جانماز، جلد قرآن و روكش جعبه دستمال كاغذي و تابلو و دوخت كمند و نظائر آن بكار مي‌رود. طرح‌هاي سرمه دوزي معمولاً انواع بته جقه است كه در طرح پارچه ترمه نيز همين طرح به كار مي‌رود طرح‌هاي ديگر؛ گل وبته، گل‌هاي شاه‌عباسي و غيره‌است و تقريباً مثل گل‌دوزي در طرح محدوديتي ندارد اما پياده كردن طرح طبق شيوه و روش‌هاي خاصي حاشيه و گوشه مطابق و مناسب وسايلي كه تهيه مي‌شود مي‌باشد.ابزار و مواد لازم براي سرمه دوزي روي ترمه : پارچه ترمه انواع نخهاي سرمه نخ دوخت در خياطي سوزن با شماره‌هاي مختلف قيچي دستگاه كمان يا چهارچوبي براي محكم نگه داشتن پارچه پنبه، يا هر پر كننده ديگري بنا به ذوق و استعداد دوزنده. صابون خياطي براي نقش اندازي يا هر قلم ديگري كه بتواند بر روي پارچه اثر گذار باشد و پاك نشود. روش كار سرمه دوزي روي ترمه : ابتدا پارچه در دستگاه قرار داده مي‌شود و از چهار سو كشيده شده و به دستگاه متصل مي‌شود. دستگاه مزبور به شكل جديد، كمان دايره يا چهار گوش به صورت سنتي آن ارائه مي‌شود. مي‌توان نوع سنتي آن را با اندازه‌هاي متفاوت با سفارش به نجار و نوع كماني را از طريق فروشگاهها توزيع كننده ابزار و لوازم خياطي تهيه كرد. سپس طرح را بر روي پارچه از طريق برگردان طرح بر روي آن يا در صورت اشراف كامل به طرح مستقيماً بر روي پارچه طرح زد. براي پاك نشدن خطوط طرح در طول سوزندوزي تمام خطوط با كوكهاي درشت تثبيت مي‌شوند.
سپس سوزن نخ شده را از درون سرمه عبور داده و از روي خطوط كو ك شده عبور مي‌دهند تا تمامي خطوط بدين صورت با سرمه پوشيده شود. سطح گلبرگها را با قرار دادن پنبه يا هر حجم دهنده ديگري برجسته كرده، با سرمه مي پوشانند. و تا انتهاي كار به همين صورت عمل مي‌شود.
اين دوخت در اكثر موارد با دوخت‌هاي ديگر همراه مي‌باشد. دوخت‌هايي از قبيل: پيله دوزي، مليله دوزي، گلابتون دوزي، شرفه دوزي، شمسه دوزي، ده يك دوزي، صدف دوزي، سنگ دوزي، مرصع دوزي، منجوق دوزي، پولك دوزي، زغره دوزي، مرواريد دوزي و غيره. از انواع دوخت‌هايي كه بيشتر در اين دوخت به كار مي‌رود مي توان به دوخت: زنجيره‌اي، برگ دوزي، جناغي، دور دوزي، مار پيچ الوان روي زنجيره، دوخت ساتن، دوخت مورب، ساقه دوزي، بست دوزي، دندان موشي و زيگزاگ‌هاي مختلف را نام برد.
 

Similar threads

بالا