آموزش سئو

saman_nfr

عضو جدید
تاریخچه موتور های جستجو

قبل از شروع بهتر است سوار ماشین زمان شویم و کمی به عقب برگردیم، زمانی که اصلا واژه SEO در دنیا جا نیافتاده بود و کمتر کسی در رابطه با این مسئله اطلاعات داشت.در سال 1990 اولین موتور جستجو با نام Archie ساخته شد؛ و سیستم این موتور جستجو بر اساس آدرس یک وب سایت بود. کمی بعدتر، موتور های جستجو پیشرفته تر شدند و در این زمان بود که موتور های جستجویی مثل گوگل، بینگ، یاهو، AOL و … پا به عرصه تجارت گذاشتند.اکثر موتور های جستجو مثل هم دیگر کار میکنند، وقتی شخصی به دنبال چیزی میگردد، در یک باکس یا جعبه مستطیل شکل کلمه یا جمله ای را مینویسد. به این عمل جستجو کردن یا Search Query میگویند.پس از عملیات جستجو، موتور های جستجو به صورت خودکار وارد سلسله مراتبی شده و تصمیم میگیرند که کدام وب سایت را اول از همه به کاربر نشان دهند و یا کدام وب سایت را اصلا نشان ندهند. به این عمل صفحه نتایج جستجو گفته می شود.هدف موتور های جستجو، ارائه بهترین نتایج ممکن به کاربر است، یا بهتر است بگوییم هدف آنها کمک به کاربر به جهت پیدا کردن بهترین نتیجه در کمترین زمان ممکن می باشد. صفحه نتایج جستجو شامل : ((لینک ها، وب سایت ها، متا ها، و مغازه های اطراف شما است.)) حتما برایتان اتفاق افتاده که به دنبال سوپر مارکت باشید و از روی نقشه آن را پیدا کنید. این اتفاق برای صفحه نتایج جستو هم میافتد.بگذارید این گونه مثال بزنم؛ شما قبلا می دانستید که مغازه اصغر آقا در خیابان کناری شما است. اما حالا نمی دانید و پیدا کردن اصغر آقا برایتان سخت است. توی گوگل جستجو میکنیم ((“مغازه اصغر آقا کجاست؟”)) و گوگل در صفحه نتایج یک نقشه به شما نشان خواهد داد که اصغر آقا کجا رفته، چه ساعت هایی باز میکند و آیا اصلا این همان اصغر اقاییست که میشناسیدش؟حالا که این اطلاعات را به دست آوردید، بهتر است کمی هم از پشت پرده موتور های جستجو با خبر شوید و بدانید که چه رازی پشت موتور های جستجو خوابیده است.تمامی موتور های جستجو، سه گام مشترک برای رتبه بندی وب سایت ها دارند. اولین مورد، بررسی وب سایت شما و یک آنالیز کامل از سیستم وب سایت یا فروشگاه شما می باشد. که اصطلاحا خزیدن یا Crawling نامیده می شود. در این گام ربات ابتدا وارد وب سایت شما شده و اطلاعات وب سایتتان را اعم از مطالب، صفحات، لینک ها و … جمع آوری کرده و ذخیره میکنند. سپس در گام دوم این اطلاعات طبقه بندی می شود. به این مورد Index گفته می شود.در گام آخر، ربات بر اساس برنامه ها و متغیر های از قبل تعیین شده، وب سایت شمارا بر اساس رتبه نسبت به دیگر وب سایت ها در صفحه نتایج نمایش می دهد. به این کار رنکینگ یا Ranking می گویند.دسته بندی ها
لطفا این بخش را با دقت بخوانید … مطالبی قرار است گفته شود که ممکن است کل آینده شما و وب سایتتان را دگرگون کند.در مورد لینک های داخلی اطلاعی دارید؟ آیا می دانید که اصلا چه هستند و چه کاری انجام میدهند؟ کاری که ما قرار است با دسته بندی و برچسب ها انجام دهیم میتواند 40% شمارا جلو بیاندازد.به آدرس زیر توجه کنید
Seohq.ir/دسته-بندی/سئو-چیست؟
اگر کمی دقت کنید متوجه کلمه دسته بندی خواهید شد. این آدرس در این بخش برای ما اهمیت چندانی ندارد.اهمیت آن محتویات داخل آن است. برای مثال شما میتوانید یک گاو صندوق بخرید و بگذارید گوشه خانه و دست به آن نزنید و فقط مقداری پول درون آن بگذارید و بقیه امالتان را داخل کمد، سقف و … مخفی کنید. شما با این کار ارزش گاو صندوق را پایین آورده اید و کاش اصلا گاو صندوقی نمیخریدید.نکته اینجاست. قبل از اینکه بخواهید دسته بندی یا برچسب جدیدی ایجاد کنید از خود سوالات زیر را بپرسید.

  • آیا قرار است مطالب جدید تری در این دسته قرار گیرد؟
  • میتوانم این دسته بندی را بهینه کنم؟
  • آیا این برچسب و یا دسته بندی قرار است به جایی لینک شود؟
اگر جواب هر سه سوال “بله” است دسته بندی را ایجاد کنید. اگر حتی یک سوال جوابش “خیر” است دست بردارید و به دنبال موضوع و یا دسته بندی بهتری باشید.یکی از رموز دسته بندی ها که اکثر وب مستران و مدیران کسب و کار های اینترنتی آن را فراموش میکنند. بهینه سازی آنهاست. آیا تا به حال به سایت های خبری دقت کرده اید؟ دیدید که چگونه دسته های خودشان را ایجاد میکنند؟ این مسئله برای برچسب ها هم صدق میکند. بهعکس زیر دقت کنید.
در عکسی که مشاهده میکنید، هر سوالی که قبل تر به شما گفته بودم از خودتان بپرسید رعایت شده است. سه تگ در این عکس وجود دارد و درون هرکدام از این تگ ها شاید 10 پست و یا 100 پست موجود باشد. این نکته اهمیت بسیار زیادی در ساخت لینک های داخلی دارد و به جرئت میتوانم بگویم که اگر شما این مورد را رعایت کنید از چالش دسته بندی ها موفق بیرون خواهید آمد.پس از آنکه دسته بندی و برچسب را ساختید، نوبت به استفاده از آنها می رسد. سعی کنید در محتوایتان بیشتر از 2 دسته استفاده نکنید. و شدیدا توصیه می شود که برچسب بیشتر از 3 مورد نزنید و در استفاده از برچسب ها هشیار باشید.
محتوای با ارزش تولید کنید

یکی از اصلی ترین نکاتی که باعث افزایش سئوی وب سایت شما در سیستم رنکینگ خواهد شد، محتوای شماست. محتوا نباید کپی باشد و گوگل از کپی کاران متنفر است. در واقع گوگل ترجیح می دهد که شما سالی یک بار وب سایتتان را بروز کنید اما از وب سایت دیگری کپی نکنید. عده ای هم به فکر کلاه گذاشتن بر سر گوگل هستند و میگویند “من کپی میکنم و محتوا را تغییر میدهم!” این بزرگترین اشتباهیست که هر وب مستر و یا تولید کننده محتوایی میتواند انجام دهد؛ زیرا شما با این کار علاوه بر کپی که خودش مجازات دارد، گوگل را دور زده اید و گوگل به شدت از این موضوع بدش میاید و ممکن است وب سایت شما پنالتی و یا حتی به طور کامل از تمامی نتایج گوگل حذف شوید.
شاخصه های محتوای عالی

محتوای خوب به عوامل زیادی بستگی دارد. برای مثال اگر محتوایی که شما تولید کرده‌اید، دارای غلط املایی و یا اشتباه تایپی باشد یک امتیاز منفی دریافت خواهید کرد و مسلماً رتبه بهتری نسبت به سایر رقبایتان پیدا نخواهید کرد.یکی از اصلی ترین شاخصه های محتوای خوب، طول آن است. طول محتوا بستگی به شرایط و کلمات دارد. شاید باورتان نشود ولی همین مقاله ای که در حال خواندنش هستید بیش از 9000 کلمه می باشد و ما برای بهبود رتبه‌بندی مرکز آموزش سئو مجبور به تولید محتوای بسیار با کیفیت‌تر از سایر رقبایمان شدیم. بگذارید ساده تر برایتان مثال بزنمبرای مثال شما قصد دارید با کلمه “قانون جذب” به صفحه اول گوگل بیایید ( فقط صفحه اول ) و واضح است که فقط با یک محتوای آبکی و بی ارزش نمیتوانید خود را به صفحه اول برسانید پس اولین قدمی که لازم است انجام دهید، بررسی رقبایتان است. سایت تمامی رقبا را باز کنید و ببینید که هرکدام چقدر و یا چند کلمه محتوا تولید کرده اند. هرچقدر تولید کرده بودند شما آن را دوبرابر کنید. رقم به دست آمده میزان کلماتی است که باید تولید کنید.قدم بعدی تولید محتوا است، در یک محتوای خوب به تمامی سؤالات احتمالی کاربر پاسخ داده شده و یا اگر یک مقاله آموزشی است؛ تمام و کمال همه چیز در آن ذکر شده است. یکی دیگر از روش هایی که می‌توانید با استفاده از آن محتوایتان را با ارزش تر کنید، تولید محتوای ویروسی است. محتوایی باید تولید کنید که در بین مردم بین بمب صدا کند و همه جا دست به دست شود. برای مثال امروزه اینفوگرافیک ها بسیار روی بورس قرار دارد و برای هر چیزی اینفوگرافیکی ساخته می شود. حالا تصور کنید که شما یک محتوایی تولید کرده اید و آن را در شبکه های اجتماعی و سایتتان نشر داده اید و بین مردم دارد دست به دست میشود، لایک میشود و روزانه از طریق همان محتوا به کاربران شما اضافه می شود.به طور کلی در یک محتوای خوب و مورد پسند از نظر گوگل موارد زیر دعایت شده است.

  • طول محتوای مناسب
  • محتوا دارای عکس باشد
  • محتوا کاربردی باشد
  • محتوا دارای فیلم یا پادکست باشد ( با این روش بهتر رشد می‌کنید )
  • محتوا در شبکه های اجتماعی بازنشر شده باشد.
  • محتوا کپی نباشد.
همین ها بس است، من به شما تضمین میکنم که با این روش میتوانید بر فراز قله های موتور های جستجو پادشاهی کنید. و البته جمله بیل گیتس یادتان نرود (Content Is King) محتوا پادشاه است.
سرعت سایت

پس از مسئله ریسپانسیو و یا به اصطلاح Mobile Friendly و User friendly بودن سایت، میرسیم به مبحث سرعت آن. سرعت وب سایت و یا فروشگاه ( خصوصاً فروشگاه ) تأثیر بسیار زیادی در رتبه بندی شما در موتور های جستجو دارد. گوگل خیر و صلاح کاربرانش را میخواهد و مصلما وب سایتی که دیر بارگذاری شود کاربر را ناراحت و یا حتی عصبانی میکند. برای شما یک مثال ساده میزنم … فرض کنید که دانشجو هستید و استاد اعلام کرده که نمرات را بر روی وب سایت دانشگاه اعلام خواهد کرد؛ روز اعلام نمرات ترافیک وب سایت به شدت بالا میرود و تعداد Request ها به سمت سرور زیاد شده و اگر سرور ضعیفی باشد مطمئناً چیزی حدود 40 تا 50 ثانیه از وقت شمارا بابت بارگذاری میگیرد و این بازه زمانی بسیار اعصاب کش و عصبانی کننده می باشد.راه کار چیست؟ راه کار برای شما میتواند سخت باشد و آسان همه چیز بستگی به شرایط دارد. برای مثال در برخی از موارد ایراد از سرور است و با عوض کردن سرور و یا ارتقا سخت افزاری و نرم افزاری سرور مشکل حل می شود. اما در برخی از موارد مشکل بسیار پیچیده تر و گسترده تر از این حرف ها است. همزمان سرور و قالب دچار مشکل می شوند و درست کردن این مشکل نیازمند زمان و صبر ایوب می باشد.یکی از ابزار هایی که در افزایش بهینه سازی و کم کردن سرعت بارگذاری وب سایت به شما کمک می کند؛ وب سایت Gtmetrix و Pingdom می باشد. این دو وب سایت درزمینهٔ سرعت و بهینه سازی وب سایت های مختلف جهان کار میکنند و شما به سادگی میتوانید با انجام دادن بهینه کردن نکاتی که در این وب سایت ها گفته شده است، سرعت وب سایت خود را بهبود ببخشید.
تگ های HTML در سئو

تگ های HTML در سئو جزو اصلی ترین فاکتور های رتبه بندی از دیرباز تاکنون بوده و اولویت آن تا به حال تغییر چندانی نداشته است. برای اینکه در استفاده از تگ های HTML استاد شوید، یک روزنامه را در نظر بگیرید. تیتر روزنامه که از همه بزرگتر است را با تگ H1 نمایش میدهیم که در محتوای شما می شود عنوان مطلب و یا …
به شدت پیشنهاد میشود بیشتر از یک تگ H1 در محتوایتان استفاده نکنید.
پس از عنوان باید به سراغ تگ H2 برویم زیر عنوان هارا آغشته به این تگ کنید و سعی کنید بیشتر از 5 تگ H2 به کار نبرید ( بسته به طول و تعداد کلمات محتوا )و به همین صورت تا تگ H6 پیش بروید. به عکس زیر توجه کنید و متوجه میشوید.
صفحه فرود

مطمئناً با واژه “صفحه فرود” زیاد مواجه شده اید، اکثر سئوکاران و متخصصان سئو به شما میگویند که باید صفحه فرود داشته باشید. این مورد درست است اما واژه باید در این‌گونه موارد اشتباه است. صفحه فرود امتیاز بسیار مثبتی در رتبه شما در موتور های جستجو داشته و خواهد داشت و در این مورد هیچ شکی نیست و هرکس که از این مورد پیروی کند بدونِ شک سود کرده است. اما استفاده نکردن از آن هم زیاد تأثیر منفی ندارد و نمی توان گفت که چون شما از صفحه فرود در وب سایتتان استفاده نکرده اید همه چیز خراب شده و شما از طرف گوگل پنالتی خواهید خورد.به طور کلی در وب، دو نوع صفحه فرود وجود دارد.

  • صفحه فرود به صورت پاپ آپ
  • صفحه فرود کامل
ما قصد داریم تا به بررسی هردوی این صفحات بپردازیم و مطمئناً شما بعد از این بخش به نتایج جالبی خواهید رسید. تا به حال برایتان پیش آمده که به یک وب سایت تفریحی/خبری و یا کلاً وبلاگی رفته و یک‌صفحه‌ای از ناکجاآباد بر روی مانیتور شما بیاید و بگوید “اگر ایمیل خود را وارد کنید یک عدد جایزه X به رایگان دریافت خواهید کرد.”؟ این جمله را از من یادتان باشد، هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیرد. پشت پرده موضوعی فراتر از این حرف ها نهفته است. این وب سایت ها به جمع کردن ایمیل شما به هر نحوی می پردازند و دوست دارند ایمیل شمارا دریافت کنند. اما چرا؟ دلیل بسیار واضح است ایمیل بانکینگ و ایمیل مارکتینگ. شما با اختیار خودتان وارد سیستمی میشوید که هر هفته، هرروز و یا هرماه برای شما ایمیل های اسپم و تبلیغاتی می فرستد و Inbox ایمیل شمارا شلوغ میکند. این مسئله در وب سایت های فروشگاهی هم صدق میکند اما نه به صورت پاپ آپ.وب سایت های فروشگاهی معمولاً از یک صفحه فرود کاملاً شیک و استاندارد استفاده میکنند. برای مثال، اگر در عید نوروز وب سایت های معروف مانند دیجی کالا و یا بامیلو را باز کنید متوجه میشوید که این وب سایت ها یک بخش جدید به وب سایتشان اضافه کرده اند و در این بخش در ازای دریافت ایمیل،شماره و … به شما یک کد تخفیف و یا یک محصول دیگر هم علاوه بر سفارشتان هدیه میدهنددلیل این کار به نظر شما چه میتواند باشد؟ آری کرم از درخت است. گوگل به طور مستقیماً اعلام نکرده که از صفحات فرود استفاده کنید اما یک سوتی خیلی بزرگ داده است که این سوتی میتواند همه چیز را راجع به صفحات فرود فاش کند. گوگل دوست دارد که شما ایمیل های مشتریانتان را جمع آوری کنید، عاشق این کار است که با مشتریان و کاربران در تعامل باشید و با این کسب و کار خودتان را بهبود بخشیده اید. حدود 70% از کاربران زمانی که وارد وب سایت شما می شوند آدرس وب سایتتان را فراموش میکنند و شما با صفحه فرود، میتوانید ایمیل آنها را جمع کرده و هر هفته به آن ها ایمیل ارسال کنید.
نقش صفحه فرود در گوگل

گوگل، دوست دارد تا شما ایمیل از کاربران جمع کنید و علاقه خاصی به ایمیل مارکتینگ برای کسب و کار های اینترنتی دارد.پس علاوه بر ایمیل مارکتینگ شما میتوانید با لندینگ پیج یا صفحه فرود، یک امتیاز مثبت در سئو نسبت به رقیبانتان داشته باشید و رتبه بهتری نسبت به آنان دریافت کنید.
چگونه یک صفحه فرود مناسب طراحی کنم؟

سوالِ سختی نیست و خیلی راحت است، شما به راحتی میتوانید با استفاده از سرویس های جمع آوری کننده ایمیل مانند Mailerlite و Mailchimp از قابلیت جمع آوری ایمیل برخوردار شوید.همچنین یکی دیگر از قابلیت این سرویس ها، تعاملی بودن و آزاد بودن در طراحی میباشد و خوشبختانه هر دو سرویس از زبان فارسی پشتیبانی میکنند.
چگونه ایمیل مارکتینگ انجام دهم؟

بسیار آسان است، تنها به زمان و تاریخ مناسب نیاز دارد، برای مثال قبل و بعد از تعطیلات رسمی بسیار بازخورد خوبی به شما میدهد و میتوانید با ارسال انبوه ایمیل، به ایمیل های جمع آوری شده آنهارا از تخفیفات یا هرچیز دیگری آشنا کنید.لینک ها و آدرس هادر سئوی داخلی آدرس ها هم جزو مطالب بسیار مهم به حساب می آیند. آدرس های استاندارد و بهینه شده معمولا کوتاه تر و خوانا تر از دیگر آدرس ها می باشند. به مثال زیر توجه کنید.Example.com/Learn-SEO این آدرس یک آدرس بهینه شده و کوتاه است، که کلید واژه SEO و Learn که به معنای آموزش سئو می باشد در آدرس واضح و خوانا است. اما بگذارید یک آدرس غیر استاندارد و ناخوانا را به شما نشان دهم؛ به مثال زیر توجه کنید.Example.com/2018-1-1/p?445 چیزی از این آدرس می فهمید؟ متوجه می شوید که این آدرس چه میگوید؟ اگر جواب سوالتان خیر است درست فهمیده اید، گوگل و سایر موتوی های جستجو هم همچین حسی را نسبت به این دسته از آدرس ها دارند.ویژگی های لینک و آدرس خوب :

  • خوانا است.
  • قابل فهم است
  • کلمه کلیدی در آن جای گذاری شده است
اگر بتوانید این مورد را رعایت کنید از پس آدرس ها به خوبی بر آمده اید.
به سئوی تصاویر اهمیت دهید!

سئوی تصاویر یکی از مهم ترین و اساسی ترین بخش های بهینه سازی یک وب سایت می باشد و اگر این بخش به درستی انجام نشود ممکن است به سئوی وب سایت آسیب های زیادی بخورد.اول از همه سعی کنید از خصوصیت Alt استفاده کنید و اگر Alt مطابق با موضوع باشد، به یک برد بزرگ دست پیدا کرده اید. سپس، پس از افزودن ویژگی Alt نام عکس را مطابق با خصوصیت Alt قرار دهید و یا اگر از اینفوگرافیک استفاده می کنید پس از اسم [infographic] را اضافه کنید.برای مثال اگر اسم عکس شما “آموزش سئو” می باشد، آن را به اسم “اموزش سئو [infographic]” تغییر دهید. این مورد به گوگل کمک میکند تا راحت تر متوجه اینفوگرافیک بودن تصویر شود. همچنین اینفوگرافیک ها یک امتیاز بسیار مثبت برای سئوی وب سایت به شمار میروند.
معماری وب سایتتان را جدی بگیرید.

میدانید منظورم از معماری وب سایت چیست؟ اگر میدانید 100% اشتباه میکنید و چیزی که قرار است من به شما بگویم، ممکن است شمارا ترغیب کند که معماری وب سایتتان را تغییر دهید و باعث کاهش رتبه شما در سیستم رتبه بندی شود، اما پس از مدتی دوباره مانند ققنوسی که از خاکستر خود بر میخیزد وب سایتتان رشد می کند و دیگر از مشکلات بعدی خبری نیست.مسلما میدانید که حدود 90 درصد از وب سایت ها از سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس، جوملا و … استفاده میکنند. سیستم های مدیریت محتوا معمولا از کد نویسی دقیق و استانداردی برخوردار هستند و کمتر پیش می آیند که سوتی بدهند.یک کلونی کندوی عسل را در نظر بگیرید. همه چیز در نظم کامل قرار دارد و کمتر اتفاق می افتد که زبوری در کلونی گم شود و یا مسیر خود را پیدا نکند. معماری وب سایت هم باید به گونه ای باشد که کاربر گم نشود و بداند قرار است به کجا برود. باید به گونه کاربر را راهنمایی کنید که دقیقا آن چیزی را که شما میخواهید انجام دهد. کسانی که اغلب با طرای وب سایت آشنا هستند و از دانش طراحی برخوردارند، نام این بخش را UX یا تجربه کاربری گذاشته اند.UX یکی از بزرگترین فاکتور های موتور های جستجو در سال 2018 می باشد و حتی ارزش آن از بک لینک با کیفیت هم بیشتر است. اگر شما UX وب سایتتان را به درستی رعایت کنید 3 هیچ از دیگر رقبایتان جلو افتادید.سعی کنید وب سایتتان را طوری طراحی کنید که همه بتوانند با آن کار کنند، به گونه ای که حتی یک کودک 7 ساله هم از وب سایتتان سر در بیاورد.همیشه راحتی و آسایش کاربر را هدف اولتان در بهینه سازی وب سایت قرار دهید.
واکنشگرایی یا ریسپانسیو

یکی از مسائل بسیار بزرگی که امروزه مطرح است، واکنشگرا بودن وب سایت و Mobile Friendly بودن آن می باشد. بگذارید برایتان اینگونه بگویم که اگر یک وب سایت ریسپانسیو درست کنید و به تمام معیارهای آن اهمیت دهید برد بسیار بزرگی کرده اید.حدود 60% از کاربران اینترنت کامپیوتر و یا لپ تاب ندارند و یا اگر هم دارند از آن استفاده نمیکنند و از گوشی خود برای شبکه های اجتماعی، جستحو، تحقیق، گشت و گذار در اینترنت و … استفاده میکنند. شما باید وب سایتتان را به گونه ای طراحی کنید که همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند.پیشنهاد میکنیم وب سایتتان را برروی دو نسخه موبایل و دسکتاپ بهینه کنید و زمانی که کاربری با گوشی وارد وب سایت شما میشود به صورت خودکار به آدرس m.example.com هدایت شود.
شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی بخش بزرگی از زندگی مارا فراگرفته و میتوان گفت در عصر حاضر زندگی بدونِ شبکه های اجتماعی، مانند فیبوک، توییتر و تلگرام تقریبا غیر ممکن است و آن را باید جزو محالات دانست.
تاریخچه شبکه های اجتماعی

بهتر است قبل از شروع بحث شبکه های اجتماعی و نقش موثر آنها در تبلیغات اینترنتی کمی به تاریخچه شبکه های اجتماعی بپردازیم. اولین بار در سال 1960 مفهوم و کلمه شبکه های اجتماعی در دانشگاه ایلی نویز ایالات متحده آمریکا مطرح شد و به علت پایین بودن سطح فکر در آن دوره کمتر کسی فکر میکرد این ایده موفق شود. ایده کلی این بود که، کاربران بتوانند از طریق اینترنت با دوستان خودشان ارتباط داشته باشند و در سال 1997 شرکت SixDegrees موفق به ساخت این پروژه شد ولی موفق نبود.پس آن اسم و رسم شبکه های اجتماعی در ذهن مردم جهان جرقه ای زد و در سال 2004 شبکه اجتماعی MySpace با حدود هفت میلیون کاربر ایده شبکه های اجتماعی را به موفقیت رساند.
نقش شبکه های اجتماعی در تبلیغات

قبل از شروع، هیچ تضمینی در شبکه های اجتماعی وجود ندارد و ممکن است به یکباره از عرش به فرش برسند.شبکه های اجتماعی کاربردهای فراوانی در گسترش ارتباطات انسانی دارند و استفاده از آنها به صورت روزافزون افزایش مییابد. سازمانهای گوناگون نیز تلاش میکنند تا با بهرهبرداری از این ابزار در بازاریابی و فروش، در بازار رقابتی از سایر سازمانها پیشی بگیرند. امروزه حدود 80% افراد جامعه در یکی از شبکه های اجتماعی عضو هستند و یا حداقل اسم آنهارا از دوستان و یا همکاران خود شنیده اند.یکی از بهترین مزایای تبلیغات در شبکه های اجتماعی، پرداخت هزینه کم و دیده شدن توسط همه افراد است. برای استفاده از شبکه های اجتماعی نیاز به هیچ دانش برنامه نویسی و یا … نیست و همه افراد جامعه میتوانند از این شبکه ها استفاده کنند، به همین جهت تبلیغات در این شبکه ها آسان است و میتوان با کمترین هزینه به بهترین تنیجه ممکن رسید.
برندینگ

برندینگ را میتوان یکی موثر ترین و تاثیگذار ترین روش های تبلیغات اینترنتی دانست. زمنی که عملیات برند سازی با موفقیت انجام شود، تبلیغات شما به سطح بالاتری ارتقا یافته و شما تقریبا نصف بازار را در چنگ خود دارید.برای مثال برند آدیداس یا نایک، وقتی صحبت از این دو می کنیم، یک تصویر از نخ خوب، پارچه مرغوب و جنس درجه در ذهن ما ایجاد می شود. این به دلیل این است که این موضوع از قدیم الیام در ذهن ما ثبت شده و به صورت ناخوداگاه این تصویر برای ما شکل می گیرد.به طور کلی برندینگ را میتوان یک فرایند وفادار سازی مشتری توسط فروشنده دانست و هدف برندینگ ساخت یک تصویر خوب از شرکت، ارگان و یا حتی یک فروشگاه است. تبلیغات در اینترنت سرعت عملیات برندینگ را دوچندان می کند و با صرف هزینه بسیار کمی میتوانید برندسازی خودرا در اینترنت انجام دهید و از طریغ اینترنت زبانزد شوید.
برندینگ چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

برندینگ یا برند سازی مانند هر چیز دیگری راه و چاهی دارد و قبل از شروع بهتر است بگوییم قرار نیست که این راه ها آسان باشد و اصطلاحا راه صد ساله را یک شبه بروید اما با تمرین و صرف زمان میتوانید به خوبی برند سازی را یاد بگیرید.برخی از مهمترین روش های برندینگ که بیشترین استفاده را دارند عبارتند از :

  • یکپارچه بودن
  • متناسب بودن با شرایط
  • منحصر به فرد باشد ( قبلا حتی مردم اسمش را هم نشنیده باشند )
  • همه کَس پسند باشد
برندینگ به موارد ذکر شده در بالا محدود نبوده و موارد ریز و درشت برندینگ به بالای صد مورد میرسد.
باغ وحش گوگل را فراموش نکنید!

احتمالا با الگوریتم های گوگل آشنا هستید و اسم هایشان را شاید بدانید. اما زمانی که به پایان این بخش برسید، با نحوه رتبه بندی هر الگوریتم به درستی آشنا می شوید و میتوانید باعث پیشگیری از اتفاقاتی که در اثر ندانم کاری ها انجام میشود، شوید.
الگوریتم پاندا

به جرئت می توانیم بگوییم که پاندا جزو اصلی ترین الگوریتم های رتبه بندی به حساب می آید. دقت و زمان بسیار زیادی صرف نوشتن این الگوریتم شده است و تقریبا 40% از سیستم رتبه بندی در دستان این الگوریتم است.قبلا ، اگر در یک مطلب کلمه کلیدی پشت سر هم به صورت مزرعه ای گذاشته میشد، آن وبسایت رتبه خوبی میگرفت. عده ای هم که مطلبی را کپی میکردند و حق کپی رایت را رعایت نمیکردند، متاسفانه از رتبه خوبی برخوردار میشدند.کارِ اصلی این الگوریتم، مبارزه با مطالب کپی شده، و رعایت نکات کلمه کلیدی میباشد، همچنین یکی از اصلی ترین شاخص های این الگوریتم، مفید بودن مطالب وبسایت میباشد. این بدان معنیست که اگر شما مطلب مفید و یونیکی در وب سایتتان نباشد، از این الگوریتم چیزی نصیبتان نمی شود.عده ای همواره کپی میکنند و میگویند : “پاندا الکی است و صرفا جهت ترساندن وب مستر ها طراحی شده” من و تمامی اینترنت مارکتر های ایران و تمام جهان با این مسئله مخالفیم و این حرف فقط از یک ابله در می آید. پاندا را جدی بگیرید و بر اساس وظایف او وب سایتتان را سئو کنید.شرح وضایف الگوریتم پاندا به شرح زیر است :

  • مفید بودن مطالب سایت.
  • مبارزه با کپی و رعایت حق کپی رایت.
  • تمرکز و وقت کافی نویسنده بر محتوا.
  • برند سازی.
در ادامه به بررسی تک تک این نکات می پردازیم.مفید بودن مطالب سایتاین مورد به معنی نوشتن مطالب برای کاربران است و نه گوگل، گوگل میتواند بفهمد که شما مطلب را برای گوگل نوشتید یا کاربر و اصلا دوست ندارد که کاربری ناراضی از وبسایت شما خارج شود، و تمام خواسته گوگل این است که شما، با رعایت تمام نکات ریز و درشت سئو بهترین محتوا را به کاربر ارائه کنید.مبارزه با کپی و حق کپی رایتهیچکس دوست ندارد زمانی که مطلبی را در گوگل جستجو میکند، به مطالب تکراری بر بخورد و مطالب دقیقا با وبسایت بعدی یا قبلی در نتایج یکی باشد، پس پاندا دوست دارد که شما حقوف ناشر را رعایت کنید و مطلب کپی یا تکراری در وبسایت شما، صرفا جهت گرفتن رتبه بالاتر وجود نداشته باشد.تمرکز و وقت کافی نویسنده بر محتوااگر وبسایت را یک خاندان سلطتنتی در نظر بگیریم، محتوا امپراطور است و یک لینک ها ملکه و… اگر محتوایی در وبسایت وجود نداشته باشد، آن وبسایت استفاده ای ندارد و در نتایج جستجو جای نمیگیرد.همیشه کیفیت ، مهم تر از کمیت است، همه ما یک مطلب با کیفیت را به صد مقاله کپی و بی کیفیت ترجیح میدهیم و جواب را برروی مقاله با کیفیت به راحتی میتوانیم پیدا کنیم. حال اگر نویسنده وقت و تمرکز کافی را برروی محتوای تولیدی بگذارد، هم کاربر را راضی کرده و هم گوگل را و این مورد برای الگوریتم پاندا بسیار مهم است.برند سازیحتما برایتان پیش آمده پیش آمده که یک وب سایت را ببینید، و متوجه شوید که آن وب سایت در لحظه ای که محتوایی را انتشار می دهد صفحه اول گوگل است. برای مثال وب سایت خبری تابناک زمانی که خبری را منتشر میکند، حدود 10 الی 30 دقیقه بعد مطلب او در صفحه اول است. تابناک یک برند است، دیجی کالا یک برند است، بامیلو یک برند است؛ گوگل تمامی این وب سایت هارا به عنوان برند می شناسد و برای پاندا برند ها بسیار مهم تر از سایر وب سایت ها هستند. برند ها با گذر رمان کم کم خودشان را ثابت کرده اند و خدمات با کیفیت به کاربر ارئه می دهند و از این جهت، این مورد نزد پاندا اهمیت فراوانی دارد.
الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن را میتوانیم یگان ویژه گوگل بنامیم و این الگوریتم با وبسایت هایی که از روش منسوخ شده سئو یا رعایت نکردن قوانین سئو و جذب کاربر به صورت نا متعارف ، مانند افزایش بازدید از طریق پاپ آپ و… مبارزه میکند.برای مثال، الگوریتم پنگوئن زمانی که میبیند وبسایت های زیادی به شما لینک داده اند به سمت وبسایت شما می آید و به بررسی لینک ها میپردازد، همانطور که در فاکتور های سئو اشاره کرده بودیم، بک لینک ها بسیار ارزش مند هستند اما اگر بک لینک خریداری شده باشد و یا به شیوه ای مصنوعی و غیر طبیعی داده شود، از نظر پنگوئن جرم محسوب میشود و وبسایت خاطی جریمه میشود.مورد بالا، در مورد کیفیت بک لینک هم صدق میکند و برایش مهم است که از جه سایتی و به چه دلیلی لینک گرفته اید.یکی دیگر از کارهایی که این الگوریتم در زمینه لینک انجام میدهد، دوست دارد بداند شما به جه سایت هایی لینک داده اید و اصلا چرا لینک دادید؟ این برای الگوریتم پنگوئن بسیار مهم است و پس از تجزیه و تحلیل هایی که انجام میدهد اگر متوجه شود شما وب سایت اسپمر (Spammer) هستید، شما و وبسایتی را که به آن لینک دادید جریمه یا اصطلاحا پنالتی میکند.عده ای از دوستان که از سئوی کلاه سیاه (Black hat seo) استفاده میکنند و متوجه میشوند که وبسایتشان توسط پنگوئن عزیز پنالتی شده، پنگوئن را عقده ای مینامند و میگویند به ناحق پنالتی شده اند.الگوریتم پنگوئن در چهار نسخه عرضه شده و نسخه یک آن اولین بار در سال 2012 معرفی شد و از توانایی های کمی برخوردار بود، اما با بروزرسانی این الگوریتم شاهد بهتر شدن نتایج جستجو و محو شدن وبسایت های بی کیفیت بودیم.ویژگی های الگوریتم پنگوئن به شرح زیر است :

  • مبارزه با لینک های اسپم.
  • مبارزه با وب سایت ناپسند و آزار دهنده.
  • مبارزه با خرید و فروش لینک و بک لینک.
  • جلوگیری از اسپم.
مبارزه وب سایت های آزاردهندهچه کسی است که از پاپ آپ خوشش بیاید؟ حتی سازنده پاپ آپ هم از این اختراع پشیمان است و میگوید بزرگترین اشتباهش ساخت پاپ آپ بوده. تمام کاربران از پاپ آپ ها متنفرند و وقتی کاربران از چیزی خوششان نیاید، گوگل هم مجبور است به گونه ای جلو برود که کاربرش را راضی نگه دارد. به شدت از پاپ آپ ها دوری کنید! حتی پاپ آپ هایی که به اصطلاح سئو شده ساخته شدند. پاپ آپ یک روش منسوخ شده و خطرناک برای سئو می باشد! از آن استفاده نکنید!!!مبارزه با خرید و فروش لینک و بک لینکوقتی از خرید و فروش بک لینک صحبت میکنیم، عده ای خود را به اصطلاح زرنگ می نامند و میگویند “خب پس تبادل لینک میکنیم!” این روش حتی از خرید بک لینک هم خطرناک تر است! به هیچ عنوان تبادل لینک انجام ندهید، گوگل این روش را به شدت ممنوع کرده است.اگر میخواهید بک لینک خریداری کنید به سراغ رپرتاژ آگهی از وب سایت های معتبر خبری مثل فارس نیوز، تابناک و … خریداری کنید. هرچند این روش هم درصد ریسکش بالا است اما از بقیه روش ها کم تر است.
الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار، برای کمک به وبمستران و کاربران ساخته شده. اگر دقت کرده باشید، زمانی که لینک وبسایت خودرا در گوگل جستجو میکنید توضیحات متایی را میبینید که خودتان برای گوگل تعیین کرده اید، اما الگوریتم مرغ مگس خوار با تجزیه و تحلیل نتایج جستجو و توضیحات متا بر حسب کلمه کلیدی، توضیحات متای شمارا برای نشان دادن بهترین نتیجه به کاربر تغییر میدهد.لازم به ذکر است که این الگوریتم مستقیما به صفحه نتایج جستجو یا SERP دسترسی دارد و به راحتی می تواند نتایج را تغییر دهد. یکی از اصلی ترین روش های رتبه بندی این الگوریتم کلمات کلیدی تحلیلی است و باید حتما در محتوای شما کلمه کلیدی وجود داشته باشد.
الگوریتم گوگل دنس (Google Dance)

این الگوریتم را زیاد نمیتوانیم تایید کنیم، زیرا هنوز گوگل به صورت رسمی وجود آن را مانند ده ها الگوریتم دیگر تایید نکرده و هیچ حرفی در رابطه با آن نزده است.خداوند در قرآن کریم می فرمایند (وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْء مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْص مِنَ الاَمْوالِ وَ الاَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ) که معنی آن می شود (به طور مسلّم ما همه شما را با امورى همچون ترس، گرسنگى، زیان مالى و جانى و کمبود میوه ها آزمایش مى کنیم) و سپس می فرمایند (وَ بَشِّرِ الصّابِرینَ) که معنی آن می شود (و بشارت ده صابران و پایداران را). نکته ای که در این بخش حائز اهمیت است، الگوریتم گوگل دنس هم در رابطه با وب سایت شما همچین کاری را انجام میدهد و شمارا در یک آزمایش بزرگ قرار می دهد و دوست دارد واکنش شمارا ببیند.برای مثال بعضی اوقات وب سایت شما ناگهان از صفحه اول به صفحه سوم می رود و شما فکر می کنید که پنالتی شده اید، در حقیقت این گوگل دنس است که در حال امتحان شما است و میخواهد واکنشتان را ببیندزمانی که تحت تاثیر الگوریتم گوگل دنس قرار گرفتید سعی کنید رویه عادی و روتین وب سایتتان را ادامه دهید و طوری رفتار کنید که انگار اصلا متوجه چیزی نشده اید. به شدت پیشنهاد میکنیم که کار غیر متعارفی مانند خرید بک لینک و یا … نکنید که نتیجه آن اصلا خوب نیست.در پایان امتحان این الگوریتم، وب سایت هایی که سربلند بیرون بیایند، رتبه و جایگاه بهتری نسبت به سایر رقبای خود پیدا میکنند و وب سایت هایی که نتوانند از پس این الگوریتم بر بیایند، جایگاهشان تغییر میکند و کارشان سخت تر می شود.
ابزار های سئو

پس از اینکه شما وب سایتتان را مطابق با معیار های موتور های جستجو بهینه و یا اصطلاحا سئو کردید، نوبت آن رسیده که از صحت آن درستی کارکرد آن ها با خبر شوید.یکی از ابزار های رایگانی که خودم به شخصه استفاده میکنم و کاملا هم از اون راضی هستم، ابزار SEMRUSH می باشد. این ابزار قابلیت های فراوانی دارد.یکی از قابلیت های جدید و فوق العاده این ابزار، سنسور هوشمند آن می باشد. پس از اینکه وب سایتتان را در این سیستم ثبت کنید و شروع به آنالیز آن کنید. سیستم به طور خودکار هر 24 ساعت ربات هایی را به وب سایت شما می فرستد تا از وضعیت سئوی وب ساییتان با خبر شود و اگر فعالیت خطرناکی را شناسایی کند سریعا به شما هشدار میدهد.پس از SEMRUSH، ابزار دیگری که میتوانم به شما پیشنهاد کنم، WOORANK می باشد. این سیستم هر آدرسی را که شما به آن بدهید آنالیز میکند و تمامی مشکلات آن صفحه و آدرس را به شما اعلام خواهد کرد. همچنین این وب سایت دارای یک سیستم رتبه بندی از 100 است که بر اساس امتیازات گرفته شده به وب سایت شما رتبه می دهد.بک لینک هارا فراموش نکنید، حتی بک لینک های اسپم. تصور کنید که شما دارای یک مزرعه گندم هستید. پس از کار و زحمت طولانی مدت گندم در حال به بار نشستن است و آماده است که به شما سود بدهد. شب میخوابید و صبح که از خواب بیدار می شوید متوجه چیز عجیبی در مزرعه خود می شوید؛ آفت تمام مزرعه شمارا گرفته و تمام محصولاتتان را از بین برده است. این دقیقا بلایی است که بک لینک های اسپم بر سر وب سایت ما می آورد. راه ها و ابزار های گوناگونی برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد. یکی از بهترین و فوق العاده ترین این ابزار ها، MOZ می باشد.MOZ یک وب سایت آنالیز سئو و بک لینک می باشد و با دو معیار خیلی مهم وبسایت را رتبه بندی میکند. این معیار ها عبارتند از PA و DA که هرکدام از آن ها معنی خاصی دارند.به طور خیلی خلاصه و مختصر، PA به معنای جایگاه و ارزش یک وبسایت در SERP می باشد و DA به معنای جایگاه و یا رتبه یک دامنه است که بر اساس سه معیار سن دامنه، محبوبیت دامنه و طول دامنه ارزیابی می شود.وب سایت MOZ بر اساس این دو معیار وب سایت هارا میسنجد و یک امتیاز برای DA و PA از 100 نمره در نظر میگیرد و هرچه این امتیاز بالاتر باشد بهتر است.آخرین موردی که قصد داریم در این بخش به آن بپردازیم وب سایت Alexa می باشد. همانطور که می دانید رتبه الکسا متاسفانه یا خوشبختانه جایگاه بسیار دهن پر کنی بین مردم ایران دارد. تکرار میکنم فقط بین مردم و برای گوگل اصلا مهم نیست که وب سایت شما دارای الکسای 1 یا 1000000 باشد؛ الکسا هیچ جایگاهی در بین فاکتور های سئو ندارد. پس رتبه ای را که الکسا به سایتتان میدهد را خط بزنید و به سراغ ابزار دیگری از این سیستم می رویم. ابزاری که میتوان گفت بعد از UX جزو مهم ترین فاکتور های سئو به حساب می آید. Bounce Rate یا نرخ خروج کاربر یکی از فاکتور هایی است که موتور های جستجو به شدت به آن اهمیت داده و برای آن ارزش بسیار زیادی قائل هستند. به بیان ساده شما هرچه بتوانید سایتتان را جذاب تر و بهینه تر کنید و کاربررا راضی از سایتتان خارج کنید Bounce Rate شما بهتر شده و رشد میکنید.منتظر شما در یوتیوب و آپارات مرکز آموزش سئو هستیم
 

Similar threads

بالا