آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز IC DRIVER L293D در دو جهت

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
آموزش راه اندازي موتور DC با استفاده آز IC DRIVER L293D در دو جهت



چرا درايور L293D ؟

همان طور که مي دانيم موتور هاي جريان مستقيم براي کار کردن نياز به تغذيه (باياس) دارند . معمولا موتور هايي که براي ساخن ربات هاي دانشگاهي استفاده مي شود با ولتاژ هاي 5 يا 6 يا 9 يا 12 يا 24 کار مي کند . و بسته به مدل ، روش ساخت ، قيمت و ... داراي جريان کشي حدود 100 ميلي آمپر تا 5 آمپر مي باشند . يک روش آن است که آن را مستقيما به باطري وصل نماييم در اين صورت با سرعت نهايي خود و در يک جهت خاص مي چرخد اما در ربات ها ما نياز به کنترل موتور [ روشن و خاموش کردن ، کنترل سرعت ، کنترل جهت و کنترل موقعيت ] داريم در نتيجه بايد موتور را با استفاده از کنترلر ها ( مدارات منطقي يا مايکروکنترلر ها يا پي ال سي يا رايانه) کنترل نماييم . اما همان طور که مي دانيم خروجي ميکروکنترلر ها 5 ولت و 2 ميلي آمپر است و نمي تواند موتور را بچرخاند . بنابراين ما نياز به مدارات واسطه براي اتصال کنترلر به موتور داريم . به اين مدارات درايور مي گويند . که اين درايور مي تواند ترکيب رله و ترانزيستور يا آي سي يا مدارات ترکيبي باشد . آي سي L293D يکي از درايور هاي معروف در بازار مي باشد . از جمله مزايايي که باعث مي شود اغلب افراد L298D را بر ساير درايور ها ترجيح دهند مي توان به قيمت ارزان ( نسبت به درايور هاي ديگر ) ، شکل و اندازه مناسب ، باياس وکنترل راحت ، عدم نياز به مدار محافظ و ديود هاي پس خورد ، هدم نياز به گرماگير (HEAT SINK) و پايداري مناسب نسبت به تغييرات دما و سرعت بالا ؛ اشاره نمود . اين آي سي مي تواند موتور هاي داراي ولتاژي بين 5 تا 36 و جرياني حداکثر 600 ميلي آمپر را ، راه اندازي نمايد . البته قابل ذکر است که مي تواند جريان تا 1200 ميلي آمپر را تا 100 ميکروثانيه و غير تکراري تحمل نمايد . بسامد کاري اين آي سي 5 کيلو هرتز مي باشد . اگر مشخصات موتور شما در اين بازه صدق مي کند در استفاده از L293D شک نکنيد .

ساختمان داخلي L293D



ترتيب و نام پايه ها ي آي سي L293D



راه اندازي دو موتور جريات مستقيم به صورت هم زمان با قابليت گردش در دو جهت



براي راه اندازي ، به دو باطري نياز داريم . يکي براي تغذيه آيسي و ديگري براي تغذيه موتور ها ، منفي دو باطري را با سيم به هم وصل مي کنيم و آن را «زمين» مي ناميم يعني مقدار آن صفر ولت ، فرض مي شود . دقت شود باطري تغذيه موتور ، داراي ولتاژي برابر با ولتاژ موتور و داراي قابليت جريان دهي بيشتر يا مساوي با جريان مورد نياز دو موتور باشد . همچنين ولتاژ باطري تغذيه آي سي بايد بين 4/5 تا 7 ولت باشد . بهتر است دو سر پايه ورودي موتور را با يک خازن بدون قطب پلاستيکي ظرفيت بالا ، به هم وصل نماييد . سپس طبق آن چه در زير آمده پايه ها را وصل مي نماييم .


پايه شماره يک ENABLE 1

اين پايه را به يکي از پايه هاي کنترلر وصل مي نماييم .

پايه شماره دو INPUT 1

اين پايه را به يکي از پايه هاي کنترلر وصل مي نماييم .

پايه شماره سه OUTPUT 1

اين پايه را به يک سر پايه ي ورودي موتور اول وصل مي نماييم .

پايه شماره چهار GND

اين پايه را به زمين ( منفي باطري ) وصل مي نماييم .

پايه شماره پنج GND

اين پايه را به زمين ( منفي باطري ) وصل مي نماييم .

پايه شماره شش OUTPUT 2

اين پايه را به سر ديگر پايه ي ورودي موتور اول وصل مي نماييم .

پايه شماره هفت INPUT 2

اين پايه را به يکي از پايه هاي کنترلر وصل مي نماييم .

پايه شماره هشت ENABLE 2

اين پايه را به يکي از پايه هاي کنترلر وصل مي نماييم .

پايه شماره نه SUPPLY VOLTAGE VS

اين پايه را به سر مثبت باطري تغذيه موتور وصل مي نماييم .

پايه شماره ده INPUT 3

اين پايه را به يکي از پايه هاي کنترلر وصل مي نماييم .

پايه شماره يازده OUTPUT 3

اين پايه را به يک سر پايه ي ورودي موتور دوم وصل مي نماييم .

پايه شماره دوازده GND

اين پايه را به زمين ( منفي باطري ) وصل مي نماييم .

پايه شماره سيزده GND

اين پايه را به زمين ( منفي باطري ) وصل مي نماييم .

پايه شماره چهارده OUTPUT 4

اين پايه را به سر ديگر ورودي پايه ي موتور دوم وصل مي نماييم .

پايه شماره پانزده INPUT 4

اين پايه را به يکي از پايه هاي کنترلر وصل مي نماييم .

پايه شماره شانزده LOGIC SUPPLY VOLTAGE VSS

اين پايه را به سر مثبت باطري تغذيه آي سي وصل مي نماييم .




کنترل موتور

اکنون مي توانيد با نوشتن برنامه در کنترلر (ميکروکنترلر يا رايانه يا .... ) موتور را به وسيله 6 پايه کنترل نماييد نحوه کار موتور در جدول زير آمده است .



نويسنده محسن جعفرزاده

زکات علم نشر آن است
 
بالا