آموزش درباره نرم افزارeviews

donya88

عضو جدید
در بسیاری از مطالعات اقتصادی و آماری مشکل اساسی که در ارتباط با داده ها پیش می آید حجم نامناسب طولی داده ها در مطالعات سری زمانی و یا داده های تابلویی است که باعث ایجاد مشکلاتی همچون همخطی و ناهمسانی واریانس می گردد که این مسایل در تخمین داده ها و مباحث پیش بینی ایجاد اخلال می کند.در این موارد بهترین عمل تبدیل داده های سالیانه های به داده های ماهیانه یا فصلی است که تعداد مشاهدات را افزایش می دهد و باعث انجام تخمین با مشکلات کمتری می گردد. در ادامه نحوه تبدیل داده های سالیانه به داده های فصلی یا سالیانه را در نرم افزار ای وی یوز آموزش می دهیم.
فرض اولیه ما این است که شما نحوه تشکیل فایل کاری در ای وی یوز را می دانید. در ابتدا یک فایل داده ای بر اساس ساختار فصلی یا ماهیانه با توجه به تعداد متغییرهایی که در مطالعه وارد خواهند شد درست نمایید ولی هیچگونه اطلاعاتی عددی در ان وارد نکنید. یک فایل جداگانه نیز برای داده های سالیانه خودتان درست کرده و اطلاعات داده ای سالیانه خود را وارد کنید.نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که تعداد متغییرهای شما در دو فایل داده ای باید برابر باشد. حال فایل اطلاعات ماهیانه یا فصلی خود را با دوبار کلیک کردن باز کنید. در انتهای پایین سمت چپ صفحه باز شده، ای وی یوز، علاوه بر نام فایلی که شما اطلاعاتتان را با ان نام ذخیره کرده اید امکان ایجاد یک صفحه جدید نیز وجود دارد. روی گزینه صفحه جدید راست کلیک کرده و گزینه لود کردن فایل کاری را انتخاب کنید. در این مرحله فایل کاری که اطلاعات ان به صورت سالیانه است را انتخاب کنید تا فایل داده های سالیانه نیز نمایش داده شود .سپس با فشار ثابت دکمه ctr ، همه متغییرهای وابسته و مستقل خود را از فایل سالیانه انتخاب کرده وبدون باز کردن
انها را کپی کنید.اطلاعات کپی شده را از فایل داده های سالیانه به فایل داده های فصلی برده و آنها را paste کنید. ای وی یوز به صورت خودکار داده های سالیانه شما را به صورت فصلی یا ماهیانه که خود در ابتدای کار تشکیل فایل، انتخاب کرده اید تبدیل می کند.همین اعمال برای تبدیل داده های ماهیانه یا فصلی به داده های سالیانه نیز قابل اجرا است.
 

donya88

عضو جدید
آزمون پاگان داده های تابلویی در Eviews

آزمون پاگان داده های تابلویی در Eviews

نرم افزار Eviews از جمله نرم افزارهایی است که به خاطر محیط user friendly که دارد بیشتر مورد استفاده محققان، کارشناسان و دانشجویان قرار می گیرد. یکی از آزمونهای آماری مهم در مطالعات داده های تابلویی یا پانل دیتا انجام آزمون فرض برای انتخاب از بین اثرات تصادفی و مدل OLS می باشد که با استفاده از آزمون بریوش- پاگان این امر انجام می شود. نسخه 7 این نرم افزار دارای این توانایی است که برخی از برنامه ها را می توان به آن اضافه کرد که در اصطلاح Add-ins نامیده می شوند. یکی از این برنامه ها،BP test نام دارد که جهت انجام آزمون بریوش- پاگان استفاده می شود. این جزء را باید از سایت نرم افزار، ای وی یوز دانلود کرده و آن را نصب کنید.سپس در ادامه باید فایل کاری خلق کنید. به خاطر داشته باشید که این جزء تنها موقعی که فایل کاری شما پانل متوازن است جواب خواهد داد. پس گزینه فایل پانل متوازن را انتخاب کنید و داده های خود را وارد نرم افزار نمایید. پس از اتمام تخمین خود بر اساس مدل random time effect شما می توانید از قسمت add-ins نرم افزار آزمون بریوش- پاگان را انتخاب و جوابهای خود را مشاهده نمایید. از نقاط ضعف این جزء این است که بر اساس random cross effect این آزمون را نمی توان انجام داد.
 
بالا