آموزش دراب نوازی در کمانچه

music509

عضو جدید

همانطور که می دانید بعضی از کلمات دارای تشدید هستند ،یعنی روی حرف خاصی از کلمه تاکیدی ویژه صورت می گیرد. این تاکید و حالت خاص شنیداری در ساز تار و سه تا ر وکمانچه وبرخی ساز های زهی دیگر نیز وجود دارد که به وسیله مضراب دراب صورت می پذیرد که دارای صدا و حالتی متمایز با مضراب (ارشه) عادی ساز است و در واقع این تاکید را ایجاد می کند.
یکی از مضراب های متداول و پر کاربرد در سازهای زهی به ویژه در کمانچه ،دراب است. دراب در واقع مضرابی است متشکل از سه مضراب راست،چپ،راست (878) پر سرعت ویکنواخت که کاملا به هم چسبیده اند و بیشترین تاکید روی مضراب راست (8) آخر است.
سرعت اجرای این سه مضراب معمولا به قدری است که شنونده یک صدا می شنود؛ اما با تاکید. نه سه صدا. و علت آن هم سریع نواختن آن است. در واقع زمان لازم برای اجرای مضراب دراب همان زمان اجرای یک مضراب راست (8) است.

(برای تمرین سه نت دولا چنگ را روی سیم لا به صورت راست چپ راست بنوازید)

در نواختن دراب ها معمولا ارشه اول راست وارشه دوم چپ وارشه سوم راست است. (حالت بر عکس چپ راست چپ)

اگر قبل از اجرای دراب ارشه شما ارشه راست باشد باز هم باید با ارشه راست دراب را اجرا نموده (ویژه دراب راست)
قابل توجه دوستان برای نواختن دراب حتما باید خیلی تند وسریع یک نت رو سه بار پشت سر هم بزنیم وارشه هامون خیلی خیلی کوتاه باشه اگه از ارشه های طولانی استفاده کنیم حرکت دراب شکل نمیگیره.
این حرکت ارشه طوری هست که به هیچ عنوان بیننده متوجه نمیشه که حرکت ارشه شما تغییر میکنه. تو این حالت صدای خاصی(مثل تکیه زدن) بگوش میرسه
دراب هم مثل تکیه ها تو میزان به حساب نمیاد.



دراب نوازی هم به صورت راست امکان پذیر هست وهم چپ.
اساتید مطرح در عین نواختن دراب از اکوردگیری و حرکات مقطع ارشه استفاده میکنند که همین موضوع باعث جذاب شدن قطعه میشه . در بخش بعد نت های مربوط به دراب ونحوه اجرا رو هم میزارم.

نکات ویژه دراب نوازی در کمانچه

1) در کمانچه همانند ویلن هم دراب راست اجرا میشه هم دراب چپ.
دراب چپ با ارشه چپ شروع میشه ارشه دوم راست وارشه سوم چپ

2) در ساز کمانچه اصل اجرای دراب چپ هستش
یعنی اگه ارشه قبل از دراب چپ باشه باز هم باید با ارشه چپ شروع کنیم به همون طریقی که گفته شد.

3) اجرا هاتون باید اکسان داشته باشه مخصوصه ارشه سوم
(از نرم زدم وملایم زدن تو آموزش کمانچه برای اجرای دراب به ویژه برای ارشه سوم خودداری کنید)

4) دراب نوازی اساتید رو خیلی گوش بدید.

5) زدن دراب راست به مراتب سخت تر از دراب چپ هستش و تاکیدی که اقای اذر سینا بر اجرای دراب چپ دارند بر این اساس هست. سعی کنید با نوک ارشه از سمت چپ بنوازید(7)

6) دراب چپ خوش صدا تر و قشنگ تر اجرا میشه(توانایی نوازنده هم شرطه)

7) دراب نوازی اعم از راست یا چپ تو کمانچه بهتر از ویلن شکل خودش رو میگیره یا بهتر بگم دراب نوازی تو ویلن به دلیل حالت و وضعیت ساز وارشه سخت تر اجرا میشه.

(در اینده نزدیک براتون تمرینات ونت های دراب نوازی رو میزارم)


انتقاد کاربر دوم به کاربر اول :

دراب «معمول»، اگه مجبور نباشیم که کار دیگه‌ای بکنیم، با نوک آرشه زده می‌شه و درنتیجه، روی کمانچه با آرشه‌ای شروع می‌شه که (متأسفانه، احتمالاً به تقلید از ویولن) به‌ش می‌گن «چپ»؛ نه «راست». تأکیدش رو می‌شه توی ردیفی که آقای آذرسینا نوشته‌ن دید، که مشخصاً یادآوری می‌کنن که دراب همیشه با آرشهٔ چپ زده می‌شه.

غیر از این، بقیهٔ ماجرا همین‌ه، و فقط باید به اون «تند و سریع»،‌ یه «نرم» هم اضافه بشه. به‌علاوه، «دراب» مشخصاً یعنی اون ترکیب آرشه که همه‌شون روی یک [گروه] نت ثابت صدا می‌دن، و اگه صداها ثابت نباشن، دیگه «دراب» نیست.
 

Similar threads

بالا