آموزش تعمیرات اتومبیل

kimia63

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
نقش رادیاتور در پروسه انتقال حرارت موتور

خنک­کاری در موتور دو علت دارد:
۱) نگه داشتن دمای اجزای موتور در دمایی که روغنکاری مؤثر در آن ممکن باشد.
۲) نگه داشتن دمای اجزای مختلف موتور در یک محدوده خاص به­طوری که به سلامت قطعات موتور صدمه نزند.
نحوه عملکـرد موتور در انتخاب و طراحی سیستم خنک­کاری تأثیر می‌گذارد و این کاملا به نوع گازهای احتراق و اجزای موتور وابسته است. وقتی موتور سرد است، کارایی پایینی دارد بنابراین سیستم خنک­کاری معمولا شامل وسایلی است که زمینه فعالیت خنک­کـاری نرمـال را بـرای حفظ گرمـای مناسب موتور مهیـا می‌کننـد.
­هنگام راه­اندازی موتور دمای قطعات داخلی آن، به­سرعت افزایش می‌یابد؛ پس وقتی موتور به دمای ­بهره­برداری می‌رسد باید سیستم خنک­کاری فعالیتش را آغاز کند.
نمایه سیستم خنک­کاری موتور برای حداقل کردن حجم و وزن رادیاتور است که در وسایل نقلیه از اهداف مهم تلقی می‌شود. باید درجه حرارت متوسط آبی که از رادیاتور عبور می‌کند حتی­الامکان بالا نگه داشته شود تا اختلاف آن با درجه حرارت متوسط زیاد باشد.
البته این درجه حرارت نباید از نقطه جوش آب در فشار اتمسفر تجاوز کند زیرا در آن صورت قسمتی از آب تبخیر می­شود و فشار داخل رادیاتور به­شدت افزایش می‌یابد. گرچه با طراحی درپوش مناسب برای رادیاتور آب داخل تحت فشار است تا دیرتر به نقطه جوش برسد، هوا نیز باید پس از عبور از رادیاتور به اطراف بدنه موتور جریان یابد.
جهت عکس جریان به دو دلیل مناسب نیست: اولا هوا به روغن و ذرات آغشته به روغن که به هر حال روی بدنه موتور وجود دارد آلوده می‌شود و این ناخالصی‌ها روی منافذ رادیاتور رسوب می­کند و از راندمان آن می‌کاهد و ثانیا بر اثر تماس با بدنه گرم موتور درجه حرارت آن بالا می­رود و موجب کاهش قدرت­ خنک کنندگی رادیاتور می‌شود.
برای درک نیاز موتور به سیستم خنک­کاری، اثرات افزایش یا کاهش دمای کارکرد موتور در ذیل آمده است:
● اثرات افزایش دمای کارکرد موتور
▪ بهره­برداری در دماهای بالا، بارهای زیاد با سرعت بالا بدون عملیات خنک­کاری باعث اکسیداسیون روغن روغنکاری می‌شود. در این شرایط ممکن است با بالا رفتن دما، لعاب و رسوب شکل گیرد؛ به­طوری که رینگ پیستون نتواند کار خود را انجام دهد؛ ضمن این که خراش خوردن رینگ نیز باعث اختلال عملکرد آن می‌شود. به همین ترتیب اکسیداسیون روغن می‌تواند باعث خوردگی و سایش بعضی از انواع یاتاقان‌ها شود.
▪ اگر دمای کارکـرد خیلـی زیاد شـود، نقاطی از پیستون‌ها و قسمت‌هایی از میل­لنگ که در یاتاقان می‌چرخند، منبسط می‌شوند که این موضوع باعث خروج آنها از لقی مجاز می­شود و این تغییرات صدمات جدی در یاتاقان‌ها و رینگ‌ها به­بار می­آورد.
▪ سطوح داخل محفظه احتراق از قبیل پای سوپاپ خروجی و شمع ممکن است آن­قدر گرم شود که جرقه زودتر اتفاق بیفتد؛ این شرایط جرقه پیش­رس نامیده می‌شود که اگر برای مدتی ادامه یابد، خسارت عمده به موتور می‌زند.
▪ اگر مخلوط تازه وارد شده به سیلندر خیلی گرم شود، چگالی آن کاهش خواهد یافت و در نتیجه قدرت آن کاسته می‌شود؛ به­خصوص در موتورهای بنزینی.
▪ با افزایش دمای مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق و منیفولد ورودی، اصطکاک مکانیکی افزایش می­یابد و از قدرت خروجی موتور می‌کاهد.
● اثرات کاهش دمای کارکرد موتور
۱) افزایش خنک‌کاری باعث کاهش راندمان حرارتی، همچنین مانع تبخیر مناسب سوخت می‌شود که موجب رقیق شدن روغن می‌گردد.
۲) تبخیر نامناسب سوخت ، فیلم روغن بر روی دیواره‌های سیلندر را از بین می‌برد و باعث افزایش فرسایش سطح داخلی سیلندر می‌شود.
۳) به طور کلی خنک­کاری بیش از حد باعث کاهش قدرت، ضرر اقتصادی مصرف بیشتر سوخت و کاهش طول عمر قطعات موتور می­شود.
● ملاحظات طراحی رادیاتور
طراحی رادیاتور باید براساس درجه حرارت هوا در گرمترین منطقه­ای که وسیله ممکن است در آن کار کند، صورت گیرد. در آب و هوای سردتر مقدار آب در گردش رادیاتور به وسیله ترموستات تنظیم می‌شود؛ به نحوی که فقط سنجش از قدرت خنک­کنندگی رادیاتور مورد استفاده قرار گیرد. افزایش دمایی بین ۸ تا ۱۲ درجه برای هوای جاری در رادیاتور منظور می‌شود. افزایش دمای بیشتر متداول نیست؛ به­خصوص که در هوای گرم موجب تبخیر بنزین در پمپ بنزین و لوله‌های رابط در موتور بنزینی می‌شود و از رسیدن سوخت به موتور جلوگیری به­عمل می‌آید.
به منظور پیشگیری از سروصدای زیاد و مصرف بیش از اندازه توان موتور به وسیله پروانه، افت فشار سمت هوا کمتر از kpa ۱ منظور می‌شود. توان مصرفی پروانه باید به قدری باشد که در دور کم موتور و قدرت زیاد بتواند هوای کافی از رادیاتور عبور دهد. برای این که حجم رادیاتور کوچک باشد معمولا از لوله‌های تخت پره­دار استفاده می‌شود. هرچه تعداد پره بر واحد طول لوله بیشتر باشد، مبدل جمع و جورتر خواهد بود اما گرفتگی سوراخ پره‌ها با ذرات معلق موجود در هوا و حشرات سبب می‌شود که تعداد پره­ها بین ۴۰۰ و ۶۰۰ پره در هر متر باشد.
● رادیاتور و نحوه انتقال حرارت از سیال گرم به هوا
رادیاتور دستگاهی است در سیستم خنک­کننده موتور که حجم زیادی از آب این سیستم را در تماس نزدیک با هوا نگه می­دارد تا انتقال حرارت از آب به هوا به­خوبی و به­سـرعت امکـان­پذیر باشـد. همچنین می‌توان گفت رادیاتور وسیله­ای است که برای نگهداری مقدار زیادی آب در مجاورت حجم بزرگی از هوا به­کار می‌رود؛ به طوری که حرارت بتواند از آب به رادیاتور و از رادیاتور به هوا منتقل شود.
اجزای رادیاتور از مخزن بالایی و مخزن پایینی و هسته (شبکه) رادیاتور تشکیل شده که خود شبکه از لوله‌ها و پره‌ها به­وجود آمده است. همچنین به مخزن بالایی یک گلویی که به لوله هوا ارتباط دارد، متصل است.
سیال خنک­کننده توسط پمپ به جداره‌های سیلندر جریان می‌یابد. در صورت بالا رفتن درجه حرارت سیال ترموستات مسیر را باز می‌کند و سیال گرم از طریق لوله ورودی رادیاتور که در مخزن ورودی آن تعبیه شده است، وارد رادیاتور می­شود و پس از خنک شدن به مخزن خروجی جریان می­یابد و پس از خروج توسط لوله خروجی رادیاتور، سیکل خود را ادامه می‌دهد.
انتقال حرارت در رادیاتور خودرو به این صورت است که آب گرم در طول مسیر حرکت در رادیاتور، گرمای خود را به لوله‌ها منتقل می­کند و این گرما از محل اتصال لوله و پره، به پره‌ها منتقل می­شود و سپس گرمای انتقال­یافته به پره‌ها نیز توسط جریان هوای اجباری از آنها دفع می‌شود.
● انواع رادیاتور
شبکه رادیاتورها شامل دو نوع فین تیوب و کروگیت است:
۱) رادیاتور فین تیوب (fin-Tube) : در این نوع رادیاتور امتداد لوله‌ها عمود بر راستای پره‌هاست و لوله‌ها از داخل پره‌ها عبور می‌کنند.
۲) رادیاتورهای کروگیت (crougate): در این نوع رادیاتورها لوله‌ها از داخل پره‌ها عبور نمی‌کنند بلکه پره‌ها به صورت موجدارند و لوله‌ها در امتداد پره‌ها روی نوک فین قرار داده می‌شوند.
در حالت کلی مونتاژ رادیاتورهای کروگیت راحت­تر و سریع­تر از نوع فین تیوب است و امکان اتوماسیون آن وجود دارد ولی رادیاتورهای فین تیوب به دلیل درگیر شدن لوله و پره با یکدیگر، استحکام مکانیکی بیشتری دارند. رادیاتورها از لحاظ جنس به دو نوع
آلومینیمی و مسی و برنجی تقسیم می­شوند که تکنولوژی ساخت هر یک می‌تواند Soldering و Brazing باشد.
 

kimia63

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
روغن موتور و روغن ترمز

روغن موتور و روغن ترمز
نقش روغن موتور
روانكاری و كاهش اصطكاك، اصلی ترین و مهم ترین وظیفه روغن است كه باعث بهبود راندمان موتور می شود . تشكیل فیلم روغن با ضخامت مناسب، موجب كاهش سائیدگی قطعات مختلف تا حد ممكن می گردد .
روغن موتور هم چنین منتقل كننده حرارت است و به سیستم خنك كننده در خارج ساختن بخشی از حرارت ایجاد شده در اثر كار موتور كمك می كند .
جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی، حفاظت از سطوح قطعات فلزی درمقابل زنگ زدن و خورده شدن به علت فعل و انفعالات شیمیایی، پاك كنندگی و معلق سازی ذرات حاصل از سایش قطعات و تركیبات ناشی از احتراق سوخت و تجزیه روغن و پاك كردن سطوحِ در تماس، كمك به عمل آب بندی كردن با قرار گرفتن در فضای بین رینگ، پیستون و سیلندر كه موجب افزایش كارآیی موتور خواهد شد و كاهش اثرات منفی ضربه های قطعات متحرك در حین كار، از وظایفی است كه روغن موتور انجام می دهد .
علاوه بر این، استفاده از روغن با ویسكوزیته كم و در حد مناسب، فاصله بین استارت و رسیدن موتور به درجه حرارت عادی را كاهش می دهد كه این امر در پایین آوردن میزان مصرف سوخت تاثیر به سزایی دارد .
استفاده از روغن مناسب و مواد افزودنی متناسب تشكیل دهنده یك روغن مرغوب است . مواد افزودنی كه به روغن موتور اضافه می شوند عبارتند از : ماده بالا برنده شاخص گرانروی، پاك كننده ها و معلق كننده ها، تركیبات ضد اكسیداسیون، بازدارنده های خوردگی و زنگ زدگی، مواد پایین آورنده اصطكاك و مواد ضد سایش، تركیبات پایین آورنده نقطه ریزش و ضد كف.
ویسكوزیته یا گرانروی مقاومت سیال در مقابل جاری شدن است كه اصطلاح غلط آن یعنی “ غلظت” رایج تر می باشد . این خاصیت، با اهمیت ترین و مهم ترین مشخصه هر روغن است كه آزمایش ها، معمولاً در دماهای 40 و 100 درجه سانتی گراد اندازه گیری می شود .
شاخص گرانروی (VI) ، معیار سنجش تغییرات گرانروی با تغییرات دما می باشد كه هر چه رقم آن بزرگتر باشد تغییر گرانروی روغن نسبت به دما كمتر خواهد بود .
نقطه ریزش، پایین ترین دمایی است كه در آن، روغن كما كان توانایی جاری شدن دارد و خاصیت سیال بودن خود را حفظ می كند . هم چنین نقطه اشتعال، حداقل درجه حرارتی است كه بخار های روغن با هوا، در اثر تماس شعله آتش، اشتعال لحظه ای بوجود می آورد .
علاوه بر مشخصات ذكر شده،دانسیته یا چگالی، نقطه احتراق، نقطه ابری شدن و عدد TBN نیز از جمله خصوصیات روغن موتور محسوب می شود كه بعضاً توسط برخی تولید كنندگان ذكر می شود .

انتخاب روغن موتور
برای انتخاب یك روغن موتورخوب، عوامل و پارامترهای گوناگونی باید مدنظر قرار گیرد . یك روغن موتور مرغوب دارای گرانروی مناسب و ضریب اصطكاك بسیار پایین بوده و توانایی روانكاری بخش های مختلف موتور را داراست . هم چنین دوده و تركیبات حاصل از تجزیه روغن و نیز سایش و به طور كلی رسوبات بین قطعات باید توسط روغن پاك شود. ضمناً روغن علاوه بر سازگاری با تركیبات پلیمری موجود باید دارای اثرات بازدارندگی خوبی در مقابل زنگ زدگی، خوردگی، اكسیداسیون و سایش باشد .
طبیعی است همه موارد یاد شده از طریق آزمایش های گوناگون و پیچیده، مشخص می شود و آن چیزی كه برای مصرف كننده نهایی اهمیت دارد، بایستی به صورت ملموس بیان شود؛ به گونه ای كه در عین جامعیت، با زبان بسیار ساده به انتخاب روغن موتور توسط مصرف كننده، عینیت پیدا كند . به این منظور سازندگان روغن موتور، دو پارامتر اساسی را با اصطلاحات نام و نام خانوادگی مطرح ساخته و تاكید می كنند كه این دو لازم و ملزوم یك دیگرند و هر انتخا بی ، باید با لحا ظ داشتن این عوا مل انجام گیرد. این دو اصطلاح گرانروی و سطح كارآیی می باشند.
اهمیت گرانروی در روغن موتور به قدری است كه انجمن مهندسین خودرو (SAE) اساس طبقه بندی ویژه یی را بنا نهاده و یكی از دو معیار گزینش روغن موتور را گرید SAE می داند . از لحاظ گرانروی، روغن ها به دو بخش تقسیم می شوند، تك درجه ای (Monograde) و چند درجه ای یا چهار فصل (Multi grade) .
روغن های تك درجه ای مانند 20، 30 یا 40 در موتورهای جدید منسوخ شده است و روغن های مالتی گرید، امروزه كاربردی غالب دارند . روغن های چند درجه ای كه با حرف W (نشانه زمستان) و دو عدد واقع در چپ و راست مشخص می شوند، مانند 15W40 ، 20W50 از لحاظ كاری مناسب تمام فصول هستند.
عدد سمت چپW ، معیاری از ویسكوزیته روغن در دمای پایین و عدد سمت راست، گرانروی در درجه حرارت بالا را نشان می دهند . ثابت شده است كه مهم ترین و با اهمیت ترین خاصیت روغن، حضور آن از لحظه استارت تا خاموش كردن موتور به صورت بی وقفه است كه با تمامی قطعات متحرك و ثابت در تماس است . برای نیل به این هدف، گرانروی پایین وغن در لحظه استارت، اهمیت بالایی دارد . به همین علت استفاده از روغن های چند درجه ای كه در سرما، ویسكوزیته پایین دارند و با روانكاری به موقع قطعات، تا حد زیادی از سایش جلوگیری می كنند، توصیه اول تولید كنندگان روغن است.
انجمن نفت آمریكا (API) روغن های موتور را برحسب كیفیت به دو گروه تقسیم كرده است . خودروهای بنزینی در گروه Station Service)Sیا محل تعویض روغن) و خودروهای دیزلی در گروه Commercial) C یا خودروهای) تجاری طبقه بندی می شوند. حروف انگلیسی كه پس از هر یك از این دو حرف قرار می گیرند، نشان دهنده سطح كیفیت روغن خواهد بود . به این مفهوم كه حرف A پایین ترین سطح كارآیی را نشان می دهد و با بالا رفتن حروف، سطح كارآیی نیز افزایش خواهد یافت.
سطوح كارآیی بالاتر، نشان از میزان ادتیوهای بیشتر در روغن است و در آزمایش ها و تست های آزمایشگاهی و موتوری، شرایط حادتری را تحمل كنند . برای انتخاب یك روغن موتور مناسب، رجوع به راهنمای خودرو، سطح كارآیی و ویسكوزیته روغن موتور را مشخص می كند و مصرف كننده كافیست با مراجعه به محل های تعویض روغن و گزینش روغن موتوری با سطح كیفی و گرانروی مشابه كه در ظروف و بسته بندی استاندارد ارائه می شود، حداكثر اطمینان از بابت كاركرد بهینه روغن در موتور را حاصل كند . در این رابطه، “ راهنمای روانكاری خودرو” شركت نفت پارس نوع روغن موتور برای خودروهای مختلف را مشخص كرده است .

مایع ترمز
به جرات می توان گفت، مهم ترین قسمت هر وسیله نقیله موتوری، سیستم ترمز آن است . كلیه مواد و قطعاتی كه با این سیستم مرتبط هستند، باید با حداكثر دقت، تولید و به دور از هر گونه ملاحظات اقتصادی مصرف شوند . مایع ترمز، مهم ترین نقش را در سیستم ترمز اتومبیل ها ایفا می كند . این ماده كه به نام روغن ترمز مصطلح شده، تركیبی سنتزی (مصنوعی) است كه قسمت اعظم آن را تركیبات پلی گلیكول اتری تشكیل می دهد . مواد افزودنی مختلفی نیز به منظور بالا بردن خواص و كاركرد مایع ترمز به آن اضافه می شود .
مایع ترمز های تولیدی شركت نفت پارس، نوعی از سیالات هیدرولیكی با كارآیی بالا هستند كه در سیستم های ترمز و كلاچ انواع خودرو ها استفاده می شوند . از آنجایی كه این محصولات به شدت جاذب رطوبت هستند، باید از تماس آنها با آب و محیط های مرطوب جلوگیری كرد . این مایعات در سیستم های ترمز دیسك یا كاسه ایی و كلاچ و سیستم های هیدرولیك خودرو كه در آن استفاده از مایع ترمز توصیه شده، قابل كاربرد می باشند . مایع ترمزهای تولیدی شركت نفت پارس، بر اساس سطوح كارآیی مورد نیاز و پیشنهادی از طرف شركت سازنده خودرو در دو سطح كارآیی DOT3 و DOT4 تولید می شوند .
مایع ترمز مرغوب، حداكثر دارای دو سال كاركرد مفید است كه پس از سپری شدن این مدت به طور حتم باید تعویض شود . مایع ترمز مناسب و مرغوب خواص زیر را دارا می باشد :
داشتن گرانروی مناسب در دمای پایین، امكان تبخیر بسیار كم، عدم ایجاد حباب، سازگاری با فلزات و قطعات لاستیكی مختلفی كه با آنها در تماس است و سازگاری با كاسه نمدها .
هنگام استفاده از مایع ترمز، رعایت نكات زیر در ارتباط با این محصول، ضریب ایمنی را افزایش می دهد :
هرگز برای صرفه جویی در مصرف سوخت، موتور اتومبیل را در سرازیری ها خاموش نكنید زیرا بر اثر خاموش بودن موتور، در بوستر ترمز خلاء حاصل نمی شود و در نتیجه خودرو در این لحظه بدون ترمز خواهد شد.
- مخزن اصلی مایع ترمز باید تا بالاترین سطح، پر نگه داشته شود . اگر سطح مایع پایین باشد، باعث هوا گرفتن سیستم خواهد شد .
- از مخلوط كردن مایع ترمز های مختلف جداً اجتناب شود .
- استفاده مجدد از مایع ترمز كاركرده، به هیچ وجه توصیه نمی شود .
- برای تعیین زمان دقیق تعویض مایع ترمز، ضمن مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو، شرایط محیطی كاركرد را نیز باید مدنظر قرار داد .
 

kimia63

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
[FONT=&quot] آشنایی با سنسورهای خودرو و استپ موتور [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سنسور سرعت خودرو [/FONT] [FONT=&quot] Vehicle Speed Sensor[/FONT][FONT=&quot]:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]این سنسور با داشتن یک پایه خروجی میتواند بصورت پالس، اطلاعات مربوط به سرعت لحظه ای خودرو را به [/FONT] [FONT=&quot]ECU[/FONT][FONT=&quot] ارسال کند. محل قرارگیری این سنسور روی دیاق دیفرانسیل است. داخل این سنسور یک آهنربای دائم و یک سیم پیچ وجود دارد و با سیم کیلومتر در ارتباط است. نحوه عملکرد این سنسور بدین ترتیب است که با چرخش سیم کیلومتر، پالس هایی به [/FONT] [FONT=&quot]ECU[/FONT][FONT=&quot] می فرستد. به کمک این پالس ها [/FONT] [FONT=&quot]ECU[/FONT][FONT=&quot] سرعت خودرو را محاسبه میکند. لازم به ذکر است که درجه کیلومتر و سرعت سنج در پژو همچنان با سیم کیلومتر کار میکند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سنسور دور موتور [/FONT] [FONT=&quot]Engine Speed Sensor[/FONT][FONT=&quot] :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]این سنسور با داشتن دو پایه ارتباطی به [/FONT] [FONT=&quot]ECU[/FONT][FONT=&quot] میتواند بصورت امواج سینوسی، اطلاعات مربوطه به دور لحظه ای موتور را به [/FONT] [FONT=&quot] ECU[/FONT][FONT=&quot] ارسال کند. این سنسور که وظیفه بسیار مهمی را بازی می کند. انتهای این سنسور که دارای یک آهنربای دائم و یک سیم پیچ است با چرخ دنده های فلایویل دور موتور که کمی جلوتر از فلایویل اصلی موتور است چند میلیمتر فاصله دارد. این فلایویل میتوانست شامل 60 دنده منظم باشد که دو دندانه آن را برداشته اند. حین چرخش فلایویل هنگامی که محل دو دندانه پاک شده به سر انتهایی سنسور رسید ، دو پیستون هم کورس دقیقاً در نقطه مرگ بالا قرار دارند. 180 درجه پس از این ، دو پیستون هم کورس دیگر هم به نقطه مرگ بالا میرسند. نحوه عملکرد این سنسور بدین صورت است که با عبور هر دندانه از جلوی سنسور، یک پالس به [/FONT] [FONT=&quot]ECU[/FONT][FONT=&quot] فرستاده میشود. هنگامی که دندانه های پاک شده به سر انتهایی سنسور رسید دیگر پالسی ارسال نشده و [/FONT] [FONT=&quot]ECU[/FONT][FONT=&quot] متوجه میشود که نقطه مرگ بالا فرا رسیده و باید دستور پاشش سوخت و جرقه زنی را صادر کند. دو دندانه پاک شده با احتساب 60 دندانه در 360 درجه، گستره 12 درجه را شامل میشوند. این بدین معناست که حداکثر آوانس استاتیکی دلکو 12 درجه میتواند باشد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]استپ موتور [/FONT] [FONT=&quot]Idling Regulation Step Motor[/FONT][FONT=&quot]:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]وظیفه اصلی این قطعه، روشن نگه داشتن خودرو در حالت دور آرام است. این قطعه وظیفه بسیار مهمتری نیز دارد. هنگامی که کولر را روشن میکنیم، کمپرسور بار خود را روی موتور وارد میکند. برای جبران آن، استپ موتور ژیگلور مربوطه را کمی به عقب تر می کشد. تا خود به خود گاز کمی زیاد شود. اگر سنسور ضربه نیز نصب شده بود استپ وظیفه گسترده تری داشت. در این حالت استپ موتور باید در هر لحظه سوزن ژیگلور مربوطه را طوری عقب و جلو می کرد تا ضربه حس شده توسط سنسور ضربه ، ناشی از احتراق ناقص سوخت، به گونه مناسبی جبران شده و یا بهبود یابد. استپ موتور کار ساسات را نیز انجام میدهد. در هنگامی که خودرو سرد است سوزن آن طوری تنظیم میشود که خودرو با اولین استارت روشن شود. کار دیگر استپ موتور، تنظیم هوای مورد مصرف سیلندرها در زمان رها کردن گاز است. در خودروهایی که فاقد این سیستم هستند با رها کردن گاز، تنظیم سوخت و هوا به علت بسته شدن دریچه گاز به هم میخورد و دیده میشود که به هنگام رها کردن گاز، خودرو به طور لحظه ای دود میکند. اما در این سیستم با وجود استپ موتور دیگر این مشکل وجود ندارد. محل قرارگیری استپ موتور ، روی هوزینگ هوای ورودی است. [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]سنسور موقعیت دریچه گاز[/FONT][FONT=&quot]Throttle Potentiometer[/FONT][FONT=&quot] :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]این سنسور که در انتهای دریچه گاز قرار دارد با این دریچه کوپل شده است. این سنسور شامل یک پتانسیومتر ساده است که سر وسط آن با حرکت دریچه گاز ، می لغزد.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]سنسور فشار هوای ورودی [/FONT] [FONT=&quot] Inlet Manifold Pressure Sensor (MAP Sensor[/FONT][FONT=&quot]):[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]این سنسور که محل اصلی آن بر روی سینی فن است با یک شیلنگ به ابتدای دریچه هوای ورودی ارتباط دارد. و با هوای ورودی به این دریچه در تماس مستقیم است. این سنسور که از نوع پیزوالکتریک است در واقع یک پتانسیومتر ساده است که سر وسط آن با فشار هوا لغزیده، عقب و جلو رفته و کار میکند. نقش این سنسور از بعضی جهات بسیار مهم است. زیرا در شرایط مختلف فشار هوا(سطح دریا و یا کوهستان) متغیر خواهد بود. اگر این سنسور درست کار نکند [/FONT] [FONT=&quot]ECU[/FONT][FONT=&quot] دیگر قادر نخواهد بود که میزان هوای ورودی را به درستی تعیین نماید. [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]سنسور دمای هوای ورودی [/FONT] [FONT=&quot] Inlet Air Termistor[/FONT][FONT=&quot] :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]سنسور دمای هوای دارای ویژگی خاصی است که بر مبنای آن میتواند اطلاعات دمای هوای ورودی را به [/FONT] [FONT=&quot]ECU[/FONT][FONT=&quot] برساند. این سنسور در ابتدای دریچه هوای ورودی قرار دارد و با هوای ورودی این دریچه در تماس مستقیم است. نقش این سنسور از بعضی جهات بسیار مهم است زیرا در شرایط مختلف دمایی، وزن هوای موجود در یک حجم بخصوص، ثابت نیست. در دمای پایین چگالی هوا افزایش یافته و در دمای بالا کاهش می یابد. پس اگر این سنسور درست کار نکند [/FONT] [FONT=&quot]ECU[/FONT][FONT=&quot] دیگر قادر نخواهد بود که میزان هوای ورودی را به درستی تعیین نماید. گستره تغییرات مقاومت این سنسور حدود 150 اهم تا 4 کیلو اهم است.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]گرمکن هوزینگ دریچه گاز [/FONT] [FONT=&quot] Throttle Housing Heater Resistor[/FONT][FONT=&quot] :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]این المنت گرم کننده که یک مقاومت حرارتی از نوع [/FONT] [FONT=&quot]PTC[/FONT][FONT=&quot] است در هوزینگ هوای ورودی و در کنار دریچه گاز نصب شده است. و بلافاصله پس از باز کردن سوئیچ شروع به کار میکند. این المنت برای گرم نمودن نسبی دریچه گاز و جلوگیری از یخ زدگی این دریچه در روزهای سرد و مرطوب بکار رفته و نهایتاً باعث جلوگیری از یخ زدگی دریچه گاز و منافذ هوای دور آرام میشود. در ابتدا، جریان عبوری از المنت زیاد است اما با افزایش دما مقاومت این المنت افزایش یافته و جریان کمی از آن عبور میکند. اما قطع نمی شود. لذا همواره این دریچه و این مسیر گرم می ماند. اهم گرمکن هوزینگ دریچه گاز در دمای معمولی حدود 12 اهم است. محل قرارگیری فیوز گرمکن در جعبه سیاه رنگ داخل اتاق موتور سمت کمک فنر شاگرد است. فرق گرمکن کاربراتور با گرمکن سیستم انژکتوری این است که گرمکن کاربراتور برای گرم کردن نسبی مسیر سوخت و هوای دور آرام به کار رفته اما گرمکن سیستم انژکتوری برای گرم کردن هوزینگ دریچه گاز به کار میرود.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]سنسور دمای آب رادیاتور [/FONT] [FONT=&quot] Colant Termistor[/FONT][FONT=&quot] :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]سنسور دمای آب دارای ویژگی خاصی است که بر مبنای آن میتواند اطلاعات دمای آب رادیاتور را به [/FONT] [FONT=&quot]ECU[/FONT][FONT=&quot] برساند. وظیفه این سنسور رسانیدن اطلاعات دمای آب رادیاتور به [/FONT] [FONT=&quot]ECU[/FONT][FONT=&quot] است. لذا زمان تحریک رله قطع کن کولر و متعاقب آن قطع کلاچ کولر در دمای 107 درجه سانتیگراد را این سنسور به [/FONT] [FONT=&quot]ECU[/FONT][FONT=&quot] خبر میدهد.[/FONT]
 

kimia63

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
[FONT=&quot]سیستم کنترل پایداری[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سیستم کنترل پایداری در شرکت های مختلف خودرو سازی نام های مختلفی دارد[/FONT][FONT=&quot]:[/FONT]
[FONT=&quot] Acura: Vehicle Stability Assist (VSA) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Alfa Romeo: Vehicle Dynamic Control (VDC) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Audi: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Bentley: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] BMW: Dynamic Stability Control (DSC) (including Dynamic Traction Control)[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Bugatti: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Buick: StabiliTrak [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Cadillac: StabiliTrak & Active Front Steering (AFS) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Chery Automobile: Electronic Stability Program [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Chevrolet: StabiliTrak; Active Handling (Corvette only)[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Chrysler: Electronic Stability Program(ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Citroën: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Dodge: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Daimler: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Fiat: Electronic Stability Program (ESP) and Vehicle Dynamic Control (VDC) [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Ferrari: Controllo Stabilità (CST) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Ford: AdvanceTrac with Roll Stability Control (RSC) and Interactive Vehicle Dynamics (IVD) and Electronic Stability Program (ESP); Dynamic Stability Control (DSC) (Australia only)[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] General Motors: StabiliTrak [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Honda: Vehicle Stability Assist (VSA) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Holden: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Hyundai: Electronic Stability Program (ESP), Electronic Stability Control (ESC) and Vehicle Stability Assist (VSA) [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Infiniti: Vehicle Dynamic Control (VDC) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Jaguar: Dynamic Stability Control (DSC) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Jeep: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Kia: Electronic Stability Control (ESC) and Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Lamborghini: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Land Rover: Dynamic Stability Control (DSC) [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Lexus: Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) with Vehicle Stability Control (VSC) [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Lincoln: AdvanceTrac [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Maserati: Maserati Stability Program (MSP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Mazda: Dynamic Stability Control (DSC) (including Dynamic Traction Control)[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Mercedes-Benz (co-inventor): Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Mercury: AdvanceTrac [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] MINI: Dynamic Stability Control [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Mitsubishi: Active Skid and Traction Control MULTIMODE and Active Stability Control (ASC) [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Nissan: Vehicle Dynamic Control (VDC) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Oldsmobile: Precision Control System (PCS) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Opel: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Peugeot: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Pontiac: StabiliTrak [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Porsche: Porsche Stability Management (PSM) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Proton: Electronic Stability Program [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Renault: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Rover Group: Dynamic Stability Control (DSC) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Saab: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Saturn: StabiliTrak [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Scania: Electronic Stability Program (ESP)[SUP][71][/SUP] [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] SEAT: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Škoda: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Smart: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Subaru: Vehicle Dynamics Control (VDC) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Suzuki: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Toyota: Either Vehicle Stability Control (VSC) or Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Vauxhall: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Volvo: Dynamic Stability and Traction Control (DSTC) [/FONT] [FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Volkswagen: Electronic Stability Program (ESP) [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] vsc [/FONT] [FONT=&quot]در محصولات تویوتا مخفف [/FONT] [FONT=&quot]Vehicle Stability Control [/FONT] [FONT=&quot]به معنای کنترل پایداری خودرو می باشد[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] شکل بالا کارایی سیستم[/FONT][FONT=&quot] vsc [/FONT] [FONT=&quot] را در خودرو نشان میدهد که موجب پایداری خودرو در هنگام دور زدن می شود. این سیستم با اطلاعات سنسور زاویه فرمان و دیگر پارامتر ها ، لغزش در چرخ ها را در شرایط مختلف متوجه میشود. هنگام لغزش با کم کردن قدرت موتور و فعال کردن ترمزهای جداگانه ، از لغزش خودرو و کم شدن کشش چرخ ها جلوگیری کرده و به پایداری خودرو کمک می کند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot] همانطور که در شکل نشان داده شده ، بدون این سیستم ، با لغزش چرخ های جلو خودرو به بیرون از جاده منحرف شده و به سمت خارج انحراف پیدا می کند و با لغزش چرخ های عقب ، خودرو با چرخش حول محور خود به داخل انحراف پیدا می کند[/FONT]
 

kimia63

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
آزمايش گريس خودرو

بازرسي نهائي گريس(Q.C)
بطور کلي دو گروه بازرسي بر روي گريسها قبل از استفاده صورت ميگيرد
1 - آزمايشهاي مکانيکي_ديناميکي 2- فيزيکي _ شيميائي
استانداردهاي ملي و SAE,DIN,IP,ASTM,FTMS روشهائي رابراي آزمايش گريس انجام مي دهند آزمايشاتي که از لحاظ تريبولوژيکي يا فيزيکي- شيميائي انجام ميگيرد عبارتند از:
1- بو(ODER) :
معمولا هر گريس داراي بو مشخصي هستندکه اين بو ناشي از نوع روغن پايه وسفت کننده و مواد افزودني است ويا تحت تاثير اسانس هاي مصرفي است.
بوي تند و زننده گريس بعلت کيفيت پائين گريس است که بعلت استفاده از روغن پايه اکسيد شده يا اکسيد شدن گريس در معرض دماي بالا و غير معمول در فرايند توليد گريس بروز منمايد.
2- ساختار(STRUCTURE) :
ساختار گريس به نوع سفت کننده ومواد افزودني و روغن پايه بستگي دارد. اکثر گريسها الياف کوتاه دارند که اين الياف کوتا در نوع سفت کننده موجود ميباشد
3- رنگ(COLOR) :
رنگ تعيين کننده کيفيت گريس نيست.رنگ گريس به طور طبيعي با توجه به نوع مواد مصرفي ممکن است کاملا بيرنگ و طلائي و زرد قهوه اي کم رنگ تا قهوه اي تيره و سياه باشد ولي در گريس هاي قرمز و آبي وسبز از رنگدانه استفاده ميشود
4- دانسِته (DENSITY) :
نوع وميزان روغن پايه و سفت کننده در تعيين دانسيته گريس موثر است. گريسهاي حاوي روغنهاي معدني داراي دانسيته 8/0 تا 1 گرم بر سانتيمتر مکعب است.
5- نقطه قطره شدن(DROP POINT) :
نقطه ابري شدن دمائي است که در اثر گرم کردن نمونه گريس در شرايط آزمون از روزنه دستگاه اندازه گيري به صورت قطره جاري مي شود.نقطه قطره شدن تعيين کننده دماي کارکرد گريس نيست اما به طور کلي بايد 30 تا 40 درجه سانتيگراد بالاتر از حداکثر دماي کارکرد دستگاه باشد.
بايد توجه داشت که نقطه ذوب دمائي است که در آن درجه حرارت گريس از حالت نيمه جامد به حالت مايع تغيير مي کند.
باتوجه به نحوه طراحي سيستم هاي آب بندي در صورتي که دماي کارکرد گريس حتي به مدت کوتاه از نقطه قطره شدن بيشتر شود نشت خود به خود و شديد را به همراه خواهد داشت.
6- نفوذپذيري(PENETRATION) :
نفوذ پذيري نشانه نرمي يا سفتي گريس است.گريس استفاده نشده از گريسي که در شرايط کارکرد قرار ميگيرد سفت تر است.
براي تعيين درجه نفوذپذيري گريس در شرايط کارکرد پس از وارد نمودن 60 ضربه درجه نفوذپذيري گريس را با اندازه گيري ميزان نفوذ قطعه مخروطي در آن اندازه گيري مي کنند.
7- برگشت پذيري (REVERSIBILITY) :
به قابليت حفظ ساختار در مقابل سرد و گرم شدن متوالي خاصيت برگشت پذيري گفته مي شود.و گريس هايي که پس از قرار گرفتن در وضعيت دماي معمولي خصوصيات قبل خود را بازيابند داراي خاصيت برگشت پذيري هستند.
8-خاصِت شکل پذيري فيزيكي(THIXOTROPY) :
گريس هايی که در اثر عوامل مکانیکی مانند همزدن و ارتعاش به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده و نرم می شوند و پش از قطع اثر این گونه عوامل به وضعیت اولیه بر می گردند را گریسهای THIXOTROPY می نامند.
گریسهای آلمینیومی و ژله ای از جمله این گریسها هستنند.
9- فرسودگی(AGING) :
عوامل متعددی مانند اکسیژن هوا گرما نور و کاتالیزور ها عمدتا از طریق اکسیداسیون باعث کاهش عمر گریسها و فساد آنها می گردند.
10- فشار جریان (FLOW PERSSURE) :
مقدار فشار مورد نیاز برای برای غلبه بر مفاومت جریان و خارجَ شدن گریس از مجاری گریس کاری مشخص می شود
11- جدا شدن روغن (OIL SEPARATION) :
در صورتی که گریس برای مدت طولانی در انبار نگهداری شود یا در دمای بالا کارکند روغن از گریس جدا خواهد شد که مقدار آن بستگی به اندازه ظرف گریس ونوع آن مقدار ماده غلیظ کننده .نوع روغنپایه و شرایط غلیظ کننده و روغن دارد .
12- پایداری در برابر آب (WATER RESISTANCE) :
خاصیت پایداری در برابر آب در استاندارد خاصی بررسی میگردد که در این روش یک قطعه شیشه با گریس مورد آزمایش .پوشش داده می شود و به مدت 3 سا در آب گرم قرار گرفته و بر اساس شکل ظاهری به آن امتیاز داده می شود(0.1.2.3.)

 

mitra*

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام،
در مورد کاربرات ماشین پراید کمک میخواستم.
میشه لطفا در مورد تنظیمات داخلی و اتصالات کلی کاربرات بهم اطلاعات بدین.
ممنون:gol:
 

amirhosein_66h

عضو جدید
سلام،
در مورد کاربرات ماشین پراید کمک میخواستم.
میشه لطفا در مورد تنظیمات داخلی و اتصالات کلی کاربرات بهم اطلاعات بدین.
ممنون:gol:

من میتونم ..کمکتون کنم.. چند سالی هست کار کاربراتور و انژکتور انجام میدم.. در کدوم موردش میخواین ؟
 

avina7707

عضو جدید
روغن موتور ها با سطح كيفيت (API) پايين تر به هيچ وجه نبايد براي موتورهاي با تكنولوژي بالا تر استفاده شود

روغن موتور ها با سطح كيفيت (API) پايين تر به هيچ وجه نبايد براي موتورهاي با تكنولوژي بالا تر استفاده شود

براي استفاده از روغن هاي با سطح كيفيت (API) بالاتر نيز براي خودروهاي قديمي بايستي احتياط كرد و به دفترچه راهنماي خودرو مراجعه كنيم. از مخلوط كردن يك مدل روغن با روغنهايي كه سطح كيفيت شان با هم متفاوت است خوداري كنيم.
سياه نشدن روغن به معناي مرغوبيت آن نيست، بلكه بدين معناست كه روغن قابليت جذب ذرات اسيدي و ناخالصي ها را نداشته است.
توصيه اغلب سازندگان خودرو در مورد زمان و كيلومتر تعويض روغن موتور در خودروهاي بنزيني با تكنولوژي روز دنيا هر 12000 هزار كيلومتر (7500 مايل)، يا هر يك سال يك بار مي باشد. با اين حال شرايط ذكر شده در مورد كاركرد خودرو در حالت معمولي مي باشد بنابراين در شرايط سخت كاركرد...
توجه كنيد كه هنگام تعويض روغن موتور و فيلتر روغن، زمان تعويض روغن موتور به مسافت طي شده خودرو و مدت زمان ماندن روغن در داخل كارتر موتور بستگي دارد. زيرا تغييرات خواص روغن موتور هم بستگي به مقدار كاركرد موتور دارد و هم بستگي به مدت زماني كه روغن در موتور بوده است. موارد استثنايي مثلا استارت زدن زياد در هواي سرد يا حركت زياد در مسيرهاي پر ترافيك، مدت زمان تعويض روغن موتور و فيلتر روغن را جلو مي اندازد.
توصيه شركتهاي نفتي در مورد زمان تعويض روغن جهت محافظت بيشتر موتور خودرو 3 تا 6 ماه، بدون هيچ كاركردي و حداكثر كيلومتر 4800 (300 مايل ) درهر شرايط كاركرد مي باشد.
از روغن هاي موتور استاندارد خودرور خود استفاده كنيد
بهتر است هر وقت كه روغن موتور را عوض مي كنيد فيلتر روغن را هم تعويض كنيد.
روغن موتور نبايد از علامت هاي روي گيج (گژ) بالاتر و يا پايين تر باشد زيادي روغن موتور باعث افزايش مصرف بنزين شده و علاوه بر تشكيل لايه رسوب كربني به شمع هاي موتور آسيب مي زند.
در شرايط كاركرد سخت مثل طي مسافت هاي كوتاه، در جا كار كردن زياد، ترافيك و يا حركت در محيط هاي با گرد و غبار زياد، شرايط آب و هوايي نامناسب (مناطق سرد سير)، (مناطق گرم سير)، روغن موتور را هر 5000 هزار كيلومتر تعويض كنيد.
البته روغن برخي خودرو هاي جديد را مي توان تا 12000 كيلومتر تعويض نمود اما بايد توجه داشته باشيم افزايش كيلومتر تعويض موجب افزايش صدمات ناشي از تجمع رسوبات به صورت لجن و كاهش كارايي و آلودگي بيشتر محيط زيست مي گردد.
مي توان قبل از تعويض روغن با آزمايش كيفي زمان تعويض را مشخص نمود ولي سنجش كيفيت و ميزان نا خالصي هاي روغن داراي هزينه بالايي است. سنجش يك نمونه معمولي روغن 12 الي 20 دلار هزينه در بر دارد كه تقريبا" معادل هزينه تعويض روغن مي باشد در حالي كه تعويض روغن به ازاي هر 4800 كيلومتر بدون هيچ گونه نگراني مي تواند از نظر هزينه به صرف باشد.
جهت تخليه روغن موتور استفاده از دستگاه هاي مكش روغن از بالا توصيه نمي شود به دليل تجمع رسوبات، لجنها و ساير آلاينده ها در كف كارتر، بهتر است كه تخليه روغن موتور از محل پيچ كارتر باشد.آموزش مكانيك خودرو
در هنگام شستشوي موتور خودرو مقداري روغن و چربي شسته شده و به زمين مي ريزد كه شديدا" باعث آلودگي محيط زيست مي گردد.
روغن سوخته، روغن ترمز، ضد يخ، و باتري خراب براي محيط زيست زيان آور است لذا از دور ريختن آنها در محيط زيست خودداري نموده و يا آنها را به عنوان زباله هاي زيان آور تحويل مامورين بازيافت دهيد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا