آموزش ترفندهاي فتوشاپ

معمارباشی

عضو جدید
نكته 1 :
*چگونه يك قسمت از يك سند را كه از چند لايه تشكيل شده كپي كنيم :
وقتي منطقه اي از يك سند را انتخاب كنيد و براي انجام عمل كپي كليدهاي Ctrl+C را مي فشاريد آن منطقه تنها از لايه انتخابي كپي مي شود . اما اگر شما بخواهيد از تمام اجزاي لايه ها در آن قسمت در يك لايه جديد كپي داشته باشيد مي توانيد با افزودن كليد Shift به كليدهاي Ctrl+C اين كار را انجام دهيد .


نكته 2 :
*اسناد خود را در كنار هم مشاهده كنيد :
در ابتداي تاريخ فوتوشاپ ( زمان زندگي دايناسورها ) وقتي تعدادي سند را باز مي كنيد فوتوشاپ آنها را به صورت جلوي هم نمايش مي دهد . يعني تصاوير يكي پس از ديگري در جلوي هم باز مي شوند كه اين روش Cascading نام دارد . اما اگر بخواهيد به طور مثال 4 تصوير باز شده خود را كنار هم قرار دهيد كافيست از منوي Windows منوي Documents را باز كرده و گزينه Tile را انتخاب كنيد .


نكته 3 :
*حالت ارائه طرح به مشتري در فوتوشاپ :
زمان آن فرا رسيده كه طرح نهايي خود را به مشتري نشان دهيد اما دوست نداريد مشتري بداند كه شما با فوتوشاپ كار كرده ايد . دليل اين امر اين است كه مشتري بلافاصله ميگويد : (( با فوتوشاپ كار مي كنيد ؟ همسايه من هم اين برنامه را دارد )) و معناي اين حرف اين است كه پس همسايه من هم مي تواند اين طرح را بدون صرف هزينه برايم انجام دهد . براي اينكه بتوانيد از حالت ارائه تصوير در فوتوشاپ بهره بگيريد مي توانيد كليد F را در صفحه كليد دو بار فشار داده و يك بار كليد Tab را بزنيد . مشاهده مي كنيد كه دور طرح را زمينه اي سياه پوشانده و منوها حذف شده اند.


نكته 4 :
*رفت و آمد بين اسناد :
اگر با بيش از يك سند كار مي كنيد مي توانيد با فشردن كليدهاي Ctrl+Tab بين اسناد رفت و آمد كنيد .


نكته 5 :
*مشاهده لايه فعال و مخفي كردن بقيه لايه ها :
اگر سند چند لايه اي داريد مي توانيد تنها لايه اي را كه روي آن كار مي كنيد مشاهده كنيد . اين كار را مي توانيد با فشار كليد Alt و كليك روي آيكن چشم در پالت Layers لايه مورد نظر انجام دهيد . براي مشاهده مجدد تمامي لايه ها اين كار را دوباره تكرار كنيد .


نكته 6 :
*ايجاد انتخابهاي دايره شكل :
زماني كه يك دايره رسم مي كنيد فوتوشاپ دايره را به طور پيش فرض از نقطه اي كه كليك مي كنيد رسم مي كند . شما مي توانيد با نگاه داشتن كليد Alt در زمان رسم دايره ، دايره را از مركز رسم نمائيد . اگر مي خواهيد دايره شما كاملا گرد باشد مي توانيد از كليد Shift استفاده كنيد .


نكته 7 :
*حذف راهنماهاي خط كشي :
اگر در طرحتان ده ها راهنما براي خط كشي داريد و اكنون قصد حذف كردن آنها را داريد لازم نيست آنها را يكي يكي به بيرون از محيط سند درگ كنيد ، بلكه مي توانيد از منوي View گزينه Clear Guides را انتخاب كنيد
.
 

معمارباشی

عضو جدید
نكته 8 :
*تغيير تنظيمات Quick Mask :
اگر مي خواهيد رنگ قرمز در محيط Quick Mask محل انتخاب شما باشد يا اگر مي خواهيد از رنگ ديگري براي محيط Quick Mask استفاده كنيد كافي است بر روي آيكني كه توسط آن وارد اين محيط مي شويد دابل كليك كنيد .


نكته 9 :
*حركت لايه انتخابي در بين لايه ها :
با استفاده از كليد ]+Ctrl مي توانيد لايه انتخابي خود را به زير لايه زيرين خود انتقال دهيد و با كليد [+Ctrl مي توانيد لايه انتخابي را به بالاي لايه هاي بالايي انتقال دهيد .


نكته 10 :
*مخفي كردن حالت انتخاب :
براي اين كار كافي است پس از انجام عمل انتخاب كليدهاي Ctrl+H را بفشاريد . در اين حالت انتخاب شما حذف نمي شود بلكه تنها از ديد پنهان مي گردد و با هر بار نگاه داشتن كليد موس بر روي آن يا درگ كردن آن دوباره ظاهر مي گردد .


نكته 11 :
*خلاص شدن از پيكسل هاي لبه اي سياه يا سفيد :
اگر روي تصويري با تركيبي از عكس هاي مختلف كار مي كنيد و تصويري را به آن اضافه مي كنيد كه داراي زمينه سفيد يا سياه بوده است احتمالا لبه هاي آن داراي پيكسل هاي سفيد يا سياه است . براي خلاص شدن از اين پيكسل ها از منوي Layer گزينه Matting و سپس بسته به رنگ مورد نظر يكي از گزينه هاي Remove White Matte يا Remove Black Matte را انتخاب كنيد .


نكته 12 :
*RGB و CMYK را همزمان ببينيد :
اگر در حال كار روي يك سند RGB هستيد و مي دانيد كه تصوير به منظور چاپ در آخر به حالت CMYK در خواهد آمد ، براي مشاهده تصوير نهايي در حالت CMYK و مقايسه آن با سند RGB فعلي مي توانيد از منوي Windows گزينه Document و سپس New Windows را انتخاب كنيد . با اين كار يك نماي ديگر از سند موجود باز مي شود . به سند اصلي خود برگرديد و به كار خود ادامه دهيد . مشاهده مي كنيد كه آنچه انجام مي دهيد روي سند CMYK شده نيز اعمال مي شود
.



نكته 13 :
*راهنما ي خط كشي را در محل دلخواه خود قرار دهيد :
اگر محل دقيقي را كه مي خواهيد خطوط راهنما را روي آنها قرار دهيد مي دانيد مي توانيد با استفاده از منوي View و گزينه New Guide و وارد كردن محل قرارگيري آنها در كادر محاوره اين خطوط را در محل دقيق خود قرار دهيد .


نكته 14 :
*برگرداندن آخرين انتخاب :
اگر انتخابي انجام داده ايد و سپس از انتخاب خارج شده ايد و حال پس از انجام يك سري عمليات متوجه شده ايد كه به انتخاب خود نياز داريد ، در صورتي كه انتخاب ديگري پس از آن انجام نداده باشيد مي توانيد با انتخاب Reselect از منوي Select آخرين انتخاب خود را ظاهر كنيد .


نكته 15 :
*توليد كپي ها :
زماني كه دكمه يا زبانه يا هر چيز ديگري به وجود آورديد مي توانيد به سرعت آن را كپي كرده و به تعداد زياد تكثير كنيد . ابتدا كليد Ctrl را نگه داريد و سپس روي لايه اي كه مي خواهيد آن را كپي كنيد كليك نمائيد . ( اين كار انتخابي پيرامون هر آنچه در لايه است ايجاد مي كند.) ، سپس Alt+Ctrl را نگه داريد و هر تعدادي كه مي خواهيد درگ كنيد .


نكته 16 :
*سريعترين راه از پيوند خارج كردن لايه ها :
اگر تعداد زيادي از لايه ها را به هم پيوند( Link ) كرده ايد و مي خواهيد سريعا آنها را از حالت پيوند خارج كنيد فقط كافي است كليد Alt را نگه داريد و مستقيما روي آيكن قلموي كوچك در دومين ستون كنار لايه فعال كليك كنيد . اين كار بلافاصله تمام لايه هاي متصل شده به لايه مذبور را از حالت پيوند خارج مي كند
.


نكته 17 :
*برگشت به حالت هاي پيش فرض فوتوشاپ :
احساس مي كنيد كه مي خواهيد تمام تنظيمات فوتوشاپ به حالتي كه Adobe در ابتدا تنظيم كرده بود برگردد ؟ Shift+Alt+Ctrl را نگه داريد و سپس فوتوشاپ را ببنديد . يك كادر محاوره از شما مي پرسد كه آيا مي خواهيد تنظيمات فوتوشاپ به صورت پيش فرض برگردد
.
 

معمارباشی

عضو جدید
نكته 18 :
*چطور متن هاي كوچك خود را بسازيم تا در وب واضح باشند :
اين امكان كه Anti-Aliasing نام دارد در نوار Options ابزار تايپ قرار دارد كه با دو عدد حرف a در كار يكديگر نشان داده شده ست و حالت پيش فرض آن بر روي گزينه Sharp است . شما مي توانيد با تغيير اين گزينه ها فونت كوچك خود را واضح تر كنيد .


نكته 19 :
*ترسيم خطوط مستقيم :
اگر در ترسيم خطوط مستقيم با ابزارهاي فوتوشاپ مشكل داريد در هنگام رسم اين خطوط كليد Shift را نگه داريد .


نكته 20 :
*خط راهنماي خط كشي را تغيير جهت بدهيد :
اگر يك خط راهنماي خط كشي افقي داريد و مي خواهيد سريعا آن را تبديل به يك خط راهنماي عمودي نمائيد كافي است كليد Alt را نگه داشته و بر روي خط راهنما كليك كنيد .


نكته 21 :
*ايجاد لايه جديد در زير لايه انتخابي :
كافي است هنگام كليد بر روي آيكن New Layer كليد Ctrl را نگه داريد .


نكته 22 :
*حذف لكه ها يا خراش هاي تصوير :
اگر تصويري داريد كه سطح آن داراي لكه ، نقاط يا خراشهايي است يك ترفند كوچك براي حذف آنها وجود دارد . روي ابزار Blur كليك كنيد. در نوار Options ميزان Opacity ابزار را روي 20 % تنظيم و حالت Blend را به Lighten تغيير دهيد و شروع به نقاشي روي خراش ها كنيد . پس از چند ضربه متوجه مي شويد كه خراش ها به تدريج ناپديد مي شوند .


نكته 23 :
*ادغام لايه هاي مرئي در يك حركت :
براي اين كار كافي است كليد هاي Ctrl+Shift+E را همزمان فشار دهيد


نكته 24 :
*گردش روي تصوير :
در حالت Full Screen براي پرش به بالاي تصوير كليد PageUp و براي پرش به پائين تصوير كليد PageDown را فشار دهيد . براي پرش به سمت چپ تصوير كليد Ctrl+PageUP و براي پرش به سمت راست تصوير كليد Ctrl+PageDown را فشار دهيد . براي پرش به گوشه بالاي سمت چپ كليد Home و براي پرش به گوشه پائين سمت راست كليد End را فشار دهيد .


نكته 25 :
كنترل Tracking :
*Tracking عبارت است از فضاي بين يك گروه از حروف يا كلمات . براي تنگ كردن اين فاصله به صورت بصري ( نه به صورت عددي ) يعني حذف فاصله بين يك گروه از حروف ، ابزار Type را برداريد و متن را هايلايت كنيد و سپس كليد جهت چپ + Alt را براي كم كردن فاصله و كليد جهت راست + Alt را براي اضافه كردن اين فاصله فشار دهيد .


*مجید انلاین*
 

معمارباشی

عضو جدید
Tool Presents​

مقدمه

یکی از ابزارهایی که به فوتوشاپ سی اس 3 اضافه شده Tool Presets میباشد که برای صرفه جویی در وقت و همچنین ایجاد مجموعه ای از ابزارهای مورد نیاز استفاده میشود. به طور کلی اگر شما با فوتوشاپ زیاد کار کنید در بسیاری موارد مجبور به استفاده مکرر و متناوب از چند ابزار میشوید. Tool presets به شما این اجازه را میدهد که کلکسیونی از ابزارهای مختلف با تنظیمات متفاوت داشته باشید به این ترتیب هم در زمان صرفه جویی میکنید هم یکنواختی و یکدستی در کارهایتان مشاهده میشود.



دسترسی به Tool Presents
برای دسترسی به Tool presets میتوانید از منوی Windows در بالای فوتوشاپ گزینه Tool Presets را انتخاب کنید


و یا اینکه پس از انتخاب هر ابزار در نوار اختیارات که بالای فوتوشاپ باز میشود با کلیک بر روی مثلث سیاهرنگ کوچک کنار تصویر ابزار انتخاب شده به Tool Presets Picker دسترسی پیدا کنید و در آنجا بر روی آیکن ایجاد Tool Preset جدید کلیک کنید تا ابزارتان به همراه تنظیماتش در لیست ذخیره شود و برای استفاده های بعدی به سادگی در اختیارتان قرار گیرد.


و یا در قسمت paletteها میتوان به ابزار Tool Present به راحتی دسترسی پیدا کرد.



منبع
 

mkm-arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=BKoodak,Bold]
نكته 1 :

چگونه يك قسمت از يك سند را كه از چند لايه تشكيل شده كپي كنيم :

وقتي منطقه اي از يك سند را انتخاب كنيد و براي انجام عمل كپي كليدهاي Ctrl+C را مي فشاريد آن منطقه تنها از لايه انتخابي كپي مي شود . اما اگر شما بخواهيد از تمام اجزاي لايه ها در آن قسمت در يك لايه جديد كپي داشته باشيد مي توانيد با افزودن كليد Shift به كليدهاي Ctrl+C اين كار را انجام دهيد .

************************************

نكته 2 :
اسناد خود را در كنار هم مشاهده كنيد :

در ابتداي تاريخ فوتوشاپ ( زمان زندگي دايناسورها ) وقتي تعدادي سند را باز مي كنيد فوتوشاپ آنها را به صورت جلوي هم نمايش مي دهد . يعني تصاوير يكي پس از ديگري در جلوي هم باز مي شوند كه اين روش Cascading نام دارد . اما اگر بخواهيد به طور مثال 4 تصوير باز شده خود را كنار هم قرار دهيد كافيست از منوي Windows منوي Documents را باز كرده و گزينه Tile را انتخاب كنيد .

************************************

نكته 3 :
حالت ارائه طرح به مشتري در فوتوشاپ :

زمان آن فرا رسيده كه طرح نهايي خود را به مشتري نشان دهيد اما دوست نداريد مشتري بداند كه شما با فوتوشاپ كار كرده ايد . دليل اين امر اين است كه مشتري بلافاصله ميگويد : (( با فوتوشاپ كار مي كنيد ؟ همسايه من هم اين برنامه را دارد )) و معناي اين حرف اين است كه پس همسايه من هم مي تواند اين طرح را بدون صرف هزينه برايم انجام دهد . براي اينكه بتوانيد از حالت ارائه تصوير در فوتوشاپ بهره بگيريد مي توانيد كليد F را در صفحه كليد دو بار فشار داده و يك بار كليد Tab را بزنيد . مشاهده مي كنيد كه دور طرح را زمينه اي سياه پوشانده و منوها حذف شده اند.

************************************

نكته 4 :
رفت و آمد بين اسناد :

اگر با بيش از يك سند كار مي كنيد مي توانيد با فشردن كليدهاي Ctrl+Tab بين اسناد رفت و آمد كنيد .

************************************

نكته 5 :
مشاهده لايه فعال و مخفي كردن بقيه لايه ها :

اگر سند چند لايه اي داريد مي توانيد تنها لايه اي را كه روي آن كار مي كنيد مشاهده كنيد . اين كار را مي توانيد با فشار كليد Alt و كليك روي آيكن چشم در پالت Layers لايه مورد نظر انجام دهيد . براي مشاهده مجدد تمامي لايه ها اين كار را دوباره تكرار كنيد .

************************************

نكته 6 :
ايجاد انتخابهاي دايره شكل :

زماني كه يك دايره رسم مي كنيد فوتوشاپ دايره را به طور پيش فرض از نقطه اي كه كليك مي كنيد رسم مي كند . شما مي توانيد با نگاه داشتن كليد Alt در زمان رسم دايره ، دايره را از مركز رسم نمائيد . اگر مي خواهيد دايره شما كاملا گرد باشد مي توانيد از كليد Shift استفاده كنيد .

************************************

نكته 7 :
حذف راهنماهاي خط كشي :

اگر در طرحتان ده ها راهنما براي خط كشي داريد و اكنون قصد حذف كردن آنها را داريد لازم نيست آنها را يكي يكي به بيرون از محيط سند درگ كنيد ، بلكه مي توانيد از منوي View گزينه Clear Guides را انتخاب كنيد .

************************************

نكته 8 :
تغيير تنظيمات Quick Mask :

اگر مي خواهيد رنگ قرمز در محيط Quick Mask محل انتخاب شما باشد يا اگر مي خواهيد از رنگ ديگري براي محيط Quick Mask استفاده كنيد كافي است بر روي آيكني كه توسط آن وارد اين محيط مي شويد دابل كليك كنيد .

************************************

نكته 9 :
حركت لايه انتخابي در بين لايه ها :

با استفاده از كليد ]+Ctrl مي توانيد لايه انتخابي خود را به زير لايه زيرين خود انتقال دهيد و با كليد [+Ctrl مي توانيد لايه انتخابي را به بالاي لايه هاي بالايي انتقال دهيد .

************************************

نكته 10 :
مخفي كردن حالت انتخاب :

براي اين كار كافي است پس از انجام عمل انتخاب كليدهاي Ctrl+H را بفشاريد . در اين حالت انتخاب شما حذف نمي شود بلكه تنها از ديد پنهان مي گردد و با هر بار نگاه داشتن كليد موس بر روي آن يا درگ كردن آن دوباره ظاهر مي گردد .

************************************

نكته 11 :
خلاص شدن از پيكسل هاي لبه اي سياه يا سفيد :

اگر روي تصويري با تركيبي از عكس هاي مختلف كار مي كنيد و تصويري را به آن اضافه مي كنيد كه داراي زمينه سفيد يا سياه بوده است احتمالا لبه هاي آن داراي پيكسل هاي سفيد يا سياه است . براي خلاص شدن از اين پيكسل ها از منوي Layer گزينه Matting و سپس بسته به رنگ مورد نظر يكي از گزينه هاي Remove White Matte يا Remove Black Matte را انتخاب كنيد .

************************************

نكته 12 :
RGB و CMYK را همزمان ببينيد :

اگر در حال كار روي يك سند RGB هستيد و مي دانيد كه تصوير به منظور چاپ در آخر به حالت CMYK در خواهد آمد ، براي مشاهده تصوير نهايي در حالت CMYK و مقايسه آن با سند RGB فعلي مي توانيد از منوي Windows گزينه Document و سپس New Windows را انتخاب كنيد . با اين كار يك نماي ديگر از سند موجود باز مي شود . به سند اصلي خود برگرديد و به كار خود ادامه دهيد . مشاهده مي كنيد كه آنچه انجام مي دهيد روي سند CMYK شده نيز اعمال مي شود .

************************************

نكته 13 :
راهنما ي خط كشي را در محل دلخواه خود قرار دهيد :

اگر محل دقيقي را كه مي خواهيد خطوط راهنما را روي آنها قرار دهيد مي دانيد مي توانيد با استفاده از منوي View و گزينه New Guide و وارد كردن محل قرارگيري آنها در كادر محاوره اين خطوط را در محل دقيق خود قرار دهيد .

************************************

نكته 14 :
برگرداندن آخرين انتخاب :

اگر انتخابي انجام داده ايد و سپس از انتخاب خارج شده ايد و حال پس از انجام يك سري عمليات متوجه شده ايد كه به انتخاب خود نياز داريد ، در صورتي كه انتخاب ديگري پس از آن انجام نداده باشيد مي توانيد با انتخاب Reselect از منوي Select آخرين انتخاب خود را ظاهر كنيد .

************************************

نكته 15 :
توليد كپي ها :

زماني كه دكمه يا زبانه يا هر چيز ديگري به وجود آورديد مي توانيد به سرعت آن را كپي كرده و به تعداد زياد تكثير كنيد . ابتدا كليد Ctrl را نگه داريد و سپس روي لايه اي كه مي خواهيد آن را كپي كنيد كليك نمائيد . ( اين كار انتخابي پيرامون هر آنچه در لايه است ايجاد مي كند.) ، سپس Alt+Ctrl را نگه داريد و هر تعدادي كه مي خواهيد درگ كنيد .

************************************

نكته 16 :
سريعترين راه از پيوند خارج كردن لايه ها :

اگر تعداد زيادي از لايه ها را به هم پيوند( Link ) كرده ايد و مي خواهيد سريعا آنها را از حالت پيوند خارج كنيد فقط كافي است كليد Alt را نگه داريد و مستقيما روي آيكن قلموي كوچك در دومين ستون كنار لايه فعال كليك كنيد . اين كار بلافاصله تمام لايه هاي متصل شده به لايه مذبور را از حالت پيوند خارج مي كند .

************************************

نكته 17 :
برگشت به حالت هاي پيش فرض فوتوشاپ :

احساس مي كنيد كه مي خواهيد تمام تنظيمات فوتوشاپ به حالتي كه Adobe در ابتدا تنظيم كرده بود برگردد ؟ Shift+Alt+Ctrl را نگه داريد و سپس فوتوشاپ را ببنديد . يك كادر محاوره از شما مي پرسد كه آيا مي خواهيد تنظيمات فوتوشاپ به صورت پيش فرض برگردد .

************************************

نكته 18 :
چطور متن هاي كوچك خود را بسازيم تا در وب واضح باشند :

اين امكان كه Anti-Aliasing نام دارد در نوار Options ابزار تايپ قرار دارد كه با دو عدد حرف a در كار يكديگر نشان داده شده ست و حالت پيش فرض آن بر روي گزينه Sharp است . شما مي توانيد با تغيير اين گزينه ها فونت كوچك خود را واضح تر كنيد .

************************************

نكته 19 :
ترسيم خطوط مستقيم :

اگر در ترسيم خطوط مستقيم با ابزارهاي فوتوشاپ مشكل داريد در هنگام رسم اين خطوط كليد Shift را نگه داريد .

************************************

نكته 20 :
خط راهنماي خط كشي را تغيير جهت بدهيد :

اگر يك خط راهنماي خط كشي افقي داريد و مي خواهيد سريعا آن را تبديل به يك خط راهنماي عمودي نمائيد كافي است كليد Alt را نگه داشته و بر روي خط راهنما كليك كنيد .

************************************

نكته 21 :
ايجاد لايه جديد در زير لايه انتخابي :

كافي است هنگام كليد بر روي آيكن New Layer كليد Ctrl را نگه داريد .

************************************

نكته 22 :
حذف لكه ها يا خراش هاي تصوير :

اگر تصويري داريد كه سطح آن داراي لكه ، نقاط يا خراشهايي است يك ترفند كوچك براي حذف آنها وجود دارد . روي ابزار Blur كليك كنيد. در نوار Options ميزان Opacity ابزار را روي 20 % تنظيم و حالت Blend را به Lighten تغيير دهيد و شروع به نقاشي روي خراش ها كنيد . پس از چند ضربه متوجه مي شويد كه خراش ها به تدريج ناپديد مي شوند .

************************************

نكته 23 :
ادغام لايه هاي مرئي در يك حركت :

براي اين كار كافي است كليد هاي Ctrl+Shift+E را همزمان فشار دهيد .

************************************

نكته 24 :
گردش روي تصوير :

در حالت Full Screen براي پرش به بالاي تصوير كليد PageUp و براي پرش به پائين تصوير كليد PageDown را فشار دهيد . براي پرش به سمت چپ تصوير كليد Ctrl+PageUP و براي پرش به سمت راست تصوير كليد Ctrl+PageDown را فشار دهيد . براي پرش به گوشه بالاي سمت چپ كليد Home و براي پرش به گوشه پائين سمت راست كليد End را فشار دهيد .

************************************

نكته 25 :
كنترل Tracking :

Tracking عبارت است از فضاي بين يك گروه از حروف يا كلمات . براي تنگ كردن اين فاصله به صورت بصري ( نه به صورت عددي ) يعني حذف فاصله بين يك گروه از حروف ، ابزار Type را برداريد و متن را هايلايت كنيد و سپس كليد جهت چپ + Alt را براي كم كردن فاصله و كليد جهت راست + Alt را براي اضافه كردن اين فاصله فشار دهيد .

[/FONT][FONT=BKoodak,Bold]​
[/FONT]
 

mkm-arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند روش كم كردن حجم عكس

چند روش كم كردن حجم عكس

1-اغلب وب نويسان گله دارند كه چرا با فتوشاپ نمي توان حجم عكس ها ر ابراي قرار دادن روي وب پايين آورد. راه حل بسيار ساده: بعد از اعمال تغييرات روي عكس به قسمت File بريد و بعد به قسمت Save for web رفته و متناسب با نيازتان حجم و كيفيت عكس ها را تنظيم و بعد سيو كنيد. به همين راحتي
2- یه ترفند جالب برای کاهش حجم عکس با هر رزولوشنی و هر کیفیتی
عکسی که حجم بالایی داره رو با پینت ویندوز باز کن و بدون تغییر دباره سیو کن همین
حجم عکسها حدود 60 % کمتر میشه

3-
احتمالا براي شما هم پيش آمده كه بخواهيد عكسي را كه اسكن كرده ايد يا با دوربين هاي ديجيتال گرفته ايد، روي فلاپي ديسك كپي كنيد يا از طريق اي ميل براي آشنايان ارسال كنيد. در اين مواقع يكي از مشكلاتي كه اغلب به آن بر مي خوريم، حجم بالاي عكسها است. در اين جا ميخواهيم روش كم كردن حجم عكسها را بررسي كنيم. به صورتي كه حجم آنها به حداقل برسد و از كيفيت آنها نيز حتي الامكان كاسته نشود.

براي مثال ما عكسي با فرمت Tif داريم كه با دقت 300 نقطه در اينچ اسكن شده است. اولين نكته اي كه در حجم تصاوير اهميت زيادي دارد ، فرمت آنهاست، براي مثال فرمت ها Tiff و Psd حجم بسيار بالائي دارند ولي فرمت هائي مثل Gif و Jpg كمترين حجم را دارند.پس مهم ترين كار تغير فرمت تصاوير است.

نكته دوم، دقت تصوير مي باشد.براي اين كه كيفيت عكس هنگام چاپ مناسب باشد، دقت آن حد اقل بايد برابر 300 نقطه در اينچ باشد، ولي براي مشاهده تصوير روي مانيتور دقت 72 نقطه در اينچ كافي است . تصوير را در فتوشاپ باز مي كنيم. اولين كار اين است كه دقت تصوير را پائين بياوريد. براي اين كار از منوي Image گزينه Image size را انتخاب كنيد. در اين كادر در بخش Resolution در پائين كادر عدد 300 را تبديل به 72 كنيد و Ok را كليك كنيد. با اين كار دقت تصوير به 72 نقطه در اينچ كاهش مي يابد. قدم بعدي اين است كه ابعاد عكس را كاهش دهيد. اين كار به ميزان زيادي از حجم آن كم مي كند. باز هم از منوي Image گزينه Image size را انتخاب كنيد. اين بار در بخش Document size طول و عرص عكس را كم كنيد.

براي مثال، چنين عكسي با ابعاد ۶ در ۸ مناسب به نظر مي رسد. سپس ok را كليك كنيد. قدم آخر تغير فرمت عكس است از منوي File گزينه Save for web را انتخاب كنيد. در بخش Settings فرمت Jpg را انتخاب كنيد و در زير آن ، كيفيت را روي Medium تنظيم كنيد. ميتوانيد كيفيت عكس را در كادر سمت چپ ببينيد. در بخش پائين نيز حجم عكس با كيفيت كنوني نشان داده مي شود. دكمه Save را كليك كنيد، مكان ذخيره سازي و نام عكس را مشخص كرده و باز هم Save را كليك كنيد. ميبينيد كه حجم عكس نهائي، اختلاف زيادي با عكس اصلي دارد. عكس اوليه با فرمت Tiff حدود 10 مگابايت و عكس نهائي حدود 5 كيلوبايت حجم دارد. يعني يك دو هزارم!
 

mkm-arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت آلبوم در فتوشاپ

ساخت آلبوم در فتوشاپ

يکي ديگر از امکانات جالب اين برنامه ساخت گالري عکس هستش:
۱- براي ساخت فتوگالري ابتدا بايد عکسهاي که دوست داريد در گالري خود بگذاريد را در يک پوشه (Folder) گذاشت.
۲- سپس مراحل زير را طي کنيد: File > Automate > Web Photo Gallery بعد از اينکه اين مراحل را طي کرديد صفحه همانند شکل زير خواهيد داشت. اين پنجره شامل ۴ بخش مي باشد.



-۴ ) Site:
۱) Style:- در اين بخش شما مي توانيد نحو نمايش فتو گالري خود را انتخاب کنيد. که هر کس يه نمونه اي را مي پسندد.
۲) E-mail :- در اينجا هم مي توانيد ايميل خود را بنويسيد.
۳) Extension :- در اينجا هم نوع فايل خود را مشخص مي کنيد که به چه صورتي باشد.
۲-۴) Folders:
۱) Brows:- در اين بخش آدرس پوشه عکس هاي خود را مشخص مي کنيد.
۲) Include all Subfolders:- با انتخاب اين بخش شما مشخص مي کنيد آيا پوشه هاي داخل آن پوشه هم شامل هست يا نه
۳) Destination:- در اين جا هم شما مسير ذخيره شده فايل رو انتخاب مي کنيد.
۳-۴) Options: در اين بخش اطلاعات مربوط به عکسها رو مي نويسيد.
۱-۳-۴) Banner:-
الف) Site Name:- در اين بخش شما نام صفحه خود را مشخص مي کنيد.
ب) Photographer:- در اينجا هم نام عکاس را مي نويسيد.
ج) Contact Info:- در اين قسمت اطلاعات مربوط به تماس خود را مي نويسيد.
د، ه، و) Date, Font , Font Size:- در اين قسمت تاريخ ، نوع فونت و اندازه فونت هاي مربوط به اين بخش را انتخاب مي کنيد.
۲-۳-۴) Large Image:-
الف) Resize Image:- در اين قسمت نوع نمايش عکس را از نظر اندازه مشخص مي کنيد.
ب) Constrain:- در اين بخش هم مشخص مي کنيد که اندازه در کدام بخش از عکس تغيير کند، در طول، يا عرض و يا هر دو آنها
ج) JPEG Quality:- در اين بخش هم کيفيت عکس را مشخص مي کنيد.
د) File Size:- اين بخش خود بخود با تغيير مرحله قبلي (JPEG Quality) تغيير مي کند.
**
توجه اگر دوست داريد مي توانيد با غير فعال کردن گزينه Resize Image اين بخش را به فتوشاپ بسپاريد تا به صورت اتوماتيک درست کند.
ه) Border Size:- در اين بخش شما مشخص مي کنيد که آيا اطراف عکش شما کادر درست بشه يا نه؟
و) Titles Use:- در اين قسمت شما مشخص مي کنيد که براي عنوان عکسها از چه عنواني استفاده شود.
ز، ح) Font, Font Size:- اين هم همانند بخش قبلي مشخص مي کنيد که از چه فونت و سايزي براي اين مشخصات استفاده شود.
۳-۳-۴) Thumbnails:-
الف) Size:- در اينجا اندازه عکسها را در صفحه اول مشخص مي کنيد.
ب) Columns:- در اين بخش مشخص مي کنيد در چند ستون عکسها باشه.
ج) Rows:- در اين بخش هم مشخص مي کنيد در چند رديف عکسها قرار بگيرند.
د) Border Size:- در اين بخش هم اندازه مرز خطوط را مشخص مي کنيد.
ه) Title Use:- اين بخش هم مانند دو بخش قبلي عنوان مشخص مي کنيد از چه عناوبني براي اين صفحه استفاده شود.
و، ز) Font, Font Size:- اين بخش هم مانند دو بخش قبلي اندازه فونت و سايز آنرا براي اين صفحه مشخص مي کنيد.
۴-۳-۴) Custom Colors:-
الف) Text:- اين بخش مربوط به رنگ متن مي باشد.
ب) Link:- اين بخش هم مربوط به لينکها مي باشد.
ج) Banner:- اين بخش هم مربوط به بنر آن ميباشد.
د) Active Link:- در اين بخش مشخص مي کنيد که لينکهاي فعال را به چه رنگي مشخص کند.
ه) Visited Link:- در اين قسمت هم مشخص مي کنيد لينکهاي ديده شده به چه رنگي نشان داده شود.
۵-۳-۴) Security:- اين بخش مربوط به امنيت مي باشد.

۴-۴) Preview:- اين بخش هم به شما نشان ميدهد که صفحه گالري شما به چه صورتي خواهد بود.
 
آخرین ویرایش:

mkm-arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
تغيير يك رنگ در تصوير

تغيير يك رنگ در تصوير

ابتدا تصوير را باز كرده مدل آن را CMYK ميكنيم سپس از پنجرهي Image/Ajustment/Selectiv Color را انتخاب ميكنيم. پنجرهاي باز ميشود رنگ دلخواه را انتخاب مي كنيم و با جابه جا كردن مقدار رنگ هاي مختلف آن رنگ درتصوير تغيير مي كند. در كار طراحي پارچه هنگامي كه بخواهيم نمونه رنگهاي ديگري از پارچهي طراحي شده را تهيه كنيم از اين روش استفاده ميكنيم.

 

mkm-arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
ريختن اطلاعات در فلاپي

ريختن اطلاعات در فلاپي

فلاپي ظرفيت كمي برابر 83/1 مگابايت دارد اگر تصاوير كوچك و يا با كيفيت پاييني داريد مي توانيد با فورمت Tiff آنها را در فلاپي ذخيره كنيم به اين صورت كه تصوير را در فتوشاپ باز مي كنيم سپس از پنجرهي File/Save as را كليك مي كنيم پنجرهاي باز ميشود. در قسمت بالاي اين پنجره فلاپي A را انتخاب و در قسمت فورمت Tiff را انتخاب ميكنيم. اگر وزن تصوير از ظرفيت فلاپي بيشتر باشد. ابتدا آن را Flatt كرده و با فورمت Jepg با كيفيت 5 يا 6 ذخيره ميكنيم.

 

mkm-arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
روتوش عكس:

روتوش عكس:

ابتدا عكس را در كامپيوتر اسكن ميكنيم و نور عكس را شبيه به عكس اصلي تنظيم مي كنيم. چون تصوير از روي عكس چاپ شده اسكن شده، تصوير داراي دانه هايي(گرين) در عكس براي از بين بردن آن ابتدا تصوير را در صورت رنگي بودن به RGB تبديل مي كنيم تا بتوانيم از *****ها استفاده كنيم سپس از پنجره ***** Noise را انتخاب كرده و روي Dust & Scratches ميرويم. پنجرهاي باز مي شود Radius تصوير را محو ميكند و Threshold لايه هاي خاكستري رنگ در تصوير را از يكديگر مجزاتر ميكند. مي توانيم با جابه جا كردن اين دو متغيير بسياري از شكستگي هاي عكس را پنهان كنيم. سپس به وسيله ي ابزار استامپ شكستگي هاي بزرگتر را از بين مي بريم. اگر ترك ها داخل صورت بود بايد سرقلم كوچكتري را انتخاب كرد و براي اينكه در صورت سايه هاي نرمي وجود دارد غلظت قلم را كم ميكنيم و از چند محل نمونه ميگيريم.

 

mkm-arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
- Opacity

- Opacity

در لغت به معني كدري و تاري ميباشد و در اينجا به معني مقدار غلظت تصوير مي باشد، يعني هرچه درصد آن بالا باشد واضح و هرچه پايين بيايد مقدار وضوح كم و تصوير به صورت ترام در ميآيد. براي تعيين مقدار Opacity بايد ابتدا تصوير را باز كرده و از پنجره ي window/Layer را كليك كرد و لايه ي آنرا صفر كرد سپس درصد آنرا از قسمت بالاي آيكون تغيير داد.
 

mkm-arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
كليدهاي ميانبر

كليدهاي ميانبر


CTRL+O = Open file
CTRL+N = New file
CTRL+W = Close file (watch out for not mixing with CTRL+Q!!)
CTRL+S = Save file
CTRL+SHIFT+S = Save file As
CTRL+ALT+SHIFT+S = Save for web
CTRL+Q = Quit photoshop
CTRL+A = Select all
CTRL+D = Deselect
CTRL+E = Merge Down (more about layers later on..)
CTRL+R = Rulers visible (the things you drag guidelines out from..)
CTRL+T = Transform selection (Scale and rotate..)
CTRL+U = Change image Hue, Saturation and Lightness
CTRL+I = Inverse
CTRL+F = Repeat last used filter
CTRL+K = Preferences
CTRL+L = Levels
CTRL+Z = Undo (something you just can´t live without. Fact.)
CTRL+X = Cut
CTRL+C = Copy
CTRL+V = Paste
CTRL+B = Color balance
CTRL+M = Curves
CTRL+Space = Zoom In
CTRL+ALT+Space = Zoom Out
D = Set Colors to Default
X = Change Foreground color with Background color
اين کليد ها رو هم حتما بعد از اينکه کليدهاي بالا رو حفظ شديد ! ياد بگيريد... خيلي کارايي دارند
CTRL+SHIFT+E = Flatten image
CTRL+SHIFT+T = Transform again
CTRL+SHIFT+U = Desaturate (make image black & white)
CTRL+SHIFT+I = Inverse selection (usefulnes=100000)
CTRL+SHIFT+P = Page setup
CTRL+SHIFT+D = Reselect
CTRL+SHIFT+F = Fade last filter..or thing you just did.. (works on alot of things)
CTRL+SHIFT+L = Auto levels
CTRL+SHIFT+Z = Redo
CTRL+SHIFT+N = New layer
اينا رو هم ياد بگيريد بد نيست اما اگر يک فرد مبتدي هستيد شايد زياد براتون کارايي نداشته باشه
CTRL+ALT+0 = Actual pixels ("zooms" to 100%)
CTRL+ALT+O = Open As
CTRL+ALT+S = Save a Copy
CTRL+ALT+D = Feather selection
CTRL+ALT+F = Last filter, only you get to choose the stuff!!
CTRL+ALT+L = Auto levels, and... you get to choose.
CTRL+ALT+Z = History back (you´ve got to know this one!!!!)
CTRL+ALT+B = Auto-color-balance
CTRL+ALT+M = Auto-Curves
اينها هم خيلي بدرد مي خورند (;
CTRL+SHIFT+ALT+Q = Quit photoshop..without asking anything!
CTRL+SHIFT+ALT+E = Flatten image to active layer (useful, if you´re not a beginner)

کليدهاي منو ها:

خب در اينجا کليدهايي را به شما نشان مي دهم که در اصل اگر بخواهيد با موس کار کنيد بايد آنها را از منوهاي فتوشاپ انتخاب کنيد. اول از همه منوي File :
ALT+F+V = Revert to last saved version of image


ALT+F+M = Import
ALT+F+R = Export (useful for GIFs)
ALT+F+U+B = Batch
ALT+F+I = File info
ALT+F+F+G = General Preferences
ALT+F+"number" = Open recent files (really useful, once you get used to it..)


خب اينها هم مال منوي Edit هستند
ALT+E+L = Fill selection


ALT+E+S = Stroke "around" selection (read more in the "outline"-section )
ALT+E+A = Transform..these are the most useful;
+H = Flip horizontally
+V = Flip vertically
+D = Distort
حالا منوي Image
ALT+I+M = Mode..+R = RGB +I = Indexed..and so on
ALT+I+D = Duplicate image
ALT+I+I = Image size (REALLY USEFUL!!)
ALT+I+S = Canvas size
منوي لايه ها
ALT+L+N+L = New layer
ALT+L+D = Duplicate layer
ALT+L+L = Delete layer (!)
ALT+L+O = Layer Options (same as double-click on layer)
ALT+L+C = Layer Effects (all effects have their own shortcut!!!)
ALT+L+K = Layer Mask
منوي Select ، راستي اين کليدها خيلي بدردتون ميخوره
ALT+S+C = Color range (use it! You´ll get it!!)
ALT+S+M = Modify selection (lot´s of cool stuff here!)
ALT+S+T = Transform selection
ALT+S+L = Load selection
خب خسته که نشديد؟ :) آخراشه ديگه نگران نباشيد (;
اينم مال منوي Filter
ALT+T+B = Blur-menu
ALT+T+N = Noise-menu
ALT+T+P = Pixelate-menu
ALT+T+R = Render-menu
ALT+T+S = Sharpen-menu
ALT+T+T = Texture-menu
ALT+T+E = Eyecandy (plug-in..go get it!)
مممم... خب اينم مال منوي View
ALT+V+P = Print size
ALT+V+G = Show grid


اينم آخريشه ، مال منوي Window هستش
ALT+W+O = Show/Hide Tools


ALT+W+B = Show/Hide Brushes
ALT+W+L = Show/Hide Layers
ALT+W+Y = Show/Hide History
ALT+W+S = Show/Hide Statusbar
اينم چند تا کليد ديگه اينا واقعا کاربرد زيادي دارند يعني واسه خودم که خيلي خيلي مفيد بوده تا حالا
TAB = Show/Hide all tools & windows
SPACE = Hand-tool (the one you can drag yourself around the pic with)
F = Change view, from window to hide all..
CTRL+1-3 = View different channels (R,G & B) CAPS LOCK = Change cursor from exact to tool-pic
SHIFT (hold in) = Extra functions in several tools
ALT (hold in) = Extra functions in several tools
CTRL+ARROWBUTTON = Move layer
CTRL+ALT+drag-a-layer = Copy layer
 

mkm-arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
كلي ترفند...

كلي ترفند...

كلي ترفند...
 

پیوست ها

  • Photoshop Trick.pdf
    118.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mkm-arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
[PlugIns ] پـلاگـیـن

[PlugIns ] پـلاگـیـن


پلاگين ها اصلا چي هستند ?
پلاگين ها ابزارهاي جانبي هستند كه شركت سازنده نرم افزار مثلا فتوشاپ به کاربران داده تا اونها هم بتونند در زمينه بهبود و گسترش دادن كار برنامه فعاليت داشته باشند و معمولا همه برنامه هايي كه چيزي رو توليد ميكنند اين خاصيت رو در برنامه گنجاندند.
پس هر شركت و يا هر كسي ميتونه براي برنامه مورد نظر مثل فتوشاپ پلاگين بسازه و اصولا كارهاي يك پلاگين در محدوده كاركرد اون برنامه هست ولي هر پلاگين براي خودش مراحل نصب و كاركرد هاي جداگانه اي داره و همين طور كه خيلي از نرم افزارها در انجام دادن كارهاي مشخصي با هم تفاوت هاي چشم گيري دارند پلاگين ها و هم شامل همين مبحث هستند


پلاگين ها در فتوشاپ چي كار ميكنند؟
اعمال افكتها و تنظيمات از پيش تعيين شده بر روي يك طرح با پلاگين ها انجام ميشه و كارش با اكشن ها تا حدودي البته يكي هستش و بحث اين كه اكشن ها در فتوشاپ چه كار ميكنند ديگه در اينجا نميشه صحبت كرد و قضيه مفصلي دارند
مثلا اگه شما بخواهيد يك افكت رو روي عكستون و يا نوشتتون و يا هر طرحي كه در فتوشاپ ميتونيد باز كنيد رو با دست انجام بديد يا اصلا همچين كاري رو نميشه انجام داد (چون بعضي از كارهاي پلاگين ها رو با هيچ ترفندي بجز با ***** ها و پلاگينها نميشه در فتوشاپ اجرا كرد) و يا اينكه براي انجام دادن اون كار اولا نياز به دانش كافي براي اون كار داريد و ثانيا وقت خيلي زيادي ميخواد در حالي كه پلاگين ها و ***** ها در عرض چند ثانيه ميتونند اون افكت و اون خواسته شما رو بر روي اون طرح ايجاد كنند كه اكثرا هم شامل تنظيمات خاص خودش هست اين كار اصلي پلاگين ها بود


طریقه نصب پلاگينها؟
در كل براي نصب پلا گين در فتوشاپ اصولا همه اونها يا خود به خود در شاخه Plug-Ins نصب ميشند و يا بايد در هنگام بار گزاري اون پلاگين اون رو به اين شاخه كه واقع در شاخه فتوشاپ و در پوشه پلاگينز هستند راهنمايي و سوق داد
حالا بعضي از پلاگين ها فقط مراحل نصب رو طي ميكنند و هيچ سوالي هم از ما براي نصبشان نميپرسند كه اين هم راه داره و بايد در پوشه اي كه برنامه نصب شده رفت و در hونجا فايلي رو كه با فرمت (8bf.) هست رو در همان شاخه پلاگين كه بالا ذكر شد كپي و پيست كرد و به نظر من اگر كسي زيادي به پلاگينها عادت كرده و از اونها استفاده مكرر داره و چندين پلاگين هم در اون پوشه نصب داره در همون پوشه پلاگين يك پوشه مجزا درست كنه و از اين به بعد براي هر پلاگيني كه نصب ميكنه يك پوشه درست كنه و اون رو در اون پوشه بريزه كه اگر هر مشكلي هم براي برنامه فتوشاپش پيش بياد بتونه به راحتي با حذف يا درست كردن و اون پوشه دوباره برنامه رو به حالت اوليه برگردونه
بعضي وقتها هم پلاگين ها به خوبي روي برنامه فتوشاپ نصب نميشند يعني هنگام بالا اومدن برنامه فتوشاپ برنامه در هنگام مرور كردن و خواندن تمام ابزار ها يك error ميده كه بايد ببينيد چه فايلي از اون پلاگين كم داره كه بايد در پوشه خود برنامه و يا اصلا در خود ويندوزتون بگرديد و سرچ كنيد و اون فايل مورد نظر رو پيدا كرده و در پوشه خود برنامه فتوشاپ (نه پوشه پلاگين ) كپي و پيست كنيد چون من خودم چندين پلاگين دارم كه در هنگام نصبشون به همچين مشكلي برخوردم و تا اونجا كه يادم مياد يك فايل dll كم داشت و اون رو از خود برنامه پيدا و در پوشه خود فتوشاپ كپي كردم و مشكل حل شد


نحوه اجراي يك پلاگين؟
براي اين كار بعد از اينكه برنامه فتوشاپ اجرا شد و عكس و يا طرحمون رو در فتوشاپ احظار كرديم در سر برگ Filter ميتونيد هر پلاگيني رو كه نصب كرديد رو پيدا كنيد و معمولا براي ريجستر كردن پلاگين ها هم بايد از اين قسمت وارد شد و هنگامي ميخواهيد اون پلاگين رو به محيط كار فرا بخوانيد از شما براي ريجستر كردن ميپرسه كه بايد همون جا ريجستر كنيد


 

yassy

عضو جدید
25 ترفند حرفه ای فوتوشاپ

25 ترفند حرفه ای فوتوشاپ

25 ترفند حرفه ای فوتوشاپ 1


کسانی که به گرافیک و نرم افزارهای آن
علاقه دارند حتما نام فوتوشاپ ، نرم افزار معروف Adobe را زیاد شنیده اند.
شاید بسیاری این نرم افزار را بهترین برنامه برای اصلاح و تغییرات عکس های
خود بدانند. پس دست به کار شوید و 25 ترفند بسیار مفید درباره این نرم
افزار را بیاموزید.



نكته 1 :
چگونه يك قسمت از يك سند را كه از چند لايه تشكيل شده كپي كنيم :


وقتي منطقه اي از يك سند را
انتخاب كنيد و براي انجام عمل كپي كليدهاي Ctrl+C را مي فشاريد آن منطقه
تنها از لايه انتخابي كپي مي شود . اما اگر شما بخواهيد از تمام اجزاي
لايه ها در آن قسمت در يك لايه جديد كپي داشته باشيد مي توانيد با افزودن
كليد Shift به كليدهاي Ctrl+C اين كار را انجام دهيد .





نكته 2 :


اسناد خود را در كنار هم مشاهده كنيد :


در ابتداي تاريخ فوتوشاپ (
زمان زندگي دايناسورها ) وقتي تعدادي سند را باز مي كنيد فوتوشاپ آنها را
به صورت جلوي هم نمايش مي دهد . يعني تصاوير يكي پس از ديگري در جلوي هم
باز مي شوند كه اين روش Cascading نام دارد . اما اگر بخواهيد به طور مثال
4 تصوير باز شده خود را كنار هم قرار دهيد كافيست از منوي Windows منوي
Documents را باز كرده و گزينه Tile را انتخاب كنيد .





نكته 3 :


حالت ارائه طرح به مشتري در فوتوشاپ :


زمان آن فرا رسيده كه طرح
نهايي خود را به مشتري نشان دهيد اما دوست نداريد مشتري بداند كه شما با
فوتوشاپ كار كرده ايد . دليل اين امر اين است كه مشتري بلافاصله ميگويد :
(( با فوتوشاپ كار مي كنيد ؟ همسايه من هم اين برنامه را دارد )) و معناي
اين حرف اين است كه پس همسايه من هم مي تواند اين طرح را بدون صرف هزينه
برايم انجام دهد . براي اينكه بتوانيد از حالت ارائه تصوير در فوتوشاپ
بهره بگيريد مي توانيد كليد F را در صفحه كليد دو بار فشار داده و يك بار
كليد Tab را بزنيد . مشاهده مي كنيد كه دور طرح را زمينه اي سياه پوشانده
و منوها حذف شده اند.





نكته 4 :


رفت و آمد بين اسناد :


اگر با بيش از يك سند كار مي كنيد مي توانيد با فشردن كليدهاي Ctrl+Tab بين اسناد رفت و آمد كنيد .




نكته 5 :


مشاهده لايه فعال و مخفي كردن بقيه لايه ها :


اگر سند چند لايه اي داريد مي
توانيد تنها لايه اي را كه روي آن كار مي كنيد مشاهده كنيد . اين كار را
مي توانيد با فشار كليد Alt و كليك روي آيكن چشم در پالت Layers لايه مورد
نظر انجام دهيد . براي مشاهده مجدد تمامي لايه ها اين كار را دوباره تكرار
كنيد .





نكته 6 :


ايجاد انتخابهاي دايره شكل :


زماني كه يك دايره رسم مي كنيد
فوتوشاپ دايره را به طور پيش فرض از نقطه اي كه كليك مي كنيد رسم مي كند .
شما مي توانيد با نگاه داشتن كليد Alt در زمان رسم دايره ، دايره را از
مركز رسم نمائيد . اگر مي خواهيد دايره شما كاملا گرد باشد مي توانيد از
كليد Shift استفاده كنيد .





نكته 7 :


حذف راهنماهاي خط كشي :


اگر در طرحتان ده ها راهنما
براي خط كشي داريد و اكنون قصد حذف كردن آنها را داريد لازم نيست آنها را
يكي يكي به بيرون از محيط سند درگ كنيد ، بلكه مي توانيد از منوي View
گزينه Clear Guides را انتخاب كنيد .





نكته 8 :


تغيير تنظيمات Quick Mask :


اگر مي خواهيد رنگ قرمز در
محيط Quick Mask محل انتخاب شما باشد يا اگر مي خواهيد از رنگ ديگري براي
محيط Quick Mask استفاده كنيد كافي است بر روي آيكني كه توسط آن وارد اين
محيط مي شويد دابل كليك كنيد .





نكته 9 :


حركت لايه انتخابي در بين لايه ها :


با استفاده از كليد ]+Ctrl مي
توانيد لايه انتخابي خود را به زير لايه زيرين خود انتقال دهيد و با كليد
[+Ctrl مي توانيد لايه انتخابي را به بالاي لايه هاي بالايي انتقال دهيد .





نكته 10 :


مخفي كردن حالت انتخاب :


براي اين كار كافي است پس از
انجام عمل انتخاب كليدهاي Ctrl+H را بفشاريد . در اين حالت انتخاب شما حذف
نمي شود بلكه تنها از ديد پنهان مي گردد و با هر بار نگاه داشتن كليد موس
بر روي آن يا درگ كردن آن دوباره ظاهر مي گردد .





نكته 11 :


خلاص شدن از پيكسل هاي لبه اي سياه يا سفيد :


اگر روي تصويري با تركيبي از
عكس هاي مختلف كار مي كنيد و تصويري را به آن اضافه مي كنيد كه داراي
زمينه سفيد يا سياه بوده است احتمالا لبه هاي آن داراي پيكسل هاي سفيد يا
سياه است . براي خلاص شدن از اين پيكسل ها از منوي Layer گزينه Matting و
سپس بسته به رنگ مورد نظر يكي از گزينه هاي Remove White Matte يا Remove
Black Matte را انتخاب كنيد .





نكته 12 :


RGB و CMYK را همزمان ببينيد :


اگر در حال كار روي يك سند RGB
هستيد و مي دانيد كه تصوير به منظور چاپ در آخر به حالت CMYK در خواهد آمد
، براي مشاهده تصوير نهايي در حالت CMYK و مقايسه آن با سند RGB فعلي مي
توانيد از منوي Windows گزينه Document و سپس New Windows را انتخاب كنيد
. با اين كار يك نماي ديگر از سند موجود باز مي شود . به سند اصلي خود
برگرديد و به كار خود ادامه دهيد . مشاهده مي كنيد كه آنچه انجام مي دهيد
روي سند CMYK شده نيز اعمال مي شود .





نكته 13 :


راهنما ي خط كشي را در محل دلخواه خود قرار دهيد :


اگر محل دقيقي را كه مي خواهيد
خطوط راهنما را روي آنها قرار دهيد مي دانيد مي توانيد با استفاده از منوي
View و گزينه New Guide و وارد كردن محل قرارگيري آنها در كادر محاوره اين
خطوط را در محل دقيق خود قرار دهيد .





نكته 14 :


برگرداندن آخرين انتخاب :


اگر انتخابي انجام داده ايد و
سپس از انتخاب خارج شده ايد و حال پس از انجام يك سري عمليات متوجه شده
ايد كه به انتخاب خود نياز داريد ، در صورتي كه انتخاب ديگري پس از آن
انجام نداده باشيد مي توانيد با انتخاب Reselect از منوي Select آخرين
انتخاب خود را ظاهر كنيد .





نكته 15 :


توليد كپي ها :


زماني كه دكمه يا زبانه يا هر
چيز ديگري به وجود آورديد مي توانيد به سرعت آن را كپي كرده و به تعداد
زياد تكثير كنيد . ابتدا كليد Ctrl را نگه داريد و سپس روي لايه اي كه مي
خواهيد آن را كپي كنيد كليك نمائيد . ( اين كار انتخابي پيرامون هر آنچه
در لايه است ايجاد مي كند.) ، سپس Alt+Ctrl را نگه داريد و هر تعدادي كه
مي خواهيد درگ كنيد .





نكته 16 :


سريعترين راه از پيوند خارج كردن لايه ها :


اگر تعداد زيادي از لايه ها را
به هم پيوند( Link ) كرده ايد و مي خواهيد سريعا آنها را از حالت پيوند
خارج كنيد فقط كافي است كليد Alt را نگه داريد و مستقيما روي آيكن قلموي
كوچك در دومين ستون كنار لايه فعال كليك كنيد . اين كار بلافاصله تمام
لايه هاي متصل شده به لايه مذبور را از حالت پيوند خارج مي كند .





نكته 17 :


برگشت به حالت هاي پيش فرض فوتوشاپ :


احساس مي كنيد كه مي خواهيد
تمام تنظيمات فوتوشاپ به حالتي كه Adobe در ابتدا تنظيم كرده بود برگردد ؟
Shift+Alt+Ctrl را نگه داريد و سپس فوتوشاپ را ببنديد . يك كادر محاوره از
شما مي پرسد كه آيا مي خواهيد تنظيمات فوتوشاپ به صورت پيش فرض برگردد .





نكته 18 :


چطور متن هاي كوچك خود را بسازيم تا در وب واضح باشند :


اين امكان كه Anti-Aliasing
نام دارد در نوار Options ابزار تايپ قرار دارد كه با دو عدد حرف a در كار
يكديگر نشان داده شده ست و حالت پيش فرض آن بر روي گزينه Sharp است . شما
مي توانيد با تغيير اين گزينه ها فونت كوچك خود را واضح تر كنيد .





نكته 19 :


ترسيم خطوط مستقيم :


اگر در ترسيم خطوط مستقيم با ابزارهاي فوتوشاپ مشكل داريد در هنگام رسم اين خطوط كليد Shift را نگه داريد .




نكته 20 :


خط راهنماي خط كشي را تغيير جهت بدهيد :


اگر يك خط راهنماي خط كشي افقي
داريد و مي خواهيد سريعا آن را تبديل به يك خط راهنماي عمودي نمائيد كافي
است كليد Alt را نگه داشته و بر روي خط راهنما كليك كنيد .





نكته 21 :


ايجاد لايه جديد در زير لايه انتخابي :


كافي است هنگام كليد بر روي آيكن New Layer كليد Ctrl را نگه داريد .




نكته 22 :


حذف لكه ها يا خراش هاي تصوير :


اگر تصويري داريد كه سطح آن
داراي لكه ، نقاط يا خراشهايي است يك ترفند كوچك براي حذف آنها وجود دارد
. روي ابزار Blur كليك كنيد. در نوار Options ميزان Opacity ابزار را روي
20 % تنظيم و حالت Blend را به Lighten تغيير دهيد و شروع به نقاشي روي
خراش ها كنيد . پس از چند ضربه متوجه مي شويد كه خراش ها به تدريج ناپديد
مي شوند .





نكته 23 :


ادغام لايه هاي مرئي در يك حركت :


براي اين كار كافي است كليد هاي Ctrl+Shift+E را همزمان فشار دهيد .




نكته 24 :


گردش روي تصوير :


در حالت Full Screen براي پرش
به بالاي تصوير كليد PageUp و براي پرش به پائين تصوير كليد PageDown را
فشار دهيد . براي پرش به سمت چپ تصوير كليد Ctrl+PageUP و براي پرش به سمت
راست تصوير كليد Ctrl+PageDown را فشار دهيد . براي پرش به گوشه بالاي سمت
چپ كليد Home و براي پرش به گوشه پائين سمت راست كليد End را فشار دهيد .





نكته 25 :


كنترل Tracking :


Tracking عبارت است از فضاي
بين يك گروه از حروف يا كلمات . براي تنگ كردن اين فاصله به صورت بصري (
نه به صورت عددي ) يعني حذف فاصله بين يك گروه از حروف ، ابزار Type را
برداريد و متن را هايلايت كنيد و سپس كليد جهت چپ + Alt را براي كم كردن
فاصله و كليد جهت راست + Alt را براي اضافه كردن اين فاصله فشار دهید.
 

arcpaz

عضو جدید
سلام ،وقت بخیر دوست عزیز بابت نکات ظریف و کاربری که گذاشتین خیلی ممنونم:gol:
 

farzane2

عضو جدید
خیلی خیلی ممنون بابت اطلاعات مفیدی که گذاشتین.یکیشون هم کلی کارم رو راه میندازه.ممنون
 

Similar threads

بالا