آموزش استفاده از ترمینال در اوبونتو

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
راستش خسته شدم! گفتم یه کاری بکنیم.میخوام یه کمی محتوا تولید کنیم.
دوستانی که با لینوکس (و ابونتو) کار کردن میدونن که با ترمینال میشه همه کاری انجام داد! و خیلی مواقع وقتی به مشکلی برمیخورن و دنبال راه حل میگردن افراد حرفه ای تر یکی دو خط دستور ترمینال بهشون میدن و همه کارا درست میشه.
پس : میخوایم کار با ترمینال رو اینجا آموزش بدیم.کار هم نیمه گرافیکی خواهد بود.موافقهاش دستا بالا...

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
آموزش ترمینال در اوبونتو : قسمت اول

آموزش ترمینال در اوبونتو : قسمت اول

از علاقه ی من به لینوکس و اوبونتو که خبر دارید؟(واقعا دارید؟!!)
در چند ماه گذشته افراد زیادی را به استفاده از لینوکس و اوبونتو تشویق کردم،البته از میزان تاثیر گزاری حرف هام اطلاعی در دسترس نیست!
در مرحله ی بعدی تصمیم گرفتم مطلبی را که در فروم اوبونتو وجود داشت و به آموزش ترمینال میپرداخت ترجمه کنم و اینجا قرار بدم.

توجه ویژه ی من به بخش ترمینال به این خاطر بوده که معمولا وقتی به عنوان یه تازه کار از کسی یا سایتی در خواست کمک میکنین با دستورات مربوط به ترمینال راهنمایی میکنن و فراموش میکنن که ترمینال برای افراد تازه وارد ممکنه یه چیز ترسناک و ناشناخته باشه.

پس بیایم این ترسو بشکنیم و یاد بگیریم از ترمینال برای راحت کردن کارهامون استفاده کنیم:

قسمت اول - آشنایی


ترمینال(Terminal)،که به آن "خط دستور"(Command-line) یا "Bash" هم میگن یادگار دوران اوج استفاده از DOS است.در دوره ی جا افتادن ویندوز این قسمت تقریبا از یاد رفت ولی هنوز هم در لینوکس و زیرمجموعه های آن به شدت کاربرد دارد و جا افتاده است.
اما چرا ترمینال محبوب است؟ به علت اینکه در اکثر موارد قدرت و کارایی بسیار زیادی دارد. کارهای زیادی را در مدت خیلی کوتاه تری در ترمینال میتوان انجام داد(نسبت به GUI).کامپیوتر هر استاد وشخص حرفه ای (که از لینوکس استفاده میکند)را که نگاه کنید با حجم عظیمی از فایلهای bash_aliases. روبرو خواهید شد که به آنها اجازه میدهد کارهای خیلی پیچیده ای را تنها با فشار چند کلید انجام دهند.البته فعلا خیلی زود است و قصد ما فقط آشنایی با ترمینال است.
در اوبونتو ورژن 9.4.1 (Jaunty Jackalope) ترمینال را میتوان از قسمت Application شاخه ی Accessories پیدا کرد.به طور کلی در لینوکس در قسمت Accessories یا System tools میتوان به ترمینال دسترسی داشت.
با باز کردن ترمینال صفحه ای مشابه صفحه ی زیر خواهید داشت:




حالا این اطلاعات چه معنی دارد؟
قسمت قبل از @ نام کاربری(Username) شماست.مال من amir است.
قسمت بعد از @ و قبل از : نام دستگاه شماست.مال من Desktop است.
آخرین و تا حدی مهم ترین قسمت بعد از : و قبل از $ است.این قسمت دایرکتوری فعال(Working Directory) یا به عبارت دیگر دایرکتوری که شما در آن قرار دارید است.
پس من الان در دایرکتوری ~ قرار دارم که نام دیگری برای دایرکتوری خانه (Home Directory) محسوب میشود.یعنی در واقع من در دایرکتوری home/amir/ قرار دارم.سعی کنید این مورد را به خاطر بسپارید.
علامت $ به معنی این است که من یک کاربر هستم.اگر در ترمینال ریشه(Root terminal) باشید این علامت به صورت # خواهد بود.(Root یا ریشه کاربر ارشد با بالاترین سطح دسترسی به تمام قسمت ها است)
پس تا اینجا مشخص شد که من amir در حال کار با سیستمی به نام Desktop و در دایرکتوری خانه هستم.
حالا چطور با این ترمینال کار کنیم؟واقعا ساده است! من قبلا یک دایرکتوری در home/amir/ به نام test درست کرده ام.برای رفتن به آن باید از دستور cd (تعویض دایرکتوری=Change Directory) استفاده کرد.
به جای توضیح بهتر است به صورت تصویری ببینیم:


خب همانطور که میبینید تغییر کوچکی ایجاد شد:قسمت آدرس اکنون test/~ را نشان میدهد.این همان دایرکتوری فعال است.به دایرکتوری test در داخل ~ رفتیم و خط دستور آنرا نشان میدهد تا فراموش نکنیم و بدانیم که کجا هستیم.
حالا اگر بخواهیم ببینیم در این دایرکتوری چه فایل ها و زیردایرکتوری هایی وجود دارد چکار کنیم؟ از دستور ls (لیست=list) استفاده میکنیم:​



پس مشخص شد که دستور ls محتویات دایرکتوری فعال را نشان میدهد.
حالا اگر بخواهیم بفهمیم در چه دایرکتوری قرار داریم چکار باید بکنیم؟ قبلا توضیح دادیم که در قسمت آدرس هست ولی راه دیگری هم وجود دارد،استفاده از دستور pwd (دایرکتوری فعال را نشان بده=Print Working Directory).ببینید:


جالب بود،نه؟اما...آیا قسمت آدرس چیزی متفاوت از آدرسی که pwd به ما داد را نشان میدهد؟ فراموش نکنید که گفتیم ~ نام دیگری برای home/ است.پس این دو با هم تفاوت ندارند.در هر قسمت از سیستم و در هر دایرکتوری که باشید cd کردن (به جای تغییر دایرکتوری میگوییم cd کردن) به ~ شما را به دایرکتوری خانه یا همان home/ میبرد.این نکته هنگامی که در دایرکتوری های مختلف گم شده اید به درد میخورد.مثلا:



خب،من الان کجا هستم؟! نمیدانم! چطور به دایرکتوری خانه برگردم؟ ممکن است با توضیحات قبلی حدس زده باشید ولی به هر حال باز هم نشان میدهیم:



همانطور که حدس میزدیم و دیدیم به دایرکتوری خانه برگشتیم.پس برای مشخص کردن آدرسی که میخواهیم به آن برویم دو راه وجود دارد:۱.از دایرکتوری های مرتبط ۲.به صورت مستقیم (گیچ کننده است؟!) توضیح میدهم!
موقعی که به test/ رفتیم(cd کردیم) را به یاد دارید؟ آن حالت از طریق دایرکتوری های مرتبط بود.چون test/ یک دایرکتوری در دایرکتوری فعال من بود.وقتی هم که به usr/bin/ رفتم که خارج از دایرکتوری خانه بود از آدرس مستقیم استفاده کردم.به / در اول این آدرس دقت کنید،این کاراکتر به ترمینال میگوید که در دایرکتوری ریشه(Root) به دنبال این آدرس بگردد(نه دایرکتوری خانه)،یعنی مرتبط نیست.(دایرکتوری Root را با کاربر Root که کاربر ارشد است اشتباه نکنید).ببینیم:



دایرکتوری که مشاهده میکنید فایل سیستم (Filesystem) پایه ی شماست.آدرس تمام دایرکتوری های دیگری که در محیط لینوکس از آن استفاده میکنید با این آدرس مرتبط است.به دایرکتوری خانه بر میگردیم،واقعا لازم است که توضیح بدم چگونه این کار را بکنیم؟!
نکته ی دیگری که میخواهم در این قسمت بیان کنم مربوط به دستورات ".." و "." است.دستور ".." شما را دقیقا به یک دایرکتوری بالاتر میبرد.

همانطور که دیده شد من از دایرکتوری test به یک دایرکتوری بالاتر(در این مثال دایرکتوری خانه) رفتم.این دستور مثل زدن دکمه ی UP در ویندوز است.در سطح بالاترمیشود از این دستور برای وقتی که شما در یک دایرکتوری قرار دارید و میخواهید به دایرکتوری دیگری با همان دایرکتوری بالاتر بروید استفاده کنید.مثلا:​




با این کار از home/amir/test به home/amir/test2 رفتیم.از این روابط همچنین میتوان مفاهیم دایرکتوری های مرتبط را فهمید: test/~ با test2/~ مرتبط است.
آخرین دستور "." است.این دستور به دایرکتوری که در آن هستید(دایرکتوری فعال) اشاره میکند.خب این دستور وقتی که ما در دایرکتوری فعال هستیم به چه دردی میخورد؟! وقتی بخواهید یک فایل اجرایی را باز کنید نیازدارید آدرس کامل آن را بنویسید،یا اینکه در usr/bin/ یا usr/sbin/ یا یکسری از آدرس هایی که به طور پیش فرض در نظر گرفته شده دنبال آن بگردید.با اضافه کردن یک /. به نام فایل آدرس کامل و مستقیم آن را نوشته اید.
فقط این موضوع را با فایل ها و پوشه هایی که یک نقطه جلوی اسم آنها قرار دارد( مثلا bash_aliases. ) مخفی هستند و در دستور ساده ی ls نمایش داده نمیشوند(باید از دستور ls -a استفاده کرد) اشتباه نکنید.


پایان قسمت اول



 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
۱.سوالی؟ مشکلی؟ ایرادی ؟ توضیح اضافه ای؟

۲.کسی چک نکرد ببینه این مطالب کپی پیستی هست یا نه؟ اگه من کپی کرده باشم چی؟
۳.در قسمت قبل یاد گرفتیم که علائم در ترمینال چه معنایی دارند،چگونه به دایرکتوری ها و درایوهای مختلف برویم،لیست دایرکتوری ها و فایل های آنجا را ببینیم و...​
در قسمت دوم کار با فایل ها را یاد میگیریم...به قول نویسنده ی اصلی این مطلب: File fun!(بازی با فایلها)​
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
قسمت دوم - فایل ها
حالا که یاد گرفتیم چگونه در این محیط گردش کنیم دیگر به ترسناکی قبل نیست! ولی شما الان فقط بلدید که به درایوها و دایرکتوری های مختلف بروید...این کار که فایده ای ندارد! به شما گفتیم که ترمینال ابزار قدرتمندی است،ولی نشان ندادیم،حالا میخواهیم گوشه ای از این قدرت را به شما نشان بدهیم...
کارکردن با فایلها در ترمینال بسیار جالب است، و ترمینال در این کار بسیار قدرتمند عمل میکند.ببینیم!
امیدوارم راهیابی در ترمینال را از یاد نبرده باشید،چون قرار نیست دوباره در مورد آن توضیح بدهیم.سه دستور اصلی برای کار با فایلها وجود دارد: cp (کپی=copy) و mv (انتقال=move) و rm (حذف=remove که همان delete است)
cp و mv خیلی شبیه به هم عمل میکنند پس اول آنها را توضیح میدهیم.(امیر:فرق copy و move همان فرق copy و cut هست)
به دایرکتوری خانه میریم و ls میکنیم:​



تعدادی فایل هست که من میخواهم با آنها کار کنم.(file1 ,file و...)
با کپی شروع میکنیم.دستور کپی به این صورت است:
کد:
cp [options]  <location of file> <where you want the copy to be made>
یا به فارسی:

<محلی که میخواهید رونوشتی از فایل در آنجا ذخیره شود> <محل فایل> [دستورات اختیاری] cp​

مکان ها میتواند با آدرس دهی مستقیم یا نسبی باشد(یادتان که هست؟).ولی options(دستورات اختیاری) چه معنی دارد؟ این قسمت مربوط به دستورات اختیاری است!!! نه،این قسمت مشخص میکند که cp هنگام اجرا چگونه عمل کند و با یک علامت " - " نشان داده میشوند.چند نمونه از دستورات اختیاری روزمره عبارتند از:
i- (تعاملی=Interactive) که برای هر عمل از شما تایید میگیرد.
r- (بازگشتیRecurcive) که دستور را به تمام دایرکتوری ها برمیگرداند،یعنی تمام زیر دایرکتوری ها را هم کپی میکند،این دستور برای کپی دایرکتوری ها لازم است.
v- (سخنگو=Verbose) که تمام اعمالی که انجام میدهد را گزارش میکند.(ترجمه ی دقیق Verbose به معنی وراج و پرگو است! کسی که زیاد حرف میزند)
این دستورات را در قسمتی از دستور اصلی که نوشته بودم [options] باید بنویسید.خب،حرف زدن کافیه،بهتره یه مثال عملی بزنیم.من میخوام file1.png را کپی کنم و فایلی به نام file2.png تولید شود:​



دقت کنید که من از دستور اختیاری v- استفاده کردم.اگر از دستور v- استفاده نمیکردم خط دوم نمایش داده نمیشد.این خط نشان میدهد که file1.png به file2.png کپی شد.دستور ls هم این موضوع را تایید میکند:


بله،فایل file2.png درست شده و آنجا قرار دارد.خب حالا میخواهیم آن را پاک کنیم.
دستور حذف به این شکل است:​
کد:
rm [options] <path to file>
به فارسی:

<مسیر فایل> [دستورات اختیاری] rm​

اینجا هم به دستورات اختیاری برخوردیم.میتوان گفت تمامی دستورات یک سری دستورات اختیاری زیر مجموعه دارند.
دستورات اختیاری روزمره برای حذف به نظر من اینهاست:
i- که مانند کپی به صورت تعاملی است.ولی در اینجا این دستور اختیاری کارایی مهم تری دارد.
v- و r- که دقیقا مانند کپی هستند.
f- (مجبور کردن=force) که فایل یا دایرکتوری را مجبور به حذف شدن میکند.برای حذف دایرکتوری ها لازم است.
حالا با این دستورات اختیاری که یاد گرفتید بهتر میفهمید چرا بقیه به شما توصیه میکنند به عنوان کاربر Root از سیستم استفاده نکنید.مثلا حدس بزنید چه اتفاقی می افتد اگر این دستور را با اختیارات کاربر Root اجرا کنید(هرگز این کار را امتحان نکنید!!)
کد:
/  rm  -rf
بله،بعد از این کار فاتحه ی سیستم شما خوانده است!! آنرا ببوسید و کنار بگذارید!!! البته اگر به اندازه ی کافی سرعت عمل داشته باشید شاید بتوانید با Ctrl + c جلوی این کار را بگیرید.به طور کلی Ctrl + c هر پروسه و پردازش در حال اجرا را قطع میکند و شما را به خط فرمان برمیگرداند.به هر حال،بیاید از شر این فایل file2.png که یک کپی است راحت شویم:​


برای امنیت بیشتر و گرقتن تایید برای حذف فایل از دستور i- استفاده کردیم.(البته نویسنده اصلی در پروفایل خود دستور rm را طوری تعریف کرده بود که همواره به صورت تعاملی اجرا شود،مگر در صورت استفاده از f-،این کار ضریب امنیت حذف اطلاعات را زیاد کرده بود،متاسفانه ایشان توضیح نداده بود چگونه این کار را انجام داده و من هم هنوز بلد نیستم!!)
حالا میرسیم به دستور mv برای انتقال.mv دقیقا مثل cp عمل میکند ولی به جای کپی و نسخه برداری فایل را جابجا میکند.این دستور همچنین نام فایل را هم عوض میکند.بله، Renameمیکند.بیشتر فکر کنید،وقتی شما نام فایل را عوض میکنید،آن را به یک فایل با اسم دیگر کپی میکنید.دستور را بخوانید تا بیشتر متوجه شوید:​
کد:
mv [options] <location of file> <place you want to put it>
به فارسی:

<محلی که میخواهید فایل را منتقل کنید> <محل فایل> [دستورات اختیاری] mv​

دستور بسیار شبیه cp است.چون تقریبا همان است.این دستور بیشتر دستورات اختیاری cp را دارد(i- و v-) و همچنین f- را از rm دارد.این دستورات اختیاری دقیقا مانند قبل عمل میکنند.
وقت مثال زدن است! ببینیم:



عالیه،از الآن file1.png به نام file2.png شناخته میشود.
به یاد داشته باشید شما میتوانید این کار را با دایرکتوری ها هم انجام بدهید ولی برای cp و rm باید از دستوراختیاری r- استفاده کنید.


حالا چند چیز دیگر یاد بگیریم.راستش را بخواهید یه راز بزرگ را از شما مخفی میکردم،چیزی که ترمینال را بسیار قدرتمند میکند...اسم آن Tab completetion است(کامل کردن با tab).میپرسید این چه معنی دارد و چکار میکند؟با این قابلیت شما چند حرف اول نام فایل,دایرکتوری یا دستور را مینویسید و کلید tab را میزنید,ترمینال خود سعی میکند که آن را کامل کند.اگر معلوم باشد و بتواند تشخیص بدهد که چکار میخواهید بکنید سریعا آن را انجام میدهد و در نوشتن صرفه جویی زیادی میکنید.اگر هم نتواند یا چند حرف دیگر بنویسید یا یک بار دیگر tab را بزنید تا یک لیست از مواردی که ممکن است منظور شما باشد را ببینید.دقت کنید که این قابلیت فقط فایل هایی که در مسیر شما هست را پیدا میکند.اگه متوجه نشدید مثال زیر را نگاه کنید.
میخواهم از ~ به etc/apt/ بروم.شروع به نوشتن میکنم,بعد از نوشتن cd /e یک tab میزنم.بعد از / تنها یک مسیر با حرف اول e وجود دارد و آن هم etc/ است,پس کامل میشود.حالا a را اضافه میکنیم تا etc/a/ را داشته باشیم و یک بار دیگر tab را میزنیم.اوه! صدای بوق میگوید که این مورد یکتا نیست،یعنی بیشتر از یک مورد وجود دارد که با a شروع میشود...پس یک بار دیگر tab را میزنیم:​



دقت کنید مواردی که دایرکتوری هستند با یک علامت / بعدشان مشخص شده اند.به یاد داشته باشید که من هنوز دکمه ی enter را نزده ام و دستور را اجرا نکرده ام.خب،به نظر میرسد که باید حروف p و t را هم بنویسم(apt) تا به etc/apt/ برسم.منظور مطلب را متوجه شدید؟ وقتی که سعی کردم به وسیله ی tab عبارت etc/a/ را کامل کنم ترمینال قسمت /etc/ را برای پیدا کردن مکمل های قابل قبول جستجو کرد.
قابلیت تکمیل با tab با ٪99 نامهای فایلها و حتی دستورات کار میکند.مثلا:​




دوحرف ca را تایپ کردیم و tab زدیم،تمامی دستوراتی که با ca شروع میشد را به ما پیشنهاد کرد.عالیه!


ترفند دیگری میخواهیم به شما یاد بدهیم! میخواهید ببینید محتوای یک فایل چیست؟ یک دستور برای این کار وجود دارد! با فرض اینکه شما قوانین و مجوز ها را میدانید میتوانید این کار را انجام دهید!(مجوزها یا Permissions یک چیز کاملا مجزا است) خب، من فایلی دارم به اسم file4 که در آن 8 خط نوشته وجود دارد.میخواهید آنرا ببینید؟ دوست ما، دستور cat این کار را انجام میدهد!​



جالبه،نه؟ این دستور همه چیز را نشان میدهد،حتی اگر به صورت نوشته نباشد!
البته مثلا در حالتی که برای فایل های png آن را امتحان کنید با یک مشت کدهای نامفهوم رو به رو خواهید شد!!


در آخر بازهم در مورد فرمان های sudo یادآوری میکنم که sudo طرز انجام دادن کارها در اوبونتو است! این دستور به شما اجازه میدهید که با اختیارات کاربر root دستور خود را اجرا کنید.​


 
آخرین ویرایش:

danialfx

عضو جدید
کاربر ممتاز
۱.سوالی؟ مشکلی؟ ایرادی ؟ توضیح اضافه ای؟

۲.کسی چک نکرد ببینه این مطالب کپی پیستی هست یا نه؟ اگه من کپی کرده باشم چی؟
۳.در قسمت قبل یاد گرفتیم که علائم در ترمینال چه معنایی دارند،چگونه به دایرکتوری ها و درایوهای مختلف برویم،لیست دایرکتوری ها و فایل های آنجا را ببینیم و...​
در قسمت دوم کار با فایل ها را یاد میگیریم...به قول نویسنده ی اصلی این مطلب: File fun!(بازی با فایلها)​

چه سوال خوبی پرسیدی. باید بگم من چک نکردم. چون لینوکس کار نکردم اصلا.
 

R-Quantum

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام نبینم این تاپیک بخوابه !!!!!!!!!!!!! دراگو عزیز منتظر مطالب بعدی هستیم
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
راستش من دو قسمت بیشتر ترجمه نکرده بودم! اینارو آماده داشتم سریع گذاشتم.(یه موقع میخواستم مثل کتاب چاپش کنم...)
بقیه یه کم طول میکشه چون : ۱.بخونم ۲.ترجمه کنم ۳.توی ترمینال بزنم و عکس بگیرم ۴.آپلود کنم ۵.اینجا بزارم

ولی چشم.حتما و سریعا انجام میدم.
 

gelayor14

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
راستش من دو قسمت بیشتر ترجمه نکرده بودم! اینارو آماده داشتم سریع گذاشتم.(یه موقع میخواستم مثل کتاب چاپش کنم...)
بقیه یه کم طول میکشه چون : ۱.بخونم ۲.ترجمه کنم ۳.توی ترمینال بزنم و عکس بگیرم ۴.آپلود کنم ۵.اینجا بزارم

ولی چشم.حتما و سریعا انجام میدم.

سلام و درود
خدا قوت مهندس
مرسی از مبحث قشنگی که انتخاب کردی
خدایی خیلی چیز جالبیه آدم هر چقدر میره توش خود بیشتر جذبش میشه
من عاشق دستور help ترمینال ام چون دیگه نیازی به دفتر و کتاب برای ادامه نداری خودش هر جا میری خودش بهت کمک می کنه
من خودم اوایل که وارد نبودم می رفتم تو انجمن اوبونتو هر چی بود همان موقع امتحان می کردم این دستور کپی پیست حسرتش به دلم ماند پیداش کنم !!!تجدید خاطره شد دیدمش اینجا
راستی منبع ترجمه ات را میشه بگی بیشتر فیض ببریم
و در آخر اینکه
مشتاقانه منتظر ادامه مطالب روان و کاربردی تان هستیم
 

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
سلام چند تا سوال :1.حداقل ram ,hdd,...که واسه نصب ویندوز لینوکس لازمه چقدر هست؟2.میشه لینوکس را به عنوان ویندوز دوم نصب کرد ؟ویندوز من seven ultimate هست میشه؟ویندوز حجمش زیاده؟منظورم اینه که سرعت کامپیوتر رو خیلی میاره پایین؟اگه بخواهیم مجازی نصب کنیم چی؟یعنی اگه vmware نصب کنیم بعد توش لینوکس نصب کنیم سرعتش بهتره یا به صورت ویندوز دوم خوبه؟سوال آخرم :من یه جا خوندم لینوکس قابلیت پرتابل داره میشه بگید اگه بخواهیم اونجوری استفاده کنیم خوبه یا نه ؟
هنوز شروع نکرده من اینقدر سوال پرسیدم فکر کنم درسو شروع کنیم دیگه ....شرمنده گفتم لینوکس صفر صفرم:smile:
راستی یه پیشنهاد :به نظر من همه مون از یک منبع نخونیم اونایی که مثل شما اطلاعاتی درباره ی لینوکس دارند زبان اصلی بخونن اونایی هم که مثل من صفر صفرند منابع فارسی بخونن و از اینترنت سرچ کنند و در آخر شما که هر جلسه درس رو می نویسید ما هم مطالبی که خوندیم یا از اینترنت پیدا کردیم بذاریم اینجوری هم اطلاعاتمون زیاد میشه هم اطلاعاتمون به روز میشه .
 
آخرین ویرایش:

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
سلام چند تا سوال :....
هنوز شروع نکرده من اینقدر سوال پرسیدم فکر کنم درسو شروع کنیم دیگه ....شرمنده گفتم لینوکس صفر صفرم:smile:
۱.حداقل مشخصات مورد نیاز برای نصب اوبونتو 10.04 به شرح زیر هست.اما اگه بخوام خلاصه بگم،اگه میتونی ویندوز ۷ رو نصب کنی،مشخصات سیستمت خیلی بالاتر از چیزیه که لازمه!
  • سی پی یو : 700 مگاهرتز
  • RAM مورد نیاز : 384 مگابایت
  • فضای هارد : 5 گیگا بایت
البته اینا حداقل قابل قبول برای کاربرد راحت و ساده است.من خودم با رم 256 هم بالا آوردم 10.04 رو ولی خب یه کم کند بود.فکر کنم رم لازم واسه ویندوز ۷ حداقل یک گیگ باشه،نه؟!
۲.این واژه ویندوز رو از ذهنت حذف کن،بجاش بزار "سیستم عامل".بله میشه اوبونتو رو به عنوان سیستم عامل دوم استفاده کرد.من هم روی کامپیوترم یه اوبونتو 10.04 دارم (در اصل دوتا دارم!) و یه ویندوز ۷ همون نسخه شما.
۳.ویندوز رو نمیدونم اما اوبونتو حجمش زیاد نیست.در حالت شروع و وقتی هیچ برنامه ای در حال اجرا نیست (حتی برنامه های بک گراند) تقریبا 200 مگابایت RAM اشغال میکنه.سرعت بوت شدن و اجراش به نظر من از ویندوز بیشتره،اما یه عده میگن با ویندوز ۷ قابل مقایسه است.در مورد اینکه به صورت مجازی استفاده کنید نمیتونم توصیه ای بکنم،اما فکر نمیکنم فرق زیادی داشته باشه.
۴.شما متوجهی منظور از قابلیت Portable بودن چیه؟ یعنی مثلا یه هارد درایو خارجی(اکسترنال) رو تصور کن،ما روش اوبونتو نصب میکنیم.بعد میریم این هارد درایو رو به یه سیستم دیگه متصل میکنیم (با مشخصات سخت افزاری متفاوت) و سیستم عامل بدون هیچ نقصی صحیح و سالم بالا میاد.دلیل این هم مونولیتیک (یکپارچه) بودن کرنل لینوکس هست.توی نسخه های قدیمی ویندوز (مثلا XP) این قابلیت وجود نداشت،یعنی اگه هارد رو به یه کامپیوتر دیگه وصل میکردی نصف سخت افزارها رو نمیشناخت و ممکن بود کلا بوت نشه.ویندوز ۷ کمتر وابسته به درایور هست اما باز هم نمیشه کاملا گفت مونولیتیکه،بهش میگن پیوندی (Hybrid).

این که سوال میپرسی خوبه،نشون میده که میخوای یاد بگیری.
اگه مدیران صلاح بدونن در این تاپیک یا تاپیک های دیگه در مورد اینکه لینوکس چیه،اوبونتو چیه،"توزیع" که میگن یعنی چی،فلسفه نرم افزار آزاد و ... بحث کنیم.

یه چیز دیگه : اون آموزشی که امیرحسین توی پست اول اضافه کرده (PDF) بسیار خوب و مناسبه.

سوالی چیزی بود حتما بپرسید.
 

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
پس لینوکس خاصیت portable داره و 7 خاصیت پیوندی داره .آره ؟درست فهمیدم؟پس من می تونم لینوکس رو در هارد اکسترنال نصب کنم بعدش هم می تونم یا به صورت مجازی و یا به صورت portable ازش استفاده کنم .یعنی دوتاش رو هم می تونم دیگه؟ در آخر در مورد پیشنهادم نظری ندادید ؟موافق نیستید؟
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
پس لینوکس خاصیت portable داره و 7 خاصیت پیوندی داره .آره ؟درست فهمیدم؟پس من می تونم لینوکس رو در هارد اکسترنال نصب کنم بعدش هم می تونم یا به صورت مجازی و یا به صورت portable ازش استفاده کنم .یعنی دوتاش رو هم می تونم دیگه؟ در آخر در مورد پیشنهادم نظری ندادید ؟موافق نیستید؟
تا اونجا که گفتی درست فهمیدم رو درست فهمیدی!!
تو میتونی ویندوز ۷ رو همینجوری داشته باشی.کنارش اوبونتو هم داشته باشی.بدون اینکه هیچ کار خاصی بکنی.یعنی وقتی اوبونتو رو نصب میکنی یه بوت لودر (Boot Loader : چیزی که امکان میده انتخاب کنی کدوم سیستم عامل بارگذاری بشه) هم کنارش نصب میشه.اینطوری وقتی کامپیوتر رو روشن میکنی یه لیست میاد که مثلا اولین گزینه اشت اوبونتو هست،دومی ویندوز ۷.اونی که میخوای بوت بشه انتخاب میکنی Enter میزنی و همه چی حله.بدون درگیر شدن با مفاهیمی مثل Portable بودن یا چیزای دیگه.
اما یکی میگه من نمیخوام این کارو بکنم.میخوام همیشه ویندوزم لود بشه،بعد هر وقت خواستم توی اون ویندوز یه اوبونتو اجرا کنم.پس این آدم از نرم افزارهای مجازی سازی مثل ٰVMware یا VirtualBox استفاده میکنه.
افتاد؟
بحث پورتبل بودن و این حرفا الان ربطی به بحث نصب اوبونتو روی سیستم خونه نداره.بحث تخصصی هست و به موقع خودش در موردش حرف میزنیم.

پس خلاصه مطلب این میشه،شما برای نصب اوبونتو 10.04 روی سیستم چند راه دارید :
  • نصب در کنار بقیه سیستم عاملها
  • پاک کردن بقیه سیستم عاملها و نصب اوبونتو
  • نصب اوبونتو در نرم افزارهای مجازی سازی
  • نصب نکردن و استفاده به صورت Live Session
  • بیخیال اوبونتو شدن و ادامه کار با ویندوز :D
پیشنهاد آخرتو متوجه نمیشم اصلا.مثلا من دارم روش کپی کردن یه فایل رو توضیح میدم،بعد امیرحسین بیاد در مورد نصب بسته ها از طریق ترمینال مطلب بزاره؟ یه کم گسست به وجود نمیاد؟
 

mandana_f

عضو جدید
آقا من از بنیان مشکل دارم !

الان من بخوام برم سی دی نصب اوبونتو رو بخرم باید بگم چی میخوام !؟

و بهترین و جدیدترین ورژنش چیه ؟

و نصبش هم بلد نیستم :D

در ضمن لپ تاپ من با دوتا سیستم عامل مشکلی براش پیش نمیاد به نظرتون امیرخان ؟
 

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
سلام خیلی ممنون بابت جوابتون اگه امکان داره در مورد مونولیتیکه و خاصیت پیوندی بیشتر توضیح بدهید؟اگه اینجا نمی تونید بگید می تونید واسم یه منبع خوب معرفی کنید خودم بخونم ؟کتاب یا وب سایتی .در مورد پیشنهادم اشتباه متوجه شدید منظورم اینه که هر جلسه شما مبحث درس بعدی رو بگید ما بریم در مورد اون مبحث اطلاعاتی پیدا کنیم.فکر کنم اگه موضوع مشخص باشد پراکنده نمیشه.
آخه دلیل اینکه اینقدر سوال در مورد نصب می پرسم اینه که من وقت نصب 7 اشتباه کردم 2 درایو تعریف کردم C:421gb و d:28 GB به خاطر اون درایو دیگه ای ندارم که اونو نصب کنم .و چون با 7 حالا کار دارم نمی تونم دوباره از اول نصب کنم .به خاطر این اینقدر در مورد روش هاش می پرسم.
 
آخرین ویرایش:

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز

emreh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
توی تاپیک لینوکس جواب دادم.
لطفا سوالهای شبیه این رو توی اونجا بپرسید،اینجا فقط درمورد خط فرمان و آموزشش صحبت کنیم.

سلام...
سلام به همه ی بچه های تالار فناوری...
تایپیک خوبی دارید و میبینم که بچه های فعالی هم دارید...
خواستم بگم اگه درمورد ترمینال فدورا هم سوال داشتید همین جا بگید تا جایی که بتونم بهتون کمک می کنم...
اگه سوالات زیادی تخصصی هم داشتید تویه تالار مهندسی کامپیوتر بخش سیستم عامل ...قسمت های مختلف لینوکس هست میتونید سوالتون رو اونجا بذارید تا در اسرع وقت بهش جواب داده بشه...
باتشکر از اینکه این مطلب رو خوندید...;)
 

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
سلام من امروز کلا نشسته بودم 4 ساعت لینوکس و خط فرمان رو بخونم کلی اشکال دارم نا قابل 8 تا سوال دارم اول تاپیک گفتم که اگه درس شروع بشه اشکالام زیاد میشه پیشاپیش از جوابتون ممنون حالا سوالامو می نویسم::
1. دایرکتوری چیه ؟همون active directory سروره یا یک پوشه هست؟
2.root همون admin میشه و user هم همون کاربر معمولی؟
3.این جمله رو نفهمیدم:"دایرکتوری root را با کاربر ارشد اشتباه نکنید" یعنی چی؟
4.فرق $/ با $~؟ کدوم مستقیمه کدوم غیر مستقیم؟
5.برای فایل معمولی از /. استفاده می کنیم واسه فایل های مخفی IS -a یا /.IS -a ؟
6. مگه نمی گیم options اختیاریه پس می تونیم ننویسیم؟
7.rf : همون registry file هست؟
8.فرق cat با list این است که list محتوای فولدر رو نشون میده و cat محتوای فایل هایی شبیه text ؟
 

emreh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام من امروز کلا نشسته بودم 4 ساعت لینوکس و خط فرمان رو بخونم کلی اشکال دارم نا قابل 8 تا سوال دارم اول تاپیک گفتم که اگه درس شروع بشه اشکالام زیاد میشه پیشاپیش از جوابتون ممنون حالا سوالامو می نویسم::
1. دایرکتوری چیه ؟همون active directory سروره یا یک پوشه هست؟
2.root همون admin میشه و user هم همون کاربر معمولی؟
3.این جمله رو نفهمیدم:"دایرکتوری root را با کاربر ارشد اشتباه نکنید" یعنی چی؟
4.فرق $/ با $~؟ کدوم مستقیمه کدوم غیر مستقیم؟
5.برای فایل معمولی از /. استفاده می کنیم واسه فایل های مخفی IS -a یا /.IS -a ؟
6. مگه نمی گیم options اختیاریه پس می تونیم ننویسیم؟
7.rf : همون registry file هست؟
8.فرق cat با list این است که list محتوای فولدر رو نشون میده و cat محتوای فایل هایی شبیه text ؟


سلام...
این سوال ها رو از کجا در آوردید؟؟؟
۱- الف-دایرکتوری همون پوشه یا مسیر هستش...مثلا Home Directory به اصطلاح میگن خونه هر کاربر یا Home کاربر...
۱- ب- اکتیو دایرکتوری یه برنامه در ویندوز های سرور هستش که کارهای مختلفی رو براتون انجام میده و از LDAP هم به طور کاملا نامحصوص استفاده می کنه...
۲- درسته... در واقع کاربر root ادمین هر سیستم هستش که به تمام کاربران دسترسی داره و می تونه رویه همه ی اونها محدودیت اعمال کنه... و یه جورایی هم به عنوان یه کاربر که می تونه در مواقع اضطرار به سیستم کمک کنه هم معرفی میشه...
۳- اگه منظورتون دایرکتوری روت هستش خوب منظور همون مسیر روت هستش... و با کاربر ارشد فرق داره...در واقع کاربر ارشد یه اسم نسبی هستش...یعنی ممکنه تویه یه سیستم ملاک باشه و یا حتی تویه یه شبکه..
۴- $/ :::‌منظور اینه که با کاربر عادی تویه مسیر / هستیم...$~ ::: در واقع علامت ‍‍‍‍~ یا تیلدا معرف Home Directiry هستش...منظورتون رو از مستقیم یا غیر مستقیم متوجه نمیشم...
۵- در واقع / مسیر اصلی یا ریشه هستش (دایرکتوری ها در سیستم های یونیکسی به صورت درختی هستندو به دایرکتوری اصلی دایرکتوری ریشه یا / میگن) ، IS -a برای مشخص کردن تمام فایل ها (حتی مخفی) در مسیر جاری هستش.... / IS -a برای مشخص کردن تمام فایل ها در مسیر ریشه هستش...
۶- بعضی اوقات نه....یعنی بازم نسبی هستش... هم میشه بعضی اوقات نوشت و هم میشه ننوشت... البته بستگی به دستور داره...
۷- مثلا چه فایل هایی؟؟؟
۸- بله.... البته دستور cat یکم فرق داره...

اگه بازم سوالی بود در خدمتیم.....
باتشکر....
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
1. دایرکتوری چیه ؟همون active directory سروره یا یک پوشه هست؟
2.root همون admin میشه و user هم همون کاربر معمولی؟
3.این جمله رو نفهمیدم:"دایرکتوری root را با کاربر ارشد اشتباه نکنید" یعنی چی؟
4.فرق $/ با $~؟ کدوم مستقیمه کدوم غیر مستقیم؟
5.برای فایل معمولی از /. استفاده می کنیم واسه فایل های مخفی IS -a یا /.IS -a ؟
6. مگه نمی گیم options اختیاریه پس می تونیم ننویسیم؟
7.rf : همون registry file هست؟
8.فرق cat با list این است که list محتوای فولدر رو نشون میده و cat محتوای فایل هایی شبیه text ؟
جوابها تقریبا همونه که emreh گفت،اما خب یه کم لحنش تنده...خود من هم روزای اولی که با لینوکس آشنا شدم سوالاتی پرسیدم که اگه کسی الان ازم بپرسه فکر میکنم دستم انداخته!
۱.دایرکتوری! همون دایرکتوری خودمونه،همون پوشه،یه مفهومی واسه جدا کردن دسته ای فایل ها از بقیه.ربطی به اکتیو دایرکتوری نداره.
۲.روت (یا ریشه) بالاترین دسترسی رو داره.حق هرکاری رو داره.بقیه کاربرا رو وقتی دارن تعریف میکنن دسترسی هاشونو مشخص میکنن.
۳.توی لینوکس،سیستم فایل به صورت ساختار درختی هست (توی ذخیره و بازیابی اطلاعات حتما خوندی یا میخونی)،پس بالاترین گره رو بهش میگیم ریشه،درسته؟ دایرکتوری root شروع فایل سیستم هست.کاربر روت هم هست که ربطی به فایل سیستم نداره،فقط کاربر ارشده.
۴.آها! این رو بیا عملی کار کنیم! یه دستوری دادیم توی آموزش به اسم pwd که دایرکتوری که توش هستیم رو نشون میداد،درسته؟ حالا برو توی ~ و بعد pwd بگیر ببین چی میگه،این دستورشه :
کد:
cd ~
بعد که رفت اینو بزن
pwd
بعدش برو توی / و ببین چی مینویسه،این دستورشه :
کد:
cd /
بعد که رفت اینو بزن
pwd
جواب رو بگو تا بررسی کنیم.
۵.اول ls رو بیا یاد بگیریم،بعد توی جلسه بعدی آموزش یه چیزی میگم که خیلی از مشکلاتت در مورد آپشن ها رفع بشه.
۶.آره آپشن اصلا اسمش هم یعنی اختیاری،اما مثلا وقتی میخوای یه جایی لاگین کنی،یوزر نیم یه آپشنیه که وارد نکردنش باعث میشه نتونی کار انجام بدی! اما در یه مواردی مثل rm (پاک کردن) یا همچین چیزهایی،میشه بدون هیچ آپشنی دستور رو اجرا کرد.آپشن ها به تمیز تر انجام شدن کار،شخصی شدنش و کنترل بیشتر روش کمک میکنن.
۷.نه دیگه،نشد! مگه توضیح ندادم توی متن؟ r- و f- هردوتا آپشن هستن واسه حذف (مخفف recursive به معنی بازگشتی و force به معنی زوری).حالا وقتی میخوایم دو یا چندتا آپشن رو با هم استفاده کنیم واسه هرکدوم یه خط تیره جدا نمیذاریم (مگه توی موارد خاصی که بعدا متوجه میشی)،یه خط تیره میزاریم و همه رو پشت هم مینویسیم.فکر کنم این رو از مثال خطرناکی که زدم به ذهنت رسیده (/ rm -rf) اما منظور این مثال اینه که دایرکتوری ریشه (همون / ) رو به زور و به صورت بازگشتی (یعنی با پوشه های توش) پاک کنیم.
۸.آره تقریبا! واسه فهمیدنش میشه اینجوری توصیف کرد.
 
آخرین ویرایش:

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
خیلی ممنون که به سوالام جواب دادید هم شما و هم آقا emrah .راستش دیگه به لحن های تند عادت کردم.اولین بار که شما تو یه تاپیکی با لحن تند جواب داده بودید خیلی خیلی ناراحت و عصبانی شدم ولی دیگه ناراحت نمیشم چون به هر حال چیزی بلد نیستم و شما ها استادم هستید باید یاد بگیرم.اونا رو که گفتید خودم فردا امتحان می کنم می نویسم.
 

emreh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جوابها تقریبا همونه که emreh گفت،اما خب یه کم لحنش تنده...خود من هم روزای اولی که با لینوکس آشنا شدم سوالاتی پرسیدم که اگه کسی الان ازم بپرسه فکر میکنم دستم انداخته!
۱.دایرکتوری! همون دایرکتوری خودمونه،همون پوشه،یه مفهومی واسه جدا کردن دسته ای فایل ها از بقیه.ربطی به اکتیو دایرکتوری نداره.

۲.روت (یا ریشه) بالاترین دسترسی رو داره.حق هرکاری رو داره.بقیه کاربرا رو وقتی دارن تعریف میکنن دسترسی هاشونو مشخص میکنن.
۳.توی لینوکس،سیستم فایل به صورت ساختار درختی هست (توی ذخیره و بازیابی اطلاعات حتما خوندی یا میخونی)،پس بالاترین گره رو بهش میگیم ریشه،درسته؟ دایرکتوری root شروع فایل سیستم هست.کاربر روت هم هست که ربطی به فایل سیستم نداره،فقط کاربر ارشده.
۴.آها! این رو بیا عملی کار کنیم! یه دستوری دادیم توی آموزش به اسم pwd که دایرکتوری که توش هستیم رو نشون میداد،درسته؟ حالا برو توی ~ و بعد pwd بگیر ببین چی میگه،این دستورشه :
کد:
cd ~
بعد که رفت اینو بزن
pwd
بعدش برو توی / و ببین چی مینویسه،این دستورشه :
کد:
cd /
بعد که رفت اینو بزن
pwd
جواب رو بگو تا بررسی کنیم.
۵.اول ls رو بیا یاد بگیریم،بعد توی جلسه بعدی آموزش یه چیزی میگم که خیلی از مشکلاتت در مورد آپشن ها رفع بشه.
۶.آره آپشن اصلا اسمش هم یعنی اختیاری،اما مثلا وقتی میخوای یه جایی لاگین کنی،یوزر نیم یه آپشنیه که وارد نکردنش باعث میشه نتونی کار انجام بدی! اما در یه مواردی مثل rm (پاک کردن) یا همچین چیزهایی،میشه بدون هیچ آپشنی دستور رو اجرا کرد.آپشن ها به تمیز تر انجام شدن کار،شخصی شدنش و کنترل بیشتر روش کمک میکنن.
۷.نه دیگه،نشد! مگه توضیح ندادم توی متن؟ r- و f- هردوتا آپشن هستن واسه حذف (مخفف recursive به معنی بازگشتی و force به معنی زوری).حالا وقتی میخوایم دو یا چندتا آپشن رو با هم استفاده کنیم واسه هرکدوم یه خط تیره جدا نمیذاریم (مگه توی موارد خاصی که بعدا متوجه میشی)،یه خط تیره میزاریم و همه رو پشت هم مینویسیم.فکر کنم این رو از مثال خطرناکی که زدم به ذهنت رسیده (/ rm -rf) اما منظور این مثال اینه که دایرکتوری ریشه (همون / ) رو به زور و به صورت بازگشتی (یعنی با پوشه های توش) پاک کنیم.
۸.آره تقریبا! واسه فهمیدنش میشه اینجوری توصیف کرد.

خیلی ممنون که به سوالام جواب دادید هم شما و هم آقا emrah .راستش دیگه به لحن های تند عادت کردم.اولین بار که شما تو یه تاپیکی با لحن تند جواب داده بودید خیلی خیلی ناراحت و عصبانی شدم ولی دیگه ناراحت نمیشم چون به هر حال چیزی بلد نیستم و شما ها استادم هستید باید یاد بگیرم.اونا رو که گفتید خودم فردا امتحان می کنم می نویسم.


:gol:See the glass half full:gol:
 

emreh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مطلب مهم

مطلب مهم

سلام...
یه نکته رو باید متذکر بشم...
وقتی که به دنیای سرور و کلا لینوکس وارد میشید..مفاهیم مایکروسافتی رو دور بندازید...چون اصلا به دردتون نمی خورند...
مثلا مفهومی مثل اکتیو دایرکتوری و یا حتی TMG2010 و غیره... کلا به درد هیچ سروری نمی خوره ... نمونه هم زیاد داریم...
باتشکر...
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
سلام...
یه نکته رو باید متذکر بشم...
وقتی که به دنیای سرور و کلا لینوکس وارد میشید..مفاهیم مایکروسافتی رو دور بندازید...چون اصلا به دردتون نمی خورند...
مثلا مفهومی مثل اکتیو دایرکتوری و یا حتی TMG2010 و غیره... کلا به درد هیچ سروری نمی خوره ... نمونه هم زیاد داریم...
باتشکر...
حرفت کاملا درسته.این دو دنیا با هم تفاوت های اساسی دارن،هم از نظر ظاهری،هم از نظر کارکردی.
اما قبول کن که یه تازه وارد،اول توی مود مقایسه است مگه ماها نبودیم؟(خودم و خیلی دیگه از کاربرای لینوکس رو میگم) اول همه اش در حال مقایسه بودیم،بعدا یواش یواش به تفاوت ها پی بردیم و کسانی که از این تفاوت ها خوششون اومد ماندگار شدن.یه عده هم سیستم قبلیشونو ترجیح دادن.
 

emreh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حرفت کاملا درسته.این دو دنیا با هم تفاوت های اساسی دارن،هم از نظر ظاهری،هم از نظر کارکردی.
اما قبول کن که یه تازه وارد،اول توی مود مقایسه است مگه ماها نبودیم؟(خودم و خیلی دیگه از کاربرای لینوکس رو میگم) اول همه اش در حال مقایسه بودیم،بعدا یواش یواش به تفاوت ها پی بردیم و کسانی که از این تفاوت ها خوششون اومد ماندگار شدن.یه عده هم سیستم قبلیشونو ترجیح دادن.

سلام...
اول باید بگم که نمیدونم چرا دکمه تشکر برای من یهو غیب شدش..
دوم اینکه...
درسته...
بنده هم الان حدود ۱۳ ماه هستش که دارم با لینوکس (فدورا :heart: ) شروع به کار کردم..اوائل خیلی باهاش به گیر و گور خوردم (هرچند الان هم گیر و گور دارم) و کلی جون کندم و خدایی کلافه شده بودم... که اومدم تویه لینوکس...ولی یواش یواش بهش عادت کردم... هرچند که الان هنوز هم که هنوزه ویندوز رو کنار لینوکسم دارمش...به خاطر بازی:redface:... نخند...:mad:
ولی باید بگم که خود بنده بیشتر به خاطر پایداری و نبود ویروس بالقوه در لینوکس به این شمت کشیده شده... ولی خدایی کلاس کاریش هم بالاتر از ویندوز هستش... یادش بخیر یه زمانی هفته ای یکبار ویندوز رو عوض می کردم... چه زمانی بود...
حالا منحرف نشیم...
بدبختی اینه که وقتی که یه چیزی تویه ویندوز عرضه میشه ملت فکر می کنند دیگه آخرتش هستش..ولی باید بدونید که لینوکس قبلا بهش رسیده ... مثلا برای سرور... و یا پلیر های مجانی که دارید... یه نمونه اش VLC ...و یا حتی چیزهای دیگه... ولی خوب دیگه...
ولی درکل باید بگم که ویندوز یه دنیای دیگه هستش...
مثلا لینوکس همه چیزش طبیق قانون و روال عادی هستش ولی یه هو...ویندوز میاد و میگه مثلا فلان برنامه رو ما داریم ... مثلا اکتیو دایرکتوری...آخه ورداشته چندتا چیز رو با هم مخلوط کرده و داده بیرون...تازه مردم میبینند و فکر می کنند آخرت تکنولوژي هستش...
۲تا ایراد خیلی فجیهش هم اینه که مثلا تویه شبکه باید ۲ تا اکتیو دایرکتوری بالا بیاری البته حداقل تا یه بار خدای نکرده اولی هنگ کرد دومی جاش کار کنه...تازه خود کایکروسافت هم حتما تاکید کرده که باید خداقل ۲ تا بالا بیارید وگرنه به مشکل گیر می کنید...و اینکه شما ازش یه بک آپ بگیرید....احتمالش خیلی زیاده که بک آپتون اجرا بشه...اجراش طلبتون... اصلا میگه بک آپ مشکل داره...
به هر حال...
اینها رو نوشتم که بگم ... ویندوز در کل همه چیزش رو دزدیده..مثلا همون رابط مترو در ویندوز ۸ شبیه رابط گنوم ۳ هستش... و یه چیزهایی هم از اپل دزدیه...تازه میگه ما ایده اش رو دادیم...


به هر حال مطلب زیاد شدش..ولی درکل..دنیای ویندوز با دنیای لینوکس و اپل و یونیکس فرق داره...
دیگه هم این مطالب ادامه پیدا نکنه بهتره چون از بحث تایپیک منحرف میشیم......... :gol:
باتشکر...:gol:
 

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
فقط یه جمله می نویسم دیگه بحث رو ادامه نمیدم تا درس حدید بیاد."شما و آقا امیر در تاپیک ها اونقدر جدی و بعضی وقتا همراه با لحن تند جواب میدید که آدم باورش نمیشه که شما ها هم
game بازی کنید.دیروز آقا امیر هم گفت بازی می کردم خیلی تعجب کردم .":surprised::surprised:
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
جواب هردوتا رو توی تاپیک لینوکس دادم.
خوبه که این بحثا ادامه پیدا کنه.
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
فقط یه جمله می نویسم دیگه بحث رو ادامه نمیدم تا درس جدید بیاد
درس های قبلی رو یاد گرفتی؟ امتحانشون کردی؟ فرق / با ~ (منظورم از نظر آدرس هست البته!) رو میتونی توضیح بدی الان؟

دوستان اگه مایلن تا درس بعدی رو بزارم.
 

seifollahy

عضو جدید
سلام
اول از همه تشکر می کنم از آموزشی که شروع کردی و امیدوارم تمومش کنی و مثل خیلی از آموزش های دیگه نصفه کاره ول نشه
دوم اگه منبع اصلی آموزشت رو بذاری ممنون می شم
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
راستش منبع استاندارد یا خاصی مد نظر نیست،اما شروع کار رو از این تاپیک آوردم و از این به بعد دستورهای دیگه رو از هرکجا که آوردم منبعش رو هم میزارم.البته مثال ها 99 درصد از روی کامپیوتر خودمه.
=======================
قسمت سوم در مورد Symlink هست که میشه به عنوان عملیات حرفه ای تر با فایلها ازش اسم برد.
=======================
این دفعه آموزش ما در مورد symlink هست.symlink یا لینک سمبلیک،یا پیوند نمادین یه امکان در سیستم فایل لینوکس برای دسترسی به یک پوشه از راهی غیر از آدرس دهی مستقیم هست.همیشه مثال و کد همه چیو بهتر نشون میده.من یه پوشه دارم به اسم home/amir/Pictures/ که عکسهام رو توش میریزم،بیاین یه نگاه به محتواش بندازیم :
کد:
amir@amir-laptop:~$ cd Pictures/
amir@amir-laptop:~/Pictures$ ls
1547035_460s.jpg     2695260_460s.jpg
1551819_460s.jpg     2700239_460s.jpg
1790767_460s.jpg     2706117_460s.jpg
1792288_460s.jpg     2715449_460s.jpg
1817464_460s.jpg     2797261_460s.jpg
1829189_460s_v1.jpg  2799227_460s_v1.jpg
1836348_460s.jpg     2831677_460s.jpg
1839558_460s.jpg     2863168_460s_v1.jpg
1843046_460s.jpg     2875691_460s.jpg
1849895_460s_v4.jpg  2899638_460s_v1.jpg
1854390_460s.jpg     2908085_460s.jpg
1874302_460s.jpg     2911821037_3816a8716e.jpg
1898646_460s.jpg     2940583_460s.jpg
1933358_460s.jpg     2989941_460s.jpg
2002498_460s.jpg     3074746_460s.jpg
2053402_460s.jpg     3164970_460s.jpg
2149904_460s.jpg     3175576_460s.jpg
2188204_460s.jpg     3199524_460s.jpg
2205371_460s.jpg     3253527_460s.jpg
2207202_460s_v1.jpg  3323256_460s_v5.jpg
2218793_460s.jpg     3364699_460s.jpg
2230728_460s.jpg     3379738_460s.jpg
2256480_460s.jpg     3538959843_7e0f661dee_o.jpg
2288386_460s.jpg     a2aabc65859dafbdbcd7a9784e501425[1].jpg
2288507_460s.jpg     CAPTAIN CAVEMAN COLOR 2 CROP.jpg
2304408_460s.jpg     golshifteh-farahani-portfolio-espoirs cesars-2012-6.jpg
2459488_460s.jpg     IMG_0178.JPG
2472263_460s.jpg     Photos
2518684_460s.jpg     sad-music-violin-girl-crying.jpg
2572126_460s.jpg     shit-brix-girl-5-fingers.jpg
2660550_460s.jpg     Webcam
2692126_460s.jpg
حالا میخوام وقتی توی درایو ویندوزم هستم،بازم بتونم بهشون دسترسی داشته باشم (یعنی سریع تر) بنابراین یه لینک سمبلیک درست کردم،نگاه کنید :
کد:
amir@amir-laptop:~/Pictures$ cd /media/windows/Images/Pictures
amir@amir-laptop:/media/windows/Images/Pictures$ ls
1547035_460s.jpg     2695260_460s.jpg
1551819_460s.jpg     2700239_460s.jpg
1790767_460s.jpg     2706117_460s.jpg
1792288_460s.jpg     2715449_460s.jpg
1817464_460s.jpg     2797261_460s.jpg
1829189_460s_v1.jpg  2799227_460s_v1.jpg
1836348_460s.jpg     2831677_460s.jpg
1839558_460s.jpg     2863168_460s_v1.jpg
1843046_460s.jpg     2875691_460s.jpg
1849895_460s_v4.jpg  2899638_460s_v1.jpg
1854390_460s.jpg     2908085_460s.jpg
1874302_460s.jpg     2911821037_3816a8716e.jpg
1898646_460s.jpg     2940583_460s.jpg
1933358_460s.jpg     2989941_460s.jpg
2002498_460s.jpg     3074746_460s.jpg
2053402_460s.jpg     3164970_460s.jpg
2149904_460s.jpg     3175576_460s.jpg
2188204_460s.jpg     3199524_460s.jpg
2205371_460s.jpg     3253527_460s.jpg
2207202_460s_v1.jpg  3323256_460s_v5.jpg
2218793_460s.jpg     3364699_460s.jpg
2230728_460s.jpg     3379738_460s.jpg
2256480_460s.jpg     3538959843_7e0f661dee_o.jpg
2288386_460s.jpg     a2aabc65859dafbdbcd7a9784e501425[1].jpg
2288507_460s.jpg     CAPTAIN CAVEMAN COLOR 2 CROP.jpg
2304408_460s.jpg     golshifteh-farahani-portfolio-espoirs cesars-2012-6.jpg
2459488_460s.jpg     IMG_0178.JPG
2472263_460s.jpg     Photos
2518684_460s.jpg     sad-music-violin-girl-crying.jpg
2572126_460s.jpg     shit-brix-girl-5-fingers.jpg
2660550_460s.jpg     Webcam
2692126_460s.jpg
همون محتوایی که اونجا دیدیم،اینجا هم میبینیم،درسته؟ اما آیا اینجا همونجاس؟خیر! یکیش توی home/amir/Pictures/ هست و یکیش توی media/windows/Images/Pictures/ هست.
آیا این محتوا رو کپی پیست کردم؟ خیر! آیا دوبار فضا اشغال شده؟ خیر!

بیاین توی media/windows/Images/ یه ls بگیریم،اما این بار از یه سری آپشن استفاده میکنیم :
کد:
amir@amir-laptop:/media/windows/Images/Pictures$ cd ..
amir@amir-laptop:/media/windows/Images$ ls -lah
total 21K
drwx------ 1 amir amir   0 2012-03-18 11:33 .
drwx------ 1 amir amir 20K 2012-03-18 11:23 ..
lrwxrwxrwx 1 amir amir  48 2012-03-18 11:33 Pictures -> /home/amir/Pictures/
میبینید کنار Pictures چی زده؟ علامت <- نشون میده که این یه لینک سمبلیکه!
دقت کنید که لینک سمبلیک فقط مثل یه Shortcut میمونه،یعنی اون محتوا فقط یه بار روی هارد ذخیره شده.اما hard link یا لینک سخت دقیقا همون محتوا رو کپی میکنه،روش هاردلینک الان تقریبا منسوخ شده،اما هنوز پیش فرض دستور ساخت لینک هست.

حالا اگه پوشه Pictures که توی درایو ویندوز هست پاک کنیم چی میشه؟ یادمونه که این پوشه یه لینک سمبلیک به home/amir/Pictures هست :
کد:
amir@amir-laptop:/media/windows/Images$ rm -rv Pictures
removed `Pictures'
amir@amir-laptop:/media/windows/Images$ ls
(کسی میتونه توضیح بده چرا توی دستور حذف (با rm) از آپشن های v و r استفاده کردم؟ اگه میدونید حتما بنویسید)
همونطور که میبینید ls هیچ پاسخی نمیده،یعنی دایرکتوری پاک شده،یعنی عکسها پاک شد....واقعا عکسها از دست رفت؟ بریم ببینیم از دست رفت یا نه :
کد:
amir@amir-laptop:/media/windows/Images$ cd ~/Pictures
amir@amir-laptop:~/Pictures$ ls
1547035_460s.jpg     2695260_460s.jpg
1551819_460s.jpg     2700239_460s.jpg
1790767_460s.jpg     2706117_460s.jpg
1792288_460s.jpg     2715449_460s.jpg
1817464_460s.jpg     2797261_460s.jpg
1829189_460s_v1.jpg  2799227_460s_v1.jpg
1836348_460s.jpg     2831677_460s.jpg
1839558_460s.jpg     2863168_460s_v1.jpg
1843046_460s.jpg     2875691_460s.jpg
1849895_460s_v4.jpg  2899638_460s_v1.jpg
1854390_460s.jpg     2908085_460s.jpg
1874302_460s.jpg     2911821037_3816a8716e.jpg
1898646_460s.jpg     2940583_460s.jpg
1933358_460s.jpg     2989941_460s.jpg
2002498_460s.jpg     3074746_460s.jpg
2053402_460s.jpg     3164970_460s.jpg
2149904_460s.jpg     3175576_460s.jpg
2188204_460s.jpg     3199524_460s.jpg
2205371_460s.jpg     3253527_460s.jpg
2207202_460s_v1.jpg  3323256_460s_v5.jpg
2218793_460s.jpg     3364699_460s.jpg
2230728_460s.jpg     3379738_460s.jpg
2256480_460s.jpg     3538959843_7e0f661dee_o.jpg
2288386_460s.jpg     a2aabc65859dafbdbcd7a9784e501425[1].jpg
2288507_460s.jpg     CAPTAIN CAVEMAN COLOR 2 CROP.jpg
2304408_460s.jpg     golshifteh-farahani-portfolio-espoirs cesars-2012-6.jpg
2459488_460s.jpg     IMG_0178.JPG
2472263_460s.jpg     Photos
2518684_460s.jpg     sad-music-violin-girl-crying.jpg
2572126_460s.jpg     shit-brix-girl-5-fingers.jpg
2660550_460s.jpg     Webcam
2692126_460s.jpg
نه خیر! همه عکسها سرجاشونه،فقط اون لینک از بین رفت.

سعی کنید وقتی یه چیزی رو خراب کنید که بدونید میتونید درستش کنید! حالا که ما اون سیم لینک رو از بین بردیم باید بتونیم یکی درست کنیم براش.دستور درست کردن لینک ln هست.اما همونطور که گفتیم ln هارد لینک درست میکنه،پس باید با آپشن ها بهش بگیم که سیم لینک میخوایم.دستور ln رو چهار نوع میشه نوشته که من از آخریه استفاده میکنم :

کد:
ln [OPTION]... [-T] TARGET LINK_NAMEln [OPTION]... TARGET                  
ln [OPTION]... TARGET... DIRECTORY     
ln [OPTION]... -t DIRECTORY TARGET...
من این دستور رو توی ترمینالم زدم :
کد:
amir@amir-laptop:~/Pictures$ ln --symbolic -t /media/windows/Images /home/amir/Pictures
موافقید بریم ببینیم نتیجه چی شده؟ اصلا الان کجاییم؟ یه pwd بگیریم :
کد:
amir@amir-laptop:~/Pictures$ pwd
/home/amir/Pictures
پس جامون معلوم شد،محل اولیه عکسها.الان عکسها سرجاشون هستن؟ یه ls بگیریم :
کد:
amir@amir-laptop:~/Pictures$ ls
1547035_460s.jpg     2695260_460s.jpg
1551819_460s.jpg     2700239_460s.jpg
1790767_460s.jpg     2706117_460s.jpg
1792288_460s.jpg     2715449_460s.jpg
1817464_460s.jpg     2797261_460s.jpg
1829189_460s_v1.jpg  2799227_460s_v1.jpg
1836348_460s.jpg     2831677_460s.jpg
1839558_460s.jpg     2863168_460s_v1.jpg
1843046_460s.jpg     2875691_460s.jpg
1849895_460s_v4.jpg  2899638_460s_v1.jpg
1854390_460s.jpg     2908085_460s.jpg
1874302_460s.jpg     2911821037_3816a8716e.jpg
1898646_460s.jpg     2940583_460s.jpg
1933358_460s.jpg     2989941_460s.jpg
2002498_460s.jpg     3074746_460s.jpg
2053402_460s.jpg     3164970_460s.jpg
2149904_460s.jpg     3175576_460s.jpg
2188204_460s.jpg     3199524_460s.jpg
2205371_460s.jpg     3253527_460s.jpg
2207202_460s_v1.jpg  3323256_460s_v5.jpg
2218793_460s.jpg     3364699_460s.jpg
2230728_460s.jpg     3379738_460s.jpg
2256480_460s.jpg     3538959843_7e0f661dee_o.jpg
2288386_460s.jpg     a2aabc65859dafbdbcd7a9784e501425[1].jpg
2288507_460s.jpg     CAPTAIN CAVEMAN COLOR 2 CROP.jpg
2304408_460s.jpg     golshifteh-farahani-portfolio-espoirs cesars-2012-6.jpg
2459488_460s.jpg     IMG_0178.JPG
2472263_460s.jpg     Photos
2518684_460s.jpg     sad-music-violin-girl-crying.jpg
2572126_460s.jpg     shit-brix-girl-5-fingers.jpg
2660550_460s.jpg     Webcam
2692126_460s.jpg
آره سرجاشون هستن.حالا بریم لینکی که ساختیم چک کنیم :
کد:
amir@amir-laptop:/media/windows/Images$ ls
Pictures
amir@amir-laptop:/media/windows/Images$ ls -lah
total 21K
drwx------ 1 amir amir 152 2012-03-23 14:02 .
drwx------ 1 amir amir 20K 2012-03-18 11:23 ..
lrwxrwxrwx 1 amir amir  46 2012-03-23 14:02 Pictures -> /home/amir/Pictures
دستور ls رو بار دوم با آپشن زدم که باز هم ببینید سیم لینک چطور نمایش داده میشه.الان اگه به پوشه Pictures بریم میبینیم که عکسها قابل مشاهده هستن.

این از بحث لینک سمبلیک که بعدا میفهمین چقدر به درد میخوره.
---------------------------------
اما دیدین که از آپشن ها زیاد استفاده میکنیم و خیلی چیزهای به دردبخوری هستن،حتی گاهی وجودشون الزامیه!(مثل لینک سمبلیک) اما آپشن هارو باید از کجا پیدا کنیم؟ یه اصلا از کجا بدونیم که چطوری باید دستور رو وارد کنیم؟ مثلا توی دستور کپی از کجا بدونیم اول باید پوشه مبدا باشه یا پوشه مقصد؟ جواب تمام این سوالا توی man هست.man مخفف manual هست به معنی راهنما.99 درصد دستوراتی که توی ترمینال میتونید تایپ کنید حتما man دارن.روش کار هم اینجوریه که توی ترمینال مینویسید :
کد:
man <command>
که خب طبیعیه به جای <command> دستور مورد نظرتونو تایپ میکنید.مثلا از چیزایی که تاحالا گفتیم بیایم تست کنیم(خودتون هم همین الان توی ترمینال بزنید)،مثل دستور کپی :
کد:
man cp
قسمت اول میگه که اسم دستور چیه و چه کار انجام میده.
کد:
NAME
       cp - copy files and directories
قسمت دوم میگه که طرز نوشتن دستور چطوریه :
کد:
SYNOPSIS       cp [OPTION]... [-T] SOURCE DEST
       cp [OPTION]... SOURCE... DIRECTORY
       cp [OPTION]... -t DIRECTORY SOURCE...
که میبینید دستور کپی رو میشه به ۳ روش نوشت.
قسمت بعدی یه توضیحه :
کد:
DESCRIPTION
       Copy SOURCE to DEST, or multiple SOURCE(s) to DIRECTORY.
یعنی دستوراتی که بالا نوشتیم Source رو توی DEST کپی میکنن.یعنی به جای SOURCE آدرس مبدا و به جای DEST آدرس مقصد رو بزارید.یا اینکه چندتا فایل رو توی یه دایرکتوری میتونه کپی کنه که به جای DIRECTORY آدرس دایرکتوری مقصد رو میزاریم.

قسمت بعدی تمام آپشن های ممکن رو توضیح میده،اینجا چند تاشو میزارم و بقیه رو خودتون بخونید :
کد:
-a, --archive              same as -dR --preserve=all


       --backup[=CONTROL]
              make a backup of each existing destination file


       -b     like --backup but does not accept an argument


       --copy-contents
              copy contents of special files when recursive


       -d     same as --no-dereference --preserve=links


       -f, --force
              if an existing destination file cannot be opened, remove it  and
              try again (redundant if the -n option is used)


       -i, --interactive
              prompt before overwrite (overrides a previous -n option)
که مثلا ما f- و i- رو قبلا توضیح دادیم.توضیحات معمولا به زبان خیلی ساده داده شده و مشکلی پیش نمیاد.


بعدش یه سری توضیح در مورد بعضی آپشن های خاص داده،بعد از اون هم عموما معرفی خالق برنامه،مسائل کپی رایت،آدرس ایمیل و/یا سایت واسه گزارش bug و در آخر هم منابع دیگه ای واسه فهمیدن بهتر دستور مینویسه.


اما یه موضوع خیلی مهمی که هست و فکر کنم کسایی که توی خطوط بالا بهشون گفتیم man رو اجرا کنید همین الان باهاش برخورد کردن هم اینه که چطور از man بیایم بیرون؟! راستش من خودم اول صفحه ترمینال رو می بستم!! بعدها از ctrl+z استفاده میکردم که اون هم کار کاملا اشتباهیه.روش درستش اینه که خیلی ریلکس دکمه q رو بزنید!!!


ترکیب crtl + c برای متوقف کردن برنامه در حال اجرا هست و ترکیب ctrl + z برای خاتمه دادن ناگهانی (کشتن یا kill) فرآیند استفاده میشه.
===========
از هرنوع سوالی که پیش اومده استقبال میشه.سوالات مربوط به ترمینال و آموزش رو اینجا بپرسید و سوالات عمومی مربوط به لینوکس رو توی تاپیک لینوکس بپرسید.
 
آخرین ویرایش:

seifollahy

عضو جدید
آموزشتون فوق العاده بود. من تازه به ubuntu مهاجرت کردم ولی تو همین مدت کوتاه اونقدر بهش وابسته شدم که یادم نمیاد آخرین باری که رفتم ویندوز کی بود!!! اگه ممکنه یه مقدار بیشتر در مورد شاخه های موجود در ubuntu توضیح میدین و اینکه چجوری میشه بهشون دسترسی پیدا کرد؟
در ضمن بازم از آموزشت تشکر می کنم
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
prp-e آموزش BackTrack - با تکیه بر ابزارها + بیوگرافی Linux 4
prp-e تغییر Prompt در ترمینال لینوکس Linux 0

Similar threads

بالا