آموزشی مربوط به اصول هرس مرکبات

sonichka

عضو جدید
آموزشی مربوط به اصول هرس مرکبات
نام گروه آموزشی : داشت
نام زیر گروه مربوطه : هرس
نام واریته مربوطه : مرکبات
زمان مناسب استفاده از مطالب این آموزش : زمستان




اصول هرس مرکبات

هرس یکی از عملیات واجبی است که متأسفانه در شمال کشور مظلوم واقع شده و باغداران توجه کمی به این مسئله دارند در حالی که هرس می تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد از جمله :
1- جوان کردن درختان 2- افزایش کیفیت محصولات 3- کاهش مصرف سموم 4- از بین بردن کانونهای آفت بدون استفاده از سموم.

تعریف هرس:قطع کامل یا جزیی شاخه – ریشه – برگ – گل یا قسمتی از گیاه به منظور متعادل سازی رشد رویشی و عملکرد درخت . در مرکبات هرس از زمانی که خزانه بذری داریم شروع می شود تا در آینده درختانی داشته باشیم که خوش فرم بوده و دارای میوه های با کیفیت بالا باشند. هرس فرم را از داخل خزانه شروع می کنیم وقتی ارتفاع نرکها در خزانه بذری به حدود 20 تا30 سانتی متر رسید و آن را قبل از اینکه برای انجام عمل پیوند به خزانه انتظار منتقل کنیم در قسمت ریشه، ریشه های پوسیده – آلوده – کج را هرس کرده و برای متعادل سازی اندام هوایی و زمینی ، قسمتهای بالایی نرکها را هم حذف می کنیم. بعد از این مرحله وقتی نرکها وارد خزانه انتظار شدند شاخه های جانبی و تیغ ها حذف شده و به فاصله 15تا 20 روز بعد از انجام پیوند3 تا4 سانتی متر بالای پیوند، عملیات سربرداری روی نهال صورت می گیرد . برای عدم نفوذ رطوبت و قارچ به داخل گیاه از چسب پیوند استفاده می شود . وقتی پیوند رشد کرد و به ارتفاع 80 سانتی متر تا 1 متر رسید در آنجا دوباره عملیات هرس انجام می گیرد تا شاخه های خوش فرم در قسمت تاج درخت ایجاد گردد. نهال باید یک تنه و تا ارتفاع 1 متر باشد وقتی که این نهال در زمین کاشته شد هرس فرم یا اولیه را به خود گرفته است.

بعد از آن سه نوع هرس در مرکبات داریم 1- هرس مراقبت یا نگهداری2- هرس میوه دهی 3- هرس احیا

هرس مراقبت یا نگهداری : وقتی اسکلت اولیه درخت را ایجاد کردیم بعد از آن باید شاخه های ناخواسته ای که بوجود می آید حذف را کنیم مثل شاخه های نرک (عمودی) که بارده نیستند و مواد غذایی را می گیرند و درخت را پر تنه و رشد تنه را زیاد می کنند و همچنین شاخه هایی که خشک شده و یا آفت زده اند را نیز حذف می کنیم.چون بیشتر از 80 % محصول مرکبات در شمال کشور در تاج بیرونی درخت تولید می شود باید سعی کنیم تنه درخت خالی باشد تا نورگیری آن بخوبی صورت گیرد ، وقتی درخت بتواند نور بگیرد فتوسنتز به درستی انجام می گیرد ودر نتیجه کانونهای آفتی که در شمال کشور خیلی زیاد است از بین می رود و نیازی به استفاده سم نیست.

هرس میوه دهی : باید بین رشد رویشی و عملکرد میوه تعادل بر قرارکنیم و نباید بگذاریم که رشد رویشی زیاد بوده و عملکرد میوه را تحت تأثیر قرار دهد مخصوصاً در درختانی که سال آوری دارند در سال جاری نیاور بوده و می دانیم که در سال آینده این درخت گل زیادی می آورد و میوه اش خیلی زیاد می شود باعث ایجاد میوه ها با کیفیت بسیار پایین می گردد. می توان با استفاده از هرس میوه دهی ، شاخه های بارده را کم کنیم تا تعادلی صورت گیرد و مواد هیدروکربنه را برای سال آینده ذخیره کند.

هرس احیا ( جوان سازی ) : هم اکنون باغات بسیار زیادی داریم که متأسفانه سن زیادی دارند و باغدار میخواهد پایه مورد نظر را حفظ کند اما باردهی خوب صورت نمی گیرد و همچنین بیشتر تنه خشک شده ، در این حالت می توان از هرس احیا کمک گرفت که به این صورت است که وقتی انشعابات تنه ی درخت شروع شد حدود 0.5 متر بازوها را نگه داشته و بقیه را هرس شدید می کنیم تا در نهایت درخت جوان شود.
با آوردن ارتفاع درخت در قسمت پایین حداقل تا 0.5 متر بالا تر می توان از بیماری پوسیدگی قهوه ای که عامل آن قارچی خاکزی است جلوگیری کرد بنابراین به جای سمپاشی می توان از هرس جهت کنترل این بیماری استفاده کرد.

حلزون ( راب ) مخصوصاً روی نارنگی و انشو بسیار خسارت زاست و از روی زمین به تنه ی درخت می چسبد و میوه ها را آلوده می کند به جای استفاده از سم بسیار خطرناک سوین با استفاده از هرس از رفتن راب روی درخت جلوگیری کنیم. در هرس پس از قطع کردن شاخه ها ارتفاع برجستگی ها نباید از 1 تا 2 سانتی متر بیشتر باشد و روی آنها باید چسب پیوند زده شود . هنگام هرس شاخه برای ایجاد هماهنگی بین اندام هوایی و زمینی ریشه نیز بایستی هرس شود که این کار با شخم زدن صورت می گیرد.

نکات مهم در انجام هرس :در زمان خواب درخت ( بعد از سرمای زمستان و برداشت محصول) انجام شود.هرس باید بصورت قطعه به قطعه صورت گیرد و ادوات از قطعه ای به قطعه دیگر بایستی ضدعفونی شوند که این ضدعفونی با آب ژاول (وایتکس) صورت می گیرد.


با تشکر از مهندس عنایت حیات بخش (کارشناس ارشد باغبانی )عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات مرکبات کشور
 

sonichka

عضو جدید
آبیاری نهالهای انجیر در سال اول باید به صورتی منظم انجام گیرد. کمبود باران را همیشه به کمک آبیاری باید جبران نمود. از دیگر مراقبتها هرس است. هدف از هرس درخت انجیر تقویت قدرت بازدهی آنها و ایجاد تعادل فیزیولوژیکی بین رشد شاخه ها از یک طرف و تولید میوه هایشان از طرف دیگر است هرس شاخه های امسال به طول چند سانتی متر باعث می شود که هر شاخه سال بعد تعدادی شاخه های جانبی بوجود آورد روی همین شاخه های جانبی است که گل ها و بعدش میوه ها تشکیل می شوند برای درختان انجیر بلند تنه اصلی را معمولاَ 30 تا 90 سانتی متر حساب کرده و برای هر درخت 3 تا4 شاخه اصلی را گذاشته بقیه را قطع می کنند. مبارزه آفات از دیگر مراقبتها می باشد مهمترین انگلهای درخت انجیر حشرات سپردار می اشد که بوسیله سموم روغنی مثل ترکیبات آلی فسفره که اثراتشان سیستمی باشد با آنها مبارزه می شود. از دیگر انگلهای تنه و چوب های درخت عبارتند از : Hypoborus Ficus و همچنین Batoceron rufonacula می باشند که ساده ترین راه مبارزه با‌ آنها قطع شاخه های خشک و سوزاندن آنهاست.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
banoo12 سوالات مربوط به جزوه موز میوه کاری 0

Similar threads

بالا