[ آموزشی ] فرایند طراحی معماری

[ آموزشی ] فرایند طراحی معماری


  • مجموع رای دهندگان
    20

مهناز

عضو جدید
نکته درباره‌ي طراحي
مطالبي که مي‌خوانيد يافته‌هايي است که به مرور در طول هفت سال دانشگاه و هفت سال کار در بازار معماري به دست آورده‌ام، شايد نتوانيد آنها را يک جا پيدا کنيد و شابد هم به هيچ درد شما نخورد ولي حيفم آمد که آنها را منتشر نکنم. شايد هم براي شما ملال آور باشد، نمي‌دانم.... به نظر خودم چيزهاي مهمي در آن نهفته است، بنابراين دوستان طراح و به ويژه معمار، بايد با دقت بيشتري بخوانند. سپاسگزار خواهم بود اگر درباره آن بحث و تبادل نظر کنيم.

  • جسارت شرط اول خلاقيت است.
  • هدف از طراحي به حداقل رساندن خطاست.
  • انسان به واسطه انسان بودنش نياز به خلق دارد.
  • خشنودي مخاطب (مصرف كننده، سفارش دهنده، كاربر) هدف نهايي طراحي نيست اما بدون تامين رضايت او طراحي ارزشي ندارد.
  • انسان ها از حرف نو لذت مي برند.
  • طراحي بايد به سرعت و در عين حال در آرامش كامل انجام گيرد.
  • هر چيزي كه ترسيم مي شود لزومن طراحي نيست.
  • در عين حال كه لازم است طراحي آزادانه اتفاق افتد، بايد دغدغه اجرا داشته باشد.
  • طراحي معادل طول فرآيندي است كه در جهت خلق (از آشنايي با كارفرما تا اتمام اجرا) صورت مي گيرد.
  • نوآوري در شيوه ي اجراي طرح بايد قسمت بزرگي از وقت طراح را به خود اختصاص دهد.
  • طراح بايد پاك‍سرشت، عاشق طراحي، چابك، اهل مطالعه، دوستدار طبيعت، مرفه، شاعر، جهانگرد، متساهل، باهوش، چند بعدي، و متفكر باشد.
  • طراحي فرصتي براي شخم زدن مغز است.
  • طرح بايد بر اساس امكانات موجود باشد.
  • طرح اگر توجيه اقتصادي (كوتاه مدت و بلند مدت باهم ) نداشته باشد روي كاغذ باقي مي ماند.
  • پرونده طراحي هميشه باز است اما در يك زمان بايد طرح را تکميل و تحويل داد.
  • هر چه مقياس كار طراحي بزرگ تر يا عمق و اهميت آن بيشتر شود، حساسيت بخش مطالعات آن بيشتر مي شود.
  • طراح بايد امكان دسترسي به تنهايي و سكوت را تا هر ميزان كه بخواهد داشته باشد.
  • طراح بايد طرح را مدام به معرض نمايش و داوري ديگران بگذارد اما فقط به ايده خود عمل كند.
  • مشورت و نظارت دو گروه بر طرح الزامي است: نمايندگان كاربر، و متخصصين مرتبط با موضوع.
  • طراح بايد در تمام مراحل فرآيند (از زمان گرفتن كار تا دريافت دستمزد) از خود خلاقيت نشان دهد.
 

مهناز

عضو جدید
eshgh_kh
مرسی از پیشنهادت موافقم راستش من با چند نفر مشکل پیدا کردم البته با توجه به

در نگاه كساني كه پرواز را نميفهمند هر چقدر اوج بگيري كوچكتر خواهي شد سعی می کنم نادیدشون بگیرم و بهمین خاطر همه حق ندارند وارد بشند من اول تصمیم گرفتم اینجا رو ترک کنم ولی فقط واسه یه جمله تحملم رو بردم بالا:
روزي مردي , عقربي را ديد که درون آب دست و پا مي زند . او تصميم گرفت عقرب را نجات دهد , اما عقرب انگشت او را نيش زد مرد باز هم سعي کرد تا عقرب را از آب بيرون بياورد , اما عقرب بار ديگر او را نيش زد . رهگذري او را ديد و پرسيد:"براي چه عقربي را که نيش مي زند , نجات مي دهي" . مرد پاسخ داد:"اين طبيعت عقرب است که نيش بزند ولي طبيعت من اين است که عشق بورزم

تازه به قول ولتر شاید بتونید گلی رو لکد مال کنید ولی نمی تونید عطرشو در فضا از بین ببرید پس صبر می کنیم اگه هم نشد از طریق میل کلوپ دیگه ای رو به دوستام واسه ملاقات معرفی می کنم

به امید روزی که بضی ها بفهمند دانشجو و شخصیت تعنی چی از بضی عمرانی ها واقعا ممنون

 

مهناز

عضو جدید
بر سر گور كشيشي در كليساي وست مينستر نوشته شده است : « كودك كه بودم مي خواستم دنيا را تغيير دهم . بزرگتر كه شدم متوجه شدم دنيا خيلي بزرگ است من بايد انگلستان را تغيير دهم . بعد ها انگلستان را هم بزرگ ديدم و تصميم گرفتم شهرم را تغيير دهم . در سالخوردگي تصميم گرفتم خانواده ام را متحول كنم . اينك كه در آستانه مرگ هستم مي فهمم كه اگر روز اول خودم را تغيير داده بودم ، شايد مي توانستم دنيا را هم تغيير دهم
من دوست دارم هممون دست به هم بدیم ولی بعضی ها نمی ذارند پس من هم مثل اون کشیش مجبورم برم توی لاک خودم

دوستای گلم خدافظ دیگه نمی تونم تاپیک بزنم اینجا مزاحم زیاده دوستانی که دانشجوی معماری بودن یا عمرانی بودن رو می فهمند می تونند برا پیام خصوصی بدند یا از طریق میل mmahnaz13652003@yahoo.com
باهام در ارتباط باشند هر کی ظرفیتش رو نداره نیاد لطفا
من اینجا دوستای خوبی پیدا کردم همتون رو دوست دارم می خاستم باهاتون بمونم ولی نذاشتند منتظر پیام ها و میلهاتون هستم:gol:
 

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
روند طراحی

روند طراحی

موضوع از کانسپت تا طرح (روند طراحی)
چکيده
در معماري، هر طرح يك سيستم است . با استفاده از اين جمله سيستمی برای روند طراحی تهيه کرده ام که عبارت است از:
طراحي فرايندي است که از تفکر شروع و به يک محصول ( بنا ) ختم مي شود .
محصول ( بنا ) ç تجسم و تخيل ç تفکر
عوامل موثر بر کانسپت در طراحی: هدف- تحليل سايت و مکان يابي ساختمان- عوامل فرهنگي اجتماعي- عوامل جغرافيايي- شرايط آب و هوايي- برنامه فيزيکي طرح- خواسته کار فرما-
مقياس و تناسبات- بررسي مصالح و تکنولوژي ساخت بنا- ابعاد انساني و فضاهاي معماري (حرايم)و الزامات تاسيساتی
روش هاي مختلف طراحي معماري: 1-روش طراحي فرم گراکه برای براي طراحي بناهايي مثل سينما , تئاتر , موزه , فرهنگسرا و تا حدودي مذهبي ميتوانيم از چنين سبک و سياقي استفاده کنيم .
و2-روش طراحي عملکردگرا که براي طراحي ساختمان هايي مثل بيمارستان , مدرسه ها و برج هاي مسکوني مورد استفاده قرار مي گيرد .
فرم و معنا در آفرينش معماري: آفرينش معماري همواره با دو مقوله اساسي سر وکار داشته است: فرم يا شکل و مفهوم يا معنا. اين دو مقوله که به ترتيب جنبه­هاي صوري و معنايي معماري را تشکيل مي­دهند، از بحث­انگيزترين مقولات در طول تاريخ معماري بخصوص معماري معاصر بوده­اند.
آفرينش فرم در معماري: فرم يکي از مقوله­هاي اساسي آفرينش معماري به شمار مي­آيد. در واقع سنگين­ترين وظيفه­اي که براي معمار مي­توان قائل شد، آفرينش فرم است، چرا که معمار بايستي در اين مرحله با به کار گرفتن ماده زيبايي بيافريند، يعني سخت­ترين موجوديت را براي انتقال ظريف­ترين معناها بکار گيرد.
نقش فرم در آفرينش معماري: براي معماران که از ديدگاه آفرينشي در فضاي معماري به فرم مي­نگرند، آفرينش فرم از اهميتي بسيار برخوردار است، زيرا معمار در آفربنش فضا آنچه را مي­خواهد بگويد، با استفاده از فرم ابراز مي­کند، همچنان­ که موسيقي­سازان، نقاشان، شاعران و فيلم­سازان نيز هريک به زبان و بيان خاص خود آنچه را در دل دارند، از طريق صوت­ها، کلام­ها و رنگ­ها به مخاطبان خودشان انتقال مي­دهند. فرم چه در موسيقي، چه در معماري و چه در شعر، بعدهاي ذهني را مي­نماياند و تنها راه ممکن براي انتقال مفهومي خاص از سوي آفريننده اثر به استفاده­کننده و مخاطب است.
تشخيص فرم: خصوصيت عملكردي فضا، به دنبال صفتهاي فرمال فضا مي آيند و وقتي ما اتاق را ساختيم، خود به خود عملكرد را تعيين كرده ايم . بنابراين در معماري، يعني در ساختن فضاها، ما به منظور دستيابي به فونكسيون بايد از فرم شروع كنيم .
فرم و فضاي معماري: عناصر فرم و فضا همراه يكديگر واقعيت معماري را تشكيل مي‌دهند. وقتي فضا توسط عناصر تشكيل دهنده فرم شروع به حبس شدن، محصور شدن، شكل گرفتن و سازماندهي شدن مي‌كند، معماري بوجود مي‌آيد.
 

تبسم

عضو جدید
سفید ، آرامش[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]
از زبان طراح سياه و سفيد، آرامش...
دكتر بهروز منصوري
آنچه كه معماري را از ساير مقولات هنري متمايز مي سازد، محدوديت هاي كالبدي و عملكردي مرتبط با آن است. انتزاع در خلق اثر معماري برخلاف ساير هنرها آزادانه و بي پروا ميسر نيست و تقابل و موضوعات عيني و ذهني اساس مباحث تئوري معماري را در بستر فرهنگي- تاريخي آن شكل داده است و به دنبال آن پاسخ هاي معمارانه گوناگون سبك و مكتب هاي ادوار مختلف را پايه گذاري كرده است.
بر اين اساس زيبايي شناسي اثر معماري را بايد در بستر محيط فرهنگي و دوره زماني مربوط به آن مورد ارزيابي و تاويل قرار داد.
الگوهاي معماري به عنوان محدوديتي كه خلاقيت در چارچوب آن مجاز بوده ، منبعث از تعادل موضوعات كالبدي و محتوايي، قواعد و اصول متقن خود را داشته كه تخطي از آن مردود شمرده مي شده كه نمونه با ارزش آن را در طراحي مسكن سنتي ايران يا رديف هاي موسيقي سنتي ايران مي توان دنبال كرد. چگونه هنرمند باتوجه به محدوديت ها و ارزش هاي از پيش تعريف شده كه طي ساليان دراز به رشد و تكامل رسيده مي تواند درعين وحدت ايجاد كثرت كند. فرهنگ بين المللي از ثمرات تفكر مدرنيسم معماري را با تاكيد بر فردگرايي كه اساس وحدت بين انسان ها است مي توان به سبك بين المللي فارغ از گرايش هاي بومي و منطقه در جهان سوق داد. ضوابط دستور العمل ها و معيارهاي صرفا كالبدي در شكل گيري بافت هاي شهري بر اساس فرمول و استانداردهاي بين المللي راهكار اصلي ساخت و ساز قرار گرفت. مفاهيمي از قبيل تراكم، سطح اشغال، دسترسي، سرانه و... محدوديت هاي معماري و شهرسازي در شهرهاي مدرن از جمله تهران شد چگونگي ورود اين الگوي معماري در تهران از حوصله اين مجال خارج است محدوديت هاي طراحي معماري امروز در شهرهاي بزرگ از جمله تهران به عنوان الگوي ساخت و ساز در ساير شهرهاي مهم تعداد طبقات، سطح اشغال و نحوه استقرار ساخت آن و ابعاد نورگيرها است كه توسط شهرداري ها در قالب دستورالعمل هاي اجرايي كنترل و هدايت مي‌شود و متاسفانه در اين فرآيند طراحي نماها به عنوان اصلي ترين عنصر شكل دهنده سيماي شهري مورد دقت و كنترل كارشناسي قرار نمي‌گيرد. به همين لحاظ بدنه هاي شهري حاصل از چنين رويكردي ايجاد خط آسمان يكسان نحوه بازشوهاي حقيرانه و مقاطع فضايي يكسان در محورهاي محله اي است.
تنوع بخشيدن به اين سيماي شهري درچارچوب محدوديت هاي ذكر شده دغدغه اصلي معماراني است كه مي خواهند به اين مهم خود را نزديك سازند. چنانچه سليقه عمومي بازار خصوصا بخش مسكن را كه سرمايه گذاران اين بخش مبدع آن هستند به عنوان يك گرايش اقتصادي كنار بگذاريم مي توان با رعايت مفاهيم زيبايي شناختي آكادميك و با تكيه بر قواعد اجرايي حاكم سليقه عمومي را هدايت كرده و در جهت نيل به تنوع بصري و جبران سيماي شهري يكسان و كسالت آور كپي شده در كنار هم قدم برداشت. در اين ميان مي توان به ساختمان مسكوني خيابان فيروز كوه زعفرانيه تهران اشاره كرد كه تلاشي هر چند اندك جهت رسيدن به اين منظور است.
اين بنا در زميني به مساحت 680 مترمربع با عرض 14 متر در جبهه شمالي معبر طراحي و اجرا شده است. 5 طبقه مسكوني روي پيلوت، نورگيري 12 و۱۶متري و رعايت 60 سطح اشغال در طول زمين ضوابط شهرداري است كه همه شهر ملزم به رعايت آن هستند.
در طراحي اين ساختمان مسكوني سعي شده با رعايت محدوديت هاي هندسه سايت از سطوح منحني در تقابل با خطوط كارتزين در پلان و نما استفاده شود تا ضمن ايجاد خوانايي در احجام و سطوح پلان تاكيدي بر سياست و پيچيدگي در فضا را القا كند. جانمايي عملكردها تاكيد بر عرصه هاي خصوصي و عمومي در پلان داشته كه به واسطه مفصل هاي فضايي و حفظ سلسله مراتب حركتي با يكديگر پيوند خورده است ، ايجاد فضاي بينابيني واسطه فضايي بين فضاي داخل و خارج ساختمان ايده اصلي شكل گيري حجم بنا بوده است. المان هاي اصلي معماري خط - صفحه و حجم در تركيبي ساده، اين فضاي واسط را شكل داده است. پرهيز از تكرار طبقات با ريتم يكسان در نما تاكيدي بر رعايت سلسله مراتب عمودي سطح در نما است. به تعبير ديگري نماي ساختمان از يك بستر شروع با بدنه اصلي ادامه پيدا كرده و در انتها با حجمي شاخص اختتام يافته است. استفاده از سطوح منحني در تركيب با صفحات قائم با جزئيات ساده ايجاد سايه روشن هاي متغير در نما بسته به جهت تابش نور خورشيد مي نمايد. اين تنوع بصري با آنچه كه به صورت جزئيات دكوراتيو روي نماي يك بعدي و مسطح متعارف چسبيده مي‌شود، تفاوت ماهوي دارد.
سادگي و پرهيز از تزئينات كاذب در انتخاب بافت و رنگ مصالح تركيب عمومي حجم نما را وقار خاصي بخشيده است. نحوه بازشوها منطبق با شرايط اقليمي در سطوح كلان با عقب نشيني به واسطه تراس ها در تضاد با سطوح پر در نما تاكيد يافته است كه اين تركيب هندسه خود را با المان هاي سازه اصلي بنا تكميل كرده است.
تناليته سياه و سفيد نما آرامش و توازن سيماي عمومي نما را تشديد كرده و تاكيد هرچه بيشتر مخاطب را به تناسبات و سطوح لايه هاي مختلف نما مي كند. تاثير الگوي كلي نما روي ديوارهاي حياط و معبر مشهود است كه چگونه با ايجاد سطوح و فضاهاي بينابيني اين ارتباط بصري حاصل شده است. اميد است با ارتقاي فرهنگ ساخت و ساز ، جايگاه طراحي نماهاي مسكوني از حداقل كنوني فراتر رفته و مسوولان شهرداري با همان دقت و كنترل كه روي ضوابط پلان اعمال مي كنند نماها را نيز به عنوان عامل اصلي سيماي شهري مورد ارزيابي قرار داده تا انشاء الله سليقه عمومي و بخصوص سرمايه گذاران بخش مسكن ارتقاي كيفي يابد.

[/FONT]
 

تبسم

عضو جدید
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]
[/FONT]

[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]نام کتاب: آیین‌نامه طراحی سازه‌های بتنی و تفسیر ACI 318-2005
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]تألیف: انجمن بتن ایالات متحده[/FONT]
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]مترجمان: مهندس علی قربانی، مهندس سید مهیار لاجوردی و مهندس سید مهدی داودنبی[/FONT]
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]ناشر: علم عمران[/FONT]
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]شماره استاندارد بین‌المللی کتاب: 4-6-94343-964[/FONT]
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]تعداد صفحات: 760[/FONT]
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]قیمت: 75000 ریال[/FONT]
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]شماره تماس ناشر: 6484508-021[/FONT]




طراحی سازه‌های بتن‌آرمه بدون استفاده از آیین‌نامه‌های معتبر و جامع امکان‌پذیر نمی‌باشد. آیین‌نامه ACI 318-2005 از منابع علمی معتبری است که مطالعه و فراگیری دستورالعملها و تفسیرهای جامع آن به دلیل پیشرفتهای قابل توجه در طراحی لرزه‌ای سازه‌ها، برای مهندسان طراح و مجریان سازه‌های بتن‌آرمه در داخل کشور مفید و مؤثر است.

ویرایشهای 2002 و 2005 آیین‌نامه، تغییرات قابل توجهی نسبت به ویرایشهای قبلی آیین‌نامه دارند. عمده این تغییرات مربوط به ضوابط طراحی ویژه برای ساختمانهای واقع در مناطق زلزله‌خیز است که توجه به آنها برای مهندسان طراح ضروری می‌باشد.

ویرایش 2005 آیین‌نامه دارای هفت بخش، 22 فصل و 5 پیوست می‌باشد.

از تغییرات قابل توجه در آیین‌نامه جدید می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
[/FONT][FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]نگرش جدید به طراحی خمشی[/FONT]
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]ترکیبات بارگذاری جدید[/FONT]
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]تغییر ضرایب کاهش مقاومت[/FONT]
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]ضوابط جدید طراحی مهار در بتن[/FONT]
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]ضوابط جدید تئوری مدلهای خرپایی در بتن و ....[/FONT]
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • Like
واکنش ها: yasi

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام .
من ادامه می دم امیدوارم مهناز جان هم برگرده .مرسی مهناز جان;) در تک تک نکاتی که مطرح کردی دنیایی مطلب برا گفتن وجود داره من اولیش رو شروع می کنم . اگه بشه در مورد بقیه هم ادامه می دیم.اگه بچه ها همکاری کنند. در مورد خلاقیت بله جسارت شرط اوله . تماما مطالبی که می گم نظرات شخصی منه . هر کی موافق نبود وارد بحث بشه .:victory:
خلاقیت بخش مهمی از طراحیه در واقع به طراحی جون می ده و اونو متمایز می کنه . حالا چی کار کنیم که خلاق باشیم؟ باید یاد بگیریم خوب فکر کنیم ذهنمون رو از الگوهای کلیشه ای و تکراری و کهنه!:wallbash: پاک کنیم . مثلا" به یه طراح (نه لزوما معمار) می گن یه میز طراحی کن . تا وقتی اون به سرعت یاد یه تکه چوب مستطیل شکل که چهار تا پایه داره بیفته هرگز نمی تونه میز طراحی کنه چه برسه بخواد معمار بشه ! طراح باید نکته سنج و دقیق و موشکاف باشه:w10: . از کنار هیچ چیزی نباید سرسری بگذره . تعاریف ما از اشیا باید متفاوت از بقیه باشه . عمیق تر فکر کنیم ببینیم میز چه خصوصیتی داره؟:surprised: بار تحمل می کنه .معمولا" ثابته . از زمین ارتفاع داره .(چه قدر ارتفاع) قدری که در امتداد کمره و بدون خم شدن قابل دسترس ؟ یا اینکه بنا بر نیازی بالاتر از ارتفاع کمره؟ یا پایین تر؟ می بینید حتی ارتفاع میز هم برای اینکه مشخص بشه نیاز به دلیل داره! و یه سری خصوصیت های دیگه....
به جز اون فرم میزه که مهمه ! چه فرمی و چرا؟ فرم برا خودش دنیاییه! سرشار از مطلب. اولین قدم اینه که ذهنمون رو از فرمهایی که حفظ کردیم و درک نکردیم تصفیه کنیم خوب فکر کنیم می تونه هر فرمی داشته باشه به شرطی که نیاز ها رو برآورده کنه می تونه چند فرم حاوی یه عملکرد باشه به اضافه چند عملکرد مخصوص اون فرم باید ببینیم این عملکرد ها در کل و در مجموع کدوم مفیدتره برا اون موضوع خاص.:question: باید عمیق تر و آزادانه تر به عملکرد اشیا فکر کنیم . تمام مدلهای قدیمی رو که فلسفه وجودی اونها رو نمی دونیم بذاریم کنار." چرا" برا یه معمار کلمه ارزشمندیه . هیچ وقت فراموشش نکنیم.:w11:
این فقط یه مرحله جزیی از طراحی میز بود! حالا با این وجود چطور بعد اینکه این دوره تحصیل تموم شد می تونیم بگیم که ما یه معماریم؟.:w13: :biggrin:
برا خلاق بودن می تونیم از شعر کمک بگیریم از موسیقی، از استعاره، از طبیعت سبز، حتی از دونه های برف .
 
آخرین ویرایش:

nino

مدیر بازنشسته
فرق طراحی با اسکیس وکروکی چیه؟;)
طراحی که همون طراحی هست که تو دانشگاه داریم .
شامل مطالعات سایت و مطالعات پروژه و طراحی پلان و ..... میشه که خیلی مراحل مختلف و طولانی داره
اسکیس یه طراحی سریع بدون جپئیات زیاد در حد کانسپت هست که یک ایده رو نشان میده ولی خوب هنوز با طرح اصلی خیلی فاصله داره چون نیاز داره پخته بشه . فقط در حد بیان ایده هست با یک پلان و مقطع و حجم تقریبا کلی
کروکی هم که در حقیقت طرح سریع از یک بنا یا دتایل موجود هست . در حقیقت یک یادداشت معمارانه از نکات یک بنا هست نه صرفا کشیدن اون
 

maryam95

کاربر فعال
فرق بین اسکیس و کروکی : هدف اسکیس کشیدن اشیا ویا احجام وزوایا با سرعت و خطوط زیاد وبی دقت است.در حالی که هدف کروکی ادراک فضا و ارتباط با محیط ومسائل انسان ساز آن است. هدف از طرح نکات فنی در کروکی ایجاد روش ومنش انسانی است. کتاب آموزش کروکی معماری نوشته ی مهندس صدیق
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
کارهائی که باید برای رسیدن به طرح خوب و مورد نظر باید انجام داده شود

کارهائی که باید برای رسیدن به طرح خوب و مورد نظر باید انجام داده شود

کارهائی که باید برای رسیدن به طرح خوب و مورد نظر بایدانجام داده شود
1-اول این که با توجه به فضاهایی که در مد نظر داریم باید دیاگرام ارتباطیو بکشیم..مثلا ما میخواهیم یک درمانگاه رو طراحی کنیم و به ما گفتن شامل چه فضاهایی میشه مثل:اتاق انتظار-اتاق معاینه-تزریقات و... خوب حالا نحوه ارتباط دادن فضاهارو به همدیگه با فلش نشان میدهیم اگه مکان ما چند طبقه باشه ارتباط پله های طبقات رو نباید فراموش کنیم...با این کار ما میتونیم متوجه بشیم ورودی ساختمان کجاست و با بقیه چه جور ارتباطی پیدا میکنه و از کدوم اتاق به کدوم اتاق راه داریم....
2-در مرحله بعدی حجم مورد نظر رو تجسم میکنیم اینکه شکل ما از چه احخامی تشکیل بشه کدوم شاخص باشه و جوری باشه که حالت هدایت کنندگی اون حوب باشه و مارو راهنمایی کنه برای ورود به ساختمان....بعضی ساختمان ها رو اگه دقت کرده باشید وقتی نزدیک ان میشیم اصلا نمیدونیم باید از کجا وارد ساختمان شد...این ضعف طراحیو میرسونه....ورودی در ساختمان از مهمترین قسمتهای اونه....میتونیم ورودیو تشخیص بدیم اگه شاخص باشه اگه ساختمان دارای ریتم باشه....اگه هدایت کننده باشه اگه نسبت به قسمتهای دیگه سر پوشیده باشه اگه بلندتر از جاهای دیگه باشه یا عجیب غریب باشه چون انسان ذاتا کنجکاو میره به اون سمت که کنجکاویش برطرف بشه....
داشتن چند ورودی در ساختمان از بد بودن و ضعف طراحی به حساب میاد....
شاید چند تا درب خروج هم جاهای دیگه داشته باشه ولی نمای اصلی سلختمان که اصولا در جنوب طراحی میشه باید یکی باشه در ضلع های شرقی و غربی چون در نمای اصلی نیست مشکلی نداره و بعضی اوقات خوبه چون از رفت و امد بیش از حد و تراکم جلوگیری میکنه و راحتی و دسترسی سریع به نقاط دیگه رو باعث میشه...
3-برای تجسم حجم خوبه که بهتر ببینیم و 3بعدی فکر کنیم...من یک مقاله ای نوشتم که میتونه کمک کنه بهتر تجسم کنیم گر چه تاپیکش هست برای راحتیه خواندن دوباره اینجا هم میذارمش....
کتابهای خوبی هم هستن که ترکیب احجام رو نشون میده مثل:فرم فضا معماری-نقد و برسی شاهکارهای معماری- مفاهیم معماری معاصر غرب
لوکوربوزیه و...
4-در طی دیدن و کار کردن روی طرحتون کمکم بهطرها و ایده های جدیدی میرسید پس اگه اولش خیلی طرحتون دلخواه نبودنترسید....
مرحله بعدی ترسیم پلان نما و جای گذاری فضاها به صورت دست ازاده نیلزنیست الان وارد جزئیات اندازه بشید...
ارتباط بین فظاها رو رعایت کنید فضایتقسیمتون رو باز انتخاب کنید راه پله رو در مکان مناسبی قرار بدید که تراکمم رفت وامد به بقیه قسمتها اسیب نرسونه....
سرویس بهداشتی نباید در معرض دید باشه و درباون نباید رو به کلاس یا اتاق معاینه باز بشه....
نور گیری فضاها رو از یادنبرید....
اینا کلی بودن برای هر ساختمان فرق میکنه اگه دوست عزیزی کمک بیشتر یاتوضیح بیشتر خواست بگه تا در مورد فضای اون باهم بحث کنیم....
از کارتون نما ومقطع بزنید....
فضای سبز هم جز مهم هر ساختمان...از رمپ برای کسانی که از ویلچراستفاده میکنند استفاده کنید...
اگر ساختمانتان دارای پله هست 2شکل وجودداره
1-پله هارو جوری بگذارید که کمکم به سمت بالا برویم و بعد ازساختمان خارج شویم
2-یا اینکه فرد را به سمت پایین با پله ها هدایت کنید
نباید بالا و پایین بریم در یک سمت حرکت کردن از موارد مهم یک ساختمانه....
چون هم فرد خسته میشه و هم حالت گمراه کننده داره....
اگه با ورود به ساختمان با پله ها بفهمیم مرتب داریم به سمت مثلا بالا میرویم ذیگه گمراه هم نمیشیم که حالا بریم پایین از پله یا بیاییم بالا...و به راحتی هدایت میشیم...
این مطلب خیلی گسترده است توضیح مختصر دادم...
5-حالا میتونید با اندازه کل پلان رو ترسیم کنیید در این مرحله ممکنه متوجه بشید که شکلتون با اندازهها مطابقت نمیکنه اشکالی نداره چون برای هر طرحی پیش میاد چون اونجا حالت اسکیس بود متوجه این موضوع نمیشدید...
برای اندازه ها نویفرت کتاب جامعی هست...
اگر هم حجمتون تغییر کرد اشکالی نداره تا به کار دلخواه برسید زمان میبره....
میتونید برای دیدن بهتر نما و ساختمانتون ماکت هم بسازید....

 

سـعید

مدیر بازنشسته
آفرین الناز
واقعا زیبا و کاربردی بود . مرسی......................
 

سـعید

مدیر بازنشسته
اصولی برای طراحی (۲)

اصولی برای طراحی (۲)

تذکر اول :توده
معماری بازی استادانه ، صحیح و با شکوه توده هایی است که در روشنایی با یکدیگر جمع می شوند چشمان ما برای مشاهده ی صورت ها (فرمها) در روشنایی ساخته شده اند ؛ نور و سایه این صورت ها را آشکار می کنند ؛ مکعب ها،مخروط ها ، کره ها ، استوانه ها یا هرمها صورتهای بزرگ اولیه ای هستند که نور آن ها را به گونه ای ممتاز آشکار می کند؛ تصویر این صور در درون ما و بدون ابهام متمایز و ملموس است . به همین دلیل است که این ها صور زیبا ، زیباترین صورند . همه کس ، از کودک گرفته تا وحشی و ما بعد الطبیعه دان با این مطلب موافق است . این امر به ماهیت هنر های تجسمی مربوط می شود .
معماری مصری ،یونانی یا رومی معماری منشورها ، مکعب ها و استوانه ها ، هرم ها یا کره هاست : اهرام ، معبد لوکسور ، پارتنون ، کولیزیوم ، ویلای هادریان .
معماری گوتیک، در اساس، بر کره ها، مخروط ها و استوانه ها استوار نیست .فقط صحن اصلی کلیسا بیان صورتی ساده اما با هندسه پیچیده ای از مرتبه دوم (قوس های متقاطع) است . به همین دلیل است که یک کلیسای جامع چندان زیبا نیست و ما در آن به دنبال معوض هایی از نوع ذهنی خارج از هنر تجسمی می گردیم . یک کلیسای جامع از نظر ما به عنوان راه حلی استادانه برای مسئله دشوار جالب است، اما مسئله ای که فرضهای آن به نادرست بیان شده اند،زیرا از صورت بزرگ اولیه (اصلی) ناشی نمی شوند.کلیسای جامع یک کار تجسمی نیست، بلکه یک درام است؛ مبارزه ای است علیه نیروی ثقل ، که احساس طبیعی احساساتی است .
معماران امروز ، که در باتلاق های عقیم نقشه هایشان ، اوراقشان ، ستونهایشان و سقف های سربی شان گم شده اند هرگز به درک توده های اولیه نائل شده اند . این را هرگز در مدرسه نیاموخته اند .
نه در تعقیب یک ایده معماری ، بلکه صرفا تحت هدایت نتایج محاسبه (مشتق از اصول حاکم برجهان ما) و مفهوم یک ارگانیسم زنده است که مهندسان امروز از عناصر اولیه (اصلی) استفاده می کنند و با هماهنگ ساختن آنها موافق با قاعده در ما عواطف مربوط به معماری را بر می انگیزند و بدین وسیله کار انسان را در وحدت با نظم جهانی طنین اندازمی کنند .



تذکر سوم :نقشه زاینده است .
چشم ناظر خودش را در حال مشاهده ی مکانی مرکب از خیابانها و خانه ها می یابد . این چشم تاثیر توده هایی را که در اطراف آن می لولند دریافت می کند .اگر این توده ها منتظم بوده با تغییرات ناشایست تباه نشده باشند ، اگر کیفیت تجمع آنها بیانگر ضرباهنگی (ریتم) روشن و نه کپه ای نامنسجم باشد ، اگر رابطه ی توده با فضا در نسبت صحیح آن باشد . چشم احساس هایی هماهنگ را به مغز مخابره می کند و ذهن از این احساسها رضایتی از مرتبه عالی کسب می کند : این معماری است .
چشم در یک محوطه ی وسیع داخلی ، سطوح متعدد دیوارها و طاقها را نظاره می کند ؛ گنبدها فضای وسیع را تعین می کنند ؛ طاقها سطوح خودشان را به نمایش می گذارند ؛ ستونها و دیوارها موافق با دلایلی قابل درک خودشان را تنظیم می کنند . کل ساخت از پایه اش بر می خیزد و مطابق با قاعده ای که در نقشه بر زمین نوشته شده است تکمیل می شود : صورتهای (فرمها) عالی تنوع صورت ، وحدت اصل هندسی .نمایش عمیق هارمونی : این است معماری .
نقشه اساس کار است .بدون نقشه نه عظمت هدف و بیان وجود دارد نه ضرباهنگ (ریتم) ، نه توده ، نه انسجام . بدون نقشه ما با حسی بسیار تحمل ناپذیر برای انسان ، یعنی حس بی شکلی ، فقر ، بی نظمی و خود سری روبروایم .
نقشه فعالترین تخیل را می طلبد ؛ جدیترین انضباط را نیز . نقشه چیزی است که همه چیز را تعیین می کند ؛ دقیقه تعیین کننده است .نقشه چیز زیبایی است که باید ترسیم شود ، نظیر چهره مریم مقدس نیست ، بلکه تجریدی ریاضت کشانه است ؛ چیزی بیش از جبری کردن و یک چیز خشک و خالی نیست. با این حال کار ریاضی دان یکی از عالی ترین فعالیتهای ذهن بشری باقی می ماند .آرایش ، ضرباهنگی قابل درک است که بر هر انسان به شیوه ای واحد تاثیر می گذارد . نقشه در خودش حامل ضرباهنگی اولیه و از قبل تعیین شده است ؛ کار در طول و در ارتفاع به پیروی از دستورالعمل های نقشه تکامل می یابد، با طیفی لز نتایج بسیار ساده تا بسیار پیچیده که جملگی از قانونی واحد ناشی می شوند .وحدتِ قانون ، قانونِ یک نقشه خوب است : قانونی ساده که پذیرای تحریر های نامتناهی باشد .
ضرباهنگ (ریتم) حالت تعادلی که یا از تقارنهای ساده یا پیچیده ، و یا از موازنه های ظریف و حساس ناشی می شود.ریتم یک معادله است ؛
برابر سازی ( تقارن،تکرار / مابد مصری و هندی ) ؛
جبران سازی ( حرکت اجزای مخالف / آکروپولیس در آتن ) ؛
تحریر ( گسترش یک ابداع تجسمی اولیه / ایاصوفیه ) ؛
این همه واکنش که علیرغم وحدت هدفی که ریتم را ایجاد می کند عمدتا برای هر فرد تفاوت می کند ، و جالت تعادل . بدین گونه است که به تنوع شگفت انگیز یافت شده در اعصار بزرگ می رسیم ، تنوعی که محصول اصل معماری است که بازی دکوراسیون .
نقشه جوهر احساس را در خودش حمل می کند .
ما در دوره ای از بازسازی و تطبیق با شرایط اجتماعی و اقتصادی جدید زندگی می کنیم .با عبور از این دماغه افق های جدید پیش روی ما خط بزرگ سنت را فقط از طریق تجدید نظر کامل در روشهای رایج و تثبیت شالوده ی جدید برای ساختمان که بر منطق استوار باشد باز خواهند یافت .
در معماری مبانی قدیمی ساختمان مرده اند . ما حقیقت معماری را دوباره کشف نخواهیم کرد مگر این که مبانی جدید شالوده ای منطقی را برای هرگونه ضهور معماری تثبیت کنند . دوره ای آغاز می شود که مشغله اش خلق این مبانی خواهد بود .دوره ای از مسائل بزرگ ، دوره ای از تحلیل ،از تجربه ،همچنین دوره ای از سردرگمی عظیم زیبایی شناسی جدید ساخته و پرداخته خواهد شد .
 

سـعید

مدیر بازنشسته
جزوه مقدمات طراحی معماری1,2

جزوه مقدمات طراحی معماری1,2

(( مقدمات طراحی معماری ))


تفکر ، تجسم و تخیل ، محصول ( بنا )


طراحی : فرایندی است از تفکر شروع و به یک محصول ( بنا ) ختم می شود .


عماول موثر بر طراحی :


  • هدف
  • سایت – توپوگرافی – شکل زمین – همجواری
  • عوامل فرهنگی اجتماعی
  • عوامل جغرافیایی
  • عوامل موثر بر شرایط آب و هوایی
  • طراحی برنامه فیزیکی طرح
  • خواسته کار فرما
  • مقیاس انسانی
  • بررسی مصالح و تکنولوژی ساخت بنا
  • ابعاد انسانی و فضاهای معماری ( حرایم )
  • الزامات تاسیساتی
نظر دکتر پیرنیا (پدر معماری اسلامی)


  • مردم داری ( مقیاس انسانی )
  • استفاده از مصالح بوم آورد
  • پیمون و نیازش
  • پرهیز از بیهودگی
  • خود بسندگی ( قناعت )
( شناخت اجزاء طراحی )


1- عرصه خصوصی


2- عرصه خانوادگی


3- عرصه پذیرایی


4- عرصه خدماتی


5- عرصه فضای باز


عرصه خصوصی عبارتند از : اتاق خواب – حمام – اتاق کار – اتاق مطالعه


عرصه خانوادگی عبارتند از : غذا خوری – آشپزخانه – هال – نشیمن


عرصه پذیرایی عبارتند از : پذیرایی – نهارخوری


عرصه خدماتی عبارتند از : پارکینگ – موتورخانه – انبار


عرصه فضای باز عبارتند از : باربیکیو


عرصه :


به تعدادی از فضاها و عملکردهای سازگار که با هم وابستگی معمــاری داشته و در بخش مشخصی از نقشه طرح ما مکان یابی گردند را عرصه گوییم .


شهرک :


به مناطقی که بیش از 500 واحد مسکونی داشته باشد شهرک گویند .


عرصه خصوصی :


از مهمترین قسمتهای ساختمــــان مــــی باشد . فضــــایی است غیــــر رسمی و در صورت امکان بایــد در بهترین و مهمترین موقعیت طراحی مکان یابی شود .


عرصه خانوادگی :


شامل فضای نشیمن و آشپزخانه میـباشد و در خانـــــه های بزرگتر , صبحــانه خوری نیز به ایـن مجموعه اضــافه میشود . این عرصه رو به آفتاب و فضای حیاط میباشد . در صــورت امکـــــان دسترسی مستقیم به حیاط و بالــکن طراحی میشود .


نشیمن :


محل زندگی خانواده و مهمترین قسمت خانه است . این فضــا اغـــــــلب از فضای پذیرایی مستقـــلا طراحی میشود و حالتی خصوصی دارد . باید رو به آفتــــاب باشد و ارتباط راحتـــی با بالکن و حیاط داشته باشد و بایـــد به نحوی طراحی شود که فعالیتهای مختلفی مانند ؛ صحبت کردن – نشستن – تماشای تلویزیون – بازی بچـــه ها و مطــالعه جزئی در این فضا امکانپذیر و از وسعت خوبی برخوردار باشد .


انـــدازه ایــن فضـــا با توجه به نوع فعالیت ها و ابعاد مبلمـــان و لوازم مورد استفــاده مشخص می شود . ابــعاد آن بین 15 الی 25 متر متغییر است .


باید با ورودی آشپزخانـــه , غذاخـــوری و بالکن ارتبـــاط نزدیک داشته باشد و ضـمن ارتباط با اتاق خواب مستقل ازاتــاق خواب طراحی می شود . همچنین از نـور و چشم انداز مناسبی برخوردار باشد . برای این فضا طرح های مختلف را با توجه به نحوه چیدمان مبلمان متصور هستیم .


مبلمان نشیمن :


فضای نشیمن علاوه بر اینکه محل زندگی خانواده میــباشد محـــل پذیرایی از فامـــیلهای نزدیک نیــز میــباشد . در خــانــه های کوچک که امکان پیش بینی اتـــاق پذیرایی وجود نــدارد از فضـــــای نشیمن به عنوان فضای پذیرایی نیز استفاده میشود . در هر صورت نحوه طراحی این فضا بر اساس شرایط استـــفاده از آن متفـــــاوت خواهد بود .


در زندگی سنتی ما برای مبلمان کردن اتاق نشیــمن از قالی و پشتی استفاده میــکردیم به همین دلیــــــل در طراحی سعی میشده است که ابعاد نشیمن را بر اساس ابعاد قالی طراحی نمایند .در مبلمان فضـای نشیمن معمولا از کانــاپه , مبــل دسته دار و میز برای صرف میوه و چای استفاده میشود . در استقرار مبل در نشیمن بایــــد به دیـد و منـظر فـضا کاملا توجه شود .


امروزه تلویزیون و دیگر لوزم صوتی و تصویری از دیگر عناصر نشیمن میباشد که معمولا بــه همراه قفسه کتاب و ویترین در یک بدنه جاسازی میشود . اگرچه شومینه در اغلب خانه ها به کـــار نمی رود اما در صــــورت پیش بینی آن در طرح که معمولا جنبه سمبولی دارد حتما در فضــــــای نشیمـــن باید پیش بینی گردد . نـــحوه مبلمـــان اتـــاق نشیمن و استقرار شومینه و تلویزیون بایـــــد به گونه ایی بـــــاشد که از غذاخوری خانـــوادگی و آشپزخانــه قابل رویت باشد . در صورتی که از اتاق نشیمن بــه عنوان پذیرایی نیز استــفاده میـــشود , بهتر اســـــت آشپزخانه جدا و مستقل از پذیرایی طراحی گردد .


آشپزخانه :


یـــــکی از مهمترین عناصر عملکردی خانه می بــاشد و بـــا توجه به تنوع فعالیتها , وجود لوازم وتجهیزات مدرن , ضرورت استــــفاده از سیستــم های تاسیساتی برای آبرســــانی , دفع فاضلاب , روشنایی , تهویـــه , لزوم توجه به بهداشت ونظافت در آن و ....... طراحی این فضا را حساس تر و مشکل تر می نماید .


دسترسی آشپزخانه :


باید به فضــــای بیــرونی و گاراژ دسترسی راحتی داشته باشد و با بالکن یا پاسیو مرتبط باشد . دسترسی آشپزخانه به اتاق نشیـــمن و فضای صبحانه خوری باید راحت باشد . فضای آشپزخانه باید امکان استفاده از نــــــور و تهویه طبیعی را داشته باشـــد . از آشپــزخانه برای نگهداری و آماده سازی و پختن مواد غذایی استفاده می شود . بـــرای انجام این کارها احتیاج به سه عنصر اصلی داریم .


1- یخچال : برای نگهداری مواد غذایی .


2- سینگ ظرفشویی : برای شستن مواد غذایی و ظروف .


3- اجاق گاز : برای پختن .


علاوه بر عناصـــــر فوق کابینت دیواری بالا و پــــایین , لوازم و تاسیسات دیگری مثل فریزر – ماشین ظرفشویی – آبگرمکن و ..... نیز در داخل یا مجاورت آشپزخانه قرار میگیرد .


سینگ ظرفشویی :


از جنس استیل یا فایبر گلاس می باشد . همچنین از مهمترین لوازم آشپزخانه نیز می باشد . از به صورت سر پایی استفـــــاده میشود تا دید ومنظر مناسبی را برای استفاده کننده ایجاد کند . این چشم انداز ممکن است مستقیمـــــا بـــا فضای بیرونی رابطه داشته بـاشد و یا از طریـــــق فضای صبحــــانه خوری تــــامین شود . ماشین ظرف شویـــی در صورت لـــــــزوم می توانــــد از مـــــحل سینــــــگ ظرفشویی قابل دسترسی باشد . سینگ ظرفشویی نیاز به 60 الی 90 سانتیمتر میز کار خواهد داشت ( از دو طرف ) .


ارتباط فضــای نشیمن با آشپزخانه :


در واحدهای مسکونــــی که دارای فضــــای مستقـل برای پــــذیرایی از میهمان می باشد برای تقــــویت رابطه بین مـــــــادر و اعضای خانواده می توان رابطه بین نشیمن خانوادگــی و آشپزخانه را به نحوی طراحی کرد که امکان دید از فضای آشپزخانه به نشیمن وجود داشته باشد .


در واحدهای مسکونی که از یک فضای واحد هم برای نشیمن و هــــم برای پذیرایی استفاده مـــی شود , فضــــــای آشپزخانه باید استقرار بیشتری داشته باشـــد و مــحل پخت و پز و شست و شو باید از میهمان قابل رویت نبــــاشد . باید دقت نمود سر وصدای پخت و پز , شست و شو و بوی غذا مشکلی را برای فضای هم جوار به وجود نیـاورد .


محل استقرار یخچال بعد از شینگ ظـــــرفشویی ضروری است . پیش بینی میز کار به طول حداقـــل 90 سانتیمتر میز کار در کنار یخچال از سمتی که در یخچال باز می شود برای پر و خالی کردن یخچال مفید است .


اجاق گاز :


سومین عنصر مهم در آشپزخــــانه می باشد . نباید در مسیر پنجره یا مسیر هوا قرار گیرد . در دو طرف اجاق گاز نصب کابینت کافی برای نگهداری ظروف و مواد غذایی ضروری است .


سه عنصر سینگ , یخچال , اجاق گاز به عنـــــوان سه عنصر آشپزخانه باید با هم رابطه منطقی داشتـــه بــــاشند . فاصله این سه عنصر . فاصله این سه عنصر باید از طــریق محیط مثلثی که به هم وصل میکند کنترل میشود که به آن مثلث برمودا گفته میشود . طول این محیـــــــط مثلث بین 4.8 الی 6 متر متغییر است . در طراحی آشپزخـــــانه سعی می شود عناصر غیر مرتبط داخل مثلث برمودا واقع نگردد تا کارایی آشپزخانه مختل نگردد ( مثلث کار ) .


حداقل فضای صبحانه خوری 3*3 می باشد .


غذاخوری خانوادگی :


این فضا باید به آشــــــپزخانه نزدیک باشد تا صرف غذا و جمع کردن سفره به آسانی صورت گیرد و نیز بـــاید از دید و منظر مناسب برخـوردار باشد و با نشیمن خانوادگی رابطه راحتی داشته باشد . در خانه های کوچک ممــکن است برای غذای خانواده و میــــهمان از یـــک فضا استفاده شود در این صورت باید فضای آشپزخانه و غذاخوری جدا شود .


فضای غذا خوری در هر منطقه متفاوت است پس می توان متناسب با فرهنگ منطقه خود رفتار کرد .


عرصه های زندگی خصوصی و فردی :


برای یک زندگی متعادل و متوازن لازم است بین زندگی جمعی و خصوصی تعادل به وجود آیـــد . ما به همــــــان اندازه که احتیاج به هم نشینی با افراد خانواده داریم به همان اندازه نیز احتیاج به داشتن محیط خلوت ( با خود بودن , تفکر و عبادت ) و استراحت داریم . کودکان و نوجوانان نیز فضایی برای انجام تکالیف مدرسه دارند . ( اتــــــاق فرزند )


محل استقرار عرصه های خصوصی و فردی :


عرصه خواب شامل اتاق خواب بچه , اتاق خواب والدین , کتابخانه و گاهی هم اتاق خواب میهمان می باشد . ایــــن بخش از ساختمان به عنوان خصوصی ترین و آرام ترین بخش خانه , ضمن نزدیکی به فضـــــــای خانوادگی مانند نشیمن و آشپزخانه ,معمولا به طور مستقل و دور از پذیرایی میهمان طراحی می شود .


بخش خواب باید در قسمت ساکت خانه و دور از صدای مزاحم طراحی گردد و به حمام و سرویس , دسترســــــــی نزدیک داشته باشد . همچنین اتاق خواب بهتر است به بالکن و حیاط دسترسی داشته باشد . آفتاب گیر بوده و از دید و منظر خوبی برخوردار باشد و دارای تهویه مناسب باشد .


در واحدهای مسکونی دو طبقه معمولا بخش خواب در طبقه اول ( بالا ) طراحی می شود . در مکان یابی اتــــــاق های خواب بهتر است اتاق خواب اصلی از اتاق خواب های دیــــــــگر استقلال نسبی داشته باشد به همین جهت در بعضی طرح ها اتاق خواب اصلی در طبقه همکف و اتاق خواب هـــــای دیگر در طبقه اول مکان یابی می شوند . در صورتی که برای میهمان اتاق خواب مستقلی در نظر گرفته شود اتـــــاق خواب میهمان باید در طبقه همکف در نزدیکی ورودی و فضای زندگی خانوادگی طراحی گردد تا ضمن استفاده بــــــرای میهمان به عنوان یک اتاق دنج برای مطالعه و انجام کارهای روزانه بتواند در اختیار خانواده قرار گیرد .


اندازه اتاق های خواب بستگی به تعداد افراد استفاده کننده , نوع فعالیت , مبلمــــــــان و لوازم مورد نیاز معمولا از 12 الی 20 متر مربع تغییر می کند . بهتر است تخت خواب در موقعیتی پیش بینـــــی شود که مستقیما در مقابل در ورودی اتاق و در معرض دید و یا چسبیده به پنجره ی اتاق نباشد و در عین حال از دیــد و منظر خوبی برخوردار باشد .


تخت خواب , کمد و میز, از جمله لوازم ضروری اتاق خواب است .


اتاق خواب والدین :


اتاق خواب اصلی میتواند شامل 5 حوضه ی خواب , محل نشیمــــن , کمــــــــدهای لباس , حمام و رخت کن باشد . در طراحی این اتاق باید به توازن اندازه هر قسمت و رابطه منطقی آنها توجـــه شود . در صورت وسیع بودن اتاق خواب می توان به استفاده از نحوه چیدمان مبلمان بخش خواب و نشیمن را از هـــــم جدا کرد .اتاق خواب اصلی بر حسب مورد می تواند دارای یک سرویس بهداشتی کامل شامل : وان , دوش , حمــــــام , توالـــــت و یـا دارای یک رختکن باشد . در خانه های کوچک برای اتاق های خواب یک سرویس مشترک استفاده می شود .


اتاق خواب فرزندان :


می تواند به عنوان یک مجموعه واحد و مرتبط شامل اتاق های خواب و حمـــــام و توالت در نــــظر گرفتــه شود . نحوه ی جانمایی کمدها در بدنه ی دیوار متصل به حمام مانع انتقال صدای حمـام به اتاق می شود . وجود دو پنجره در بدنه های مختلف می تواند به کوران طبیعی و تهویه ی اتاق کمک کند . هر اتاق شامل کمد لباس , میز مــطالعه و تخت خواب می باشد و مساحت اتاق فرزندان بین 12 الی 15 متر مربع متغییر است .


اتاق مطـــالعه :


در خانه های معمـــولی از اتـــاق های خواب و نشیــــمن به عنوان اتاق مطالعه استفاده می شود , در خانه هــــــای بزرگتر می توان فضایی را به عنوان کتابخانه اختصاص داد گاهی هم این فضا می تواند با اتاق کار پـــدریا مـــادر ادغام شود . این فضا می تواند در نزدیکی ورودی و نشیمن قرار گیرد .


عرصه پذیرایی و مراسم :


فضاهای عمومی خانه شامل پذیرایی , غذاخوری و ورودی وسیله ارتباط بیــــن اعضـــای خانواده , افراد فامیـــل , دوستان و همسایگان میباشد .به علاوه این فضاها محل برگزاری جشن ها و مــــراســم ها مـــــی باشد . نـحوه ی دسترسی و ورود به این فضا بخش مهمی از طرح را تشکیل می دهد .


ورودی :


نحوه ی دسترسی و ورود به بنا بخش مهمی از طرح را تشکیل می دهد . ورودی خانه اولین جایی است که ساکنان خانه و میهمانان با آن مواجه می شوند و تحت تاثیر کیفیات مثبت یا منفی آن قرار می گیرند . ورودی خانه باید زیبا , جذاب , دعوت کننده و خوانا باشد تا در اولین لحظه تاثیر خوش آیندی بر وارد شونده داشته باشد . همچنین معرف ارزش های کل خانواده و ساکنان آن باشد .


طراحی فضای ورودی قبل از رسیدن به بنا از خارج ساختمان مـــــهم به نظر مـــی رسد . ورودی خانه باید ضمن تامین دسترسی مناسب به خانه , فضای داخلی خانه را از فضای عمومــــــــی جدا نماید و امکانات مربوط به ورود , تعویض لباس , در آوردن کفش , امکان استقبال و مشایعت را تامین کند . زیبا و راحت باشد , فـــــاقد فضــــاهای بلا استفاده بوده و در شرایط اقلیمی نامطلوب مانع نفوذ سرما , گرما و گرد وخاک شود . ورودی باید دسترســـــــی ساده به نشیمن , پذیرایی , پله های طبقات و آشپزخانه داشته باشد .


طراحی یک سرویس بهداشتی در قسمت ورودی خانه ضروری به نظر می رسد . در واحدهای مسکونی متـعارف بهتر است توالت و دستشویی مستقل از یکدیگر طراحی شود . در این صورت معمولا فضای مناسب برای تـــوالت


1.20 * 1.20 و برای دستشویی نیز 1.20 * 1.20 میباشد . چنانچه مساحت خانه ای کـــــم باشد فضای تـــوالت و دستشویی یکجا طراحی میگردد و در این صورت ابعاد آن 1.20 * 2.20 یا 1.20 * 2.40 در نظر گرفته می شود . و همچنین عرض دستشویی 70 الی 75 سانتیمتر میباشد .


فضای پذیرایی :


در خانه های کوچک فضای پذیرایی و نشیمن با هم ادغام و طراحی می گردد . این فضا جزء فضاهای رسمی و بیرونی خانه می باشد و باید دقت شود در ایام معمول بتواند در خدمت اعضای خانواده باشد . وسعت فضای پذیرایی حداقل 12 متر مربع است . و بسته به شرایط اقتصادی و نیاز خانوادگی می تواند افزایش یابد . فضای پذیرایی باید با غذاخوری و ورودی رابطه مستقیم داشته باشد . کیفیت طراحی فضای پذیرایی به خوبی می تواند گویای فرهنگ و ارزش های خانواده باشد . در طراحی فضای پذیرایی باید به نور , تهویه , دید و منظر مناسب و محل استقرار شومینه توجه کرد .


غذاخوری :


در طراحی فضاهای کوچک نهارخوری و غذاخوری به یک مفهوم فضایی اتلاق می شود ولی در خانه های بزرگ فضای مشخصی را برای غذاخوری پیش بینی می کنند . این فضا ممکن است با اتاق پذیرایی ادغام شود و یا مستقل طراحی شود . این فضا باید جذاب , زیبا , دارای تناسبات خوش آیند , مبلمان مناسب و نور پردازی مناسب ( حتی الامکان در شب ) داشته باشد . همچنین با پذیرایی و آشپزخانه ارتباط مستقیم داشته باشد .


عرصه خدماتی و پشتیبانی :


راحتی آسایش زندگی در یک خانه بستگی به پیش بینی و طراحی عناصر خدماتی مورد نیاز مانند : پارکینگ , انبار , موتورخانه و زیرزمین دارد . اگرچه یک خانه ممکن است فقط یکی از این عناصر را داشته باشد .


پارکینگ :


مکـــــان پارکینگ در خانه بستــه به ابعاد زیر بنـا , شیب زمین , نوع طرح خانه و شبکه دسترسی سواره مشخص می شود . ابعاد متعارف برای جانمایی یک ماشین 25 متر مربع می باشد . فضای اشغال یک ماشین 5 * 3 میباشد و برای مانور آن احتیاج به فضای 25 متر مربع داریم . پارکینگ ممکن است جدا از ساختمان اصلی و یا چسبیده به آن و یا در زیر زمین و یا زیر ساختمان طراحی شود . به علاوه دسترسی راحت از پارکینگ به داخل خانه مخصوصا به آشپزخانه و یا فضای ورودی مهم است .


موتورخانه :


برای گرم کردن خانه در زمستان و خنک کردن آن در تابستان و تامین آب گرم ضمن حداکثر بهره برداری از امکانات طبیعی مثل آفتاب و کوران باد , فضایی برای استقرار لوازم و تجهیزات گرمایش و سرمایش مورد نیاز است که به آن موتورخانه گویند . موتورخانه را می توان در زیرزمین و یا در مجاورت پارکینگ ویا در همکف مکان یابی کرد . ابعاد این فضا با توجه به نوع سیستم تاسیساتی و تجهیزات متفاوت است .


عرصه فضای باز و خصوصی :


طراحی یک خانه میسر نخواهد شد مگر اینکه خمزمان با طراحی فضای داخلی طراحی حیاط و محوطه در واحد همسایگی مدنظر قرار گیرد . فضای باز خانه و همچنین فضای نیمه باز خانه بسته به اینکه در ترکیب با کدام یک از حوضه های خصوصی و خانوادگی قرار گیرند به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می شوند . بهترین راه مواجه شدن با دوگانگی فوق پیش بینی یک حیاط خلوت مرتبط با اوضاع عمومی و یک حیاط بزرگتر برای


با حیاط خصوصی امری ضروری است . این حوضه از خانه باید از طریق مکان یابی مناسب فضا ها و استفاده از فضای سبز و محوطه سازی از دید عابران و همسایگان محفوظ بماند . استفاده از آبنما نیز در چنین فضا هایی الزامی است .


ایوان :


یکی از رایجترین عناصر معماری مسکن در معماری ایرانی است . ارتباط مستقیمی با فضا و هوای بیرون و داشتن بستر مناسب فضای نیمه باز را ایجاد می کند که برای استراحت و غذاخوردن مناسب است . عرض ایوان باید به نحوی پیش بینی و طراحی گردد که هم مناسب با فعالیت های مورد نیاز باشد و هم زیبایی را تامین کند .
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
من الان طرح 1 هستم
واسه مقدمات 2 مسکونی رو کار کردیم ولی این چیزارو الان دارم میبینم:eek:
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام ، مرسی از اطلاعات خوبت .
ولی ما تو طرح 1 همینارو کار کردیم ... شاید اینا واسه مقدمات زود باشه ... آخه بعضی از دانشگاهها تو طرح 2 مسکونی کار میکنن ..
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرایند طراحی معماری

فرایند طراحی معماری

فرایند طراحی معماری



معماری علمی است برای خلق فضا برای انسان و رفع مهمترین نیاز ان که نیاز به داشتن سر پناه است می باشد.
فضای طراحی شده همیشه اوج هنر و توانایی و خلاقیت یک معمار را نشان می دهد.
اثار معماری که طراحی می شوند دارای چند بعد می باشند.
1 ابعاد عملکردی 2 ابعاد هنری و زیبا شناسی 3 ابعاد فنی و حساب شده 4 ابعاد اجتماعی و فرهنگی
1 بعد عملکردی: فضایی که طراحی می شود باید با نوع عملکردش هماهنگ باشد یعنی با توجه به نیازی که استفاده کنندگان از فضا دارند ان فضا طوری طراحی شود که بتواند ان نیازها را برطرف کند.
2 بعد هنری و زیبا شناسی : انسان موجودی خوش ذوق وزیبایی ها را دوست دارد بنابر این فضایی که برای زندگی انسان طراحی می شود باید زیبا باشد. این زیبایی باعث جذابتر شدن بنا و برجسته بودن ان می شود.
3 بعد فنی و حساب شده : چون ساختمانها برای سالهای طولانی مورد استفاده قرار می گیرند بنابراین باید
فوق العاده از نظر فنی در سطح بالایی قرار داشته باشد و باید فضا طوری طراحی شود که بتواند در این سالها محیط امنی را برای افرادی که در ان سکونت دارند را فراهم کند.
4 بعد اجتماعی و فرهنگی : جو فرهنگی و اجتماعی در هر کشور متفاوت می باشد و طرح طراحی شده با توجه به اینکه در چه کشوری می باشد باید دارای ویزگی هایی باشد. در ایران فضا باید با توجه به سابقه ی تاریخی و ارزش های دینی و فرهنگی کشور که از عوامل اثر گذار در تحول و تداوم جامعه بوده طراحی شود










http://www.hemmati.blogfa.com/ منبع;)
 

mohsen-moghadam

عضو جدید
طراحی معماری: از ایده تا فرم

طراحی معماری: از ایده تا فرم

[FONT=verdana,arial,helvetica,sans-serif]طراحی معماری: از ایده تا فرم[/FONT]

[FONT=verdana,arial,helvetica,sans-serif]معماری از هیچ بوجود نمیآید. ذهنیت یک طراح و تفکرات و اندیشههای وی مهمترین عامل در پیدایش یک اثر معماری محسوب میشود، زیرا تمام عوامل موثر بر شکلگیری معماری و اطلاعات مربوط به طراحی میبایست در ذهن طراح ارزیابی، طبقهبندی و تجزیه و تحلیل شوند و در نهایت در قالب یک طرح معماری به مقولههایی عینی و و قابل تجربه تبدیل گردند. آنچه که ذهنیت یک معمار را میسازد، ایدههایی است که او از موضوعات مختلف مرتبط با طرح در ذهن خود پرورانده است. در نهایت این ایدهها هستند که طی روندی معین به فرمها و فضاهای معماری تبدیل میشوند که ما روزانه با آنها سروکار داریم.
[FONT=verdana,arial,helvetica,sans-serif]ایده اصطلاحی است که در بحثهای هنری و از جمله در معماری به کرات مورد استفاده قرار میگیرد و همین امر بیانگر اهمیت آن در فرایند طراحی معماری است. ایده (Idea) از کلمه یونانی Eidos به معنی دیدن و شیء مرئی گرفته شده و اولین بار در آرای افلاطون مطرح گردیده است. افلاطون معتقد بود که پدیدههای جهان صور مختلف تجلی جهان ایدهها یا فرمهای ازلی و مطلق هستند. [/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica,sans-serif]پیشرفت فرهنگ معماری نیازمند ارائه ایدهها و در حقیقت راهحلهای خلاقانه و نوین توسط معماران میباشد. به همین علت بکارگیری صحیح و خلاقانه ایدهها مهمترین بخش معماری محسوب میشود. طراحی معماری از ایدههایی مجرد و ذهنی آغاز میشود و سپس به طرح فضای عینی معماری میانجامد. [/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica,sans-serif]ایده حاصل دانش، تفکر، آگاهیها و دانستههای موجود در ذهن طراح و در ارتباط مستقیم با جهان پیرامون وی است. اطلاعاتی که از جهان بیرون توسط حواس کسب میشوند و به ذهن میرسند، نقش مهمی در پیدایش ایده ایفا میکنند. به همین علت جان لاک می[/FONT][FONT=verdana,arial,helvetica,sans-serif][/FONT][FONT=verdana,arial,helvetica,sans-serif]گوید: ایده از عملیات ذهن بر محسوسات پدید می[/FONT][FONT=verdana,arial,helvetica,sans-serif]آید[/FONT][FONT=verdana,arial,helvetica,sans-serif]. تمام پدیدههایی که در این جهان وجود دارند، از قبیل یک ساختمان، یک فرم طبیعی، یا حتی یک داستان و یک شعر میتوانند به کاتالیزورهایی برای پرورش ایده در ذهن تبدیل شوند. منابع ایده همه جا در میان اشیاء روزمره زندگی، در طبیعت، درعلوم مختلف، در معماریهای تاریخی و خصوصاً در برنامه و محیط سایت وجود دارند. اما یک ذهن خلاق و کنجکاو نسبت به اطلاعات موجود در محیط پیرامون است که میتواند ایدههای خلاقانهای را ابداع کند. از این رو جمعآوری اطلاعات که در معماری به میزان قابل توجهی بصری هستند و اغلب از مشاهده شرایط محیطی پروژه بدست میآیند، نقش مهمی در شکلگیری ایدههای معمارانه دارد. [/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica,sans-serif]معماری همواره با مسائل مختلفی سروکار دارد و عوامل موثر بر شکلگیری پروژه بیشمارند. در این میان کار اصلی معمار یافتن جوهر منحصر بفرد و مسأله اصلی هر پروژه و پاسخگویی به آن با یک ایده قوی است. از این طریق است که ایده تولید میشود. طبیعی است که در آغاز کار یا در ضمن طراحی به علت تعدد مسائل پیش روی معمار، ایدههای فراوانی شکل بگیرند. در اینجا نقش معمار اولویتبندی ایدهها براساس اصلیترین مسائل و پالایش و تلفیق ایدههای خرد و کلان برای رسیدن به ساختاری منسجم است. در ضمن در مرحله طراحی جزئیات پروژه نیز میتوان از ایدههای متناسب با کلیت و اجزاء طرح استفاده کرد.[/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica,sans-serif]با اینکه داشتن ایدههای قوی در معماری حائز اهمیت است، اما تنها داشتن ایدههای خوب و خلاقانه برای رسیدن به یک معماری مطلوب کافی نیست. یک ایده معمارانه خوب علاوه بر نوآورانه بودن باید از قابلیتهای دیگری برخوردار باشد تا در نهایت یک معماری مطلوب و ماندگار از این ایده حاصل شود. [/FONT]

[/FONT]
 

m.h.z.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
طراحی فرم در معماری

طراحی فرم در معماری

سلام به همه
یه سری مطالبی هست که من از جاهای مختلف برداشتم...
تو سررسیدم خلاسه نویسی کردم.
راستی مدیر جان اگه فکر میکنین مفید نیست پاکش کنین...
اولش ر با کتاب آقای طایفه شروع میکنم تا به درسهای خانم دکتر برسیم...
منبع هر قسمت ر هم میگم براتون...


@



http://mhzm.parsaspace.com/1/t.f.1.jpg
 

m.h.z.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
حالا دارم رو بقیه اقلیما کار میکنم
ویژگیههای فرم ر تو اقلیمای مختلف بصورت گرافیکی واستون میزارم...
دارم روش کار میکنم
تکمیل شد واستون میزارم...
ایشاللا
 
بالا