[ آموزشی ] ساختمان آموزشی ـ کارگاهی موسسه آموزش عالی پیام‌ گلپایگان

e.69a_h

عضو جدید
EDUCATIONAL BUILDING OF PAYAM-E-GOLPAYEGAN HIGHER EDUCATION INSTITUTE / KAAZ DESIGN OFFICE

DECEMBER 17, 2014 IRANIAN ARCHITECT LEAVE A COMMENT
ساختمان آموزشی ـ کارگاهی موسسه آموزش عالی پیام‌ گلپایگان
معمار: دفتر طراحی کاز (مهدي عليرضايي، سميه ابراهيمي)
موقعیت: گلپایگان، اصفهان، ایران
تاریخ: 1393
مساحت: 1600 مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: هیات موسس موسسه آموزش عالی پیام‌ گلپایگان، به نمایندگی دکتر ابراهیم ابراهیمی
تیم پروژه: علی انصارین، سودابه مددی، عظیم سلیمی
جوایز: رتبه دوم ﮔﺮوه ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن‌ﻫﺎي عمومی جایزه معماری داخلی 1393


این بنا در یک سایت 20،000 مترمربعی و به دلیل کمبود فضاهای آموزشی و کارگاهی، احداث شده است. ساختمان اولیه در منتهی‌الیه شمال‌شرقی سایت واقع است و بنای جدید در نقطه مقابل آن، در ضلع جنوب‌غربی مکان‌یابی شد تا امکان ساخت‌وسازها در آینده نیز به راحتی امکان‌پذیر باشد. جهت‌گیری هردو بنا نیز هم‌سو انتخاب شد، با این تفاوت که در تقابل با جهت‌گیری به سمت شرق بنای شمالی، حجم بنای جدید با یک دیوار مایل به سوی غرب، در توازن با حجم شمالی طراحی شد. ایجاد مکعب‌هایی به رنگ فیروزه‌ای نیز پاسخی است به طراحی بنای موجود شمالی، با این تفاوت که این مکعب‌ها با بالا و پایین رفتن و پیش و پس رفتن و پر و خالی شدن، حالتی پویاتر به حجم بنا بخشیده‌اند.
Courtesy of KAAZ Design Office

بر اساس اقلیم منطقه و وزش بادهای شدید، ایده استفاده از بام بنا به عنوان محل اتصال توربین‌های بادی شکل گرفت و بعد از جلسات بسیار و موافقت ریاست موسسه، پروفیل شدت وزش بادهای منطقه بر اساس بادسنج نصب‌شده بر بام بنای موجود شمالی، طی شش ماه گرفته شده و سفارش خرید یک توربین بادی مناسب از پنج توربین موجود، به همراه تجهیزات مورد نیاز داده شد که می‌بایست در ترکیب با پنل‌های خورشیدی، این بنا را در آینده، به یک بنای با مصرف انرژی صفر تبدیل کند.
Courtesy of KAAZ Design Office

نحوه شکل‌گیری حجم و جدا شدن تدریجی و چرخش بخشی از بنا، پاسخی نیز است به بادهای شدید شمال‌غربی ـ جنوب‌شرقی سایت و جلوگیری از تبدیل‌شدن کریدور میانی حجم به تونل باد. کریدور میانی در امتداد پیاده‌راه شمالی ـ جنوبی، از میان حجم می‌گذرد و با این شیوه، ارتباط شمالی ـ جنوبی سایت قطع نمی‌شود و مسیر پیاده، طبق نقشه‌های طرح جامع سایت برقرار می‌ماند. در نمای شمالی بنا نیز، بخش چرخانده‌شده که بخش اصلی ارتباط عمودی طبقات در قالب رمپ و پله در آن قرار دارد، تدریجا شفاف شده و به یک سازه نمایان با شیبی درست مانند شیب دیواره ضلع غربی حجم بنا و در تقابل با آن، ختم می‌شود.
Courtesy of KAAZ Design Office

حجم کل بنا از ایده امتدادیافتن یک حرکت نواری‌شکل که از یک سوی حجم آغاز می‌شود و دور بنا چرخیده و طبقه به طبقه، پنجره‌ها را دور زده و در سراسر حجم امتداد می‌یابد و در نهایت، در بالاترین نقطه نمای شمالی و در همان بخش چرخیده در مقابل باد، با ایجاد یک خط آسمان متنوع خاتمه می‌یابد، شکل گرفته است.
Courtesy of KAAZ Design Office

شیشه‌های رنگی مات و شفاف مورد استفاده در بنا، در عین اشاره به فراموشی استفاده از این‌گونه شیشه‌های معماری پیشینیان ما، در بعضی نقاط، با پوشانیدن امتداد ستون‌ها و در نقاطی دیگر، با ایجاد تنوع در دید و منظرهای سراسری بنا، به کمک طراح آمدند. ایده طیف رنگی از تیره به روشن بنا نیز، با هدف محوشدن تدریجی بنا در آسمان و ایجاد دیدی عمودی در کنار کشیدگی افقی بنا و امتداد عمودی مکعب‌های فیروزه‌ای، در طراحی بنا مورد استفاده قرار گرفت. راه‌پله فرعی جنوبی و انبار کارگاه‌ها نیز، یکی به دلیل تابش شدید آفتاب و دیگری به دلایل حفاظتی و با الهام از کبوترخانه‌های موجود در منطقه، با بهره‌بردن از بازی نور و سایه ایجادشده توسط شیشه‌های موج دار، به صورت مجوف طراحی شدند.
Courtesy of KAAZ Design Office

در طراحی داخلی هر طبقه، در جهت تمایزیافتن در عین هماهنگی هر بخش، رنگ‌ها و جزییات و نورپردازی متفاوتی به کارگرفته شد. به عنوان مثال، در طبقه همکف که به کارگاه‌های برق و الکترونیک اختصاص یافته است، از رنگ استاندارد برق، یعنی زرد کاترپیلار، به همراه روشنایی‌های دارای یکنواخت‌کننده نور مربع‌شکل، و درهایی با شیشه‌های بازدید مربع‌شکل بهره برده شد و در طبقه بعدی، از رنگ سبز روشن در هماهنگی با شیشه‌های رنگی مورد استفاده، به همراه امتداد طولی نقاط نوری، و درهایی با پنجره بازدید عمودی بهره گرفته شد. در طبقه آخر نیز، از رنگ فیروزه‌ای هماهنگ با آخرین رنگ مورد استفاده، به همراه جزییات متفاوت درها بهره گرفته شد. در شکل‌دهی دیوارها و سقف سالن چندمنظوره طبقه آخر نیز، ایده پلکانی مایل در جهت کاهش بازتاب صوت، و رنگ‌آمیزی طیف طوسی در جهت هماهنگی با حجم بنا و کاهش نور، تاثیرگذار بودند.
Courtesy of KAAZ Design Office

در انتها، می‌بایست به چالش دایمی طراحان و مدیریت با تنگناهای مالی و بودجه بسیار محدود ساخت و تلاش هر دو در حفظ معماری بنا، در عین حفظ سقف بودجه طرح، آن هم با شداید تورمی موجود در زمان ساخت اشاره کنیم.

منبع:http://iranian-architect.ir/

 
آخرین ویرایش:
بالا