[ آموزشی ] ریز فضا های معماری - سناریوی فضاها

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
ریزفضاهای معماری


این بخش مربوط به شناسایی و تدوین ریز فضاهای معماری هست . همونطور که همه عزیزانم مستحضر هستند ف چه برای طراحی در طرحهای مختلف و چه در اسکیس ، یکی از مهمترین موارد ، اطلاع از ریز فضاهای معماری هست .
در این تاپیک قصد جمع آوری ریز فضاهای بناهای معماری رو داریم . ترتیبی برای این کار وجود نداره و با توجه به نیاز و اطلاعات از عناوین طرحها و فضاها هر نفر میتونه راجع به یک موضوع کار کنه . تکراری شدن موضوعات ، اصلا مهم نیست ولی این تکرار نباید در مطلب باشه و در محتوا باید تفاوتهایی وجود داشته باشه .

تفاوت اصلی این بخش با سایر بخشها در اینه که این ریز فضا ها بعد از عنوان شدنش باید به صورت سناریو نوشته بشه . برای مثال فرض کنید وارد یک موزه شدید . قبل از ورود و در خیابون تمام نکاتی رو که به عنوان یک معمار باید در طراحی اون در نظر بگیرید رو باید به رشته تحریر در بیارید و بین اونها پیوند مناسبی برقرار کنید . چنانچه از فضا عکس تهیه کنید و اینجا بگذارید که می شه یک داستان مصور و هر معمار یا غیر معماری که این مطلب رو بخونه ، به راحتی می تونه با در نظر گرفتن مسیر سناریو ، حدود لکه گذاری طرحها رو انجام بده .

این بخش بعد از شروع به کار جزو مسابقات تالار معماری دسته بندی خواهد شد و بهترین سناریوی اون حائز جوایزی خواهد شد که به مرور به اطلاع دوستان خواهم رسوند .


 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
تعدادی از فضاهایی که برای شروع کار میشه از اونها استفاده کرد رو برای دوستان می گذارم :

1- مقبره

2- کتابخانه 1000 جلدی

3- مدرسه

4- راهدار خانه

5- مهد کودک

6- درمانگاه بین راهی

7- سالن ورزشی چند منظوره

8- نماز خانه بین راهی

9- نمایشگاه صنعتی

10- انستیتو پرورش گل و گیاه

11- خانه پرستار

12 کانون معماران

13- خانه پرستار

14- اقامتگاه بین راهی -

15- محل اسکان جمعیت هلال احمر

16- مسجد 300 نفری

17- کار خانه مواد غذایی

18- کوشک سرچشمه

19- جای فهمیدن آب

20- موزه باد کاشان

21- چای بازار

22- سینما

23- میدان میوه و تره بار

24- پلاژگاه و ایستگاه قایق رانی

25 - دبستان ابتدایی

26- مترو

27- ایستگاه قطار

28- ساختمان پار کینگ 6 طبقه

29- سرویس بهداشتی

30 - پمپ بنزین جاده ای

31- خانه دانشجو

32- المان

33- موزه سینمای جوان

34- سوله بحران

35- ایستگاه آتش نشانی

36- موزه آثار باستانی

37- کانون پرورشی و فکری

39- پایانه مسافر بری

40- نان سنگکی

41- خانه عکس
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
نمونه سناریو برای فضای کتابخانه :

قسمت سوم تحلیل فضاها- کتابخونه + داستان ریز فضا
کتابخانه

به مجموعه‌ای از اطلاعات و منابع و خدمات اطلاعاتی گفته می‌شود که توسط یک نهاد عمومی، خصوصی یا یک شخص نگهداری و اداره می‌شود. از نگاه سنتی، کتابخانه به طور معمول به مجموعه‌ای از کتاب‌ها گفته می‌شود.
کتابخانه مکانی برای مطالعه کتاب است !
کتابخانه دارای دسته بندیهای متفاوت کتاب است و دارای دو سیستم قفسه باز و قفسه بسته است قفسه بسته به مخزن اصلی وابسته است ب

تعريف كتابخانه هاي تخصصي طبق استانداردها و وظايف آن

كتابخانه هاي تحقيقاتي هستند كه بامجموعه هاي تخصصي خود خدمات اطلاعاتي ويژه اي را به گروهي از كاربران و پژوهشگرانارائه مي دهند. اين اصطلاح مراكز و خدمت اطلاع رساني را نيز دربر مي گيرد. كتابخانهتخصصي، به عنوان مهمترين منبع اطلاعاتي و پژوهشي جامعه علمي خود بايد مجموعه ايمتوازن و سازمان يافته در رشته هاي مربوط و هماهنگ با اهداف و برنامه هاي سازمانمادر فراهم آورد. اين مجموعه بايد حاوي تازه ترين اطلاعات و مدارك موجود در اشكالمختلف چاپي يا غيرچاپي(كتاب، نسخه خطي، نشريه ادواري، جزوه، نقشه، نمودار،ميكروفيلم، ميكروفيش، پايان نامه، بريده جرايد ، نوار صوتي، نوار ويدئو، فيلم، عكس،اسلايد، نرم افزار كامپيوتري، انواع رسانه هاي الكترونيكي و جز آن باشد

بخش ها: - كتابهاي فارسي و غير فارسي
- نشريات فارسي و غيرفارسي
- بانكها و پايگاههاي اطلاعاتي
- اسناد و مدارك علمي – فني فارسي وغيرفارسي
- مرجع ( پايان نامه ها و كتابهاي مرجع فارسي وغيرفارسي )
- نقشه ها
- ميز امانت و خدمات تكثير و نسخه برداري
- بخش مبادله کتب و نشريات


رده بندي كتابخانه:
- رده بندي كتابخانه بر اساس رده بندي كتابخانه كنگره (LC) است.

انواع کتابخانه :
کتابخانه عمومی
کتابخانه دانشگاهی
کتابخانه تخصصی
کتابخانه های آکادمیک
کتابخانه های وابسته به یک مجموعه
کتابخانه ملی



سناریویی برای کتابخانه آستان قدس رضوی :

از صحن شیخ بهایی چند پله وجود دارد که وقتی بالا می روی روبرو آقایی نشسته تقریبا در حال چرت زدن سمت راست مربوط به مردان است جایی که وسایل اضافی را می دهی و یک فیش طلقی سفت می گیری شببیه نمره های قدیم حمام ! دقیقا سمت مقابل ، خواهران محترمه اذن دخول می گیرند و بعد از تحویل وسایل داخل همان حیاط خلوتی می شوند که ما میشویم و بعد از گذشتن از کنار یک المان کوچک وارد محوطه اصلی کتابخانه می شوند .


سمت راست چند عدد کامپوتر موجوده که خوراکشون احتمال قوی یا گازوییله یا ذغال سنگ چون سرعتش مثل سرعت یادگیری من و حرکت کردن خانم باجی حمید اینا است که الان حدود 102 سال از خدا عمر گرفته حتم یقین عزرایئل یا مثل ما جدیدا فراموشکار شده یا الا ایهال امتحان اسکیسی چیزی داره که نمیرسه سر وقت این جوونای ناکام !


پرت شدیم از کنار کامپیوترا ... بغل کامپیوترا یه آقایی نشسته با لباس سفید دکتری که فک می کنم دکتری کتابداری یا کتابخونی یا کتاب خوری داره چون هم عینکش مثل عینک نن جان ما میمونه هم شکمش مثل شکم آقا جانمان گنده است هم اینکه سرش بد جوری تو کتابه ، البته همش یه نیم نگاهی هم به کامپوترا داره که نکنه کسی با دستگاه سی دی خوانش کارای خلاف شرعی چیزی انجام بده مبادا عکس مطلبی چتی تخمه ایی چیزی رد و بدل بشه ... در ضمن ای آقا با مخزن اصلی در ارتباطه که اگه خدای ناکرده کتابی چیزی خواستی بهت بده تا چند روز امانت ببری چند تا یادگاری و عکس و فحش و دعا بنویسی بعد هم مواکدا تاکید کنی اگه واسه 70 نفر ننویسن الهی بمیرن الهی کور بشن الهی به زمین گرم بخورن . آوار خراب شه سرشون و خلاصه از این حرفا و بعد بیای کتابو پس بدی ...
دست چپ همین سالن چند تا چک نقد کن که چند تا مسئول که اینا هم لباس دکتری تنشونه نشستن و کارای خاصی انجام میدن . مثلا روزنامه میخونن چای میخورن با هم گپ میزنن و گاهی هم اگه سوالی راجع به عضویت در کتابخونه ازشون بشه میگن برو روی برد رو بخون مگه ...

مستقیم یه مسجد چوبی ساخته شده که جلوش پره از پلاستیکه نمی دونم مردم کفشاشونو واسه چی میخوان به رخ خدا بکشن یا واسه بوی مطبوعش دلشون تنگ میشه الا ایهال وقت نماز جای پلاستیکا پر میشه جای بسی شکر داره که این پلاستیکا ارزونه . راستی یادم رفت بگم هنوز برای ورود به کتابخونه عوارض نمی گیرن !!

مستقیم تر که میری حدود 25 تا 35 تا پله میری پایین تا برسی به مخزن باز که جلوش بزرگ نوشتن افراد غیر عضو وارد نشن . خوب منم نمی تونستم وارد نشم . بالاخره یکبار تو زندگی هم که شده باید کتابخونه رو دید دیگه !

ادامه دارد ...
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام دومان جان.یه سوال داشتم.
این نوشته خودتونه؟
میشه توضیح بدین این جور سناریوها استفادش برای چیه؟
عکسها رو هم هنوز نمیتونم ببینم.

سلام آبجی معمار عزیز

بله این نوشته خودمه . اگه یکمی بهش دقت کنی میبی لابلای حرفهایی که زده شده ، ریز تمام فضاها رو با نگاهی داستانی عنوان کردم. که چنانچه با دید یک خواننده جلو بری ، به راحتی می تونی در فضا قرار بگیری و در برخورد با یه طراحی ، بدون اینکه فضایی رو دیده باشی، به شکل مجازی با به خاطر آوردن داستان فضا ، می تونی به راحتی به ریز فضاها و ارتباط بین اونها پی ببری . کاری که چیدمان ، لکه گذاری و نیاز سنجی رو در زمانی که عجله ایی برای طراحی داری از بین می بره !!

فایده این کار اینه که:

1- هر زمان که نیاز به طراحی فضای مشابه داشته باشی به راحتی می تونی به داستان رجوع کنی .
2- به راحتی فراموشت نمی شه و همینطور از تمام فرآیندش می تونی استفاده کنی .
3- بدون مراجعه به این فضاها ، اکه اکثرشون ، در خیلی از شهرستانهای کشورمون وجود نداره !!! می تونی دیدگاه داشته باشی .
4- حیطه بندیها رو بدون اینکه متوجه بشی رعایت می کنی . ( مبحث حیطه بندیها همیشه جزو مهمترین مسائل در معماری بوده و هست)
5- جنس ، مصالح ، کف سازیها ، طرحها و نقشه ها ، ارتباطات ، عناوین فضا و ... به طور کامل و رشته وار در ذهن می مونه .
6- در ازمونهای اسکیس ، زمان برای حل کردن روابط بین فضا ها از دست نمی ره و فقط باید کلیات کار انجام بشه .

امیدوارم کامل بوده باشه .
 

raha

مدیر بازنشسته
مدرسه

مدرسه

مدرسه:

محیطی است برای یادگیری...


یادگیری بخش مرکزی از زندگی هر فرد است و حتی زمانی که به آن فکر نمی‌کنیم هم اتفاق می‌افتد مثل زمانی که در مورد حوادث روزمره با دوستان خود حرف می‌زنیم . . . .
معمولاً یادگیری را با نام مدرسه به خاطر می‌آوریم اما مطمئناً بسیاری از مراحل یادگیری در خارج از مدرسه صورت می‌گیرد مثل پارک‌ها، حیاط مدرسه، خیابان، اطاق استراحت، میزهای ناهارخوری، راهروها و . . . .

لویی کان معتقد است که" تمام مكان‌هايي كه انسان براي تأمين خواسته خود در فراگيري از آنها استفاده مي‌كند مدرسه نام دارد و اين مكان‌ها تنها براي يادگيري و آموختن عقايد و نظريات نمي‌باشد بلكه براي فهم و ادراك دلايل وجود هر چيز و مناسبت‌هاي دوجانبه و روابط بين انسان و طبيعت نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرند."

خلاصه اطلاعات فضایی بسته در مدارس که تقریبا همه ی ما باهاش آشنایی داریم (این اطلاعات بسته به هر مقطعی و نوع سیستم آموزشی هر مدرسه میتونه متفاوت باشه) یه حالت ایده الش شامل این فضا ها میشه:

-کلاس های درس
آرايش فضايي كلاس‌ها به صورت‌مختلفي تجربه شده است. برخي از اين آرايشها عبارتند از:
آرايش خطي:
در اين نوع آرايش، كلاس‌ها به دو صورت خطي و در امتداد يكديگر قرار مي‌گيرند.
آرايش خطي ـ مجموعه‌اي:
در اين نوع آرايش، كلاس‌ها علاوه بر اينكه در مجاورت يكديگر و به صورت خطي قرار دارند، به دسته‌هاي مختلفي نيز تقسيم مي‌شوند.
آرايش مركزي:
در اين نوع آرايش، كلاس‌ها حول يك فضاي مركزي سازمان پيدا مي‌نمايند.
آرايش حياط مركزي:
كلاس‌ها حول يك حياط مركزي قرار مي‌گيرند.
آرايش دسته‌اي:
در اين نوع آرايش، يك دسته كلاس، تشكيل يك كلاس بزرگتر را مي‌دهد.
آرايش آزاد:
ساختار عمومي كلاس بصورت پلان يونيورسال و قابل تبديل به فضاهاي مختلف است.

-آزمایشگاهها (شیمی. فیزیک. زیست)
-کتابخانه
-اتاق بهداشت و کمک های اولیه
-اتاق پرورشی
- بخش ادای (دفتر مدیریت و معاونین و حسابداری)
-دفتر استراحت مربیان
-نماز خانه
-انبار
-سرویس بهداشتی( مربیان. دانش اموزان .جداگانه)
-بوفه
-آبخوری
-سالن سمعی بصری
-کارگاه
-سالن ورزشی (+انبار وسائل ورزشی)
-...


با توجه به اینکه در طراحی مدارس .تئوری های آموزشی . مسائل روانشناختی نقش تعیین کننده ای دارن.یه مختصریشو اینجا میزارم 2نوع سیستم آموزشی امروزه در مدارس اجرا میشه:

ـ سیستم آموزش معلم‌سالار
ـ سیستم آموزش دانش‌آموز‌محور

*یکی از مواردی که در همون ابتدای طراحی مدارس باید مورد توجه باشه اندازه مدارس هست .که به 2 دسته بزرگ و کوچک تقسیم میشن و این تقسیم بندی بر مبنای تعداد دانش آموزان هست...
-مدارس بزرگ
-مدارس کوچک
( مدارس كوچك براي تعداد 350 نفر در ابتدائي و كمتر از 400 نفر براي دبيرستان پيشنهاد شده است؛ اما يك ميانگين براي مدارس ابتدائي 300 تا 400 نفر و در دوره متوسطه 400 تا 800 نفر مي‌تواند تعريف‌كننده مدارس كوچك باشد.)

مزیت های مدارس کوچک:
-مدارس كوچكتر باعث صميمي شدن محيط يادگيري مي‌شود چرا كه بچه‌ها به خوبي يكديگر را مي‌شناسند.
-مدارس كوچكتر باعث كم شدن موضوعي به نام انزوا كه از عوامل به وجود آمدن خشونت است مي‌شود.
-مدارس كوچكتر باعث كم شدن شكاف ميان بچه‌هاي كم‌بضاعت و ثروتمند، در ميزان يافته‌هاست.
-در مدارس كوچك، معلمان با استفاده از هوش و تجارب خود تشويق مي‌شوند.
-برخي از مدارس كوچك به فلسفه " كم بيش است " معتقدند و موضوع كمبود منابع را مهم نمي‌دانند.
-موضوع اتكا به خويشتن در بچه‌هاي مدارس كوچكتر به چشم مي‌خورد.
-به طور كلي اشتياق بچه‌ها در مدارس كوچك بيشتر است.
-احساس تعلق بچه‌ها در مدارس كوچك بيشتر است.
-روابط بين فردي (شاگر ـ شاگرد، معلم ـ شاگرد، شاگرد ـ مدير و...) در مدارس كوچك مثبت‌تر است.
-در مدارس كوچك ميزان مشاركت والدين بيشتر است.
-در مدارس كوچك دانش‌آموزان براي يادگيري احساس بيشتري مي‌كنند.
-يادگيري بر اساس نيازهاي فرد و در ارتباط با دنياي بيرون مدرسه است.
-يادگيري مشترك و فعاليت جمعي در مدارس كوچك بيشتر است.
-در مدارس كوچك معلمان در بچه‌ها روحيه انتقادي را پرورش مي‌دهند و تفكر انتقادي بچه‌ها رشد پيدا مي‌كند.

تنوع اشكال مدارس كوچك:مدارس كوچك بر اساس نيازهاي آموزشي موردنظر خود، انواع مختلفي دارند. تفاوت ميان آنها هم در بخش نحوه آموزش و مديريت مدرسه و هم در نوع شكل‌گيري فضاي كالبدي مدرسه است. برخي از اين نمونه‌ها عبارتند از:

-Free standing school
از انواع مدارسي است كه داراي بودجه اقتصادي خود، فضاي مخصوص به خود، كارمندان و معلمان مخصوص به خود و... است و ممكن است جزء بنايي باشد كه در آن مدارس ديگر نيز هستند. برخي از اين نوع مدارس در يك ساختمان بزرگ واقع هستند.
-Multi schools
اين نوع از مدارس از تشكيل و كنار هم قرارگرفتن چند مدرسه به وجود مي‌آيند كه در برخي از خصوصيات با يكديگر مشترك هستند اما هر مدرسه فضاي مخصوص به خود و معلمان مخصوص به خود را دارد و تفكيك مدرسه‌ها مي‌تواند به صورت تفكيك پايه‌هاي مختلف تحصيلي نيز صورت گيرد.
-School within school
طرح مدرسه در داخل مدرسه از زمره طرح‌هايي است كه براي تحقق اهداف مدارس كوچك ارائه شده است. در اين نمونه‌ها (مدرسه داخل مدرسه يا School within school ) مدارس مي‌توانند در ساختمان با يكديگر مشترك اما به طور مستقل از يكديگر كار كنند. در اين مدل يك مدرسه كوچكتر در داخل يك مدرسه به اصطلاح ميزبان بزرگتر قرار مي‌گيرد و از حمايت‌هاي آن استفاده مي‌كند اما بودجه كاركنان و برنامه درسي خود را داراست.
اين مدل شبيه خانه‌هايي است كه بچه‌ها در سطوح مختلف در آنها گذشته مي‌شوند و هر خانه قوانين سازماندهنده خود، فعاليت‌هاي منحصر به خود، فعاليت‌هاي جمعي خاص و... را دارد. بنابراين مدل SWAS در جهت كم كردن اثرات منفي مدارس بزرگ و در جهت هدايت دانش‌آموزان به گروه‌هاي كوچكي است كه بعضاً اين دسته گروهها را خانه مي‌نامند.

یه متن از روسو که احساس فضایی مدارس سنتی رو تا حدی نشون میده :
" . . . بدبختانه ساعت درس فرا می‌رسد. آه! چه تغییر بدی در او ایجاد می‌شود؛ فوراً چشمانش تار می‌شود؛ نشاط او از بین می‌رود. ای شادی خداحافظ! بازیهای قشنگ خداحافظ! یک آدم موقر و زمخت دست او را می‌گیرد و می‌گوید: آقا بفرمایید برویم سر درس. از لای در اتاق کتابهای او را می‌بینم. کتابهای او! چه ابزار و اثاث حزن‌آوری برای این سن. طفلک به ناچار دنبال آموزگار می‌رود. نگاهی از روی حسرت به آنچه اطراف اوست می‌اندازد. دیدگانش پر از اشک است ولی جرأت نمی‌کند جاری سازد و قلبش پر از آه است ولی جرأت نمی‌کند برکشد . . . "


و اما چند تصویر از مدارسی که بر مبنای تئوری های جدید آموزشی ساخته شدن:





...
در انتها یه بخش از مقاله پدرم در رابطه با فن آوری اطلاعات و ارتباطات...:
يک شيوه آموزشي نوين از ويژگي هاي ذيل برخوردار است :


- باعث افزايش فعاليت و استقلال دانش‌آموز مي‌شود بطوريکه او خود مسئوليت يادگيري خود را قبول کرده، اهداف يادگيري خود را مشخص کرده، فعاليتهاي يادگيري خود را بوجود آورده و در نهايت پيشرفت خود يا دانش‌آموزان ديگر را ارزيابي مي‌کند.
- دانش‌آموزان را مجهز به تواناييها و مهارتهاي فني مي‌کند که در نتيجه آنها قادر به جستجو، سازماندهي و تحليل اطلاعات مي‌شوند و مي‌توانند نظريات خود را به شکل‌هاي گوناگون بيان نمايند و به گوش ديگران برسانند.
- دانش‌آموزان را تشويق مي‌کند که کارهاي خود را بصورت گروهي و در قالب پروژه انجام دهند در اين صورت آنها مي‌توانند با کمک يکديگر به حل مشکلات پيچيده و واقعي بپردازند.
- يادگيري فردي را براي دانش‌آموزان فراهم مي‌کند که به موجب آن آنها مي‌توانند با توجه به نوع نياز، سطح و علاقه خود به يادگيري مطالب بپردازند.
- به مسئله عدالت در بين دانش‌آموزان به جنس و گروههاي اجتماعي يا قومي مختلف مي‌پردازد و آموزش را براي دانش‌آموزاني که نمي‌توانند بخاطر دلايل اقتصادي، اجتماعي و يا جغرافيايي به تحصيل بپردازند ممکن مي‌سازد.
- «ديوارهاي کلاس درس را فرو مي‌ريزد». بدين صورت که زمان به مدرسه رفتن دانش‌آموزان را افزايش داده، سازمان بندي کلاس را تغيير داده و افراد ديگر (مثل والدين، دانشمندان و اقتصاد دانان) را در فرآيند آموزش وارد مي‌کند.
- انسجام و درک اجتماعي دانش‌آموزان را از طريق تبادل با گروهها و افرادي که بيش‌تر نمي‌توانست با آنها ارتباط ايجاد کند افزايش مي‌دهد.

امیدوارم مفید واقع بشه...
 
آخرین ویرایش:

rozhann

مدیر بازنشسته

سناریو برای فضای خوابگاه دانشجویی (دختران) :

امروز اولین تجربه بودن من توی خوابگاه خواهد بود.
صبح ساعت 7 با یک ساک کوچک وارد دانشگاه شدم.از سردر دانشگاه که وارد میشی سمت چپ ساختمونهای اموزش و دانشکده هایست و سمت راست یه پارکینگ بزرگه که جاییه برای ماشینهای کارمندان... از نگهبان پرسیدم که خوابگاه کجاست و تا کجا میشه با ماشین رفت؟پاکینگ رو نشونمون داد و گفت "پشت پارکینگ و تا همونجا هم بیشتر نمیتونین با ماشین برین."
راه افتادیم.پشت دیوار پارکینگ رو با ورقه های ایرانیت پوشونده بودن تا محوطه جلو ساختمون خوابگاه دیده نشه.از کنار پارکینگ وارد محوطه شدیم.
یه زمین والیبال با دو تا میز تنیس که نمیدونم اون میز بزرگ آهنی چی بود وسط زمین...
شایدم فکر کردن که خدای نکرده بچه ها بیان بازی کنن و از درس و مشق بیفتن ، این میز رو برای امنیت و رفاه حال دانشجویان گذاشته بودن اون وسط..
خلاصه با یه ساختمون سه طبقه روبرو شدیم که روی سردر اون بزرگ نوشته بود"خوابگاه دختران دانشگاه..."
چندتا پله میخورد و میرفت بالا تا به درب ورودی برسیم ، ولی فکر کنم چون هنوز خیلی زود بود در باز نبود.یه زنگ و آیفون کنار در بود.نمیدونستم حالا زنگ بزنم یا نه.:w20:
آخه ساخت 7:30 کلاس داشتم و باید وسایلمو میذاشتم جایی
:w05:.دل رو به دریا زدمو دستمو گذاشتم رو زنگ.
چشامو بستمو تصور کردم الان یه خانم پیر و چاق مثل ناظم دبیرستانمون میاد در و باز میکنه و با اخم میگه"چرا اینموقع صبح از خواب بیدارم کردی؟":exclaim:
هرچی صبر کردم در باز نشد.دوباره زنگ زدم-نه خبری نبود-
اومدم در بزنم که با فشار دستم در باز شد.
در رو باز کردم.:w45:

یه پرده بزرگ و ضخیم توی فاصله 1.5 متری از در آویزون بود که از پشتش هیچی معلوم نبود.
یه طرف لبه پرده رو با سوزن برگردونده بودن و یه فلش روی یه کاغذ جهت ورود رو از سمت راست بهت نشون میداد.
وارد که شدم روبروم یه راه پله بزرگ بود که به سمت بالا میرفت.
سمت راست یه اتاق 3*3 بود که پنجره های بزرگی داشت و از توش میشد تمام اطراف رو دید.توش یه میز تحریر بود و دو طرف دیگه مبل چیده شد بود.
بالاش هم نوشته بود"اتاق سرپرستی"

ادامه دارد ...
 

rozhann

مدیر بازنشسته
سمت چپ یه راهرو بود که دو طرف اتاق بود،داشتم اطراف رو بررسی میکردم که دیدم یه خانم از پله ها اومد پایین و با لبخند ازم پرسید"دانشجوی جدیدین؟":eek: هیچ وقت فکر نمیکردم مسئول خوابگاه اینقدر جوون و خوش اخلاق باشه:surprised: همیشه ناظم دبیرستانمون توی ذهنم بود که فقط یه خط کش دستش کم داشت تا اگه چپ بری بزنه کف دستت.
خلاصه با اون خانوم که مسئول شب خوابگاه بود صحبت کردم و بعد از گفتن اطلاعات لازم کلید اتاق 106 رو بهم داد،کلی هم از این اتاق تعریف کرد.کلید رو برداشتیم و رفتیم به سمت اتاق.
اتاق توی همین راهرو سمت چپ آخرین اتاق سمت راست بود-به راهروها میگفتند لاین-اسم این راهرو هم لاین سرپرستی بود،آخه اتاق سرپرست شب هم توی همین لاین بود- اولین اتاق راهرو - یه اتاق یک تخته با یه میز کوچک که کف اتاق فرش کرده بود.
هر سمت لاین 5 اتاق بود و آخر هر لاین یه سمت حمامها و یه سمت سرویسهای بهداشتی.
اتاقهای خوابگاه همه 4 تخته بودند.در اتاق رو باز کرد.یه اتاق بزرگ حدود 5*4 متر و دو تخت دو طبقه.
روبه روی در ورودی یک در شیشه ای بود که به یک تراس 1*1 متر باز میشد و تمام نور اتاق از همین در شیشه ای تامین میشد.
دو طرف درب ورودی هم 4 تا کمد دیواری بزرگ.در یکی از کمدها رو باز کردم.دو طبقه پایین داشت و بالا جایی برای آویز لباسها.ولی توی 3تا از کمدها ظرف و لیوان و ...بود.
از مسئول که پرسیدم گفت 3 تا از هم رشته ای هام هم هستندکه هفته قبل اومدن و رفتن و امروز دوباره برمیگردن.خوشحال شدم که حداقل تنها نیستم.
وسایلمو گذاشتم توی اتاق.هنوز یک ربع وقت داشتم جهت کندوکاو و نه فضولی.
به گشتن خودم در خوابگاه ادامه دادم...
 

rozhann

مدیر بازنشسته
دوباره به اول راهرو برگشتم و از اونجا لاین رو نگاه کردم.میخواستم کاملا با محیط آشنا باشم تا خدای نکرده احساس غریبی بهم دست نده.:w05:
از پله ها رفتم بالا.وارد هر طبقه که میشدی دو طرف دو تا راهرو با عرض حدود 3 متر بود.سمت راست هر راهرو یه آشپزخونه بزرگ بود،با یه ظرف شویی دوتایی-دوتا اجاق گاز-دوتا یخچال و یک فریزر.فضای آشپزخونش خیلی خوب و بزرگ و تمیز بود.

دو طرف راهرو تا اخر اتاقها بودن و آخر راهروها باز سمت راست فضایی برای حمام و سمت چپ سرویسها.
روی دیوار آخر راهرو یه پنجره بزرگ پر نور بود.یاد حرف استاد طرحم افتادم :w10:که میگفت همیشه ته راهرو ها رو با یه فضا تعریف کنین ، حتی با یه پنجره نورگیر ، تا راهرو خفه به نظر نیاد.اینجا کاملا حرف استادم رو و کاربردشو دیدم.
لاین سمت چپ هم به همین صورت بود.
اومدم برم طبقه بالا ، دیدم روبروم یه سالنه.:huh:واردش که شدم ، یه سری صندلی چیده شده و یه میز تلویزیون اونجا بود.فکر کنم اتاق تلویزیون بود.
از اون طرفشم باز یه راه داشت.ازش که رد شدم دو طرف دوباره همون راهروها و اتاقها و باز یه راه پله بزرگ که به سمت بالا و پایین میرفت:w20:
داشتم توی ساختمون گم میشدم:confused:.ایستادم و دورو برمو نگاه کردم و بعد کلی فکر کردن تازه فهمیدم چه خبره.
خوابگاه دو تا ساختمون سه طبقه بود که با یک پل به هم وصل میشدند.پل ارتباطی همین سالن تلویزیون بود که بین دو ساختمون مشترک میشد.
همینطوری که داشتم میگشتم از پشت سرم یه خانم صدام کرد و ازم پرسید "دانشجوی جدید شمایین؟"و بعد صحبتهای کافی گفت باهاش برم تا بهم تشک و ملحفه تمیز بده.دنبالش راه افتادم. از پله ها رفتیم پایین.
سمت چپ دو تا سالن بزرگ بود که یکی نماز خونه بود و یکی کتابخونه ، با مبلمان خاص خودشون.
سمت راست چندتا اتاق بزرگ با درهای تقریبا بزرگ بود.کنار راهرو ها تخت و صفحه فلزی و یه سری وسایل که نشون میداد اینجا انباره.
یه اتاق هم که بالاش نوشته بود"خانه داری" توش رو که نگاه کردم یه چرخ خیاطی و ماشین لباسشویی و چندتا وسیله بود.
تشک و ملحفه رو گرفتم و اومدم بالا توی اتاقم.
به ساعتم نگاه کردم.واییییییییی ساعت 7:25 دقیقه.با تمام سرعت در رو قفل کردم و به سمت کلاس راه افتادم...

 

raha

مدیر بازنشسته
کودکستان

شکل کلی فضای معماری کودکان از عناصری منحصر به فرد، برجسته و آنچه برانگیزنده احساسات وی است سرچشمه میگیرد.

ضوابط ساخت مهدکودک:

- ساختمان مهدکودک در مناطق شهری باید در نقاطی اجرا شود که سرعت خودروها حداکثر 30 کیلومتر باشد
-محدوده ی امنیتی برای کنترل عبور و مرور کودکان وجود داشته باشد
-حرکت کودک از خارج ساختمان تا داخل و داخل ساختمان نباید اختلاف سطح داشته باشد
-استفاده از اشیاء تیز و برنده در محوطه سازی مجاز نیست
-عناصر محیطی باید بگونه ای طراحی شوند که احتمال بالا رفتن کودک از آن سلب شود.
و...


در طراحی باید امکان نظارت مربیان به بچه ها وجود داشته باشد تا از بروز رفتارهای نامناسب در هنگام بازی خودداری کنند و امکان سریعتر اقدامات حمایتی و کمک های اولیه فراهم باشد.

مهمترین فاکتور ارزیابی ایمنی در مهدکودک ها سطح فضای بازی، طراحی وسائل میباشد.

سطح زیر وسائل بازی باید به حد کافی نرم باشد از موادی مانند خاک اره، شن، ماسه نرم، کائوچوئی پرشده باشد.

فعالیت اصلی کودکان در مراکز پیش دبستانی خوابیدن، غذا خوردن، بازی کردن است.


استانداردهای معماری طراحی مهدکودک:


اندازه تجهیزات مورد استفاده باید متناسب با ابعاد بدن آنها باشد.

از میزو صندلی سه پایه نباید استفاده کرد.

ساختمان مهدکودک باید حتی المقدور یک طبقه باشد. در غیر اینصورت طبقه دوم به نگهداری شیرخواران و اطفال نوپا اختصاص یابد.

درها: محل و فاصلهی دربها از هم باید به نحوی باشد که خطر آفرین نباشد/ نباید از درهای شیشه ای استفاده کرد/ محل درها نباید در قسمت ابتدا و یا انتهای پلکان باشد/ درهای لولایی نباید به قسمت های پر رفت و آمد مثل راهرو ها باز شوند/ از درهای بادبزنی نباید استفاده کرد/

پنجره: حداقل ابعاد پنجره در طبقه همکف 50*70 و حداکثر ارتفاع کف پنجره از کف تمام شده داخلی باید 60 سانتی متر باشد./پنجره ها رو به گذر عمومی باید از شیشه ی مات استفاده کرد/ پنجره ها باید از داخل دارای شبکه محافظ باشند/


توصیه ها:
در اتاق آموزش بهتر است کودکان در اطراف یک میز مستقر شوند.
تقسیمات داخلی فضاها بهتر است با استفاده از قفسه های کوتاه انجام پذیرد.
درهای کمد بهتر است کشویی باز و بسته شوند.

پوشش محوطه بهتر است از شن. براده های چوب. ماسه. چمن و خورده های لاستیک باشد.
برای اختلاف سطح کم در حد یک پله باید از رامپ به طول حداقل یک متر استفاده شود.
با ایجاد تفاوت در رنگ و نور پردازی و مصالح باید توجه کودک را به پله جلب کرد.

کودکان رنگ های تابناک و درخشنده را دوست دارند. میتوان با به کار بردن رنگ های شاد و روشن محدوده ها را مشخص کرد.
فضاهایی با نور طبیعی و روشن اثر مثبت بر کودکان دارد.


اهداف اساسی طراحی برای کودکان را میتوان به قرار زیر بر شمرد:
محیطی دلپذیر/ وضوح و خوانایی/ در نظر گرفتن فضای بازی/ تنوع/ مشخص کردن محدوده ها با کفسازی/ ایجاد حس کنجکاوی و خلاقیت/ رعایت عوامل زیبایی شناسی/ رعایت قیاس مبلمان/ همسازی با اقلیم منطقه

فضاها شامل: فضای طبیعی/ فضای باز/ فضای راه ها/ فضایی برای ماجرا جویی/ فضاهای مخفی/ ساختارهای بازی

کاربریهای سازگار: فضای سبز/ آتش نشانی/ مراکز پلیس/ مراکز فرهنگی/ سینما

اطلاعات نویفرت راجب کودکستان:

مهدهای مخصوص بچه های 8 ماهه تا 3 ساله، گروه های 6-8 نفره/ و کودکستانی از 3 ساله تا سن مدرسه گروه های 25-30 نفره

مهدها با فضای 2-3 متر مربع برای هر کودک / کودکستان ها فضای 1.5 تا 3 متر مربع برای هر کودک + فضاهایی برای میز و قفسه و کمد و صندلی ها و جای اسباب بازی

به همراه بیش از دو اتاق گروهی یک اتاق چند منظوره نیاز است که ترجیح داده میشود در کنار اتاق ها قرار گیرد تا امکان نظارت بر آنها وجود داشته باشد. عایق صوتی مطلوب این اتاق ها باعث تمرکز کودکان در فر آیند یاد گیری میشود.


اینم چنتا نمونه موردی:







===================









===================





===================





متاسفانه هر چی نت رو زیر رو کردم اسکیس مهدکودک پیدا نکردم... خودم در اولین فرصت یه اسکیس مهدکودک میزنم و ضمیمه پستم میکنم:D

منابع:
طراحی و معماری فضاهای آموزشی/ دکتر رضا شاطریان
نویفرت

http://en.wikiarquitectura.com/index.php?title=Els_Colors_Kindergarten
http://www.designshare.com/index.php/case-studies/ies-interactive-european-school/
 

بابالنگ دراز

کاربر بیش فعال
روز سوم

روز سوم

کتابخانه در پارک:
1.تعریف:مکانی برای نگهداری و خواندن کتاب
2.ریز فضا ها:فضایی برای نگهداری انواع کتاب از جمله کنکوری،مذهبی،میکروفیلم،مرجع ،نشریات علمی،روزنامه ها ،اسناد
مطالعه تفننی،serch،مطالعه حرفع ای
_سالن مطالعه ای کع تمام موارد فوق را به صورت شفاف و تنها با فضا سازی داشته باشد و فضا سازی با ستون،اختلاف
سطح،ویدهاو...انجام شود
_انبار کتاب فضایی برای ترمیم کتاب،قسمت اداری،نمازخانه ها،فضای رایانه ها
3.اصلی ترین فضا:سالن مطالعه ،مخزن ،مرجع
4.مقطع: از مخزن و سالن مطالعه زده شود به طوری که نحوه نورگیری چیدمان مبلمان سالن مطالعه و مخزن کتابها را نشان
5. حجم: حجمی ساده باشکستهای متعدد بدنه،برای کنترل نور و ارتباط بهتر با طبیعت پارک به صورت 2 طبقه به صورت
شفاف
6. اصلی ترین سند شیت: پلان و مقطع
تذکر: قسمت هایی از بنا که در کنار خیابان طراحی میشوند صلب تر و سنگینتر باشند.

نیازهای اساسی در روند شکل گیری کتابخانه¬ها عبارتند از:
ـ آموزش مذهبی ـ اخلاقی؛ اولین تمدنها از کتابخانه جهت آموزش اخلاقی ـ مذهبی بهره¬برداری می کرده اند، مانند کتابخانه های صومعه، کلیسا و نهادهای مذهبی هند.
ـ نگهداری مواد؛ حفاظت از مدارک، نسخ خطی و مدارک
ـ حفاظت از میراث فرهنگی؛ غربیان و رومیان، کتابخانه را در درجه اول برای حفظ میراث ثبت شده و تحویل آن به نسل های بعد می دانسته اند مانند کتابخانه صومعه های قرون وسطی، امروزه هم کتابخانه های ملی، ایالتی، مرکزی و ... همین وظیفه را بر عهده دارند.
ـ خواندن تفننی؛ از وظایف مهم کتابخانه عمومی فراهم آوردن زمینه ای جهت مطالعه برای سرگرمی است.
ـ جمع آوری از روی علاقه شخصی؛ مردم از روی تفاخر و یا جهت ارضای شخصی به جمع آوری نسخ می پردازند.
ـ شهروندان مطلع؛ موفقیت جامعه دموکراتیک بستگی بسیاری به شهروندان مطلع آن جامعه دارد که وظیفه کتابخانه عمومی مطلع نگه داشتن مردم جامعه خویش است.
ـ عاملی در تحول اجتماعی؛ در روند تحول اجتماعی، کتابخانه¬ها برای اجرای خواسته های مهم مثمر ثمرترند که وظیفه آن دستیابی به اطلاعاـ، تساوی آموزش، دسترسی به آگاهی سیاسی ـ اجتماعی می باشد.
ـ خودسازی و خودآموزی
ـ آموزش رسمی؛ وظیفه کتابخانه، جمع آوری مواد برای ارائه به دانش آموزان و دانش پژوهان است.
ـ حمایت از تحقیق و تفّحص؛ فراهم آوردن مواد و تسهیلات برای تحقیق

اهداف کتابخانه کودکان
تسهیل بهره¬گیری از حق دسترسی به:
ـ اطلاعات
ـ سواد رسانه ای، الکترونیکی، دیداری و عملی
ـ رشد فرهنگی
ـ رشد مطالعه و خواندن
ـ فراگیری مادام العمر
ـ برنامه های خلاق و سازنده در اوقات فراغت
• دسترسی مستقیم وکودکان به تمام منابع و رسانه¬ها
• تدارک برنامه ها و فعالیتهای گوناگون برای کودکان، والدین، و کودک یاران
• تسهیل حضور خانواده ها در جوامع محلی
• توانمندسازی کودکان و حمایت از آزادی و امنیت آنان
• کمک به این که کودکان به افرادی با اعتماد به نفس و کاردان تبدیل شوند.
• تلاش برای ایجاد جهانی آرام و صلح مدار
خدمات کتابخانه کودکان
• امانت مواد و منابع متنوع
• ارائه خدمات مرجع و اطلاع رسانی
• دیدار از کتابخانه
• کمک به کودکان در انتخاب منابع
• شرکت دادن کودکان در گزینش منابع کتابخانه و توسعه خدمات آن
• آموزش مهارتهای کتابخانه ای و سواد اطلاعاتی
• انجام فعالیتهای تدوینی (ترویج کتابخانی)
• اجرای برنامه های خلاق و گروهی، قصه گویی، مطالعه، نمایش، فعالیتهای علمی، مطابقه ها و سرگرمی¬های دیگر
• ارائه خدمات مرجع و آموزش به کودک یاران، مربیان دوره آمادگی، معلمان مدرسه و کتابداران و والدین
• همکاران و مشارکت با سازمانها و مؤسسات واقع در مناطق


اهداف کتابخانه نوجوانان
• تدارک مرحلۀ بینابینی گذار از خدمات کودکان به خدمات بزرگسالان
• تشویق عادات فراگیری مادام العمر از طریق کتابخانه و ترویج کتابخوانی
• ایجاد انگیزشهای مطالعه مادام العمر برای کسب اطلاعات و سرگرمی
• پرورش مهارتهای سواد اطلاعاتی
• تدارک خدمات و مجموعه هایی برای نوجوانان هر ناحیه جهت برآوردن نیازهای آنان در زمینه های آموزشی اطلاعاتی، فرهنگی، تفریحی

خدمات کتابخانه نوجوانان
• تدارک اطلاعات مرجعی از جمله برای نظارت درسی
• بازدیدهای گروهی از کتابخانه
• تطبیق مهارتهای اطلاع رسانی و سوادآموزی استفاده از منابع جانبی و الکترونیکی
• ارائه جمعیت مشاوره به نوجوانان افرادی و گروهی
• فراهم سازی تسهیلات برای دستیابی به منابع خارج از مجموعه از طریق خدمات بین کتابخانه ای و مانند آن
نمونه برنامه های مناسب کتابخانه برای نوجوانان
• معرفی کتاب
• اتحاد گروهی
• برنامه¬های اطلاع رسانی موضوع های خاص(مثلا بهداشت،مباحث روز)
• دعوت عناصر اصلی


فضاهای مورد نیاز
فضاهای کتابخانه را می¬توان در سه دسته کلی برشمرد، «فضاهای عملکردی» که محل فعالیتهای اصلی کتابخانه است و خود شامل فضاهای اداری، فضاهای فنی و کارگاهی، و فضاهای عمومی است، «فضاهای خدماتی» که مربوط به کتابخانه است اما حاوی فعالیت های اصلی آن نیست مانند تأسیسات و «فضاهای ارتباطی»
فضاهای اداری
فضایی است که فعالیت های جاری و روزمره مربوط به کتابخانه توسط کارکنان در آن صورت می¬گیرد منظور از کارکنان، کتابداران متخصص، کارمندان دفتری و اداری می¬باشد این بخش شامل اتاق ریاست، معاونت، اتاق منشی، واحد روابط عمومی و تبلیغات و تعدادی اتاق برای کارمندان است.
فضاهای فنی و کارگاهی
ـ کارگاه تعمیر و صحافی ـ لازم است هرچند وقت یکبار کتابها را صحافی نمود. همچنین کتابهای جلد کاغذی و نازک باید قبل از استفاده، صحافی شود. در کتابخانه هایی با حوزه جمعیتی بیش از 40000 نفر، بخش صحافی با تجهیزات کافی چون میز و وسایل صحافی و محل نگهداری لوازم با توجه به ظرفیت کتابخانه باید در فضای کارگاه در نظر گرفته شود.
ـ بخش فهرست نویسی و رده بندی ـ در این بخش مواد نوشتاری، دیداری و الکترونیکی سازماندهی می شوند. مثلا مشخصات کتب جدید را با توجه به استانداردها و قوانین اطلاع رسانی و کتابداری، در برگه¬هایی ثبت یا فهرست می-کنند.

بطور خلاصه: براساس معیارهایی که نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای کتابخانه های مرکزی ارائه می دهد، فضاهای عمومی از طریق بخش¬های زیر به اطلاع رسانی و ارائه خدمات می پردازد:
ـ بخش اطلاع رسانی
ـ بخش امانت و گردش کتاب
ـ بخش نشریات ادواری و روزنامه ها
ـ بخش مرجع
ـ سالن مطالعه
ـ مخزن باز یا بسته
ـ آرشیو منابع غیر کتابی
ـ بخش دیداری و شنیداری
ـ بخش کودکان و نوجوانان
ـ بخش تحقیقات و پژوهش
ـ بخش اینترنت
ـ بخش تکثیر و تحویل مدرک
ـ فروشگاه و نمایشگاه
ـ سالن همایش ها و اجتماعات


استاندارد ها و سرانه ها
در این بخش، استانداردها و سرانه¬های لازم برای کتابخانه عمومی معلولین را در شش بخش جمعیت مورد نظر، ضوابط كلي طراحي ساختمانهاي عمومي ، ساعات کار، مواد و منابع، کارمندان و فضاهای مورد نیاز بررسی می¬کنیم. این اطلاعات، از منابع گوناگونی چون استانداردهای ایفلا برای کتابخانه¬های عمومی 1977/1973. رهنمودهای ایفلا و یونسکو درباره کتابخانه های مدارس. معیارهای برنامه ریزی و طراحی کتابخانه های عمومی کشور و پایان نامه های مختلف گردآوری و تدوین شده است.
نظام کتابخانه عمومی
حداقل جمعیت مورد نظر 15.000 نفر
حداقل جمعیتی که بطور معمول فعال در نظر گرفته می¬شود 50.000 نفر
ساعات کار
کتابخانه های عمده شهری 60 ساعت در هفته
کتابخانه های شاخه 18 تا 60 ساعت در هفته
ضوابط كلي طراحي ساختمانهاي عمومي:
تعريف: منظور از اماكن عمومي در اين مقاله آن دسته از ساختمانهايي هستند كه يكي از انواع خدمات عمومي مانند (موارد) ذيل را در اختيار افراد جامعه قرار مي دهند.
1- وروديها 2- راهرو 3- بازشو (در و پنجره) 4- پله 5- سطح شيبدار 6- آسانسور 7- فضاهاي بهداشتي 8- علايم
وروديها:
1- ورودي ساختمان حتي الامكان همسطح پياده رو باشد.
2- پياده رو منتهي به ورودي معلولان بايد با علايم حسي مشخص شود.
3-حداقل عمق فضاي جلو ورودي 140 سانتيمتر است.
4- وجود سايه بان به عرض حداقل 140 سانتيمتر بر روي فضاي جلو ورودي الزامي است.
5- حداقل عرض بازشوها در ورودي ساختمان 160 سانتيمتر باشد.
راهرو:
1-حداقل عرض راهرو140 سانتيمتر باشد.
2- كف راهروها بايد غير لغزنده باشد و از نصب كف پوشها با پرز بلند نيز خودداري شود.
3- در صورت وجود اختلاف سطح در كف راهرو بايد ارتباط با سطح شيب دار بصورت مياني تامين گردد.
بازشوها (در و پنجره):
1- حداقل عرض مفيد هر لنگه در براي عبور صندلي چرخدار 80 سانتيمتر باشد.
2- در مورد درهايي كه به خارج باز مي شوند تامين ديد كافي الزامي است.
3- حداكثر ارتفاع ديد از كف تمام شده 100 سانتيمتر باشد.
4- درها بايد داراي پاشو به ارتفاع 20 سانتيمتر باشد.
5- كليه درها بايد به سهولت باز و بسته شوند.
6- درها بايد حتي المقدور بدون آستانه باشد در صورت اجبار حداكثر ارتفاع آستانه 2 سانتيمتر باشد.
7- ارتفاع دستگيره پنجره از كف حداكثر 120 سانتيمتر باشد.
8- كليه درها و پنجره هايي كه تا كف داراي شيشه هستند در مقابل ضربه صندلي چرخدار محافظت و از شيشه مقاوم ساخته شده باشد.
پله:
1- وجود علايم حسي در كف قبل از ورود به قفسه پله براي هشدار به نابينايان الزامي است.
2- عرض كف پله 30 سانتيمتر و حداكثر ارتفاع آن 17 سانتيمتر باشد.
3- حداقل عرضه پله 120 سانتيمتر است.
4- ارتفاع دستگيره در طرفين پله الزامي است.
5- ارتفاع دستگيره از كف پله براي كودكان 40 سانتيمتر و براي بزرگسالان 85 سانتيمتر باشد.
6- لبه پله كاملا غير لغزنده بوده و به وسيله اختلاف رنگ قابل تشخيص باشد.
7- نصب هر گونه لبه، پله غير مسطح و گرد كردن لب پله ممنوع است.
8- در كناره هاي عرض لبه، تغيير لبه مخصوص براي جلوگيري از لغزش عصا الزامي است.
9- پاخور پله بايد بسته باشد و پيشامدگي لبه پله از پا خور نبايد بيش از 2 سانتيمتر باشد.
10- حداقل عمق پا گرد پله 120 سانتيمتر و در پله ها دو برابر عرض پله باشد.
سطح شيبدار:
1- حداقل عرض همسطح شيبدار 120 سانتيمتر باشد.
2-براي سطوح شيبدار تا 2 متر، طول حداكثر شيب 8% با عرض 120 سانتيمتر مي باشد.
3- در سطح شيبدار بيش از سه متر طول (تا حدمجاز 9 متر) درازاي هر متر افزايش طول 5 سانتيمتر به عرض مفيد آن اضافه 5% از شيب آن كاسته شود.
4- پيش بيني يك پاگرد به عمق حداقل 12 سانتيمتر و در هر 9 متر طول الزامي است. در سطوح شيبدار دو جهته عرض پاگرد برابر عرض سطح شيبدار خواهد بود.
5- كف سطح شيبدار دو جهته عرض پاگرد برابر عرض سطح شيبدار خواهد بود.
6- كف سطح شيبدار بايد غير لغزنده باشد.
7- سطوح شيبدار و ورودي ساختمان بايد مسقف باشد.
8- نصب ميله، دستگيره در طرفين الزامي است.
9- ارتفاع ميله، دستگيره در طرفين سطح شيبدار الزامي است.
10- ارتفاع ميله دستگيره از كف سطح شيبدار براي شخص نشسته 75سانتيمتر براي شخص ايستاده 85 سانتيمتر و براي كودكان 60 سانتيمتر مي باشد.
11- حداكثر ميله، دستگيره 5/3 سانتيمتر و حداقل فاصله بين آن و ديوار 4 سانتيمتر باشد.
آسانسور:
1- در ساختمانهاي عمومي كه براي دسترسي به طبقات از آسانسور استفاده مي شود وجود حداقل يك آسانسور قابل استفاده براي معلولان روي صندلي چرخدار الزامي است.
2- آسانسور بايد همسطح ورودي و يا در دسترس بلامانع صندلي چرخدار قرار گيرد.
3- حداقل فضاي در جلو آسانسور در هر طبقه 150 در 150 سانتيمتر مربع باشد.
4- آسانسور قابل استفاده براي معلولان، بايد مشخصات ذيل را داشته باشد:
1-4 عرض مفيد 80 سانتيمتر.
2-4-مجهز به در كشويي با چشم الكتروني.
3-4-ابعاد مفيد اتاقك آسانسور 110 در 140 سانتيمتر.
4-4- نصب دستگيره هاي كمكي در ديواره هاي آسانسور در ارتفاع 85 سانتيمتر از كف اتاقك الزامي است.
5-4-در محل هاي پر تردد معلولان، ارتفاع دكمه هاي كنترل كننده آسانسور حداكثر 130 سانتيمتر، حداقل برجستگي آن 5/1 سانتيمتر و حداقل قطر آن 2 سانتيمتر و نيز براي استفاده نابينايان قابل تشخيص باشد.
6-4- لازم است توقف آسانسور با زنگ مشخص شود.
فضاهاي بهداشتي:
1- در قسمتهايي از ساختمانهاي عمومي كه معلولان تردد مي نمايند تعبيه سرويس بهداشتي مخصوص آنان الزامي است.
2- حداقل اندازه سرويس بهداشتي 150 در 170 سانتيمتر مربع مي باشد و قابليت برگشت صندلي چرخدار در اين فضا الزامي است.
3- درب سرويس بهداشتي بايد رو به بيرون باز شود و گشودن آن در مواقع اضطراري از بيرون امكان پذير باشد.
4- نصب كاسه توالت به ارتفاع 45 سانتيمتر از كف الزامي است.
5- نصب دستگيره هاي كمكي افقي در طرفين كاسه توالت به ارتفاع 70 سانتيمتر از كف و 20 سانتيمتر جلوتر از لبه جلوي كاسه الزامي است.
6- نصب دستگيره هاي كمكي عمودي با فاصله 30 سانتيمتر از جلو كاسه و 40 سانتيمتر بالاتر از نشيمن توالت به روي ديوار مجاور اجباري است. دامنه نوسان ميله هاي عمودي 80 تا 120 سانتيمتر باشد.
7- نصب دستگيره اضافي بر روي قسمت داخلي درب به ارتفاع 80 سانتيمتر از كف و 25 سانتيمتر فاصله از مجاور لولا الزامي است.
8- دستشويي سرويس هاي بهداشتي بايد به نوعي نصب شوند كه بدون جابجايي فرد معلول از روي توالت توسط وي قابل استفاده باشد.
9- ارتفاع مناسب دستشويي از كف براي معلولان 75 تا 80 سانتيمتر مي باشد.
10- حداقل عمق بدون مانع از زير دستشويي 45 سانتيمتر است.
11- شيرهاي دستشويي بايد بصورت اهرمي و به آساني باز و بسته شوند.
12- ارتفاع لبه پاييني آينه دستشويي معلولان از كف حداكثر 90 سانتيمتر مي باشد.
13- حداكثر ارتفاع آويز حوله و جاي صابون از كف 80 سانتيمتر مي باشد.
علائم:
1-كليه اماكن، فضاهاي شهري و قسمتهايي از ساختمانهاي عمومي كه براي استفاده معلولان طراحي و تجهيز گرديده اند بايد به وسيله علامت ويژه معلولان مشخص گردد.

[B]نمونه ها[/B]:




http://www.2shared.com/file/12122413/964113ab/Design1.html

http://www.2shared.com/file/12122413/964113ab/Design1.html

http://www.2shared.com/file/12122413/964113ab/Design1.html
 

hossein00104

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
پلان ویلا همراه با آنالیز

پلان ویلا همراه با آنالیز

سلام امکان داره ریزفضاهای مربوط به ویلارو لطف کنین بگین؟ ممنونم

سلام دوست عزیز یه چند مورد پلان ویلا همراه با تحلیل واست گذاشتم ، واسه تنظیم برنامه فیزیکیت کارآمده.

دانلود از لینک زیر (فایل PDF
مشاهده پیوست 2-11.pdf
 

@mahs

عضو جدید
سلام . دوستان موضوع پایان نامه من خانه موسیقی هست. کسی میتونی اطلاعاتی راجع به فضاها و ریزفضاهای مورد نیازش بهم بده؟؟؟؟؟ ممنوووون.:(:que:
 
بالا