آمار قتل، آدم ربایی و سرقت های مسلحانه در سال گذشته

Elaheh.1

عضو جدید
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور تشریح کرد


بررسی پرونده های جنایی سال ۸۷ نشان می دهد ۴۲ درصد قتل های سال گذشته با استفاده از اسلحه سرد صورت گرفته است.
به گزارش خبرنگار ما، سرهنگ مصطفی رجبی معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور صبح دیروز در نشست خبری با اعلام این خبر گفت: متاسفانه در سال ۸۷ شاهد افزایش ۱۱ درصدی قتل در کشور بودیم. حال آن که کشفیات پلیس نیز در این زمینه از رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال ۸۶ برخوردار بوده است.۸۶ درصد پرونده قتل ها نیز در سال گذشته با تلاش پلیس کشف شده است.به گفته وی ۴۲ درصد قتل های سال گذشته با استفاده از سلاح سرد صورت گرفت که این میزان نسبت به سال ۸۶ تفاوت چندانی نداشته است.سرهنگ رجبی با بیان این که اختلاف ها و درگیری های آنی، عامل تاثیرگذار در ارتکاب قتل است، تصریح کرد: حمل چاقوهای نامتعارف همواره از نگرانی ها و دغدغه های پلیس است. از این رو پلیس کماکان در انتظار است، لایحه قانون ممنوعیت حمل، توزیع و فروش سلاح های سرد به صورت جدی در مجلس پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسد.معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور، سهم قتل با سلاح های گرم را ۲۵ درصد اعلام کرد و افزود: نزاع و اختلاف های خانوادگی بیشترین انگیزه قتل را به خود اختصاص داده است.

کاهش ۳ درصدی قتل های ناموسی
وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به کاهش سه درصدی قتل با انگیزه های ناموسی و منکراتی در سال گذشته، گفت: انگیزه سرقت در وقوع قتل ها نیز کاهش سه درصدی نشان می دهد، این در حالی است که انگیزه اختلاف های خانوادگی در وقوع قتل در سال ،۸۷ نسبت به سال ۸۶ حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

قتل های خانوادگی
سهم قتل به دست بستگان در سال گذشته نسبت به سال ۸۶ تفاوت چندانی نداشته، به طوری که این نوع قتل ها ۳۳ درصد از کل قتل های سال ۸۷ را در بر گرفته است. وی در ادامه با اشاره به این که سهم قتل زن به دست شوهر ۱۶ درصد و سهم قتل شوهر توسط زن در سال گذشته شش درصد بوده، خاطرنشان کرد: قتل زن توسط شوهر در سال ۸۷ نسبت به سال ۸۶ کاهش داشته و قتل مرد توسط زن، تفاوتی نشان نمی دهد.

فرزندکشی
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی افزود: سهم قتل توسط والدین در مجموع قتل های سال ،۸۷ ۱۲ درصد و همچنین سهم پدر و مادرکشی نیز در این مدت ۱۱ درصد از مجموع قتل ها را به خود اختصاص داده است.
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور در ادامه از افزایش سه درصدی قتل والدین در سال گذشته خبر داد و افزود: میزان وقوع قتل توسط والدین در سال ،۸۷ یک درصد کاهش نشان می دهد. به گفته وی، ناهنجاری هایی از جمله اعتیاد به مواد مخدر در فرزندان از جمله انگیزه های این نوع قتل هاست.سرهنگ رجبی درباره قتل های سریالی سال ۸۷ نیز گفت: پلیس در این رابطه نیز موفقیت های مطلوبی داشته است. حال آن که سال گذشته قتل سازمان یافته از طریق استخدام آدم کش نیز نداشته ایم.

میانگین سنی جنایتکاران ۲۰ تا ۳۰ سال
بررسی ها نشان می دهد ۲۳ درصد قربانیان در سال گذشته، زن بوده اند که این میزان نسبت به سال ۸۶ تغییری نداشته است و میانگین سنی قاتلان نیز ۲۰ تا ۳۰ سال بوده است. معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور، در ادامه از کاهش ۱۵ درصدی سرقت های مسلحانه در سال ۸۷ خبر داد و درصد کشف این سرقت ها را ۸۳ درصد عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به سال ۸۶ افزایش هفت درصدی نشان می دهد. وی درباره دلایل کاهش وقوع سرقت های مسلحانه در سال ۸۷ اظهار داشت: افزایش کیفی اقدامات پلیسی، همچنین تجهیز اماکنی همچون بانک ها به وسایل امنیتی در کاهش این گونه سرقت ها تاثیرگذار بوده است. به گفته سرهنگ رجبی، ۱۰ تن از سارقان مسلح بانک ها در عملیات های پلیسی سال گذشته به هلاکت رسیده و نزدیک به ۲۰ باند مسلح سرقت نیز توسط پلیس متلاشی شدند. در این رابطه ۴۵ اسلحه جنگی نیز کشف و ضبط شد. سرقت های مسلحانه در کشور نیز ۳۹ درصد نسبت به سال ۸۶ کاهش داشته است.

کاهش آدم ربایی
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور، با اشاره به کاهش شش درصدی آدم ربایی در سال ،۸۷ اختلافات ناشی از معامله مواد مخدر در استان های شرقی کشور را بیشترین انگیزه وقوع این نوع جرایم عنوان کرد. وی افزود: هم اکنون ۹۹ درصد آدم ربایی ها در کشور توسط پلیس کشف می شود که کشف ۱۰۰ درصدی آدم ربایی در سال ۸۸ از جمله برنامه های پلیس آگاهی کشور است. بیشترین آدم ربایی نیز در استان های فارس و کرمان مشاهده شده است.سرهنگ رجبی با اشاره به کاهش پنج درصدی تجاوز نیز اظهار داشت: اغفال و برقراری رابطه دوستی، مهم ترین شیوه و شگرد متجاوزان بوده است.
 

Similar threads

بالا