آماد(سیستم تامین و توزیع کالا)

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ماهیت :

بی‌شک یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های ستاد نیروهای مسلح، برآورد، تأمین و توزیع اقلام مختلف مورد نیاز برای پشتیبانی یگان‌ها (در زمان جنگ و صلح) است. این کار نیاز به متخصصان و کارشناسانی دارد که با مبانی علمی و فنون و فرآیندهای عملی این تخصص آشنا باشند.


هدف اصلی رشته آماد تربیت همین دسته از متخصصان است. افرادی که اصول علمی و عملی رشته آماد و موضوعات مرتبط با برآورد، بودجه‌های لجستیکی، تأمین اقلام و توزیع آنها را مطالعه می‌کنند.
در واقع دانشجویان این رشته با روش‌های علمی و عملی جمع‌آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل شرایط موجود، برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل در موضوعات آماد آشنا می‌شوند و قابلیت انجام کار کارشناسی و اظهار نظر پیرامون موضوعات برآورد، بودجه‌های لجستیکی و تأمین و توزیع اقلام و ارائه آن به مدیران سطوح عالی‌تر و هدایت سطوح پایین‌تر سازمانی در اجرای مؤثر عملیات آمادی را به دست می‌آورند و می‌توانند در چهار رشته فرعی “امور تخصصی آماد“، “تأمین“، “خرید و فروش و برآورد” و “توزیع” فعالیت نمایند.


توانایی‌های لازم:
با توجه به این که آماد جزو رشته‌های میان رشته‌ای است، دانشجویان آن باید از توانمندی‌های متنوع و متعددی برخوردار باشند؛ یعنی از یک سو دانشجوی این رشته باید در درس‌های ریاضی و آمار توانمند باشد و قدرت نگارش نسبتاً خوبی داشته باشد و از سوی دیگر باید از روابط ـ اجتماعی خوبی برخوردار بوده و فردی منظم و منضبط باشد. گفتنی است که این رشته فقط از بین داوطلبان مرد دانشجو می‌پذیرد.

موقعیت شغلی در ایران :


حیطه فعالیت فارغ‌التحصیلان آماد سپاه پاسداران، ارتش و سایر سازمان‌های نظامی و انتظامی کشور است.





درس‌های این رشته در طول تحصیل :

دروس پایه :

ریاضیات پایه، آمار، اقتصاد عمومی، مبانی علم حقوق، اصول بیمه، گزارش نویسی و مکاتبات نظامی، اصول حسابداری، حسابداری دولتی، اصول تنظیم و کنترل بودجه

دروس اصلی و تخصصی:

ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، آمار تخصصی، روش تحقیق، مبانی سازمان و مدیریت، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم‌ها، تحقیق در عملیات، حقوق بازرگانی، جغرافیی اقتصادی یران، مالیه عمومی و خط مشی مالی دولت، سازمان‌هی اداری جمهوری اسلامی یران، سازمان و تشکیلات نیروهی مسلح ج . ا . ا، بازاریابی و مدیریت بازار، مدیریت لجستیک، قوانین و مقررات مالی، برنامه‌ریزی حمل و نقل، انبارداری و ذخیره‌سازی کالا، کنترل پروژه



زبان تخصصی، کاربرد کامپیوتر در آماد، حسابداری صنعتی، اصول بودجه‌بندی در سازمان‌هی نظامی، کنترل موجودی کالا، کنترل کیفیت کالا، طبقه‌بندی و شماره گذاری کالا، سیستم‌هی اطلاعاتی مدیریت آماد، عملیات بانکی داخلی و خارجی، اصول و روش‌هی برآورد، برنامه‌ریزی توزیع، مدیریت سفارشات خارجی، فنون مذاکره در امور بازرگانی، آشنیی با آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هی آمادی، آشنیی با استانداردهی ملی، دولتی و نظامی، تعیین فرم‌ها و استانداردها، پشتیبانی آمادی در عملیات نظامی، پروژه، کارآموزی.
 
بالا