آمادگی برای مصاحبه های حضوری (خان دوم بعد از قبولی در هر آزمون استخدامی)

avisaafhar

کاربر فعال مهندسی مواد, ارتباط با صنعت
در این تاپیک جدید قصد دارم شما خواننده محترم را با نمونه‏ هایی از مهمترین سوالاتی که در یک مصاحبه حضوری پرسیده می‎‏شوند آشنا کنم.گرچه شاید خود خوانندگان گرامی بیشتر از من آشنا باشند. پاسخ به این سوالات یکی از مهمترین اصولی است که در استخدام می‎‏تواند بسیار بسیار موثر واقع گردد.اینکه چگونه در یک مصاحبه شرکت کنید خود ساعتها صحبت دارد اما شرکت در یک مصاحبه می تواند استرس زا باشد که با رعایت کردن دقیق نکاتی می توانید مصاحبه موفق تری را ایراد نمایید .

 
آخرین ویرایش:

avisaafhar

کاربر فعال مهندسی مواد, ارتباط با صنعت
آشنایی با پرسش‌هایی که هرگز نباید در مصاحبه شغلی پرسید

آشنایی با پرسش‌هایی که هرگز نباید در مصاحبه شغلی پرسید

آشنایی با پرسش‌هایی که هرگز نباید در مصاحبه شغلی پرسید
احتمال دارد در پایان یک مصاحبه شغلی، مصاحبه کننده از کارجو بپرسد چه پرسشی دارید؟ در این جا استخدام کننده در جستجوی دو موضوع است: اول آنکه؛ مصاحبه کننده می‌خواهد به کارجو کمک کند تا از شغل و شرکت درک بهتری بیابید، و به آنچه در ذهن دارید و کمتر آشکار است پاسخ دهد، همچنین با انواع پرسش‌هایی که مطرح می‌کند می‌خواهد دید بیشتری به وی بدهد. پرسش‌های اشتباه می‌تواند تأثیر خوب اولیه را در مصاحبه‌کننده از بین ببرد. از این رو مهم است پرسش‌های سنجیده ای در مورد شغل و سازمان مطرح شود. در این جا به 10 پرسش اشاره می‌شود که بایستی از طرح آن‌ها پرهیز شود:
1- شرکت شما چه کاری انجام می‌دهد؟
کارجو می‌تواند با کمی تحقیق به پاسخ این پرسش پی ببرد. در حالی که با طرح آن، این طور تلقی می‌شود که فردی ناپخته، بی‌انگیزه و تنبل است.
2-شرکت چه مزایایی ارائه می‌کند؟
در این مرحله نباید در این مورد پرسش شود و قطعاً نباید در مورد جزئیات مزایا از جمله کمک‌های پزشکی، پوشش درمانی برای دندانپزشکی، روزهای مرخصی و غیره سؤال شود. زمان این گونه پرسش‌ها هنگامی است که درباره جزئیات شغلی مذاکره می‌شود. در این مرحله پرسش‌ها بایستی پیرامون خود شغل و سازمان متمرکز باشد.
3-آیا می‌توانم ساعت 3 بعدازظهر پنجشنبه‌ها بروم؟
کارجو با شروع این گونه پرسش‌ها و طرح درخواست رفتارهای ویژه، پیش از آنکه حتی شغلی به دست آورد، به کارفرما این گونه القاء خواهد نمود که می‌خواهد مرتباً استثنائاتی برای خود قائل شود و یا اینکه درخواست کار در ساعات متفاوت و یا روزهای خاص و غیره برای خود دارد. اکنون وقت طرح چنین درخواست‌هایی نیست. وقتی به شما پیشنهاد کاری شد، آن گاه می‌توانید برای آنچه می‌خواهید مذاکره کنید. 4- آیا تست مواد مخدر می‌گیرید؟
با طرح این پرسش کارجو، درباره خود ابهاماتی را در ذهن کارفرما مطرح خواهد کرد.
5-می‌توانم نقشی در کار و... ایفا کنم؟ (کاری که به درخواست شغلی ارتباطی ندارد)
این سؤال مناسب نیست، زیرا ممکن است درباره فعالیت‌های اجتماعی رسانه‌ای آن شرکت،‌ هیجان زده باشید،‌ و یا از رویداد بزرگی که شرکت هر سال برگزار می‌کند، به هیجان بیاید، اما با توجه به اینکه این موضوعات به درخواست شغلی شما ارتباطی ندارد این گونه وانمود می‌شود که این رویدادها برای کارفرما نسبت به کاری که در واقع در حال انجام مصاحبه برای آن است،هیجان‌انگیزتر است. 6- آیا کارکنان از تخفیف در محصول شرکت برخوردار می‌شوند؟
این مرحله از گفتگو فقط در این خصوص است که آیا کارفرما برای کار در شرکت مناسب است یا نه. از این رو پاسخ به پرسش فوق‌الذکر بعید است تأثیری داشته باشد.
7-آیا در مورد من از معرف‌هایی که ذکر شده‌اند تحقیق می‌کنید ؟
اغلب کارفرمایان از معرف‌ها تحقیق می‌کنند. از این رو طرح این سؤال این‌گونه تلقی می‌شود که کارفرما چیزی برای پنهان کردن دارد.
8-چه مدت برای غذا وقت داده می‌شود؟
اگر تلقی شود که برای کارجو دور شدن از کار اهمیت بیشتری دارد تا خود شغل، تأثیر بدی از شما به جای می‌گذارد.
9-چرا باید در این شغل کار کنم؟
اگر کارجو خود نفهمیده است چرا برای مصاحبه حضور یافته است، مصاحبه‌کننده بعید است که بتواند چنین درکی به او بدهد.
10-مصاحبه مرا چگونه ارزیابی می‌کنید؟
پاسخ این پرسش برای مصاحبه کننده روشن است، زیرا مصاحبه کننده خوب، برای بررسی گفتگوهای انجام شده،‌ وقت می‌گذارد، و کارجو را با سایر متقاضیان مقایسه می‌کند. بنابراین، مصاحبه شغلی را نباید با یک اظهار نابه‌جا به پایان رساند.
دانلود فایل pdf از درگاه پیکو فایل

 

avisaafhar

کاربر فعال مهندسی مواد, ارتباط با صنعت
چطور به پرسش‌های غیرمنتظره‌ در مصاحبه پاسخ بدهیم

چطور به پرسش‌های غیرمنتظره‌ در مصاحبه پاسخ بدهیم

چطور به پرسش‌های غیرمنتظره‌ در مصاحبه پاسخ بدهیم
به عنوان یک مدیر بخش منابع انسانی باید در چند سال اخیر مصاحبه‌های بسیاری را انجام می‌دادم تا داوطلبان استخدام در جایگاه‌های خالی در شرکت را امتحان می‌کردم. در گفت‌وگوهایی که پس از استخدام برخی از داوطلبان با آنها پیرامون مصاحبه داشتم، چیزی دستگیرم شد که بسیار جالب بود. تعدادی از آنها به من گفتند که به خاطر رک و راست بودن بیشتر پرسش‌ها و مربوط بودن آنها به کار مورد نظر خوشحال بوده‌اند و در جلسه‌ مصاحبه نفس راحتی کشیده‌اند، زیرا بیشتر انتظار سوال‌هایی غافلگیرانه را می‌کشیده‌اند که ربط مستقیمی به ملزومات و ضروریات شغل مورد نظرشان نداشته باشد. در واقع، تعدادی از شرکت‌ها هنوز چنین مصاحبه‌هایی را هدایت می‌کنند. شما احتمالا می‌دانید دارم از چه پرسش‌هایی حرف می‌زنم، حتی اگر خودتان هم با چنین پرسش‌هایی مواجه نشده باشید. منظورم پرسش‌هایی همچون پرسش‌های زیر است:
- اگر قرار بود حیوان باشی، دوست داشتی چه حیوانی باشی؟
- دوست داری کدام شخصیت کتاب‌ها یا فیلم‌ها باشی؟
- دوست داری یک اجراگر ضعیف اما عامه‌پسند و محبوب باشی یا یک اجراگرِ فوق‌العاده و حرفه‌ای که مردم زیاد از او خوششان نمی‌آید؟
- با چه اشخاص معروفی دوست دارید ناهار بخورید؟
- عنوان کتاب زندگینامه‌تان را چه چیزی می‌گذارید؟
- نظریه‌ نسبیت را شرح دهید.
- پنج چیز را نام ببرید که اگر خانه‌تان آتش گرفته باشد، آنها را نجات خواهید داد.
- چند توپ را می‌توانید در این اتاق جا بدهید؟
هدف این نیست که به چنین پرسش‌هایی پاسخ «صحیح» بدهید. در واقع، این پرسش‌ها غالبا پاسخ صحیحی ندارند؛ دست کم تا آنجا که به هدف مصاحبه‌کننده از پرسیدن آنها مربوط باشد. در عوض، هدف این پرسش‌ها کسب اطلاعاتی درباره‌ شخصیت شما و نیز دریافتن نکاتی از این دست است که شما چطور فشارها را مدیریت می‌کنید. حالا که این هدف را می‌دانید، نکات زیر را هنگام برخورد با پرسش‌های یادشده به یاد داشته باشید: بلافاصله حرف بزنید. مصاحبه‌کنندگان دوست ندارند چند دقیقه به سکوت بگذرانید، فکر کنید و بعد پاسخی بدهید. در عوض، بهترین راه برای برخورد با این پرسش‌ها فکر کردن به آنها به‌صورت «بلند بلند» است، یعنی همزمان که فکر می‌کنید، فکرهایتان را بر زبان آورید. در واقع، این نوع فکر کردن را باید آهسته و منطقی پیش ببرید و این شیوه‌ برخورد باعث خواهد شد تا خونسرد و متمرکز باقی بمانید و به پاسخی معنادار برسید. رو راست باشید. اگر پاسخ را نمی‌دانید، بگویید «نمی‌دانم». و پاسخی را ندهید که فکر می‌کنید مصاحبه‌کننده دوست دارد آن را بشنود، زیرا این کار چندان صادقانه به نظر نخواهد رسید. به علاوه، به یاد داشته باشید که در بیشتر مواقع پاسخ صحیح وجود ندارد. آرامش خود را حفظ کنید. اگر با چنین پرسش‌هایی مواجه شوید، اهمیت زیادی دارد که آرامش خودتان را حفظ کنید. این حفظ آرامش از چند جنبه مطرح می‌شود. یکم، به این معنا باید آرام باشید که در برابر این پرسش‌ها غافلگیر نشوید، استرس نگیرید و این نکته را با خودتان تکرار کنید که هدف اصلی صرفا شناخت شخصیت شما است نه آزمودن شما در آزمونی شاق و محال. آنها نمی‌خواهند پاسخ سوال‌های دشوار خود را بگیرند. با حفظ آرامش، آنها نسبت به مدیریت استرس و فشار از سوی شما مطمئن خواهند شد. به این معنا آرام باشید که ناگهان در برابر پرسش‌ها موضع تهاجمی نگیرید و نسبت به مصاحبه‌کننده‌ها اعتراض نکنید. مثلا نگویید «اینها ربط مستقیمی به کار من دارند؟ آیا برای استخدام در چنین شغلی باید بدانم نظریه‌ نسبیت انیشتین یعنی چه؟» به یاد داشته باشید: شما نباید شخصیتی پرخاشگر از خود ارائه دهید.حتی اگر نمی‌دانید پاسخ صحیح کدام است، به حرف زدن ادامه بدهید. برای مثال، فرض کنید که قرار است نظریه‌ نسبیت انیشتین را شرح دهید، اما بیشترین چیزی که در دانشگاه یاد گرفته‌اید، این بوده که فلزات به آهنرباها می‌چسبند! خب، باز هم ایرادی ندارد.به مصاحبه‌کننده هر چه را می‌دانید، بگویید. مثلا «خب، من آنقدرها شیفته‌ علم نیستم، هیچ وقت هم دوست نداشتم یک دانشمند باشم! خب، پس چیز زیادی درباره‌ انیشتین نمی‌دانم، اما چیزی که درباره‌ نظریه‌ نسبیت او می‌دانم این است که هیچ چیز نمی‌تواند سریع‌تر از نور حرکت کند.» بنابراین فکر می‌کنم این نظریه اثبات می‌کند همه‌چیز نسبی نیست و برخی چیزهای مطلق هم در جهان وجود دارند.» این کار باعث می‌شود که مصاحبه‌کننده از سکوت شما ناراحت نشود، نسبت به اعتمادبه‌نفس شما نظر خوبی داشته باشد، و بداند که می‌توانید ایده‌ها و دانسته‌های خود را به خوبی منتقل کنید، حال هرچقدر هم این دانسته‌ها در برخی موارد محدود باشند.
دانلود فایل pdf از درگاه پیکو فایل

 

avisaafhar

کاربر فعال مهندسی مواد, ارتباط با صنعت
13 اشتباه رايج در مصاحبه

13 اشتباه رايج در مصاحبه

13 اشتباه رايج در مصاحبه
در جست و جوي شغلي هستيد؟ مدت زمان درازي است كه با مراحل نسبتاً دشوار جست و جوي كار درگيريد. نمي‌دانيد كجا، چه وقت، چگونه و چه شغلي به شما پيشنهاد خواهد شد؟ اين آغاز يك راه است.مصاحبه نيز جزيي از اين راه به شمار مي‌آيد. مانند تمامي راه‌ها، براي موفقيت در اين راه نيز بايد به نكات اساسي و مهمي توجه شود.
در جست و جوي شغلي هستيد؟ مدت زمان درازي است كه با مراحل نسبتاً دشوار جست و جوي كار درگيريد. نمي‌دانيد كجا، چه وقت، چگونه و چه شغلي به شما پيشنهاد خواهد شد؟ اين آغاز يك راه است.
مصاحبه نيز جزيي از اين راه به شمار مي‌آيد. مانند تمامي راه‌ها، براي موفقيت در اين راه نيز بايد به نكات اساسي و مهمي توجه شود. بهتر است در فرآيند جست و جوي كار بر روي عواملي كه تحت كنترل ما هستند تمركز كنيم زيرا عوامل بسيار ديگري وجود دارند كه يك داوطلب جست و جوي كار قادر به كنترل آن‌ها نمي‌باشد. يك داوطلب نمي‌‌تواند بر روي عواملي از قبيل: چه كسي، چگونه و چه هنگام از او مصاحبه خواهد كرد؟ چه سوالاتي مطرح خواهند شد و يا در خصوص اينكه چه كسي آن شغل را به دست مي‌آورد؟ هيچ‌گونه كنترلي داشته باشد. در مقابل عواملي نيز هستند كه داوطلب قادر به كنترل آن‌ها مي‌باشد. اين عوامل از يك رزومه خوب و حرفه‌اي شروع شده تا مصاحبه ادامه دارد.
در يك مصاحبه چه كارهايي نبايد انجام شود؟ در چند مسوول استخدام خواسته شد تا به چند مورد از رايج‌ترين و البته زيان‌ بارترين اشتباهاتي كه داوطلبين در مصاحبه مرتكب مي‌شوند، اشاره كنند كه: به پوشش نامناسب، بدگويي از رييس قبلي به عنوان بدترين توهين و بي‌علاقگي و بي‌ميلي داوطلبان، غرور و تكبر، نارسا و ناكافي و عدم پرسش سوالات مناسب اشاره داشتند.
در ذيل به 10 مورد از رايج‌ترين اشتباهات در مصاحبه اشاره شده است. كه البته به راحتي قابل اجتناب و پيشگيري مي‌باشند. توجه داشته باشيد بخش مهم يك مصاحبه موفق اجتناب از اين اشتباهات ساده است، اگر بخواهيد به آساني قابل انجام است.
نبايد شغلي را به دليل ارتكاب يكي از اشتباهات ذيل ازدست بدهيد.
1)سروقت و به موقع در مصاحبه حاضر شويد، دير نكنيد
هيچ اتفاقي مانند عذرخواهي به دليل دير رسيدن، زشت و زننده نمي‌باشدكه البته هيچ عذر و علتي هم قابل قبول نمي‌باشد. از شخصي كه با شما تماس گرفته راهنمايي بخواهيد يا به نقشه مراجعه كنيد. تمامي جوانب از جمله ترافيك رادر نظر بگيريد، زود از خانه خارج شويد و ساعت به همراه داشته باشيد. چنانچه به هر عنوان متوجه شديد كه دير خواهيد رسيد، بهتر است با مصاحبه‌كننده تماس گرفته و زمان قرار خود را عوض كنيد.
2)عدم آمادگي كافي
عدم آمادگي كافي بزرگ‌ترين اشتباهي است كه مي‌تواند در مصاحبه شغلي مرتكب آن شويد. درست به همان طريقي كه براي آزمون و امتحان آماده مي‌شويد، نياز است كه براي مصاحبه نيز آماده شويد. هنگامي كه براي مصاحبه دعوت مي‌شويد، سعي كنيد در خصوص نحوه اجراي آن اطلاعاتي كسب نماييد، به عنوان مثال: مصاحبه گروهي خواهد بود تا تك به تك؟‌ چه شخص يا اشخاصي مصاحبه را انجام مي‌دهند و مقام و جايگاه آن‌ها چيست؟
3)عدم توانايي پاسخگويي به سوالات اساسي از قبيل «درباره اين شركت چه مي‌دانيد؟»
كه به نوعي عدم تمايل و بي‌ميلي شما را مي‌رساند و موجب مي‌گردد فرصت خود را از دست بدهيد. لذا بهتر است قبل از هر اقدامي اطلاعاتي در مورد آن شركت جمع‌آوري كنيد.
4)سوالاتي درباره شركت و موقيت آن بپرسيد
البته در اينجا بايد دقت كنيد كه از پرسش سوالاتي كه به وضوح در وب سايت شركت يا گزارش ساليانه آن وجود دارند، اجتناب كنيد.
5)پوشش نامناسب
يادتان باشد بيشترين تأثير را در 10 ثانيه اول روي مخاطب خود مي‌گذاريد و صد البته بهتر است كه تأثيري عميقاً مثبت باشد. با توجه به موقعيت و مكان پوشش آنجا را به تن كنيد. چنانچه براي جايگاه و پستي تخصصي مصاحبه مي‌كنيد بهتر است از لباس رسمي استفاده كنيد. چنانچه براي ساير مشاغل از قبيل مشاغل موقت تابستاني مانند نگهباني يا پيشخدمتي مصاحبه مي‌كنيد، آراسته و مرتب حاضر شويد.
6)توهين
اين مورد شامل توهين به رييس، همكاران و يا حتي رقباي فعلي و قبلي مي‌شود. هيچ كس شخصي را كه دائماً در حال توهين و شكايت است را نمي‌پسندد و اين امر شخصيت شما را زير سوال مي‌برد. در دنياي امروزي، هيچ گاه نمي‌تواند حدس بزنيد كه شخص مصاحبه‌كننده با چه كساني دوست است و ارتباط دارد و يا مشتريان شركت چه كساني هستند.
مطمئناً دوست نداريد كه مصاحبه‌كننده چنين تصور كند كه در آينده درباره او و شركت نيز چنين صحبت خواهيد نمود.
7)مهارت‌هاي ضعيف ارتباطي
- نجوا كردن
- استفاده مدام از اصطلاحات عاميانه
- استفاده بيش از حد از دستان
- بيش از اندازه جدي و يا شل بودن
- حركات عصبي مانند جويدن ناخن
يكي ديگر از مهارت‌هاي ضعيف ارتباطي اين است كه پاسخ سوالات را با «بله» يا «نه» بدهيد. بايد اعتماد به نفس خود را حفظ كرده و نشان دهيد. عصبي بودن و پاسخ‌هاي پراكنده و بي‌معني همگي بيانگر حواس‌پرتي و بي‌توجهي شما مي‌باشد. در همين حين، يكي از بدترين لحظات براي مصاحبه‌كننده اين است كه سوال ساده‌اي بپرسيد اما جوابي دريافت نكند. در واقع اين ذهنيت را براي مصاحبه‌كننده ايجاد مي‌نمايد كه شخص با آمادگي كافي ندارد ياگوش نمي‌دهد. حواس خود را كاملاً جمع كرده و قبل از پاسخگويي زمان كوتاهي تمركز كنيد. آرامش خود را حفظ كرده و سوالات را با پاسخ‌هايي كوتاه و مفيد پاسخ‌گو باشيد. از كلمات و عبارات مناسب استفاده نماييد. به عبارت ديگر اين حسن را در مصاحبه‌كننده القاء نماييد كه شما بهترين فرد براي اين جايگاه مي‌باشيد البته نفس عميق را فراموش نكنيد. نكته ديگر، از درب نگهباني و پاركينگ گرفته تا دفتر مصاحبه با همگي با احترام و ادب رفتار كنيد.
8)رفتار بي‌ادبانه و توهين‌آميزي نداشته باشيد
مصاحبه‌كننده خواستار اين است كه ميزان صبوري و عكس‌العمل شما را نسبت به سوالات بسنجد. از دست دادن كنترل، حالت تدافعي به خود گرفتن و رفتار توهين‌آميز همگي عواملي هستند كه موجب مي‌گردند شانس خود را از دست بدهيد. فرقي نمي‌كند بعد از آن به چه ميزان پشيمان شده و عذرخواهي كنيد، اتفاقي كه نبايد رخ مي‌داده، پيش آمده است.
9)فعال و مشتاق باشيد
در جريان صحبت و مكالمه با مصاحبه‌كننده شريك باشيد، شنونده تنها نباشيد و يا جسته و گريخته صحبت نكنيد. البته فراموش نكنيد كه بدين منظور بايد اعتماد به نفس لازم را داشته در وضعيت و حالت مناسبي قرار بگيريد. از ارتباط چشمي استفاده كرده و لبخند را فراموش نكنيد.
10)پرحرفي
مصاحبه‌كننده مي‌خواهد بداند كه چرا شما بهترين گزينه براي شغل مورد نظر هستيد. آن‌ها تمايلي به شنيدن تمام داستان زندگي شما ندارند. هيچ‌چيز بدتر از شخصي نيست كه بي‌جهت و بي‌مورد پرحرفي مي‌كند. سعي كنيد پاسخ‌هايتان مختصر، مفيد و متمركز باشند. وارد حاشيه نشويد، دروغ نگوييد و داستان نسازيد. بهترين گزينه صداقت و پاسخ صريح و آشكار به سوالات است.
11)در اولين ملاقات از ميزان حقوق سوال نكنيد
حقوق، مزايا و پاداش بسيار با اهميت مي‌باشند اما توجه داشته باشيد بهتر است اين گونه مسايل به مراحل بعدي مصاحبه واگذار شود نه در اولين ملاقات. مگر در مواقعي كه شخص مصاحبه‌كننده بحث مالي را زودتر پيش بكشد.
12)تشكر از مصاحبه‌كننده
در پايان جلسه با مصاحبه‌كننده به گرمي دست داده و تشكر از او را فراموش نكنيد. حتي بهتر است يادداشت تشكر كوتاهي برايش بفرستيد.
13)پيگيري
فرقي نمي‌كند كه جلسه مصاحبه به چه ميزاني خوب پيش رفته، هيچ‌گاه پيگيري را فراموش نكنيد. چنانچه طي چند روز از مصاحبه‌كننده خبري نشد، مي‌توانيد پيگيري كرده و دوباره تمايل خود را ابراز نماييد. يك ايميل يا نامه تشكر تأثير بسزايي در فرآيند استخدام و مصاحبه شما دارد.
دانلود فایل از درگاه پیکو فایل

 

avisaafhar

کاربر فعال مهندسی مواد, ارتباط با صنعت
12 نكته براي جويندگان كار

12 نكته براي جويندگان كار

12 نكته براي جويندگان كار
جست و جوي موفقيت‌آميز و موثر براي يك شغل درست مانند يادگيري دوچرخه سواري، مهارتي اكتسابي است. همه ما بعد از يادگيري دوچرخه سواري چرخ‌‌هاي كمكي متصل به دوچرخه را جدا مي‌كنيم. بنابراين نكات ذيل را به عنوان «چرخ‌هاي كمك آموزشي» در نظر بگيريد كه به شما كمك مي‌نمايند تا كارجوي بهتري باشيد.جست و جوي موفقيت‌آميز و موثر براي يك شغل درست مانند يادگيري دوچرخه سواري، مهارتي اكتسابي است. همه ما بعد از يادگيري دوچرخه سواري چرخ‌‌هاي كمكي متصل به دوچرخه را جدا مي‌كنيم. بنابراين نكات ذيل را به عنوان «چرخ‌هاي كمك آموزشي» در نظر بگيريد كه به شما كمك مي‌نمايند تا كارجوي بهتري باشيد. *براي دعوت شدن به مصاحبه
• با انگيزه باشيد
بسياري از افراد جوانب گوناگون يافتن شغل جديد را مانند يافتن سرچشمه آب تلقي مي‌كنند، به عبارتي تغيير شغل يك حقيقت زندگي است.طبق آمارهاي دفتر نيروي كار ايالات متحده، نيروي كار بين سنين 18 تا 38 سال تقريباً 10 مرتبه شغل خود را تغيير خواهند داد. انگيزه خود را از دست نداده و ادامه دهيد.
• مشخص كنيد دقيقاً خواستار چه چيزي مي‌باشيد
در واقع لازم است با خود روراست باشيد و مشخص نماييد از عهده انجام چه كارهايي به خوبي برمي‌آييد و انجام چه كارهايي برايتان لذت بخش است. اين عمل بسيار به شما در يافتن مسير و بازار درست و مناسب كمك خواهد نمود.
• در رزومه‌تان تغييري ايجاد نماييد
بسياري از شركت‌ها و سازمان‌ها به دنبال مهارت‌ها و استعدادهاي محسوس و مفيد در بين داوطلبان مي‌باشند. داشتن تنها عنوان «مدير و مسوول» در شغل قبلي‌تان كافي نبوده و بدان معنا نيست كه شما الزاماً مدير خوبي بوده‌ايد و به عبارت ديگر شايد تنها اين نام را به يدك مي‌كشيد. رزومه بايد موفقيت‌هاي قابل ارزيابي را به تصوير بكشد، از قبيل افزايش سودآوري يا افزايش دخاير سازماني.
• توانايي‌ها و قابليت‌هايتان را برجسته نماييد
بسياري از كارفرمايان دوست ندارند منحصراً شاهد يك سري اسامي شر كت‌ها در رزومه‌ـان باشند، آنان خواستان مطالب بيشتري هستند. در واقع بهتر است به جاي تمركز بر روي مشاغل قبلي خود، مهارت‌ها و قابليت‌هاي خود را (شغلي و شخصي) برجسته نماييد. به نوعي شايد قابليت‌ها، پشتكار و توانايي‌هاي شما در سمت مديريت بدين طريق بهتر جلوه كند.
• شبكه‌سازي
جست و جوي شغلي بدون ارتباط با همكلاسي‌ها و هم دانشكديها سابق يا همكاران فعلي درست مانند آن است كه اينترنت را منحصراً براي خدمات ايميل آن بخواهيد يعني از تمامي اطلاعات و سرويس‌هاي مفيد كه مي‌توانند شما را در جست و جو ياري نمايند چشم‌پوشي كرده‌ايد. كه البته اين امر منطقي به نظر نمي‌رسد.
* اهميت زمان مصاحبه
• گوش دادن
منظور يك گوش دادن واقعي است. از آنجا كه زمان كمي براي مصاحبه داريد لذا بايد آن هنگام كه شخص مصاحبه‌كننده توقعات و خواسته‌هاي مورد نظر خود و شركت را مي‌گويد با تمام حواس به او گوش دهيد.
• ايجاد ارتباط با مصاحبه كننده
تنها با ارايه رزومه تمامي داوطلبان همانند يكديگر هستند، نكته مهم و قابل توجه در اين مرحله نحوه عملكرد در مصاحبه مي‌باشد كه چطور بتوانيد خود را از ديگران متمايز نموده و در برابر داوطلباني كه تنها رزومه ارايه داده‌اند خود را برجسته‌تر جلوه دهيد. بنابراين لبخند بر لب همراه با ارتباط چشمي ادامه دهيد.
• سكوت كردن
فراموش نكنيد كه سكوت نمودن بسيار بهتر از آن است كه براي از بين بردن سكوت حرف‌هاي بيهوده و بي‌اساس زده شود.
بيشتر اوقات نه تنها اينگونه حرف زدن فايده‌اي نداشته و كاري از پيش نمي‌برد بلكه بيهوده و بي‌هدف صحبت كردن مي‌تواند موجب بروز مشكلاتي نيز گردد، به عبارتي ممكن است سخناني گفته شود كه واقعاً قصد گفتن آن‌ها را نداشته‌ايد.
• آماده باشيد
خود را براي هرگونه سوالي آماده نماييد. در واقع بهتر است قبل از اينكه مصاحبه كننده سوالي بپرسد، خودتان مطالبي را كه فكر مي‌كنيد لازم است را بيان كنيد. اين راهي است براي ايجاد تأثيري پايدار.
• سوپراستار باشيد
بايد «موقعيت‌ و جايگاهي» را كه در آن مشغول به كار بوده‌ايد، «وظايفي» كه بر عهده شما بوده و «اقداماتي» كه براي انجام آن به كار برده‌ايد و «نتايج» به دست آمده را شرح دهيد.
• سوال بپرسيد
سوال پرسيدن را فراموش نكنيد. سوالاتي از قبيل: چرا جايگاه شغلي مورد نظر در حال حاضر خالي است؟ آيا امكان پيشرفت و ارتقاء در موقعيت مورد نظر وجود دارد؟ مزاياي شغل چيست؟ از نحوه پاسخگويي مصاحبه كننده به سوالات خود مي‌توانيد اطلاعات زيادي در خصوص شركت جمع‌آوري نماييد.
• تشكر كنيد
از مصاحبه‌كننده بابت وقتي كه گذاشه است تشكر نماييد. و همچنين سوال نماييد آيا لازم است اقدام ديگري انجام دهيد. سپس مي‌توانيند مصاحبه را با يك يادداشت يا ايميل تشكر مناسب و به جا پيگيري نماييد.
دانلود فایل pdf از درگاه پیکو فایل

 

avisaafhar

کاربر فعال مهندسی مواد, ارتباط با صنعت
روش هاي كسب آمادگي براي مصاحبه

روش هاي كسب آمادگي براي مصاحبه

روش هاي كسب آمادگي براي مصاحبه
گام هاي حرفه اي براي ورود به بازار كار- 8

نويسنده: حسين عابدي

پرس و جو كنيد
يكي از روش هاي مؤثر در كسب آمادگي براي يك مصاحبه حضوري، اطلاع و آگاهي يافتن از فعاليت هاي شركتي است كه قرار است در آنجا مشغول به كار شويد. غير از مطالعه بروشور هاي حاوي اطلاعات آن شركت يا گزارش عملكرد آن، پرس و جو از كساني كه در شركت مورد نظر كار مي كنند مي تواند مؤثر باشد. آنها معمولاافرادي هستند كه همچون شما، فرآيند مشابه يا تقريبا مشابهي را به هنگام استخدام شدن در آن شركت طي كرده اند و با خصوصيات محيط كار و حتي كارفرمايان بخش هاي مختلف تا حدي آشنا هستند. گفتگو با اين دسته از افراد درخصوص كم و كيف سؤال هاي مصاحبه، شرايط كار و... مي تواند مفيد باشد.

آمادگي براي مصاحبه
به گفته مشاوران كاريابي، يك مصاحبه موفق، درست از زماني شروع مي شود كه فرد، خود را براي مصاحبه آماده مي كند و هنوز دو طرف، يعني مصاحبه گر و مصاحبه شونده، يكديگر را ملاقات نكرده اند. با اين توصيف، آماده شدن و كسب آمادگي براي مصاحبه مي تواند به اندازه خود مصاحبه مهم باشد. تحقيق و پرس وجو درباره مصاحبه، ماهيت آن تمرين پيش از مصاحبه و آشنايي با كم و كيف سؤال ها و تهيه و پوشيدن لباسي آراسته، همگي بخشي از مراحل آمادگي براي مصاحبه است كه در ادامه به آنها اشاره خواهيم كرد.

تحقيق و پرس و جو
يكي از بهترين و مطمئن ترين راه هاي نشان دادن علاقه تان به شغل آگهي شده، تحقيق و پرس و جو، درباره ماهيت آن شغل، نوع شركت يا حتي كارفرمايي است كه قرار است در آنجا مشغول به كار شده و يا براي او كار كنيد. معمولاكارفرمايان، تحت تاثير متقاضياني قرار مي گيرند كه در مورد كم و كيف كار خود، با اطلاع باشند. پيش از ملاقات با مصاحبه گر يا كارفرمايتان، بايد دقيقا بدانيد كه آن شركت يا سازمان استخدامي چه فعاليت هايي دارد.
براي تحقيق در اين خصوص روش هاي مختلفي وجود دارد. يكي از اين راه ها مراجعه به وب سايت شركت يا مطالعه گزارش عملكرد آن سازمان يا شركت است. به هنگام مطالعه اين گزارش عملكرد، مي توانيد زير نكات مهم ( سال تاسيس، آرمان ها و رسالت ها، عمده فعاليت ها، تقسيم بندي اداري و...) خط بكشيد يا از آنها يادداشت برداري كنيد. با مطالعه چنين متن هايي شما نه تنها مروري بر عملكرد آن سازمان يا شركت در سال هاي گذشته خواهيد داشت، بلكه همچنين از برنامه هاي دراز مدت آنان آگاه خواهيد شد. حتي برخي شركت ها يا سازمان ها، استراتژي هاي سالانه مشخصي دارند كه آگاهي به آنها، در مدت مصاحبه، علاوه بر اعتماد به نفس، به شما توانايي بيشتري در عرصه مهارت ها و دانش فني تان خواهد داد. راه ديگر، مراجعه به مراكز كاريابي، كتاب هاي اول، كتابخانه هاي عمومي يا مطالعه نشريات صنفي ( در مورد آن شغل ) يا گزارش سالانه اين مركز و شركت ها به سهامدارانشان است.

با خودتان مصاحبه اي ترتيب دهيد
فرض كنيد قرار است در جايي سخنراني داشته باشيد. براي اين سخنراني و آمادگي براي آن، بايد متن سخنراني تان را آماده كنيد و چند بار متن را بخوانيد تا به آن تسلط كافي داشته باشيد. مصاحبه نيز اين چنين است. براي آمادگي به سراغ كم و كيف پرسش هاي مصاحبه مي رويد و آنها را مطالعه مي كنيد و حتي جواب خود را در جايي يادداشت كنيد؛ اما براي مهارت در پاسخگويي بد نيست از شيوه هايي همچون جواب دادن به سؤال ها در مقابل آينه يا ضبط كردن صداي خودتان استفاده كنيد.
شما مي توانيد به پرسش هايي كه احتمال مي دهيد از شما پرسيده شود در مقابل آينه جواب دهيد تا اعتماد به نفستان را افزايش دهيد و به حالات چهره خود به هنگام جواب دادن تسلط بيشتري پيدا كنيد. ضبط كردن صدا هم شيوه اي مؤثر است تا بتوانيد به اضطرابي كه به هنگام حرف زدن ممكن است پيدا كنيد؛ غالب شويد. بسياري از مصاحبه شوندگان، به خاطر عدم تسلط، از جملات تكراري و واژه هاي بسيار كليشه اي استفاده مي كنند بدون اين كه خود، در طول مصاحبه به آن آگاه باشند. استفاده از دو شيوه ياد شده، يعني تمرين با آينه و ضبط صدا روي نوار، مي تواند مانع از بروز اين گونه مشكلات در جريان مصاحبه شود.

توصيف كردن خود را تمرين كنيد
گام ديگر براي كسب آمادگي براي مصاحبه، تمرين در چگونگي توصيف خودتان است. توصيف خصوصيات حرفه اي تان را تمرين كنيد. به اين فكر كنيد كه قبلاً چه شغل هايي داشتيد و يا در چه زمينه هايي مهارت داريد و مثال هايي مرتبط با هر يك را در ذهنتان تداعي كنيد. به خاطر آوردن اين گونه جزييات، در كمال آرامش و در زماني كه هنوز در استرس شرايط واقعي مصاحبه نيستيد، كمك خواهد كرد تا بتوانيد در مصاحبه واقعي، پاسختان را با قاطعيت بدهيد و چيزي را در اشاره از قلم نيندازيد.


روزنامه جام جم، شماره 2459 به تاريخ 3/10/87، صفحه 14 (جامعه)

 

avisaafhar

کاربر فعال مهندسی مواد, ارتباط با صنعت
آماده سازی خود برای مصاحبه آزمون دکتری(راهکارهای آماده سازی)

آماده سازی خود برای مصاحبه آزمون دکتری(راهکارهای آماده سازی)

آماده سازی خود برای مصاحبه آزمون دکتری

چگونه با مصاحبه روبرو شویم؟

بخش اول : فعالیت های قابل انجام در روزهای باقیمانده تا اعلام نتایج

۱- مروری بر دروس و مطالب کلیدی : با اینکه سوالات علمی جلسه مصاحبه آزمون دکتری مرتبط با دروس اصلی رشته و گرایش انتخابی داوطلب می باشند ولی متأسفانه آزمون کتبی برخی رشته ها از چنین دروسی نبوده است و رتبه خوب آزمون کتبی به معنای آمادگی در این دروس نمی باشد. یکی از بهترین کارهایی که باید تا زمان دعوت به مصاحبه ها انجام دهید مرور این دروس است. اگر چند گرایش مختلف را انتخاب کرده اید و نمی دانید به کدام دعوت خواهید شد بهتر است دروس عمومی رشته خود را مرور کنید. معمولا فاصله بین اعلام اسامی معرفی شدگان به مصاحبه و جلسات مصاحبه چندان زیاد نیست و به تأخیر انداختن مطالعه تا آن زمان کار مناسبی به نظر نمی رسد.

۲- اطلاع نسبی از دانش روز: سعی کنید خلاصه مقالات ( Abstract ) ماههای اخیر یک نشریه معتبر در زمینه کاری خود را مطالعه کنید. اگر آشنایی شما با زبان زیاد نیست از منابع فارسی استفاده کنید. به هر حال سعی کنید از موضوعات جدید مطلع گردید.

۳- آگاهی از جهان پیرامون: اگر داوطلب رشته هایی نظیر مدیریت ، اقتصاد و نظایر آنها هستید سعی کنید با مطالعه اخبار و اطلاعات مربوط به سایت های خبری تحلیلی در مورد مسائل داخل و خارج کشور آگاهی یابید و با مرور مسائل در ذهن خود برای سوالهای احتمالی پاسخ هایی آماده نمایید.

۴- تهیه توصیه نامه ها : معمولا در مدارک دعوت به مصاحبه دانشگاه ها، دو یا سه توصیه نامه از اساتید دوره کارشناسی ارشد داوطلب خواسته می شود که یکی از آنها باید از استاد راهنمای وی باشد. اگر رتبه تان به گونه ای است که قطعا به مصاحبه دعوت خواهید شد می توانید از همین الان به فکر تهیه این توصیه نامه ها باشید. روزهای بعد از معرفی اسامی مصاحبه شوندگان روزهای باارزشی است که بهتر است صرف چنین کارهایی نشود. ضمن اینکه ممکن است در فرصت بعد از اعلام اسامی دسترسی به استاد مورد نظرتان ممکن نباشد. نمونه متن های معرفی نامه اساتید به زودی بر روی سایت پی اچ دی تست قرار خواهد گرفت ولی به هر حال کلیت این نامه ها تأیید صلاحیت داوطلب برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر است. این موضوع به ویژه برای داوطلبانی که سالها قبل فارغ التحصیل شده اند و دانشگاه محل تحصیل شان جز انتخاب های آنها می باشد مفید است و زمینه ای محترمانه برای یادآوری خاطرات و ارزیابی های آنها است.

۵- سر و سامان دادن به پایان نامه : اگر در ترم آخر کارشناسی ارشد هستید و مقاله ای هم ندارید تلاش کنید در زمان باقی مانده پایان نامه خود را به جایی برسانید. همراه داشتن پرینت نهایی کارتان هم تا حدی کمکتان خواهد کرد.

۶- تدوین رزومه : اگر کارهای پژوهشی خاصی انجام داده اید از همین الان می توانید کار نگارش رزومه خود را انجام دهید. رزومه ای که در فرصت کافی نگارش یافته و تصحیح شده است با رزومه ای که با عجله نوشته شده است متفاوت خواهد بود.

۷- تمرین مکالمه: در صورتی که آشنایی تان با زبان انگلیسی در حدی است که ارزش سرمایه گذاری دارد شروع به تمرین مکالمه کنید. همه ما می توانیم با همین میزان آشنایی با زبان انگلیسی مکالمه بهتری داشته باشیم. برای این کار لازم نیست به زبان انگلیسی مسلط باشید؛ آن قدر تمرین کنید که مطمئن باشید مکالمه تان به اندازه سطح آشنایی تان با زبان انگلیسی ارتقا یافته است.

۸- روش تحقیق : اگر داوطلب رشته هایی هستید که درس روش تحقیق را گذرانیده اید آگاه باشید که آشنایی با روش تحقیق از مهمترین مباحث در ارزیابی شما است.

۹- جمع و جور کردن کارها : سعی کنید همه کارهای پژوهشی خود را مرتب و منسجم کنید. اگر اصل بعضی مقاله هایتان را ندارید و یا نسخه ای از پایان نامه تان را در دسترس نگاه نداشته اید هر چه زودتر مشکل را حل کنید. همراه داشتن نسخه کامل کارهای تحقیقی تان کاری است که برخی دانشگاه ها از شما خواهند خواست.


بخش دوم: روزهای نزدیک مصاحبه

راهکارهای آماده سازی خود برای مصاحبه


۱- مدارکی که از سوی دانشگاه ها اعلام می شود را مرتب و منظم در پوشه ای زیبا قرار دهید. سعی کنید از کپی رنگی استفاده کنید به ویژه در مورد توصیه نامه اساتید. مدارک لازم معمولا شامل مدارک شناسایی (شناسنامه ، کارت ملی) ، مدارک تحصیلی (لیسانس و فوق لیسانس یا نامه تأیید معدل دوره فوق لیسانس) و موارد پژوهشی شما (پایان نامه، پذیرش مقالات و .. ) می باشد. پایان نامه را بعد از مروری بر آن به شما بازخواهند گرداند ولی سعی کنید پرینت مقالات را به تعداد دانشگاه ها تهیه کنید.


۲- با مراجعه به سایت دانشگاهها و مطالعه صفحه شخصی اساتید، موضوعات مورد علاقه و مقالات جدید آنها ( و در صورت امکان کتابهای جدید ) را مورد بررسی قرار دهید. موضوعات جدید بخش مهمی از سوالات جلسه مصاحبه را به خود اختصاص می دهد.


۳- معمولا از داوطلب خواسته میشود یکی از موارد زیر را به زبان انگلیسی بیان کند. سعی کنید برای هر یک از موضوعات زیر (و ترجیحا مواردی شبیه اینها ) یک پاراگراف را تمرین و حفظ نمایید. اگر بخت با شما یار باشد به کارتان خواهد آمد.

- معرفی کوتاهی از خود

- چرا ما باید تو را از بین بقیه انتخاب کنیم؟ ( نقاط قوت خود را در چه میدانی؟ )

- انگیزه خود را از ادامه تحصیل بیان کن!


۴- سعی کنید خود را در جلسه مصاحبه تجسم کنید و به سوالات فرضی ارزیابان پاسخ دهید. این کار به کاهش اضطراب شما در جلسه مصاحبه کمک خواهد کرد.


۵- اگر می خواهید با اساتید خودتان که از ارزیابان شما در دانشگاه معرفی شده شما نیز هستند صحبت کنید بهتر است قبل از جلسه مصاحبه این کار را انجام دهید. در چنین ملاقات هایی که معمولا استرس جلسه مصاحبه را ندارد با خیال راحت و محترمانه از برتری ها و نقاط مثبت خود صحبت کنید. معمولا اینگونه صحبت ها بعد از جلسه مصاحبه به مذاق اساتید خوش نمی آید و به صلاح شما نیست!


۶- پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد و کارشناسی خود را دوباره مرور کنید. تسلط به مطالب پایان نامه از جمله مسائل مهم در مصاحبه دکتری است. اگر واقعا به مطالب پایان نامه و موضوعات پیرامون آن آگاه هستید باید سعی کنید جلسه مصاحبه را به سمت اینگونه مسائل سوق دهید.


بخش سوم: روز مصاحبه


- مصاحبه مانند یک برنامه پخش زنده است. شما فقط یک بار فرصت دارید ، قدر فرصت خود را بدانید!


- اگر وارد جلسه شدید و با سوالات انگلیسی مواجه شدید مضطرب نشوید. اساتید بعدی سوالات فارسی خواهند پرسید. همچنین ممکن است متنی به شما بدهند و از شما بخواهند که آن را معنا کنید.


- سعی کنید لوازم زیادی در دست نداشته باشید. لباس مناسب و رسمی بر تن نموده و با روی و مویی به اندازه ، آراسته در محل حاضر شوید.


- هنگام سلام در چشمان طرف مقابل نگاه کنید و در صورت دست دادن محکم و با اعتماد به نفس دست دهید.


- تکنیک چشمان براق: باید در صحبت های شما چهار چیز باشد: نشاط، سر زندگی، امید به پیشرفت و جستجوگری. و همین احساسات باید در لبخند و چشمان شما برق بزند.


- در طی مصاحبه به ساعت خود نگاه نکنید.


- تا دقیقه نود بازی کنید.این که شما یک قسمت مصاحبه را بد گذرانده اید نباید باعث شود ناامید شوید.چه بسا رقبایتان همین قدر هم بلد نباشند.


- عجله نکنید. قبل از جواب به سوالات فکر کنید.


- تمام وقت بودن دانشجو: توجه داشته باشید که برای یک استاد خیلی مهم است که دانشجوی دکتری به صورت تمام وقت روی پایان نامه خود کار کند و اشتغال به کار می تواند تأثیر منفی بر روی نظر اساتید داشته باشد، البته در صورتی که کار فعلی شما در زمینه ای غیر از تدریس است. داشتن سابقه تدریس، نوشتن و یا ترجمه کتاب و از این قبیل کارهای تحصیلی می تواند به روند مصاحبه شما کمک کند.


- تأمین هزینه تحصیل: یکی از سوالاتی که حتما مطرح می شود، تأمین هزینه تحصیل شما خواهد بود.
آیا خودتان سر کار می روید؟ شخص یا اشخاص دیگری هزینه زندگی شما را تأمین می کنند؟ معمولا در مورد آقایانی که متأهل هستند یا سن نسبتا بالایی دارند طفره رفتن از این سوال ساده نیست و گفتن اینکه شاغل نیستید و دانشجوی تمام وقت خواهید بود با لبخند معنادار اساتید همراه می گردد!


- معرفی داوطلب و سوابق تحصیلی: در ابتدا از دانشجو خواسته می شود که خود را معرفی کرده و به طور مختصر در مورد گذشته تحصیلی خود توضیح دهد. کار معرفی خود را سازمان یافته انجام دهید. سعی نکنید کارها را روی هوا و بدون برنامه انجام دهید . یک سازماندهی نادرست موثر نخواهد افتاد. نام دانشگاه محل تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو پرسیده شده و در مورد پایین بودن بعضی نمرات توضیح خواسته می شود. این نکته را به خاطر داشته باشید که هر دانشجو در طول تحصیل خود ممکن است به دلایل مختلف از قبیل بیماری، مشکلات شخصی و … نمرات پایین کسب کرده باشد که پاسخ صادقانه در مورد علت این امر می تواند سبب جلب اعتماد اساتید حاضر در جلسه مصاحبه شود. سعی نکنید چهره ای غیر واقعی از خود نشان دهید، نمرات و کارنامه پژوهشی شما بیانگر همه چیز است. می توانید یک پرونده مختصر از اطلاعات مقاطع مختلف تحصیلیتان، سوابق کاری و توانایی های خود تهیه کنید تا در صورت لزوم ارائه نمایید.


- انگیزه داوطلب برای ادامه تحصیل، اهداف علمی و شغلی آینده: سعی کنید نشان دهید که دارای برنامه، رسالت شخصی، چشم انداز فردی و برنامه مشخص هستید. در مصاحبه مستقیم و غیر مستقیم بگویید که کاملا هدفدار این مسیر را انتخاب کرده اید و این یکی از گام های آینده شما است. البته این باید واقعیت داشته باشد و گرنه کلامی که واقعیت نداشته باشد نه باور می شود و نه تاثیرگذار است! پس راستگو باشید. به خاطر داشته باشید که داشتن انگیزه، کلید اصلی موفقیت در مصاحبه آزمون دکتری می باشد. شما توانایی عوض کردن عقیده اساتید را دارید و این امر میسر نمی شود مگر در صورتی که شما علاقه مندی و پیگیر بودن خود را نشان دهید و در پاسخ به سوالات صادق باشید.


- اگر ترم چهارمی هستید و از زمانبندی شما برای دفاع پرسیدند، اکیدا از بیان اینکه من درس داشتم و نرسیدم و.. خودداری کنید و بگویید خودتان را می رسانید ان شاء الله.چون اگر قبول بشوید هم واقعا خود را خواهید رساند.


- تعداد مقالات ثبت شده در پایگاه های استنادی: روی مقالات علمی پژوهشی خود مانور دهید. پژوهش ها و مقالات شخصی که در حوزه تحقیق شما می باشند در پذیرش شما نقش بسزایی دارند .مقالاتی دارای ارزش در ارزیابی می باشند که در نشریات معتبر منتشر شده باشند. هرکاری هر جایی داشته اید (تدریس، مقاله، همایش، ترجمه، مجله…)، فهرست کنید و از آنها تاییدیه فراهم کنید، یا خودشان را همراه داشته باشید.


در مجموع چاپ مقالات در مجلات معتبر، نمره معدل و پایان نامه، ارائه کارهای تحقیقی و پژوهشی که خودشان گویای مطلب هستند و نمره کتبی آزمون دکتری مهمترین و مؤثرترین نکات برای قبولی در آزمون دکتری می باشند.


- موضوع مورد علاقه برای رساله دکتری: یکی از سؤالاتی که روز مصاحبه از شما پرسیده می شود، زمینه کاری مورد علاقه شماست. در پاسخ به این سوال هرگز نباید روی موضوع به خصوصی تأکید کنید، همچنین طوری پاسخ ندهید که گویی برایتان مهم نیست روی چه موضوعی کار کنید. بهتر است با پاسخ خود نشان دهید که هر چند روی چند زمینه کاری مسلط هستید ولی توانایی کار کردن روی موضوعات دیگر را هم دارید (یعنی انعطاف پذیر هستید). اگر حوزه مشخصی در کارهای تحقیقاتی مدنظر شماست و از حوزه هایی است که اساسی و استراتژیک است و مطمئن هستید که روی آن مسلط هستید می توانید بگویید که در زمینه پایان نامه دکتری از همین الان برنامه دارید.


- پذیرش دانشجو در سایر دانشگاهها: گاهی در مورد دیگر انتخاب های شما برای دکتری نیس سوال می شود. در دانشگاهی که اولین انتخاب معرفی شده تان است تا حدی بر روی مسئله تأکید کنند و بحث را کمی کش دهید و نشان دهید که با مزایای آن دانشگاه آشنا هستید. در مورد دو انتخاب دیگر توجیه کوچکی ارائه کنید و از آن رد شوید.


- برخی اساتید تا وقتی آن لفظی که در ذهنشان است گفته نشود، پاسخ را نمی پذیرند. سعی کنید طور دیگری جوابتان را تکرار کنید شاید موفق شوید!


- بدانید که ۵ دقیقه اول مصاحبه بسیار مهم است . پس اقتدار، متانت و اعتماد به نفس خود را در این ۵ دقیقه به رخ بکشید.


- کاری کنید که استادان احساس نمایند شما رشته و دانشگاه را با علاقه و حساب و کتاب انتخاب کرده اید.


- در تمام طول مصاحبه تنها یک هدف داشته باشید: باید اثبات کنید که کاندیدای با ارزشی برای دوره دکتری هستید. اسیر پاسخگویی صرف به پرسش ها نشوید بلکه در هر پاسخی سعی کنید که حداقل یک دلیل به مصاحبه گر بدهید که شما را برای دکتری انتخاب کند. در هر پاسخی یک امتیاز کسب کنید. خود پاسخ ها مهم نیستند، تاثیر پاسخ ها مهم است. هر سوال را فرصتی بسازید برای بروز توانایی ها، دانایی ها و مهارت های خود. در یک پاسخ به تحقیقات گذشته خود اشاره کنید در یک پاسخ به نمره های خوب خود در دبیرستان، در یک پاسخ به تجربه کاری در جوابی دیگر به مهارت های ریاضی و آماری خود. لازم است که قبل از جلسه به مواردی که باید در خلال پاسخ ها به آن اشاره کنید فکر کنید و آن ها را یادداشت کنید. به هر پرسشی به چشم یک فرصت برای اثبات خود بنگرید.


- از اطلاعات خود بهینه استفاده کنید. مواردی را که از شما می پرسند به طرز ماهرانه ( ونه ناشیانه ای) به مواردی که می دانید ربط دهید. فرض کنید از شما سؤالی پرسیده شود که شما جز مختصری از آن نمیدانید. بر همین مطلب تمرکز کنید. شروع کنید به توضیح آن به عنوان یک مقدمه و سعی کنید ارتباطهای ممکن را جستجو کنید. به تدریج مطالب به یادتان می آید و تازه گاهی ابداعاتی هم در همان لحظه می کنید!


- اگر مهارت های زبان و کامپیوتر را دارید و فرصتی پیش آمد، روی مهارت هایتان مانور دهید.


- در جلسه بیشتر بر روی توانمندی های خود مانور دهید و سعی نکنید که نقاط ضعف خود را توجیه کنید. مهم این است که گروه مصاحبه گر درک کند شما توانمندی های خوبی دارید و همه می دانند که هیچ کس جامع و بدون ضعف نیست. در صورت بروز یکی از نقاط ضعف، خیلی راحت و با اعتماد به نفس به مصاحبه کننده توضیح دهید که چطور سعی در برطرف کردن این نقطه ضعف دارید. زیرا برای اینکه انتخاب شوید لازم نیست در همه موارد مذکور قوی باشید . معمولا انتخاب کنندگان دچار خطای کلیشه ای خواهند شد. اگر فرض کنیم که ده فاکتور تصمیم گیری وجود دارد کافی است شما در سه فاکتور قدرتمند ظاهر شوید: مثلا فاکتور زبان، علاقه و مقاله.


- شما باید به نوعی اثبات کنید که روحیه معلمی (برای استاد شدن و تدریس در دانشگا هها)، روحیه محققی (برای انجام تحقیقاتی در حد تز دکتری) دارید. بنابراین در این رابطه امواج فکری خود را به اساتید منتقل نمایید .

مثلا نوشتن مقالات، شرکت در کنفرانس ها، طرح ها و حلقه های پژوهشی و سایر موارد.


- راستگویی را به نقطه قوت خود تبدیل سازید. در صورتی که سوالی از شما پرسیده شود که جواب آن را نمی دانید، صادقانه بگویید که در حال حاضر حضور ذهن ندارم. به خاطر داشته باشید که اساتید در صورت شنیدن دروغ و یا اغراق، ذهنیت منفی پیدا می کنند.


- نسبت به سوالاتی که از شما می شود حالت تدافعی به خود نگرفته و ناراحت و دلخور نشوید. در برابر مواردی که فکر می کنید شما را در منگنه قرار داده اند از قبل به راه های فرار فکر کنید. از صحبت ها و سوالات نامعقول عصبانی نشوید!


- اگر جواب سوالی را نمی دانستید اعتماد به نفس خود را از دست ندهید. گاهی اوقات خود سوال کنندگان جواب آن ها را نمی دانند. مهم اعتماد به نفس شما در برخورد با سوالات دشوار است.


- آمادگی سوالات عجیب را داشته باشید و نگران نشوید. اساتید گاهی حس سیزده به دری می کنند و مثلا می پرسند: چرا آمدی این رشته ؟چرا آمدی اینجا؟ به نظرت سنت زیادی کم/زیاد نیست و…آرامشتان را حفظ کنید و بالبخندی متین،متناسب با استاد جواب ندهید/بدهید.


- گاهی اوقات پیش می آید که نفرات قبلی کارشان طول می کشد بنابراین زمان مصاحبه شما به تاخیر می انجامد این باعث می شود که شما عصبی شوید برای جلوگیری از این مشکل همراه خودکتاب های کوچک که جملات کوتاه دارد با داستان های کوتاه بامزه دارد همراه ببرید.


- اشتباهتان را بپذیرید. بی خودی بر خطایتان اصرار نکنید.


- محترم باشید. این ربطی به جلسه مصاحبه ندارد. به طورکلی هیچ کس از تفاخر، آنهم از سوی دانشجو خوشش نمی آید و حق هم دارد. لکن فرق مصاحبه با سایر اوقات اینست که استاد تحقیر شده می تواند شما را رد کند چون هنوز جنبه ارتقا ندارید.


- جدای از محتوای پاسخهای شما به سوالات، نحوه پاسخگویی مهم است. با اعتماد به نفس، مسلط، علاقه مند، گرم و قوی، و کمی با صدای بلند پاسخ دهید.


- اگر تجارب عملی ارزشمندی دارید بیان نمایید.


- حداقل ۳۰ دقیقه قبل از ساعت شروع مصاحبه در محل حضور داشته باشید. خلوت کردن با خداوند قبل از مصاحبه بسیار آرامش بخش است.


در این تاپیک منتظر طرح مشکلات ، نظرات ، ایده ها و تجربیات شما در مصاحبه های انجام شده هستیم.امیدواریم با طرح مشکلات و سوالات خود پاسخ مناسبی برای آنها بیابید و با انتقال تجربیات ، دوستان خود را در آزمون های بعدی یاری رسانید.
منتظر طرح سوالات و ارائه خاطرات و تجربیات شما هستیم.




 
آخرین ویرایش:

avisaafhar

کاربر فعال مهندسی مواد, ارتباط با صنعت
حفظ آرامش در هنگام مصاحبه های شغلی جمعی

حفظ آرامش در هنگام مصاحبه های شغلی جمعی

حفظ آرامش در هنگام مصاحبه های شغلی جمعی


وقتی متقاضی شغلی هستید، ممکن است دیر یا زود مخاطب یک مصاحبه‌ شغلی باشید. این مصاحبه ‌ها که اکنون رواج زیادی یافته ‌اند، به نمایندگان سازمان‌ ها این امکان را می‌ دهند تا یک مرتبه و در یک نقطه با متقاضیان شغلی ملاقات کنند. هنگام مراجعه به محل‌مصاحبه و در میان خیل عظیم افرادی که برای مصاحبه‌ شغلی آمده‌ اند، فرصت خوبی دارید تا نقاط قوت خود را به جمعی از مصاحبه‌ کنندگان نشان دهید. کلید موفقیت در یک مصاحبه‌ شغلی، حفظ آرامش و اعتماد به نفس است. پیش از حضور در یک مصاحبه‌ شغلی جمعی، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

▪ چگونه می ‌توانم در یک مصاحبه‌ شغلی جمعی، خود را به لحاظ ذهنی آماده کنم؟


▪ به عنوان یک کارمند احتمالی و بالقوه، چه نکاتی را می ‌توانم درباره‌ خود ابراز دارم که باعث موفقیتم در میان همه‌ مراجعان باشد؟


● پرسش‌ های مهم


▪ چرا سازمان ‌ها از مصاحبه ‌های شغلی جمعی استفاده می ‌کنند؟


سازمان ‌ها، به دو دلیل از مصاحبه‌ های شغلی جمعی استفاده می ‌کنند. نخست اینکه، این نوع مصاحبه می ‌تواند اثربخش بوده و باعث صرفه‌ جویی زمانی قابل ملاحظه ‌ای شود. چندین مصاحبه ‌کننده، در یک زمان و در یک نقطه گرد هم می آیند تا با متقاضیان شغلی مصاحبه کنند . در یک فرآیند مصاحبه‌ انفرادی، اگر مصاحبه‌ کننده دیر کند، اصلاً مصاحبه‌ ای صورت نمی ‌گیرد.دلیل دوم تمایل سازمان ‌ها به استفاده از مصاحبه‌ های شغلی جمعی، جامعیت اطلاعات به دست آمده است. شما به عنوان یک متقاضی شغلی، تنها باید مطالب مربوط به خود را یک بار بیان کنید و دیگر نیازی نیست تا آنها را بارها و بارها در جلسه با دیگر مصاحبه‌ کنندگان تکرار کنید. همچنین شما می‌ توانید بازخورد و نتیجه‌ مصاحبه را دریافت کنید زیرا همه‌ مصاحبه ‌کنندگان در یک جا جمع هستند.

▪ آیا باید برای همه‌ کسانی که در جلسه حضور دارند، پیام تشکر بفرستم؟


بله، باید شخصاً از تمامی اعضای شرکت‌ کننده در جلسه‌ مصاحبه تشکر کنید زیرا آنها نیز پس از پایان جلسه، چنین پیام تشکری را برای شما ارسال خواهند کرد. بنابراین نام و عنوان افراد شرکت ‌کننده در جلسه را به خوبی یاد بگیرید. یک متن تشکر را برای همه بنویسید . البته، هر پیام تشکر باید شخصاً به آدرس تک تک شرکت‌ کنندگان ارسال شود.

● عملی ساختن آن



▪ خود را همانند دیگر مصاحبه‌ های شغلی آماده کنید


همانند هر مصاحبه‌ شغلی دیگری، باید در مورد سازمانی که متقاضی اشتغال در آن هستید، اطلاعات کسب کنید. برای دستیابی به اطلاعات سازمان‌ ها هم، ضمن استفاده از اینترنت، سعی کنید یک نسخه از گزارش سالانه‌ سازمان مورد نظر را به دست آورید. همچنین با افرادی که ممکن است با این سازمان آشنا باشند، مشورت کنید و در کتابخانهها ، مقالات احتمالی درباره‌ این سازمان را مطالعه نمایید. ضمنا پرسش‌ های زیر را قبل از شرکت در مصاحبه مد نظر داشته باشید:

▪ بزرگی و وسعت این سازمان چقدر است؟


▪ ساختار این سازمان چگونه است؟


▪ رقبای اصلی آن چه کسانی هستند؟


▪ فرهنگ کاری این سازمان چگونه است؟


● خود را به لحاظ ذهنی برای یک مصاحبه‌ شغلی جمعی آماده کنید



قبل از مصاحبه، خود را به لحاظ ذهنی آماده‌ وضعیت مصاحبه ‌های شغلی جمعی کنید. تجسم موقعیت مصاحبه، ابزار مفیدی برای ایجاد احساس آرامش و اعتماد به نفس شما است. خود را در یک سالن کنفرانس و در مقابل افرادی که پشت یک میز بزرگ نشسته‌ اند، در شرایطی آرام و با خونسردی کامل تجسم کنید. همچنین تصور کنید که به راحتی به تمامی پرسش ‌های مطرح شده پاسخ می ‌دهید و در پایان مصاحبه‌ بسیار موفقی خواهید داشت.برخی افراد نمی ‌توانند به راحتی از شیوه‌ تجسم استفاده کنند اما به هر حال این ابزاری بسیار مفید است. به خاطر داشته باشید جک نیکلاس معتقد است که بخش اعظم موفقیت او در بازی گلف، به دلیل آمادگی ذهنی او پیش از پای گذاردن به مسابقه است. آنچه که برای او کارآیی خوبی داشته، می‌ تواند برای شما هم کارآمد باشد. زمانی را به هر سوال اختصاص دهید حتی اگر احساس می ‌کنید این پرسش آنقدر سخت است که گویی شما بمباران اطلاعاتی شده‌ اید گاهی اوقات در مصاحبه ‌های شغلی جمعی، شما احساس می کنید که از جهات مختلف، مورد حمله‌ پرسش ‌ها قرار گرفته ‌اید. ممکن است فردی از شما یک سوال بپرسد و قبل از اینکه شما فرصت پاسخ داشته باشید ، مصاحبه ‌کننده‌ دیگر سوال دیگری را مطرح کند یا همان سوال را به نحو دیگری بپرسد. سعی کنید تا سوال اول را خوب بفهمید، به آن پاسخ دهید و سپس از آن برای پاسخ دادن به پرسش مصاحبه ‌کننده‌ دوم استفاده کنید. ضمن اطمینان از دادن پاسخ به همه‌ سوالات، طوری رفتار نکنید که یکی از مصاحبه ‌کنندگان تصور کند شما او را نادیده گرفته ‌اید یا نمی‌ خواهید به پرسش او پاسخ دهید.

در صورت لزوم، سوالات را شفاف سازید



اگر پرسشی باعث سردرگمی شما شده است، بدون هراس، برای شفاف ساختن آن ،از عباراتی همچون اجازه دهید این سوال را این گونه شفاف سازم که …. یا اگر درست فهمیده باشم، شما می‌ خواهید بدانید که …. استفاده کنید. بدین نحو، شما دقیقا از اطلاعات مورد نظر مصاحبه ‌کنندگان آگاه می شوید .

اشتباهات رایج



▪ آماده نبودن ذهنی برای یک جلسه‌ مصاحبه‌ شغلی جمعی



به لحاظ اینکه نمی دانید سازمانی را که انتخاب کرده اید ،چگونه با افراد مصاحبه می کند، باید آمادگی لازم برای حضور در یک جلسه مصاحبه شغلی جمعی را داشته باشید . اگر هم چنین جلسه‌ ای برگزار نشود، شما عملاً چیزی را از دست نداده ‌اید و می ‌توانید آمادگی خود را برای جلسات بعدی حفظ کنید.

▪ به مصاحبه ‌کنندگان اجازه ندهید که فقط آنها حرف بزنند


این تصوری غلط است که اگر مصاحبه‌ کنندگان بیشتر حرف بزنند ، شما راحت تر هستید زیرا این کار فشار بیشتری را بر شما وارد خواهد کرد. ضمن مقاومت در برابر چنین شرایطی، شما باید همانند مصاحبه های دیگر، خود را ابراز دارید و آنچه را که در توان دارید عرضه کنید. اگر قرار باشد فقط مصاحبه ‌کنندگان حرف بزنند، تنها چیزی که از شما در خاطرشان خواهد ماند این است که شما شنونده‌ خوبی هستید.لذا در عین حال که مسلما علاقه ای به قطع صحبت های مصاحبه کنندگان ندارید ، در مورد نقاط قوت خود سخن بگویید و برای آنها توضیح ‌دهید که به چه دلایلی می ‌توانند شما را استخدام کنند.

▪ توضیحات خود را متوجه همه مصاحبه‌ کنندگان کنید


به هنگام صحبت، سعی کنید با چشمانتان همه‌ مصاحبه‌ کنندگان را مخاطب قرار دهید. ارتباطات معنادار چشمی، معمولاً دربرگیرنده‌ خیره شدن به مصاحبه ‌کنندگان یکی پس از دیگری به مدت چند ثانیه است. در حقیقت، بسیار دشوار است که در عین حال که نگاه خود را به افراد بطور مساوی تقسیم می کنید، به سوالات پر چالشی هم که مطرح می ‌شود، پاسخ دهید. اما باید در این زمینه تمرین کنید. این مهارتی مفید برای جلسات یا سخنرانی ‌های عمومی است که پس از مدتی برای شما عادی خواهد شد.

 

avisaafhar

کاربر فعال مهندسی مواد, ارتباط با صنعت
میزان اطلاعاتی که در مصاحبه استخدامی باید به کارفرما بدهید.

میزان اطلاعاتی که در مصاحبه استخدامی باید به کارفرما بدهید.

میزان اطلاعاتی که در مصاحبه استخدامی باید به کارفرما بدهید.


این یک باور کذب است که در مصاحبه باید تا آنجا که می‌توانید اطلاعاتی در مورد خودتان به کارفرما بدهید. بیشتر متقاضیان بیش از حد لازم در مصاحبه صحبت می‌کنند. هدف شما در مصاحبه نشان دادن خود و توانایی هایتان است، بدون آنکه همه چیز را درباره خودتان بگویید فقط به سؤالها پاسخ دهید. اگر مصاحبه کننده اطلاعات بیشتری بخواهد، سوال دیگری خواهد کرد. به نکات زیر توجه کنید تا مصاحبه از مسیر خود خارج نشود:

- سعی کنید شنونده خوبی باشید یعنی توجه و دقت به سؤالی که مصاحبه کننده می‌پرسد و پاسخ دقیق به آن.

- آماده باشید تا در ۲ دقیقه یا کمتر به سوال “کمی از خودتان بگویید”جواب دهید. سعی کنید آسمان و ریسمان بهم نبافید.

- بدانید که چگونه می‌توانید به موفقیت شرکت کمک کنید و بتوانید در صورت پرسیدن در این مورد توضیح دهید.

- سوالها را پیش‌بینی کنید.

- تا آنجا که ممکن است از صحبتهای مصاحبه‌کننده اطلاعاتی در مورد شرکت، شغل موردنظر و شرایط بدست آوردن آن شغل کسب کنید.

- طرز صحبت و حرکات مصاحبه کننده را تقلید کنید و به چگونگی حرف زدنش گوش بدهید.

- هیچوقت بخاطر چیزی که فاقد آن هستید معذرت نخواهید یا به ضعفها و عدم توانایی‌هایتان اشاره نکنید.

- سهم شما در مصاحبه ۵۰ درصد است. اگر مصاحبه‌کنندگان دو نفرند، سهم شما ۳۰ درصد می‌شود.

هنگام آماده شدن برای مصاحبه به یاد داشته باشید که باید تأثیری ماندگار بر مصاحبه کننده بگذارید و مصاحبه کننده را در حالی ترک ‌کنید که فکر می‌کند شما شخصی شایسته، باشعور و جذاب هستید. یعنی مناسبترین فرد برای آن شغل، پس باید بدانید چه موقع حرف بزنید و چه موقع گوش بدهید تا از دیدن شما پشیمان نشوند.


منبع
 

zamani_azi

عضو جدید
درود بر شما.
ای کاش دوستان تجربیات شخصی خودشون رو در این زمینه بگذارن. مثلاً اینکه چه سؤالاتی در گزینش ازشون شده و یا چه اتفاقات غیر منتظره ای توی این جلسه واسشون افتاده. فکر کنم خیلی مفید باشه.
بعنوان مثال یک پرسش در جلسه گزینش این بود که آیا در راهپیمایی روز قدس هم شرکت کردید؟ و بعد از اون با لحن کاملاٌ خودمونی و شوخ طبعانه پرسیدن که خوب حالا اون روز ناهار چی خوردی؟
پاسخ من: یادم نیست پاسخ صحیحی که شما باید بدید: استغفرا...، این حرفا چیه؟ من که روزه بودم.
نتیجه مصلحبه: رد صلاحیت
 

پرفسور حفاری

اخراجی موقت
دوستان اگر کسی اصل مدرک لیسانسش رو نداشته باشه و هیچ طوره نتونه ارائه بده باید چی بگه که قانع کنه افراد رو؟
مثلا بگه گم شده؟
یا یادم رفته بیارم؟
اگه اینطوری بگه که خیلی ضایع است
نظر شما چیه؟
 

starless sky

عضو جدید
دوستان اگر کسی اصل مدرک لیسانسش رو نداشته باشه و هیچ طوره نتونه ارائه بده باید چی بگه که قانع کنه افراد رو؟
مثلا بگه گم شده؟
یا یادم رفته بیارم؟
اگه اینطوری بگه که خیلی ضایع است
نظر شما چیه؟


مدرک اصل رو کی خیلیا ندارن. ولی مدرک موقت میتونی از دانشگاهتون بگیری.
 

whmadmad

عضو جدید


سوالات مصاحبه استخدامی سراسری و رسمی شركت نفت سال 87 رشته مهندسی مكانیك پرسیده بودند :

  1. زمانیكه یك شیر آب باز می كنیم آب به صورت یك ستون مخروطی شكل فرو می ریزد. چرا اینگونه می شود و قطر ستون آب كاهش می یابد ؟

مصاحبه استخدامی سراسری و رسمی شركت نفت سال 88 رشته مهندسی مكانیك


  1. پدیده كاویتاسیون چیست ؟

مصاحبه استخدامی شركت فاتح صنعت كیمیا – شیراز سال 89


  1. بازده مبدل حرارتی چگونه بدست می آید ؟
  2. ایجاد رسوب در لوله های مبدل حرارتی باعث كاهش قطر لوله ها و همزمان كاهش رینولدز جریان می شود چگونه با كاهش رینولدز بازده افزایش می یابد؟

مصاحبه استخدامی تولیدی ماء الشعیر برنطین – مرودشت فارس سال 89


  1. ارتباط سرعت زاویه ای بین سه چرخدنده درگیر با هم با قطر چرخدنده ها چه رابطه ای است ؟

مصاحبه استخدامی شركت مهندسی جهاد تحقیقات فارس – شیراز سال 89


  1. عدد رینولدز چیست ؟
  2. سطح بی اثر چیست ؟
  3. نیروی شناوری چیست ؟
  4. عیوب جوش چیست؟ چند نمونه است ؟ نام ببرید ؟
  5. در نورد یك ورق فولادی ارتباط میان قطر رول و طول ورق چگونه است ؟
  6. تغییر شكل پلاستیك چیست؟
  7. انواع چرخدنده ها را نام ببرید ؟

کتاب مصاحبه حضوری و تست های هوش نفت و گاز و پتروشیمی و نیروگاه اتمی



اطلاعات کافی در مورد این کتاب رو در ادرس زیر مطالعه نمایید

vzshop.ir
 
بالا