آفات گیاهان زراعی

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
راست بالان زيان آور گندم
راست بالان زيان آور گندم ابتداي صفحه

تا كنون چندين گونه ملخ كه ميزبان آنها گندم ذكرگرديده است، جمع آوري و شناسايي شده اند. در بين اين ملخ ها گونه هاي زيرحائز اهميت مي باشند(شكل 1):





ملخ مراكشي Dociostaurus maroccanus (Thunb.)

(Acrididae, Orthoptera)





مناطق زيست اين ملخ در ايران، دامنه هاي كوه هاي البرز و زاكرس در شمال غربي ، شمال شرقي، غرب، جنوب و جنوب غربي كشور مي باشد و در مناطق مركزي ايران بندرت ديده مي شود. گياهان زراعي مختلف خصوصآ غلات به عنوان ميزبان آن ذكر شده است و بيشتر از ساير ملخ هاي بومي ايران كه ميزبان آنها گندم و جو ذكر شده است، خسارت زا است(غزوي، 1379).

اين ملخ در خاك هاي رسي سفت و عاري از پوشش گياهي تخم ريزي مي كند و قسمتي از تابستان، پائيز و زمستان (حدود 9 ماه از سال) را به صورت تخم سپري مي كند و يك نسل در سال دارد. خاك نرم و پوشش گياهي انبوه از تخم گذاري، افزايش جمعيت و تبديل حالت انفرادي به گله اي آن جلوگيري مي كند(غزوي، 1379). در بعضي از سال ها جمعيت هاي قابل توجهي از اين ملخ در كانون هاي دائمي آن مشاهده مي شود اما به محض مشاهدة افزايش جمعيت و ايجاد گله در كانون ها، توسط عوامل اجرايي سازمان حفظ نباتات كنترل مي شوند.



ملخ صحرايي Schistocerca gregaria (Forsk.) (Acrididae, Orthoptera)



كانون هاي دائمي اين ملخ در افريقا، عربستان، هندوستان و پاكستان قرار دارد و تحت شرايط خاصي از فاز انفرادي به فاز گله اي تبديل شده و به مناطق ديگر از جمله ايران حمله مي كنند. اين ملخ دامنة ميزباني وسيعي داشته و گندم و جو نيز از گياهان ميزبان آن به شمار مي آيد.

اين ملخ در سال هايي كه حالت گله اي آن به ايران حمله كرده است تا دو نسل در سال ايجاد كرده است (بهداد،1375). درسال هاي اخير شاهد حملة دسته هاي مهاجر اين ملخ به ايران نبوده ايم. فاز انفرادي اين آفت در سيستان و بلوچستان و حاشيه درياي عمان و خليج فارس نيز وجود دارد كه در صورت مساعد بودن شرايط محيطي افزايش جمعيت داده و به زراعت هاي هم جوار محل زيست خود خسارت وارد مي سازند (رفيعي، 1372 و غزوي و جمسي، 1373).



ملخ آسيايي Locusta migratoria L.

(Acrididae, Orthoptera)





فاز انفرادي اين ملخ در اكثر نقاط ايران وجود دارد و گندم و جو نيز به عنوان ميزبان هاي اين ملخ چند ميزبانه ذكر شده است. اولين گزارش حمله آن به ايران در سال 1325 بوده كه از خاك روسيه به نواحي شمالي ايران حمله كرده است (بهداد، 1375 ). در سال هاي اخير اين ملخ خسارت هاي شديدي به مزارع نيشكر و برنج خوزستان وارد نموده است. زمستان گذراني اين ملخ به صورت تخم است و در شرايط خوزستان تا 3 نسل در سال ايجاد مي كند(خواجه زاده،1381) .

برخي ديگر از ملخ هاي بومي در ايران وجود دارند كه گندم و جو ميزبان آنها ذكر شده است و در برخي
سال ها خسارت هاي قابل توجهي به غلات وارد مي كنند. اسامي علمي مهم ترين آنها به شرح زير مي باشد:



Dociostaurus crassiusculus (Pantel) (Acrididae, Orthoptera)



Dociostaurus hauensteini Bolivar (Acrididae, Orthoptera)



Ramburiella turcomana (F.W.) (Acrididae, Orthoptera)



Calliptamus barbarus Costa (Acrididae, Orthoptera)



Calliptamus turanicus (L.) (Acrididae, Orthoptera)



Oediopoda miniata (Pall) (Acrididae, Orthoptera)



Ailopus talassinus (Acrididae, Orthoptera)



Pyrgodera armata (F.W.) (Acrididae, Orthoptera)



Tettigonia viridissma (L.) (Tettigonidae, Orthoptera)



Decticus albifrons (F) (Tettigonidae, Orthoptera)



 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
كرم نجار

كرم نجار


كرم جگري يا كرم نجار (Goat moth)
Cossus cossus

(Lep: ossidae)

اين آفت از نظر خسارت كم و بيش زمانند پروانه فري مي‌باشد. بيشتر در نواحي معتدله سرد و مرطوب انتشار دارد. حشره كامل به رنگ قهوه‌اي مايل به خاكستري است و عرض آن با بالهاي باز گاهي به 80 ميليمتر مي‌رسد. لاروهاي جگري رنگ هستند بدين ترتيب كه قسمت پشتي قهوه‌اي مايل به قرمز و در پهلو زرد پررنگ به نظر مي‌رسند. (لاروهاي كامل طولشان به 100 ميليمتر هم مي‌رسد).




از نظر گياهان ميزبان اين آفت به سيب، گلابي، به، گوجه و بسياري از درختان غيرمثمر و جنگلي حمله مي‌نمايد. در اين بين، درختان سيب بيشتر مورد حمله قرار مي‌گيرند. گفته مي‌شود كه اين آفت به درختان مسن بيشتر حمله مي‌كند. رژيم غذايي اين آفت چوبخواري است لاروها از منطقه پوستي، كامبيوم و چوب درختان ميزبان تغذيه مي‌كنند. اين گونه درختان كه از بين ضعيف‌ها انتخاب مي‌گردند دچار ضعف بيشتري شده نهايتاً با حمله ساير حشرات چوبخوار نابود مي‌گردند. برخلاف كرم خراط اين لاروها به ندرت به شاخه‌هاي جوان خسارت وارد مي‌كنند.




زيست‌شناسي
زمستان گذراني به صورت لارو در درون تنه درختان و بدون دياپوز اجباري است. هر دو سال يك نسل دارد. لارو پس از تكميل رشد خود براي شفيره شدن خود را به نزديكي سوراخ ورودي مي‌رساند. لارو با استفاده از ترشحات بزاقي خانه شفيرگي آميخته از خاك و ذرات چوب ساخته و تبديل به شفيره مي‌شود. دوره شفيرگي 3 تا 4 هفته و حتي گاهي 6 هفته طول مي‌كشد. ظهور حشرات كامل در اواخر بهار و اوايل تابستان صورت مي‌گيرد. حشره ماده پس از جفت‌گيري تخمهماي خود را به صورت دسته‌هاي 15 تا 50 تايي در شكاف پوست تنه درخت قرار مي‌دهد. حداكثر تعداد تخم از 1400 تا 1900 متغير و به طور متوسط 1000 عدد است. دوره جنيني تخم 14 روز سپس لاروهاي جوان خارج و وارد پوست مي‌شوند و از قسمت‌هاي دروني تنه و شاخه تغذيه مي‌نمايند.



مبارزه
1. چون سوراخ خروجي و ورودي لارو حشره يكي است از طريق مبارزه مكانيكي و با فرو بردن يك مفتول سيمي در دخل سوراخ مي‌توان لارو را زخمي كرد يا كشت.

2. با توجه به اينكه حشره فقط درختان پير و ضعيف را مورد حمله قرار مي‌دهد رعايت اصول بهداشت بهترين راه پيشگيري از اين آفت مي‌باشد.

3. آبیاری و تغذیه مناسب باعث حفظ فشارآوندی مناسب درگیاه می شود ولارو آفت نمی تواند به راحتی به چنین گیاهانی حمله کند
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
اطلاعات کلیدی راجع به سن غلات

اطلاعات کلیدی راجع به سن غلات

* حشره کامل سن گندم در کوه ها و در زیر علف ها و بوته ها به خصوص بوته گون و درمنه زمستان گذرانی میکند.
* به عمل پرواز سن ها و رسیدن به مزرعه گندم و جو ریزش سن مادر گویند.
*پوره های سن گندم 5 مرحله را می گذرانند تا به حشره کامل تبدیل شوند.
*سن ها در مرحله پوره گی باعث خراب شدن دانه ها می شوند.
*انجام تناوب زراعی در مناطق آلوده تعداد جمعیت سن ها و خسارات آنها را کاهش می دهد.
* یکی از اثر های بد تخریب مراتع طغیان آفت هایی مانند سن گندم است.
*مگس فازیا تخم های خود را پشت سن مادر میگذارد و کرم های خارج شده از آنها از سن مادر تغذیه میکنند.
*در زمین های کم بازده به جای گندم و جو گیاهان دیگری بکارید.
*اگر تعداد سن های گندم در مزرعه زیاد باشد باید آن را سمپاشی کرد.
*برای تعیین سن های مزرعه از روش پلات زنی استفاده کنید.(پلات: برای نمونه برداری از مزرعه از یک وسیله چارچوب مانند چوبی یا فلزی استفاده میکنند بنام پلات و پلات معمولا به اندازه یک متر در یک متر می سازند).
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
مبارزه با سرخرطومی یونجه

مبارزه با سرخرطومی یونجه

الف : مبارزه زراعي : براي مبارزه زراعي ميتوان چين اول يونجه را به جلو انداخت ، در نتيجه اين عمل تعداد زيادي لارو كه هنوز كامل نشده‌اند از بين خواهند رفت.
ب : مبارزه شيميايي : در مبارزه شيميايي با اين آفت بايد دو نكته اساسي را مورد توجه قرار داد ، 1- موقع سمپاشي 2- نوع حشره كش ، بهترين موقع مبارزه با اين آفت اوائل بهار و مصادف با بوته هاي نورسته 10 سانتيمتري يونجه مي‌باشد. سمپاشي بايد قبل از تاثير موثر لاروها به گياه انجام گيرد. سموم بكار برده شده عليه اين آفت بايد علاوه بر دارا بودن تاثير كافي ، دوام زياد نداشته باشند. تا از نظر باقيماندن روي يونجه يا ساير گياهان علوفه‌اي ، ايجاد اشكال ننمايد.
نوع حشره كش : در حال حاضر سموم زير براي مبارزه با اين آفت توصيه مي شود :
1. اكامت ( اتريمفوس ) ، امولسيون 50 درصد به ميزان يك ليتر در هكتار.
2. فوزالن ( زولن ) ، امولسيون 35 درصد به ميزان 5/2 ليتر در هكتار
3. مالاتيون ، امولسيون 57 درصد به ميزان 3 ليتر در هكتار
4. سومين ( كارباريل ) ، پودر و تابل 85 درصد به ميزان 3 كيلوگرم در هكتار
معمولا با يك نوبت سمپاشي آفت كنترل مي شود. ولي درصورت بارندگي و بالا بودن تراكم آفت ، سمپاشي دوم نيز توصيه ميشود. و بايستي آخرين سمپاشي 15 الي 20 روز قبل از برداشت انجام گيرد.
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
chilo suppressalis ( كرم ساقه خوار برنج)

chilo suppressalis ( كرم ساقه خوار برنج)









 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
sesamia nonagrioides ( كرم ساقه خوار نيشكر)

sesamia nonagrioides ( كرم ساقه خوار نيشكر)







 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
كرم برگخوار چغندر (Caradrina exigua)

كرم برگخوار چغندر (Caradrina exigua)






 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
Hadena basilinea (پروانه خوشه خوار گندم)

Hadena basilinea (پروانه خوشه خوار گندم)




 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
پروانه تخم انگشتري(Malacosoma neustria)

پروانه تخم انگشتري(Malacosoma neustria)








 

gavad

عضو جدید
سن هاي آبي بزرگ (GIANT WATER BUG )

سن هاي آبي بزرگ (GIANT WATER BUG )

اين سن آبزي يکي از بزرگترين حشرات در آمريکا و کانادا است. اين سن حدود 5/1 اينچ(8/3 سانتي متر) طول دارد. بعضي از گونه ها نيز اندازه اي بيشتر از چهار اينچ(10 سانتي متر) دارند. دليل اينکه اغلب اين حشره زير نور در خيابان ها و يا دالان هاي نوراني چرخ مي زنند سواليست که بيشتر در مورد حشرات مورد سوال قرار ميگرد. معمولا اينها با سوسک ها يا سوسک هاي حمام(سوسريها) اشتباه ميشوند. نامهاي متفاوتي نيز بر روي اين حشرات گذاشته ميشود، از جمله گزنده بدبو که به دليل اين است که آنها مي توانند گاز بدبويي را از خود آزاد نمايند و نيز نام سن چراغ برقي که به دليل جذب شدن به طرف نور است.





محل سکونت


جريان آبهاي شيرين و تالاب ها را همراه با سبزيهاي آبي ترجيح مي دهند. سن هاي آبزي بزرگ بر روي آب به آرامي حرکت مي کنند. آنها معمولا گياهاني که در سطح قرار گرفته اند را به نوعي ميقاپند و لوله تنفسي کوتاه خود را خارج از آب ميگيرند تا زمانيکه مي خواهند براي شکار صبر کنند. آنها مي توانند با پاهاي جلويي قدرتمند خود ديگر سنها و حتي ماهيهاي خيلي کوچک و قورباغه ها را شکار کنند.


آنها خرطوم تيز خود را در شکار فرو کرده و آنزيم هاي پنهانشان را که بافت هاي بدن را حل مي کند به آن وارد مي کنند، بدين سان مي توانند حاصل که مايعي است را بمکنند.





مدت زندگي


اين حشرات مي توانند يکسال يا بيشتر زندگي کنند.





نوع تغذيه


غذاي لاروها بي مهره گان کوچک است، در صورتيکه بالغ ها مي توانند جانوران کوچک را شکار نمايند که شامل حشرات و بي مهره هاي آبزي ميشود. آنها همچنين مي توانند مهره داراني مثل بچه قورباغه ها، سالاماندر ها و ماهيهاي کوچک را صيد نمايند. سن هاي آبزي بزرگ بوسيله پاهاي جلويي خود شکار را صيد کرده و اندام دهاني مکنده خود را در بدن شکار فرو مي برند و از آن تغذيه مي کنند.


تعدادي از سن هاي آبزي بزرگ در باغ وحش نگهداري ميشوند تا غذايي براي جيرجيرکها باشند.





شکارچيان کمين گر


سن هاي آبزي بزرگ شکارچيان کمين گر هستند، به دروغ بي حرکت مي مانند و براي شکار خود صبر مي کنند. شکارچيان اين سن هاي آبزي، پرندگان، ماهيها و ديگر شکارچيان آبزي هستند.


وقتي بي حرکت مي نشينند شبيه به يک برگ مرده هستند. اين حرکت و نيز مخفي شدن آنها سبب مي شود که پتانسيل يک شکارچي را داشته باشند.


به هر حال، اين بهترين دفاعي است که مي تواند آنها را در هنگام خطر پنهان نموده و رهايي بخشد.


سن هاي آبي بالغ مي توانند شکارهاي بزرگتر از خود را بوسيله پنجه هاي پاهاي جلويي بگيرند و با تزريق مواد شيميايي به بدن شکارشان از آن استفاده ميکنند. اين آنزيم ها درون شکار چرخيده و آنرا به مايع تبديل مي نمايد و در اين زمان سن مي تواند اين مايع را بمکد.





مشخصه هاي شناسايي


اين سن ها داراي قطعات دهاني زننده مکنده هستند و يک خرطوم کوتاه نوک تيز در زير سرشان قرار گرفته است. از ديگر مشخصات تميز دهنده اين سنها اين است که بالها در انتهاي شکم همپوشاني داشته و همديگر را مي پوشانند که اين همپوشاني به صورت يک طرح X مانند است. ديگر اينکه، پاهاي غير معمول و اندازه خاص آن از ديگر ويژگيهاي تشخيص دهنده اين سن ها است.


سن هاي آبزي بزرگ در سراسر آمريکاي شمالي و کانادا هرکجا که آب راکد يا آب رونده ملايمي در جريان باشد، يافت ميشوند. اين سن ها در تمام سال فعالند اما معمولا بيشتر اواخر تابستان و اوايل پائيز يافت ميشوند. در اين زمان از سال حشرات بالغ قسمتهاي کم عمق برکه ها را ترک ميکنند و براي پيدا کردن غذا به عمق بيشتر مي روند، جاييکه در سرتاسر زمستان در زير يخ درياچه ميتوانند فعاليت نمايند.





اگرچه اين سنها واقعا خطرناک نيستند، اما مي توانند بوي نامطبوعي از خود منتشر کنند. شخصي توضيح ميداد که اين بو بسيار رنج آور است و براي حدود دو هفته باقي خواهد ماند. اگر شما خواستيد اين حشره را با دست لمس کنيد مي بايست بسيار دقت نمائيد.
 

gavad

عضو جدید
كرم ابريشم: (Bombyx mori silkworm )

كرم ابريشم: (Bombyx mori silkworm )

:)پراكندگي :


اينگونه تنهاعضوي از خانواده بومبي سيده مي باشد اين حشره به عنوان توليد كننده ابريشم در تمامي كشورها مي باشد كه يكي از اين كشورها ايالات متحده آمريكا مي باشد .


اهميت:


فرايند توليد ابريشم توسط كرم ابريشم را سري كالچر مي گويند كه بيش از 30 قرن مي باشد كه روي آن كار مي شود. اولين بار چيني ها دانستند كه چگونه ابريشم را توليد كنند. ابريشم زماني فرم مي گيرد كه لاروكامل، به دور خود پيله اي براي تبديل به شفيرگي مي تنند در اين فرايند حداكثر 914 متراز ابريشم توسط يك لارو توليد مي شود.


براي فرايند هاي تجاري شفيرها از بين مي روند چون اگر شفيرگي كامل شود باعث شكستن ارزش فيبري ابريشم مي گردد . حداكثر سه هزار پيله براي توليد يك پوند ابريشم تجاري مورد نياز است.


ظاهر حشره :


شب پره سفيد مايل به كرم داراي خطهاي قهوهاي كم رنگ در طول بال جلو مي باشد. در بال آنها يك قوس حدود mm50 مي باشد.بدن پرمويي دارد. لارو لخت است، داراي يك شاخك مقعدي است. شفيره بزرگ، تخمها سفيد مايل به زرد و نيمه كروي.


چرخه زندگي:


شفيره ها اگراجازه داده شوند كه به شب پره تبديل شوند تغذيه نمي كنند، در طي 2 - 3 روز تبديل به حشره كامل مي شوند. در طي اين دوره شب پره 300- 500 تخم
مي گذارد. كلوني ها در دماي 25 درجه باشند، لاروها در سن 6 ، 12 ، 18 روزگي جلداندازي كرده در طول دوره لاروي برگ هاي درخت توت به عنوان تغذيه براي آنها در نظر گرفته مي شود، كه هر لارو حدود
gr 90 از برگ مصرف مي كنند.


استفاده از فرمونها در جذب:


صد سال قبل اين فرمونها توسط آقايbutenandt و همكارانش براي اولين بار شناسايي شد.


طبقه بندي فرمونهاي حشرات به ترتيب زير است:


1. فرمون جنسي *** pheromones: اين ماده اغلب توسط حشرات ماده براي جلب نرها به جفت گيري توليد مي شود، اما گاهي هم ممكن است توسط نرها توليد گردد، كه در lep بسيار پيشرفته است. فرمونهايي كه توسط ماده ها ترشح مي شوند، توسط شاخك حساس حشرات نر دريافت مي شوند.


2. فرمون هشدار pheromonesAlarm : براي حشرات اجتماعي مثل مورچه، زنبورها به كار مي روند، باعث هشدار به حشرات در صورت خطر مي شود. به عنوان مثال شكستن نيش در بدن قرباني زنبور عسل باعث كاهش alarm ph شده و منجر به جلب ديگر زنبورها براي نيش زدن مي گردد.


3. فرمون marking - pheromones - Trail: توسط مورچه ها و موريانه ها براي نشان دادن منابع به اعضاي ديگر كلوني مي باشد.


4. فرمون تجمعي Aggregation pheromones : در جمعي از سوسكها ديده مي شود و باعث مي شود كه حشرات به دور مكان غذايي تجمع پيدا كنند. عادت هاي توليد مثلي و مكان هاي زمستان گرداني جزء اين مكانها محسوب مي شوند. جمله سوسك سبوس در حمله به درختان معروف است.


5. Epideictic pheromones: كه به آنها spacing ph هم گفته مي شوند. جزء معدود فرمونهايي هستند كه حالت دفع كنندگي دارد تا جلب كنندگي. در سوسك سبوس lepidopter ، Dipter ، hymenopter hemipter و orthoptera ديده مي شود.


فرمونهايي كه در نمونه برداري قرار مي گيرند:


استفاده از فرمونهاي جنسي يكي از قديمي ترين روشهاي نيمه شيميايي به عنوان جلب كننده ها در مديريت آفات مي باشد. در حال حاضر هم فرمون جنسي و هم تجمعي براي پيش آگاهي فعاليتهاي حشرات مورد استفاده قرار مي گيرند.


تله هاي فرموني مخصوصاً بسيار ارزشمند هستند، زيرا وقتي كه تعدادي از گونه هاي آفت پايين مي آيد از اين طريق مي توان به عدم حضور و وجود آنها پي برد. مثلاً يك نوع تله ، تله بالي است كه در پيش آگاهي lep و ديگر حشرات استفاده مي شود. حشرات توسط طعمه فرموني جلب مي شود، به قسمت پايين تله كه چسبناك مي باشد مي چسبند كه بعداً شمارش به صورت منظم انجام مي گيرد.


در پروانه ي برگ خوار نوار قرمزي Argyrotaenia velvtinana ، درشفيره و حشره كامل ولارو ديده مي شود، كه تله هاي فرموني به طور منظم براي پيش آگاهي اين گونه ها و ديگر Lep هاي آفت براي ميوه ها استفاده مي گردد.


در سوسك ژاپني Popillia japolica بوسيله تله طعمه اي فنيتيل پروپنونات ايوگنول به دام افتاده است. تله هاي فرموني و ديگر جلب كننده ها هزينه ي زيادي براي پيش آگاهي نياز ندارند. اگر چه شرح اين تله ها گاهي مشكل مي باشند .


برخي عوامل در تله هاي فرمون و بازدارندگي آنها در گرفتن حشرات دخالت دارند شامل:


1. فرموني كه جلب كننده نباشد.


2. فرموني كه در طول زمان مقدارش كم مي شود.


3. طرح تله (مثلاً رنگ)


4. مكان تله


5. دوام تله


نتيجه:


بنابراين مهم است كه ما طبيعت و امكانات ممكنه آن و استفاده از مواد شيميايي را بهتر بشناسيم.


استفاده شيميايي بر گسترش شناسايي حشرات و رفتار آنها: به انسان كمك مي كند اين مواد شيميايي اغلب چند ويژگي دارد كه از برجسته ترين آنها محيط و ايمني انسان است كه بيشتر تركيبات در اثر تحقيقات شناخته شده اند و بعضي از آنها هنوز توسعه نيافته اند.





علاوه بر آن شناخت روشهاي بهتر، ارزيابي و مديريت بهبود روشها ، درآينده توسعه خواهد يافت
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
شته معمولی گندم

شته معمولی گندم

شته ي معمولي گندم = شته سمي گندم :
(Schizoaphis graminum= Toxoptera graminum , Aphididae )
خسارت بصورت نقاط بي رنگ روي برگ ، پيچيدگي و لوله اي شدن برگها ، علائم در پاييز و زمستان بصورت لکه هايي با گياهان مرده ظاهر مي شود.
در ذرت لکه هاي قرمز رنگ در محل تغذيه ديده مي شود .
تغذيه از شيره دانه هاي تازه تشکيل شده باعث پوکي و چروکيدگي آنها مي گردد.
بيشترين فعاليت در اواخر زمستان و اوايل بهار (زمان پنجه زني ) است.
زمستان به صورت تخم روي غلات و علفهاي هرز گندميان ، در شرايط معتدل به صور مختلف رشدي.
داراي دياپوز اختياري است.
ناقل ويروس موزائيک کوتولگي ذرت و ويروس زردي جو مي باشد.
محل ترجيحي فعاليت لابلاي برگها و غلاف مي باشدو تا زمان شديد نشدن خسارت خود را نشان نمي دهد.
کنترل: سموم امولسيون با دوام.
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
گوشخیزک معمولی

گوشخیزک معمولی

گوشخیزک معمولی (Forficula auricularia , Forficulidae , Eearwigs )


از گل بویژه پرچم ها و گلبرگ و برگ گیاهان مختلف تغذیه می کند.
آثار تغذیه روی چغندر ، شلغم و هویج بصورت مشبک دیده می شود.
زمستان به صورت تخم یا حشره کامل درون خاک سپری می شود.

کنترل:
1- بهترین راه برای کنترل پخش سمومی مانند کارباریل بصورت گرد یا دانه در مسیرهای حرکت آنها می باشد.
2- استفاده از تله های گلدانی ( پرکردن گلدان از کاه و قرار دادن وارونه آن روی تکه چوب )
3- استفاده از تله های پناهگاهی مثل نی یا شیلنگ.





 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
مبارزه با موش ها

مبارزه با موش ها

آنتو :
از مشتقات تیواوره است و از آن برای مبارزه با موش های خانگی و انباری استفاده می شود.
بصورت طعمه مسموم فرموله می شود.
یک ترکیب گوارشی بوده و از طریق کاهش شدید هموگلوبین ، رسوب سلول های خونی ، نازک ساختن جدار رگ ها و نهایتا توقف تنفس موش ها را از بین می برد.
از آنتو می توان در مبارزه با موش های بزرگ نتیجه مثبتی اخذ نمود.
امروزه با ورود سموم ضدانعقادی این ترکیب بتدریج کنار گذاشته شده است.
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
مبارزه با موش ها

مبارزه با موش ها

کریمیدین :
در گذشته کاربرد داشت اما امروزه کاربرد آن محدودتر شده است .
این سم از مشتقات پیریدین هاست.
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
مبارزه با موش ها

مبارزه با موش ها

استریکنین:
از جونده کش های گیاهی است.
در واقع آلکالوئیدی است که از بذر گیاه Strychnos noxvomica استخراج می شود.
در مبارزه با انواع جوندگان ، سگ و گراز به کار می رود.
این ترکیب با تاثیر بر بخش نخاعی سیستم عصبی باعث فلج جانور شده و ظرف مدت 5 تا 30 دقیقه آنرا از پای در می آورد.
به نظر می رسد تاثیر این سم به دلیلی خاصیت آنتاگونیستی آن با ناقل شیمیایی گلیسین باشد.
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
مبارزه با موش ها

مبارزه با موش ها

برومادیولون :
عمدتا بر علیه جوندگان مقاوم به سایر سموم ضدانعقادی به کار می رود.
بیشتر به صورت طعمه مسموم و گرد فرموله می شود.
از این سم می توان برعلیه موش های خانگی و انباری استفاده نمود.
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
مبارزه با موش ها

مبارزه با موش ها

برودیفاکوم :
یک جونده کش جدید برم دار است.
قدرت کشندگی زیادی دارد.
بر علیع انواع موش ها موثر است.
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
مبارزه با موش ها

مبارزه با موش ها

دیفناکوم:
بر علیه انواع موش های صحرایی و خانگی به کار می رود .
این ترکیب بصورت طعمه مسموم 005/0 % فرموله می شود.
مقدار مصرف آن برای تهیه طعمه مسموم یک گرم ماده موثر به ازای یک کیلوگرم طعمه می باشد.
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
مبارزه با موش ها

مبارزه با موش ها

کوماتترالیل :
بصورت گرد 75% و طعمه مسموم 5% فرموله می شود.
موش های نظیر موش خانگی و موش انباری سیاه در برابر آن مقاومت نشان داده اند.
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
مبارزه با موش ها

مبارزه با موش ها

کوماکلر:
این سم رد پاگیرنده عمل می کند.
عمدتا برای مبارزه با جوندگانی نظیر موش های انباری سیاه و موش نروژی به کار می رود و به صورت طعمه مسموم و گرد استفاده می شود.
از نظر ساختمانی شبیه وارفارین است ولی به جای هیدروژن کلر دارد.
در آب نامحلول و در حلال های آلی محلول می باشد.
 

گلابتون

مدیر بازنشسته

شب پره هندي

Eng. Indian meal moth

شب پره هندی در تمام دنیا و ایران بخصوص در نواحی جنوبی در انبارهای خرما و در قزوین در انبار های پسته و در تهران در انبارهای بادام شیوع دارد .
پروانه مزبور یکی از آفات انباری روی خشکبار ، غلات ، بذور ، حشرات خشک شده و کندوی عسل می باشد و تا کنون حدود 83 نوع ماده غذای نام برده شده که مورد تغذیه لارو این حشره قرار می گیرد .

حشره کامل شب پره ای است به طول 8 میلیمتر و عرض آن با بالهای باز 16 تا 20 میلی متر است . یک سوم بالهای جلوی از جهت از جهت قاعده به رنگ خاکستری روشن و دو سوم بقیه به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز است .
در موقع استراحت بالها در اطراف بدن تا می شود و یک سوم بالایی آنها به شکل لکه خاکستری رنگ به نظر می رسد . و شاخک در این موقع در روی بالها تا شده است . بالهای زیری خاکستری یک دست مایل به زرد است و ریشکهای کناره آن زیاد طویل نیست .
لارو جوان به طول 1 میلیمتر و لارو کامل به طول 14 تا 17 میلیمتر به رنگ سفید کثیف و یا صورتی کمرنگ است . سر و پشت سینه اول و پاهای اصلی به رنگ زرد مایل به قهوه ای و تمام حلقه های بدن دارای موهای بلندی است و پاهای شکمی دارای قلابهایی می باشد .
اندازه تخمها بین 0.1 تا 3.5 میباشد . اغلب حشرات بالغ تغذیه نمی کنند و به طور متوسط 7 روز زندگی میکنند . اگر حشره ماده از شهد گلها تغذیه کند میتواند تا 14 روز زندگی کند و تا 1100 تخم بگذارد .
هر چرخه زندگی بین 18 تا 60 روز طول میکشد ، 2 تا 8 نسل در سال می تواند داشته باشد . یک ماده بالقوه‌ می تواند در كمتر از دو ماه 6750000 لارو تولید کند . حل تصور بکنی تغذیه اینها را اگر همه زنده بمانند .
لاروا خورنده های توانمندی می باشند . مرحله لاروی د ر دمای 30 درجه سانتی گراد 6 روز می تواند باشد اما در درجات پایین تر تا 28 روز طول میکشد .
بعد از پیدایش ماده ها فرمونی ترشح میکنند که باعث جدب نرها می گردد . این فرمن مهم ترین عامل در نظارت یا دیدبانی برای این حشره است
.
فرمن (
Z, E)-9, 12-Tetradecadien-1-ol acetate
) به طور مصنوعی ساخته شده است و وسیله ای برای نظارت بر مذکرها میباشد
حشرات کامل سه روز پس از پدیدار شدن جفت گیری میکنند و شبپره ماده از 40 تا 500 عدد تخم و به طور متوسط 150 عدد تخم به طور منفرد یا در دسته های 11 تا 30 عددی روی مواد خوراکی میگذارد .در شرایط مناسب تخمها پس از سه روز تفریخ می شوند و در محیطهای نا مناسب ممکن است 15 روز بعد تفریخ شوند .
این حشره فعالیت شبانه دارد و روزها را روی مواد غذایی و دیوارهای انبار بدون فعالیت میگذراند . طول دوره لاروی بر حسب درجه حرارت محیط و نوع غذا تغییر میکند و در شرایط مناسب 25 تا 30 روز است . اغلب دیده شده است که نشو و نمای لاروهای شبپره هندی از نظم معینی خارج نمی شود .
شب‌پره هندی روی گندم، رطوبت نسبی 5 + - 70 درصد و دمای 30 درجه سانتی‌گراد بهترین رشد و نمو را دارد و طول دوره زیستی آن کوتاه می شود .
لاروهاي شب‌پره هندي روي ماده غذايي گندم رشد بيشتري دارند و براي اطمينان بيشتر از اين نتيجه، يک تجزيه شيميايي کامل از ترکيبات موجود در سه نوع ماده غذايي انجام شد و معلوم گرديد که مقدار بسياري از اين ترکيبات در گندم نسبت به خرما و ذرت بيشتر است .
لاروهایی که همزمان از تخم خارج می شوند با وجود اینکه از لحاظ موقعیت محیط زیست و نوع تغذیه در شرایط کاملا برابر قرار می گیرند هر یک از رشد و نمو مشخص به خود دارد به طوری که در مدت 2 ماه بعضی به سن دوم ، برخی به سن سوم و گروهی به سن جهارم میرسند . پس از این مدت لارو پیله ابریشمی نازک تشکیل میشود و در آن شفیره می شود و پس از چهار روز تا چهار هفته حشره کامل خارج می شود . به این ترتیب این حشره در شرایت مناسب می تواند در مدت 40 روز تکامل خود را به پایان برساند و در سال 2 تا 5 نسل داشته باشد . نگه داری مواد داخل ظروف دربسته در کنترل آفت موثر است .
استفاده از قرص فستوکسین تجویز در ضمن زنبور
Bracon hebetor پارازیت لاروها می باشد که ابتدا لاروها را بیحس کرده و بعد تخمریزی می کند بطوری که خسارت شدیدی به لاروها وارد می کند .
براي امکان کنترل شب‌پره هندي توسط باکتري B.t، از فرمولاسيون‌هاي تجارتي با نام‌هاي Bactospine, Thuricide, Dipel استفاده شد. در اين بخش از تحقيق، هشت غلظت مختلف از هر سوش باکتري تهيه گرديد و مقدار 500 گرم از هر نوع ماده غذايي بطور جداگانه توسط غلظت‌هاي مختلف تهيه شده آلوده گرديد و سپس به تعداد مساوي از سنين مختلف لاروهاي شب‌پره هندي، روي هر يک از مواد غذايي آلوده قرار داده شد. پس از آن با نمونه‌برداري هر 24 ساعت يک بار، تعداد لاروهاي مرده شمارش گرديد و در جداول خاص خود يادداشت شد و نهايتا LC50 مربوط به هر فرمولاسيون، نسبت به هر يک از سنين لاروي مشخص گرديد.
نتيجه کلي اين بخش نشان داد که بهترين سوش براي کنترل شب‌پره هندي، سوش Dipel است ، زيرا مقدار LC50 اين سوش براي هر سن لاروي کمتر از ديگر سوش‌ها است .
براي امکان کنترل شب‌پره هندي توسط دماهاي پايين، از دماهاي صفر، -5، -10 و -15 درجه سانتي‌گراد استفاده شد. در اين بخش از تحقيق، هر يک از مراحل زيستي شب‌پره هندي به تعداد مشخص در دماهاي مورد آزمايش قرار گرفتند و پس از آن با نمونه‌برداري هر 24 ساعت يک بار، تعداد حشراتي که در دما از بين رفته بودند شمارش گرديد و در جدول خاص خود يادداشت شد و مدت زماني که لازم است تا 50 درصد از حشرات موجود در هر دما از بين بروند تعيين گرديد.
نتيجه حاصل نشان داد که اگر يک توده آلوده به شب‌پره هندي که شامل تمام مراحل زيستي است ، به مدت 1/5-2 ساعت در -15 درجه سانتي‌گراد قرار گيرد، مراحل مختلف شب‌پره هندي از بين خواهند رفت.


گلاب :gol:
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
سوسك كلرادو يا سوسك برگخوار سيب زميني



Colorado potato beetle


معرفي آفت

اين آفت بومي كشور آمريكا مي باشد و سالهاقبل در شيب شرقي سلسله جبال راكي Rocky روي گياه بومي buffalo-fur با نام علميSolanum rostratum زندگي مي كرده است. ولي از سال 1859 به بعد كه زراعت سيب زميني در آمريكا رواج يافت آفت سيب زميني گرديد و سوسك تمايلي به تغذيه و تخمريزي رويگياه هرز ميزبان نشان نداد. در سال 1877 همراه با غده هاي آلوده به اروپا آورده شد. سپس در سال 1922 در شهر بردو فرانسه حالت طغياني به خود گرفت و بعد از چندين سال قسمتهاي زيادي از اروپاي مركزي و شرق اروپا را مورد تهاجم قرار داد. در ايران سوسك كلرادو براي اولين بار در شهرستان ارديبل در سال 1363 گزارش گرديد. در آن سال زراعتهاي سيب زميني درسطح 9 هزار هكتار سمپاشي شد.سوسك كلرادو طالب آب وهواي معتدل و زمستان سرد است. حرارت بالاتر از 5/11 درجه سانتي گراد براي نشو ونماي سوسك مؤثر شناخته شده است. تخم در حرارت كمتر از 12 درجه سانتيگراد تفريخ نميشود و حرارت بالاتر از 35 درجه سانتي گراد تخم و لاروها را مي كشد و سوسكها برايفرار از گرما به داخل خاك پناهنده مي شوند. اين آفت علاوه بر سيب زميني روي گوجه فرنگي،‌ بادمجان، توتون، فلفل فرنگي و عده زيادی از گياهان هرز مي تواند تغذيه كند.
زيست شناسي زمستان را به صورت حشره كامل درداخل خاك و در اعماق مختلف آن سپري مي كند. در اوايل بهار كه حرارت خاك در بسترسوسك به حدود 12 درجه سانتي گراد رسيد از محلهاي زمستان گذران خارج و شروع به فعاليت مي كند. در شهرستان اردبيل خروج سوسكهاي زمستانه معمولاً از اواخر فروردين تا اوايل ارديبهشت ماه مي باشد. سوسكها در ابتداي خروج 3-2 روز در سطح خاك استراحت كرده سپس در هواي گرم و آفتابي شروع به فعاليت و پرواز مي كنند. حشرات كامل بعد ازيك تغذيه كافي از جوانه ها و برگها كه معمولاً چند روز طول مي كشد در ساعات گرم وآفتابي روز به جفت گيري پرداخته،‌سپس حشره ماده تخمهاي خود را در دستجات 80-20 تائيدر سطح زيرين برگها قرار مي دهد. يك سوسك زمستانه ممكن است تا 2400 عدد نيز تخم بگذارد. تخمها در حرارت 25-20 درجه سانتي گراد طي 6-4 روز و در حرارت پائين تر طي 3-2 هفته تفريخ مي شوند و در حرارت بالاتر از 35 درجه خشك شده و نازا مي شوند. اين حشره داراي 4 سن لاروي است و تا ابتداي شفيره شدن 4 نوبت پوست عوض مي كند. دورة لاروي حدود 15 روز طول كشيده و سپس لارو در داخل خاك در گهوارة گلي و در عمق 10-3سانتي متري تبديل به شفيره مي شود. شفيرگي حدود 20 روز به طول مي انجامد. نسل اول اين آفت حدود 45 روز به طول مي انجامد. در اردبيل سوسكهاي نسل اول از دهة اول تيرماه به بعد از شفيره خارج و در ساعات گرم روز به تدريج در خاك ديده مي شوند. قسمت عمده اي از جمعيت سوسكهاي نسل اول به زير خاك رفته و در عمق 25-10 سانتي متري يابيشتر، دورة استراحت دراز مدت 3-1 ساله را مي گذرانند. اما عده اي نيز به دورةاستراحت نرفته و در سطح زراعت باقي مانده، جفت گيري و تخم ريزي مي نمايند و نسل دوم آفت را مي سازند. طرز تغذيه و رشد و نمو افراد نسل دوم مشابه با نسل اول آفت ميباشد و حشرات كامل در اواخر تابستان و اوايل پائيز به دياپوز رفته و همان گونه زمستان را در درون خاك سپري مي كنند. اين آفت در ديگر نقاط دنيا 4-1 نسل در سال دارد.

کنترل زراعي:

در شهرستانهاي اردبيل در سالهائيكه قيمت محصول ارزان و هزينه هاي زراعي برابر قيمت فروش محصول است سيب زميني درمزرعه رها شده و يا با دقت جمع آوري نمي گردند. بقاياي غده هاي سيب زميني در بهارآينده جوانه زده و سبز مي شود و چنانچه قبل از تخم ريزي سوسكها، كنده و معدوم نگردد، كانون نشو و نماي آفت مي شود. اما در سالهائي كه قيمت سيب زميني گران است كشاورز به منظور سود زراعي بيشتر تا چند سال پي در پي در يك زمين، سيب زميني ميكارد و چون گياه سودآورتر ديگري هم از سيب زميني در منطقه وجود ندارد تناوب زراعي رعايت نمي شود. در نتيجه خسارت آفات بالا مي رود. بنابراين جمع آوري و حذف بقاياي آلوده و تناوب زراعي در امر مبارزه بسيار مهم مي باشد برداشت بعد ازدگردیسی حشرات ( برداشت دير )اجرای عملیات قرنطینه ای

دشمنان طبيعي:
قارچ Beaveria bassiand دشمن لارو، شفيره و حشره كامل سن شكارگر Rhinocoris punctiventris از خانوادة Reduviidae شكارچي حشرة كامل بالتوري Chrysopa Carnea (Chrysopidae). لارو آن از تخم تغذيه مي كند

كنترل شيميا يي: 1 -فوزالن(زولون) EC 35% و 2 لیتر در هکتار 2- اندوسولفان(تیودان) EC35% و 2- 1لیتر درهکتار3- تیودیکارب(لاروین) DF 80% یک کیلوگرم در هکتار


گلاب :gol:
 
آخرین ویرایش:

گلابتون

مدیر بازنشسته
پروانه ها Lepidoptera







پروانه ها حشراتی هستند كه تقریباً همه مردم آ‌ن‌ها را می شناسند و دارای چهار بال هستند كه سطح بال ها بوسیله پولك پوشیده شده است. لارو همه گونه های پروانه ها به استثنا چند گونه محدود از گیاهان مختلف تغذیه می كنند. تعدادی از گونه ها در این راسته از آفات بسیار مهم درختان میوه و تعداد معدود دیگر در شرایط گلخانه ای جزء آفات گیاهان زینتی به شمار می روند.
برای شناسایی و تفكیك گروه‌های مختلف پروانه ها، دو ویژگی مهم الف) رگ بندی بال و ب) مكانیسم جفت شدن بال های جلو و عقب به هنگام پرواز قابل توجه است. رگ بندی بال در پروانه ها نسبتاً ساده و تعداد رگ های عرضی و طولی كم است.
در پروانه ها چهار مكانیسم برای جفت شدن بال های جلو و عقب به هنگام پرواز وجود دارد كه عبارتند از:
1- فیبولا (Fibula)
2- ژوگوم (Jugum)
3- فرنیلوم (Frenulum)
4- هیمورال اَنگِل (Humeral angle)
عمده پروانه های روز پروازی كه در طبیعت مشاهده می شوند دارای مكانیسم هیمورال انگل هستند. لارو پروانه ها بصورت های مختلفی از گیاهان تغذیه می كنند. تعدادی از آن‌ها آزادانه از قسمت های مختلف گیاه مانند برگ، میوه یا گل تغذیه می‌كنند و یا در داخل شاخه و تنه درختان بافت چوبی گیاه را استفاده می‌كنند. تعداد معدودی از گونه ها هم جزء آفات انباری هستند و در شرایط انباری از انواع خشكبار تغذیه می كنند.
راسته لپیدوپترا به پنج زیر راسته تقسیم می شود كه عبارتند از:

1. زیر راسته زوگلوپترا (Zeugloptera)
؛ تنها پروانه هایی هستند كه دارای آرواره بالا می‌باشند. بنابراین توانایی تغذیه از مواد جامد مثل گرده گل‌ها را دارند و این ویژگی در سایر پـروانـه هـا دیــده نمی شـود. در ایـن زیـر راستــه خـانـواده میـكروپـتریـژیـده (Micropterygidae) حائز اهمیت است.

2. زیر راسته داكنونیفا (Dacnonypha)
؛ گرچه حشرات كامل دارای آرواره هستند ولی آرواره هایشان غیرفعال است. در واقع گاله های مربوط به هر یك از آرواره های پایین بهم متصل شده و خرطوم را بوجود آورده‌اند كه بوسیله آن از مواد مایع تغذیه می كنند.

3. زیر راسته اكسوپوریا (Exoporia)
؛ در این راسته خانواده ای به نام هیپالیده (Hepialidae) وجود دارد كه از نظر شكل ظاهری شباهت به پروانه های اسفینژیده (Sphingidae) دارد ولی لاروهای آن‌ها عموماً از ریشه گیاهان تغذیه می كنند.

4.زیر راستهمونوتریزیا (Monotrysia)
؛ تعدادی از گونه های مونوتریزیا بصورت می‌نوز فعالیت
می كنند. مهم‌ترین خانواده این زیر راسته استیگملیده (Stigmellidae) است كه لارو های آن از پارانشیم برگ های گیاهان تغذیه میكنند.

5. بزرگترین زیر راسته دیتریسیا (Ditrysia)
؛ عمده پروانه ها در این زیر راسته تقسیم‌بندی می شوند كه به تعدادی از خانواده های آن اشاره می كنیم:
خانواده تینیئیده (Tineidae) یكی از خانواده های زیر راسته دیتریسیا است كه عموماً لارو آن‌ها از منسوجات تغذیه می كنند.
- لیونیتیده(Lyonetidae) و گراسی لاریده (Gracillaridae) نیز می‌نوز هستند كه لاروهایشان در بین اپیدرم فوقانی و زیرین برگ از پارانشیم برگ گیاهان تغذیه می كنند.
- خانواده پیه ریده (Pieridae) كه در واقع روز پرواز بوده و جزء آ‌فات مهم كَلَم هستند. این خانواده دارای دامنه میزبانی نسبتاً وسیعی هستند و امكان فعالیت آن‌ها در شرایط گلخانه ای روی محصولات گلخانه ای وجود دارد.
- خانواده لیكینیده (Lycaenidae)؛ تعدادی از لاروهای گونه های این خانواده در لانه مورچه‌ها زندگی می كنند. در واقع مورچه ها تعدادی از جمعیت خودشان را در اختیار لارو این پروانه ها قرار می دهند و این‌ها هم از مراحل مختلف قبل از بلوغ مورچه ها تغذیه می كنند و تولید عسلك كرده كه مورچه ها از عسلك تولید شده توسط این لارو پروانه ها تغذیه می كنند.
پروانه های باتر فلای (Butterfly) یا پروانه های روز
1- اسفینجیده (Sphingidae) تعدادی از گونه های این خانواده در داخل كندو های زنبــور عســل زندگی می كنـند. گـونـه ای بـه نــام اكـرونتیـا اوتـروپـوس (Acherontia atropos) جزء آفات مهم زنبور عسل به شمار می رود. گونه های دیگر این خانواده از گیاهان تغذیه می كنند. ویژگی بارز لاروها داشتن شاخی در انتهای بدن می‌باشد كه به شناسایی آن‌ها كمك می‌كند.
2- خانواده ساتورنیده (Saturnidae) شامل بزرگترین پروانه های موجود در ایران می باشد. گونه پر طاووسی گلابی بزرگترین پروانه ای است كه در ایران وجود دارد.
3- نیمفالیده (Nymphalidae)
4- ساتی رئیده (Satyridae)
5- پاپیلیونیده (Papilionidae)
6- دانائیده(Danaidae)

و تعدادی دیگر از خانواده ها كه لاروشان عموماً در روی گیاهان مرتعی و یا درختان میوه از برگ گیاهان تغذیه می كنند. این پروانه‌ها جزء آفات هم محسوب نمی شوند و تحت كنترل دشمنان طبیعی هستند.
بسیاری از پروانه های روز پرواز جزء آفات مهم نیستند ولی تعدادی از پروانه های شب پرواز تحت نام موس (Moths)در خانواده های نوكتوئیده (Noctuidae) و پیرالیده(Pyralidae) از آفات بسیار مهم محصولات زراعی و گیاهی مختلف هستند
بطور كلی جمعیت موجودات بوسیله دو دسته از عوامل كنترل می‌شوند.
الف) عوامل طبیعی مثل سرما؛
ب) دشمنان طبیعی.
به همین دلیل در گذشته كشاورزان در زمستان زمین‌هایشان را آب می دادند تا زمین یخ ببندد و بسیاری از شفیره آفات مهم كه در داخل خاك زندگی می كردند به این طریق از بین بروند.
از عوامل كنترل كننده دشمنان طبیعی لارو پروانه ها عمدتاً زنبورهای براكلونیده (Braclonidae) و مگس‌های خانواده تاكی نیده (Tachinidae) می باشند كه از اهمیت زیادی برخوردارند


گلاب :gol:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کرم برگخوار چغندر قند(کارادرینا)
Spodoptera exigua
Laphigma exigua
Caradrina exigua
Lep . Noctuidae

لارو این آفت بسیار پلی فاژ بوده و به اکثر گیاهان زراعی خسارت می زند ولی از آفات مهم چغندر قند می باشد.










 
آخرین ویرایش:

مژگان غفوری

عضو جدید
آفات مهم گندم و مديريت كنترل آنها در ايران1

آفات مهم گندم و مديريت كنترل آنها در ايران1

مقـدمـه
گندم عمده ترين محصول زراعي كشور است. سطح زير كشت گندم آبي و ديم كشور در سال 1380 به ترتيب27/2 و51/3 ميليون هكتار و متوسط عملكرد آن در شرايط آبي و ديم به ترتيب 3 و 7/0 تن در هكتار بوده است. نرخ خودكفايي گندم در سال هاي مختلف بين 60-80 درصد نوسان داشته است. در صورتي كه متوسط عملكرد در شرايط آبي و ديم به ترتيب تا سطح 8/4 و16/1 تن در هكتار افزايش يابد، خودكفايي در توليد اين محصول تحقق خواهد يافت(كشاورز و همكاران، 1380).
مهم ترين عوامل تآثيرگذار در كاهش عملكرد گندم كشور به شرح زير مي باشند(آهون منش،1371):
× پايين بودن آگاهي و دانش علمي و عملي كشاورزان
× نارسايي در تآمين و توزيع به موقع نهاده هاي كشاورزي(بذر، كود، سم و )
× بالا بودن ميزان ضايعات در مراحل مختلف توليد
× محدود بودن منابع آب و يا عدم وجود نظام صحيح آبياري در اغلب مناطق كشور
× خسارت آفات، بيماريهاي گياهي، علف هاي هرز و عدم مديريت صحيح كنترل آنها
× عدم مصرف صحيح و بهينة كودهاي شيميايي و يا كمبود و عدم توزيع به موقع آنها
× كاربرد غير اصولي و نامنظم ماشين آلات و ادوات كشاورزي
× عدم توسعة مكانيزاسيون كشاورزي در بسياري از نظام هاي بهره برداري
× كمبود وسايل، ابزار و اعتبار در زمينه هاي مختلف تحقيق، ترويج و آموزش كشاورزي
× كمبود سرمايه گزاري در توليد محصولات كشاورزي
× نارسايي سياست ها و برنامه هاي كشور براي توليد محصولات كشاورزي
 

Similar threads

بالا