آفات گیاهان جالیزی و زینتی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سوسک کلرادو Colorado potato beetle

سوسک کلرادو Colorado potato beetle

سوسک کلرادو Colorado potato beetle

(سوسک برگخوار سیب زمینی)

Leptinotarsa decemlineata

Coleoptera:Chrysomelidae))





این افت بومی کشور امریکا می باشد.

سوسک کلرادو طالب آب و هوای معتدل و مرطوب و زمستان سرد است . حرارت بالاتر از 11.5 درجه سانتی گراد برای نشو و نمای سوسک موثر شناخته شده است . تخم در حرارت کمتر از 12 درجه سانتی گراد تفریخ نمی شود . حرارت بالاتر از 35 درجه سانتی گراد تخم و لارو ها را می کشد و سوسکها برای فرار از گرما به داخل خاک پناهنده می شوند . این افت علاوه بر سیب زمینی از گوجه فرنگی و بادمجان و تو تون و فلفل فرنگی و عده زیادی از گیاهان هرز تغذ یه می کند . حشره کامل و لارو این افت از برگهای گیاه میزبان تغذیه نموده و ساقه ها را باقی می گذارند.

زیست شناسی:

زمستان را به صورت حشره کامل در داخل خاک و در اعماق مختلف ان سپری می کند . در اوایل بهار که حرارت خاک در بستر سوسک به حدود 12 درجه سانتی گراد رسید از محلهای زمستان گذران خارج و شروع به فعالیت می کند . در شهرستان اردبیل تاریخ خروج سوسکهای زمستانه معمولا" از اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت می باشد. سوسکها در ابتدای خروج 2 تا 3 روز در سطح خاک استراحت کرده و سپس در هوای گرم و افتابی شروع به فعالیت و پرواز می کنند . حشرات کامل بعد از یک تغذیه کافی از جوانه ها و برگها

که معمولا" چند روز طول می کشد و در ساعات گرم و افتابی روز به جفت گیری پرداخته سپس حشره ماده تخم های خود را در دستجات 20 تا 80 تایی در سطح زیرین برگها قرار می دهد . یک سوسک زمستانه ممکن است تا 2400 عدد تخم نیز بگذارد . تخمها در حرارت 20 تا 25 درجه سانتی گراد طی 4 تا 6 روز و در حرارت پایین تر طی 2 تا 3 هفته تفریخ می شوند . تخمها در حرارت بالاتر از 35 درجه خشک شده و نازا می شوند . این حشره دارای 4 سن لاروی است و تا ابتدای شفیره شدن 4 نوبت پوست عوض می کند . دوره لاروی حدود 15 روز طول کشیده سپس لارو در داخل خاک در گهواره گلی و در عمق 3 تا 10 سانتی متری تبدیل به شفیره می شود . شفیرگی حدود 20 روز به طول می انجامد . نسل اول این افت حدود 45 روز به طول می انجامد .

در اردبیل سوسکهای نسل اول از دهه اول تیرماه به بعد از شفیره خارج و در ساعات گرم روز به تدریج در خاک دیده می شوند . قسمت عمده ای از جمعیت سوسکهای نسل اول به خاک رفته و در عمق 10 تا 25 سانتی متری یا بیشتر دوره استراحت درازمدت یک تا سه سال را می گذرانند. اما عده ای نیز به دوره استراحت نرفته و در سطح مزرعه باقی مانده و جفت گیری و تخمریزی می نمایند و نسل دوم افت را می سازند . طرز تغذیه و رشد و نمو افراد نسل دوم مشابه با نسل اول افت می باشد . حشرات کامل در اواخر تابستان و اوایل پاییز به دیاپوز رفته و همان گونه زمستان را درون خاک سپری می کنند . این افت در نقاط دیگر دنیا 1 تا 4 نسل در سال دارد.

کنترل:

1- مبارزه زراعی:

جمع آوری و حذف بقایای آلوده و تناوب زراعی در امر مبارزه بسیار مهم می باشد .

2- دشمنان طبیعی:

الف) قارچ Beauveria bassiana روی لارو و شفیره و حشره کامل فعالیت می نماید.

ب) سن شکارگر Rhinocoris punctiventris از خانواده Reduviidae شکارچی حشره کامل می باشد .

ج) لارو بالتوری Chrysopa carnea از خانواده Chrysopidae که از تخم افت تغذیه می کند.

3- مبارزه شیمیایی:

یک یا دو نوبت سم پاشی با فوزالون (زولون) امولسیون 35 درصد به نسبت 2 لیتر در هکتار و یا اندوسوفان (تیودان) امولسیون 35 درصد به نسبت یک تا دو لیتر در هکتار در اواسط خرداد و اواسط تیرماه
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کرم مفتولی ریشه Click beetle

کرم مفتولی ریشه Click beetle

کرم مفتولی ریشه Click beetle

Agriotes lineatus

Coleoptera:Elateridae



به گیاهان مختلفی نظیر سیب زمینی و گندم و هویج و ذرت و کاهو و گوجه فرنگی و چغندر قند و توتون و تره فرنگی و جو و پنبه خسارت می زند . لارو این حشره از گیاهچه هاییکه به تازگی از جوانه زدن بذر ایجاد شده اند و تغذیه نموده و حشره کامل نیز از گرده گلها تغذیه می نماید .

لارو افت غده سیب زمینی را سوراخ نموده و در داخل ان کانالهایی به طول 2 تا 3 میلیمتر بوجود می اورد و خود نیز در داخل این کانالها به سر می برد . روی ریشه گندم نیز قسمتی از ان را به صورت قلوه کن مورد تغذیه قرار می دهد.

زیست شناسی:

سوسکهای ماده پس از جفت گیری به داخل خاک نفوذ و در انجا تخم خود را روی ریشه میزبان قرار می دهند . تخمها پس از چند روز تفریخ می شوند . دوره تکاملی لارو طولانی و ممکن است 3 تا 5 سال طول بکشد . لاروها در برابر خشکی بسیار حساس هستند . مرحله شفیرگی نیز در داخل خاک سپری می شود. به صورت لارو یا شفیره زمستان گذرانی می کند.

کنترل:

1- تناوب زراعی

2- شخم عمیق و از بین بردن غده ها در زمین

3- در صورت لزوم مبارزه شیمیایی با استفاده از مونوکروتوفوس (نوواکرون) به نسبت 1.5 تا 2 در هزار
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کنه زنگار گوجه فرنگی Tomato russet mite

کنه زنگار گوجه فرنگی Tomato russet mite

کنه زنگار گوجه فرنگی Tomato russet mite

(کنه حنایی گوجه فرنگی)

Vasates lycopersici

Syn:Aculops lycopersici

(Acari:Eriophyidae)



این کنه در سطح برگ و شاخه های گوجه فرنگی و سیب زمینی و عده دیگری از گیاهان خانواده Solanaceaeیا بادمجانیان به سر می برد و باعث ضخیم شدن و لوله شدن برگها می شود .

در اثر شدت حمله غالبا" برگ و ساقه های میزبان این کنه کامل حدود 0.1 تا 0.2 میلیمتر و به رنگ زرد مایل به سبز می باشد . بدن کشیده و دو جفت پا دارد . بسیاری از متخصصین علائم خسارت این کنه را با بیماری فیتوفترا اشتباه می گیرند . تفاوت این دو در این است که در بیماری فیتوفترا بعد از دو تا سه روز گیاه خشک شده و از بین می رود ولی در مورد این کنه رشد گیاه کم می شود و برگها پلاسیده و به رنگ حنایی در می اید ولی به رشد و نمو خود ادامه می دهد و حتی تولید میوه کوچک هم می کند.

کنه تخمهای کروی شکل وسفید شیری خود را به خصوص در اطراف رگبرگهای اصلی و یا در شیارهای دمبرگ و ساقه قرار می دهد . کنه حنایی گوجه فرنگی در اواخر تیرماه تا اوایل مرداد ظاهر می گردد و از شهریور ماه به بعد جمعیت ان در برخی از مزارع گوجه فرنگی فوق العاده افزایش پیدا می کند. این حالت در طول ماههای شهریور و مهر ادامه پیدا می کند و در نتنیجه بوته ها را به نابودی می کشاند . انتشار این کنه اغلب توسط باد و حشرات به خصوص Bemisia sp. که در مزارع زیاد دیده می شوند و صورت می گیرد.

دوران رشدی کنه از تخم تا کنه بالغ در حرارت 25 درجه سانتی گراد و رطوبت 50 درصد 8 تا 10 روز به طول می انجامد.این کنه بیش از 10 نسل در سال دارد .

کنترل شیمیائی:

1. دینوکاپ (کاراتان) wp18.25 و 1کیلوگرم

2. بروموپروپیلات(نئورون) EC25% و 1.5 لیتر

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تریپس پیاز Onion thrips

تریپس پیاز Onion thrips

تریپس پیاز Onion thrips

Thrips tabaci

(Thysanoptera , Tereberantia , Thripidae)



تریپس پیاز یا تریپس تو تون گونه ای پلی فاژ می باشد که به گیاهان مختلفی نظیر پیاز,توتون , لوبیا , چغندر قند, گوجه فرنگی , سیب زمینی , نخود و انواع کدوئیان به خصوص هندوانه خسارت می زند.

بر اثر تغذیه و فعالیت پوره ها و حشرات کامل برگها تغییر رنگ داده و لکه های نقره ای زرد یا قهوه ای در سطح آنها مشاهده می شود . در جمعیت های بالا باعث بدشکلی و کوچک ماندن میوه و برگها می شوند . این تریپس ناقل بیماری ویروسی پلاسیدگی در گوجه فرنگی یا Spotted wilt می باشد .


زیست شناسی:

Terebrantia:Egg->L->L->Prepupa->Pupa->Adult

به علت داشتن چشم مرکب در مراحل اولیه رشد و همچنین وجود بال در خارج بدن در دو سن اخر شبیه دگر دیسی ناقص است ولی به علت رشد بال در سنین اولیه و سن دوم در درون بدن و مرحله غیر فعال Pupa شبیه به دگر دیسی کامل است . بنابراین با توجه به مراتب بالا دارای دگردیسی از نوع حد واسط Intermediate metamorphosis می باشد.

این حشره زمستان را به صورت حشره کامل و پوره روی گیاهانو علف های هرز و زیر کلوخه ها و شکاف های زمین به سر می برد.حشرات کامل ماده پس از خروج از اماکن زمستانه ابتدا 2 تا 3 روز تغذیه وسپس تخمگذاری می کنند . حشرات ماده به صورت بکرزایی تولید مثل می کنند و تخم ها را به صورت انفرادی در زیر اپیدرم برگ قرار می دهد . طول دوران یک نسل بین 16 تا 26 روز متغیر است و تا 10 نسل ممکن است ایجاد کند .

کنترل:

1- استفاده از ارقام مقاوم

2- از بین بردن علف های هرز مزارع

مبارزه شیمیایی :

2-3 نوبت پس از چند برگی یا کفتری شدن بوته

1. دیکلرووس(ددواپ) EC50% و 2- 1.5 درهزار

2. مالاتیون EC57% و 2در هزار

3. هپتنفوس(هوستاکوئیک) EC50% و 1درهزار

4. پروفنوس(کوراکرون) EC40%

5. تیودیکارب(لاروین)

6. آندوسولفان(تیودان)

7. دیازینون
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مگس پیاز Onion fly

مگس پیاز Onion fly

مگس پیاز Onion fly

Delia(=Hylemyia) antique

(Diptera:Anthomyiidae)



لاروهای کوچک و سفید رنگ این مگس ساقه های زیرزمینی و پیازها را سوراخ کرده و سبب پژمرده شدن و زرد شدن برگها می گردند . هر لارو جوان می تواند سه تا پنج گیاه را از بین ببرد . اغلب پیازهای درشت مورد حمله چندین لارو قرار می گیرند. این افت روی پیاز , تره , سیر و موسیر خسارت می زند.

زیست شناسی:

زمستان را به صورت شفیره در خاک می گذراند. در اردیبهشت ماه حشرات کامل ظاهر شده و پس از جفت گیری حشره ماده تخمهای خود را بصورت انفرادی یا دسته های کوچک روی خاک اطراف طوقه , روی برگ و یا روی غده پیاز می گذارد. دوره زندگی به طور متوسط حدود یک ماه و در این دوره حشره ماده حدود 100 تخم می گذارد.

دوره جنینی تخم در حرارت 20 تا 21 درجه سانتی گراد حدود 5 روز بوده و تخمها برای تفریح معمولا" به رطوبت زیاد نیاز دارند . لاروهای جوان به محض خروج به داخل بافت گیاه نفوذ کرده و در صورتیکه محیط تغذیه مساعد باشد در مدت 2 تا 3 هفته به رشد کامل خود می رسند . لاروهای کامل سپس از میزبان خارج شده و در عمق 5 تا 10 سانتی متری خاک تبدیل به شفیره می گردند . دوره شفیرگی حدود یک هفته می باشد . این حشره در ایران 3 نسل در سال دارد . نسل اول در اردیبهشت ماه نسل دوم در اوایل تیرماه و نسل سوم در شهریور ماه دیده می شود.

کنترل مگس پیاز:

1- تناوب زراعی

2- مبارزه شیمیایی:


با استفاده از تری کلروفون یا دیپترکس به نسبت 1.5 در هزار(1.5کیلوگرم درهکتار) 2 -3 نوبت پس از چند برگی یا کفتری شدن بوته. سایر سموم:

دیازینون 2لیتر در هکتار

هوستاکوئیک 1لیتر در هکتار
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته لگومینوز

شته لگومینوز

شته لگومینوز

Aphis craccivora

(Homoptera:Aphididae)

این شته در ایران به اسامی شته سیاه یونجه , شته سیاه نخودیان , شته طاووسی و شته اقاقیا نیز خوانده می شود . شته ای پلی فاژ بوده که میزبانهای ترجیحی آن افراد خانواده لگومینوز می باشد . کلنی های جوان این شته در نقاط رشد گیاه میزبان (لوبیا , باقلا , عدس نخود ماش اقاقیا گل طاووسی) متمرکز شده و تمام قسمتهای گیاه اعم از برگ گل آذین و میوه را مورد حمله قرار می دهد .



زیست شناسی:

تمام دوره سال در شرایط مساعد به طریق بکرزایی تولید مثل می کند. بنابراین سیکل زندگی آن Anholocyclic می باشد.



کنترل:

1. دیکلرووس(ددواپ) EC50% و 2-1.5 در هزار

2. پیریمیکارب(پریمور) wp50% و 0.7- 0.5 کیلوگرم درهکتار

3. هوستاکوئیک EC50% و 1لیتر درهکتار

4. پی متروزین(چس) WG50% و 0.5 کیلو گرم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته سیاه باقلا Bean aphid

شته سیاه باقلا Bean aphid

شته سیاه باقلا Bean aphid

Aphis fabae

(Homoptera:Aphididae)

به تمام اندام های گیاه اعم از برگ , ساقه و گل حمله می نماید و با تغذیه از شیره گیاهی باعث ضعف و زردی در گیاه می شود و با ترشحات عسلک و تجمع گرد و خاک روی گیاه موجب اختلالات فیزیولوژیک در گیاه می شود .خسارت غیرمستقیم این آفت انتقال بیماریهای ویروسی است . در دنیا بیش از 200 میزبان دارد . در ایران یکی از افات مهم بقولات است و بیشتر روی نخود , لوبیا , باقلا , سیب زمینی , بادمجان , توتون , اسفناج و خیار و... دیده می شود .



زیست شناسی:

این شته دو میزبانه بوده که میزبان اول آن شمشاد زینتی و میزبان دوم آن گیاهان پهن برگ یک ساله است . از مرحله تخم تا تولید شته های بالدار دخترزا روی میزبان اول و از مرحله شته های بالدار دخترزا تا تولید افراد جنسی زای نر و ماده روی میزبان دوم سپری می شود.

زمستان را به صورت تخم روی میزبان اول به سر می برد. در بهار شته های بالدار زنده زا میزبان اول را ترک کرده و روی میزبانهای دوم از قبیل صیفی جات و حبوبات می روند. در اواخر تابستان ماده ***upare ظاهر می شود که بالدار می باشد و به روی میزبان اول بر می گردند و افراد نر و ماده را بوجود می آورند. شته های ماده پس از جفت گیری , حاشیه برگها و پایین جوانه ها تخمریزی می کنند به این ترتیب در یک سال چندین نسل بوجود می آورند.

کنترل:

1. دیکلرووس(ددواپ) EC50% 2-1.5 در هزار

2. پیریمیکارب(پریمور) wp50% و0.7- 0.5 کیلوگرم درهکتار

3. هوستاکوئیک EC50% و 1لیتر درهکتار

4. پی متروزین(چس) WG50% و 0.5 کیلو گرم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آفات گیاهان زینتی

آفات گیاهان زینتی

( Margarodidae)
اولین گروه ، خانواده ( Margarodidae) می ‌ باشد که در برگیرنده بزرگترین گونه از شپشک ‌ ها می ‌ باشد که طول بدن آن ‌ ها در بعضی از گونه ‌ ها در نواحی گرمسیری به حدود میلی ‌ متر می ‌ ر س د. یکی از گونه ‌ های مهم این خانواده گونه ( Icerya purchasi) می ‌ باشد که در شمال ایران بر روی مرکبات ، یا مرکباتی که به صورت زینتی در منازل وجود دارند فعالیت می ‌ کنند. این آفت یک گونه وارداتی است، و برای کنترل آن نیز نوعی کفش ‌ دوزک بنام کفش ‌ دوزک استرالیایی به ایران وارد شده .

( Coccidae)
گروه دیگر از شپشک ‌ ها ، خانواده ( Coccidae) و شپشک ‌ های نرم تن یا ( Soft scales) هستند که این شپشک ‌ ها در جمعیت ‌ های بالا، و بر روی شاخ و برگ گیاهان فعالیت می ‌ کنند. این حشرات از شیره گیاهی تغذیه کرده و خسارات سنگینی به انواع گیاهان، از جمله گیاهان زینتی وارد می ‌ کنند. این شپشک ‌ ها بر خلاف شپشک ‌ های خانواده ( Diaspididae) یا سپردار ، عموماً دارای پا و شاخک بوده و قابل رو ی ت می‌باشند . به علاوه این شپشک ‌ ها در قسمت عقبی بدن دارای شیاری به نام شیار مخرجی یا (Anal cleft) هستند و از این طریق هم شپشک ‌ های نرم تن قابل شناسایی هستند . تعدادی از گونه ‌ های این خانواده که رو ی گیاهان زینتی فعالیت می ‌ کنند عبارتند از:
- ( Coccus hesperidum) یا شپشک خرز هر ه
- ( Saissetia oleae)
- ( Saissetia coffeae)
این سه گونه دارای دامنه میزبانی بسیار وسیعی هستند بطوریکه دامنه میزبانی آن ‌ ها بیش از صد گونه از گیاهان را شامل می ‌ شود. به همین جهت بر حسب نام نمی ‌ توان در مورد آنها قضاوت کرد. طول این شپشک ‌ ها حدود میلی ‌ متر و بدنشان حالت نیم کروی دارد.
( Diaspididae)
اما در خانواده شپشک ‌ های ( Diaspididae) سطح بدن عموماً مسطح است. در بعضی از گونه ‌ها هر شپشک ماده حدود تا تخم و در مورد ( Saissetia Coffeae) بیش از هزار تخم تولید می‌ کند. تخم ‌ های تولید شده در سطح زیرین بدن حشره ماده قرار دارند. وقتی تخم ریزی این حشره به پایان می ‌ رسد شپشک ماده از بین می ‌ رود و بدن آن محفظ و سپری برای تخم ‌ ها می ‌شود.
پوره این حشرات در سن اول از زیر بدن شپشک ماده خارج و در محیطی مناسب مستقر می ‌ شوند. در بقیه‌ی عمر شپشک‌های ماده بصورت ثابت در روی گیاه باقی می‌مانند.
جنس ‌های نر جمعیت خیلی کمی دارند و در طبیعت بندرت دیده می‌شوند و بر خلاف نوع ماده ، حشراتی فعال و قادر ه پرواز هستند.
به طور کلی عمر شپشک ‌ های خانواده ( Coccidae) حدود تا روز است و بیشترین جمعیت آن ‌ ها در فصل پائیز مشاهده می ‌ شود.
نوع دیگر از شپشک ‌ های این خانواده ( Diaspididae) یا شپشک ‌ های سپردار (Armored scales) هستند. این شپشک ‌ ها در جمعیت ‌ های بسیار بالا و روی سر شاخ ه‌ها و برگ گیاهان زینتی زیست می ‌ کنند و باعث خشک شدن و در مواردی حتی باعث نابودی کامل درختان و گیاهان زینتی می ‌ شوند.
در حشرات سپردار، نوع ماده تغییر شکل زیادی پیدا کرده ‌ اند و شباهت چندانی به حشرات ندا ر ند . در بسیاری از گونه ‌ ها پاها، شاخک ‌ ها و چشم ‌ ها به طور کامل از بین رفته و این حشرات بدن دیسکی شکل پیدا کرده ‌ اند.
در این حشرات ، مشابه حشرات خانواده کوکسیده ( Coccidae) پوره سن یک بعد از ظهور ، با پیدا کردن محیط مناسب خرطوم خود را در داخل بافت گیاه فرو می ‌ کند و شروع به تغذیه از شیره گیاهی می ‌ نماید.
نکته مهم دیگر در مورد این حشرات این می ‌ باشد که تعداد زیادی از آن‌ها وارداتی هستند. به عبارت دیگر همراه با محصولات کشاورزی و گیاهان زینتی وارد ایران می‌شوند .
تعدادی از مهم ‌ ترین آفات گیاهان زینتی این راسته عبارتند از:
- Aonidiella orientalis
- Aonidiella citri
- Chrysomphalus dictyospermi
- Quadraspidiotus Perniciosus
- Lepidosaphes malicola
- Lepidosaphes ulmi
( Pseudococcidae)
خانواده دیگر این راسته ( Pseudococcidae) هستند که به این ‌ ها (Mealy bugs) یا شپشک ‌ های آردآلود گفته می ‌ شود. این نام از آن جهت برای این حشرات انتخاب شده است که سطح بدن این شپشک ‌ها بوسیله‌ی مقدار زیادی ترشحات مومی و آردی پوشیده شده است. در این گونه از شپشک ‌ ها حلقه ‌ بندی بدن مشخص و دارای پا و شاخک هستند و در روی گیاهان آزادانه حرکت می‌کنند. این شپشک ‌ ها در مناطق طبیعی زیست می ‌ کنند و جزء آفات مرکبات و تعداد زیادی از گیاهان زینتی هستند.

مهم‌ ترین گونه این حشرات در ایران عبارتند از:
- Planococcus citri
Pseudococcus
که این دو خانواده از مهم ‌ ترین گونه ‌ هایی هستند که در شرایط گلخانه ای به گیاهان زینتی خسارت وارد می ‌ کنند. قابل توجه است که گونه ( Planococcus citri) بر خلاف بق ی ه شپشک ‌ ها ی این خانواده از حشرات دو جنسی می‌باشند. برای تولید مثل نیاز به جفت ‌ گیری میان حشرات نر و ماده می‌باشد و در واقع روش بکرزایی در این حشرات دیده نمی ‌ شود.
حشرات نر شپشک ‌ های آرد آلود و بالدار در طبیعت بندرت دیده می ‌ شوند و اندازه بدن آن ‌ ها به; میلی ‌ متر می ‌ رسد.

آیاشپشک ‌ های آرد آلود بر روی میوه ‌ ها هم فعالیت دارند؟
شپشک ‌ های آرد آلود در همه ‌ی بخش ‌ های گیاه فعالیت می کنند در حالیکه شپشک ‌ های خانواده ( Diaspididae) یا ( Coccidae) بیشترین تراکم را روی شاخه ‌ ها دارند، هر چند ممکن است روی میوه و برگ نیز مشاهده شوند.
بدلیل اینکه شپشک‌ها جزء آفات وارداتی برای ایران هستند و دشمنان طبیعی برای آن‌ها وجود ندارد، به عنوان مهم‌ترین آقات گیاهان زینتی بشمار می‌روند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پروانه جوانه خوار گلسرخیان Archips rosanus

پروانه جوانه خوار گلسرخیان Archips rosanus

پروانه جوانه خوار گلسرخیان Archips rosanus
مشخصات ظاهری:

این شب پره به رنگ قهوه ای روشن است . در روی بالهای جلوئی لکه های سفید رنگ مشاهده می شود . عرض حشره با بالهای باز حدود 20 تا 25 میلیمتر و به طول 18 میلیمتر است. لاروها به رنگهای متغیر و معمولا سبز روشن با سر و پشت سینه قهوه ای رنگ دیده می شوند .

مبارزه :

در صورت شدت خسارت این آفت کاربرد زولن 35 درصد یا گوزاتیون 20% به نسبت 2 در 1000 نتیجه رضایت بخش می دهد. مبارزه زمستانه روی تخم های این آفت اثر قابل توجه دارد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنبور برگخوار رز

زنبور برگخوار رز

زنبور برگخوار رز

نام علمی: Arge rosae

راسته :Hymenoptera

خانواده :Argidae


مشخصات ظاهری :

حشره ی کامل زنبوری است به طول 7 تا 10 میلی متر ، شاخک ها 3 بندی بوده که بند سوم رشد زیادی دارد

سر سیاه رنگ ، قفسه سینه سیاه رنگ به استثنای پیش قفس سینه که زرد رنگ است

شکم به رنگ زرد مایل به قرمز می باشد.

لارو از نوع Eruciform

لارو از نوع ارسی فرم با بیش از 5 جفت پای کاذب شکمی است.

در این لاروها در هر طرف سر 1 عدد چشم ساده وجود دارد .

لاروها به رنگ زرد روشن تا سبز روشن هستند.

دارای سر سیاه رنگ بوده و روی حلقه های بدن لکه های سیاه رنگ زگیل مانند به صورت ردیفی وجود دارد .



گیاهان میزبان و نحوه ی خسارت :

به انواع رز و رزهای وحشی (نسترن) حمله نموده و خسارت می زنند .

لاروهای این زنبور با تغذیه از اپیدرم فوقانی برگهای گیاهان میزبان خسارات بسیار زیادی وارد می کند و فقط رگبرگها واپیدرم تحتانی از حمله این آفت مصون یا محفوظ می ماند.

برخی مواقع حتی اپیدرم تحتانی نیز مورد تغذیه قرار گرفته و فقط رگبرگ ها باقی می مانند .

حشرات کامل ماده با تخمریزی در داخل بافتهای نهالهای جوان خساراتی را به گیاهان وارد می کنند .


زیست شناسی :

زمستانگذرانی به صورت حشره کامل داخل خاک صورت می گیرد .

در اواخر اردیبهشت ماه یا اوایل خرداد ماه حشرات کامل ظاهر می شوند .

حشرات ماده پس از جفت گیری تخمهای خود را به وسیله تخمریز اره ای شکل خود در داخل دمبرگ یا شاخه های جوان و گاه روی پهنک برگ قرار می دهند.

لاروها پس از خروج از تخم روی پهنک برگ پراکنده می شوند .

دوره ی لاروی تقریبا یک ماه طول می کشد.

شفیره این حشره داخل پیله در روی گیاه تشکیل می شود و حشره ی کامل نسل دوم در اوایل مرداد ماه ظاهر می شود.

این آفت 2 نسل در سال دارد.


کنترل :
به محض مشاهده اولین علایم خسارت روی بوته های رز با استفاده از سم دیپتریکس به نسبت 5/1 در هزار سمپاشی می شود.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کرم سفید ریشه

کرم سفید ریشه

کرم سفید ریشه

Polyphylla ollivieri

(Lep: Scarabaeidae)

این حشره در اکثر مناطق ایران وجود دارد و از ریشه گیاهان مختلفی تغذیه می‌نماید. از این جهت می‌توان به گیلاس، گلابی، سیب، به، هلو، گوجه، آلو، زردآلو، آلبالو، انار، مو، تاج خروس وحشی، گونه‌های Chenopodium، خیار، بادمجان، لوبیاسبز، کدو، سیب‌زمینی، یاس بنفش، برگ بو، برگ نو، گلایول، چمن، تبریزی، بید و نارون اشاره نمود.

زیست‌شناسی
این حشره طول یک نسل را در 3 سال طی می‌کند. در شریط مساعد تغذیه‌ای و خاک می‌تواند یک نسل را در طی دو سال بگذراند. زمستان را به صورت لارو به سر می‌برد و در بهار سال سوم قبل از آنکه وارد مرحله شفیرگی شود یک محفظه گلی برای خود درست می‌کند و در آنجا تبدیل به شفیره می‌شود (در برخی موارد خانه شفیرگی ساخته نمی‌شود). دوره شفیرگی 17 تا 24 روز می‌باشد.حشرات کامل از دهه سوم خردادماه تا دهه سوم مردادماه بسته به شرایط محیطی منطقه ظاهر می‌گردند. اوج خروج معمولاً در تیرماه است. حشرات کامل برای خروج در خاک سوراخهایی ایجاد و خارج می‌شوند. سپس از برگ درختان مثمر و غیرمثمر تغذیه می‌نمایند. تمام فعالیت‌های حیاتی، تغذیه، جفت‌گیری و تخمریزی در غروب و اوایل شب انجام می‌گیرد.

در روز حشرات کامل بدون هیچ فعالیتی در لابه‌لای شاخ و برگ درختان و جاهای امن به سر می‌برند. جفت‌یری در اوایل شب و اغلب در روی شاخه‌ها انجام می‌شود. تخمریزی معمولاً چند روز (معمولاً 4 روز) بعد از جفت‌گیری انجام می‌شود. حشره کامل مادهبا پاهای جلویی خود زیر خاک رفته و در منطقه‌ای مناسب که غذای کافی برای لاروسن اول وجود دارد تخم‌ریزی می‌کند. تخم‌ها به صورت انفرادی یا دسته‌های تا شش عددی در عمق صفر تا 12 سانتیمتری خاک گذاشته می‌شود. دوره جنینی یا Incobation period در منطقه کرج و شهریار 30 تا 35 روز است. حشره دارای 3 سن لاروی است. لارو سن اول از مواد هوموسی یا ریشه علفهای هرز و سنین دو و سه لاروی از ریشه درختان تغذیه می‌کنند. لارو در خاکهای مرطوب فعالیت بیشتری دارد. فعالیت این حشره در سطح باغ لکه‌ای است.

مبارزه
1ـ جمع‌آوری حشرات کامل از اواخر بهار به بعد

الف‌ـ جمع‌آوری حشرات در صبح زود بوسیله تکاندن درختان

ب‌ـ جمع‌آوری حشرات کامل با کمک نور چراغ

2ـ از بین بردن علف‌های هرز سطح باغ از علف‌های هرز یکساله و چند ساله چون منبع غذایی خوبی برای لاروهای سن اول است.

3ـ شخم زمستان و جمع‌آوری لاروها در اسفندماه

4ـ مبارزه شیمیایی با استفاده از دیازینون (3 تا 3.5 لیتر) و پودر وتابل لیندین 10 کیلو در هکتار به طریق محلول پاشی پای درخت در اوایل بهار و اوایل تابستان. بهتر است بعد از ریختن محلول پای درخت آبیاری سبکی نیز انجام شود.

5ـ امروزه از باکتری Bacillus popilliae بر علیه این آفت استفاده می‌کنند که باعث بوجود آمدن بیماری شیری (Milky disease) در لاروها می‌شود.

6ـ قارچ Metarrhizium anisopliae نیز روی لاروها تأثیر دارد
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کفشدوزکها یا پینه‌دوزها (Hippodomia Convergens)

کفشدوزکها یا پینه‌دوزها (Hippodomia Convergens)

کفشدوزکها یا پینه‌دوزها (Hippodomia Convergens)


این حشره را می‌توان در مناطق گرم برای کنترل بیشتر رهاسازی کرد. چندین بار رهاسازی با فاصله چند روز بسیار مؤثرتر از رهاسازی یک جمعیت عظیم از آنها در یک زمان است.

کفشدوزک آسیایی و کفشدوزک خال صورتی مؤثرترین حشرات مفید برای کنترل شته‌ها در گلخانه هستند. بسیاری از حشره‌کشهایی را که برای مقابله با شته بکار می‌گیریم را نمی‌توان با کفشدوزک‌ها بکار برد. برای یافتن حشره‌کشهای سازگار با آنها لطفاً با TPM در آلاسکا تماس حاصل فرمایید.


شکل شناسی:

حشره کامل سخت بالپوشی کوچک و به طول 7-8 میلی متر با رنگ عمومی زرد طلائی متمایل به قرمز و تعداد 6 لکه سیاه رنگ رروی هر بالپوش است. شاخک ها سنجاقی و 11 مفصلی است. پیش گرده بدون لکه است. تخم این حشره بیضی کشیده و به طول 5/1 – 5/2 میلی متر به رنگ زرد روشن می باشد. لارو در هنگام خروج از تخم 2- 5/2 میلی متر و پس از رشد کامل به 8-9 میلی متر می رسد، رنگ آن ابتدا زرد روشن و بعدا بتدریج زرد متمایل به سبز می گردد. لارو در دو انتها باریک و در وسط عریض است و دارای 3 جفت پای سینه ای به رنگ زرد می باشد.شفیره به رنگ زرد تیره و به طول 5/6 – 7 میلی متر است و اغلب نصف بدن آن در داخل پوسته لاروی است.



عوامل بیماریزای حشرات

حشره‌کش قارچی بنام Botani Gard® و Naturalis-O® شامل یک استرین از قارچ Beauveria bassiana است که به حشرات حمله می‌کند و یک روش بسیار مؤثر برای کنترل شته‌ها مگس‌های سفید و تریپس‌ها در آلاسکا بحساب می‌آید.

معمولاً در گلخانه‌ها برای گسترش این قارچ در گلخانه به بیش از یکبار درمان مورد نیاز می‌باشد. می‌بایست 48 ساعت سین هر بار استفاده فاصله باشد و اگر همزمان با کاربرد این نوع حشره‌شها از قارچ‌کشها استفاده کنید اسپورهای این قارچهای حشره‌کش را از بین می‌برد.


کنترل غیر شیمیایی

روغنهای باغبانی می‌توانند نقش کلیدی در مدیریت شته‌ها ایجاد کنند. روغنهای مختلفی وجود دارند که از تصفیه نفت خام بوجود می‌آیند مثل Volcks®، Stylet®، Ultra-Fine® یا روغنهای جالیز متعددی مثل Canola oil، Soybean oil، Neem oil، Sesam oil (روغن کنجد)، Cottonseed o il (روغن بذر پنبه)، Garlic o il که نه تنها شته‌ها را بسرعت می‌کشند، بلکه به مدیریت مقاومت ‌آفات در برابر حشره‌کشهای شیمیایی) نیز کمک می‌کند زیرا که روغنها بوسیله روش فیزیکی و با خته کردن حشرات آنها را کنترل می‌کند.

شوینده‌های (صابونهای) حشره‌کش یک راه غیرشیمیایی مؤثر برای کاهش سریع طغیان شته‌ها هستند. معمولترین انوع آنها بوسیله نمک پتاسیم از فاقی اسیدها (Fatty acids) ساخته می‌شود. ناتی اسیدها باعث درهم گسیختی ساختارها و نفوذپذیری غشاء سلولهای حشره می‌گردد. در نتیجه محتویات سلول از سلول صدمه دیده بیرون می‌آیند و حشره بسرعت می‌میرد. پس از خشک شدن صابونهای اسپری شده، پس از خشک شدن در میان دیگر هیچ نوع فعالیت حشره‌کشی را ندارند.

در روش استفاده از صابون و روغن برای کنترل بهتر می‌بایست تمام گیاه توسط این مواد پوشیده شود. زیرا شته‌ها تحرک زیادی به اطراف ندارند بنابراین می‌بایست برای کنترل بهتر باعث تماس حشره‌کش صابون یا روغن با آنها شویم. همچنین پوشش هر دو سطح بالایی و زیرین برگ بسیار مهم است.

برخی از تکنولوژی‌های سمپاشی که باعث تولید ذرات ریز مه سم در محیط می‌شوند بهتر میزان پوشش سم در گیاه افزایش می‌دهند و نتایج بهتری را شامل می‌شوند.


مبارزه شیمیایی انتخابی

اگر شما روشهای شیمیایی را انتخاب می‌کنید، برای موفقیت مؤثرترین روش کنترل شته‌ها را دو بار و با فاصله سه یا چهار روز استفاده نمایید. اگر روش شما مؤثر نبود، سریع به نوع دیگری از کنترل روآورید. انواع مختلفی از روشهای مبارزه شیمیایی برای کنترل شته‌ها در گلخانه‌ها وجود د ارند. ما سعی نمی‌کنیم که همه آ‌نها را لیست کنیم اما توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از مقاومت در شته‌ها از روش چرخشی شیمایی (سموم) استفاده کنید. پس از دو بار استفاده، همیشه از یک سم دیگر از یک کلاس دیگر استف اده کنید تا ب توانید از مقاومت شته‌ها جلوگیری کنید.

علاوه بر انتخاب یک سم مناسب، همیشه دستورالعمل استفاده صحیح آنرا کاملاً مطالعه کنید. از فواصل رفت وآمدی کارکنان مطمئن شوید، لباسها و تجهیزات مناسب بپوشید که شامل دهان بند و دستکش هنگام کار با مواد شیمیایی می‌باشد. اگر در برچسب پشت سم ذکر شده که در گلخانه استفاده نکنید. یا اگر ذکر شده که فقط برای مصرف در هوای آزاد هرگز نباید در گلخانه استفاده شود.

دکتر Richard Linquist در دانشگاه اوهایو مصرف “Uphid Cocktail” را پیشنهاد می‌کند. این ماده ترکیب حشره‌کشی مناسب جهت مقابله با شته‌هاست. در آزمایشها Talstar®(bifenthrin) بصورت تنها یا بصورت مخلوط همراه با روغنهای باغبانی یا Orthene® برای شته‌ها بسیار مؤثر بوده است.

حشره‌کشهای سیستمیک در کنترل شته‌هایی مناسب است که حشره توسط عواملی مثل پیچ و تاب برگ یا لایه‌هایی از گیاه محافظت می‌شوند و این موارد مانع رسیدن سم به تمام قسمتهای برگ می‌شوند. حشره‌کشهای سیستمیک مواد شیمیایی هستند که بصورت سیستمیک در گیاه یا برگ حرکت می‌کنند و تمام یا بخشهایی از گیاه را کاملاً سمی می‌کنند. معمولترین نوع حشره‌کشهای سیستمیک که براحتی قابل دسترسی برای همه می‌باشند عبارتند از: Orthene® (acephate) و Marathon®(imidacloprid) در سمپاشی برگ این دو سم بسرعت به درون برگ میوز می‌کنند. اکثر حشره‌کشهای سیستماتیک برای انسان سمی هستند که می‌بایست با احتیاط استفاده شوند. در جاهایی که افراد مبتلا به حالت، آلرژی‌، زنان حامله و بچه‌ها یا افراد سالخورده قرار دارند می‌بایست با احتیاط کامل از این سموم استفاده شود یا اصلاً استفاده نشود. برخی از گیاهان هم م مکن است بوسیله این سموم آسیب ببینند. قبل از استفاده با دقت برچسب توصیه سم را بخوانید. استفاده از هیچیک از سموم سستمیک را مجاز به استفاده بر روی محصولات غذایی نیستم.


تشخیص موقع مناسب سم پاشی خیلی مهم است. حشرات کامل کفشدوزک خربزه بتدریج در بهار ظاهر می شوند و از مزرعه ای به مزرعه دیگر پرواز می کنند. با یک سم پاشی جلو انتشار و تکثیر آنها را می توان گرفت، این سم پاشی باید روی نباتات جالیزی و علفهای اطراف آن صوت گیرد. بنابراین به محض مشاهده اولین آثار خسارت در بهار از سموم فسفره پردوام و کلره می توان استفاده کرد، البته باید مواظب بود که بعضی از سموم کلره روی برگهای گیاهان خانواده کدوئیان سوختگی ایجاد می کنند . گوزاتیون به نسبت یک گرم خالص در یک لیتر آب یا لیندین 5/1 گرم خالص در یک لیتر آب می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

فاصله سم پاشی آخر تا برداشت محصول 20 روز خواهد بود
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سوسک های خاکزی carabidae

سوسک های خاکزی carabidae

سوسک های خاکزی carabidae

سوسک های خاکزی carabidae
ویژگی حشرات کامل :

1- به اندازه متوسط تا بزرگ بوده

2- شاخک نخی

3- آرواره های بالا بزرگ طویل و بزرگ هستند

4- پیش گرده رشد خوبی دارد

5- کناره بالپوش ها ضخیم شده و روی بالپوش ها شیارهای طولی دیده می شود .

بیولوژی :

هم لارو و هم حشرات کامل شکارگر بوده و فعالیت شبانه دارند . حشرات کامل به هنگام روز در زیر سنگ ها و کلوخه ها مخفی هستند . لاروها خاکزی می باشند. در برخی از گونه ها ی این خانواده هم لارو و هم حشرات کامل گیاهخوار بوده و خسارت می زنند.

مانند سوسک سیاه غلات : که از برگها و خوشه های غلات تغذیه می کنند

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنجره های قوربا غه ای Cercopidae

زنجره های قوربا غه ای Cercopidae

زنجره های قوربا غه ای Cercopidae
زنجره هایی هستند کوچک که از لحاظ شکل ظاهری شبیه leafhoppers ها هستند اما با داشتن دو خار در ساق پای عقبی از آنها شناخته می شوند .

این زنجره ها در روی درختان ، درختچه ها و گیاهان علفی مشاهده شده و از شیره آنها تغذیه می کنند . پوره ها پس از خروج از تخم و شروع تغذیه یک ماده کف مانندی ترشح می کنند که اطراف بدن پوره را احاطه می کند و پوره درون این ماده کف مانند از شیره گیاهی تغذیه می نماید

محل استقرار پوره ها ، انشعابات شاخه و برگ می باشد.

این ماده کف مانند را کف بهاری می گویند ، این ماده توسط غدد اپیدرمی بندهای 7 و 8 شکم ترشح می شود

پوره این زنجره ها شبیه قورباغه بوده و به این خاطر اسم انگلیسی froghopper به آنها داده شده است.

مثال :Cercopis sanquinea که روی هریک از بالهای جلویی یک لکه قرمز به رنگ خونی دارد.

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دوستان عزیز تقریبا تمامی آفات گیاهان جالیزی و زینتی با توضیحاتشون اینجا ذکر شده.
بیشتر این مطالب از سایت رویان گذاشته شده که بعضیاشون کامل هست ولی بعضیاشون فقط توضیح مختصری داره

برای پیدا کردن عکس این آفات هم کافیه که اسم لاتین عامل رو تو گوگل سرچ کنین تا تمامی عکس میکروسکوپی و ماکروسکوپی براتون بیاد.اینجا عکس ها گذاشته نشده تا صفحات راحت تر برای عزیزان باز بشه

اگه دوستان یک مورد خاص مطلب خواستن تو تاپیک درخواست مطالب گیاهپزشکی درخواست بدن تا براشون گذاشته بشه
 

aminmohammad1

عضو جدید
سلام
لطفا میشه به جز سموم معرفی شده برای آفت خربزه (مگس جالیز) سم دیگری معرفی کنید یا راهنمایی کنید چون این سم موجود نیست
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
سم دیپترکس موجود نیست

دوست عزیز اینهارو استفاده کن:

سه تا چهار نوبت سم پاشي بوسيله فوزالون (زولون) امولسيون 35 درصد يا ديازينون 60 درصد به نسبت 1.5 ليتر در هكتار


سایر سموم:

1. تری کلروفن(دیپترکس) sp80%و 1.5 کیلوگرم


2. دیمتوآت(روکسیون) EC40% و 1.5 لیتر در هکتار

ولی بنظرم همون دیازینون جواب میده//
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
مگس جالیز

Dacus ciliatus

(Diptera:tephritidae )




این افت خانواده کدوئیان به ترتیب خیارو هندوانه وطا لبی و کدو را برای تغذیه ترجیح میدهد.فعالیت این حشره روی گیاهان غیر زراعی نظیراستبرق و هندوانه ابو جهل نیز گزارش شده است.

زیست شناسی:

زمستان را بصورت شفیره در خاک بسر می برد .حشرات کامل در دهه سوم خرداد ماه از شفیره های زمستان گذران خارج و یک تا سه روز بعد جفت گیری و دو تا سه روز بعد از جفت گیری در عمق 1.5میلیمتر زیر پو ست میوه های جوان در دستجات 20 تا 30 عددی تخمریزی می نمایند .تخمها پس از 2 تا 3 روز تفریخ شده و لاروها به طرف داخل میوه حرکت میکنند.محل تخمریزی بعد از مدتی به رنگ قهوه ای تیره در می اید و تغییر شکل میدهد. این تغییر شکل در نهایت بصورت خمیدگی در میوه خودنمایی میکند. لاروها ی کامل از میوه ها خارج شده و غالبا"در عمق کمتر از 5 سانتی متری خا ک تبدیل به شفیره می شوند.طول دوره لاروی 7 تا 11 روز و شفیرگی 9 تا 12 روز و طول یک نسل 25 تا 45 روز می باشد .و درشرایط مشهد 4 نسل در سال دارد.
کنترل مگس جالیز:

1- مبارزه زراعی بدین ترتیب صورت می گیرد که میوه کوچک را در برگ گیاه پیچیده و زیر خاک می گذارند تا از حمله مگس محفوظ بماند.این عمل هنگام گل گیری خربزه و طالبی انجام می گیرد.

2- سه تا چهار نوبت سم پاشی بوسیله فوزالون (زولون) امولسیون 35 درصد یا دیازینون 60 درصد به نسبت 1.5 لیتر در هکتار و اولین سم پاشی زمانی است که اکثر میوه ها فندقه باشند. بعد از 6 روز سمپاشی را تکرار می کنند. سایر سموم:

1. تری کلروفن(دیپترکس) sp80%و 1.5 کیلوگرم

2. دیمتوآت(روکسیون) EC40% و 1.5 لیتر در هکتار
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
عروسک خربزه

Aulacophora foveicollis

Coleoptera: Chrysomelidae

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/statusicon/wol_error.gifبرای دیدن این عکس به اندازه بزرگ، روی این قسمت کلیک کنید.


در درجه اول به خیار و خربزه و در درجه دوم به هندوانه و کدو خسارت می زند.حشره کهمل برگهای گیاه میزبان را سوراخ سوراخ می کند ولی خسارت اصلی مربوط به لارو افت می باشد که طوقه و ریشه گیاه حمله میکند و باعث خشک شدن بوته می شود.

زیست شناسی:

زمستان را بصورت حشره کامل در زیر توده های برگهای ریخته وخشک شده علفهای هرز به خصوص گرامینه های وحشی و دائمی و در شکاف درختان یا شکاف زمین و یا در زیر کلو خه ها به سر می برد. در بهار در اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت ظا هر و در ساعات گرم روز پرواز می نماید و از برگ گیاهان تغذیه می کند . مدت تغذیه حدود یک ماه است.اولین تخمریزی در اوایل خرداد ماه صورت می گیرد .هر حشره ماده تا 300 عدد تخم می گذارد.تخم ها به صورت انفرادی در روی بوته خربزه یا در داخل خاک گذاشته می شود .

دوران تکاملی تخم حدود دو هفته می باشد. لاروها پس از خروج وارد خاک میشوندو از ریشه تغذیه و در دخل ساقه تونل ایجاد میکنند.دوره لاروی 30 تا 40 روز و قبل از این که لاروها تبدیل به شفیره شوند سه بار جلد عوض می کنند. شفیره در خاک و در لانه گلی تشکیل می شود و بعد از 10 روز حشرات کامل نسل دوم ظاهر می گر دند.خسارت نسل دوم اهمیت اقتصادی ندارد و حشرات برای زمستان گذرانی به پناهگاههای مختلف می روند. در برخی از نواحی گرمسیری تا 5 نسل در سال دارد.


کنترل عروسک خربزه :

1- کاهش رطوبت خاک یکی از عوامل محدود کننده تفریخ تخم و فعالیت لارو می باشد و بنابراین در مزارعی که کمتر ابیاری میشوند یا از روش پشته کاری و ابیاری نشتی استفاده میشود خسارت افت کمتر می باشد .

2- در صورت لزوم مبارزه شیمیایی استفاده از کاربارین (سوین) یا یکی از سموم فسفره الی و چون لارو افت ریشه خوار است و در زمان کشت از گرانول کلرپیریفوس به میزان 20 کیلو در هکتار علیه لارو استفاده می شود.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
شب پره پشت الماسی(بید کلم) Diamond back moth

Plutella xylostella

(Lepedoptera:platellidae)

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/statusicon/wol_error.gifاین عکس کوچک شده است، برای اینکه بصورت بزرگ شده ببینید، روی این قسمت کلیک کنید، اندازه اصلی عکس 330x500 و حجم آن 85 می باشد.


یکی از آفات مهم گیاهان اهلی و وحشی کروسیفره می باشد که لاروها پس از خروج از تخم رگبرگهای اصلی را سوراخ کرده و یا اینکه در سطح زیرین برگها به تغذیه می پردازند. در حملات شدید بوته های جوان ممکن است از بین برود . در گیاه کلم گلها به برگ ترجیح دارند و ضمن تغذیه روی گلها فضولات و تارهای تنیده را به جای می گذارند.

زیست شناسی:

روزها در زیر برگ مخفی و شب فعالیت دارند . بعد از پروازهای کوتاه و جفت گیری و در سطح زیر برگها تخم می گذارند. تعداد تخم 150 تا 300 عدد که در دسته های 3 تا 6 تایی می گذ ا رند . در شرایط مساعد 3 تا 4 روز بعد تخم ها باز می شوند . طول دوران لاروی 7 تا 10 روز می باشد . لارو های ریز در زیر برگ از پارانشیم تغذیه می کنند ولی لاروهای درشت برگها را سوراخ سوراخ می کنند . لارو سن اخر پیله تنیده و در سطح پشت برگها تبدیل به شفیره می شود. در مناطق گرمسیر بدون دیاپوز 12 نسل در سال دارد.

کنترل:

1- لاروهای این افت توسط زنبور Diadagma sp از خانواده Ichneumonidae تقریبا" برابر 35 درصد پارازیته می شوند .

2- مبارزه شیمیایی با استفاده از یکی از سموم فسفره (زولن و دیازینون)
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
کک چلیپا ئیان Cabbage flea beetle

Phyllotreta spp.

(Coleoptera: Chrysomelidae)

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/statusicon/wol_error.gifاین عکس کوچک شده است، برای اینکه بصورت بزرگ شده ببینید، روی این قسمت کلیک کنید، اندازه اصلی عکس 450x600 و حجم آن 61 می باشد.


سوسکهای بسیار کوچکی در حدود 2 تا 3 میلیمتر بوده و به علت اینکه ران پای عقبی بزرگ شده و می جهند به آنها کک اتلاق شده است . حشرات کامل از برگهای کروسیفره مانند کلم و شلغم و تربچه و خردل و کلزا تغذیه کرده و برگها را سوراخ سوراخ می کنند. لارو معمولا" روی ریشه زندگی کرده و خسارت چندانی وارد نمی اورد . از این جنس ها سه گونه از ایران گزارش شده است.


P. cruciferae

P. nemorum

P. undulate

زیست شناسی:

زمستان را به صورت حشره کامل و به حالت دیاپوز در زیر خاک یا زیر بقایای گیاهی به سر می برد .در شرایط مساعد و در بهار خارج و بعد از دو هفته تغذیه و بعد از دو هفته تغذیه و جفت گیری و تخمریزی می کند. تخمها نزدیک ریشه در سطح خاک گذاشته می شود.حشره ماده 35 تا 70 تخم می گذارد. دوره جنینی حدود یک هفته و لارو پس از خروج در خاک از ریشه کروسیفره به خصوص کلم تغذیه می کند و اغلب به داخل بافت نفوذ کرده و پس از گذشت یک ماه در خاک به شفیره تبدیل میگردد. دوره شفیرگی 10 تا 15 روز و یک نسل در سال دارد.

کنترل:

در صورت لزوم با استفاده ازکارباریل(سوین)
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
كنه دو نقطه اي كنه تار عنكبوتي پنبه Two spotted mite

Tetranychus urticae

(Acari: Tetranychidae)








معرفي آفت

اين كنه بسيار پلي فاژ بوده و بيش از 150 گونه گياه مانند لوبيا، باقيا، شبدر، يونجه، پنبه، گياهان زينتي، گياهان خانوادة Cucurbitaceae، Cruciferae، Solanaceae و يره را مورد حمله قرار مي دهد. اين كنه با تنيدن تار سطح برگهاي ميزبان را همراه با قشري مانند گرد و خاك مي پوشاند. مخصوصاً در كشت هاي زير پلاستيك و گلخانه اي گياهان جاليزي اين تارها روي گياهان،‌ زياد ديده مي شود. علايم خسارت اين كنه ممكن است به صورت لكه هاي خاكستري يا زرد، در متن سبز برگها مشاهده شود. گاهي برگها در اثر از دست دادن شيره گياهي حول دمبرگ اصلي خميده مي شوند.

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
كك چغندرقند Chaetocnema tibialis

كك چغندرقند Chaetocnema tibialis

كك چغندرقند Chaetocnema tibialis

(Col.: chrysomelidae)





معرفي آفت

حشرت كامل اين آفت علاوه بر چغندرقند به چغندر علوفه اي و وحشي و همچنين علفهاي هرز، سلمك، گزنه، ترشك و ترتيزك حمله و از آنها تغذيه مي كند. بيشترين صدمه و خسارت اين آفت در مرحله 2 تا 4 برگي گياه مي باشد و بعد از مرحله 8 برگي به علت خشبي شدن برگهاي خسارت آفت اهميت اقتصادي ندارد. لاروها از ريشة گياه تغذيه مي كنند و خسارت قابل توجه ندارد ولي حشرات كامل از برگ تغذيه و در سطح برگ سوراخهاي گرد و نامنظم ايجاد مي نمايد كه در تراكمهاي بالا اين سوراخهاي كوچك بهم متصل شده و حفره هاي بزرگتري را ايجاد مي كنند. چنانچه تراكم جمعيت آفت در مراحل 4-2 برگي بالا باشد تمام مزرعه را از بين برده بطوريكه واكاري مجدد نياز مي باشد.

زيست شناسي:

زمستان را به صورت حشره كامل در زير گياهان خشكيده، كلوخه ها و شكافهاي زمين و حتي داخل خاك به سر مي برند. با مساعد شدن شرايط آب و هوائي وقتي كه متوسط درجه حرارت به حدود 10 درجه سانتي گراد برسد حشرات كامل خارج و شروع به فعاليت مي نمايند. ظهور حشرات كامل از اواسط فروردين ماه شروع و تراكم جمعيت آنها در اواخر ارديبهشت ماه به حداكثر خود مي رسد. كك ها در روزهاي گرم و آفتابي از برگها تغذيه نموده و خسارت مي زنند. سپس جفت گيري نموده و حدود 6 روز بعد تخم ريزي مي نمايند. تخمگذاري بيشتر در محل طوقه چغندرقند و ساير گياهان ميزبان و نيز در سطح خاك مجاور طوقه انجام مي شود. تخمها به صورت انفرادي قرار داده مي شوند و حداكثر تعداد تخم مشاهده شده در پاي يك بوته چغندرقند 7 عدد مي باشد. نشو و نماي لاروي حدود 27 وز به طول مي انجامد. محل فعاليت لارو در خاك و بيشتر از عمق سه سانتي متر به پائين و در اطراف ريشه ها مي باشد. دورة شفيرگي حدود 13 روز مي باشد. محل تشكيل شفيره بيشتر به قسمتهاي سطحي خاك و تا عمق دو سانتي متري مي باشد. ككهاي نسل جديد از اواخر خرداد ماه فعاليت خود را آغاز مي كنند. جمعيت ككهاي نسل جديد از اواخر خرداد ماه و اوائل تيرماه رو به افزايش نهاده و در اواخر تيرماه به حداكثر خود مي رسد تراكم جمعيت كك چغندرقند مزارع ديركاشت به علت وجود شرايط مناسب براي فعاليت حشره به مراتب بيشتر از مزارع زود كاشت و ميان كاشت است. ككها پس از مقداري تغذيه با شروع سرما به تدريج در زير كلوخه ها و خاك و يا بقاياي چغندرقند يا ساير پناهگاهها تا بهار سال بعد زمستانگذراني مي كنند. بنابراين يك نسل در سال دارد.

کنترل:

1- با توجه به طرز زندگي آفت كه ككلها زمستان را در زميني كه چغندرقند بوده است و يا در حوالي آن بسر مي برند بنابراين زدن شخم عميق پس از برداشت محصول و يخ اب در صورتي كه كليه زارعين اين برنامه را انجام دهند جمعيت آفت را براي سال بعد پائين مي آورد.

2- از كشت متوالي چغندرقند در يك زمين بايد خودداري شود زيرا كه باعث بالا رفتن جمعيت ككها مي گردد.

3- از بين بردن علفهاي هرز ميزبان آفت به خصوص سلمه تره، ترشك، گزنه، ترتيزك و بوته هاي چغندرقند خودرو در بهار از اطراف و كنار مزارع باعث كاهش جمعيت آفت مي گردد.

4- آبياري مرتب زراعت و ايجاد رطوبت كه براي فعاليت آفت نامناسب مي باشد باعث مي شود كه خسارت آن كاهش يابد.

5- تقويت گياه با كودهاي حيواني و شيميائي سبب رشد سريع گياه و باعث مي شود كه تحمل آن در برابر آفت زياد كند.

6- کارباریل(سوین) WP85%و 3کیلوگرم

7- فوزولن EC35% و2.5- 2 لیتر

8- اتریمفوس(اکامت) EC50% و 1لیتر درهکتار

نکته: از سموم فوق در مرحله 4- 2 برگی(حقیقی) میتوان استفاده کرد
 

Similar threads

بالا