آغاز بازی باخت-باخت در پروژه مسکن مهر

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در سال 1387 در نقد برنامه دولت در ایجاد مسکن مهر تنها از بعد شهرسازی که کاملا در تضاد با تمامی رویکردهای برنامه ریزی و طراحی شهری مورد تاکید معاصر جهان است، یادداشتی نوشتم با عنوان: مسکن مهر در خدمت شهرسازی شهروندگریز که صد البته بررسی فجایع زیست محیطی ناشی از این پروژه ها خود فرصتی دیگر می طلبد.

اکنون و پس از گذشت 4 سال و علی رغم تمامی وعده ها و تبلیغات دولت، آمارهای رسمی نشان می دهند که در پروژه های مسکن مهر در کل کشور نزدیک به 40 درصد این واحدها تحویل صاحبانشان شده و در تهران که شریان حیاتی مسکن مهر درست از آنجا عبور می کند، حجم افتتاح‌ها حتی به 10 درصد هم نمی‌رسد!

خلاصه کارنامه افتتاح‌های مسکن‌مهر در استان تهران عبارت است از: واگذاری 10 هزار واحد از 100 هزار واحد در حال ساخت در شهر جدید پرند، افتتاح 5 هزار واحد از 85 هزار واحد در حال ساخت در شهر جدید پردیس، تحویل نزدیک به 4 هزار واحد در شهر جدید هشتگرد و بالاخره بهره‌برداری از حدود 8 هزار واحد از 80 هزار مسکن‌مهر در حال احداث در شهرهای اقماری استان.
این همه در حالی است که با افزایش حداقل حدود 60 درصدی قیمت مصالح ساختمانی و حداقل 15 درصدی دستمزد کارگران (طبق آمار رسمی) در همین چند ماه اخیر، پیمانکاران پروژه های مسکن مهر کارگاههای خود را به حالت نیمه تعطیل درآورده و از طریق کانون انبوه سازان در حال مذاکره با دولت جهت افزایش قیمت ساخت به میزان حداقل 50 درصد هستند.
این امر ادامه پروژه های مسکن مهر را بر سر دو راهی قرار داده است؛چراکه تایید افزایش قیمت ساخت توسط دولت به منزله فشار بیشتر بر ثبت نام کنندگان این واحدها که اکثرا از اقشار ضعیف جامعه هستند، خواهد بود که مسلما توانایی پرداخت مبالغی بیشتر به نسبت آنچه از ابتدا اعلام شده بود را ندارند و عدم تایید افزایش قیمت ها نیز به معنای دست از کار کشیدن پیمانکاران و تعطیلی کامل این پروژه ها خواهد بود.

در این میان، به نظر می رسد که تصمیم نهایی دولت، افزایشی اندک حدود 15-20 درصدی قیمت های ساخت و تهدید پیمانکاران به ادامه این پروژه ها از طریق ابزارهای قانونی قراردادی خواهد بود. امری که در نهایت، به هرچه بدتر شدن کیفیت پروژه های مسکن مهر (البته به شرطی که اصولا آنچه در حال اجراست را بتوان کیفیت نامید) خواهد انجامید که نتیجه ان یک بازی باخت- باخت هم برای دولت و هم متقاضیان خواهد بود.
البته برای پروژه ای که برخلاف نظر تمامی متخصصان و کارشناسان واقعی و با رویکردی نمایشی کلید خورد، سرنوشتی بهتر از این نمی شد متصور گردید اما در هر حال، ضروری است که پیشنهاد دهندگان و مجریان این طرح کودکانه، پاسخگوی حس اعتماد و امید از دست رفته متقاضیان و سرمایه های عظیم مادی بر باد رفته ملی باشند.

منبع: وبلاگ طرح و شهر
 
بالا