[آصنایع دستی چرمی] - آموزش تولید محصولات چرمی همراه با الگو

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
در این تاپیک بر آن شدیم که یک آموزش و هم فکری و همکاری چند جانبه رو داشته باشیم.

من همیشه گفتم . باز هم میگم این خارجیا یک چیز دیگه ان . والا !
هنراشون رو با هم Share میزنن ... سوال بپرسی جواب میدن ... حالا ایرانی ها ... ی سوال بپرسی ک این دوخت چپ رو راسته یا راست رو چپه میگه نمدونم :confused: دیگه کلیپ و آموزش تصویری پیش کش :biggrin:


ب هر حال دوستان علاقه مند میتونن تو این تاپیک از نمونه کار ها و الگوهایی ک قرار داده میشه استفاده کنن.
هر کسی تمایل داشت و دوست داشت در جهت تکمیل این تاپیک کمک های خیر خواهانه برسونه استقبال میشه. فقط اینکه مرحمت کنین توضیح کامل ارائه بدین تا دوستان هم استفاده کنن. :gol::gol::gol:
و اما در مورد منابع این تاپیک لازمه عرض کنم ک برخی مطالب رو خودم قرار میدم . برخی نمونه الگوها و توضیحات متعلق به کانال های آموزشی تلگرام هستند و برخی نمونه کار ها از سایت های خارجی. این وسط ی تعدادی هم همین طور ک تو نت سرچ بزنین زیاد هست اصول اولیه کار و معرفی ابزاره ک از نت سرچ زدم برای شروع و اطلاعات اولیه و پایه کار لازمه بدونین . سعی میکنم در انتهای هر آموزش منبع رو ذکر کنم تا در حق ناشر اصلی اثر بی انصافی نشده باشه.. :)
ممکنه یکم دیر آپ شه تاپیک، تا مطالبم رو دسته بندی کنم. پس و پیش عذر خواهی میکنم.:gol:

هر جا امکانش باشه از کلیپ ها و آموزش هایی ک دارم آپلود میکنم و قرار میدم . اما همین اول کاری بگم زبان فارسی نیس. تا جایی هم ک تو نت گشتم با زبان فارسی آموزش ها چندان کیفیتی نداشت . ولی میشه از اون ها هم استفاده کرد در کنار هم.





امیدوارم تاپیکِ مفید و مثمرِ ثمری باشه.:)
 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
آشنایی با انواع چرم طبیعی

آشنایی با انواع چرم طبیعی

چرم نیمه سنگین به چرم ی گفته می شود که از پوست حیواناتی مانند کروکودیل و شتر مرغ به دست میآید این نوع چرم به علت کمیاب و گران قیمت بودن بیشتر در ساخت محصولاتی که جنبه تزیینی دارند و یا لوکس محسوب می شوند مورد استفاده قرار میگیرد .


چرم سنگین به چرم ی گفته می شود که از پوست حیواناتی مانند گاو ،گاومیش ،گوساله و شتر و ...به دست می آید. چرم سنگین بهترین نوع چرم جهت استفاده های معمول میباشد و دارای بیشترین مقاومت و زیباترین رخ در میان چرم های دیگر است. این نوع چرم به علت استحکام و مقاومت بالا به مصرف در زیره و رویه کفش ،ساخت کیف های دستی و جیبی مرغوب و یا تسمه های ماشین آلات صنعتی و ...می رسد .

علاوه بر دسته بندی کلی بالا، چرم طبیعی را بر اساس نوع دباغی هم می توان به دسته های زیر تقسیم کرد :



چرم گیاهی در دباغی این نوع چرم تا حد امکان از مواد و رنگهای شیمیایی استفاده نمیشود و به جای آن از رنگهای گیاهی و مواد و روغنهای حیوانی استفاده میگردد. این نوع چرم به علت اینکه دارای بیشترین سازگاری با محیط زیست بوده و در اثر تماس با پوست انسان عوارضی ایجاد نمی کند از بهترین انواع دباغی چرم به شمار میرود .


چرم کرومی چرم ی است که مواد اصلی در دباغی آن بر پایه کروم است وبر روی برخی چرم های کرومی را که رویه نامرغوبی دارند طرحی را بصورت مصنوعی چاپ میکنند که به آن چرم کرومی چاپی میگویند .

چرم جیر از پوست بز و گوساله تهیه میشود که طی فرایند خاصی و بوسیله وسایل خاصی رخ آن را پرداخت میکنند و سطح گوشتی را به صورت مخملی در می آورند .این نوع چرم بیشتر به عنوان آستر در داخل دیگر محصولات استفاده میگردد .

چرم اشبالت چرمی است شبیه جیر که از ورقه ورقه کردن چرمهای ضخیم گاوی به دست می آید.این نوع چرم نسبت به جیر سطح پایینتر محسوب و طبقه بندی میگردد .

چرم نوبوک چرم ی است که مانند جیر و اشبالت دارای رخ مخملی میباشد اما این نوع چرم با ظرافت بسیار پرداخت شده و دارای سطحی لطیف است .

چرم ورنی چرم ی است که از پوست گوساله تهیه می شود و رویه آن با لاک خاصی لعاب و پوشش داده می شود تا ظاهری براق پیدا نماید .

علاوه بر تقسیم بندیهای فوق می توان چرمها را به اقسام دیگری نیز تقسیم کرد ولی تقسیم بندیهای کلی در این مقاله توضیح داده شد

دو روش استفاده اولیه پوست :

1- استفاده از آن هنگام شکار، به طوریکه خود را در پشت پوست قرار می دادند .

2- به عنوان پوششی در برابر سرما

در بسیاری از مکان های ماقبل تاریخ در سراسر ایران از جمله غار بلت در منطقه دریای خزر در شمال ایران و تپه یحیی در جنوب کرمان سنگ های تراشیده شده کشف شد که برای تمیز کردن و آماده سازی پوست حیوانات بکار برده می شد، و هرگز روشن نشده که بشر اولیه چگونه روشی یافت که به وسیله آن روش توانست پوست های سخت و قابل فساد حیوانات را به چرمی نرم و دباغی شده تبدیل کند.



انواع پوست معمولا به دو دسته تقسیم می شوند :

1- پوست های سبک : مثل گوسفند-بز-آهو-سمور-بزغاله-روباه

2- پوست های سنگین : مثل اسب-شتر-گاومیش-گوساله-زرافه



موارد استفاده از پوست های سبک ( گوسفند ) :

تهیه چرم برای لباس-دمپایی-کالاهای سراجی نظیر کیف-کمربند-قلاده-لگام

تهیه جیر برای کیف ، تهیه آسترهای پشم دار و انواع پوستین .



موارد استفاده از پوستهای سنگین :

بیشتر جهت تهیه چرم برای ( تخته چرم یا تخته پوست )-رویه کفش-رویه مبلمان و انواع مصنوعات چرمی.



انواع پوست چرم مورد مصرف در ایران :

بز و بزغاله- گوسفند-گاو - شتر و شترمرغ



پوست سالم و مرغوب چگونه پوستی است ؟

پوست سالم ، پوستی است که به روش صحیح از حیوان جوانده و به روش صحیح دباغی شود و فاقد قسمت های زائد و اضافی و سوراخ و جای زخم که در زمان حیات حیوان باقیمانده و التیام یافته است ، باشد .

در مورد پوست های سبک ، پوست را در محفظه های مخصوص به مواد چرب کننده آغشته می کردند و با پا لگدمال می کردند تا روغن کاملا جذب پوست شود باعث نرمی و لطافت پوست شود. بعد از این مرحله به وسیله چاقوهای ویژه ای مرحله گوشت گیری از سطح داخل پوست انجام می گرفت .

منبع
 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
مراحل دوخت و شناخت ابزار چرم دوزی

مراحل دوخت و شناخت ابزار چرم دوزی

مراحل دوخت و شناخت ابزار چرم دوزی :

چرم دوزی از هنرهای دستی است که به ابزار زیادی احتیاج ندارد و می توان با تهیه وسایل موردنیاز چرم دوزی و صرف کمی وقت، یک کیف چرم دست دوز زیبا با سلیقه دلخواه درست کرد...

تخته، سنبه، مشته، خط کش فلزی و گونیا، کاغذ شطرنجی، قیچی مخصوص و کاتر، خودکار ژله ای، و ..... وسایل موردنیاز برای درست کردن یک کیف زیبا است.
ساخت وسایل چرمی ساده مانند کیف پولی، کیف دستی، جاکارتی، جاکلیدی و مانند آن بسیار ساده است و تمام افراد با گذراندن یک دوره کوتاه مدت آموزشی می توانند از عهده ساخت آن ها برآیند. برای ساختن یک کیف چرمی ساده نیاز به الگو است و با کمی حوصله و خلاقیت افراد می تواند طرح های ذهنی خود را بر روی کاغذهای شطرنجی پیاده کند.
پس از آماده شدن الگو، باید الگو را به وسیله خودکار ژله ای بر روی چرم موردنظر که ممکن است مصنوعی یا طبیعی باشد کشید.
استفاده از قیچی مخصوص چرم یا کاتر برای برش چرم مناسب تر و بهتر از قیچی های معمولی برای بریدن است. کشیدن الگو بر روی چرم باید از خودکار ژله ای استفاده کرد که جای خطوط روی چرم باقی نماند و هرگز نباید از خودکارهای معمولی برای کشیدن الگو بر روی چرم استفاده کرد.
چسب آهن، برای چسباندن ، سوزن کوبلن دوزی، دستگاه دکمه زن و پرچ زن از دیگر وسایل موردنیاز برای دوختن کیف و وسایل چرمی است.
درکشیدن الگو بر روی چرم باید بسیار دقیق بود، حتی میلی مترها را نیز رعایت کرد، چرا که خوب کشیدن الگو در نتیجه کار تأثیر زیادی دارد، اضافه می کند: الگوی بیشتر کیف های پولی به صورت مستطیل یا مربع است که می توان با خط کش فلزی اندازه گیری کرده و به راحتی الگو را بر روی مقوای شطرنجی کشید، اگر شکل الگو نامنظم و یا از اشکال دایره ای در آن استفاده شده باشد، باید به صورت قرینه کار کرد که نیاز به دقت بیشتری دارد.
وقتی الگو ها بر روی چرم منتقل شد باید با قیچی مخصوص چرم و یا کاتر آن را چید. از کارتر برای برش خطوط صاف استفاده می شود که در هنگام استفاده از کاتر حتما باید از خط کش فلزی برای کنترل برش خطوط چرم استفاده کرد. بهتر است در این زمان، شیشه یا تخته ای را در زیر چرم قرار داد تا برش راحت تر و تمیزتر انجام شود.
باید موقع بریدن چرم از داخل خط های کشیده شده قیچی کرد تا پس از بریده شدن چرم، جای خودکارها روی چرم دیده نشود.
به دلیل محکم بودن چرم طبیعی از سنبه برای سوراخ کردن چرم استفاده می شود، معمولا سنبه شماره یک برای دوخت نخ و سنبه شماره 3 برای دوخت با تریشه و زدن دکمه یا پرچ استفاده می شود. هنگام سوراخ کردن باید زیر چرم، تخته ای که از جنس فایبر گلاس یا لاستیک فشرده و در ابعاد مختلف موجود است را قرار داد.
برای ضربه زدن روی سنبه و سوراخ کردن چرم از مشته استفاده می شود، ابتدا به وسیله خودکار ژله ای در فاصله های منظم با استفاده از خط کش روی چرم، قسمت هایی که باید دوخت شود را نقطه گذاری کرده و سپس دورتادور کار را سنبه زد و چرم را سوراخ کرد.
معمولا برای دوخت با نخ معمولی فاصله سنبه ها را از لبه کار نیم سانت و فاصله هر سوراخ از سوراخ قبلی نیز نیم سانت در نظر گرفته می شود، اما برای دوخت با نخ تریشه فاصله ها 7 میلی متری زده می شود. در هنر چرم می توان از طرح ها و الگوهای ذهنی جدید استفاده کرد، باید سنبه به صورت عمود بر روی چرم نگه داشته شود و سپس با استفاده از مشته ،ضربه ای را بر روی سنبه وارد کرده تا چرم سوراخ بشود.
برای دوخت چرم از دو نوع نخ موم کش و نخ ابریشم استفاده می شود، دوخت های مختلفی برای چرم وجود دارد.
دوخت بخیه، بیشتر برای دوخت دور زیپ استفاده می شود.

دوخت اریب یا کج؛ ساده تر ین و معمول ترین دوخت برای دور کار است. در این نوع دوخت یک سوراخ از ابتدا و انتها اضافه می آید، ولی پشت کار به صورت خط های صاف و عمود است.
دوخت ضربدر؛ در تکه دوزی و برای دور کار و هم چنین دوخت دندان موشی نیز برای دور کار استفاده می شود. برای کارهای مردانه از دوخت رومی استفاده می شود، البته از این دوخت می توان برای دور کار و تکه دوزی نیز استفاده کرد. زمانی که از این دوخت برای تکه دوزی استفاده می شود پشت کار به شکل ضربدر در می آید، ولی برای دور کار باید پشت و روی کار شبیه یکدیگر باشند.
معمولا در چرم های طبیعی به دلیل زیبایی خود چرم از آستر استفاده نمی شود، اما اگر قسمت هایی نیاز به آستر داشته باشد، آسترها مطابق با الگوها چیده می شود. و به وسیله چسب با دقت به الگوی چرم چسبانده می شود. آستر در رنگ های مختلف در بازار موجود است و معمولا از آسترهای سوزنی متناسب با رنگ چرم در کارها استفاده می شود.

امروزه چرم های طبیعی و مصنوعی در طرح ها و رنگ های مختلف تولید می شوند و افراد می توانند مطابق با سلیقه خود از رنگ های مختلف و متنوع استفاده کنند. اگرچه قیمت چرم طبیعی در مقایسه با چرم مصنوعی بیشتر است ، اما هنرجویان بهتر است از چرم طبیعی استفاده کنید، چون چرم طبیعی زیبایی و دوام بیشتری داشته و به اثر ارزش خاصی می بخشد.
تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی بسیار دشوار است، اما چرم طبیعی بسیار نرم و منعطف است و بوی مشخص و خاصی دارد. گره ها، خلل و فرج های بافت چرم مصنوعی طبق الگوی خاص قابل شناسایی است. چرم طبیعی و مصنوعی را از پشت آنها نیز می توان تشخیص داد. اگر در برش های چرم نشانه ای از حالت پلاستیکی و نرم بود چرم طبیعی نیست.

منبع
 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
آشنایی با ابزار مورد نیاز برای کار با چرم به تفکیک

آشنایی با ابزار مورد نیاز برای کار با چرم به تفکیک




ابزار زیاد و متنوعی برای کار با چرم وجود داره اما برای شروع تعداد محدودی رو معرفی می کنم .




چرم که می تونه طبیعی یا مصنوعی باشه





آستر سوزنی




تخته (ازجنس فایبر گلاس): برای گذاشتن چرم روی اون و سوراخ کردن چرم





مشته: برای ضربه زدن روی سنبه و ایجاد سوراخ





سنبه: برای سوراخ کردن چرم که 3 شماره اون بیشتر مورد استفاده شما نیست
شماره‌ی 1/5 برای سوراخ کردن دوخت و دوز با نخ
شماره‌ی 2 برای سوراخ کردن جای دکمه یا پرچ
شماره‌ی 3 برای سوراخ کردن دوخت ودوز با قیطان پلاستیکی یا تریشه





دستگاه‌ دگمه زن یا پرچ زن




خط کش فلزی
موم: برای کشیدن بر روی نخ تا نخ باز ولایه لایه نشه و دوختن با اون آسون باشه ، قیچی مخصوص، نخ که می تونه تسبیحی یا نخ قلاب بافی باشه، سوزن کوبلن دوزی ، مقوا ی رنگی که پشتش شطرنجی به صورت میلی متری باشه، مداد، قفل، پرچ، دکمه، چسب پاتکس، آستر، ...

منبع : بیتوته


 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
آموزش انواع دوخت های چرم - بخش اول

آموزش انواع دوخت های چرم - بخش اول

دوخت شلال:

شلال ، ساده ترین و سریع ترین نوع دوخت است که برای روی کار و دوخت زیپ استفاده می شود.
سوزن از سوراخ اول بیرون آمده و به سوراخ دوم رفته و از سوراخ سوم بیرون می آید و به همین ترتیب
تمام سوراخ ها یکی در میان دوخت می شوند.


مرحله ۱ دوخت شلال



مرحله ۲ دوخت شلال



مرحله ۳ دوخت شلال



مرحله ۴ دوخت شلال



دوخت بخیه:

پس از سوراخ کردن چرم ، سوزن از سوراخ دوم بیرون آمده و به سوراخ اول باز می گردد (سوزن از زیر به روی چرم وارد می شود) سپس از سوراخ سوم بیرون آمده و به سوراخ دوم بر می گردد و به همین ترتیب نخ وسوزن به حالت معکوس دوخت می خورد.

(پشت دوخت بخیه ساقه دوزی شکل می گیرد) .

مرحله ۱ دوخت بخیه



مرحله ۲ دوخت بخیه



مرحله ۳ دوخت بخیه



مرحله ۴ دوخت بخیه



مرحله ۵ دوخت بخیه



مرحله ۶ دوخت بخیه



دوخت دندان موشی

دندان موشی دوختی است که اکثرا برای دوخت نهایی کیف ها و لب کار استفاده می شود. دوخت دندان موشی بسیار پر کاربرد است و می توانید کار چرم را با ان به اتمام برسانید .

مرحله ۱ دوخت دندان موشی



مرحله ۲ دوخت دندان موشی



مرحله ۳ دوخت دندان موشی



مرحله ۴ دوخت دندان موشی



مرحله ۵ دوخت دندان موشی




منبع : سر زده
 
آخرین ویرایش:

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
آموزش ویدوئی تکمیلی انواع دوخت های چرم - بخش دوم

آموزش ویدوئی تکمیلی انواع دوخت های چرم - بخش دوم


آموزش دوخت چرم ، دندان موشی


آموزش چرم دوزی ، دوخت ضربدر

آموزش چرم دوزی ، دوخت ساقه دوزی

آموزش چرم دوزی ، دوخت رومی

دوخت دو سوزنه

آموزش مدل های دوخت چرم

چند مدل دوخت چرم


منبع : آپارات
 
آخرین ویرایش:

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
آموزش انواع دوخت های چرم " دوخت تزیینی روی چرم " - بخش سوم

آموزش انواع دوخت های چرم " دوخت تزیینی روی چرم " - بخش سوم

[h=2]آموزش چرم دوزی دوخت های تزیینی در چرم دوزی[/h] دوخت های مختلف چرم دوزی فقط برای دوختن دو تکه از چرم به یکدیگر نیست در چرم دوزی بسیاری از وقت ها نیاز داریم که با دوخت های تزیینی کار را زیباتر جلوه دهیم . یکی از این دوخت ها را در زیر آموزش می دهم که از وبلاگ دوست خوبم دست ساخته های چرمی انتخاب کردم .

روش کار به صورت زیر می باشد . با دنبال کردن تصاویر و خواندن توضیحات می توانید این دوخت را به آسانی فرابگیرید.





در ابتدا پس از مشخص کردن محل و سنبه زدن مانند عکس سوزن را از سوراخ اول بیرون اورده و به سوراخ دوم بالایی برده و سپس پس از خارج کردن نخ از زیر کار آن را از سوراخ اول بیرون اورده.



مطابق شکل بالا…



حالا طبق شکل بالا نخ را از سوراخ دوم پایینی در اورده و به سوراخ ۳ بالایی می بریم ..



مانند شکل زیر




و تا اخر مانند نمونه ادامه بدهید ….
دقت کنید پشت کار دقیقا باید مانند عکس زیر باشد تا دوخت تزیینی شما درست انجام شده باشد ….



منبع : سرزده
 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش صحیح سُنبه زدن

روش صحیح سُنبه زدن

چون چرم محکمه و به طور معمول سوزن از داخل اون رد نمیشه برای دوخت کارهای چرمی ابتدا باید دورتادور کار رو سنبه زد و سوراخ کرد.


معمولا برای دوخت با نخ معمولی فاصله سنبه ها از لبه کار نیم سانت و فاصله هر سوراخ از سوراخ قبلی هم نیم سانت در نظر گرفته میشه .این اندازه ها به دلخواه میتونه تغییر کنه ولی نیم سانت استانداردتره.

  • برای دوخت با نخ تریشه فاصله ها ۷ میلی یا یک سانت در نظر گرفته میشه.

بهتره سنبه ها ابتدا بر روی طرح الگو ایجاد بشه و سپس از الگو به چرم منتقل بشه،این کار برای همون قرینه سازی که در پست قبلی گفتم مناسبتره.

ابتدا باید با خط کش و به طور دقیق با توجه به اندازه های گفته شده،دورتادور کار رو بر روی الگو با خودکار معمولی علامت زد.بعد از پایان کار علامت گذاری،الگو رو روی تخته کار قرار داده و یکی یکی شروع به سوراخ کردن علامت ها با سنبه میکنیم.به اینصورت که سر سنبه رو بر روی علامت قرار میدیم و سنبه را کاملا عمود نگه میداریم و با مشته بر روی سنبه ضربه میزنیم.

و این کار رو ادامه میدیم تا تمام علامت ها سوراخ شود.
حالا چون ما سنبه ها رو ابتدا بر روی الگو زدیم،باید موقع انتقال الگو به چرم و قبل از چیدن چرم،این علامت ها رو با خودکار ژله ای بر روی چرم منتقل کنید.و بعد دوباره عمل سنبه زدن رو روی علامت های خود چرم هم انجام بدید.
ولی همینجور که گفتم اگه قرینه شدن جای سنبه ها زیاد مهم نیست میتونید از همون اول علامت ها و سنبه ها رو روی خود چرم بزنید.

نکته مهم:
از همین ابتدا عادت کنید سنبه رو کاملا عمود نگه دارید تا در مراحل بعدی که لایه های کار زیاد میشه دچار مشکل نشید.


 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشیدن الگو و انتقال آن روی چرم

کشیدن الگو و انتقال آن روی چرم

ابتدا الگوی مورد نظر رو با توجه به اندازه های داده شده با دقت بر روی مقوای شطرنجی میکشیم.برای کشیدن الگوها دقت کنید و حتی میلی مترها هم رعایت کنید.چون در نتیجه کار تاثیر داره.

نکته مهم برای کشیدن الگو: اگر الگوی شما یک شکل منظم مثل مربع یا مستطیله میتونید با خط کش فلزی اندزه گیری کرده و به راحتی الگو رو بر روی مقوای شطرنجی بکشید ولی اگر شکل الگوی شما نامنظمه باید به صورت قرینه کار کنید.
یعنی ابتدا یک خط عمود در وسط کار بکشید و دقیقا نصف الگو رو با اندازه های مورد نظر بر روی مقوا و در یک طرف خط قرینه بکشید.بعد که نصف الگو کامل شد دور آن را قیچی بزنید و از روی خط قرینه مقوارو تا کنید و نصف دیگر الگو را بکشید.
این قرینه سازی بهتره در مورد جای سنبه ها هم رعایت بشه.
بعد از کشیدن الگو و رفع عیب های اون الگو را از روی مقوا به طور دقیق قیچی کنید.

انتقال الگو بر روی چرم:
الگوی تهیه شده رو روی چرم بذارید و دورتادور اون رو با خودکار ژله ای بکشید.سعی کنید الگو رو طوری روی چرم قرار بدید که چرمتون کمتر دورریز پیدا کنه به خصوص در مورد چرم طبیعی که قیمت اون تقریبا بالاست.
بعد از انتقال الگو بر روی چرم شروع به چیدن یا بریدن چرم با قیچی یا کاتر کنید.

  • اگه میخواید از کاتر استفاده کنید بهتره زیر کارتون شیشه باشه تا کار برش راحتتر و تمیزتر بشه.
  • موقع بریدن چرم از داخل خطهای کشیده شده قیچی کنید یعنی بعد از بریده شدن نباید جای خودکارها روی چرم مشخص باشه و قسمت خودکاری باید دورریز بشه.



فک کنم در حد نیاز کلیات بیان شد.
از پُست های بعدی آموزش دوخت به همراه الگوی کیف ها قرار می گیره.
موفق باشید :gol:
 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
آموزش کیف - 1

آموزش کیف - 1



کیف دست دوز از جمله کیف های پرطرفدار و زیبا می باشد که اغلب افراد خصوصا خانم ها علاقه زیادی به یادگیری نحوه دوخت این مدل کیف و تهیه آن دارند. در ادامه میتوانید آموزش کامل دوخت کیف را به همراه الگوهای مربوطه مشاهده نموده و از دوخت این کیف زیبا و جذاب لذت ببرید.

[h=2]نحوه دوخت کیف دست دوز با الگو:[/h] یکی از دوخت های خیلی جذاب و پرکاربرد دوخت کیف دست دوز چرمی است که یادگیری آن علاوه بر استفاده از هنر دست و سلیقه خودتون، میتونه منبع درآمد هم باشه. امروز با نحوه دوخت کیف چرمی زنانه در خدمتتون هستم. البته این مدل کیف را علاوه بر چرم با سایر پارچه های مناسب نیز میتوانید تهیه کنید. برای شروع الگوی کیف را مطابق با الگوهای زیر و با دقت بر روی کاغذ بکشید و بعد از اطمینان از صحت الگوش کشیده شده آن را روی چرم مخصوص کیف که از قبل تهیه کردید رسم کنید و برش بزنید. فقط توجه داشته باشید که الگوی کلی می باشد و شما میتوانید آن را مطابق با سلیقه و نیاز خود تغییر دهید و طرح مورد نظر خودتون رو روی کیف پیاده کنید.


















در الگوهای بالا تمام قسمت های کیف مشخص شده است و بعد از برش زدن چرم میتوانید شروه به اتصال و دوخت کیف دست دوز کنید و آن را با دست بدوزید. البته کسانی که در دوخت با دست تبحر ندارند و مطمئن نیستن دوختشون مرتب و تمیز خواهد شد میتوانند از چرخ خیاطی برای اینکار استفاده کنند. یکی از شرایط زیبایی این مدل کیف انجام دوخت تمیز و مرتب است.







برای قسمت های قفل و بند کیف میتوانید به خرازی ها مراجعه کرده تا اینکار را با دستگاه های مخصوص انجام دهند. البته راههایی هم برای انجام آن در منزل وجود دارد که در آموزش های قبلی مربوط به دوخت کیف بیان شده است.




اینم نمونه تکمیل شده کیف زیبای دست دوز ما که علاوه بر زیبایی و جذابیت، کارایی زیادی هم دارد و شما به راحتی میتوانید آن را تهیه کنید.




امیدوارم آموزش امروز ما در رابطه با کیف دست دوز مورد پسند شما دوستان واقع شده باشد.
 

پیوست ها

  • Patterns.rar
    323.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • آموزش کیف - 1.pdf
    476.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک توصیه

یک توصیه

:warn:دوستان عزیز قبل از اینک الگوی اصلی رو، روی چرمتون برش بزنید حتما یک ماکت اولیه با روزنامه درست کنید با همین ابعاد . بعد از حصول اطمینان لازم روی چرم منتقل کنین. :warn:
در حین انجام این کار ممکنه ایده های بهتری برای تغییر در برخی قسمت های الگو ب ذهنتون برسه ک اگر بر روی چرم اصلی برش بزنید مسلما نمیشه دیگه تغییری بدید ... ولی با اینکار خیلی راحت تغییرات لازم و مد نظرتون رو میتونید بر روی الگوی اصلی لحاظ کنین.
موفق باشید :gol:
 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
کیف مدارک - بخش اول آموزش . شماره2

کیف مدارک - بخش اول آموزش . شماره2

کیف مدارک










یه الگو برش میزنیم در ابعاد ۳۸ در ۲۵ که میشه الگوی پشت کیف و درب که یه سرست
پشت این الگو زیپ میخوره
۱۲ سانت میایم بالا ۱*۲۰ جای زیپ رو خالی میکنیم
البته من چرم کم آوردم و مجبور بودم درب از بدنه پشت رو جدا برش بزنم
اما الگو رو طبق یه سره بودن عرض میکنم
به تصویر دقت کنید لطفا👇



الگوی طبله: مستطیل ۵ در ۵۷
الگوی بدنه جلوی کیف👇



مستطیلی در ابعاد ۲۵ در ۱۹ برش بزنید
۴ عدد جاکارتیه ۹ سانتی برش بزنید
و یک جاعکس ۸ در ۹
و برش ورودیه پاکت عکس ۹ سانت



الگوی بدنه وسط
چون عکس کیفم رو پیدا نکردم مجبورم از نمونه اینترنتی استفاده کنم
اما هر زمان پیدا کنم حتما ارسال خواهم کرد
مستطیلی در ابعاد ۳۴ در ۲۵ برش میزنیم
و جای زیپ رو در طرفین الگو در ابعاد ۱۵در ۱ میزنیم
جای مگنت ها رو هم علامت میزنید
تو کیف اینترنتی بدنه وسط جاکارت و جاعکس و زیپ داره
من فقط زیپ زدم
لطفا به تصویر دقت کنید👇





تا اینجا شد الگوی بدنه خارجیه کیف
الگوی داخل کیف رو هنوز نگفتم
در طی آموزش دوخت میگم

ادامه : پُست بعدی
 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
کیف مدارک - بخش دوم آموزش . شماره2

کیف مدارک - بخش دوم آموزش . شماره2

مراحل دوخت کیف مدارک







نمای کیف نشون میده که سمت رمز کیف به سمت بالاست
و دوخت تزیینی هم خورده
خوب با این حساب شروع میکنیم
از الگوی ۲۵ در ۳۸ یک عدد چرم گاوی برش میزنیم و یک عدد اشبالت طبیعی
دقت کنید لطفا
اگر چرم گاویتون خیلی ضخیم و آهار دار هست اشبالت طبیعی که پشتش میزنین نازک و نرم باشه
اگر نه و چرم گاویتون معمولیست و ایستاییش کمه و یا چرمتون بزیست ، اشبالت تبریز آهار دار بزنید ( پرز اشبالت تبریز خیلی کم هست ، یه دست هست) مشخصه میتونید راحت خرید کنید
روی درب دوخت تزیینی میخواین بزنین
شابلون بزارین روی چرم علامت گذاری ، سوراخ و دوخت و تمام
حالا روی الگو تون محل نصب قفل رو مشخص کنید
چطوری ؟
پشت قفل ها واشر داره که پایه های قفل باید از داخلش رد شه
واشر رو بزارین روی الگو با خودکار علامت بزنید بعد محل خودکار رو با کاتر خارج کنید
الگو رو بزارین روی چرم و با خودکار علامتها رو انتقال بدین روی چرم و با کاتر خارج کنید
پایه ها رو از داخل برش چرم رد کنید
پشت چرم واشر بزارین و و پایه ها رو تا بزنید




خدمتتون عرض کردم الگویی که به شما گفتم پشت و درب یه سرست
خوب حالا پشت کیف ، جای زیپ روی چرم رو خارج میکنین
زیپ رو نصب میکنین و میدوزین
اولا که اینقدر در بدنه در قسمت پشت کاراتون رو قدک و فوم نزنین که ایستاییش خوب باشه
میزنین خشک و خرابشون میکنین
عمر مصنوعات کوتاه و کیفیت پایین
عمر چرم زیاد
اصلا با هم جور در نمیان
مگر در کفیه کیف و طبله که کیف باز و بست نمیشه
به عرض ۲_ ۳ سانت
فقط در قسمت پایین درب کیفتون قدک بزنید
بیشتر ازین به مرور میشکنه
دو لایه چرم و اشبالت رو بهم بچسبونید
به اینصورت که اشبالت رو روی سطح صاف پهن کنید
کمی لبه عرضیه درب( اشبالت) رو چسب بزنید
چسب به عرض یک سانت سطح اشبالت رو بپوشونه
کمی خشک که شد چرم رو بزارین روی اون و با دست محکم بکشین تا هوا از زیرش خارج شه
مجدد کمی چسب بزنید پشت چرم ، هوا خورد و خشک شد به اشبالت بچسبونید و با دست محکم بکشین
این روند ادامه داشته باشه تا به زیپ پشت برسین
اشبالت باید بشه جیب زیپ پشت
پس در اون قسمت فقط لبه یه سانتیه دور تا دور چسب بخوره ، به تصویر الگو دقت کنید ، محل چسب دور پاکت رو هاشور زدم
( چسب زدن صحیح خیلی مهمه، قبلا هم گفتم قوطیه چسب رو یه باره خالی نکنید ، عجله نکنید تا کارتون تمییز بشه)





دوخت بدنه ی جلوی کیف





تمام نقط و برش ها رو روی چرم انتقال بدین و روی چرم با کاتر خالی کنید
برای هر جا کارتی آستر سوزنی یا سارچ یا ساتن برش بزنید در ابعاد ۱۱ در ۷ ، ۴ عدد
ابتدا پایین ترین جاکارتی که چهارمین هست رو چسب بزنید بعد ۳ بعد ۲ و در آخر یک
یه طلق یا نایلون قوی برای جا عکس بزش بزنید در ابعاد ۱۰ در ۱۱ و پشت کار چسب بزنید
برای جاعکستون هم یه آستری بزنید در ابعاد ۱۱ در ۱۲
مجدد تاکید میکنم با کاتر کار کنید مگر در زوایا که گرد هست از قیچی استفاده کنید
کاتر قفل دار بخرین تا بتونید کارکنید ، شما در زمان فشار کاتر به چرم ، هر چقدر هم فشار بیارین کاتر در جای خودش فیکس هست
و در زمان کند شدن تیغ کاتر ، تیغ رو بشکنید تا تیغ جدید و تیز بیاد بالا
خوب حالا این تکه بدنه رو هم که دوختین بزارینش کنار
دوخت الگوی بدنه وسط









خدمتتون عرض کردم
من فقط جای زیپ زدم
شما خواستین پر کارترش کنید مثل نمونه های اینترنتی
این میشه لایه وسط کار
میتونید اگر چرم نداشتین ، اشبالت طبیعی برش بزنین
اگر اشبالت طبیعی زدین ، برای دور زیپتون کادری از چرم در نظر بگیرین در ابعاد ۱۷ در ۳ به اینصورت👇





اولا دقت کنید
جای دوتا زیپ رو کشیدم
یکی بالا
یک پایین
زیپ بالایی جیب نمیخواد ( بعد توضیح میدم)
زیپ پایینی جیب برای زیپ میخواد
پس یه آستری هم در ابعاد ۱۷ در ۲۵ برش بزنین
جای زیپ بالا و پایین رو نشون میدم👇


یه الگو برش بزنین و دوعدد کادر از چرم برای زیپ برش بزنین
جای زیپ رو ۱۵ در ۱ خالی کنید
خوب قبلا هم روی الگوی اصلی کادر زیپ رو مشخص کرده بودین
حالا الگوی اصلی رو بزارین روی اشبالت و قسمت نصب سرو ته کادر رو مشخص کنید و جای زیپ راخالی کردین
حالا زیر همین کادر چرمی زیپ رو چسب بزنید ، کادر رو بزارین روی بدنه و همزمان کادر و زیپ رو بدوزین





جای مگنت ها رو هم مشخص کنید
دقت کنید مگنتی که برجستگی داره در صفحه پایین نصب میشن
و مگنت فرو رفته در صفحه بالایی در جای زیپ بالا نصب میشن









بدنه جلو و صفحه پایین پشت به پشت به هم دوخته بشن
دقت کنید
بدنه جلو زبون داره که ۳ سانت هست
و فاصله بین صفحه بالا و پایین بدنه وسط ۲ سانت
در نتیجه ۱ سانت اضافیه زبونه بدنه جلو میره پشت در قسمت پایین صفحه بالا چسب میخوره
تصویر👇









حالا برای داخل کیف یه الگو برش بزنید در ابعاد ۱۶ در ۲۵ و یک تکه اشبالت برش بزنید
میتونید روی این اشبالت داخل کیف جاقلمی ، زیپ و هر چه بخواین درست کنید
به دلیل کمبود وقت من روش هیچی توضیح نمیدم
اشبالت رو بچسبونید پشت صفحه بالا، دقت کنید فقط دور تا دور یکسانت چسب بخوره ، چون اگر یادتون باشه برای زیپ صفحه بالا جیب نزده بودیم و این اشبالت میشه جیب زیپمون
و زبونه ی تکه جلو هم همزمان مابین دوخته میشه
از یه تصویر مشابه برای اشاره دوخت استفاده میکنم👇




از الگوی طبله دو عدد چرم برش بزنید
و برای پشت طبله که در واقع میشه داخل کیفتون
اگر چرمتونه خیلی آهار دار هست میتونید از آستریه سوزنی همرهنگ اشبالت کار شده استفاده کنید و کامل به پشت طبله چسب بزنید
مستطیلی در ابعاد ۲۵ در ۲۸ برش بزنید
ویه زیپ در ابعاد ۲۲ در ۱ برش بزنید و خالی کنید





الگو رو بزارین روی اشبالت و یک عدد برش بزنید
یه کادر زیپ در ابعاد در ابعاد ۵ در ۲۵ برش بزنین و یک عدد چرم برش بزنید
زیرش زیپ نصب کنید و بعد چسب بزنید روی اشبالت در جای خودش بدوزین
پاکت رو تا بزنید و دور تا دور به اندازه یک سانت رو چسب بزنید
قفل کیفمون زبونه داره
که از یه طرف به قفل نصب شده و از یه طرف مابین طبله و پایین دیواره کننده چسب خورده
فعلا دقیق نمیدونیم طول زبونمون چقدر باید باشه
پس الگویی فرضی برش میزنیم
عرض زبونه= قفل استفاده شده هر اندازه که هست
طول هم ۱۰ سانت ( اصافش رو بعد برش میزنیم)
دو عدد چرم برش بزنید و رو هم چسب بزنید
هر دو طبله رو در طرفین دیواره جداکننده چسب بزنید بدوزین
طرفین آزاد طبله ها هم یکی باید لب به لبه پشت صفحه بالایی چسب بخوره و دوخت بشه
و یکی به بدنه پشت
بندک کیف هم باید برای فرد راست دست میدوزین ، از نمای روبرو درسمت چپ نصب بشه
چون وقتی بندک رو انداخت دور دستش ، نمای درب کیف روبروی طرف مقابلش باشه نه رو به بدن خودش و دیده نشه
دو عدد چرم ۴۵ در دو برش بزنید
دور دوزی کنید
به گاز گیر نصب کنید
بعد گاز گیر درز وسط کیف رو بگیره




منبع : کانال آموزشی سرکار خانوم قیاسی
 

پیوست ها

  • آموزش کیف - 2.pdf
    2.3 مگایابت · بازدیدها: 1
آخرین ویرایش:

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش درست كردن قسمت بند كيف

روش درست كردن قسمت بند كيف

این پُست اصول ساخت بند برای کیف رو بهتون یاد میده. ولی اندازه بند چقدر باشه بستگی ب خودتون و مُدل کیف شما داره . ولی اصول اولیه اون ب صورت زیر هست :


روش درست كردن قسمت بند كيف 👇👇👇

طبق الگوي كاغذي كوچك ابتدا و انتهاي بند را به اين👇شكل و به طول موردنظر برش ميدهيم



كه به اين صورت خواهد بود👇



سپس پس از برش بندگير (حلقه)موردنظر راعبور داده و قسمت انتهارامانندتصوير زير👇ميچسبانيم



و سپس دوخت ميزنيم
همين مراحل را براي بندديگر انجام ميدهيم



 

پیوست ها

  • روش درست كردن قسمت بند كيف .pdf
    548.7 کیلوبایت · بازدیدها: 1

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
بند کیف دوشی رو چطور بدوزیم و سگک تنظیم بند بزنیم؟؟؟

بند کیف دوشی رو چطور بدوزیم و سگک تنظیم بند بزنیم؟؟؟

بند کیف دوشی رو چطور بدوزیم و سگک تنظیم بند بزنیم؟؟؟
بند کیف چند حالت دوخته میشه
که یه حالت سادش رو توضیح میدم
دو تا الگو لازم داریم
ابعاد بند کوتاه : طول ۴۵ سانت و عرض هرچه عرض سگک و بندگیرتون هست
ابعاد بند بلند : طول ۸۰ سانت و اگر میخواین کیف کج باشه( بدنه کیف سمت راست بدن و بند رو دوش چپ) ۸۰ سانت به بالا برش بزنید
عرض بند بلند هم برابر بند کوتاه
به فرض قرار گیریه کیف روی شونه راست
محل نصب بند کوتاه و بلند رو ، روی تصویر نشون میدم👇



از هر الگو دو عدد برش بزنید
در مجموع ۴ تکه چرم دارین
دو تکه بند بلند رو رو هم کاملا چسب برنید و دور دوزی کنید
بند بلند از داخل بندگیر روی طبله رد میشه و دوخته میشه و انتهای بند رو با سمبه مناسب میخ سگک سوراخ میکنید 👇



دو تکه بند کوتاه رو هم بهم بچسبونید و حدود ۴ ، ۵ سانت مونده به انتهای بند برسین ، لایه زیرین بند رو قیچی کنید 👇👇👇
دور دوزی کنید
بند کوتاه از داخل بندگیر روی طبله رد شده و دوخته میشه



نقطه وسط رو به اندازه میخ سگک سوراخ کنید👇



دقت گنید سکگتون باید پل دار باشه
حالا بند رو از زیر پل رد کنید👇


میخ سگک رو از داخل سوراخ چرم رد کنید👇



و پشت چرم رو بدوزین
حالا میتونید بند بلند رو از داخل سگک رد کنید و بندکیفتون رو تنظیم کنید

 

پیوست ها

  • بند کیف دوشی رو چطور بدوزیم و سگک تنظیم بند بزنیم.pdf
    1.2 مگایابت · بازدیدها: 1

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
کیف دوشی - شماره 3

کیف دوشی - شماره 3




الگوی بدنه پشت و جلو
طول ۲۵
عرض ۲۲
روی بدنه پشت زیپ میخوره ، ۴ سانت بیاین پایین جای زیپ ۱۴ در ۱ رو خالی کنید
روی بدنه جلو هم قفل نصب میشه ، پایین قفل ۵ سانت که از بدنه بیای بالا باشه
تصویر👇





الگوی درب
مستطیلی در ابعاد
طول ۱۹
عرض ۲۲
گوشه های پشت درب رو هم ۴ در ۴ خالی کنید تا لبه درب با لبه زیپ پشت یه اندازه بشه و دوخت بخوره









ابعاد الگوی طبله کیف
طول ۷۲
عرض۸
الگوی زبونه ی روی کیف
اصول کشیدن الگوهایی که قوس دارن بر اساس خط تقارن هست
حالا رو این الگو بهتون نشون میدم

👇👇👇









یه خط میکشیم به ارتفاع ۲۲ سانت
تا ۱۵ سانت از پایین تا بالا ، از خط تقارن به سمت راست ۱/۵ سانت میریم 👇





ازین قسمت به بعد نیم سانت نیم سانت میریم بالا و به سمت راست خط کش میزاریم و یه نقطه میزاریم









و بعد الگو رو از خط تقارن تا میزنیم و به سمت چپ انتقال میدیم و بعد الگوتون مثل الگوی خودم میشه
زیر این زبونه ای که دارین میبینین یه زبونه دیگه هم هست که مخفیست ابعادش👇





طبق رسم تقارن الگو رو بکشین
بند هم قبلا توضیح دادم
الگوی آستری ( پاکت جیب پشت)
طول ۲۵
عرض ۱۶
الگوی آستری رو هم بعد میگم

مراحل دوخت کیف دوشی:

ابتدا روی الگوی پشت زیپ و پاکتش رو نصب کنید و چسب بزنید و هنوز ندوزین (اگر با سمبه سوراخ میکنید که ضلع پایین زیپ رو الان سوراخ کنید و بدوزین و ضلع بالا یه باره با پایین درب دوخت بخوره)
روی طبله ها هم ۳سانت بیاین پایین و حلقه گیر رو بدوزین
روی بدنه جلو هم قفل رو نصب کنید
تو کیف مدارک نصب قفل رو توضیح دادم
از الگوی درب دو تکه چرم برش بزنید
یکی چرم گاوی برای نمای بیرون درب
یکی (چرم آستر) چرم نازک بزغالست برای پشت درب برش بزنید
هر دو رو روی هم چسب بزنید
طریقه چسب زدن رو تو آموزش کیف مدارک گفتم طبق اون پیش برین
درب رو دوزی کنید
و پایین درب رو لب به لب زیپ بزارین و یه باره درب و چرم ، زیپ و آستر رو با هم دوخت ممتد بزنین

دقت کنید
یه مورد رو از قلم انداختم
لبه بدنه کیفم رو ببینید چکارشده چروک و ضخیمه، من لویس‌نکرده بودم شما حتما لیویس کنید

حالا لبه طبله رو به لبه بدنه از داخل بچسبونید و دوخت ساقه دوزی کنید
و بعد کیف رو برگردونید
قدکی در ابعاد طول ۷۰ عرض ۶/۵ برش بزنید
بعد ازینکه کیف رو راسته کردیم قدک رو پشت طبله میچسبونیم اکر زودتر بچسبونیم زمان برگردوندنه کیف، قدک میشکنه
طریق چسب زدن
دستتون رو میکنید داخل کیف و از نقطه به سمت طرفین چسب بزنید کمی خشک شد قدک بچسبونید و تا آخر به همین شکل تا به بالای طبله ها برسین
توضیحاتی در خصوص آستری
الگوی پارچه
در دوخت طبله و بدنه کیفمون یه مقدار از چرم رفته زیر درب
یه ماکت از نمای بالای دهنه کیف میزارم دقت کنید 👇
اگر از هر طرف نیم سانت بره زیر دوخت درز
ابعاد از داخل میشه:
عرض بدنه ۲۱ میشه
عرض طبله ۷





حالا در برش الگوی آستریه کیفمون ، طبله و کفی رو یه سره میگیریم ، درز طبله آستری مثل درز طبله چرممون دو تا نیست ، یه درز در نظر میگیریم که در وسط طبله چرمی میفته
ابعاد طول ۵۶
عرض ۲۹
قسمت هاشور زده رو هم خالی کنید
دوضلع ۴ بیاد روی ۷
و یک سانت اضافی هم دوخت درز آستریمون میشه
به تصویر دقت کنید👇





روی آستری هر چه که لازم دارین از قبیل جیب و پاکت بدوزین
لب به لب آستریتون هم یه نوار چرمی بدوزین که ارتفاعش ۳ سانت باشه حدودا
بعد درز رو هم بدوزین و بزارین داخل کیفتون و لب به لب کیف بدوزین
آستری مشابه این👇










دوخت زبونه کیف

دقت کنید عرض زبونه و سگک باید یکی باشه
برش زبونه ۱
از زبونه شماره یک میتونید یک عدد یا دو عدد چرم برش بزنید
لایه ی رویی چرم گاوی
زیر اشبالت یا چرم آستر
لایه ها رو بهم کامل چسب بزنید
و دو سه سوراخ برای عبور میخ سگک روش ایجاد کنید
دقت کنید روی زبونه ۲ یه برش خورده که پل ایجاد شده و زبونه ۱ رو از داخلش عبور داده شده
روی الگو جاش رو مشخص کنید و به چرم انتقال بدین
از زبونه شماره ۲ هم یک عدد یا دوعدد چرم برش بزنید و روی هم بچسبونید
به انتهای زبونه ۲ قفلی خورده که مشخص نیست و زیر زبونه ۱ پنهان شده
شکل قفل👇





قسمت گاز گیر باید دو قسمت رو بگیره و پیچ بخوره
۱: پایینه زبونه شماره ۲
۲: یه تکه چرم برش بزنید و میخ سگک رو از داخلش عبور بدین 👇و پایینش رو داخل گازگیر قفل کنین





وبعد زبونه ۱ رو از داخل سگک رد کنید





جای نصب زبونه روی درب رو مشخص کنید👇
زبونه ۱ روی درب و زبونه ۲ پشت درب نصب میشه
باید دقیق در یه جا نصب بشن که زبونه ۱ ، درب و زبونه ۲ باهم دوخت بشن
روی الگوتون رو میتونید سوراخ کنید و به درب انتقال بدین





۸سانت از درب اومدیم بالا و نصبش کردیم
دور دوزیش کنید و تمام
امیدوارم استفاده لازم رو ببرید :gol::gol:


منبع : کانال آموزشی سرکار خانوم قیاسی
 

پیوست ها

  • آموزش کیف - 3.pdf
    2.5 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
کیف آفتاب - شماره 4

کیف آفتاب - شماره 4



قبل از کشیدن الگو
چند نکته در رابطه با این کیف عرض کنم خدمتتون
۱: کفی نداره
۲ :طبله نداره
۳: الگوی بدنه پشت و جلو مشابهن که هر بدنه از اتصال سه تکه بوجود اومده
۴: ازونجا که لبه ی دهنه ی کیف هیچ رد دوختی نیست پس کیف آستری نداره
تهیه الگوی کیف
ابتدا کشیدن الگوی تکه ی شماره ۱
در رابطه با الگوهایی که قوس دارن توضیح دادم که برای شروع الگو کشی باید از خط تقارن شروع کنید
یه خط میکشیم به ارتفاع ۲۲ سانت میشه خط تقارن
عرض دهنه ی بالا رو ۱۵ میگیریم
۴ سانت از خط تقارن میایم پایین و ازون نقطه باز میریم به نقطه ۱۵ میرسیم
عرض پایین رو ۲۲ میگیریم
از خط تقارن به ۸ سانت که رسیدیم قوس رو ایجاد میکنیم و به نقطه ۲۲ که رسیدیم ۸ میلیمتر میریم بالا
بعد نصفه تکه یک رو بهم وصل میکنیم که با نقطه چین اشاره کردم
گوشه ی الگو رو در قسمت پایین مقدار خالی کنید حدود ۸ میل در ۸ میل





حالا الگو رو در خط تقارن تا بزنید و برش بزنید









طرفین تکه ی یک الگویی مشابه دارند
فقط باید زمانیکه الگو رو روی چرم میزاریم تا برش بدیم هواسمون به چپ و راست بودن الگو باشه





قسمتی از الگو کشی برمیگرده به طراحی و وقتی که میزارین
اگر کمی دقت کنید بی شک میتونید
الگوی تکه ۱ رو میزاریم روی مقوا
۲ سانت از قسمت دهنه بالا میریم و ۶/۸ به سمت راست و قوس رو میکشیم تا پایین قسمت برش گوشه پایین بدنه ۱
ابتدا با مداد کمرنگ بکشین تا به ابعاد دلخواهتون برسین بعد پررنگش کنید





به تصویر کیف زیبای چرم آفتاب با طراحیه فوق العاده زیبا ش دقت کنید میبینید که یه قسمت از تکه ی ۲ زیر تکه یک پنهان شده
الگوی اون قسمت رو با همون شیب پیش میریم و حدودا ۳ سانت در س۳ سانت مونده که به خط تقارن برسیم قطعش میکنیم
نقطه ی قطع رو با ستاره نشون دادم👇





یکی از نکات مهمش اینجاست که حالا این ضلعی که با فلش اشاره کردم چطور به هم وصل میشن👇👇👇؟؟؟





به این شکل وصل میشه
الگوی تکه یک رو به این صورت میزاریم روی تکه دو و دورش رو خط میکشیم و برش میزنیم👇













دوخت کیف:

از الگوی تکه ۱ دو عدد چرم برش بزنید یکی برای پشت و یکی برای جلوی کیف
روی چرم پشتی یه بندک کوتاه نصب کنید که مگنت روی اون بخوره و برای تکه ۱ جلو هم یک مگنت نصب کنید
حالا تکه ۱ رو بزارین روتکه دو و لب به لب بدوزین
این دوخت رو در قسمتهای دیگر هم انجام بدین





بعد کمی تکه ۲ زیر تکه ۱ تا میخوره به این شکل👇
دقت کنید تکه ۱ رو کمی عقب کشیدیم تا ببینید چطور روهم قرارگرفتن





برای این کیف میشه یک پاکت جداکننده زد که مابین تکه های دو قرار بگیره و حدودا ۶ سانت قد پاکت از قد کیف کوتاهتر باشه
بعد ازینکه برای پاکت زیپ دوختین لبه های تکه های ۲ روی لبه پاکت قرار بگیرند و دوخت ممتد بخورن و دور تا دور کیف دوخته بشن
بعد بندها رو نصب کنید
عرض بند در قسمت پایین زیاد هست تا کاملا روی لبه کار بشینه

توجه کنید
دقت کنید



از الگوی تکه دو چهار عدد چرم برش بخوره
دوعدد طرف شطرنجیه الگو روی رخ باشه و برش بخوره
دوعدد طرف رنگیه مقوا روی رخ باشه
تا چپ وراست قاطی نشه
حالا الگومون دور از تصاویری که داریم نیست👇👇👇👇



















تکه دو تا ی بیشتر بخوره این شکلی میشه





دقت کنید
چرا گوشه های پایین راخالی کردم؟؟؟؟

چون اگر خالی نمیشد ، پایین کیف که دوخته میشد روی اون تیغه هم دوخت میخورد و همون تیغه که الان آزاده و اومده جلو ، با دوخت خوردن به پایین بدنه ، به سمت چپ یا به سمت راست روی بدنه میخوابید


منبع : کانال آموزشی سرکار خانوم قیاسی
 

پیوست ها

  • آموزش کیف -4.pdf
    2.7 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
کیف دوشی - شماره 5

کیف دوشی - شماره 5





آموزش دوخت این کیف رو با الگو میدم خدمتتون
ابتدا الگوی بدنه ی پشت
طول ۲۳
عرض ۲۱
قوس پایین بدنه ۳/۵ در ۴/۵ گرفتم کمتر بگیرین بهتره من زیاد گرفتم
برای گوشه های بالا هم گوشه بدین به این شکل که ۳/۵ بیاین داخل و ۲ بیاین پایین ( البته تو تصویر نوشتم ۱/۵ که اون کمه ) و شکل رو رسم کنین









الگوی بدنه ی جلوی کیف
بدنه ی جلوی کیف از سه قسمت تشکیل شده
ابتدا قسمت وسطش رو میکشیم
از کادر بدنه پشت استفاده کنید و طبق الگو ابعاد رو انتقال بدین و برش بزنین









الگو رو بزارین روی الگوی پشت و اگر در قسمت گوشه های بالا کمی الگوتون نامرتبه ، برش بزنید تا اضلاع دو گوشه درست روی هم قرار بگیرند👆
الگوی طرفین بدنه جلو که مشابهن رو به این شکل میکشیم
ابتدا الگوی پشت رو میزاریم روی مقوا و کادر رو میکشیم👇



بعد الگوی تکه ی جلو رو میزاریم روی مقوا و قوس رو میکشیم👇





حالا عرض همین تکه رو حدودا دوسانت بیشتر میگیریم و برش میزنیم👇





الگوی درب


طول ۲۹
عرض ۱۵
از قسمت پایین تا ۲۲ سانت صاف میریم بالا و بعد ازون قوس درب رو شروع میکنیم
قسمتی که قفل نصب میشه بسته به عرض قفلتون داره هر جقدر عرض قفل بود عرض همون قسمت باشه
ازقسمت پایین ۱۶ سانت میریم بالا و جای زیپ روبرش میزنیم👇





بند هم عرضش به گوشه های بالا بخوره
قبلا برش بند کیف دوشی رو توضیح دادم

مراحل دوخت

دقت کنید کیفمون کفی و طبله نداره
ابتدا روی درب که یه سره هم هست زیپ رو نصب کنید
بعد درب رو بزارین روی بدنه پشت و دوخت ممتد بزنین👇









حالا برجستگیه تکه جلو به این شکل ایجاد میشه👇👇👇
ببینید بدنه جلوی کیف از سه تکه تشکیل شده که طرفین یک سانت اومدن زیر لبه ی تکه ی وسط و دوخت ممتد خوردن
تو الگومون طرفین رو بزرگتر از اونچه باید باشه میگیریم👇





قسمت بالا و پایین رو که اشاره کردم دوخت بشه رو میدوزیم
و برای دوخت مابین دوختهای انجام شده ابتدا تکه ی ۲ رو میکشیم به سمت بیرون ،طبق فلش👇
نیاز هست لبه تکه ۲ رو در پشت کار برشهای ریز بزنیم تا راحت تر بتونیم تکه ی ۲ رو به بیرون بکشیم و چینی درسطح کار ایجاد نشه
بعد از چسب زدن خشک که شد و فیکس که شد سوراخ میکنیم و میدوزیمش و این باعث برجستگی میشه البته تو تصویر ارسالیم شاید خطای دید ایجاد بشه و برجستگی رو نبینید👇













هم یه قسمتی در تکه وسط گود میشه و هم در تکه کنار برجستگی ایجاد میشه
روی تکه وسط جلو قفل خورده
ابتدا قفل روی یه تکه چرم در ابعاد ۳ در ۷/۵ نصب کنید و بعد چرم رو بدنه بدوزین 👇
نصب قفل میشه قبل از دوخت تکه ی وسط به کناره ها باشه👆









حالا حلقه ی بند گیر رو وارد گوشه های بدنه پشت کنین
و گوشه های بدنه پشت رو روی بدنه ی جلو برگردونین و با دکمه پرچ کنین👇









بعد کیف رو دوردوزی کنید و تمام
لطفا ابتدا ماکتی از روزنامه تهیه کنید

منبع : کانال آموزشی سرکار خانوم قیاسی
 

پیوست ها

  • آموزش کیف -5.pdf
    8 کیلوبایت · بازدیدها: 2
آخرین ویرایش:

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
کیف دوشی - شماره 6

کیف دوشی - شماره 6



الگوی کیف
ابتدا الگوی بدنه پشت و جلوی کیف ( قسمت خارجیه کیف)
ابعاد الگو
طول ۱۹
عرض ۲۴
الگو رو براساس خط تقارن بکشید تا راحت باشین
ابعاد قوس ها رو لحاظ کنید و برش بزنید👇









الگوی طبله
براوردم اینه که قد طبله ۴۸ سانت باشه اما بازهم یکسانت بزرگتر گرفتم کم نیاد
عرض طبله در ۱۲ سانت اول دو طرف از ۵/۵ به ۶/۵ میرسه
و در ۲۵ سانت وسط همون ۶/۵ ثابت هست



الگوی مغزی
مستطیلی درابعاد ۱/۵ در ۴۵
خوب تا اینجا مراحل دوخت رو شروع میکنیم مابقیه الگو بماند بعد از دوخت

مراحل دوخت


از الگوی بدنه دو عدد چرم برش بزنید
از الگوی طبله یک عدد چرم
از الگوی مغزی دوعدد چرم
مرحله ی ۱: ابتدا لبه بدنه ی پشت و جلو رو برای دوخت زیپ سوراخ کنید
مرحله ی ۲: در طرفین طبله بندینک برای حلقه گیر نصب کنید و حلقه رو از داخلش رد کنید
مرحله ی۳: از سمت چپ ی کیف بین بدنه و طبله ، مغزی قرار بدین و بدنه ، مغزی و طبله رو بهم بدوزین
مرحله ی ۴: کیف رو برگردونین و دستتون رو بکنید داخل کیف و به کفی و طبله قدک یه سره بچسبونین
عرض قدک یک سانت سایزش از الگوی طبله کوچکتر باشه
ادامه ی الگو
مابین زیپ ها، فاصله ایست که اون مابین رو اصطلاحا🌺 بدنه داخلی 🌺میگم تا توضیحاتم دچار مشکل دریافت مطلب نشین


الگوی بدنه رو میزارین روی مقوا ، از قسمتیکه عرض الگومون در طرفین ۷ میل زیادتر شده ، مجدد ۷ میل به طرفین الگومون اضافه میکنیم ( در واقع با زیاد شدن عرض ، داریم طبله برای بدنه ی داخلی ایجاد میکنیم) در تصویر به طبله اشاره کردم👇

مجدد الگوی بدنه رو میزاریم روی مقوا و در سمت مقابل هم ، همین کار رو انجام میدیم
در قسمت کفی در لبه کار ۱/۵ در ۲ سانت رو خالی میکنیم
در بالای دو طرف الگو هم جای مگنت رو مشخص میکنیم











لطفا دقت کنید
پس طول بدنه داخلی شد ۱۹+۱۹
لطفا ۱۹ + ۱۹ +۲ نشه اشتباها
دوسانت وسط الگو رو که در کنارش نوشتم محاسبه کنید ۱۸ از طرفین بیاین به سمت وسط و میشه کفیه کیف👆
و عرض هم ۱/۵ سانت از الگوی بدنه بیشتر شد ، ( به طرفین ۷ میل گفتم اضافه کنید)
یک عدد الگو هم بکشید و برای دو زیپ ، پاکت پارچه ای درست کنید
به اینصورتکه
ابعاد الگوی پاکت پارچه ای باشه
طول =۱۹+۱۹
عرض = بدنه اصلیه کیف
به این شکل الگو رو بکشین
که مجدد الگوی بدنه رو بزارین رو مقوا
دورش رو خط بکشین
الگو رو برگردونین و مجدد دور اینور الگو رو خط بکشین
مثل همین الگوی چرم بدنه ی داخلی👆

ادامه مراحل دوخت

مرحله ی ۵: به پشت بدنه ی داخلی مگنت نصب کنید
مرحله ی ۶: لب به لب بدنه ی داخلی رو برای نصب زیپ سوراخ کنید
مرحله ی ۷ : درز بدنه داخلی رو بدوزین ( حتما لبه های کل کیف خصوصا لبه های همین قسمت لیویس شده باشند)

به تصویر الگوی بدنه داخلی دقت کنید
دوخت به اینصورت باشه
دوتا ۱/۵ بیان روی ۲ سانت دوخت بشن
دوضلع ۱ روی هم
دوضلع ۲ روی هم دوخت بشن و بعد بدنه ی داخلی رو بزارین در جای خودش و لبه ی طبله ی بدنه داخلی رو به لبه طبله ی اصلی بدوزین
مرحله ی ۸: درز آستریه هر دو پاکت رو بدوزین و زیپ رو به لبه ی آستری بچسبونید حالا آستری رو که پاکت آماده ای شده بزارین داخل کیف و زیپ رو لب به لب چرم بدوزین

مرحله ی ۹ : بند رو بدوزین و نصب کنید و تمام
 

پیوست ها

  • آموزش کیف -6.pdf
    874.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
اصول درست رسم و دوخت یک کیف

اصول درست رسم و دوخت یک کیف

چگونه یک کیف رو ترسیم کنیم و تولید کنیم ؟؟؟؟


زمانیکه تصویر یک کیف مثلا کیف مجلسی در اختیار دو یا چند نفر قرار میگیره هر کسی بسته به دید و سلیقه و نیاز چگونگیه استفاده ازون کیف ، ابعاد کلی رو رسم میکنه
مثلا یکی ۲۰ در ۲۲
یه نفر ۲۳ در ۲۵
و الی آخر ...
به جز یه سری کیف ها مثل کیف پول که ابعاد استانداردی دارن ، ابعاد مابقی سلیقه ای هستند ...
مرحله بعد از طراحی، در نظر گرفتن محل دوخت روی الگو و تناسب و مچ بودن اعداد با هم هست که بسیار بسیار تاثیر گذار در دوخت نهاییه کیف🌺🌺🌺
و به هیچ عنوان نمیشه تقریبی و یا سلیقه ای عمل کرد برای مثال من روی الگوی همین کیف( محل درز و تناسب اعداد) رو توضیح میدم لطفا کاملا دقت کنید 👇👇👇



خوب در آموزش الگو کشیه این کیف
طبق دید و سلیقه ی خودم عرض بدنه رو در قسمت بالا کم و رفته رفته به سمت پایین زیادتر گرفتم
حالا میرسیم به ایجاد فضا برای دوخت درز
🌺۷ میلیمتر روی بدنه در نظر گفتم برای دوخت درز🌺
حالال همین ۷ میل میخواد با ۷ میل از طبله دوخت بشه
ابعاد طبله چند باشه خوبه؟؟؟؟
عرض بالای طبله رو زدم ۵/۵ سانت
این عرض باید با بقیه قسمتها مچ بشه و تناسب داشته باشه
حالا چطور محاسبه کردم؟؟؟
به تصویر قسمت بالای طبله دقت کنید👇👇👇





تناسب اعدادمون تا اینجا به این شکل هست که
دو تا ۷ میل رو برای دوخت درز در نظر گرفتم که با ۷ میل بدنه مچ میشن
دو تا ۱ سانت هم گرفتم که با موازات زیپ ها با عرض ۱ سانت هستند و مچ میشن
و ۲ سانت هم برای طبله ی بدنه ی داخلی در نظر گرفتم که در تصویر بعدی میبینید که طبله ی بدنه داخلی ۲ سانت هست و مچ میشن👇👇.





دو تا ضلع شماره ۱ که عرضش ۱/۵ هست رو میزاریم رو هم
نیم سانت از هر طرف میره زیر دوخت
۲ سانت میمونه که با ۲ سانت وسط طبله ی اصلی مچ میشه
تا اینجا الگوی کیف رو رسم کردیم
بعد از طراحی باید دوخت و درزها و در کنارش تناسب اعداد رو در نظر بگیرید و بعد الگو وچرم رو برش بزنید


حالا میرسیم به دوخت

ترتیب مراحل دوخت باید رعایت بشه

شما تو مراحل دوخت همین کیف دقت کنید👇👇👇




مراحل دوخت


از الگوی بدنه دو عدد چرم برش بزنید
از الگوی طبله یک عدد چرم
از الگوی مغزی دوعدد چرم
مرحله ی ۱: ابتدا لبه بدنه ی پشت و جلو رو برای دوخت زیپ سوراخ کنید
مرحله ی ۲: در طرفین طبله بندینک برای حلقه گیر نصب کنید و حلقه رو از داخلش رد کنید
مرحله ی۳: از سمت چپ ی کیف بین بدنه و طبله ، مغزی قرار بدین و بدنه ، مغزی و طبله رو بهم بدوزین
مرحله ی ۴: کیف رو برگردونین و دستتون رو بکنید داخل کیف و به کفی و طبله قدک یه سره بچسبونین
عرض قدک یک سانت سایزش از الگوی طبله کوچکتر باشه










قبل ازینکه کیفی رو بدوزین واس خودتون تو یه کاغذ مراحل دوخت رو بنویسید ، بعد از مرحله ی یک شروع به دوخت کنید
مثلا اگر جای مرحله ۲و ۳ عوض بشه شما در نصب و دوخت حلقه گیر دچار مشکل خواهید شد
با ترسیم درست و دوخت اصولی شما حتما کیف بدون ایرادی خواهید داشت
و لطفا در بخش آموزش، هر آموزشی رو به راحتی قبول نکنید چون با اصول رسم و دوخت اشتباه پیش خواهید رفت
لطفا جدی بگیرید 🙏
با تشکر


منبع : کانال آموزشی سرکار خانوم قیاسی
 

پیوست ها

  • اصول درست رسم و دوخت یک کیف.pdf
    455.1 کیلوبایت · بازدیدها: 5

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
کیف صندوقی - شماره 7

کیف صندوقی - شماره 7




الگوی کیف صندوقی
دقت کنید طبله و کفیه کیف جداست


ابعاد بدنه ی پشت و جلو
طول ۲۴/۵
عرض ۲۸


ابعاد طبله
طول ۲۱
عرض۱۲ ، دقت کنید زوایا رو ۲ در ۲ بیاین داخل

ابعاد کفی
طول ۱۲
عرض ۲۸


بندک روی کیف
طول ۲۷
و عرض بسته به عرض حلقتون داره
۲/۵ تا ۳ خوبه
به تصویر دقت کنید لطفا👇





مراحل برش و دوخت رو پیش میریم
مجدد ادامه الگو



روی بدنه ی جلوی کیف برش خورده که چگونگیش رو عرض میکنم خدمتتون
۲ سانت پایین تر از عرض بدنه و ۲/۵ سانت بالاتر از عرض کفی برش های افقی در اندازه ی ۷/۵ سانت و با فاصله ی ۱ سانت از هم با کاتر ایجاد کنید
حدود ۲۰ خط میشن
به تصویر دقت کنید لطفا👇


Click here to view the original image of 1280x1154px.


حالا ۳ تکه چرم برش بزنید در ابعاد ۱/۵ در ۲۵
طبق تصویر از لا به لای برش ها رد کنید 👇





ابتدا سه تکه چرم رو با فاصله ۱/۵ در زیر لبه ی کار میدوزیم👆
ردیفها با هم جابه جا میشن
شماره بندی کردم
ردیف ۲ زیر ۱ ضربدری قرار میگیره و بند وسط از زیر ردیف ۲ رد میشه و روی ۱ میاد به این شکل تصاویر👇









و بندهای طرفین از روی ردیف ۲ رد میشن👇





و به همین ترتیب دو به دو تمام ردیف ها رو جا به جا کنید
ابتدا بند وسط رو رد کنید
و بعد طرفین رو
تصویر👇





و بعد انتهای بند ها رو در انتها مثل ابتدای کار بدوزین
و اگر بند اضافه اومد برش بزنید
۴ تا پل برای پشت و جلوی کیف برش بزنید و دور دوزی کنید ، در فاصله حدودا ۷ سانتی از لبه ی بدنه برش ایجاد کنید و این پلها رو رد کنید
از بندکهای ۲۷ سانتی ۸ عدد برش بزنید و دو به دو روی هم بچسبونید
در راستای پل، بندینکها رو بچسبونید و بدوزین و از داخل حلقه هم که رد کردین پایینش رو بدوزین
دوخت دسته ی شلنگ خور روهم قبلا تو کانال توضیح دادم سرچ کنید و بدوزین









کفی رو از دو طرف نیم سانت بیارین روی بدنه و دوخت ممتد بزنید
لب به لبه کار رو برای نصب زیپ سوراخ کنید
بعد مغزی برش بزنید در ابعاد ۱/۵ در ۶





بین دو بدنه ۲ سانت برای زیپ در نظر بگیرید
ابتدا طبله رو در طرفین خط تقارن یکسانت روی هم تا بزنید
در واقع طبله با عرض ۱۲ به ۱۰ رسید
بعد دوباره خط تقارن رو روی طبله در نظر بگیرید و یک سانت بعد از خط تقارن بدنه رو به طبله نصب کنید و نقطه ی وسط مغزی رو هم لابه لای بدنه و طبله بچسبونید و از داخل بدوزین





کیف رو با چرم آهار دار گاوی بدوزین
هیچ نوع مصنوعاتی پشتش نزنید
فقط در قسمت کفی بعد ازینکه کیف رو مغزی دوزی کردین
راستش کنید و دستتون رو بکنید داخل کیف و کفی رو قدک بچسبونید
بعد آستری رو برش بزنید و به زیپ دهنه بچسبونید و بدوزین به لبه ی کیف و تمام
ابعاد تقریبا درسته
اما ماکت رو فراموش نکنید
موفق باشید


منبع : کانال آموزشی سرکار خانوم قیاسی
 

پیوست ها

  • آموزش کیف -7.pdf
    2.1 مگایابت · بازدیدها: 6
آخرین ویرایش:

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
کیف دستی - شماره 8

کیف دستی - شماره 8




آموزش کیف دستی
قبل از شروع الگو کشی دقت کنید
بدنه جلو، کفی ، بدنه پشت و درب یه سره هستند و همینطور طبله هم با بدنه پشت یه سرست
پس ابعاد الگو ی فوق رو عرض میکنم
مستطیلی در ابعاد
عرض ۲۲
و طول ۱۸ میکشیم
و میشه قسمت جلوی کیف
قسمت پشت که بهش طبله نصب میشه رو در ادامه میکشیم
عرض ۳۰/۶
طول ۱۶
ودرب هم که به بدنه پشت نصب میشه
در ادامش میکشیم
عرض ۲۲
طول ۱۳
پس درواقع طول الگومون شد ۴۷
و عرض متفاوت
به تصویر دقت کنید 👇



به کیف اگر نگاه کنید میبینید بدنه ی جلو برش خورده
و درب هم همینطور
برش بدنه ی جلو
۸ سانت عرض و ۲ سانت طول
و برش درب
۹ سانت عرض و ۴ سانت طول
به تصویر دقت کنید لطفا👇
بارنگ سبز نوشتم، قسمت هاشور برش میخوره



الگوی آستری
مستطیلی در ابعاد
طول ۳۴
عرض ۲۵
قسمتهای هاشور سبز رنگ رو خارج کنید👇



الگوی پشت درب کیف
طول کلی ۱۵
عرض تا ۱۲ سانت ۲۲ باشه
درقسمت بالا برش لبه درب دوباره روش ایجاد بشه
ودر ۳ سانت ، عرض ۲۵ باشه
به تصویر دقت کنید لطفا👇



به پشت لبه بدنه ی جلوی کیف( در واقع دهنه ی کیف ) هم باید یه تکه چرم دوخته بشه
ابعاد الگوی تکه چرم
طول ۳
عرض ۲۵
برش به شکل بدنه ی جلوی کیف
دقت کنید لطفا👇



مراحل دوخت
قدکی به عرض ۱/۳ میل در ۲۱ در قسمت کفی بچسبونید
دقیقا خط وسط قدک که ۷ میل هست ۱۷ سانت از بدنه ی جلوی کیف بیایم پایین و در اون قسمت چسب بخوره
روی بدنه یه پل نصب کنید که زبونه از داخلش رد بشه
یک تکه چرم ۱ در ۳ رو دور دوزی کنید و ۹ سانت از عرض بدنه بیاین پایین و و به بدنه نصب کنید
دوخت نزدیک به لبه باشه طوریکه یه زبونه با عرض ۲ و ضخامت ۳ میل یا کم و بیش ازش رد بشه
از عرض طرفین بدنه دو سانت بیاین داخل و در طول ۱۶ سانت داخل با سنبه یک و با کمترین فاصله ی روی شابلون سوراخ کنید
و در لبه ی طبله که با بدنه پشت یه سره بود با فاصله ی ۳ میلیمتر از لبه سوراخ کنید
و درقسمت عرضی با فاصله ی ۳ میل از لبه ، با سنبه یک و با کمترین فاصله ی شابلون سوراخ کنید
دقت کنید سوراخها با هم مچ بشن
ببینید لطفا👇



ضلع a و c طبله هستند و دقیقا سوراخهاشون روی ضلع b و d چسب میخوره و دوخت میشن👆
درب کیف دو لایه بود
لایه داخلی چرمی روش زبونه میخوره
یه چرم برش بزنید در ابعاد ۲ در ۴
۴سانت از لبه ی درب بیاین پایین و به درب بدوزین
پشت درب در ۳ سانت طول عرضش ۲۵ بود
همون ۳ رو بیارین روی آستری و لبه دوزی کنید
و تکه چرم ۳ در ۲۵ رو هم برش بزنید و لبه این سمت آستر بچسبونید و بدوزین
لبه بالایی رو فعلا به آستری ندوزین چون یه باره لبه چرم ، آستری و بدنه بهم دوخت میشن
روی آستری هر چه زیپ و پاکت لازم دارین بدوزین
بعد ضلع a و b و ضلع c و d رو بهم بدوزین
تصاویر👇





حالا آستری رو بزارین داخل کیف
درب ها رو پشت به پشت بهم چسب بزنید و لب به لب بدوزین
قبلا چسب زدن صحیح رو توضیح دادم
و لب به لب آستری رو به بدنه بدوزین و تمام

این هم نمونه ماکت آماده کیف






منبع : کانال آموزشی سرکار خانوم قیاسی
 

پیوست ها

  • آموزش کیف -8.pdf
    1.5 مگایابت · بازدیدها: 4
آخرین ویرایش:

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
کیف دوشی - شماره 9 قسمت اول

کیف دوشی - شماره 9 قسمت اول







برای الگوی شونه ی مستطیل ب عرض 2/5 سانت و طول هرچقد ک خودتون دوس داشته باشید
برای مستطیلای قفل کردن کیف:
دوتا مستطیل ب ابعاد 2/5*10 و 2/5*30
برای حلقه ی کوچولوی قفل ی مستطیل 3*9
و برای لبه ی کار ینی اون قسمتی ک تنه ها رو ب هم وصل میکنه میایم سه طرف کار رو ک دوخت میخوره ینی لبه های بیرونی کار رو اندازه میگیرم و ب اون طول و عرض 5 سانت ی مستطیل رسم میکنیم من اندازه گرفتم برا الگوی من 59 سانت شد ولی همونجور ک از کیف معلومه کناره ها از هر طرف4 تا 5سانت میاد بیرون پس این اندازه رو ب مستطیل اضافه میکنیم میشه 67 سانت کلا
ی مستطیل 67*5



خب حالا الگوی اولیه من اصلی تنه کار یکی بود اونو مثل شکلی ک گذاشتم تا میزنید واسه قسمت دیگه ی کیف
اگرم دوس داشتید میتونید یکی دیگه از روش بکشید ولی من همینو ترجیح میدم ک دقیقا ی شکل دربیان دو طرف کیف





حالا الگوها رو میندازیم رو چرم و برش میزنیم



من تواین کار خواستم کارم قالبدار باشه برا همین تو کار از مقوای جعبه شیرینی استفاده کردم
از رو الگوی کوچک ک سر کیفو نداره دوتا مقوا برش میزنید و دورتادور مقوا رو یک سانت برش میزنید برا جای دوخت



حالا مقوا رو چسپ میکنم رو کارم و بعد رو کار رو کلا آستری میگیرم
اگه کسی دوس داشته باشه برا داخل کیف جیب بذاره باید ی مستطیل دربیاره و دوخت بزنه رو آستری اون طرفی ک میخواد



خب حالا برا نصب زبانه قفل مستطیل 3*9 رو میاریم تا میزنیم از وسط و سوراخ میکنیم لبشو
برای جای قفل 6سانت از لبه ی پایینی کیف بالا میریم و ب فاصله ی 4 سانت دو تا خط 3 سانتی ب سمت پایین میکشیم







حالا برای ایجاد حلقه مستطیل رو از داخل این شیارهای ک ایجاد کردیم رد میکنیم و پشت کار دوخت میزنیم رو هم



من اینارو روکار کار کردم چون میخوام بعدا تغییرش بدم شما اگه دوس داشتید باید قبل از آستر گرفتن این کارو انجام بدید ک مثل من اینجوری از داخل کیف معلوم نباشه
حالا باید لبه کار رو ب تنه کار بچسپونیم دور تا دور





بعد ک چسپوندیم اول این طرف رو با سنبه سوراخ میکنیم حالا یا سنبه تریشه یا سنبه سوزنی
بعد تریشه این سمتی ک سوراخ کردم رو کامل میگیرم برا اینکه وقتی خواستم طرف دیگه رو چسپ و سوراخ کنم این طرف کارم از هم جدا نشه





بعد از سوراخ کردن طرف دوم
حالا کل کارمون رو تریشه میگیریم
حالا میخایم این قسمت رو اماده کنیم







 

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
کیف دوشی - شماره 9 قسمت دوم

کیف دوشی - شماره 9 قسمت دوم

مستطیل 2/5*30 رو میاریم و از داخل حلقه عبور میدیم و چسپ میکنیم رو هم و دورشو سوراخ میکنیم و تریشه میگیریم
و برای قسمت بالای حلقه هم همینکارو انجام میدیم







حالا این قسمت رو ب سره ی کیف پرچ میکنید
اگه بخاید این زبانه از تو معلوم نباشه باید بین آستری و چرم بزارید
ک من روکار گذاشتم ولی شما بزارید مابین آستری و چرم ک خوشگلتر شه
من اینو گذاشتم ک بعدا تغییر بدم و کلا ی تکه بزرگ میزارم تا اونطرف سره ی کیف



بعدم شونه رو یا ی لا آستری بگیرید یا کلا دولا چرم و سوراخ کنید و تریشه بگیرید و آخر کار ب اون چند سانتی ک از لبه کار اضافه گذاشتیم پرچ میکنید





این کیف رو ب ساده ترین شکل گذاشتم ک نیاز پیدا نکنید ب حلقه
اگه دوس داشتید میتونید از این قطعه برا وصل کردن شونه ها استفاده کنید





منبع : کانال هنرکده چرم چیترا
 

پیوست ها

  • آموزش کیف -9.pdf
    3.4 مگایابت · بازدیدها: 5
آخرین ویرایش:

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
کیف - شماره 10

کیف - شماره 10




ابعاد کفی
طول ۱۲
عرض ۳۶

و ابعاد بدنه و طبله که سرخود هست
طول ۲۰
عرض ۴۹
عرض بدنه شده ۶/۵ + ۳۶+۶/۵
(نصفه طبله + نیم سانت برای دوخت درز طبله )۶+۰/۵
+
عرض کفی۳۶
+
(نصفه طبله + نیم سانت برای دوخت درز طبله)



تو این الگو طول بدنه محاسبه خاصی نداره و شما هرچقدر دوست دارین ابعاد بدین
مراحل دوخت
از الگوی کفی یک تکه چرم و از الگوی بدنه دو تکه برش بزنید
دسته ها رو روی بدنه بدوزین
و لبه ی بدنه رو دور تا دور فعلا سوراخ کنید
خط تقارن کفی رو در عرض روی چرمتون مشخص کنید
در واقع کفی به دو ۶ سانت تقسیم بشه ، با خودکار علامت میزاریم
حال شروع نقطه ی اتصال بدنه و کفی کجاست؟
اتصال در خط تقارن هست اما بدنه نیم سانت از خط تقارن رد بشه و و اون نیم سانت آزاد باشه و چسب نخوره



و اون طرف بدنه هم به همین شکل نیم سانت از خط تقارن بگذره و بعد چسب زدن رو شروع کنید و بعد هم بدنه و کفی رو بهم بدوزین
درز طبله ها که عرض کردم رو بیارین روی هم و دوخت ممتد از بیرون بزنید تا وسط طبله داخل نره و آهار خودش رو حفظ کنه
برای دهنه کیف یه الگو برش بزنید
طول ۵۳ سانت
عرض ۵ سانت
دو تکه چرم ازین الگو برش بزنید
جای زیپ رو خالی کنید
زیپ رو بچسبونید و دو لایه رو در دور تا دور زیپ بدوزین
و دور چرم به عرض نیم سانت رو هاشور زدم نچسبونید فعلا
تا بگم





دوباره برمیگردیم به نمای کیف
آیا بالای کیف در زیر بدنه قدک خورده که ایستایی داره و مثل کفی صاف شده ؟ نه
ببینید در قسمت بالای بدنه در چهار طرف ، اومدن بدنه رو به داخل کشیدن و دوخت زدن
در نقطه ای برابر با ابعاد کفی
۴ سانت از بدنه اومدن پایین و ۶ سانت از درز طبله اومدن داخل سمت بدنه و از داخل چرم رو دوخت زدن
این تا خوردن چرم از داخل باید به سمت زیپ باشه تا بالای دهنه صاف بشه
نمیدونم منظورم رو متوجه میشین یا نه
رو ماکتی از پارچه انجام بدین حتما میفهمین



امیدوارم تصاویر کمک کننده باشه

آستری
آستریه کیفمون دو قسمت داره
یکی آستریه اصلی که به دهنه نصب میشه
یکی پاکت داخل که دیواره ی جداکننده ی کیفمون هست
ابعاد پاکت جداکننده
طول ۴۰
عرض ۳۶
جای زیپ رو از طرفین نیم سانت بیاین داخل و برش بزنید نصب کنید
بعد آستری رو تو بزنید و اضلاع هم شماره رو بهم چسب بزنید



پاکت رو بزارید کنار فعلا
آستریه اصلی
طول ۵۲
عرض ۴۹
ابتدا قسمت هاشور رو خالی کنید



بعد اضلاع هم شماره رو بهم بدوزین



حالا باید پاکت جدا کننده وسط آستری اصلی قرار بگیره و دوخت بخوره
مجدد اضلاع هم شماره رو بهم بدوزین
طوریکه پاکت مابین اعداد هم شماره قرار بگیره



پایین پاکت جدا کننده هم میشه آزاد باشه
همینکه در وسط آستریه اصلی دوخت بخوره
پس اگر مایل بودین داخل کیف به دو قسمت کاملا مجزا تقسیم بشه هم شماره ها 👇دوخت بشن



آستری رو که الان به یک کیسه یا پاکت کاملی تبدیل شده بزارینش داخل کیف و لب به لبش رو به بدنه بچسبونید
بعد چرم زیپمون رو که روی الگو نشون دادم و هاشورزدم نچسبونید
حالا از یه طرف بیارید روی بدنه و از یه طرف دیگه رو آستری و چسب بزنید دوخت ممتد بزنید و تمام

راستی فراموش کردم وقتی طبله ها رو دوختین بعد به کفی قد ک بچسبونید




منبع : کانال آموزشی سرکار خانوم قیاسی
 

پیوست ها

  • آموزش کیف -10.pdf
    1.7 مگایابت · بازدیدها: 5
آخرین ویرایش:

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
کیف - شماره 11

کیف - شماره 11



برای بدنه ی کیف مستطیلی در طول ۳۱/۵
و عرض۲۷ برش بزنید
خط تقارن رو بکشید
از گوشه های بالا ۴/۵ در ۱۲ سانت رو که هاشور زدم خالی کنید





الگوی جیب کیف
ابعاد
طول ۲۴
عرض ۱۸





درب کیف مستطیلی در ابعاد ۱۰ در ۱۸
کفی مستطیلی در ابعاد
طول ۱۳
عرض ۲۷
طبله و دهنه یه سرست
دقت کنید عرض طبله از سمت کفی که به دهنه میرسه کم میشه
پس الگوش به این شکل میشه👇
نصفه الگو رو کشیدم
برای نصفه الگو
ابتدا مستطیل ۴۲ در ۱۳ بکشید
بعد عرض رو از ۱۳ به ۹ برسونید
از طرفین الگو بیان داخل و یکسانت رو برای زیپ خالی کنید





چون آموزش رو ماکت هست مجبورم طول طبله رو بزرگتر بگیرم تا کم نشه
شما ابتدا ماکت روزنامه درست کنید تست کنید بعد چرم برش بزنید
مراحل دوخت
جیب رو برش برنید
روی جیب مگنت نصب کنید
پشتش رو با آستری بپوشونید
سه سانت از بدنه بیان بالا و جیب رو بدوزین
از الگوی درب دو لایه برش بزنید
روی لایه ی زیری مگنت نصب کنید
دو تا درب رو بهم بچسبونید
درب رو کمتر از یکسانت بالاتر از جیب، روی بدنه بدوزینش
چرم کفی روهم برش بزنید
کفی رو به بدنه بدوزین
از الگوی طبله هم یک تکه چرم برش بزنید
جای زیپ رو مشخص کنید و خالی کنید
دسته کیف دانشجویی تو کانال سرچ کنید و در ابعاد بزرگتر برش بزنید
پایین طبله رو بببینید یه نوار چرم اومده روی طبله ۳/۵ در ۱۳
دو تکه چرم برش برنید و روی طرفین سرو ته طبله بزنید و بدوزین
طبله رو به بدنه مغزی دوزی کنید
کیف رو سمت راسته که برگردوندین به کفش قدک بچسبونید
آستری برای کیفتون برش بزنید( دو تا پاکت آستر نیاز دارین )
درز آستری رو بدوزین
دقت کنید زیپ کیف تا پایین میاد پس به آستریه آکاردیونی یا همون باد بزنی نیاز دارین
آستریه آکاردیونی رو هم برش برنید و لب به لب زیپ بچسبونید و پاکت رو لب به لب آکاردیونی بچسبونید و در آخر زیپ و آستری ها رو یه باره بهم بدوزین و تمام

منبع : کانال آموزشی سرکار خانوم قیاسی
 

پیوست ها

  • آموزش کیف -11.pdf
    717.3 کیلوبایت · بازدیدها: 4
آخرین ویرایش:
بالا