آشنایی با BSD

prp-e

متخصص سیستم های Apple
کاربر ممتاز
با سلام. در این تاپیک قصد دارم تا مختصری راجع به BSD و فلسفه وجودی آن صحبت کنم.

1- BSD چیست؟
BSD یا Berkely Software Distribution (توزیع نرم افزاری برکلی) نوعی کرنل یکپارچه سیستم عامل (Monolithic Kernel) است که دقیقا بازنویسی شده سیستم عامل مشهور UNIX است.

2- آیا بازنشر UNIX منع قانونی دارد؟
تقریبا بله، به همین خاطر بیشتر اجزای کدبسته و انحصاری UNIX توسط تیم BSD بازنویسی شده است. BSD یک نرم افزار آزاد است و مجوز مربوط به خود را دارد. انواع مختلفی از BSD نیز ساخته شده است که در ادامه به آن میپردازم!

3- مجوز BSD :
مجوز BSD مانند سایر مجوزهای آزاد، موجود بودن و امکان Fork کردن سورسها را فراهم میکند، ولی اجباری نیست که حاصل کار شما (حتی تغییر لوگو :D) تحت این مجوز باشد. حتی میتوانید کد منبع Fork خود را نیز ببندید (کاری که Apple قریب به 20 سال است انجام میدهد). اگرچه برخی قسمتهای سیستم عامل های BSD ، تحت مجوزهای دیگری مثل Apache یا GPL و ... منتشر میشوند.

4- انواع BSD :
BSD انواع گوناگونی دارد. نخستین BSD رسمی ؛ 4.4BSD UNIX بوده است که در دانشگاه برکلی ساخته شده است. بعد از آن FreeBSD که در دانشگاه کالیفرنیا ساخته شده و روند توسعه آن تا به امروز نیز ادامه دارد.
در کل میتوان انواع BSD (متن باز) را به صورت زیر دسته بندی کرد:
1- FreeBSD
2- Debian GNU/kFreeBSD (Based on debian, GNU and kernel of FreeBSD)
3- OpenBSD
4- NetBSD
5- PC-BSD
6- m0n0wall
7- pfSense
8- FreeNAS
9- GhostBSD
10- MirOS BSD
11- DragonFly BSD
12- OpenDarwin
13- PureDarwin
14- Gentoo/FreeBSD (FreeBSD kernels on GNU Operating System + emerge package management system)
15- Solaris & OpenSolaris

اگرچه Solaris روند توسعه جداگانه ای دارد، ولی باز میتوان آن را در دسته BSD ها جای داد.

همچنین انواع کدبسته BSD نیز موجودند :

1- SunOS (متوقف شده)
2- Apple OS X (که تاکنون نسخه 10.8 آن منتشر شده است)
3- iOS (برای دستگاههای هندست ساخت Apple)
4- iPhone OS (since 2010; changed to iOS)

لازم به ذکر است تمامی سیستم عاملهای اپل از کرنل OpenDarwin استفاده میکنند. این کرنل تحت مجوزهای LGPL و BSD منتشر میشوند. بنابراین میتوان مک را سیستم عاملی "نیمه آزاد" دانست.

مدیریت بسته ها :
در خانواده BSD های متن باز (بجز Solaris) ، بیشتر سیستم pkg_add بکار میرود. اگرچه PureDarwin امکان استفاده از Mac Ports و اجرای فایلهای dmg را دارد. Solaris عمدتا Source-Based بوده ولی باینری های مختص خود را دارد. همچنین در میان کد بسته ها، OS X از سیستم DMG و iOS از IPA استفاده میکند (اگرچه بعد از Jailbreak کردن میتوانید باینری های DEB را نیز روی آن اجرا کنید).

این مطلب توسط خودم نوشته و باز نشر آن با شرط احترام به نگارنده آزاد است ( مجوز GFDL ).
با تشکر.
 

prp-e

متخصص سیستم های Apple
کاربر ممتاز
توضیحات تکمیلی :

1- FreeNAS :

این سیستم عامل ، بعنوان "سیستم ذخیره سازی تحت شبکه" بکار میرود. بنابراین بیشتر از یک سیستم عامل کامل و مستقل ، یک سیستم عامل تکمیلی به شمار می آید.

2- m0n0wall :
این سیستم عامل هم برای فایروال با سخت افزار قدیمی و حتی جدید میتواند مفید واقع شود. سبک و سریع بودن از ویژگی های منحصر به فرد این سیستم عامل است!

3- pfSense :
این سیستم هم یک نوع فایروال است اما بیشتر روی سخت افزارهای مدرن از آن استفاده میکنند.

4-SunOS :
این سیستم عامل توسط Sun Micro Systems ساخته شد و کد بسته بود. در اصل UNIX خریداری شده توسط Sun بود که رابط متن باز OpenWindows روی آن نصب بود. بعد ها این سیستم عامل به نوع متن باز ( و نه آزاد) Solaris تبدیل شد. همچنین گزینه آزادی به اسم OpenSolaris هم وجود داشت. بعد از خریداری شدن سان توسط اوراکل ، تنها سولاریس بود که توسعه اش تا به امروز ادامه داشته است.

در ادامه وبگاههای مفید BSD و Solaris را نیز معرفی خواهم کرد.
 

prp-e

متخصص سیستم های Apple
کاربر ممتاز
از شرکتهای بزرگی از که BSD روی سرورهایشان استفاده میکنند میتوان به Yahoo! و IBM اشاره نمود.

اگرچه Apple هم با استفاده از OS X میتوان در این دسته جای داد. همچنین سیستم عامل OS/2 شرکت IBM شباهتهای بسیاری با این سیستم عامل دارد اگرچه ویژگیهای اساسی ویندوز را نیز به ارث برده است.
 

prp-e

متخصص سیستم های Apple
کاربر ممتاز
مک BSD نیست!

مک BSD نیست!

در حین مطالعه مصاحبه هایی که با «تیم کوک» مدیر عامل جدید اپل به نکات جالبی برخوردم ، و خب لازم دیدم که کل مطالب ایشون رو نقض کنم.

حرف اول ایشون :

تیم کوک گفت:
داروین گونه ای از بی اس دی ها نیست ، بلکه سیستم عاملی است که Darwin Systems آن را در سال 1998 ساخت .

و جالب تر اینکه در مورد این مسئله بارها نوشته شده :

Darwin is an Open Source POSIX operating system with FreeBSD userland.

و خود نشانی از اقتباس شدن آن از FreeBSD است.

مدرکی دیگر ؛ هنگامی که در انجمن های FreeBSD (آفیشیال) عضو شوید ، از یکی از ادمین ها به طور اتوماتیک پیغامی با این مضمون دریافت میکنید :

OS X , FreeNAS , PC-BSD and Other FreeBSD Variants

که در آن تاپیک های مربوطه نوشته شده است.

اما ....

مجوز ها ..

کرنل داروین ابتدا تحت مجوز های BSD و LGPL منتشر میشد، پس نرم افزاری آزاد بود (گرچه هنوز هم هست). مجوز BSD خود نشانی از BSD بودن یک سیستم عامل نیست ، ولی کسی که سیستم عاملی با ساختار POSIX میسازد مختارست مجوز دلخواه خود را برایش انتخاب کند :smile: پس میتوان نتیجه گرفت که اجزای BSD در داروین بکار رفته اند (بی اس دی ها امکان تغییر مجوز دارند ، ولی عمدتا مجوزهای BSD Like تغییری نمیکنند).

پس با این حساب میتوان نتیجه حاصل کرد که اپل به دنبال آنست که تا حد زیادی داروین را نیز همانند سایر اجزای مکینتاش ببندد ، ولی مهم آزمایش کنندگان و تستر ها هستند که همچنان مک را نوعی BSD میدانند. (صرف نظر از Developerهای Official و کاربران اپل که زیر بار این حرف نمیروند ! ).
 
بالا