آشنایی با 5 طراح برتر هواپیما

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2]
[/h]
امروزه علاقه مندان به هوانوردی بیشتر محصولات نهایی که از خط تولید کارخانه ها خارج می شوند را می شناسند و اطلاعات آنها در این خصوص بالا است. اما در پشت این پرنده های آهنی انسان هایی وجود دارند که طراحی این هواپیماها را به عهده داشته و به آنان معنی می بخشند. البته به مانند بسیاری دیگر از عرصه ها نام این مردان بزرگ که در پشت صحنه فعالیت می کنند آنچنان برای مخاطبان و خصوصا علاقمندان ایرانی آشنا نیست. در این مطلب سعی داریم تا شما را با 5 طراح برجسته هواپیما در جهان آشنا کنیم.

کورت تانک
این طراح آلمانی سازنده یکی از مخوفترین جنگنده ها در زمان جنگ دوم جهانی یعنی شکاری فوکه ولف FW190 بود که در طول جنگ لقب "قصاب آسمان" را به خود اختصاص داد. کورت تانک در شهر برومبرگ آلمان به تاریخ 24 فوریه 1898 متولد شد. وی در یک خانواده نظامی متولد شده و در طول جنگ اول جهانی بر خلاف میل باطنی به دنباله روی از سنت خانوادگی در رسته سواره نظام در جنگ اول جهانی شرکت کرد. وی پس از جنگ به دانشگاه رفته و در رشته مهندسی الکترونیک فارغ التحصیل شد.

او سپس در چندین شرکت هواپیما سازی از جمله مسراشمیت به کار مشغول شده و نهایتا در سال 1931 با انتقال به شهر برمن آلمان به عنوان مهندس ارشد شرکت فوکه ولف مشغول به کار شد. وی در این شرکت دو طرح بسیار مشهور و موفق را طراحی کرد که یکی شکاری FW190 بود. نزدیک به 20 هزار فروند از این هواپیما تولید شد و در سالهای جنگ دوم جهانی به کابوس خلبانان متفقین بدل شد. اما پرنده بعدی وی هواپیما چند منظور FW200 بود که در مدلهای گوناگونی وارد خدمت شد.





این هواپیمای 4 موتوره شهرت عمده خود را برای پروازهای گشت دریایی دارد. تنها در بین سالهای 1940 تا 1941 میلادی 350 هزار تن از کشتی های متفقین بر اثر حملات این هواپیما که به کرکس مشهور شده بود غرق شدند. وینستون چرچیل این هواپیما را "بلای آسمانی آتلانتیک" نامیده بود.

Ta 152 نیز شکاری دیگری بود که وی برای نبرد در ارتفاع بالا طراحی کرده بود که نهایتا در سال پایانی جنگ نمونه های کمی از آن تولید شده و هیچ گاه نتوانست در جنگ اثرگذار باشد. وی پس از جنگ به آرژانتین رفته و در آن کشور به طراحی هواپیما پرداخت اما به دلیل مشکلات مالی در آن کشور در دهه 1950 آنجا را ترک کرده و به هندوستان رفت. در این کشور نیز وی جنگنده چند منظور HF-24 را طراحی کرد که از اویل دهه 1960 تا سال 1985 میلادی در نیروی هوایی هند خدمت کرد. وی سپس به آلمان بازگشته و به عنوان مشاور شرکت هواپیمایی MBB آلمان به کار مشغول شد. وی نهایتا در 5 ژوئن سال 1983 میلادی در مونیخ درگذشت.

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ریجنالد ژوزف میچل
این طراح انگلیسی خالق یکی از مشهورترین پرنده های رزمی جنگ دوم جهانی، یعنی شکاری اسپیت فایر است. هواپیمایی بسیار مهم که بسیاری از کارشناسان آن را یکی از دلایل اصلی بقاء انگلستان در طول جنگ دوم جهانی می دانند.

نکته جالب در مورد میچل این است که وی اینقدر زنده نماند که موفقیت طرح خود را مشاهده کند. این مهندس مشهور بریتانیایی به تاریخ 20 می 1895 در استافورشایر انگلستان به دنیا آمده و در سن 16 سالگی بعد از ترک دبیرستان در مدارس شبانه به خواندن ریاضی و مهندسی روی آورد. وی در سال 1917 میلادی شغلی را در شرکت هواپیما سازی سوپر مارین انگلستان به دست آورده و به سرعت در آن پیشرفت کرد. وی در این شرکت در ابتدا به طراحی هواپیماهای آب نشین که تخصص اصلی این شرکت بود پرداخت.



در ابتدای دهه 1930 میلادی نیروی هوایی انگلستان درخواستی برای طرح شرکتهای گوناگون برای یک جنگنده را ارائه کرد که در ابتدا طرح شرکت سوپر مارین به دلیل عدم برآورده کردن خواسته ها رد شد. در نهایت و با تلاشهای میچل این پرنده به عنوان شکاری مورد نظر نیروی هوایی انگلستان انتخاب گشت. اما وی خیلی عمر نکرد تا موفقیت طرح خود راببیند. میچل به دلیل ابتلاء به سرطان در 11 ژوئن سال 1937 میلادی در سن 42 سالگی درگذشت. طرح وی در چند سال بعد تکمیل شده و به عنوان جنگنده ای بسیار موفق در نیروی هوایی انگلستان خدمت کرد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دیوید سولان لوئیس جونیور
اما طراح بعدی ما از ایالات متحده آمریکا، پرنده ای را به جهان هوانوردی معرفی کرد که برای ما ایرانیان تبدیل به نامی آشنا در روزهای سخت پیکار شد. این طراح آمریکا در سال 1917 میلادی در کارولینای جنوبی متولد شده و از کودکی علاقه خاصی به هوانوردی نشان داد. وی در سال 1939 به عنوان یک مهندس هوافضا از دانشگاه جورجیا فارغ التحصیل شده و در سال 1946 میلادی به شرکت مک دانلد داگلاس پیوست.

وی در این شرکت به سمت مهندس ارشد هوافضا رسیده و به عنوان مدیر طرح جنگنده اف 4 فانتوم به کار گرفته شد. پس از آن وی در شرکت مک دانلد داگلاس به طراحی فضاپیمای مرکوری و هواپیماهای تجاری دی سی 8 و 9 پرداخت.



سپس در اواخر دهه 1960 میلادی با طرح اف 15 برنده مناقصه جنگنده برتری هوایی برای نیروی هوایی آمریکا شد. وی در سال 1970 در حرکتی بسیار عجیب شرکت مک دانلد داگلاس را ترک کرده و به عنوان مدیر به شرکت جنرال دینامیکز نقل مکان کرد و با کمک وی این شرکت برنده قرارداد ساخت جنگنده های اف 16 شد. او در سال 1986 به دنبال فشارهای کنگره آمریکا در زمینه رشوه خواری در بخش ساخت زیردریایی در این شرکت بازنشسته شد. وی نهایتا در 15 دسامبر سال 2003 میلادی در گذشت.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آندره توپولوف
نام فامیل این طراح هواپیما از دیگر نام های آشنا در صنعت هوایی برای مردم ایران است. طراحی که در سالهای آغازین جنگ سرد چندین مدل بمب افکن و هواپیمای مسافربری معروف را برای شوروی سابق طراحی کرد. وی در 10 نوامبر 1880 میلادی در روسیه تزاری متولد شده و پس از گذراندن مراحل اولیه آموزش در خانه و فارغ التحصیلی در سال 1908 از دبیرستان به دانشگاه مسکو رفته و به خواندن اصول هوانوردی مشغول شد. وی در سال 1909 میلادی یکی از اولین تونل های باد جهان را ساخته و توانست یک آزمایشگاه هوانوردی را در این دانشگاه راه اندازی کند. وی در اواخر در سال 1911 به دلیل شرکت در فعالیت های ضد حکومتی بازداشت شده و مدتی را در حبث گذراند و پس از انقلاب کمونیستی در موسسه فنی مسکو به تدریس و تحقیق پرداخت.

اما در دروه حکومت استالین در سال 1937 به اتهام همکاری با حزب فاشیست شوروی دستگیر شده و تا سال 1944 در زندان بود. در این زمان وی برای مهندسی معکوس 3 فروند بمب افکن آمریکایی بی 29 که مجبور به فرود اضطراری در خاک شوروی شده بودند فرخوانده شد. این طرح نهایتا به تولید بمب افکن های سری TU-4 شوروی منجر شد. اما دوره رهبر بعدی شوروی یعنی خورشچف به نوعی دوران طلایی توپولوف محسوب می شد. وی در این دوران یکی از موفق ترین طرح های خود یعنی بمب افکن برد بلند TU-95 را طراحی کرد که حتی امروز نیز همچنان در خدمت ارتش روسیه حضور دارد.



در بخش مسافربری نیز این طراح روسی پرنده های زیادی را تولید کرده است. توپولوف 104 اولین هواپیمای مسافربری جت موفق در طول تاریخ توسط آندره توپولوف ساخته شد. TU144 اولین پرنده مسافربری مافوق صوت جهان نیز در این شرکت و توسط پسر وی طراحی و ساخته شد. از دیگر طراح های این مهندس روسی می توان به هواپیماهای مسافربری TU110 و TU 154 اشاره کرد. وی نهایتا در 23 دسامبر 1972 در سن 84 سالگی در مسکو درگذشت.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مارسل داسو
اما آخرین طراح ما در این لیست مردی است که صنعت هوانوردی نظامی فرانسه بسیار به وی و طرح های او مدیون است. مارسل بلوش در 22 ژانویه 1892 در شهر پاریس متولد شد. وی از کودکی به هوانوردی علاقه خاصی داشت و در سال 1913 در رشته طراحی هواپیما فارغ التحصیل شد. وی در طول جنگ اول جهانی دو نوع جنگنده را برای نیروی هوایی فرانسه تکمیل کرد. وی در زمان جنگ دوم جهانی به طراحی هواپیما برای نیروی هوایی کشورش مشغول بود و پس از تسلیم فرانسه از همکاری با آلمانی ها سرباز زده و به قلعه ای تحت نظر حکومت ویشی به همراه خانواده اش منتقل شد.

وی مدتی از جنگ را نیز در اردوگاه های کار اجباری گذراند که تا سالها اثرات آن مدت از نظر جسمی وی را آزار می داد. وی پس از جنگ نام فامیل خود را به داسو تغییر داده و شرکت هوانوردی داسو را بنیانگذاری کرد.MD-450 در سال 1949 اولین جنگنده ساخت این شرکت برای شکل دادن به صنعت هوانوردی فرانسه پس از جنگ بود.



در سال 1954 وی طرح جنگنده موفق Mystère را معرفی کرد که در بین کشورهای ناتو و متحدین غرب بسیار پرطرفدار ظاهر شد. وی پس از این در طراحی جنگنده های سری میراژ مثل میراژ 3، 5 و بمب افکن استراتژیک میراژ 4 نیز نقش اصلی را بر عهده داشت. وی به غیر از حوزه هوانوردی در بخش هایی همچون مطبوعات، سیاست، سینما و معماری نیز حضور داشته و به دلیل خدمات بالا به کشورش نشان عالی شوالیه فرانسه را دریافت کرده است. وی در 17 آوریل 1986 درگذشت.
 
بالا