آشنایی با وظایف اداره ی امور فناوری مکانیزه کشاورزی

samaamid

عضو جدید
1. تهيه برنامه هاي بلند مدت ، ميان مدت و كوتاهمدت توسعه مكانيزاسيون با همكاري قسمت هاي ذيربط در استان در قالب سياستها وبرنامههاي كلان و تهيه طرحهاي مكانيزاسيون خاص هر محصول استان.
2. جمع آوري آمار و اطلاعات مورد نياز مكانيزاسيوندر خصوص ماشينها ، ادوات و تجهيزات مورد استفاده و كاربران آنها ، واحدهايمكانيزاسيون و تعميرگاه هاي موجود در استان . طبقه بندي ، بهنگام سازي و انتشار وانعكاس آنها به مراجع ذيربط.
3. برآورد كمي و كيفي ماشينها ، ادوات و تجهيزاتمورد نياز براي تحقق برنامه هاي مصوب متناسب با ويژگي هاي فني ، اقتصادي ، اجتماعيو اقليمي هر منطقه و تعيين ضوابط و توزيع سهميه استان بين شهرستانها بر اساسسياستهاي مركز و نظارت بر توزيع توسط شهرستانها.
4. ساماندهي ونظارت بر صدور مجوزهاي لازم براي ايجادواحدهاي مكانيزاسيون كشاورزي در سطح استان و نظارت بر عملكرد آنها و هماهنگي باواحدهاي مرتبط دروني وبيروني سازمان جهاد كشاورزي استان جهت توسعه ، تقويت ، هدايتو حمايت از واحدهاي مكانيزاسيون و تشكل هاي صنفي آنها.
5. ظرفيت سنجي و تدوين نظام استقرار واحدهايمكانيزاسيون كشاورزي در استان و درجه بندي و سازماندهي واحدهاي مكانيزاسيون وانتخاب و تشويق واحدهاي نمونه بر اساس سياستهاي مركز توسعه مكانيزاسيون كشاورزي.
6. بررسي عوامل موثر در موفقيت واحدهاي مكانيزاسيونجهت معرفي و توسعه آنها و شناسايي موانع و مشكلات موجود در ايجاد و پايداري آنها
7. تهيه گزارشات مقايسه اي ساليانه در خصوص تغييراتشاخص ها ، روند ايجاد واحدهاي مكانيزاسيون ، عملكرد ، وضعيت شاغلين ، امكانات وتعداد ، نوع و مدل ماشين هاي تحت مالكيت آنها ، ميزان تاثير عمليات مكانيزاسيون درافزايش عملكرد محصولات و سهم ماشين در هزينه توليد ميزان بهره وري از ماشين ها وانرژي مصرفي بازاي واحد توليد ، در طول برنامه در استان و انعكاس آنها به مركزتوسعه مكانيزاسيون و مراجع ذيربط استانی.
8. بررسي دوره و تناوب كشت محصولات مختلف زراعي باذكر سطح زير كشت و زمان برداشت با توجه به دوره كشت و تهيه تقويم زراعي و تقويمعمليات ماشيني و انعكاس آن به مركز.
9. بررسي عملكرد ساليانه ماشين هاي نيرو محركه(تعدادروزهاي كاركرد واقعي و تعداد روزهاي خرابي ماشين و لنگي كار در دوره هاي كاري ) دراستان و انعكاس به مركز.
10. نظارت برايجاد مزارع الگويي براي توسعه كاربردفناوري و روشهاي جديد و مناسب و ارزيابي عملكرد ماشينها و ادوات الگوئي و بررسيسازواري آنها به ارسال گزارشات فني به مركز.
11. نظارت بر اجراي صحيح عمليات مكانيزاسيون كشاورزيتوسط واحدهاي ذيربط در سطح استان و انجام اقدامات لازم در جهت كاهش ضايعات خصوصاًدر مرحله برداشت غلات و همكاري در برنامه ريزي و همچنين نظارت بر مديريت و آرايش وبكار گيري كمباين در داخل و خارج استان
12. نياز سنجي و برنامه ريزي و پيگيري براي اجراي دورههاي آموزشي بهره برداران بخش کشاورزی با هماهنگي مدیریت ترویج در زمينه تعمير ،نگهداري و كاربرد صحيح ماشينها و ادوات جهت ارتقاء سطح دانش فني كاربران آنها ،كارشناسان ، مروجين و اعضاي واحدهاي مكانيزاسيون.
13. شناسايي اشكالات فني ماشين ها ، ادوات و تجهيزات وانعكاس به مركز توسعه مكانيزاسيون كشاورزي و نظارت بر فعاليت صنعتگران و سازندگانادوات در سطح استان و رسيدگي به شكايات خريداران آنها.
14. برنامه ريزي و انجام اقدامات و هماهنگي هاي لازمبراي ايجاد نمايشگاه ماشينها ، ادوات و تجهيزات كشاورزي در سطح استان در طول سالتوسط ارگانهاي ذيربط.
15. بررسي و شناخت تنگناها و مشكلات و اعلام نياز و پيشنهادات و همكاريدر اجراي برنامه ها و سياستهاي مركز توسعه مكانيزاسيون كشاورزي.
16. مطالعه و برنامه ریزی جهت توسعه مکانیزاسیونبخشهای منابع طبیعی ،اموردام،شیلات وآبزیان.
17. مطالعه وبرنامه ریزی در جهت توسعه کشاورزی حفاظتی وکشاورزی دقیقواستفاده از تکنولوژی های جدید در این بخش.
 
بالا