آشنایی با هولتر مانیتورینگ ضربان قلب

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
مفاهیم پایه


هولتر مانیتورینگ (Holter Monitoring) دستگاه ثبت پیوسته ضربان قلب به صورت سیار است.



فیزیولوژی


گاهی اوقات علامت آریتمی قلبی در زمان تشخیص دیده نمی‌شود ، در این موارد پزشک از وسیله‌ای به نام هولتر مانیتورینگ استفاده می کند که بسته به تشخیص پزشک می‌تواند به صورت روزانه هفتگی و یا حتی ماهیانه به بیمار وصل شود. حملات آریتمی ، داخل آن ثبت و با خواندن اطلاعات داخل آن توسط پزشک می توان به آریتمی و نوع آن پی برد.




 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرز کار

در این روش نوار قلب یا کارکرد الکتریکی قلب بیمار در طول 24 تا 48 ساعت یا یک هفته به صورت شبانه روزی و پیوسته در خارج از مرکز درمانی و در حین فعالیت ، استراحت و زندگی روزمره بیمار ، بر روی یک دستگاه کوچک ثبت و ضبط می‌شود. این دستگاه ضبط کوچک که تقریباً به اندازه مدل‌های بزرگ تلفن همراه است ، توسط تعدادی سیم به چسب‌هایی روی تنه بیمار چسبانده شده و با او حمل می‌شود.


اگر در حین این مدت هر گونه بی‌نظمی یا وقوع حوادث قلبی یا تپش قلب غیرعادی حتی برای چند ثانیه ایجاد شود ، بلافاصله ثبت و ضبط می‌شود و بعداً پزشک متخصص قلب می‌تواند آن‌ها را دیده و بررسی کند و چگونگی وقوع حوادث قلبی و بی نظمی‌های قلبی را متوجه شود. این روش برای افرادی استفاده می شود که در طول شبانه روز فقط لحظات یا دقایق کوتاهی دچار مشکل قلبی می‌شوند و در بقیه زمان‌ها مشکل واضحی ندارند.




بیمار پس از 24 تا 48 ساعت به درمانگاه تخصصی قلب بازگشته و در آن جا پس از جدا کردن الکترودها و سیم‌ها ، دستگاه هولتر را به یک رایانه متصل می‌سازند که نرم افزار ویژه هولتر ، ضمن استفاده از فیلترهای نرم افزاری خود ، اطلاعات ثبت شده در هولتر را آنالیز و قسمت‌های مهم آن را به‌صورت نوار قلب نشان می‌دهد. این گزارش به طور معمول توسط چاپگر متصل به رایانه چاپ شده و نسخه‌ای از آن به بیمار تحویل داده می‌شود.
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
موارد کاربرد


برای تشخیص بی‌نظمی‌ها و تپش قلب بیمار درطول شبانه روز به کار می‌رود. هولتر مانیتورینگ ضربان قلب تا 48 ساعت و یک هفته در مواقعی کمک کننده است که حملات مکرر تپش قلب یا سنکوپ وجود داشته باشد. در صورتی که تعداد این حملات کم باشد (مثلا یک بار در ماه یا در سال) ثبت کننده‌های دیگر مانند Event Recorder‌ و Loop Recorder‌ (برای مدت یک ماه) یا ثبت کننده‌های کاشتنی در داخل بدن (برای 18 ماه) مورد نیاز است.



مشخصات فنی دستگاه
ابعاد: میانگینی در حدود 30*70*110 سانتی متر
وزن: میانگین 120 گرم ‌
قیمت: حدود 1000 دلار
منبع: مجله مهندسی پزشکی
 

Similar threads

بالا